Feestelijk begin van de Wiener Festwochen Gehandicapten in betere situatie Theater an der Wien in gebruik genomen etiü Soldaat zeven weken zoek KRO breekt met traditie op de vrije zaterdagochtend Evacuatie uit N.-Guinea maar ook terugkeer ondergang 7 MAANDAG 4 JUNI 1962 IW/E zei ook al weer, dat elke Wener verstand heeft van muziek? Char- - les Burney, die over zijn bezoek aan Hayden 20 smakelijk verhaalt, schreef erover in zijn dagboek, en velen hebben met hem de lof bezongen van de muzikale Weense burger. In elk geval is het waar, dat heel Wenen meeleeft met de Wiener Festwochen. Een taxichauffeur wist me op de heenreis naar het Theater an der Wien haarfijn uit te leggen wie er meewerk ten aan Mozart's „Die Zauberflöte" en een andere taxichauffeur gaf me op de terugreis een volkomen juiste kritiek op de voorstelling, die hU per radio had afgeluisterd.' „SchrUft u nu ook, dat Weense taxichauffeurs er alles van we ten?" vroeg hU me. Hetgeen wü hierbjj graag doen. Werkelijk de Weners kennen hun „muzikale Pappenheimers". „Dit is het huis van Karajan", zo wees me een tramconducteur het Operagebouw. Heel de trambevolking knikte lachend van ja en interesseerde zich intens voor wat me verteld werd. „Kent u Willem van Otterloo?" vroeg mijn buurman. „Hij is hier om grammofoonopnamen te ma ken", deelde hij me mee! Ik zou zo n gesprek in de Haagse tram niet durven verwachten. Groots Na deze excurs. dan terug naar het Theater an der Wien. De schattige blauw- en goudkleurige zaal heeft nu zijn waarde bewezen met een grootse operavoorstelling onder Herbert von Ka- Dam-vraag 251 Als u de stand van onderstaand miniatuur bekijkt en meent dat u met 29—33 onmiddellijk winst kunt behalen dan vergist u zich! Want om dat te vermijden plaatste de auteur, de heer J. J. van Tol te Rot terdam, niet op 37 maar op 36 een witte schijf en zo werd een bij-op lossing voorkomen. Of dit een eerste publicatie is, is niet helemaal zeker; mogelijk is dit geslaagde miniatuur al eerder in een clubblad geplaatst Z' m I r E 3: f w i a° Jfl W B f f, 17 m i i f 2 i m mm Zwart: 1, 6, 8, 9, 12. 19. 26. Wit: 16. 17. 22, 28. 29, 36. 41. Opgave: wit speelt en wint. Schaak-vraag 251 De stand in de partij Gligoric— Euwe (Leipzig 1960) was deze: Wit: Kgl. Df2, Tbl en Tel, Le3 en Lfl, pi a3, c3, f5, g2 en h2. Zwart: Kg8, Dc7, Td8 en Te4, Lc8, Pb3, pi a7, b7, c4, f7, g7 en h7. Zwarts laatste zet was geweest Te8xe4 hierdoor wist wit als volgt beslissend voordeel te behalen: 1. Le3b6!, Dc7xb6; 2. Df2xb6, a7xb6; 3. Telxe4, Lc8xf5; 4. Tbl—dl! De matdreiging op de achtste lijn is nu zwarts ongeluk. Er volgde 4 Td8e8; 5. Te4xc4 waardoor wit de kwaliteit voorstond en bovendien vat kreeg op de zwarte (zwakke) b- pionnen. Dr. Euwe zag kans nog veertig zetten door te vechten maar moest toen de vlag stryken. Bridge rajan en met éen bijzonder mooi con cert onder Hans Knappertsbusch. Kara jan dirigeerde Mozart's „Die Zauber flöte" waarvoor kosten noch moeiten gespaard waren. Het was een echte ga lavoorstelling. met een stampvolle zaal in avondkleding. Kostelijk gezicht in dit interieur! Dat tenslotte de opvoering zelf enige bedenkingen wekte, lag meer aan en kele zangers dan aan Karajan. Want ook hier had men zelfs voor de „Koningin der Nacht" geen perfecte dramatische coloratuursopraan kunnen vinden voor de Tamino 'n voornaam zingende ly rische tenor. Ingeborg Hallsteln for ceerde haar sopraanstem cn vlekkeloos lukten haar twee grote aria's niet. Ni- cola Gedda zong de Tamino-rol op zün Italiaans en haalde op z'n Italiaans uit. Zjjn liarde stem overheerste in alle ensembles. Maar toch als geheel had de voorstelling allure, omdat Karajan iemand van groot formaat is. Het orkest speelde ronduit wonder