N.C.V.B.-bondsdag in het teken van dankbaarheid Jubileumviering (60 jaar) Chr. grafische bond BON WW.' Griekse theologische studenten staken Een woord voor vandaag Bijzonder nummer Sola Fide over grenzen der kerk Verplicht lidmaatschap stimuleerde activiteit D. Versloot gekozen als bondsvoorzitter NCAB BEROEPSKEUZEVOORLICHTING TT ET ls verblijdend, dat door de ouders al meer gebruik wordt gemaakt van AA de bureaus die aan jonge mensen voorlichting geven inzake voortgezet onderwijs na de lagere school en de keus van een beroep. Van protestants-christelijke zijde vooral heeft men op dit gebied, ondanks ongunstige omstandigheden, reeds niet weinig gepresteerd. Die ongunstige omstandigheden werden veroorzaakt door gebrek aan bevoegde adviseurs, èn door financieel onvermogen. Een deugdelijk advies moet het resultaat zijn van een door deskundigen in gesteld onderzoek omtrent de adviesvragende naar zijn geestelijke, intellec tuele en lichamelijke mogelijkheden. Die deskundigen zijn psychologen, sociaal en economisch georiënteerde be roepsadviseurs. In bepaalde gevallen zullen ook medici geconsulteerd moeten worden. Uit een en ander volgt reeds, dat voor een advies een niet onbelangrijk bedrag betaald zou moeten worden, indien er geen subsidie uit de publieke kassen: rijk, provincie en gemeenten, verleend zouden worden. Gelukkig is dit nu wèl het geval, al blijft natuurlijk de meest belanghebbende meebetalen. Maar indien geen winst wordt beoogd, komen ook de advies bureaus, in het leven geroepen door organisaties en stichtingen, voor subsidie in aanmerking. Terecht ziet de overheid het als een groot volksbelang, dat „de rechte man of vrouw op de rechte plaats" komt. Dus ook christelijke stichtingen kunnen subsidie ontvangen. Minister Suurhof begreep destijds niet, waarom er ook christelijke bureaus voor voorlichting nodig waren. Minister Joekes stond eveneens aarzelend. Maar thans wordt begrepen, dat hier, bij de adviezen, vragen aan de orde komen, waarbij wel terdege wereldbeschouwing van grote invloed ls. Al is er vooruitgang, wij zijn er nog niet. Er zijn nog te weinig bureaus. De kosten, die gemaakt moeten worden om een bureau te bezoeken, al zijn zij niet hoog, wegen toch ook mee. Bovendien is nodig, dat de ouden voort durend opgewekt worden om deskundig advies te vragen over de opleiding hunner kinderen. Dit kan in vele gevallen teleuntellingen voorkomen. De ouders kunnen te hoge gedachten koesteren van de begaafdheid hunner kinderen. Maar het kan óók zijn, dat door onkunde talenten niet ontdekt worden, die voor de maatschappij van groter nut zouden zijn geweest dan in de richting die nu gevolgd is, hetzij uit een zekere traditie, hetzij uit overwegingen meer materiële aard. Natuurlijk, advies geven is ook mensenwerk. Een adviseur kan zich ver gissen. Maar over het algemeen moet de degelijkheid der adviezen geroemd worden. Onze christelijke bureaus, die in verschillende steden zijn gevestigd, zullen gaarne nadere inlichtingen verstrekken. De Griekse feesten van de af gelopen dagen hebben de blik wat afgewend van de enorme crisis binnen de Grieks-Orthodoxe Kerk. De pracht en praal van de huwe lijkssluiting was de facade waar achter het feit verborgen bleef dat de theologische studenten van Griekenland in staking zijn ge gaan en blijven. De staking duurt al twee maanden en besloten is de afgelopen dagen om de staking voort te zetten. Deze staking van de theologische studenten is merkwaardig genoeg gevolg van een verandering in de derwijswetgeving. Het ministerie van Tot de goede dingen van vandaag behoort ook deze krant. Bekijkt u