jog BIO DOP Gereformeerde vrouwen brachten 4 ton bijeen De weg naar de grote stad Prof. Geyser 0111 ketterij uit liet ambt ontzet Ds. De Vries: Christus' Evangelie wereldwijd Een woord voor vandaag Uitvoerig gesprek over de verhouding tot Wereldraad Meisjes Geref. Gemeenten vieren derde lustrum Uitspraak in Zuid-Afrika maar toch als zeer wel mogelijk vreesden is werkelijkheid gewor den. De Hervormde Kerk van Zuid-Afrika heeft prof. dr. A. S. Geyser schuldig bevonden aan ketterij en hem het ambt van pre dikant ontzegd. Het oordeel werd uitgesproken door een bijzondere commissie van dertien leden en volgde na een proces dat zich een half jaar lang had voorgesleept. Dit proces was een gevolg van een aanklacht van drie studenten, maar de buitenwereld kan zich niet onttrekken aan de gedachte dat in dit geval „barbertje moest hangen", omdat hij zich verzet had tegen het apartheidsbeleid van zijn kerk. Geyser werd schuldig bevonden de tegen hem ingebrachte klacht ketterij verkondigd te hebben en de hem ten >aste gelegde „insubordinatie". Deze had betrekking op de kritiek welke Geyser geleverd heeft op het apartheidsbeleid van de Nederduitsch Hervormde Kerk. De beschuldigingen hadden betrekkin, op lezingen over het Nieuwe Testament die prof. Geyser voor de theologische faculteit van de universiteit van Pretoria gehouden heeft. De tenlastelegging waar aan prof. Geyser schuldig bevonden werd, Advertentie uki n r\ gezond en fcïZtHtl lekker Benoemingen Aan de Gem. Universiteit van Am sterdam is prof. T. A. Birrell benoemd tot buitengewoon hoogleraar in de Ame rikaanse en moderne Engelse letter kunde. Prof. Birrell, kwam in 1949 naar Nederland, in verband met zijn benoe ming als lector aan de R.K. Universi teit te Nijmegen. Daar volgde in 1952 zijn benoeming tot gewoon hoogleraar in de Engelse taal- en letterkunde. Hij aanvaardde in 1950 aan de Gem. Uni versiteit van Amsterdam daarnaast een leeropdracht in de Amerikaanse letter kunde. welke is opgenomen in zijn huidige benoeming. De thans 37-jarige hoogleraar blijft aan beide universitei ten doceren. Aan dezelfde universiteit is dr. C. D. Jongman benoemd tot buitengewoon lec tor in de leer van het bankwezen. Dr. Jongman is sinds 1948 verbonden aan de Amsterdamse Bank, thans als afde lingsdirecteur en chef van het econo- piisch bureau. Daarnaast was hij ruim 10 jaar als hoofdassistent belast met een onderwijstaak aan de Gem. Universi teit van Amsterdam. Onderivijsbenoemingen Benoemd tot onderwijzer aan de Re- bobo" h>ch ooi voor Ulo te Schiedam: J. van Kuilenburg te Schiedam. Benoemd tot hoofd aan de Chr. Nat. School te Nieuw-Vennep: A. E. van Ee- den te AmstersfoortKon. Julianaschool te Ocgstgeest: M. Beun te Vlissingen. Benoemd tot onderwijzer aan de Wil lem Hovy School te Amsterdam: J. Rey- enga te Arnhem; aan de Christ. Nat. School te Slikkerveer: J. B. la Cnouw te Rotterdam: I. da Costaschool te Oudenbosch: J. de Kok te Zoutelande (tijd.). zijn menswording onderge schikt aan god was. Verder zou hij geleerd hebben dat Christus na zijn verrijzenis een hogere status verkregen had. De tegenstanders van Geyser hadden betoogd dat Geyser daardoor de ware en eeuwige godheid van Christus belasterd had. Prof. Geyser had zich hiertegen verde digd door te zeggen dat hij als professor van zijn kerk zich niet schuldig aan ket terij kon maken bij de uitleg Schrift, omdat het standpunt van de kerk was dat men vrij van iedere dogmati sche dwang de Schrift mag verklaren. Apartheid Tijdens het proces werd beweerd dat de 44-jarige professor het slachtoffer is geworden van de voorstandera der apart heid die het proces tegen hem aangespan nen hadden, omdat zij ontstemd waren over zijn kritiek op het raasenbeleid en de meegaande houding van de kerk daar tegenover. HU zou de apartheid vei deeld hebben als onverenigbaar met de leer van Christus en hU heeft de open bare belangstelling op zich gevestigd