DESIRÉE, Een heldenstrijd öJom\ v e mu Kosmann's Roman L HOOGSEIZOEN centurio's met tweeërlei wapenen vrouw «ksven vo,«c"' de ZONDAGSBLAD ZATERDAG 5 MEI 1962 publiek vinden. Van het eerste deel werden 450.000 exemplaren verkocht. Het tweede deel bracht het op mepct verknentp hoplc in Wp<f-rjllitclanrl 3*1-500 exemplaren en het derde deel maar tot 278.500. meebl veritütme ooe* m vvesi-uuiisiana Al met al is de volledige uitgave van „08/15" op ovei lllllllllllllllllllllllllllinilllllllllllllllllilllIllliUlimilllllllUIIIIIIIIIIIIIIIUIIIlinillUllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII de 1000 000 exemplaren gekomen. Erich Maria Remarquea „Are de Triomphe", dat (Van onze correspondent in Bonn) Spiegel" heeft zich de moeite gegeven i H/ n p Wkhandli hield- cii,er8 zUn gecompileerd uit de opgaven van wat de non-fiction betreft - inforrr DnHse bockhandel de boek-detailhandel. de pocket-edities en de z.g. boe- memoiren-literatuur etc. - volgen op erkocht. ken-gemeenschappen. ter- Graber und Gelehrten" en Sauerbr eens een Duits boek. Het is de historische roman hieronder) vermelde cijfers stammen van de enquête" S°fnkt" Fr" ~nrlikS' 1.988.000 exemplaren van verkocht. Van C. W. Cerams (Marek) boek „Götter, Graber und Gelehrten" werden 1.309.000 exempt, verkocht. Pas op de derde plaats in de bestsellerlijst kwam een boek van een Duitse auteur, n.l. Hugo Hartungs „Ich denke oft an Piroschka" (1.170.000 exemplaren). 0 Daarna kwam dr. Ferdinand Sauerbruchs auto- tabele 780.000 exemplaren bracht. Het boek werd biografie „Das war mein Leben" met 1.157.000 «ezet in exemplaren, gevolgd door de Oostenrijker Franz anderhalf i Theodor Pleviers „Stalingrad" 287.000. NON-FICTION OPVALLEND i-fiction betreft informatieve boeken. Cerams „Göt- luerbruchs „Das war mein Leben": Werner Keller: „Und die Bibel hat doch recht" (500.000 exemplaren), het gebedboek „Jugend vor tv Gott" (eveneens 500.000 exemplaren). Hans-Ulrich Ru- d?i„J2s.!f e*?artm Baue,rs dels „Trotzdem" (450.000). Klaus Mehnerts „Der Sovjetmensch" (423.000), Jilrgen Thorwalds „Das Jahrhundert der Chirurgen" (414.000), Herrmann respek* i het Michael Grzi- Werfel met zijn boek „Veruntreuter Himmcl" met ^frl5)cï,succls1 voor. dt We8lduit8® televisie aanleiding mek (vader Bernhard is directeur van de Frankfurtse 1.000.000 exemplaren. GEKOCHT werd haar filmserie te maken of dat het hoge koopcijfer werd bereikt dank zij de televisiefilms. Het laatste is het waarschijnlijkst. In dat verband spreekt het verkoopsucces van Thomas Manns „Bekentnisse des Hochstaplers dierentuin mHP over dieren) „Serengeti darf nicht sterben'r met 300.000 exempla televisie-„star" met zijn praatjes ierenffeti Harf nirht Rtprhon" me) De oorlog der Camisards i zijn gekocht. Of zij ook werkelijk zijn Deze miljoi dat de boeke J I PI gelezen is moeilijker vast te stellen. Interessant 1 dat verband zijn een vergelijkende statistiek derge nen, die als koper voor zichzelf of als ontvanger van een boek-geschenk Cerams „Götter, Graber und Ge lehrten" (of welk ander boek ook) ook werkelijk heb- Ook Fritz Martinis „Deutsche Literaturgeschichte" e -cijfers bewijzen niets enders ï=KE.5f GERING Interessant is voorts, dat de verschillende delen van Als de gekochte boeken voor het merendeel lnder- Hans Hellmut Kirsts trilogie „08/15", waarin hij de daad ook werden gelezen, heeft het Westdultse pu- s- i bepaald een goed tot respektievelijk 173.000 en 100.000 exemplaren. En van de pocketboek-editie van Vater Zilles tekeningen, die in het Derde Rijk waren verboden, werden 250.000 exemplaren verkocht. ben gelezen. Een dergelijke lees-statistiek bestaat in „Untertanengeist" der Duitsers' West-Duitsland evenwel niet. Het nieuwsweekblad „der de mate een geringe afname De nieuwe verzenbundel van Remco Campert, Dit gebeur de overal (Uitgeverij De Bezi ge Bij, Amsterdam) las uw re censent vlak na het jongste pro zawerk van Simon Vinkenoog, Hoogseizoen, welk boek (een roman is het niet) elders in de ze kolommen wordt besproken. Men heeft hier te doen met BUNDEL YAN REMCO CAMPERT Niets. mMjisen van eenzelfde geestes- Ik zi't by de kachel, die uit is. Door Het kale park Een ted*!