hem zo eens? En helpt u een ander hem zo te zien? onderwijs heeft namelijk het aantal lesuren godsdienstonderricht dat op de middelbare school wordt gegeven inge krompen. Een storm van theologische protesten was het gevolg. De studenten dachten daarbij echter niet aan de geestelijke gevaren var een dergelijk besluit, maar heel egoïs tisch aan hun eigen toekomst. Lang niet alle theologische studenten trekken na afloop van hun studie naar een gemeen te. Het overgrote deel van hen zoekt een baan aan een middelbare school als leraar godsdienstonderwijs. Zij worden dan niet tot priester gewijd. Maar op het ogenblik zijn er reeds 1200 gediplo meerde theologen zonder werk. Uiterlijk lijkt de oplossing een dig. Er Is een overschot aan leraren godsdienstonderwijs en een tekort aan parochiepriesters. Belden hebben de zelfde opleiding genoten, leraren zijn das volop ..beroepbaar". Maar de meeste leraren voelen er heel weinig voor een gemeente te gaan leiden. Jonge Grieken voelen er niets voor om priester te worden. In tegenstelling tot de rooms-katholieke priesters mo gen zij wel trouwen, maar zij mogen bij het overlijden van een eerste vrouw geen tweede huwelijk aangaan. Vele jonge Grieken hebben bezwaar tegen de kerkelijke eis dat priesters niét gladgeschoren mogen zijn. Zij voelen niet. voor de ongemakkelijke priester rok. noch voor de ouderwetse haar dracht die vereist is. En zij voelen he lemaal niet voor het inkomen dat een kleine gemeente een priestergezin kan bieden en dat ver ligt onder wat iede- normale ongeschoolde arbeider kan verdienen. Priester worden betekent tot de bedelstaf vervallen. Zo blijven de plaatselijke gemeenten zonder priester cn zitten de scholen t een overschot aan theologen. En blijven de theologische studenten de colleges verzuimen om hun eis kracht bij te zetten, en om de wereld te ver kondigen dat ook zij recht hebben op een menswaardig bestaan. De mi nister van onderwijs heeft een commis sie ingesteld om een oplossing te vin den, maar zowel de commissie als hij zelf komen er niet uit. De enige oplos sing is een modernisering van de tra ditie-gebonden staatskerk. Maar dan komt men aan een heilig huisje. Geen schrale wind en regen vlagen, die het verblijf op de Jaarbeursterreinen te Utrecht van alle feestelijkheid beroofden, konden de vreugde verstoren, die enige duizenden vrouwen gisteren in de Margriethal ter plaatse beleefden. Het leek er zelfs op of het gebrek aan zon en warmte buitenshuis de stemming nenshuis" ten goede kwam- De Nederlandse Christen-Vrouwen bond, die thans negentigduizend leden telt, kan terugzien op een blijde bondsdag. i was het thema van deze bonds dag, als we het zo mogen noemen, we] waar dankbare gezichten bij pas- De middagvergadering werd name- in beslag genomen door een ma nifestatie onder de titel „Gij gaaft het al". De bekende eindregel van het ge zang ..O God van hemel, zee en aard" speelde feitelijk de hele dag Dit kwam al uit in het woord dat de presidente, mevrouw S. H. Engelkes- Wijngaarden te Amersfoort ter opening de bondsdag sprak. Dankbaarheid zegeningen in het nationale leven n het bondsbestaan stonden daarin voorop. Tot die zegeningen rekende Engelkes ook de welvaart wa volk mag delen. En daarnaast ook de vrijheid die we beleven. Zulke zegenin gen vragen van de christen een positie ve levenshouding. Je mag ze niet al leen accepteren, je moet er wat mee doen. Maar gebeurt dit ook? „Wat zeggen we, als Jezus zijn eis Hem te volgen vandaag eens toespitst, zó, dat Hij naar onze welvaart wijst vraagt of we die gebruiken willen r Hem, voor zijn zaak en voor de medemens, waar