CAMERA INRUII- ACTIE Andere zedenmeesters bij C.J.V.F. in discussie SNELFIX* Liberale werkgevers tegen meer medezeggenschap Drie oprichters gehuldigd Ml*. A. W. Kist op studiedag Eenheid zoeken met alle kerken op zelfde grondslag Een ivoord voor vandaag Prof. Van Selms legt uit protest ambt neer Inhaalproces bij prot. chr. nijverheidsonderwijs Tussen schoolpoort en huisdeur 2 SIGARETTENONDERZOEK Minister Veldkamp heeft geantwoord op vragen van ir. Geuze (c.h.), lid van de Eerste Kamer, over het onderzoek van de Nederlandse consumen tenbond naar het teer- en nicotinegehalte in sigaretten. De minister meent dat de vraag of de onderzoekmethode volledig verantwoord wasl en de beste welke kon worden gevolgd, uit gezondheidsoogpunt geen be-! antwoording behoeft. Met het oog op economische repercussies acht hij I het wel gewenst dat vergelijkende onderzoekingen van waren zorgvul- j dig geschieden, maar over het bewuste onderzoek wil hij geen oordeel uitspreken, dat het op eigen initiatief en zonder overheidssubsidie is uit gevoerd. WAAROM GEEN ANTWOORD? De heer Wierda (soc.), lid van de Tweede Kamer, heeft de minister van defensie gevraagd waarom hij nog niet heeft geantwoord op zijn vragen van 16 maart over de vervoers- en verlofregeling voor militairen. De heer Wierda merkt op, dat deze materie, na het stellen der vragen, reeds op meer bevredigende wijze is geregeld en in de pers gepubliceerd. BROMFIETSEN De heer Jager (comm.), lid van de Tweede Kamer, heeft de minister van verkeer en waterstaat gevraagd zulke maatregelen te nemen, dat voor komen wordt dat per 1 januari alle bromfietsen, die ouder zijn dan vier eneenhalf jaar uit het verkeer worden genomen, ook als ze nog in goede staat verkeren. Aanval op rapport C.N.V.-commissie (Van onze soc.-econ. redactie) Het .Verbond van Nederland- sche Werkgevers heeft ernstige kritiek geleverd op het rapport van een CNV-commissie over de structuur en rechtsvorm van de onderneming. In het thans verschenen num mer van De Nederlandse Indus trie, het orgaan van het verbond, wordt opgemerkt, dat het rap port weliswaar een bijdrage tot de onderneming geeft, maar op een aantal punten zouden elementen van verwarring zjjn aangevoerd. De wijze, waarop het begrip verantwoordelijkheid door de CNV-commissie wordt gehan teerd, zou voor anderen in de Ne derlandse samenleving niet aan vaardbaar zijn. Voor die anderen zou de stap (sprong?) van ver antwoordelijkheid naar medezeg genschap niet te volgen zijn. "ES de studie onderneming. de werknemer wijl de conclusies een voorstel aanbevelen, dat geen be trekking heeft op de plaats van de werknemer in de onderneming, maar op de medezeggenschap van de factor ar beid. De belangstelling voor en de onge rustheid over de plaats van de indivi duele werknemer in de onderneming vormde de aanleiding voor de studie, een motief, dat ook naar de mening van het Verbond van Nederlandschc Werkgevers slechts kan worden toege juicht. De oplossing van het probleem inzake de plaats van het individu in de maatschappij stond echter bij voorbaat in de geesten van degenen, die de stu die samenstelden vast. aldus het arti kel. namelijk de medezeggenschap in een of andere vorm. Maar nog afgezien hiervan vraagt het werkgeversverbond zich af. of langs de weg van de medezeggenschap van dg factor arbeid meer inhoud kan wofden gegeven aan de verantwoordelijkheid van de individuele werknemer. Het verbond vraagt zich voorts af, of de arbeider het kiezen van werknemers tot com missarissen zal aanvoelen als een uit breiding van zijn medezeggenschap. Na een eventuele wijziging van de struc tuur van de onderneming zou later kun nen blijken, dat inderdaad wel de struc tuur is veranderd, maar niet de kwaal is bestreden, waar