baarlijk. licht, zingend en glanzend. Wu moeten eerlijk bekennen soms meer naar deze formidabele Wiener Philhar- moniker geluisterd te hebben dan naar de vocalisten. En er werd voortreffelijk geacteerd, door allen zonder uitzonde ring, in de fantastisch mooie enscene ring van Rudolf Hartmann, die voor de decors en costuums de medewerking verkregen had van Günther Schneider- Siemssen en van Charlotte Flemming. Door de geraffineerde toneelnieuwighe- den in dit theater hadden zij zich als 't ware kunnen uitleven. Zo kwam de Koningin der Nacht ten tonele in een steeds groter wordende flonkerende reuzenster een magnifiek gezicht! En de tempel van Sarastro had een zeer geslaagde menging van Egyptische. In dische en vrijmetselaarssymbolen. Het was werkelijk verheven en waardig. Sprook j eswereld Immers de ..Zauberflöte" speelt zich in de eerste helft af in een sprookjes wereld, waarin een edele prins een schone prinses, dochter van de Konin gin der Nacht, uit de handen van de ooze Sarastro zal gaan redden met be hulp van de vogelvanger, de vaste komi sche figuur in 't Weense „tovertoneel". die door ziin grapjes en liedjes voor het nodige tegenwicht moest zorgen. Maar Mozart wilde zijn opera een diepere strekking geven: hij was vervuld van de grote idealen van de 18e eeuw. mense lijkheid en mensenliefde, idealen, die in de in deze tijd ontstane vrijmetsela rij uiting vonden. Mozart was overtuigd vrijmetselaar. Daarom werkte hij, in samenwerking met zijn librettist en logebroeder Schi- kaneder. het libretto om. Zo wordt de boze tovenaar Sarastro. de hoge priester Vtin het rijk van de wijsheid', dé sterkte en de'schoonheid, het ryk,| waarin mev. de wraak niet'Kent. De j prins mag zijn reine prinses pas trou-l j wen na beproevingen afgelegd te heb-' ben, die zijn geesteskracht en zijn no- j '»ele gezindheid bewijzen, terwijl dej Koningin der Nacht een boosaardigej tovenares wordt. Papageno blüft de- I grappenmaker: hii moet het aardse we- I zen symboliseren, dat het aardse genot j I uerkiest boven de hogere levensidealen.'. j Welnu, Rudolf Hartmann en Karajan j zyjn erin geslaagd van deze zonderlinge J ommezwaai toch iets begrijpelijks te maken, omdat beiden de muziek lieten prevaleren boven alle onlogische zaken. Woorden te kort.... Voor Mozart's muziek schieten woor den te kort Wij melden daarom zon der er verder op in te gaan. dat Erich Kunz de beste Papageno was. die men zich kan voorstellen, dat Graziella Sciutti een allerliefste Papageno was. on dat Gottlob Frick een uitnemende Sarastro uitbeeldde, al had men in de stem meer de volle diepte van een grote bas gewenst. Wilma Lipp. vroeger ver maard als Koningin der Nacht, zong nu de Pamina. ccn rol, die zij voor het eerst in handen heeft en waarin zij nog wel moet groeien. Paul Kuen. de bekende karakterbariton, was perfect geknipt voor de rol van Monostatos, zwart van lijf en ziel. Met het koor en de kleinere partijen was alles in orde Prachtig orkest Wij beluisterden in deze zaal de vol gende ochtend een concert van de Wiener Philharmoniker hetzelfde prachtige orkest dus nu onder lei ding van Hans Knappertsbusch. Het klonk akoestisch weer voortreffelijk, al werd er nu heel wat „zwaardere" mu ziek gespeeld, n.l. Beethoven en Wagner. Knappertsbusch dirigeerde in de grote oude stijl in volmaakt klassiek tempo de Leonore Ill-Ouverture waarin na de spanning van de trompetsignalen de be vrijding losbarsstte. En samen met Wil helm Backhaus als solist, herschiep hij Beethoven's Vierde Pianoconcert tot een klassiek wonder: Backhaus <76 jaar!) in volle grootheid van zijn technisch en mentaal kunnen, Knappertsbusch (73 jaar!) verdiept en verstild door zijn ern stige ziekte, waardoor hij zittende diri geerde en na een enkele