ook ter wereld, die i grote nood is". Mevrouw Engelkes zette uiteen, dat het volgen van Jezus (de titel van haar meditatie) misschien wel een zwa re eis kan zijn. Maar: Hij vraagt het. „En als wij persoonlijk in ons leven en in ons bondswerk christenvrouwen willen zijn, zullen we die eis niet mogen laten liggen, maar zeggen: Heer. hier zijn wij, want Gij gaaft het alt" Welvaart en welzijn Had mevrouw Engelkes in het alge- leen de' welvaart reeds genoemd, na der werd men hierover ingelicht door dr. F. Bloemhof te Rijperkerk (vroeger predikant, nu leraar godsdienstonder wijs). Deze spreker toonde aan dat de eigen lijk onverwacht gekomen welvaart zich nog altijd in stijgende lijn beweegt. Als gevolg daarvan is er sprake van welzijn: er bestaat een zodanige bevre diging van de behoeften, dat de mens op waarlijk menselijke wijze leven kan. Dat is de materiële omschrijving van het welzijn. Het evangelie legt èndere normen aan. Het evangelische welzijn bestaat in een waarlijk menselijk leven, het zoeken van Gods eer, in het die- a van de naaste en in het algemeen: in het bezig zijn van de mens aan zijn cultuurtaak conform dat zoeken van God dat dienen van de naaste. De vraag is nu wat men als christen Advertentie Welvaart een gave en een opdracht Van een onzer verslaggevers met de welvaart moet doen. Volgens dr. Bloemhof allereerst: dankbaar aan vaarden. Afwijzing van de stoffelijke welvaart op grond van een spiritualis tische waardenschaal achtte hij niet specifiek christelijk. Het is wèl christelijk als men zich realiseert dat een toenemende welvaart een toenemende verantwoordelijkheid vraagt. En nu het pijnlijke: de groepen, die het minst van de welvaart profite ren. zijn juist de uitgeschakelden in hel produktieproces, zoals invaliden, bejaar den en weduwen. Hier is iets fout. Want als geleefd werd overeenkomstig de ge hoorzaamheid aan Gods Woord en de naastenliefde, zou dit nooit het geval kunnen zijn. Daarnaast verwees dr. Bloemhof naar de achtergebleven gebieden elders in de wereld. Wanneer men in het westen zijn welvaart te eigen bate aanwendt, dan leidt men daar geestelijk in feite een jammerlijk en onmenswaardig be staan in weerwil van alle voordeel en comfort. Dr. Bloemhof noemde nog andere no den, speciaal in het leven van jonge mensen, verloofden, jonggehuwden. An nex met de welvaart gaat een vervlak king van geestelijke en morele waar den. een aanprijzen van goedkope op lossingen, in het algemeen een bedrei ging van de geestelijke volksgezondheid. Ook hier wordt van de christen ge vraagd, dat hij alles zal doen om het welzijn van de naaste in de evangeli sche betekenis te bevorderen. Omringd van gaven De middagbijeenkomst gaf koorzang, samenzang, declamatie en vaandel show, het geheel samengesteld door mevrouw Jo Wesselink-Lengkeek te 's-Gravenhage. Op het podium stond een koor van N.C.V.B. -leden. Veertien malen trad een vaandelgroep naar voren om zicb rond-het koor te scharen. Die veertien keren accentueerden een even groot aantal gaven, die God aan de mensen verleende en waarvan in zang en declamatie werd gewaagd. Op die manier ontstond ..een zichtbaar beeld van de veelheid en verscheiden heid der gaven Gods. die ons omrin gen", lichtte mevrouw Wesselink toe. Gaven zoals het vermogen om God te prijzen, de liefde voor land en vorsten huis, de gave der eenheid in Christus, het gebed, enz. Mevrouw Wesselink had hierbij een meervoudige taak. Niet alleen stelde zij het geheel samen, zij dirigeerde en declameerde: bovendien had zij voor ve le composities gezorgd. Behalve de tal rijke afdelingsvaandels die men zag, kreeg