het om ging. Ook ziet het verbond nog niet het verband tussen de mogelijkheid van willekeur van de leiding van de onder neming en het ontbreken van medever antwoordelijkheid van de werknemers, in de zin van medezeggenschap. Moge lijkheden tot willekeur zullen er, aldus het artikel in De Nederlandse Indus trie. altijd blijven. Bovendien wordt het een feit geacht, dat er op het ogen blik in de Nederlandse ondernemingen over het algemeen geen sprake is van willekeurig optreden van de leiding van de bedrijven. Het verbond bestrijdt vervolgens de opvatting, dat een werknemer verant woordelijkheid zou kunnen dragen taken in een onder- rioor bijdragen Toen indertijd de Christen Jonge- Vrouwen-Federatie, aangesloten bij de Y.W.C.A. werd opgericht, waren het drie figuren die daarbij handelend optraden. Hoewel ze nu al tot de oudere generatie beho ren, leven ze nog geïnteresseerd mee met de C.J.V.F. Op de studie dagen zijn ze doorgaans present: jkvr. C. M. van Asch van Wijck, mej. M. W. Barger en mevr. W. S. F. van DoornSnijders. Deze na men zijn in bredere kring bekend, ook in het buitenland. Op de dinsdag te Utrecht gehouden studiedag van de C.J.V.F. is aan drietal het erelidmaatschap van de ganisatie verleend. Men had deze reeds lang willen bewijzen, maar statuten der C.J.V.F. openden hiertoe geen mogelijkheid. Bij de herziening van de statuten maakte men daarvoor ruimte en met bekwame spoed werden de drie dames tot erelid benoemd. Kwam aldus als vanzelf het verleden aan de orde ofschoon de gehuldigde vrouwen allerminst behoren tot de ouderen, die bij vroegere tijden leven, gedurende de overige uren van de studiedag hield men zich nadrukkelijk met heden en toekomst bezig. Mr. A. W. Kist, directeur van het vormings centrum Oud-Poelgeest te Oegstgeest, sprak over ..Andere zedenmeesters", over de wijzigingen in de zede zoals deze vandaag wordt opgemerkt. Over dit onderwerp waren de deel neemsters aan de studiedag reeds ge ïnformeerd in het verenigingsorgaan de hele gang neming. „Niemand kan voor een onderneming meer verantwoordelijkheid dragen dan voor de inbreng, waartoe hij krachtens zijn verbintenis en capaciteiten ver plicht is." Naar de mening van het werkgevers verbond heeft de invloed van de indi viduele werknemer zijn natuurlijke be grenzing in zijn inbreng. In zijn capa citeiten. De conclusie, dat er daar, waar deze invloed niet meer kan wor den uitgeoefend een noodzaak tot mede zeggenschap zou zijn van de werkne mers als collectiviteit, wordt ver ge zocht genoemd. Wel heeft het verbond er begrip voor, dat de individuele werknemer naar mo gelijkheden zal_zoeken om zijn Invloed Hella Haasse. vergrr hli Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Veenendaal vac Jac. Ver maas): L Kievit te Putten te Putten (vac. de pp); J. Jongerden te Bruchem-Kerk- W yk- Aangenomen naar Gouda (vac. dr. G. Hols) G .1 van dc Bogerd te Huizum. Fr. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal tc Leeuwarden: G. Hengeveld te Schoonebeek en L. H. Kwast tc Andijk Beroepen 1e Haarlem-Zuid (vac. C Goeman) D. Kloppenburg te Broek onder Akkcrwoude; te Rotterdam (F. Vroon): R. J. Bcukema te Ermelo, te Hoogevecn (vac. D. H. Borgcrsi G. Veeneman te Amersfoort en in dc 5de pred. pl.: L. J. Wolthuis (e Oooteremd. Fr. ;te Leeuwe dorp: C Warner, kand. te Amsterdam. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal tc Rotterdam-Kralingen: J Brons te Bunschoten cn M. Vlietatra te IJ muiden. Beroepen te Vineland, Ont Canada Free Chr. Ref Church: J Bakker te Driebergen, die bedankte voor Doorn spijk. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Tweetal te Rotterdam-West: T Dorre- steyn te Opheusden en Chr. v. d. Woes- teyne te Barneve'.d. waarvan laatstge noemde beroepen ia. Benoemingen Benoemd tot hoofd aan de „School met den Bijbel" ischool voor g.l.o.) te Tuindorp-Oost: J. M. Binneveld te Al- blasscrdam; Kon. Emmaschool te Sneck: J. Bous te Aalten. Benoemd tot onderwijzeres aan de Prinses Beatrix School tc Veenendaal: M. Bosman tc Velp en M. J. v. d. Bo- gert te Utrecht (tijd.); Dr. Nawijnschool te Kampen voor l.o.J. Hoeksema te Friese Palen; Christ. School Vismarkt te Harderwijk; N. Wagenmakers te Erme- capaciteiten beschikt, daarin beter slagen, in zijn eigen belang en in dat van de onderneming als ge heel. Voor een rol van de werknemers als collectiviteit zou in de hiërarchisch opgebouwde onderneming geen behoef te en geen mogelijkheid bestaan. Geen samenwerking Ook een raad van beheer, waarin di rectie. commissarissen en werknemers samenwerken en waaraan de directie periodiek verslag zou moeten uitbren gen wordt afgewezen. De ondernemings leidingen nemen thans reeds hun be slissingen na een weloverwogen afwe ging van alle bij de onderneming betrok ken belangen. Voorop staat daarbij steeds de con tinuïteit. Zou het werknemersbelang bij ingrijpende maatregelen in gedrang ko men. dan zal men met de betrokken werknemers en eventueel hun organi saties naar wegen kunnen zoeken om de soms harde gevolgen zoveel mogelijk te verzachten. Maar ook hier blijft de besluitvorming principieel bij de be drijfsleiding berusten. Het Verbond van Nederlandsche Werk gevers zou de onlossing van het vraag stuk van de ..dreigende isolering van de enkeling" meer willen zoeken in de richting van het financieel deelnemen van de werknemer in de onderneming i participatie) dan in het verlenen van medezeggenschap aan de factor arbeid. In het algemeen spreekt het verbond zich uit voor een meer positieve bena- derir» v»" be<"i-*>on a's communicatie en delegatie binnen de onderneming. Daarvan heeft men meer verwachting dan van maatregelen op het terrein van de medezeggenschap. In een volgend artikel zal het ver bond noe noifer verschillen de economische en juridische aspecten. want Akkertjes zijn instant cachets met 4-voudig werkend micropoeder. Ontdek óók de wel daad van Akkertjes Beschuldigingen tegen ds. Hegger zijn ongegrond Het bericht dat w(j gisteren in enkele edities van ons blad publiceerden als een classisbesluit van de classis Dordrecht van de Gereformeerde Kerken, blijkt niet jnlst te zijn. met verontschuldiging vooi het onjuiste berlcht: Het officiële classisbesluit luidt: ..Inzake de beschuldigingen door eer ouderling van een van haar kerken ge uit tegenover ds. H. J. Hegger. laatstelijk predikant te Denderleeuw is haar geble- a. Dat ds. Hegger in samenwerking met het bestuur een belangrijke geestelijke arbeid verricht in de stichting „In de rechte straat". b. Dat hij in de uitvoering daarvan ge heel onbaatzuchtig is gebleken. c. Dat derhalve alle beschuldigingen te gen ds. H. J. Hegger volkomen onge grond zijn." RO MAN TIEK?^, I tPf Zoek hot nlot to ver, u vindt hot In Valkenburg-Houthem In mei en juni wordt d« romantiek van het Geuldal V.V.V. Valkenburg (L). Tel. 04406-2048 lo. de Benoemd tot onderwijzer Christ, school te Oud-Verlaat: D. Kraay- veld te Den Haag; Aeneas Mackay school te Haarlem: C v. d. Ploeg te Haarlem. Christ School Vismarkt te Harderwijk: A. Stienstra te 't Harde (Old.). Kantfineren met S*~\ van CcU Bever. Particuliere synode Zuid-Holland-Zuid (Van een onzer verslaggevers) prof. dr. G. C. van Niftrik. jkvr. Van Asch van Wijck en dr. J. J. Louet Feis- ser. Mr. Kist gaf daarvan een samen vatting. eigenlijk vragenderwijs, om daarna over te gaan tot het poneren van een aantal stellingen met kantte keningen die in groepsdiscussie na der werden besproken De heer Kist omschreef o.a. wat de fünctie