PHILOMELA
goede opvoering van
zwakke opera
■_hBb sar
I
I5
I5
1
Dr. Paardekooper mag niet
meer in België komen
Italiaan die vrouw met
stiletto doodde berecht
Vrouwen verlangen geen
eigen tv-programma's
Afgewende
ondergang
7
WOENSDAG 16 MEI 1962
(Eerste publicatie)
Dam-vraag 244
Door een goede manoeuvre heeft I»
Colier tenminste één stuk op het beno
digde veld gebracht om tot een Cana-
leas te komen. Toch voldoet zijn
vraagstuk niet geheel omdat wit met
één stuk meer zijn positie nog ver-
jterkt aoor onmiddellijk 4439 te
spelen.
Terwille van de aardige oplossing
wordt het toch geplaatst Wit ia aan
•n staat na de achtste beurt ge
wonnen
i IJtl
,*mmuua
Zwart: 1, 6, 8. 9, 11. 14, 19. 24, 26,
89, 34.
I Wit: 15, 17, 31, 35, 37, 38. 40, 42, 43,
U, 45, 50.
Schaak-vraag 244
De grootmeesters van het romanti
sche schaak, Tschigorin en Blackburne,
hadden in 1898 in een partij te Wenen
de volgende stand bereikt: wit: Kal,
Dc5 en f4, Tb2, Lf3, Pd3, pi a5, e5 en
h4; zwart: Ka8, Dc3, Lb7, Pc4, pi afl,
b5, c2, d5, e6 en f5. Wit aan zet speelde
in plaats van de goede zet 1 Dc5d4!
een andere: 1 Df4—d4?, waarna zwart
Bridge
In een viertallenwedstrijd krijgt u
als Zuid het volgende spel:
Sch. 10 9 3, Ha. A H 7, Ru. H B 6,
KI. A B 6 2.
West is gever, Noord-Zuid kwets-
aar en het bieden gaat:
West 1 klaveren Noord pas
Oost 1 schoppen Zuid 1 Sans-Atout
West 2 klaveren Noord pas
Oost 2 harten Zuid pas West pas
Noord 2 schoppen Oost pas
Zuid??
Wat zou u thans, bieden.
JACK DIAMOND.
Hekwerk-puzzel
t
2
3
1
1
i
7
Hor. 4. heelkundig instrumentje met
«esjes. 5. verlegen, 6. bos van uit de
band gedraaid touw (scheepsterm), 7.
«tad in N.H. die herinnert aan Lau
rens Jansz. Coster.
Vert. 1 school met kost en inwoning
voor de leerlingen, 2. gem. in Gelder
land aan de Maas, 3. onderwijzeres
(Vlaams).
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Her. 1. Boskoop Aa. 2. Epen
loens. 3. ram oir lap. 4. tante
lade. 5. Ilias Amer. 6. lom som
ere. 7. laat bal in. 8. Orne en
oei. 9. Ned Rr Sm pa.
Vert. 1. Bertillon. 2. opaal oa
re. 3. Sem Ni mand. 4. knot
aster. 5. olie sober. 6. oorlam
Ins. 7. pel amelom. 8. An ader
- iep. 9. Asperen ia.
Verbetering in de
arbeidsvoorwaarden
voor „klein-metaal"
De federatie van wericgeveraorganlsa-
ties in de kleine metaalnijverheid, de
Katholieke metaalbewerkersbond St
Koy en de Christelijke metaalbedrijfs-
hond hebben medegedeeld dat er ge
lronde reden bestaat voor de verwach
ting. dat het college van rljksbemidde-
hars de volgende wijzigingen in de pri
maire arbeidsvoorwaarden oer collec
tieve arbeidsovereenkomsten in de klei
ne metaalnijverheid zal goedkeuren:
Een verhoging van de c.a.o -lonen
van 10 cent per uur met ingang van de
loonweek. waarin 1 mei 1962 valt, zulks
op basis van gecoördineerde loontabel-
len, een vermindering van het aantal
Wneenteklassen van 5 tot 4, een ver
hoging van het minimum percentage
voor de beloning van vrouwelijke wes
terners tot 80 procent, een verhoging
van de ploegentoeslag tot 13 procent bij
47-urige werkweek. De collectieve ar
beidsovereenkomsten zullen van kracht
ajn tot en met 31 januari 1963(.