door een hoofdstuk te schrUven voor boek waarin de raasendiscriminatie oordeeld werd. Prof. Geyser werd in Zuid-Afrika ge boren. HU heeft zUn opleiding ontvangen aan de universiteiten van Utrecht, de Sorbonne en in Zuid-Afrika. De drie studenten die de aanklacht tegen prof. Geyser ingediend hebben E. Engelbrecht, W. de Beer en H. var Westhuizen. ZU *Un sinds het proces op 24 oktober begonnen is, allen beroepen tot predikant. Eigen kerk? Prof. Geyser heeft gisteren nog klaard dat hi) van plan is in Zuid-Afrika te blijven „om te proberen een kerk te stichten welke in overeenstemming met Gods Woord is". Hij weigerde de berichten te bevesti- en dat hij van plan is tegen zUn veroor- leling in beroep te gaan &U het hoge ge rechtshof. Tegenover een verslaggever van de South African Press Association verklaarde M): „Wat er ook gebeurt, ik n Zuid-Afrika blijven". Naar verluidt zouden Geyser door un: siteiten in de V.S. en Nederland functies aangeboden zUn. De positie van Geyser aan de universiteit van Pretoria is o: ker. Ds. Oosthuizen de voorzitter var commissie zei dat de kerk hierin nog beslissing moet nemen, omdat volgens de statuten van de kerk een professor in de theologie ook een bedienaar der kerk moet zUn. Commentaar Het eerste gepubliceerde commentaar kwam van dr. A. van Selms, professor in de Semitische talen aan de universiteit van Pretoria en curator van de theolo gische faculteit. HU schreef: „Op het eer- Kezicht lijkt my deze veroordeling het van de academische vrijheid aan de theologische faculteit. De collega's van Geyser dienen voortaan voorzichtig te Het in Johannesburg verschijnende blad The Star schreef dat vele Afrikaanse predikanten van mening waren dat het verzet van Geyser tegen de apartheid geleid had tot het proces tegen hem. Het blad schreef dat zien een kloof in de kerk begint af te tekenen tussen hen die blin delings het rassenbeleid van de Nationa listische Partij volgen en zij die eisen dat het beleid in overeenstemming dient te zUn met de christehjke beginselen. Duizenden op zilveren jubileum „Wat vieren we nu anders feest TlSJltjSS IVGTclsTl dan vroeger", zei prof. dr. K. Dijk, toen hij woensdag in de Margriet- in rlprrlnnrj tniMPTI hal van de Jaarbeurs te Utrecht UIUVÏ UUUil lUIULVIl als feestredenaar optrad bij het vijfentwintigjarig bestaan van de Pfllcist/iri Bond van Gereformeerde Vrou- 1 UUUI L UtUAUUl/ wenverenigingen. „Vroeger ging _T de feestvreugde op in redevoe- 0^° «*n onzer verslaggevers) ringen, en nu sta ik hier op een| podium temidden van vlaggen, bloemen en jonge meisjes". Was dit voorheen al ondenkbaar, yen onmogelijk was eertijds op eer. jiibileum-bondsdag het programmapunt, dat te Utrecht het glansstuk de jubilerende organisatie, behoeve van anderen, in dit geval voor het ziekenhuis te Jalalpur in Pakistan. De befaamde actie „Tientjes ma ken tonnen", waarvoor leden van gereformeerde vrouwenverenigin gen maandenlang in touw zijn ge weest, bleek te hebben opgeleverd de som van f 401.137,89. Dit is stel lig niet het eindbedrag. Er moet nog geld onderweg zijn. Trouwens, op de morgen van de bondsdag was de vier ton nog niet bijeen, maar tijdens het samenzijn kwam nog 133.000 binnen. Dat i op een grappige *ii Mevrouw W. Rooy. presidente van de bond, kreeg terwijl zij door de zaal liep, nog van alle kanten bankbiljetten in de hand gestopt. Hetgeen de verbazing wekte van de minister van financiën, prof. dr. J. Zijlstra. die de bondsdag gedeel telijk bijwoonde (niet namens de over heid, maar „gewoon" als echtgenoot Zijlstra-Bloksma, ere presidente van de vrouwenactie Pakis tan). Zo werden de tientjes tonnen. Onder de geestdriftige regie van de heer Jo- han Bodegraven hebben de negendui zend aanwezigen dat zelfs In een yell uitgejubeld. Verder viel er veel te applaudisseren i te zien. Want natuurlijk: de uitslag in de actie kwam men niet zómaar te weten. Op allerlei manieren