van de zede is. „De stilering van het samenleven volgens regels, die de door de gemeenschap gezamenlijk gehuldigde waarden van menselijkheid voor de doorsnee-mens bereikbaar ma ken". „Zo was het altijd" Er zijn heel wat zedenmeesters. Maar als dè grote zedenmeester geldt het wachtwoord: „Zo is het altijd ge weest!" Veel kinderen worden opge voed tegen deze achtergrond. Voor jon geren bestaan er drie zedenmeesters, die zij niet begeren: 1) zeurende, falen de en neurotische ouders, aan wier in vloed zij zich ondanks al hun verzet toch niet helemaal kunnen onttrekken; 2) de in hun vak deserterende onderwijzers en leraren, wier invloed als zedenmees ters gering is omdat zij zich teveel van de verantwoordelijkheid ontdoen: 3) het kerkelijk leven, dat alleen nog rich- tinegevend is voor een kleine groep. Zélf heeft de jeugd nieuwe zeden meesters gekozen. Dat zijn: 1) kamera den. maar deze oefenen vooral invloed op het uitwendig gedrag; 2) het ethos van de film, die dé grote vader en moeder is. welke jonge mensen in leidt op allerlei onbekende terreinen als geld. beroep, arbeid, maatschappij, eer, sexe; 3) de televisie, de belangrijkste zedenmeester, die zorgt voor de fixatie van de.moderne levensstijl. Vrijheid is daar niet meer bij. De kijkers zijn het zichzelf niet bewust hoezeer het beeld zich bij hen vastlegt. De betekenis van de krant als zeden meester sloeg mr. Kist niet hoog meer aan, evenmin als het boek. Wel oefenen bepaalde vrouwenbladen en teenagerlec- tuur meer invloed dan men vermoedt, doch het kan niet in de schaduw staan van de televisie. Waarom gefaald? De oude zedenmeesters falen. Waar om Omdat zij overstemd zijn door wat Paulus noemt ,.öe overheden in dc lucht, de machten". Deze hebben ook de goede zedenmeesters onder de men- Javaanse kerken op weg naar fusie Onlangs heeft op Midden-Java plaats gevonden de eerste gemeen schappelijke synode van de Indonesi sche Christelijke Kerken (de vroegere Chinese Kerken) op West-, Midden- en Oost-Java. Het feit, dat men voor het eerst een gezamenlijke synode-vergadering heeft gehouden betekent nog niet, dat daarmee de 3 Kerken één geworden zijn. Het is een eerste stap naar de eenwording. Op deze algemene synode-vergade ring werden enkele regelingen aan vaard die aanduiden, in welke rich ting men tot de werkelijke eenwor ding hoopt te komen. Ten aanzien van de grondslag van de éne Kerk stelde men vast: „geloof en leven van de Indonesische Christelijke Kerk hebben tot grondslag de Bijbel, d.w.z. het Oude en Nieuwe Testament, in levende en heilige verbondenheid in de geloofsbelijdenis der Kerk van alle eeuwen, overeenkomstig de leer der Reformatie". Het is de bedoeling om langs de weg van onderling overleg te komen tot de vaststelling van een belijdenis en een kerkorde. Er wer den commissies gevormd voor een heid, getuigenis en dienst. sen bedorven. In plaats van die goede zedenmeesters zijn de economie, het geld, de sexualisering, de macht van de apparaten, de status-oorlog, de com- fortjacht enz. het leven gaan bepalen. Daarnaast is er een sociologisch as pect. Er zijn zoveel verschuivingen, dat de oude ordeningen- en standen maatschappij ondergaat in de door de mensen gestichte organisaties. Al deze organisaties veronderstellen wèl de als persoon, maar zij vormen de niet .De vroegere ordeningen de den dat wel. De grote vraag is nu: waar wordt het persoon-zijn geleerd. Hiervoor noemde mr Kist drie soorten nieuwe zeden meesters. Allereerst het jonge gezin. Hij zou wensen dat voor jonge gezin nen de eerste vijf huwelijksjaren zoiets als leerplicht bestond, om dit leven als persoon te leren, grotendeels in groeps verband. Daar zouden nieuwe tradities gevormd en aan jongeren overgedra gen worden. Ten tweede