buiging niet meer terugkwam om te bedanken. Wagn ner.... Daarna dan Wagner: het voorspel tot de „Tristan und Isolde", gevolgd door „Isoldens Liebestod" (de slotscène dus), die de Weense Wagnersopraan Birgit Nilsson zong. Alweer een belevenis, die men niet vergeten zal. Knapperts busch haalde de essentie uit deze mu ziek, die voor onze eeuw bepalend is geworden, en Birgit Nilsson voegde zich precies naar zijn vergeestelijkte opvat ting: een mooie, volle stem, die moeite loos zingt. En het orkest speelde in top vorm onder deze grote dirigent speelde „de engeltjes uit de hemel". Dra. H. E. Kokcevan den Berge. Deze foto van het Theater an der Wien zou een kleurenfoto moeten zijn om de charme van het inte rieur te laten uitkomen. Blauw en goud is de decoratie en op het pla fond zijn de oude schilderingen, in echte Biedermeierstijl, ook her steld. De Weners zijn er echt blij Sinds 36 april is de twintigjarige dienstplichtig militair M. H. uit Oterlcek verdwenen. De jongeman zou eind april met de Zuiderkruis naar Nieuw-Guinea ver trekken. Van zijn insoheping9verlof heeft hij echter gebruik gemaakt om te ver dwijnen. De marechaussee is met zijn opsporing belast. Zaterdag is de 51-jarige diamant slijper C. J. C. Vogels uit Borgerhout (België) In de Oostersohelde verdronken. Hij was met een plaatsgenoot aan het vissen, toen plotseling de boot, waarin zij zaten, omsloeg. De tweede inzittende wist aan land te komen. VARA-team naar Nieuw-Guinea De VARA-televisie heeft een werk- team uitgezonden naar Nieuw-Guinea, zulks in de overtuiging dat en naast de actualiteitsflitsen die in journaals worden vertoond, behoefte bestaat aan meer gedocumenteerde filmoverzichten en informatie over de toestand in dit land. Zij heeft daarvoor alle medewerking gekregen van de Rijksvoorlichtings dienst in Nederland en van de Leger- voorlichtingsdiensten in beide landen. Het team wordt gevormd door de producer-regisseur Herman Wigbold en de cameraman Gerard van Zalingen. Zij zijn op Nieuw-Guinea aangekomen en zullen er drie weken blijven. De opnamen zullen begin juli worden uit gezonden in VARA-programma's. Moch ten er actuele gebeurtenissen worden gefilmd dan zullen die speciaal wor den overgevlogen en eerder op het scherm komen. ,,Radiorevolutie,' op komst Dr. Veldkamp op AVO-congres ZIJ die zich opgeworpen hebben pleiters voor de onvolwaardi- gen te zijn, zullen het moeten ver richten door het frapper toujours" Met dit citaat uit 1928 karakteriseer de de minister van sociale zaken er volksgezondheid, dr. G. M. J. Veld kamp, het werk van de Nederlandse vereniging A.V.O. sociale zorg minder validen in de rede die hij zaterdag heeft uitgesproken op het congres ter gelegenheid van het 35- jarig bestaan dezer vereniging m Amsterdam. De bewindsman bracht het programma in herinnering van hel eerste congres in het jaar 1928 van de thans jubilerende vereniging. „Het was een programma, dat blijk geeft van besef van de gentian - oeerdiheid van het toen aan de orde ge stelde probleem, van de veelsoortige deskundigheden welke voor haar oplos- West komt uit met schoppen 6. In Noord wordt een kleine schoppen ge legd en Oost wint de slag met schop penvrouw. In slag 2 speelt Oost kla verboer na. Hoe kan Zuid nu het spel maken, ondanks de beste ver dediging? Man steekt eigen huis in brand De brand, die in de nacht van 17 op 18 mei de zolderverdieping van een woning In Rotterdam, rrotendeels ver nielde, blUkt door de bewoner, de 26- jarige lythograaf J. H. zelf te zün ge sticht. Na een uitgebreid onderzoek van de recherche heeft H. bekend de brand zelf veroorzaakt te hebben om in het bezit te komen van de verzekerings penningen. Het vuur vernielde een deel van de inboedel, ter waarde van f 3700. Do