wisten r. Ridderbos en de heer Bodegra- de spanning op te voeren. Daar- verleende ook een grote groep meisjes met pakistaanse vlagigen en .kisten vol geld" haar lieftallige hulp. Dubbel jubileum Zoals men weet. is het bedrag be stemd voor uitbreiding en verbetering het Schotse zendingsziekenhuis te (Advertentie) HAARCRÈME EEN PRODUKT VAN L'QRÈAl DE PARIS Geref. Kerkeraad van Heemstede vreest groepsvorming De kerkeraad van de Geref. kerk van Heemstede heeft zich in zijn j.l. dins dagavond gehouden vergadering uitvoe rig beziggehouden met het Getuigenis dat 64 leden van de Geref. Kerken heb ben doen uitgaan. Dit getuigenis heeft bij de kerkeraad van Heemstede die pe verontrusting gewekt, omdat adres santen zich tot de kerken wenden met hun bezwaren, terwijl de zaken waar over zij verontrust z jn op een verant woorde en ernstige wijze door de gene rale synode in studie genomen zijn. Deze verontrusting is des te sterker, omdat zowel uit dit getuigenis als uit het verzoek om adhacsie met de actie van de z g. ..achtten" duidelijk gewor den is. dat zich opnieuw een groepsvor ming aan het voltrekken is. In het ver leden is immers gebleken, dat een der- Sclijke groepsvorming met name in de eref. Kerken fatale gevolgen heeft ge- had. Daarom wil de kerkraad van Heem stede er zowel bij dc ondertekenaars van het Getuigenis als bij de negen Geref. leden van de ..achttien" ln alle ernst op aandringen om in wijsheid elk heilloos pad. waarop de schapen van de Goede Herder opnieuw dreigen ver strooid te worden te vermijden. Tevens wil de kerkeraad een bewogen beroep doen op deze broeders en op de redac teuren van de landelijke pers om de weg te gaan. die de voorzitter van van de Geref. Predikantenvereniging heeft gewezen i samenspreking) om ove- de nderhavige kwesties in broe derlijke geest, uitgaande van elkanders confessionele trouw en met sterke wil om de eenheid te bewaren met elkan der te gaan jpreken. De kerkeraad be sloot in grote eensg*-.' ndheid aan de be trokkenen van zijn gevoelen kennis te geven. (Van een onzer verslaggevers) In de kerk aan de Kuiperstraat in Rotterdam-Delfshaven werd woensdagochtend en -middag de jaarlijkse bondsdag, de vijftiende, van de Bond van Mannenvereni- gingen op Gereformeerde Grond slag gehouden. De afgevaardig den van de ruim honderdentach tig aangesloten verenigingen, die van heinde en ver waren geko men, hoorden in de morgenuren een causerie van de heer C. Ro- senbrand uit Ede en werden 's middags toegesproken door prof. J. Kamphuis. Christus' Evsng«lle, het antwoord is op alle levensvragen, op de rele wereld Is afgesteld, wereldwijd Daarom wordt het onderhouden van Gods geboden niet bepaald door de om geving. maar moeten overal en altijd Zijn woorden „Onderhoud wat Ik u ge boden heb" gelden. Ds. De Vries wees erop, dat kerkelijke ontrouw hiervan op politieke nationale catastrofes kan uiUopen. de heer Rosenbrand handelde over het werk en de Doodzaak van de Stichting Christelijke Kinderbe scherming. Hij zei dat het plan voot oprichting van deze Stichting werd boren toen van overheidswege een andere indeling van het Kinder recht werd ingesteldi De diaconieën, die voogdij als een van bun taken zagen, moesten daardoor dit werk aan de be staande vaak neutrale voogdijvereni gingen overgeven. Men besloot toen naar een vorm, die voor de minister van justitie acceptabel zou zijn. te zoe ken en kwam zodoende op het idee een stichting op te richten. Deze begon haar werkzaamheden in mei 1953. „De kinderrechter", zo lichtte de heer Rosenbrand toe. „kan tot ontzet ting uit de ouderlijke macht overgaan, wanneer de ouders hun kind of kinde ren opzettelijk weigeren op te voeden zoals dat behoort. Zij raken dan boven dien hun actief en passief kiesrecht kwijt. Voor ontheffing, wat het meest voorkomt, heeft de rechter de mede werking en de bereidheid van de ouders nodig." Behalve over kinderen, wier ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet of ervan zijn ontheven, aanvaardt Stichting ook de voogdij over wi Dit komt echter sporadisch voor, wel omdat de rechter een familielid tot het voogdijschap kan verplichten. De rechter doet slechts dan een beroep op 1947 een voogdijvereniging, wanneer er geen geschikt persoon kan worden gevonden. te. moet de rechter zinsvoogd) contact met het kerkgenoot schap, waartoe het kind behoort, opne men. Tot voor enkele jaren nog lag het monopolie bij Pro Juventute. Onder toezichtstelling kan civiel-rechtelijk strafrechtelijk gebeuren. Prof. Kamphuis uit Kampen sprak over de aard en de betekenis van de oecumenische beweging, „de beweging die gelooft", zo zei hij, „dat de Chris telijke kerk over de gehele wereld is verspreid en verstrooid,, maar deson danks in een kracht des geloofs is verenigd". De hoogleraar verklaarde, dat hier heeft te maken met hèt grote woord "in de kerkgeschiedenis twintigste eeuw. Aan het begin ze eeuw werd het woord oecun ficieel door Amerikaanse zendingskrin gen geïntroduceerd, waarna een zege tocht begon, die zich nu nog voortzet. „De twintigste eeuw", zo stelde prof. Kamphuis, „is zo de eeuw van het oecumenisch besef en van het oecume nisch streven geworden. In allerlei en- cyclopaedieën en handboeken worden hele verhandelingen over het begrip opgenomen. De oecumene is als een vloedgolf komen opzetten, zet als een vloedgolf door, rassendiscriminatie, conventionisme e.d. verbrekend". Daar zich onherroepelijk en over de hele linie een confrontatie voltrekt", zo vervolgde prof. Kamphuis", moeten ve le levenszaken van de kerk, zoals de plaats van het ambt en de prediking en de onfeilbaarheid en het gezag van de Heilige Schrift, die dan in het ge ding komen, worden doorstreden". Prof. Kamphuis vestigde er voorts de aandacht op. dat het woord oeci vaak verkeerd wordt uitgelegd, haalde in dit verband het oecumenisch concilie van Rome aan, bij het bekend worden waarvan velen dachten, dat het ook voor de protestanten was bedoeld. Het bleek echter, dat de Paus onwrik baar aan de eigen Roomse terminologie vasthield. Na uitvoerig op de baslsformule, zo als de Wereldraad van Kerken die ln New Delhi had opgesteld, te zijn Inge gaan, concludeerde prof. Kamphuls dat het met de oecumene een zaak van ge loofsgehoorzaamheid en van een pri maire erkenning des geloofs is. „We staan", zo zei hij, „op de drempel van een nieuwe kerkhistorische periode". De bondsdag werd verder gevuld met een levendige gedachtenwisseling over het door de heer Rosenbrand aangesne den onderwerp, het stellen van vragen aan prof. Kamphuis, orgelspel van Dirk Jansz. Zwart en een gezamenlijke lunch. Dinzdagavond hield de Bond in het zelfde kerkgebouw de huishoudelijke vergadering tijdens welke naar voren kwam dat het aantal aangesloten vere nigingen aan het einde van 1961 184 be droeg 'I960 179). Het ledental steeg zaterdag te houden. Jalalpur. waar tegenwoordig ook een team van de gereformeerde zending Op de bondsdag draaide men n kendmaking van het eindcijfer bandje af, waarop de zendingsarts H. J. Bakker een woord van dank sprak. Ook te Jalalpur deelde men in de feestvreugde, vertelde hij, want alle werkers en zieken ontvingen deze dag iets extra's. De geneesheer-directeur van het zie kenhuis, dr. T. C. Skinner, met verlof te Edinburgh, was uit Schotland over gekomen om de jubileumviering mee te maken. Ook hij getuigde van zijn dank baarheid. Te meer omdat men dubbel julblleum kon spreken. De arts was namelijk iuist vijfentwintig jaar aan het ziekenhuis verbonden. De vier ton werden door mevr. Rid derbos overhandigd aan ds. B. Rich ters, directeur van het zendingsc* trum te Baarn. Samen met dr. J. v Klinken, directeur van het Algemeen Diaconaal Bureau, zal mm ln overleg met dr. Skinner zorgen dat het geld goed wordt besteed. (Er gingen ook enige kleinere cadeaus naar Pakistan.) Uit naam van de