de „straatgemeente", de overzichtelijke controleerbare gemeente van Jezus Christus, die volledig bepaald wordt door de verwachting van het rijk Gods. Als derde de televisie, maar dan niet zoals zij nu is, een zedentiran, doch in Als Jezus het huis van Levide zoon van Alphéus, is binnen gegaan en daar met Zijn discipelen aanligt met, zoals Mat- théus schrijft, tollenaars en zondaars, staan de schriftgeleer den klaar met hun kritiek. Moet je zien, zullen ze wel tegen elkander hebben gezegd moet je zien, Hij houdt zich op met mensen, die door ons allen worden verfoeid en veracht, hoe is het mogelijk! Waarom eet Hij met hen? „En Jezus hoorde het en zeide tot hen: Zijdie gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars (Mat- théus 2 17). Kijk, de mens neemt afstand van hen, die, zoals dat wordt gezegd, in zonden leven. De mens keert de tollenaars van onze tijd de rug toe. Met hem aanliggen? Wij, de schrift geleerden, de mensen, die in rechtvaardigheid wandelen? Geen sprake van. Als niemand zich meer om tollenaars en zondaars bekom mert, staat daar Jezus de Dokter, Die Zijn Handen uitstrekt en zegt: Ik was uw zonden weg. De zondaren en tollenaars van alle eeuwen hebben nooit bij de mens enig medeleven of medelijden gevonden, en ze zullen het er ook nooit vinden. Maar geen nood. Zij mogen gaan tot Hem, die juist en alleen is gekomen om zondaren te redden. Kiest zijde van prof. Geyser Professor Adrianus van Selms, een vooraanstaand theoloog van de Nederduitse Hervormde Kerk in Zuid-Afrika, heeft dinsdag ont slag genomen als hoogleraar van Voor protestants-christelijk mid delbaar onderwijs valt een voort durend levendige belangstelling te constateren. Op het gebied van het protestants-christelijk nijver heidsonderwijs zijn moedgevende verbeteringen te signaleren. Zo treedt een duidelijke groei aan de wanneer men ziet naar het aantal mannelijke leerlingen bij het protestants christelijk nijver heidsonderwijs. De statistiek van 1956 vermeld de een leerlingen-percentage van ruim vijf tegen ruim 9 procent in het leerjaar 19601961. Hier blijkt een, zij het dan ook sterk verlaat, inhaalproces aan de gang. Deze opmerkingen worden gemaakt het verslag van de ..Bond van ver enigingen voor en instellingen tot bevor dering van christelijk nijverheids- land- en tuinbouwonderwijs". t/m 9 juni 7,50, 10.- Q' 1 Inlichtingen bij uw fotohandelaar Bij de bond C.N.O. zijn in totaal 155 schoolbesturen aangesloten, die tezamen 188 scholen exploiteren en de oprich ting van 47 scholen voorbereiden. Met betrekking tot het protestants- christelijk hoger technische onderwijs wordt in het verslag o.m. opgemerkt dat de behoefte aan deze vorm van onderwijs meer gaat nijpen naarmate de industriële ontwikkeling van Ne- derland voortgang vindt. De besprekin gen over de bouw van dergelijke scholen te Hilversum en te Rotterdam vinden voortgang. In het verslag wordt opgemerkt, dat het te betreuren valt, dat niet aan een verzoek om medewer king bij de stichting van een christelij ke h.t.s. in het IJmondgebied werd vol daan. Ten aanzien van een christe lijke h.t.s. voor het noorden des lands zijn nog geen aanwijsbare vorderingen te melden. Het aantal prot-christenjke u.ts.-en werd met twee (te Groningen en te Drachten) uitgebreid. Verwacht wordt, dat in 1962 met het onderwijs op een in Rotterdam te vestigen christe lijke u.t.o.