het oog nog zijn deel door de kleurschakeringen der klederdrachten. De N.C.V.B. heeft thans 708 afdelin gen; het platteland neemt daarbij een belangrijke plaats in, te oordelen naar de plaatsnamen op de vaandels. Aan het begin van de bondsdag had mevrouw Engelkes een woord van na gedachtenis gewijd aan mevrouw A. Knoppers-Valkenier, bondspresidente van 1937 tot 1950, op 23 maart jL ge storven. Mevrouw H. A. Kraayeveld-Knieriem te Driebergen, vice-presidente van de N.C.V.B., sloot de bondsdag. Daags tevoren was eveneens te Utrecht de algemene ledenvergadering gehouden. Diverse verslagen verwier ven de goedkeuring, evenals de begro ting voor 1962, met een eindbedrag van 231.575. Mevrouw mr. Joh. C. Z. Pelleboer- Beuker trad af als lid van het dage lijks bestuur. Mejuffrouw G. R. Stien- stra nam haar plaats in. Dokter A. Klapwijk, directeur van de Johannastichting te Arnhem, lichtte de aanwezigen voor over het dorpsplan voor lichamelijk gebrekkige kinderen. (Advertentie) —«ST-: ©lavi*® Christus zegt: Bidt en u zal gegeven worden. Bidt. Wat ij hidden? Een dwaze vraag? Nee, geenszins. Miljoenen mensen hebben juist met het bidden in de knoop gezeten. Ook mensen, die dag-in dag-uit met Jezus hebben verkeerd. „En het ge schiedde, terwijl Hij ergens in gebed was, dat een van zijn discipelen, toen Hij ophield, tot Hem zeide: Here, leer ons bidden(Lucas 11 1). Wat is bidden! In de eerste plaats: vragen. Maar daarnaast nog meer. In het woord bidden ligt ook het begrip smeken. Bidden is smekend vragen. Wat betekent smeken? En wie smeekt er? In feite smeekt alleen de mens, die om een of andere reden in nood is, en die nood drijft hem er toe zich te vernederen en te ontdoen van het aureool, dat hem omgeeft. En dat is nu bidden: ons ontdoen van het aureool, waarmee we onszelf hebben omgeven, afstand doen van het „ik", eigen onmacht erkennen, en tot God, huilend om hulp, zeggen: Here, wees mij genadig. Wie zichzelf nog nooit heeft verloren, heeft ook nog nooit echt gebeden. (Van onze kerkredacteur) De Calvinistische Studentenbe weging is er opnieuw in geslaagd een nummer van het blad Sola Fide samen te stellen dat waard is om bewaard te worden. Het draagt de titel „De grenzen der kerk", en is bedoeld als voorbe reiding op het congres dat door de C.S.B. tussen 27 augustus en 1 september van dit jaar zal wor den belegd in Lunteren. Het the ma zal zijn: „De gemeente tussen gisteren en morgen". Het nummer bevat een zeven-ta tikelen over de kerk. Het eerst reeds waard om te lezen. Drs. J. der Hoeven die assistent is aar. Rijksuniversiteit te Leiden probeert op indringende wijze de vraag te beant woorden: ..Wat is de kerk?" Hij zegt daarin: „Wij jongeren weten het niet meer." maar kan zich niet aan de ge dachte onttrekken dat ook de ouderen het niet meer weten. In dit artikel- gaat hij uit van het voor hem vaststaande feit dat 1 staatskerk een verouderd begrip is, we over de volkskerk weinig meer ren nu het tijdperk van de romantiek met haar lof der natie tot het verleden behoort en dat de gereformeerden totaalvisie op de kerk kwijt zijn. Het is duidelijk dat de schrijver worstelt met zijn vraag, maar het is eveneens duidelijk dat hij de vinger legt bij een aantal vergeten aspecten deze vraag, waar zijn artikel Grote invloed van kleine groep Dan kunt u door deze bon meteen „Dat zit zo dienen. ver- (In envelop of De algemene ledenvergadering van dc Ned. Chr. Aannemers- en Bouw vakpatroonsbond (2000 leden) heeft geplakt) verzenden -di'.j gisteren in Eindhoven de heer het Bureau van dit Blad) ,,;i v;«im»rhrniT aan Hp l Versloot uit Nieuwerbrug aan de R'Jn!