generale zendings- deputaten en de deputaten van het dia conaal bureau, overhandigde ds. Rich- aan mevr. Ridderbos een geschenk het bondsbureau van de Jubileren de organisatie (een koffiezetapparaat) en een geschenk voor haar persoonlijk (een boekwerk). Hij prees de onvermoeide activiteit in de presidente voor de inzameling ten gerieve van Pakistan. En daarmee stemde gans de vergadering blijkens daverende bijval van harte in. Wat centraal staat Stond de middagsamenkomst in de lichte toon, 's morgens was de vreugde in ernstiger banen geleid. Want na een kleurrijke en folkloristische intocht van •rovincies, bepaalde mevr. Ridder- e aanwezigen bij het doel van de bond: mee te wërken aan de komst Fan het koninkrijk van God. Dat koninkrijk moet komen ln het eigen leven. Daarop legt God beslag, opdat men zich hoe langer hoe meer aan Hem zal onderwerpen. Dit staat ook centraal ln het verenigingsleven. „We mogen samen de bijbel lezen en daarin zoeken naar de wetten van het komende koninkrijk.'* Ook prof. Dijk sprak daarover. De bond maakte een snelle groei door en lt nu bijna 35.000 leden. „God schonk die groei in het najagen van uw ieaal: om des Heren wil de gerefor- eerde vrouw te dienen in de ontplooi- ïg var haar rijke levenskracht." De oud-hoogleraar wilde de bond niet en als concurrerende gemeenschap naast de christenvrouwenbond, maar als voortzetting van de vroegere meis- jesbond, om in de lijn van „bouwen en bewaren" verder te arbeiden. Juist nu, aldus prof. Dijk, heeft dc wereld behoefte aan vrouwen, die zich persoonlijk toewijden aan de Here Je zus en die zonder frases zijn Woord hartelijk belijden; uit liefde tot God en de naaste. Positie der vrouw positie der vrouw eveneens de aan dacht en wel toen zij de jaartallen 1937 en 1962 vergeleek. Zij consta teerde dat er in de laatste vijfen twintig jaar meer mogelijkheden zijn gekomen voor het meedoen van de vrouw in allerlei kerkelijke arbeid. In haar begroetingswoord mevr. Ridderbos de presidente de Hervormde Vrouwendienst: „Het zou wel eens kunnen zijn, dat de plaats die de vrouw in uw kerk krijgt, niet zonder gevolgen blijft voor ónze kerken'" schertsenderwijs had mevr. Rid derbos al uitgesproken dat over vijfentwintig jaar wellicht vrouwe lijke hoogleraren van de Theologi sche Hogeschool te Kampen het gouden jubileum komen meevieren. In de tempel De jubileumviering geschiedde onder motto's ontleend aan psalm 48. Mor gens „In het midden van Uw tempel". - jt de einden der aarde". Lammens te Heemstede lichtte de bedoeling van deze psalm toe. Het gaat om een pelgrimage r en een omgang rond Jeruzalem. In kere zin kon men de feestdag even* pelgrimage beschouwen. Elk terrein waar de Geest van God werkt is iets van het nieuwe Jeruzalem. De torens zijn de hoogtepunten in het bondsleven; de paleizen zijn de gelden die men verzamelde voor mensen in nood. Maar die omgang kon pas beginnen .dat men bij hel altaar waa geweest. Wie dat verzuimt, zal niet echt dank baar kunnen zijn. Misschien is het ont breken van de dankbaarheid wel éte der problemen van deze tijd. „Daarom voelen we ons vaak als gekortwiekte vogels achter de tralies van bitter heid." BIJ het feest gaat het eerst om God. „Vóórdat wij de torens tellen van onze bond, moeten we gestaan hebben rond het kruk van onze Heer. De klag ende handen moeten gevouwen han en zijn geweest." Medewerkers Op teksten van Aart Romijn spraken de declamatrice Aya Schilp en diverse vrouwen over het werk van de bond en de_ dankbaarheid voor het feest. ook voordracht (van bijbelge deelten) door Wim Paauw met harp spel van Phia Berghout. De Koninklij ke Militaire Kapel onder directie van Rocus van Yperen en de beiaardier Leen 't Hart begeleidden de samen zang. Kees Deenik en het Haags Meis jeskoor zongen. Bij de uitbeelding van het werk be traden honderdvijftig vrouwen, meren deels in costuum, het podium. D. Kuiper te Sassenheim, praeses van