-school kan worden begon- Zowel voor de stichting van protes tants-christelijk lagere technische scho len als van meisjes-nijverheidsschoien werd een planning gemaakt, waarbij in het bijzonder aandacht werd geschon ken aan de „witte plekken" op de kaart van het proteskants-christelijk nij verheidsonderwijs. Voor wat de huis houdscholen betreft, zal deze planning worden besproken met de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuindersbond. Het is de bedoeling dat aan de hand van de beide „Werkprogramma's" meer systematisch aandacht zal worden ge schonken aan de vestiging van scholen in die regionen, waar of tot dusverre geen initiatieven werden genomen of zulke initiatieven als gevolg van allerlei omstandigheden nog niet tot resultaten hebben geleid, aldus het jaarverslag. De jaarvergadering van de bond wordt gehouden op woensdag 6 juni te Haarlem. De agenda voor deze bijeen komst vermeldt o.m. een referaat van ds. dr. mr. J. Ozinga, gereformeerd predikant te Lunteren, over „het spe- ciale-vandaag". Utrechts orgel in dom van Bremen Het nieuwe orgel voor de dom van Bremen zal in Utrecht worden vervaar digd. Het orgelbouwbedrijf van de ge broeders Van Vulpen heeft deze week opdracht ontvangen een drie-klaviers, mechanisch orgel van 33 stemmen voor deze kerk te bouwen. De vormgeving zal In samenwerking met prof. Heinze, organist van de domkerk, worden be paald. De bouw van het orgel zal onge veer jaar vergen. de universiteit van Pretoria uit protest tegen het feit, dat zijn col lega, professor Albertus Geyser, schuldig is verklaard aan ketterij. Professor Geyser werd daarom van zijn ambt ontheven. Professor Van Selms, die zowel in Zuid-Afrika als in Nederland een grote faam als theoloog geniet, zei in zijn ontslagbrief: „Mijn geweten verbiedt mij, mij door een mens te laten dicteren wat de Heilige Schrift zegt." Zijn ontslag is een rechtstreeks protest tegen de schuldigverklaring van professor Geyser op een duister punt in de verklaring van het Nieuwe Testament. De 56 jaar oude professor Van Selms studeerde te Utrecht godgeleerdheid. Hij werd door onze Koningin geridderd voor zijn werk in de oorlog en zijn reputatie als kenner van de Semitische talen. Over de verhouding tussen de kerken van Nederland en Zuid-Afrika verklaar de hij nog: „Ik geloof dat de betrekkin gen tussen de kerken die thans reeds zeer gespannen zyn, als gevolg van de schuldigverklaring van prof. Geyser geheel zullen ophouden te bestaan." Evenals professor Geyser, die even eens te Utrecht gestudeerd heeft, is professor Van Selms een fel tegenstan der van de apartheidsleer in de kerk. Hij is mede-auteur van het boek „Vertraagde Actie." Algemeen wordt verondersteld, dat prof. Geyser's bijdrage aan dit boek geleid heeft tot de beschuldiging van ketterij en ongehoorzaamheid aan de kerkelijke reglementen. Prof. Geyser is op dit laatste punt echter van alle blaam gezuiverd Prof Van Selms deelde de synodale commissie in zijn ontslagbrief mede: ..Het is mij duidelijk geworden, dat de exegetische studies aan de faculteit der godgeleerdheid naar de mening van uw commissie niet slechts onderworpen zijn aan hun doel. de Heilige Schrift, maar tevens aan de kerkelijke reglementen en uw uitlegging daarvan." Prof. Van Selms deelde nog mede dat hü niet verwacht afgezet te worden als predikant, omdat men dan bewijzen van onredelijk gedrag moet overleggen. Op dogmatisch gebied kan men hem ook moeilijk aanklagen omdat zijn bock over dogmatiek al jaren een verplicht boek is aan de theologsche faculteit. Voorlichtingsmiddag op „De Horst" In Driebergen op dc Academie „De Horst" zal zaterdag 16 juni een openba- Dorlichtingsmiddag worden gege- Op deze middag zal gesproken worden over beroepen waarvoor „De Horst" opleidt en waarin de aandacht voor andere mensen centraal staat, zo als personeelswerk in bedrijven, jeugd werk en vormingswerk en maatschap pelijk werk op velerlei terrein. De Horst geeft een vierjarige oplei ding. uitgaande van het instituut Kerk en Wereld, de Algemene Diaconale Raad en de Raad voor het Jeugdwerk. Indien men verhinderd is om op 16 