De 49-jarige vrachtwagenchauffeur
V R uit Groningen kreeg gisteravond
bidens het lossen van papier een 800 kg
**iende rol op zich. Hij was op slag
DE première van Hendrik Andriessen's opera „Philomela" kwam tijdens
het Holland Festival 1951 tot stand. Paul Pella dirigeerde haar en in
de drie hoofdrollen stonden Greet Koeman, Louise de Vries een Theo
Baylé. Sindsdien had de Ned. Opera steeds het plan dit stuk weer eens in
zijn repertoire te voegen, maar tot een verwerkelijking kwam het niet.
Pas in dit seizoen kon het voornemen slagen en gisteravond in de Amster
damse Stadsschouwburg kon men na elf jaar weer de kennismaking met
„Philomela" vernieuwen. Natuurlijk in een andere rolbezetting, maar met
Paul Pella weer in de orkestbak.
ronduit prachtig, vooral in de piano-
tinten. en haar expressie was rijk ge
plooid. Jeannette van Dtjck was de zui
vere verpersoonlijking van de lieflijke
blanke onschuld Philomela, die van haar
eer en van haar tong geroofd wordt, en
ook zij had vocaal haar „trés beau soir"
Welnu over de muzikale waarde is
ons oordeel na elf jaar niet gewijzigd.
Operamuziek bevat de „Philomela" toch
eigenlijk weinig. Daarvoor is zij te sym
fonisch opgevat en ook komt in de lyri
sche stroom te weinig spanning. Maar dit
wil niet zeggen, dat de muziek op zich
zelf geen mooie momenten oplevert. In
de voor- en tussenspelen vindt men mis
schien wel de meest geslaagde fragmen
ten, omdat Hendrik Andriessen dan in
geconcentreerde vorm zegt wat hij in de
taferelen uitgebreider nog eens vertelt.
Bovendien leent de stof, een van de
Metamorfosen van Ovldlus, zich niet zo
heel best voor een operalibretto, hetgeen
de componist Hendrik Andriessen ook in
zijn inleiding volmondig toegeeft. Hij
moest er dus wat van maken en dit heeft
hij gesteund door zijn grote vakman
schap zo goed mogelijk gedaan. Zijn
eigen muziektaal, die uit de hoek van
César Franck komt. heeft hij daarbij niet
verwrongen in een operastijl en soms
stijgt hij tot een bepaalde extatische
hoogte.
Alles komt dus bil een opvoering aan
op actie en zang van de vertolkers. En
het moet gezegd worden, de Ned. Opera
heeft voor een voortreffelijke presenta
tie gezorgd. Paul Pella heeft het orkest
verrassend goed laten spelen. Het had
een mooie klank en het klonk krachti
ger en voller dan men gewend is van
het meestal dunne wat schraperige ge
luid. En bepaald indrukwekkend was
Marijke v. d. Lugt in haar rol van Prok-
ne, die zij een felle dramatische gestalte
gaf een ware wraakzuchtige, die het
vermoorden van haar zoontje om de
echtgenoot wegens zijn ontrouw te straf
fen begrijpelijk maakte. Zij zong ook
Zware straf voor
omkooppoging
Conform de els van de officier van
Justitie veroordeelde de Utrechtse poli
tierechter bij schriftelijk vonnis de 55-
jarige uitgever C. H. G. uit Utrecht
wegens poging tot omkoping van de po
litie, tot twee maanden gevangenisstraf
Bert Bljnen was dan de boze Tereus.
maar hij wist geen goed raad met zijn
rol. al viel de mooie klankrijke stem
wel op.
Annie Delorie als koorleidster zegde
haar tekst verrassend expressief op en
ook de kleinere rollen waren goed bezet.