} mijn hoofd van alle een zwarte paraplu, gedachten daaronder een vrouw: wacht. Waarop? - een teken van leven, niet meer, niet minder. Het enige onderscheid is dat Campert een nog iets zakelijker Gp blz. 12 zegt de didhter: en nuchterder manier van con- de buitenlandse gast stateren heeft dan Vinkenoog; met de sluwe ogen van klein hij kan met minder woorden toe, g€jd zoals bijv. blijkt uit het volgende vertelt wapenfeiten, niemand generatiegenoten, kennen elkaar goed en noemen elkaar in hun werk. Ze leiden eenzelfde soort Öp de naclit o7 "cm de das. leven en verkeren in dezelfde milieus. Ze spreken dezelfde taal. Als je honger hebt en niets te eten en niemand wil je meer lenen wat doe je dan? versfragment: reportage van SIMON VINKENOOG De nieuwe roman van SI- houding van een farizeeër past i Vinkenoog, Hoogseizoen lier allerminst. Maar wat mij de passiviteit, alsof het leefd worden de enige vorm van leven is én de enige mó gelijkheid om' het leven Amsterdam), is geen ie gebruikelijke zin, verwarde reportage stuk eigen leven, ee vensbiecht. Om het manuscript verstaan. Natuurlijk af te ronden heeft de auteur passiviteit niet volstrekt, aan het eind enkele bladzijden ders wartaal geschreven, om dan te eindigen met een halve pagina lyrisch proza, die een samen vatting wil geven van de gees telijke situatie van waaruit het - - boek geschreven en beëindigd e™ge houvast, de enige orde, Is. die hem van vele genoten on- - derscheidt. En nu geen enke- 1',:".".jsssr™%s ie h<"c W,J weerhoudt, vertelt hij dan ook uw® alles wat hij beleeft, met bij- 'eer zonderheden die een ander on willekeurig zou verzwijgen. Men signaleert bij Vinkenoog, op een andere manier dan bij Nel Noordzij, een bijna patho- i hij niet schrijven. Enige orde Dit moeten-schrijven is zijn Zolang te water (1954) belden (1957) geeft dit boek niets nieuws. Het is weer voornamelijk een verslag van zijn erotische ervaringen, zijn intense deelneming aan hel de Amsterdamse bohème, door- ui* logische openbaringsdrang, die m'i een teken des tijds lijkt te zijn. Natuurlijk is dit alli in India. Vast Iln"Lh*„VU.U„rIiiS.-d,at vi"k?"°°e gevoerd, want eerlijkheid "n dat de literatuur betekent niet dat hij niet laten kan zijn ervaringen te rapporteren. Is hij geconcentreerd op wat hij hier b.v. aan zijn verslag van een bezoek aan het Parijse kerkhof Père Lachaise. Men kan het zo stellen dat Vinken oog een zoeker is naar de zin van het leven, maar dit hiet doet door studie en actief na denken, maar experimenteel, door het leven als een expe riment te beschouwen en zich in het leven maar te laten gaan. „Ik wacht op de dingen die komen gaan. op alles dat bij het oude blijft, en het nieu we waarvan niemand de draag kracht beseft" (bl. 10). „De enige zekerheid: ik leef. Ik overleef" (bl. 123). De maat- schappelijken kunnen hem niet boeien. „Ik probeer het nog eens opnieuw uit te leggen, dat ik deze jongens aardiger vind om mee om te gaan. dan domme mensen in een tram op weg naar hun werk" (bl. 31). ..Niet dat zij (zijn slag men sen) het licht haatten. maar ïiet licht maakt oud. het laat hen koud. Ze haatten ook de wereld niet, ze hadden er niets mee te maken. Ze waren ook niet te onderscheiden van an deren..." (bl. 115). niets zou mogen verzwij gen. Het ziekelijke treedt ge loof ik daar in, waar niets meer gesuggereerd wordt. Niks SIMON VINKENOOG ..Ik wil niks, zeker" zegt een van zijn vrien den (bl. 116». Bij hun experi- menteel zich-laten-drijv« nen zij niet buiten elka; kaleidoscoop eet niks Ordenen i n de stof. compo neren. is er dan ook niet bij. Inzover is deze schrijfwijze verklaarbaar, omdat