ju li te 15.00 uur op De Horst te zijn kan nen om nadere inlichtingen schrijven :n naar de eerstvolgende voorlichtings middag komen of een persoonlijk ge sprek aanvragen. Pas nu wordt in de „Gerefor meerde Kerkbode" voor de clas ses Barendrecht en Dordrecht een uitspraak gepubliceerd die door de particuliere synode van Zuid- Holland-Zuid genomen werd op de vergadering van 4 april. Deze uit spraak houdt zich bezig met het eenheidsstreven in de Gerefor meerde Kerken zoals het de laat ste weken openbaar is geworden. De particuliere synode spreekt uit: In verband met allerlei strevingen in de kerken betreffende de eenheid vsn Christus' Kerk. heeft de particuliere sy node van Zuid-Holland-Zuid. vergaderd op 4 april 1962. zich gedrongen ge voeld het volgende onder de aandacht te brengen van de kerken ia haar res sort Zij acht het van grote waarde. W Ml verlangen naar de eenheid wordt in het zoeken van de praktische verwerkelijking ervan. Zij wijst erop, dat de waarachtige een heid niet in de eerste plaats bestaat in het lid zijn van eenzelfde geïnsti tueerde kerk, maar in het eensgezind zijn van geloofsovertuiging. Deze geloofsovertuiging moet naar ons belijden haar maatstaf vinden in de Heilige Schrift als Gods Woord. Dit houdt in. dat wij bij het zoeken naar eenheid de vraag naar de waar heid nooit uit het oog mogen verliezen, maar dat deze laatste vraag allesbe heersend moet zijn. Dit betekent ook. dat wij de eenheid hebben te zoeken, niet uitsluitend met één bepaalde kerkformatie. maar met alle kerken, die met ons op Schriftuur lijke grondslag staan. Dexe uitspraak Is een kennelijk ge volg van de actie die de classis Baren drecht enkele maanden geleden geno men heeft naar aanleiding van de zo genaamde „actie van dc achttien". De uitspraak van de particuliere synode is toegezonden aan alle gereformeerde kerkeu in dit reaaort. JE hoeft als onderwijsmens echt nog geen uitgesproken lijntrek ker te zijn om af en toe, toegevend aan een tikkeltje gemakzucht, een kleine schuiver te maken naar het verderflijke pad van de minste weerstand. Verderflijk, want wordt er niet in alle toonaarden geschimpt op degenen die deze,.Via Mala" be wandelen met het uitgeslapen oog op het in conditie houden van hun dierbare lichaamskrachten.... Dat schimpen heeft reden van be staan. Met slappelingen is de maat schappij in het algemeen en het on derwijs in het bijzonder niet gediend. Toch blijft een mens maar een mens en de verleidelijkheid van de verzoe king wordt soms ook de braafste te machtig. Dat kan voor de buitenwe reld totaal verborgen blijven cn dan mag de olijkerd die zijn gemakzucht eens lekker de vrije teugel heeft ge laten, zichzelf feliciteren met een goedkoop succes. Het kan echter ook, vooral bij veelvuldige herhaling, le lijk in de gaten lopen en dan krijgt de reputatie van de betrokkene een geduchte knauw. Want het gilde der lijntrekkers staat nu eenmaal ner gens in een bijzonder goede reuk. Het is dus zaak voor de goedwillen de mens om maar een eindje uit de buurt van die Via Mala weg tc blij ven. Als ie het etiket van Minste- Weerstand-aanhanger krijgt opge plakt, moet je op vriendschap met je collega's maar niet te zeer rekenen. Collegialiteit, weet u, is een waar devolle factor in welke gemeen schap ook. Degene die beweert er best buiten te kunnen, staat ronduit de waarheid te verdraaien of leeft op voet van oorlog met de maat schappij der normalen, hetgeen zielig genoemd mag worden. Maar ik wil mijn inleiding niet te lang maken. Ik wil u doodgewoon vertellen dat de lokstem van het glibberige wegge tje mij ook eenmaal lelijk te pakken heeft gehad. Ik zal het mijn leven lang niet vergeten. Op die middag in een bar koude meimaand heb ik me zelf voor allerlei