£^"1 U kunt noteren als nieuwe abonnee Datum van Ingang BETALING PER WEEK/MAAND/KWARTAAL/GIRO (Doorhalen wat niet van toepassing is> Zelf was Ik al abonnee. Voor het aanbrengen van bovenstaande nieuwe abonnee heb ik dus recht op dat zrr zo Schrijf hier uw eigen n Do.042 „Dat zit zo" - 'n boek boordevol met ongelooflijk handige wenken - is niet in de winkel te koop. gekozen als bondsvoorzitter. De af tredende voorzitter, de heer J. Blok Fzn. uit Sneek, werd benoemd tot erevoorzitter van de bond. De heer Blok trad sinds 1960 tijde- jk a's voorzitter op. nadat in maart an dat jaar bij de moeilijkheden rond e cao voor het bouwbedrijf het voltal- ge hoofdbestuur was afgetreden als gevolg van een uitspraak van de leden vergadering met betrekking tot het be- •uursbeleid. Hij had toen al eerder het oorzi'.terschap van de bond bekleed. In het dagelijks bestuur werden voorts gekozen de heren O. Heidinga te Leeu warden en A. W. Everaers te Steenber gen. Uit het verslag, dat bondssecretaris mr. W. Aantjes uitbracht, bleek dat de NCAB binnenkort wellicht weer zal toe treden tot de Raad van Bestuur Bouw bedrijf. het orgaan waarin de aanne mersorganisaties samenwerken. Bij het bouweonflict van maart 1960 werd de NCAB als gevolg van haar bereidheid de cao te tekenen, uit de raad van be stuur gestoten. Thans werkt de raad aan een statutenwijziging, die de aan gesloten bonden wellicht meer vrijheid zal laten een eigen standpunt in te ne men. De NCAB is voorstander van zulk een statutenwijziging en heeft daarom recente besprekingen met de raad ver- icht. De vergadering ging zonder enige dis- ïssie akkoord met het beleid van het hoofdbestuur. Bij de rondvraag waren er wel klachten over de vaak moeilij ke voorwaarden in bestekken, waaron der gewerkt moet worden. Ook zal he: hoofdbestuur aandacht schenken aan de klachten over het trage afkomen van de vergunningen, welke worden ver strekt door de provinciale overheden. Het woord werd voorts gevoerd door de kamerleden Smallenbroek (a.r.) en Van de Pijl (c.h.). Dinsdag ontving het gemeentebestuur van Eindhoven het bondsbestuur en vandaag maakten de hun echtgenotes een tocht door Eindhoven en omgeving. Prof. Van Selms naar Nederland Prof. Adrianus van Selms. die zijn ont slag heeft ingediend bij de theologische faculteit van de universiteit van Pretoria uit protest tegen de veroordeling van prof. Geyser, is van plan in juli naar Nederland te gaan. Prof. Van Selms wil de Hervormde Bondsdag hervormde jongeren op gg rij. dit meldde gisteren de Johannesburg Zoals reeds vele jaren de gewoonte star. Volgens het blad zal prof. Van :s zullen de Ned. Herv. Jongelings- en Selms ook een bezoek brengen aan Enge- Meisjesbond op gereformeerde grond- iand en Israel en zal hij verschillende slag op Hemelvaartsdag A~ o 1^.1de Beatrix hal te Utrecht hun bondsdag houden. Ds. J. A. Jorissen, jeugdpredikant te Utrecht, hoopt een Hemelvaartsmedita- tie te houden. In de ochtendtoespraak hoopt ds. S. Meijers te Ameide dieper op de vraag in te gaan „Welke is de zegen. waarmee de Hemelvaartko- ning ons jongeren wil zegenen en heeft gezegend?" Ds. T Boot te Driebergen zal in een woord van appèl een ant woord daarop geven. De morgenverga dering zal door prof. dr. J. Severijn kerkelijke lichamen in Europa op de hoogte stellen van het proces, waartegen hij gekant is omdat het in het geheim ge houden is. Prof. Van Selms heeft ook protest aangetekend tegen het feit dat boren is verklaarde dat sche faculteit geen enkele academische vrijheid heerst. Op de vraag of ook hij veroordeeld zou kunnen worden wegens ketterij, antwoordde de hoogleraar: „Het zou kunnen het ls dan ook gevaarlijk het christendom te identificeren met na tionalisme, zoals hier gebeurt". (Van onze soc.