de generale synode, sloot Er behoeft geen twijfel over te bestaan, dat de weg, die leidt naar het Koninkrijk der hemelen een moeilijke weg is. Het is geen weg overgoten door zon en beplant met rozen. Wie dat meent, heeft nooit goed geluisterd naar hetgeen de Heer* zegt. Wie in de veronderstelling leeft, dat het de volgelingen van Christus makkelijk wordt gemaakt in de aardse betekenis, heeft het mis. Jezus houdt ons voor: „Gaat in door de enge poort, want wtji is de poort en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; want eng is de poort en smal de weg, die ten leven leidt en weinigen zijn er, die hem volgen" (Maitheus 7 13 en 14). Een enge poort en een smalle weg. Een weg vol stenen en kuilen, ongeplaveid en zwaar om te lopen. Wie achter Jems aan wil gaan heeft zijn kruis op te nemen al gaat hij er tot bezwijkens toe onder gebukt. Zo op het eerste gezicht niet erg aanlokkelijk. Er zijn er ook weinigen, die de smalle weg vol gen, zegt Jezus. Maar het heerlijke zit hierin: hij leidt ten leven. Niet ten dode. Nee, ten leven zij het misschien ook met bebloede voeten en gewonde handen. De heerlijkheid van het volgen van Jezus zit niet in het heden, maar in de toekomst. Vrij-ev. predikanten bijeen (Van een onzer redacteuren) De tweede dag van de predi kantenvergadering van vrij-evan gelische voorgangers in Nijverdal was gewijd aan een bespreking van een aantal veranderingen in het huishoudelijk reglement van de Bond van deze gemeenten. Ge heel onverwachts kwam echter toch nog weer de „oecumene" ter sprake. Het gevolg was een lang durig en bezonnen gesprek over de plaats van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in de oecumenische beweging. Bij het vaststellen van de agenda de vergadering van volgend jaar, kwam het verzoek om nog weer eens te spreken over dit onderwerp, en dan in het bU- zonder in het licht van de verantwoor delijkheid van de vrije evangelische ge meenten ten opzichte van het geheel van de christelijke Kerk. Tijdens deze bespreking bleek dat de jeugdorganisatie de Vejo, een verzoek gericht heeft tot de bondsv jver een maand gehouden nu eindelijk eens een beslissing te en ten opzichte van de Wereldraad. De Bond van Vrije Evangelische Ge meenten is wel gastlid van de Wereld raad, maar geen officieel lid. Tevens bleek dat de gemeente Nijver dal het verzoek heeft gericht aan de boondsvergadering om een offieële uit- om tot de een of andere beslissing t» komen die moet genomen worden ca dé bondsvergadering maar duidelijk ia dat een nieuw gesprek begonnen b de bondsdag. BU sommigen wekten deze „geruchten" enige onzekerheid. Het bleek dat er nog altUd een grote weerstand tegen de We reldraad bestaat terwUl anderen juist van mening zUn dat ook de vrij-eva n- gelischen zich niet langer afzijdig mogen houden. In een langdurig, bezonnen en opmerkelUk rustig gesprek bleek dat voor- en tegenstanders van de Wereld raad op dat punt niet nader kwamen. Maar wel bleek dat de vergadering algemeen van gevoelen was da ter een verantwoordeHjkheid is. Het ging er in deze vergadering niet Prof. Dijk herinnerde er aan, dat hü vijftig jaar geleden bij zyn dis sertatie een stelling had gevoegd, waarin werd uitgesproken dat aan de vrouw een rechtmatige positie in de gereformeerde kerken zou worden gegeven. ,,U zult het niet geloven", aldus de professor, „maar toen heeft men een bezwaarschrift tegen mij ingediend bij de kerkeraad van Rijswijk die mij had beroepen. Het bezwaarschrift was af komstig van.... vrouwen." Mevr. Ridderbos vestigde op de (V«n een correspondent) Een ongekend groot aantal meis jes en vrouwen uit de gerefor meerde gemeenten was uit het ge hele land gisteren naar Utrecht gekomen om het derde lustrum van de Bond van vrouwen- en meisjesverenigingen in de gerefor meerde gemeenten te vieren. „Wij moeten allen een eigen overtui ging, een eigen wapenrusting heb ben," zei de erevoorzitter