Het koor liet zich van zijn beste kant
horen.
De enscenering was van Charles Roe-
lofsz en zij kon wel voldoen, al vonden
wU de kleuren niet fraai. Maar dat hij
voor de metamorfose geen bevredigende
oplossing kon vinden, kunnen wij hem
niet kwalijk nemen. Wie kan ook ineens
mensen in vogels veranderen?
Dn. H. E. Kokee-van den Berge
„Na laster van Waalse bladen..."
Het Belgische ministerie van justi
tie in Brussel heeft een uitwijzings
bevel uitgevaardigd tegen de Neder
landse leraar dr. P. C. Paardekooper.
Deze zou gisteren in de universiteits
stad Leuven een voordracht houden
over het thema „er bestaan geen Bel
gen". Het besluit van de minister van
justitie, P. Vermeylen, is genomen op
grond van de overweging, dat „het niet
gebruikelijk is in België aan vreemde
lingen machtiging te verlenen zich in
binnenlandse aangelegenheden te men
gen of standpunten in te nemen in
binnenlandse politieke kwesties."
Het uitwijzingsbevel betekent, dat dr.
Paardekooper niet alleen een verbod
ls opgelegd om in Leuven te spreken,
maar in het gehele land. Tot nader
order is het hem verboden naar België
te komen.
Volgens eerdere berichten zou dr.
Paardekooper weliswaar een spreekver
bod zijn opgelegd ln Leuven, maar zou
hij zijn voordracht elders in België hou-
De heer Paardekooper, die in Eindhoven
woont, heeft gisteren verklaard, dat
hij officieel niet van de stappen van de
Belgische regering op de hoogte ls ge
steld en van de beslissing tot dan niets
wist. Gisteravond heeft hij voor het laatst
telefonisch contact gehad met de ini
tiatiefneemster van de lezing in Leuven,
de Vlaamse Volksbeweging. Men deelde
hem mee, dat de lezing niet in Leuven zou
worden gehouden, maar in de naburige
plaats Herent
Na een uitvoerig requisitoir eiste
de Utrechtse officier van justitie, gis
termiddag tegen de Italiaanse fa
brieksarbeider Tonio M., ontslag van
rechtsvervolging en ter beschikking
stelling van de regering. Moord acht
te de officier niet bewezen, wel dood
slag.
De 25-jarige Italiaan die een baan
had als handlanger bij de Demka-
staalfabrieken in Utrecht stak op
Goede Vrijdag van het vorig jaar de
30-jarige kantine-cheffin, mevrouw
A. ten B.-B., met een stilettomes
De vrouw die acht steken kreeg, w
van er een haar hart doorboorde, c
leed kort daarop.
De regering, zo zei de officier, kan zelf
bepalen hoelang deze man in een asiel
zal moeten blUven. Ook ali dit geen ja
ren zal duren, heb ik daar VTede mee. al
dus de officier, die hieraan toevoegde,
dat deze man reeds veertien maanden
vrijheid ontbeert ln een kil vreemdta
lig land.
De officier lëflde er nadruk op, dat het
niet juist aou zijn de Italiaan over de
grens te zetten. Bij de toenemende eeu-
wording van Europa en (het wegvallen
van .grenaen en de conitrole over de gren
zen is het in het belang van de openbare
orde dat men deze man niet eomaar op
andere landen loslaat.
In zijn requisitoir schetste de officier
de Italiaan als een defensieve figuur, die
wanneer hij zich bedreigd voelt, in staai
is fatale daden te verrichten.
Hij is iemand met bijzonder snel groei
ende angstgevoelens, en het gevaar van
herhaling van deze verschrikkelijke daad
vooral bij vrouwen die hij begeert is niet
denkbeeldig. Zijn liefde voor de ge
trouwde wouw die hij doodde, riep on
dragelijke spanningen op. Ook uit ver
klaringen van zijn pensionhoudster blijkt
dat de verdachte zich als een opgejaagd
dier gedroeg. De officier conformeerde
zich aan het psychologisoh en psychia
trisch rapport ook voor wat betreft het
niet toerekeningsvatbaar zijn van ver
dachte op het moment van de misdaad.