lelijks uitgeschol den, per slot achteraf toch een be wijs dat er nog wel hoop op redding voor ipe was. Ik had er een hele serie monde linge lessen op zitten, ik was een beetje aan het eind van mijn latijn en daar kwam nog bij dat ik ver schrikkelijk opzag tegen een stapel Leo op de achterste bank, een sproetige knaap met een uitgekookt grimasje om zijn grappige mond, had er al vuurrode konen van. „Jullie hoeven er geen hele ro mans van te maken", had ik tevoren al gezegd, want dat zou als een boe merang op mijn eigen hoofd terugko men in de hatelijke vorm van geest dodende correctie. Een beetje afrem men kon geen kwaad, al was ik bij z?!n vrij-onderwerp-experiment zelf •-» enthousiasme gespeend. correctie voor die avond want ik spitste me op een uitgebreide ver- jaarsfuif van een vriendin waar we met een hele troep jongelui van bei derlei kunne gezellig de boel op stel ten zouden zetten. De klas zat te broeden op een vrij opstel. Ze deden dat graag, ze be schouwden het als een soort sport. Die kinderen waren over het alge meen geen al te slechte stylisten, een grote uitzondering in het school- wereldje. Ze bogen zich dus naarstig over hun nog maagdelijke vellen en zetten zich aan het fantaseren. Bij zo'n opdracht speelt uiteraard het milieu waaruit de kinderen voortko men. een zekere rol. kan dat ten minste doen. Zoals ze thuis leven, zo als de sfeer daar is. zo wordt ge woonlijk ook het opstel. Met mijn geoefend veldheersoog surveilleerde ik de zwoegende schare. Een heel enkele zat min of meer ontmoedigd te geeuwen, dat was de uitzondering die de regel bevestigde, de anderen knauwden op hun ball points, woelden door hun dunnere of dikkere kuiven, of vertoonden het puntje van hun in het proces inge schakelde tong. Er heerste een ver rukkelijke stilte die mij deugd deed en me het orde houden uit de hand En toen rijpte in mijn brein het plan. Ik zou het deze keer eens niet doen. Het eenvoudig vertikken. Ik had al een beetje hoofdpijn en ik wil de toch niet half ziek op dat ver- jaarspartijtje zitten. Nu was het meestal zó dat ik na de correctie van de opstellen een paar uitblinkers hun produkt liet voorlezen waarop ze niet weinig trots warenIk begon met een vreselijk wetenschappelijk gezicht langs de banken te flaneren, zeggend dat ik me bij voorbaat al wilde ver gewissen van de manier waarop ze het karwei aanpakten. Zelfs pikte ik er hier en daar een taalfout uit, zo dat ze geen flauw vermoeden had den van mijn stoute accoord met de „M.W." Toen ze klaar waren haalde ik Leo naar voren. Dat ventje had zo over gegeven zitten werken. „Lees jij maar eens voor", zei ik. Ik vond het een fijne trouvaille van mezelf: lek ker vanavond geen gedoe met het ro de potlood. Niets mee naar huis. Voor mijn brave publiekje leek het minstens even echt als altijd, alleen een beetje anders. En Leo begon. Het ging over twee knulletjes van zijn leeftijd die hun vrijetijdsbesteding uit de doeken de den. Hengelen, voetballen en zo. Met wel grappige avontuurtjes doorspekt. Hij las heel geanimeerd. Maar toen begon hij opeens over het onderwerp „vriendinnetjes". „Jij houdt er een verkeerde op na", zei de ene jongen tegen de andere. „Ik moet je waarschuwen. Dat is een Nou. een sloerie Ik kreeg de schrik van mijn leven. Stoppen dacht ik. En met een vrien delijk voorwendsel maakte ik een einde aan het recital, dat waar schijnlijk in een twijfelachtige sa menspraak zou verlopenDie Leo kwam uit een volkscafé waar hij door een tactloze moeder rustig 's avonds tussen de dorstige bezoe kers werd gelaten. Nu. de rest be grijpt u. Ik kon mezelf ik-weet-niet-wat doen. Voor mij geen „M.W meer Ze ker niet in mijn mooie beroep HAY A SELVA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2