schade aan het pand bedroeg f3000. I sing nodig zijn, van de bijzondere ver- I sntwoordelijkheid welke de overheid hier heeft te aanvaarden en het elan en de breedheid van visie welke de or ganisatoren heeft gekenmerkt". Dr. Veldkamp vervolgde: In de afge lopen 35 Jaar is veel ten gunste van de arbeidsmogelijkheden voor gehandicap ten veranderdDe AVO schoot regionaal en locaal wortel en kreeg in de vorm van het arbeidszorgbureau een landelijk apparaat ter beschikking. De aanzien lijke vooruitgang van de medische we tenschap Ls in ruime mate aan de ge neeskundige revalidatiemogeiykheden ten goede gekomen. Ook het buitengewoon onderwas wist nieuwe mogelijkheden en methodieken te ontdekken om het gehandicapte kind binnen de grenzen van zUn mogelijkhe den tot ontplooiing te brengen. Het prille begin van de bijzondere arbeidsbemidde ling uit de twintiger jaren is uitgegroeid tot een landelijk apparaat, dat als gespe cialiseerd onderdeel van het rijksarbeids bureau overal In ons land aan de gehan dicapten ten dienste staat. Talloze gehan dicapten hebben reeds tastbare resulta ten ondervonden van de rijksbijdragen- regeling voor de inschakeling van gehan dicapten. Een toeneming van activiteit viel ook te bespeuren in de particuliere sector, met name de totstandkoming van de stichting voor algemene en individuele blindenbelangen. Er is een vehheugende groei van het besef dat de vraagstukken, waarvoor de revalidatie en het opnieuw inpassen van de gehandicapte mens óns stelt, slechts in teamverband tot een op lossing kuinnen worden gebracht. Een teamverband, waarin noch de me dische sector, noch die onderwijssector, noch de arbeidssector, noch de maat- schappelijk-werkseotor mag ontbreken. Dat de na de oorlog opgerichte raad voor herstel van arbeidsgeschiktheid en de latere raad voor de revalidatie in be langrijke mate tot dit besef hebben bij gedragen. mag geredelijk worden aan genomen „Waakzaamheid zü het parool van uw vereniging, waakzaamheid vanuit de des kundigheid die de AVO zich in het bij zonder op het tereln van de arbeidsvoor ziening van gehandicapten heeft ver gaard. Ook waar het werk zich op de Individuele gehandicapte richt. Daarbü zal het accent in uw arbeid in toene mende mate komen te liggen op het voorlichten, adviseren, stimuleren cn be middelen ten opzichte van de hulp door l Ichamen", zo besloot dr. Veld- De KRO bereidt een ware radio revolutie voor. door met ingang van het winterprogramma (half oktober) alle bestaande program ma's van de vrije zaterdagochtend weg te vagen en een geheel nieuw, zeer afwisselend verrassingspro gramma van drie en een half uur lengte (9-12.30) ervoor in de plaats te stellen. Dit programma, op moderne leest geschoeid, krijgt de naam „Djinn". De programmaleider van de KRO. mr. W. Wagenaar. heeft persoonlilk het ontwerp voor dit programma gemaakt en Leo Nelissen. bij veel luisteraars bekend als samensteller van de uit zending „Vreemd "en als voorzitter van het schertsforum „De Kopstuk ken". zal de produktle ervan hebben. Volgens de heer Wagenaar. die ons een en ander van de opzet vertelde, is de KRO van mening, dat het radio programma zichzelf steeds moet ver nieuwen. daar het aangepast dient te zijn aan de behoefte van het luister publiek In het kader van de aanpassing ziet men nu ook het zaterdagochtend programma, dat tot nu toe voor een belangrijk deel was gewijd aan de huisvrouwen en de zieken. „Nu wU echter bU verrassing ge confronteerd zUn met de vrije za terdagochtend voor ledereen", aldus de heer Wagenaar, „moeten w(J reke ning houden met een geheel nieuw leefpatroon en dus met een geheel an ders ingesteld radiopubllek. In we zen is de zaterdagochtend de grootste luisterdichtheid toegevallen: meer dan