Mr. Quispel, de raadsman van verdach
te meende ook dat doodslag niet bewezen
was en beriep zich op een vermeend
noodweer van zijn cliënt. Met de els v«n
de officier kon deze raadsman het eens
zijn.
De heer Paardekooper was niet ver
baasd over de maatregel van de Belgi
sche overheid. „Vsnsf het begin hebben
Waalse bladen er op aangedrongen m|j
een spreekverbod op te leggen". „Ik ben
erg blU dat Ik in mUn lezingen alleen
over culturele aangelegenheden heb ge
sproken."
Op de vraag welk karakter de Vlaamse
volksbeweging heeft, antwoordde dr.
Paardekooper, dat deze organisatie geen
politiek bedrijft. Deze heeft tot doel de
toenadering van de verschillende groe
peringen in Vlaanderen. „Een doel waar
ik duidelijk achter sta", aldus dr. Paarde
kooper.
.Iedere burger moet perplex
staan, dat dergelijke toestanden in
België nog mogelijk zijn"; dit zei gis
teravond de Leuvense voorzitter van
de Vlaamse volksbeweging, dr. La-
noy, op een bijeenkomst in Herent
bij Leuven, waar dr. P. C. Paarde
kooper zijn voordracht over het
thema „Er bestaan geen Belgen" had
willen houden. Het verbod van de
Belgische regering aan de Neder
landse leraar om naar België te
komen bleek uit woorden van dr.
Lanoy nog verder te gaan. Ook het
ten gehore brengen van een op de
band opgenomen lezing van hem
was door de politie streng verboden.
Ondanks de afwezigheid van dr.
Paardekooper had men besloten de
vergadering, waarop hij het woord
zou voeren te laten doorgaan.
Mening bij de omroep:
Bij de omroepverenigingen heeft
de mening postgevat, dat de Neder
landse huisvrouwen geen eigen te
levisieprogramma's verlangen. Hoe
men daar achter gekomen is, wordt
niet nader verklaard.
„Er zijn vrouwen die zeggen:
mannen hebben ook geen eigen
programma's en dus zijn ze voor
ons ook niet nodig", is het argu
ment dat wordt aangevoerd.
Er bestaan echter wel plannen,
„iets voor de vrouw te doen", maar
dan in de vorm van „uitzendingen
waarin ook de vrouw is geïnteres
seerd".
Dat men zich bij de omroepvereni
gingen heeft georiënteerd ten aanzien
van de mogelijkheid tot het uitzenden
van vrouwenprogramma's (iets waar
Nederland sterk in achterstaat verge
leken bij andere televisielanden) is
reeds enige tijd bekend, maar dat men
er toch maar min of meer van afziet
is een nieuwtje dat spijts de argu
menten van de omroep, toch voor zeer
vele Nederlandse vrouwen een teleur
stelling zal zijn.
Zien wij, hoe gretig de vrouwenpro
gramma's bij de radio worden beluis
terd, hoe druk de vrouwenpagina's in
praktisch alle kranten voorkomend,
worden gelezen en hoe uitgebreid het
abonnementenaantal op damesweekbla
den is, dan komt het ons toch merk
waardig voor, dat al tjeze vrouwen geen
belangstelling zouden hebben voor een
eigen televisieprogramma.
Het zU verre van ons, dat wfi een
lans zouden willen breken voor het da-
mesweekblad-ln-beeld, het overdadig
toeven In de verbeeldingswereld
de buitenlandse mode en het bra
kookpraatje, maar het terrein
huisvrouw is dermate uitgebreid, dat
er wel degelijk goede, afwisselende ei
vooral nuttige vrouwenprogramma'
zouden zijn te maken.
21
Heeft de dominee te luid gesproken? Plotseling
is er een stem, een hartstochtelijk klinkende stem.