-econ. redactie) TVe Nederlandse Christelijke Grafische Bedrijfsbond gaat zaterdag in Amsterdam zjjn zestigjarig bestaan vieren. De bond kan bjj deze gelegenheid terugzien op vele bijzondere activiteiten, die de afgelopen zes decennia zjjn ontwikkeld en die het grafisch bedrijf een vooraanstaande plaats hebben gegeven in het geheel van het georganiseerde Nederlandse bedrijfsleven. Twee mannen hebben hiertoe belangrijk bijgedragen, twee mannen uit de kring van het christelijk organisatieleven, namelijk H. Diemer en J. Hofman. De heer Diemer, die ook de eerste voorzitter is geweest van het Christelijk Nationaal Vakverbond, heeft als werkgever de ontwikke ling in het grafisch bedrijf sterk gestimuleerd. Hij was de promotor van de samenwerkingsgedachte. In één adem met Diemer valt Hof man te noemen, die bijna dertig jaax voorzitter is geweest van de Ned. Chr. Grafische Bedrijfsbond en in deze pe riode de bond ver vooruit heeft ge bracht. De betekenis van de N.C.G.B. is steeds groter geweest dan hot ledental zou doen vermoeden. De bond telt ste. hij beslist niet de onbelangrijk- ledental van 7.000 kan de N.C.G.B. trots zijn, wanneer men let op de geringe invloed die de ontkerke lijking en de „doorbraak" op het leden verloop heeft gehad. Dit spreekt te meer, wanneer men weet, dat de mees te en de grootste grafische bedrijven zich in de grotere bevolkingscentra be vinden, waar de aanhang van de chris telijke organisaties over het algemeen niet zo groot is. Een zaak, die de ontwikkeling van het organisatieleven in het grafisch be drijf sterk heeft beïnvloed, is de orga- nisatieplicht geweest. In het algemeen kan men stellen, dat in deze bedrijfs tak alle werkgevers en werknemers ge organiseerd zijn, omdat werkgevers en werknemers zich hiertoe bij contract verplicht hebben. Reeds bij de invoering fisch bedrijf had zowel bij werkgevers als werknemers de bereidheid hiertoe doen ontstaan. Heit uitbuiten van uitslui tend jong personeel, dat bij het ouder en dus kostbaarder worden weer werd ontslagen, zinde de werknemers niet. Anderzijds waren voor de meerderheid van de werkgevers deze concurrentie- praktijken van voornamelijk kleinere bedrijven ook onverteerbaar. Activiteiten Ook thans ls men buiten het grafisch bedrijf In Nederland nog lang niet rijp voor het verplichte lidmaatschap en misschien zal men dit buiten het gra fisch bedrijf ook wel nooit worden. Mssr men kan slch afvragen, of het, wel nodig Is. Het grafisch bedrijf heeft iljn bijzondere omstandigheden gekend, i Het ls sis het ware tot het verplichte lidmaatschap gedreven. In andere be drijfstakken ligt dit weer anders. Te ontkennen valt echter niet, datl het verplichte lidmaatschap grafisch bedrijf vele activiteiten heeft gestuwd en vele initiatieven heeft moge lijk gemaakt. Zo kwam in het grafisch bedrijf het eerst een bedrijfspensioenfonds tot stand met behoorlijke uitkeringen. Er kwam een bedrljfsrechtspraak tot stand, die ook thans nog in de meeste bedrijfstakken ontbreekt. De bedrljfs- taksgewljze organisatie vond hier vroeg een vrnchtbare bodem. Zo de Ned. Chr. Grafische Bedrijfsbond de eerste bedrijfsbond binnen het C.N.V. Het grafisch bedrijf was ook na de oorlog de eerste bedrijfstak, waar do eerste week vacantietoeslag overeen gekomen werd. Ook met de tweede week liep men hier voorop. Het gesprek over de werktijdverkorting ls ln deze bedrijfstak het eerst begonnen, al konantwoord maatschappijbeeld en die In het algemeen kan gezegd