op zaterdagmiddag (als er ook tele visie ls) en meer dan op welke avond ook". De KRO heeft deze overtuiging op gedaan door middel van veel eigen informaties bU statistici en sociologen en is van mening, dat er op zaterdag ochtend eerst wat langer wordt ge slapen en dat men daarna zo'n beetje om en bij huis is. dan eens binnen en dan eens buiten en dat er ter ontspan ning veel aan de radioknop wordt ge- Risico Dat heeft er toe geleld, een spe ciaal radioprogramma voor de zater dagochtend in te voeren, een pro gramma dat zeer vlot en puntig moet zijn, sterk afwisselend en van dien aard. dat men er op elk gewenst ogenblik „in kan duiken". Het moet een „flitsende afwisse ling van woord en muziek worden, aldus de heer Wagenaar, met aller lei nieuws uit het gehele land. maar ook uit het buitenland en dat via directe verbindingen per telefoon of mobilofoon, gezellige kleine nieuwtjes maar ook korte beschouwingen van de achtergronden van het nieuws. Wetenswaardigheden voor de vrouw, zomaar ertussen door, vrolijkheid en ernst gemixed op elk terrein. „Wü stellen ons voor, iedereen aan zUn trek te laten komen en zullen daarom niet schromen bü dit alles ook eens een stukje uit het Nieuwe Tes tament, een goed gedicht of een blsd- züde van een pas-verschenen beteke nisvol boek te laten horen Wat de muziek betreft, die zal lopen van heel vlot tot zeer klassiek." Wel is de programmaleider ervan overtuigd, dat er een stuk risico in deze doorbreking van de traditie zit. „Wij zijn ons ervan bewust, dat wij hierdoor twee voortreffelijke pro gramma's die druk beluisterd worden nl. „Moeders wil is wet" en Radio ziekenbezoek „De Zonnebloem" zo maar wegvagen cn dat dit vele luiste raars op zichzelf heel erg zullen vin den Maar beide programma's behou den hun plaats op de andere week dagen als de KRO uitzendt Wü den- ONGEVEER tweehonderd vrouwen en kinderen zouden bij deze week- wisseling Nieuw-Guinea verlaten. Deze week zou de evacuatie voort gaan. maar het is gebleken dat een belangrijk aantal vrouwen en kinderen, die al op de vertreklijst stonden ingeschreven, in afwachting van de ver dere gebeurtenissen voorlopig in Nieuw-Guinea blijven. Een voorlopige maatregel tot opschor ting van het Europees verlof van gou vernementsambtenaren (getroffen met Nou, daarin hebben ze voor zover het hem be treft, gelijk. Ze hebben het er naar gemaakt door de jaren en ze maken het er tegenwoordig om zo te zeggen elke dag méér naar. Hij zal wel oppassen, zoiets luid te zeggen. Maar 's avonds, thuis, als hij met zijn vrouw aan tafel zit, laat hij meer dan eens een bittere opmerking m die richting vallen. En als hij alleen is, ver-meien zijn gedachten zich vaak in de naderende mogelijk heid van een ommekeer De stapel rapen wordt groter. Miserabel klein zijn ze nog als rechtgeaarde boer vindt hij het jammer, ze nu al uit de grond te moeten halen. Maar hij bedenkt, dat de vervroegde schrale „oogst" de komende mogelijkheid tot oorzaak heeft. Hij richt zich op: je rug wordt stijf en pijnlijk van dat voortdurend bukken. Hij kijkt de weg af. die langs zijn land voert. in de verte komt iemand aan. Ariën herkent de kerel onmiddellijk: het is die gekke glazenmaker, die zichzelf voor profeet uitgeeft. De vent, die hem toen in Hoornaar zo allergruwelijkst heeft uitge- naakt. Maar dat koning Lodewyk van Frankrijk de Nederlanden zal veroveren, heeft de kerel toch Toed voorspeld! Je zou haast gaan geloven, dai hij meer weet dan een ander! De aanvankelijke juistheid van de voorspelling verzoent echter Biesheuvel niet met het feit van Baltus' felle aanval op de paapsen in het algemeen en hem, Ariën, in het bijzonder. Want die scherpe vijandigheid heeft haar uitwerking niet gemist: want de veranderde houding