„Hoort het woord des Heren! Niet, zoals ontrou
we dienaren dat verkondigen maar zoals het is
naar waarheid. Zoals ik het laat horen. Het woord
van oordeel en boetel"
Baltus Muys staat op het kerkplein. Zijn ver
magerde gestalte in de haveloze kleding richt zich
dreigend op, zijn hand is bezwerend geheven. Maar
voor hij verder kan gaan. is de dominee op hem
toegetreden.
„Zwijg", gebiedt deze. „Wie heeft jou aangewe
zen om oordelen aan te kondigen en ondergang t«
profeteren?"
Een ogenblik schijnt het, als maken de woorden
van de predikant indruk op de boetprofeet. Een
ogenblik slechts. Dan kijkt hij de spreker aan met
felle ogen.
„Wie mij heeft aangewezen, vraag je? De Geest
«preekt in mij, en van Hem zijn mijn voorzeggin
gen. Land. land, hoor des Heren woord! Pestilen
tiën zullen er zijn, en oorlogen en geruchten van
oorlogen! Zijn ze er al niet? De dood is in de ven
steren geklommen in jullie eigen huizen waart
de ziekte! En de legerscharen van de anti-christ
maken zich op, om dit afvallige land te vuur en te
zwaard te verwoesten!"
Zijn dwepende, dreigende woorden slaan zijn
toehoorders met stomheid verwezen, vragend,
angstig sommigen, zien ze elkaar aan. De Prado
doet een stap naar voren. „Zwijg, valse profeet",
herhaalt hij zijn bevel van zoeven.
Maar de boeteprediker laat zich niet bevelen,
iaat zich niet het zwijgen opleggen.
„Zwijg zelf, ontrouwe herder", schreeuwt hij, en
iljn stem slaat over. „Jouw prediking van „vrede,
vrede en geen gevaar", wiegt de gewetens ln
slaap en maakt, dat deze arme schapen met een
ingebeelde hemel ter helle varen
Er zijn intussen nieuwe kerkgangers naderbij
gekomen; onder hen Teeuw en Swaentje. Getrok
ken. geboeid door wat zich hier afspeelt, gaat het
door H. TE MERWE
bij de mannen in angstige spanning, hoe dit zich
verder ontwikkelen zal. Teeuw heeft haar arm los
gelaten, hij schijnt het meisje helemaal vergeten
te zijn. Hij kijkt van Muys naar de dominee, zijn
blik glijdt langs de verzamelde mannen. Daar ziet
hij zijn vader.
Gijs Korevaar heeft zijn zoon zien komen, heeft
gezien, hoe deze zich naar voren drong tot vlak
bij de dweper. Maar op het ogenblik denkt Mi
met aan de gevolgen van wat hij doet. Eér domine#
De Prado een verdedigend of veroordelend weer
woord kan spreken, plaatst Korevaar zich met een
paar wijde stappen tussen hem en zijn belediger
„Waag het niet, de dienaar van het woord te be
ledigen", zegt hij. Schijnbaar is hij kalm. maar in
«jn stem ligt een dondere ondertoon. „Als er één
man ls, die de waarheid recht verkondigt
Hij krijgt niet de kans, zijn zin te voltooien.
Met een schrille lach, die klinkt als een dreiging,
wendt Muys zich tot hem.
„Jij?" zegt hij. „Jij? Ik ken Jou wel. Gijs Kore
naar! Jij bent de man die mij, de profeet des He
ren. de deur hebt gewezen. Ik heb je toen gezegd,
dat de vloek over die daad niet zal uitblijven en
ik zeg je dat nogmaals. Wie zich verzet tegen het
woord der profetie zal ondergaan
De felle vloek maakt indruk sommigen keren
zich met een huivering af. Een enkele slaat aarze
lend de weg in naar het dorp: zou het waar zijn, wat
Baltus Muys zegt over de prediking van ontrouwe
herders? Anderen dralen de kerk binnen: ze dwin
gen zich, zich af te^ceren van de man, die ondanks
alles met zijn fanatieke woorden toch indruk op
hen maakt.