worden, dat het grafisch bedrijf door zijn ver- Slichte lidmaatschap bij uitstek in staat i geweest een vuist te maken. Dit gold ook voor de werknemers, wanneer zij afgehouden werden van sociale verbee- ringen, waarop zij op goede gronden rechten konden doen gelden. Opmerkelijk is echter, dat er in grafisch bedrijf maar weinig een vuist gemaakt is. Er zijn maar zelden sta kingen of moeilijkheden van dien aard geweest. De wetenschap, dat deze groe pering in staat Ls tot het maken van een vuist, heeft waarschijnlijk dikwijls preventieve gunstige invloed ge had. Oorlogskind Een afronding van de voortreffelijke samenwerking tussen werkgevers en werknemers binnen het grafisch bedrijf werd bereikt in het Centraal Bureau voor de grafische bedrijven. Dit bureau zag het levenslicht in de meidagen van 1940. toen er hier en daar op grote schaal ontslagen vielen en de gezamen lijke werkgevers en werknemers toen hun stem hiertegen wilden laten horen. Diit oorlogskind is echter een lang le ven beschoren gebleken, want het Cen traal Bureau bestaat ook nu nog en het geniet zelfs een goede gezondheid. Alle belangrijke vormen van samenwerking, zoals de onderhandelingen over nieuwe c.a.o.'s, vinden in het Centraal Bureau plaats. Hierin zijn de vier werkgevers organisaties in deze bedrijfstak en de drie werknemersbonden paritair verte genwoordigd. Het wachten is nu alleen nog op het de diverse sectoren van het grafisch totstandkomen van bedrijfschappen voor bedrijf... Al met al kan gezegd worden, dat de Ned. Chr. Grafische Bedrijfsbond aan staande zaterdag bij de viering niet oplossend, maar wel verademend werkt. Zo schrijft hij dat aan de vraag: „Wat is de kerk?" altijd de vraag voorafgaat: „Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?" van Christus. De gereformeerde predikant dr. J. M. van Minnen heeft boven zijn arti kel alleen maar gezet „de kerk." Hij ziet als taak van de kerk de volgende definitie: „in de wereld voort te leven en zo te laten zien wat de erkenning van en de onderwerping aan de her stelde Godsheerschappij betekent." De rooms-katholieke schrijver dr. A. Fiolet benadert hetzelfde onderwerp echter weer van een totaal andere kant en schrijft over'de kerk „als het heils- instrument van de verheerlijkte Heer." Hij komt tot een, voor een roomj-katho- liek, wel zeer opmerkelijke conclusie als 'hij schrijft: „Het is eenzijdig en daarom misleidend'als men het zo ver onderstelt, dat Christus' heilswerk ons langs de historische lijn van de onon derbroken opvolging der apostelen zou bereiken. Hierbij verzwijgt men het ei genlijke waarom het in het handelen van de Kerk gaat." Een ander opmerkelijk artikel werd gepubliceerd door de hoogleraar aan de universiteit van Utrecht waar hij een wijsgerige inleiding tot de gods- diénstwetenschap en wijsbegeerte van de godsdienst doceert, prof, dr. ir. A. E. Loen. Hij schrijft over „De leer als grensbepalend voor de kerk." De eer ste vraag „Wat is de kerk?" wordt ver volgens nog eens gesteld door prof. dr. K. J. Popma terwijl de rooms-katholie ke hoogleraar te Leuven prof. dr. A. Dondeyne nog schrijft over „de her nieuwing van de ecclesiologie". Cabaret en poppenkast in de ban Verleden zaterdag is in het plaatsje Graf korst (gemeente IJsselmuiden) een Oranjefeest gevierd. Een paar dagen voor dit feest hebben de her vormde predikanten G. J. Abbringh en G. Biesbroek, de oud-gereformeerd predikant J. van Prooyen en ouderling Duinkerken van de gereformeerde ge meente een circulaire rond gezonden, waarin ze hun bezwaren tegen een voorstelling, die door de Oranjever eniging zou worden gegeven