ds. H. Rijksen toen hij de aanwezigen be groette. Hij sprak over David die probeerde de wapenrusting van Saul aan te trekken. Ook wij kunnen niet strijden in wat een ander ons leent of geven wil. artikel 28 van de Nederlandse Geloofs belijdenis tot opschrift draagt: „Dat een iegelijk schuldig is zich bU de ware kerk te voegen." Belijden betekent letterlUk hetzelfde als „hetzelfde zeggen, toestem men". BelUdenis doen is dus hetzelfde zeggen wat God ons in ZUn Woord heeft voorgezegd. Daarom is het onjuist om te zeggen dat men lid wordt van de kerk, want dat gebeurt bU de geboorte. „Zie maar naar de eerste vraag van het doopformu lier." Daar wordt aan de ouders gevraagd of de kinderen als lidmaten van de ge meente behoren gedoopt te worden. Ook het woord „bevestigen" moeten e beslist niet gebruiken. Want wat zou binnen de bond maar ook dat de verantwoordelij 1 naar bulten hoe dan odk aanvaard moet worden. Uitvoerig werd nog gesproken over de wijziging van het huishoudelijk regie» ment. waarbij het gaat om de plaats van de lerend-ouderling en de evange list in de gemeenten. In de hjn van de historische ontwikkeling binnen deze gemeenten kwam men tot een bepaalde omschrijving die echter voorgelegd moet worden aan de bondsvergadering. Daar zal pas definitief kunnen worden vast gesteld welke veranderingen in het huishoudelijk reglement zullen worden aangebracht. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuwpoort: C.J. Baart te Heteren; te Middelharnis en te Nleu- werkerk a. d. IJssel: J. Jongerden te Bruchem en KerkwUk; te Tholen: J. C. Stelwagen te Woudenberg. Benoemd tot vic. te Scheveningen (wUk Statenkwartier): W. N. Htlbner te Rotterdam. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Rotterdam-C: R. J. leu koma te Ermelo en C. KlapwUk te Apel doorn. UNIE VAN BAPT. GEM. Beroepen te Hoogeveen: E. J. Huizing te Deventer. C. J. Honig overleden Na een langdurige ziekte is in Am sterdam overleden de heer C. J. Ho- nig, die een groot aantal jaren curator is geweest van de Vrije Universiteit De overledene was een zoon van de Kamper hoogleraar prof. dr. Honig. r>. _al pjaats vir-.— -™- Amsterdam. bevestigd moeten worden? Volgens ds. Rijksen was het enige juiste woord de uitspraak „openbare belijdenis". Volgens deze predikant vielen in de eerste christelijke kerk doop en belUde- nis samen. Toen traden immers hoofd zakelijk heidenen tot de kerk toe. Na openbare behjdenis werden zU gedoopt In later eeuwen heeft de Rooms-Katbo- lieke Kerk van de openbare belijdenis een sacrament gemaakt het zogenaamde vormsel. Pas bij de reformatie wordt het doen van belydenis weer schriftuurlijk gezien. BU Calvijn moesten de kinderen al heel Jong, op hun tiende jaar, dit doen. A Lasco stelde als regel boven de dertien jaar. Bij ons is het regel geworden dat dit nog later gebeurt en volgens da mening van ds. RUksen niet ten on rechte. Na een uitvoerige discussie sprak nog mevrouw Van Heli-Hulsman over „Waar- heid wekt vertrouwen". Zij ging uit van de vraag van Izak naar het lam dat schUnt te ontbreken voor het offer van Abraham. Deze geeft een juist en een waar antwoord. God zal er zelf voor tor gen. Hoe vaak geven wU niet ontwUkende antwoorden, omdat we niet voor de waar heid willen of durven uitkomen. Zij illus treerde haar referaat met vele voorbeel den uit het dagelUkse leven. JN 1907 het kind was toen uier jaar oud verhuisde het gezinnetje van de kleine stad naar de hele grote aan de oever van de machtige rivier. Rotterdammers mogen slechts één maal raden welke stad dat dan wel mag geweest zijn. De vader en de moeder verlieten de provisorische pastorie met gemengde gevoelens. De moeder, nooit meer helemaal op kracht gekomen na de geboorte van haar eersteling, die haar enige zou blijven, begon enerzijds juist goed aan haar nieu we woonplaats te wennen, toen ze weer moest verhuizen; anderzijds trok haar de stad waar ze zelf in de