Swaentje is naast Teeuw gekomen. „Kom mee",
drrngt ze aan, en wil hem meevoeren het bedehuis
in. Maar hij schudt h'aar arm van zich af. HU
staat in tweestrijd: enerzijds zijn hem de woorden
van Muys tegen zijn vader gericht, te hard, te
striemend; anderzijds kan hij zich niet ontworste
len aan wat hij hun dreigende waarheid acht.
Dominee De Prado maakt een eind aan het on
verkwikkelijk toneel. „Arme man", zegt hij, en er
Ugt medelijden in de woorden. „Kom tot jezelf en
bedenk hoezeer je dwaalt." Hij wacht even en
voegt er dan bij: „Ga met ons mee."
„Nooitl"
De dominee kijkt niet meer om. loopt in bedwon
gen rust het kleine kerkgebouw binnen. De mees
ten volgen hem dra is het plein zo goed als leeg.
Ten slotte zijn daar nog slechts Muys en Teeuw.
De laatste aarzelt, wat te doen. Dan zegt Baltus:
..Wie niet slaat zijn vader en moeder en vrouw en
kinderen en broeders en zusters, ja ook zelfs zijn
eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn." En zon
der verder een woord loopt hij de weg op. die van
de kerk afvoert.
Teeuw voert een korte, hevige strijd met zich
zelf Hij ziet de weggaande man na dan loopt
hij langzaam, met gebogen hoofd naar de kerk
deur. Hij kan de vloek, de dreigende vervloeking
over zijn vader uitgesproken, niet aanvaarden
Jacop Erkelens komt het erf op van de hoeve
van Gijs Korevaar. Hij heeft al verscheidene boe-
rensteeën bezocht en hij doet goede zaken. Want
er zijn heel wat kadavers te koop; de veepest min
dert nog niet. Toch kijkt Jacop niet opgewekt
integendeel. Daar is ten eerste het gevaar, dat je
op de een of andere boerderij met pokken wordt
aangestoken, en daar zijn ten tweede de geruchten
en berichten, die hij hoort en gehoord heeft en ver
der vertelt.
(Wordt vervolgd).
Het argument .dat er ook geen ma»>-
nenprogramma's zijn", lijkt ons zacht
gezegd zwak. Er zijn ook geen mannen-
radioprogramma's. noch mannen-kran
tenpagina's of -weekbladen. Daartegen
over zijn er zeer veel uitzendingen, die
speciaal de aandacht van de heren der
schepping trekken: bijv. sportrubrieken,
voetbalwedstrijden. technisch-weteri-
schappelijke documentaires e.d.
Daarbij denke men aan de verschel-
denheid van arbeid en kennis, die de
huisvrouw dagelijks te pas moet bren
gen om haar taak naar behoren te vol
brengen en waarbij zU, in deze zich
snel ontwikkelende samenleving, het
toch moet hebben van de goede voor
lichting. die haar het liefst thuisge
bracht moet worden
Om maar iets te noemen: textielken-
nis. moderne wasbehandeling bij steed*
moer nieuwe kunststoffen, budgetenng.
warenkennis in het algemeen, kinder
verzorging, moderne voedingsleer, het
praktisch gebruik van moderne aDpa-
ratuur. hygiëne, het bewaren van voed
sel in woningen die geen kelder» heb-
Men kan over al deze dingen natuur
lijk lezen, maar het beeld kan daarbil
verhelderend werken. Ook over de fa- gr
bricage van allerlei artikelen zouden
uitnemende programma's kunnen wor
den samengesteld: en dit niet zonder
meer. maar met goede toelichting
het huishoudelijk gebruik van deze
Wij zien geen enkele reden,
dergelijke uitzendingen niet speciaal
voor de vrouw kunnen worden gegeven.
Deze zouden dan ook beslist niet ln de j: «o Plano'recital'
avondprogramma's moeten worden op- SÓS-bi
genomen, maar op de middag worden Platen»
uitgezonden, wanneer de hulsvrom
rustig kan kijken en luisteren en nl<
ondertussen de gehele familie van kol
fie of thee voorzien.