van buren en boeren tegenover hem is begonnen na die dag in Hoor naar. Tenminste: wanneer hij dat bij zichzelf heeft nagegaan in de verlopen weken, ziet Biesheuvel het zo. Hij bukt zich en gaat verder met zijn werk Beter de kerel niet te zien en rustig te laten voorbij gaan. Doch Baltus Muys gaat niet rustig voorbij. Als hij een man op het land aan de arbeid ziet, acht hij zijn plicht en zijn roeping, die man het nutte loze en goddeloze van dat werken aan te zeggen. En dat het de paapse Ariën Biesheuvel is, die hij treft, doet zijn dweepzieke ijver des te meer op laaien. Met grote stappen komt hij de akker op. Bij de boer blijft hij staan. Die doet, alsof hij de nieuw- Afgewende door H TE MERWE gekomene niet opmerkt trekt de knollen uit de grond en werpt ze od de hoop naast hem, die stadig aangroeit. Dat prikkelt de boeteprediker. Hij ziet er een minachten, een verachten in van zün profetiscn woord. „Wee, wie zich legen het oordeel verzet", roept hij. Hij rukt Biesheuvel de raap. die deze jui3t boven de donkere aarde trekt uit de handen en smijt ze ver weg liet bloed vliegt de boer naar het hoofd. Met eer. ruk recht hij zich; ziin handen ballen zich tot vuisten. „Wat let me schreeuwt hij woedend. Zijn woede verschrikt Muys niet. „Vervloekt, wie het woord van waarschuwing in de wind slaat!" zegt hij dreigend. „Wie het oor deel tracht te ontkomen!" Dan lacht Biesheuvel. Schril en honend. „Welk oordcel? Het oordeel dat over dit ketterse land komt? Man, daar hoef ik me niet over te bekom meren voor mij brengt Frankrijk de bevrijding". Hij gooit er in zijn onbedachte toorn meer uit, dan hij eigenlijk wil zeggen hü geeft zün gedach ten meer bloot, dan wijs is. Het schijnt, als heeft de man uit Goudriaan daar g«en erg in. „Meen jij. Ariën Biesheuvel, dat het oordeel jou niet treft? Omdat je even paaps bent als de gewel denaar. die de Nederlanden binnengerukt is? Hoor het woord des Heren. Wee. wee het land en des- zelfs inwoners! Al deszelfs inwoners! Niemand zal ontkomen! Het water zal de landerijen overstromen en het zwaard de inwoners doden! Verderf n pestilentie zijn binnen de grenzen en wie zal zi keren?" Er schittert dweepziek vuur in de ogen van a. profeet; luid is zijn stem. Even komt Biasheuve onder de benauwende indruk van dc bizarre ver schijning en de striemende woorden. Even. Dan verzet hij zich daar tegen met heel zijn wilskracht. „Ga weg. luie leugenaar!" buldert hij. „Of an ders Met gebalde vuist komt hij dreigend een stap dichterbij het schijnt, dat hij zal toeslaan. Zulk optreden is Baltus Muys niet gewend; waar hij spreekt en profeteert ontmoet hij vrees en angst, of schouder-ophalende spot. Maar bedreiging met lichamelijk geweld beeft hij van de kant van volwassenen nog nooit ondervonden. En jouwende en joelende jongens heeft hij altijd gezien als een bewijs van zijn profeetschap. Is de profeet Eliza ook niet door overmoedige knapen nageschreeuwd en uitgescholden? Maar dit Hij weifelt hij wijkt terug- Ariën ziet dat. Met. grimmige voldoe ning. Het geeft hem wilde moed. Hij dringt dichter op Muys toe. „Van mijn land af van mijn land af! of ik góói je de weg op!" Dan gebeurt, wat Ariën niet heeft verwacht: dt boetprofeet gaat Maar vanaf de weg, waar hy zich veiliger waant, dreigt hij toornig: „Oordeel er. vloek ontloop je niet. Ontloopt niemand. Onthoua mijn woord!" Dc boer zal dat woord onthouden. Niet omdat hij er voor vreest hij veracht het. Maar omdat het gesproken is op een ogenblik, dat hy die kerel, dit gek. heeft weggejaagd als een hond Het voorval op het land van Ariën Biesheuvel heeft Muys dieper geraakt, dan hij weten wil. Als hij zijn weg vervolgt in de richting van Blokland kost het hem moeite, er overheen te komen. Hij, een