kenbaar maakten. Ook een poppenkastvoorstelling, die zaterdagmiddag voor de Grafhorster jeugd zou worden gegeven, kon geen genade vinden in de ogen van de op stellers van de circulaire. Ook richt ten de predikanten zich tot het ge meentebestuur van IJsselmuiden mei verzoek de voorstelling, die het Draaimolen cabaret" uit Groningen zou geven te verbieden, mede omdat deze op zaterdagavond zou plaats heb ben. De predikanten achtten dit „geen voorbereiding tot de Dag des Heren". Het gemeentebestuur was evenwel van oordeel, dat een dergelijk verzoek ir ging en vaardigde geen verbod uit. Burgemeester L. A. Verburg en zijn echtgenote woonden de voorstel ling tot zaterdagavond half twaalf bij. De tent, waarin het gezelschap optrad, was voor de helft gevuld. De Oranje vereniging van Grafhorst, die voor de eerste maal een gezelschap had aan getrokken, moest een financiële strop de 45-urlge werkweek tengevolge van allerlei tegenslagen hier niet het eerst Ingevoerd worden. houdt uw zenuwen in bedwang Mensen in het nieuws Dr. A. F. J. Klyn, wetenschappelijk hoofdambtenaar aan de Rijksuniversi teit te Utreoht en voorheen predikant bij de hervormde gemeente van Hein- kenszand, heeft een benoeming ontvan gen tot hoogleraar aan de universiteit cc. va" Boston Dr. Klijn. die thans gast- gelukwens waard zijn aan het adresI colleges geeft m Amerika, heeft voor de jubilerende bond. Rernerin nawerk NED. HERV. KERK Beroepen te Julianadorp-Callandsoog: J. Verheul, kand. te Amsterdam. Aangenomen het beroep van de ge meente 's-Gravenhage (geest, verzorger particuliere bejaardencentra): J. G. L. Brouwer te De Lier. Bedankt voor Sprang-Capelle: G M. van Dieren te Ede. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Leeuwarden: G. Hengeveld te Schoonebeek en L. H. Kwast te Andijk. Beroepen te Spijkenisse (2de pred. plaats): L. H Kwast te Andijk; te Nieu- weveen-Zevenhoven, te Opperdoes en te Lewedorp: C. Warner te Amsterdam. Kand. C. Warner te Amsterdam kan geen verdere beroepen in overweging CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Rotterdam-Kralingen: J. Brons te Bunschoten en M. Vlietstra te i IJmuiden. Beroepen te Vineland (Ont Can.) (Old Chr. Ref. Church): F Bakker te Drie bergen. Bedankt voor 's-Gravenhage-Z.: A.. Hillers te Leeuwarden. deze benoeming bedankt. Ds. W. Westers, de Nederlandse zendings predikant die op weg was naar Indone sië, maar niet verder kwam dan Ceylon is met verlof in Nederland terugge keerd. Hij heeft op Ceylon twee jaar gediend als predikant van een Presby teriaanse Kerk, daarna volgde hij de lutherse predikant ds. Gramberg op in Kandy. Na zijn verlof hoopt ds. Wes ters terug te keren als predikant van een methodistengemeente. Mr. E. M. L. Engelbrecht geboren te Se- marang en thans wonend in Den Haag promoveerde op 17 mei vijftig jaar ge- ia^An n n ^a D i il.,. i Ii. T MeJ. dr. J. Reudler promoveerde op 21 mei vijftig jaar geleden tot doctor in de wis. en natuurkunde aan de universi teit te Leiden. Mr. J. G. Detiger werd benoemd tot hoogleraar om onderwijs te geven in het belastingrecht aan de faculteit der rechtsgeleerdheid van de Rijksuniver siteit te Utrecht. Sinds 1961 had hij reeds een opdracht om onderwijs iö dit vak te geven. Mr. J. G. Sauveplanne werd te Utrecht benoemd tot gewoon hoogleraar aan de faculteit der rechtsgeleerdheid om onderwijs te geven in het internatio naal privaatrecht en de privaatrechte lijke rechtsvergelijking. Deze nieuwe hoogleraar was van 1958 tot 1961 ver bonden aan het Instituut voor de Uni« ficatie van het Privaatrecht te Romi.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2