NTS-documentaires
Op dinsdag 22 mei a.s. zal de NTS
twee documentaires vertonen, één ter
gelegenheid van de voltooiing van de
automatisering van het Nederlandse
telefoonnet en één over het onderwijs.
„Warffum 220562" is de titel van de
film die in Amsterdam werd gemaakt
on'die laat zien wat op een bepaald
tijastip in een bepaall „rek groepenkie-
zers" in een Utrechtse telefooncentrale
de gebeurt als iemand in Nederiand met
een ander iemand via de interlocale
lijnen telefoneert.
Want nu de telefooncentrale in de
Groningse gemeente Warffum gereed
is, kan men over het gehele land auto
matisch abonnees oproepen.
Het draaiboek voor deze film werd
geschreven door Louis van Gasteren,
die ook zelf regisseerde. Ton le Fèvre
was cineast.
Het tweede, programma, dat laler
op de avond de ether ingaat onder de
titel „Aap-noot-Mies" is een pro-
duktle van Erik de Vries een van
de televisleploniers). In deze docu
mentaire zal prof. dr. Ph. J. Idenburg
de plaata van het onderwijs en van
de onderwijzer in onze samenleving
toelichten. Mr. J. M. L. Th. Cals„mi-
nlster van onderwijs, geeft een na
beschouwing.
Het programma bevat voorts teke
ningen van Opland en filmfragmenten
gemaakt door Jan Wiegel.
Programma voor morgen
I, 402 m. AVRO:
Elk apart
is op het ogenblik een werkcom- ,,°i8 MV^t* manden** 2 V
ie. samengesteld uit medewerker» dta* 10.00 Arbeidsvitaminen
de verschillende omroepverenigin
gen. bezig met het bestuderen van de le*»n« Amu*.
plannen voor „ook op de vrouw inge
stelde" programma's.
Men wil wel komen tot het
11-00 Huishoudelijke
wetenschap ll.no 2
samenwerking in NTS-verband: elke LÏchte
omroepvereniging blijft autonoom, ook
in de samenstelling van de programma's y A «eugd 17 MlnJ(
:l.20 ga' f
Promenade-or
d vrouw 15 06
30 Voordracht
.en ln en rond-
huis klankbeeld :7 0o Liet
„de interesse
dt Act
vrouw" wil opwekken, maar die beslist praatje
geen „vrouwenprogramma's zullen
Er zal wel coördinatie zijn, maar elke
omroepvereniging zal haar eigen sfeer
handhaven.
Naar verwacht wordt, zullen «le
programma's beginnen in oktober, bij
iroken brief 18 4"
II. 398
uitbreiding van de zendtijd.
KRO: 7 00 Nwa
30 V d Jeugd 7 45
ging 8.00 Nw» 8 18
Pluk de da( 1 *r30 V d vrouw 0 40
Schoolradio NCRV: :o 00 Gram :0.03 Ka-
mermui *r 10 13 Morgendienst .0 45
11.00 V d zieken
100 Middag!
i KT KRO
tefèf/ïsïd
vanavond
:loi oi
IX
bet
30 Middagklok-
e fgri 12 35 V d
Filhjrm
amu-» mui 15.30 Ge\
Verkenningen ln
York en aollat:
1e liederen 18 00
|bo| 16-30 Kamer.
Bijbel
NTS: 30.00 Journaal en weeroverz VARA:
30 20 Achter het nieuw* NTS. 20 35 On.
bekend latent VARA: 31.05 ZU die wil
3135 De Tweeling, TV-film 22.20 Sport Faniarella. TV-spcI
17 «S
Lichte ork mui en zangaollst 18 15 Sport,
rub-iek 18 30 Ylddlsche liederen (grj 13 59
Sociaal perapéktlef. lezing.
TELEVISIE
NTS 20 no Jou-naai KRO- 30 30 Woord
20 30 Kijk op kunjt 2 00—22 10