geroepen profeet, weggejaagd met schimpende woorden! Hij. een geroepen profeet, weggejaagd als een bange wezel! Het treft hem in zijn zelfver zekerdheid; hij voelt het ook als ontrouw aan zijn roeping, dat wijken. Hij voelt het als schuld Zijn gespannen felheid verslapt; zoals hij daar nu voortloopt is er niets in hem van de onver vaarde prediker, die de mensen doet huiveren van vrees. Hij is een zonderling-uitziende geslagen figuur. Triest (Wordt vervolgd) het oog op de evacuatie) zal waarschün- lijk nog deze week worden ingetrokken. Het opmerkelüke feit doet zich VOO», dat bijna leder op Blak aankomend vlieg tuig gezinnen uit Nederland terugbrengt, na vcrstrüking van het Europees verlof. Het gevolg ls dat in Blak met het enige Internationale vliegveld van Nleuw-Gul- nea dc evacuanten èn de aangekomen gezinnen de ontvangstmogelükheden soms overtreffen. Bovendien zün onge veer 800 gezinsleden van Papoea's met een schip op Blak aangekomen. De aankomst van evacuerende vrou wen en kinderen is een van de weinige uiterlijke tekenen van spanning. Tegen de achtergrond van de militaire maatre gelen en de voorzorgen van het burger lijk bestuur gaad het dagelijks leven na genoeg normaal voort en enige paniek stemming is niet merkbaar. Met medewerking van de Nederlandse B B. wordt een organisatie bescherming bevolking in het leven geroepen. Op verschillende plaatsen worden sirenes aangebracht en op enkele punten schull- loopgraven aangelegd. Voorzover men kan nagaan, richt de vrees van vele Nederlanders zich echter veel meer op de politieke dan op de mi litaire gebeurtenissen. Op Schiphol Zaterdagmiddag zijn met de K.L.M. uit Biak zeven vrouwen en twintig kinderen aangekomen, uit Sorong, Temlnaboean en Hollandia. Tevens kwamen enige ver lofgangers met hun gezinnen aan. Mevrouw M. A. Wltlox-Kappcn uit Te- minaboean zeide; „Als ik geen kinderen gehad zou hebben, zou ik nooit wegge gaan zijn" Zonder uitzondering verklaar den de evacués, dat hun vertrek zor.der enige paniek was verlopen. „Overal was het kalm en rustig. Alles gaat zün nor male gang", zo zei men. De heer E. Be- linfante, hoofdaccountant van het gou vernement te Hollandia. zeide dat hij na zijn verlof stellig weer terug zou gaan. ook als het land soms onder toezicht van de V.N. geplaatst zou zün. maar „onder de Indonesiërs zou ik nooit willen wer ken". Hü was overtuigd dat dc Neder landse militairen dc zaak volkomen in handen hebben. ken ook aan het feit, dat hiermee de uitzending voor bejaarden, opgeno men in „Moeders wil is wet", geheel komt te vervallen, maar wü zullen daarvoor een andere plaats zoeken." Tot troost van degenen die hierdoor teleurgesteld zün dlene, dat zowel Mia Smelt als Alex van Wayenburg medewerking zullen verlenen aan het nieuwe programma. Wy achten het een gelukkige om standigheid, dat de programmalelding van de KRO zelf inziet, dat dit ccn experiment moet zün Nog niet eerder is het vertoond, dat men in een pro gramma van drie en een half uur lengte zonder vast patroon tewerk gaat cn dat wekelüks volhoudt. Er zit een gevaar ln, dat zulk een programma rommelig en vermoeiend wordt, cn alle lyn verliest Men koos de titel „Djinn" (een soort woesUJn- geest, voorkomend in Arabische ver tellingen, een wezentje dat heel gril lig ls en de mensen op de rug zou springen) voornamelijk om de pittige klank van het woord, maar voegde er als „ondertitel" aan toe: „Een pro gramma dat je niet loslaat". Men gaat ervan uit, dat niemand van 9 tot half 1 blüft luisteren, maar dat degene die de radio aanzet, ccn tüdlang geboeid blüft door de kleu rige afwisseling. Dit moge zo zün, maar dan nog Ls het moeiUJk. de aandacht werkelijk te blüven boeien, wanneer de luiste raar niet weet, wat er verder