buitenwijken was opgegroeid en waar alle familieleden woonden. De vader, verrukt over de vele mogelijkheden die zijn aanstaande werk kring bood, voelde tegelijk dat deze verandering wel eens een absoluut afscheid zou kunnen bete kenen van de levende natuur, die in het rent meestershuis zo vlak binnen zijn bereik had ge legen. Want even voorbij 's-Gravenallee begonnen de wijde bossen met hun rijke flora en fauna, terwijl in een metropool bloesems en vogels maar spaarzamenlijk te vinden zijn. Van tweeën gedrongen derhalve. En een kind schijnt zoieta aan te voelen, want het bewaart nog steeds herinneringen aan die ver voorbije periode. In de eerste plaats hoe hij met z'n vader een soort afscheids-bedevaart ging maken naar het Jagershuis je in dat grote donkere bos. Ik vermoed dat de moe der man en zoon liever kwijt dan rijk was in de herrie van inpakken, inladen en verkassen en hen hevig animeerde om een middag aan de tempel van .ongekorven eikenhout te besteden. In elk geval: nóg hoort het kind de wespen, die hevig zoemden rond 't limonadeglas, zoals wespen dat altijd doen en daarmee heel wat kinderpretjes in het honderd Jen gelen; nóg ziet het 't schemerig halfdonker der bomen, die rond de uitspanning op wacht staan; nóg proeft het de Grenadine, die destijds voor op perste tractatie gold. Maar het voelt ook nog hoe weinig de vader met deze situatie op z'n gemak Tweede herinnering: het gezinnetje alaapt de laat ste nacht niet meer in 't eigen huis, maar ergens bij een bejaarde dame, die aan de Markt woont en er is juist kermis. Het kind wordt ijlings naar bed gebracht, zoals dat met kleuters behoort te gebeu ren: ln 1907 hadden ze best al om half acht films voor boven 18 jarigen voor de televisie kunnen bren- S»n, want de kinderen lagen op tijd in hun mandje. elaas: er was toen nog geen tv. en tegenwoordig helpt het niet dat Je met zulke programma'; gen uur wacht, want dan 1' waar ze behoren. Maar di gang op cultureel gebied. Die avond kan het kind evenwel de slaap niet vat ten. De draaimolens bellen en bonken: de menigte host en lalt; de toeters en fluiten zorgen voor ver dere muzikale begeleiding. En er is maar één re den waarom het kind desondanks in bed blijft: het ligt in zo'n machtig monumentaal ledikant dat bet er bij geen mogelijkheid uit kan kruipen. Doch voor goed verbindt het 't begrip feest en stad met el kaar. Heel onjuist, want de kermis was in die piep kleine stad en de grote stad maakte nog heel wat meer kabaal bij dergelijke gelegenheden, terwijl de ouders wel zorgen zouden dat 't kind daar ver van dergelUke wereldse genietingen verwijderd bleef. Maar hoe onjuist en onredelijk ook: de indruk bleef haken dat de stad een permanente vreugdebetonlng Laatste herinnering: de reis zelf. En zoala alle kinderen wilde ook dit jongetje natuurlijk onmiddel lijk machinist of conducteur worden. Hij had zelf» al een fluitje op zak. Ter ere van die tocht? Of omdat aan fluitjes witte koordjes vast zitten, die xt> beeldig op matrozenpakjes uitkomen? Dat weet ik niet. Maar wel weet ik dat op een gegeven moment de vader opstandig werd onder het doordringend ge krijs van dat instrumentje van z'n zoon. „Nou", zei de vader, „Daar heb je 't gegooi in de glazen! Daar denkt de machinist dat ie stoppen moet door Jouw gefluit....!" En inderdaad remde op datzelfde mo ment de trein sterk af. Ik vermoed vanwege 'n on veilig signaal dat de vader óók had gezien, of om- dat ze de volgende stopplaats naderden. Maar het kina heeft ook dit intermezzo nooit vergeten. Mis schien is er daardoor wel 'n machinist of conducteur aan hem verloren gegaan. Want de enige machines waarmee het later vertrouwd zal raken zijn een schrijfmachine en een auto. en hij weet zelfs bij be nadering niet hoe die nu precies functioneren. Eén troost: de stad behoeft niet enkel en alleen tech nisch geschoolde mensen!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2