gaat komen Daarom krügt het programma vanwege de lange duur wel enkele steunpunten, die ook worden vermeld in de programmabladen. Hlerbü denkt men o.m. aan een stripverhaal. Het directe nieuws uit binnen- en buitenland, waarvoor men reporters zal uitzenden, maar ook de band met losse medewerkers en tipgevers wil versterken, zal de tussenliggende tü- den, tezamen met muziek, praatjes e.d. moeten vullen. Dit alles houdt men flexibel, daar van wordt niets tevoren aangekon digd. Zoiets kan slagen, maar ook falen en de tüd zal leren of de luiste raars het appreciëren. Dat het een fris Idee voor radiovernieuwing is. er kennen wü graag. En dat men daar voor een soort „revolutie" aandurft valt toe te juichen. Vrijdagavond Nu men toch aan de vernieuwings gedachte bezig is, ontveinst de KRO zich niet, dat mét de zaterdagochtend, ook de vrijdagavond een andere al lure heeft gekregen. Niet, dat de vrijdagavond als „ge zinsavond" de zaterdagavond naar de kroon steekt maar het blükt dat vol wassenen. met de vrüc ochtend ln zicht, vrijdagsavonds toch wat meer rust hebben en dus geneigd zyn lan ger op te blyven. Daarom gaat de KRO (ook in het komende winterprogramma) op deze avond (die deze omroepvereniging eens per 14 dagen ter beschikking heeft) tussen 10.40 uur, na het nieuws dus. cn 12 uur goede hoorspelen uit zenden. Men denkt aan kwaliteitsspc- len van allerlei aard. zowel ernstig als ontspannend. Voor een groot deel zullen het Duit se hoorspelen zün, want, zoals wü *1 eerder hebben gemeld, nog altüd zün de beste radiospelen van Duitse oor- Prijzen filmfestival De Jury van het Eurovisie Filmfes tival dat in Cannes is gehouden heeft in totaal 45 televisiefilms, ingezonden door 22 landen in en buiten Europa, beoordeeld. De prijzen gingen naar Hongarije voor „Vlucht in de gevangenis", Ja pan voor „De valkenier", Canada voor „De eenzame jongen" en Frankrijk voor „Les coulisses dc TExploit". vanavond Zing met ons meer 30.36 iSlxlclandmuz 30.65 Speuren als hobby, lezing 21.16 Lichte ork llste 31.43 Voordracht 32.05 land* lichte muz 22 30 NV» cn SOS-bcr 22.10 AvoDdoverdenking 32 55 Boekbespr 23 05 Zanc en piano 23.30 Kits» gT«m 33.40 Het Evangelie W&Ms/d vanavond Programma voor morgen Hilversum I, 402 m. AVRO: 7.00 Nwj 7 10 Ochtendgym 7.2o Ochtcndvarla (gr). VPRO: .50 Dagopening AVRO: 8.00 Nw« (gr) 9.35 Water 10 50 V d klc 13.00 Zang en plano 13.20 Regorlngsultz: V d landbouw 12.30 Meded ten behoeve van rand. en tuinbouw 13.33 Orgelspel lichte muz van Ned compondat-n 13.00 N'w» 13.15 Meded. act of gram 13 25 Beur», ber :3.30 Metropolc 0rk 14.00 Utrechts Ba rok ensemble 14.40 Schoolradio 15 00 Met naald en schaar naaicursus voor de vrouw :5 30 Pianorecital: klaas muz 16 00 Ope- rettemu* !837 V d Jeugd 17.30 Amateurs- progr 17.83 New York calling 18.00 Nwi 18.15 Act '8 20 Pianospel: lichte muiOS. 18 30 Radio-Volks-Univmiteit; Achter da Scnermen VI. door G J dc Voogd. Hilversum II, 298 m. KRO: 7.00 Nwj 3 Klass kam er muz 730 V d Jeugd 7.J5 Schoolradio '.0 0 0V d kleuters 10.15 Licht, baken, lezing 10.33 Klaas meesterwerken uit de Franse muziekliteratuur (gr) 11.00 V d vrouw 11.30 Lichte gram 11-50 Vols an vooruit, lezing 12.00 Middagklok noodklok 12.04 Lichte gram 13.30 Meded ten behoeve van land. en tuinbouw 12.33 Gitaarrecital (gr) 12 50 Act 13.00 Kwi 13.13 Platennleuws 13.30 Licht ork n>«t solisten ;4 0f> Amu* muz gr) 14.38 V d platte, landsvrouwen It.Russische ork werken 'gri 18.00 V d zieken 18.» Zlekcnkrf 17.00 V d Jeugd 17.40 Beursber !7.4S Regering»- UltrNieuws uit de Ned Antillen, door Henk Cennert -.8.00 V d Jeugd 1810 Kaar- gesprek over act problemen Mllital TELEVISIE talre film 20.53—22.30 Speelfilm,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 7