ze past oij de levenshouding die hier riemelen zetekend wordt. Verwarde ge slachten. verwarring van dag nacht, verwarring van tij de verhoudingen in alle denk bare combinaties MPMHH Ijes en vrouwtjes door elkaar delijke levenspartners heen. Kinderen worden niet daaruit ontstane vei geboren of „men laat ze ko- gen, leiden in de beschrijving men". Soms wordt er trouwd, meestal niet. weet alles van elkaar. zijn nachtdieren leven pas op na middernacht. Een enkele keer lijkt wereldje verdwaald PHMBBBi samenleving, waar veel dronken wordt middelen geen Deze grote literatuur, want aarlijk groot auteur neemt distantie en houdt het wereld- Ji.. ie dat hij tot onderwerp koos wat groter kind :>P armslengte van zich af. overigens is deze Evenmin als in Nel Noordzij's veel ge- gedichten is in Vinkenoogs verdovende prozawerk afstand tussen hem uitzondering en zijn stof. Vandaar dat ilr niet op kinderen be- van reportage sprak; kunst is rekend. Het is een van de uit wassen van een grote, kerstende stad na reldoorlogen en in ei dreigingen. Ook als de wereld van de ..squares' behoort kan men veel begrij- Hoogseizoen, pen en verklaren, want de het niet. al heeft Vinkenoog igetwijfeld het talent dat ?e we- hem tot het scheppen van tijd vol kunst in staat zou stellen, ge tuige menige passage uit zijn prozawerk met inbegrip van C. RIJNSDORP luistert. Beeldend Ook hier, zo in het voorbijgaan, een beeldend detail Hier vindt men een van de sterkste punten van de hedendaagse poëzie. Vroe ger waren beschrijvingen in de poëzie stilzwijgend verplicht. Nu is men niet op schilderen of be schrijven uit, maar men doet het soms ondanks zichzelfde visie is de dichter dan te sterk geworden. Ook zijn de dichters van vandaag sterk in de korte kernachtige en beeldende beschrij ving van de geestelijke situr*:- waarin zij leven. „Zelfmoord heiden zijn uit de mode", leest men op bl. 9. Em op bL 56 staat te lezen: Mijn tijd, een tijd van ondergang en overgang, de dauw die we nu trappen is vanmiddag verdampt de weg die we nu lopen wordt straks verlegd de nesten die we nu bouwen worden morgen geslecht. REMCO CAMPERT om me aan de tand te voe len over wandaden, al of niet door mij begaan" (bl. 7). „De grote rust wil maar niet over me komen, tevredenheid met wat ik heb" (bl. 23). Ik heb veel moeten lopen en drinken om deze lucide staat van staar- zin te bereiken, kaal op de aarde staan in de kale nacht, geen kind, geen kraai, de kreet van de ruimte, het krijsen van de planeten: zo onzinnig moet ik eindigen. Ik zou de dood liever voor zijn, maar zo sluw als de dood is er niet één. Wel is het bestaan „huivering, wekkend lekker" (bl. 13), en „als niemand mijn bril stukslaat, /kan ik nog jaren mee" (bl. 17), maar op bl. 18 lezen we een gebed tegen wil en dank, een smeekbe de zonder adres, waarin zich de grond van 's dichters gemoed uit- Een boeiende, maar ook ver schrikkelijke epi sode uit de ge schiedenis van het Franse pro testantisme wordt gevormd door de, oorlog der Cami sards in het be gin der achttien de eeuw. De op heffing van het Edict van Nan tes (1685) was oorzaak, dat tien duizenden huge noten dewijk'na- men naar Zwit serland en de protestantse lan- den van West- Europa, maar ook oorzaak, dat vele duizenden voor de schijn het roomse geloof aannamen doch innerlijk trouw bleven aan wat ze voelden als de hoogste waar heid- In 't ge heim werd het kerkelijk leven voortgezet en werden de kin- vóór Een andere maal wordt, ge- I hoorzaam aan de inspiratie van de Geest, een aanval gedaan op I stad over een open vlakte poort, waarbij de tak- tieöc van Jozua jegens het gar- nizoen van Ai (Jozua 8) wordt I toegepast. Het profetisme of illumisme speelt een overwegende rol in I het optreden der benden. De Geest spreekt door de profeten, soms rechtstreeks door de aan- voerders, soms door kindermon- I den, niet alleen betreffende het I moment en de methode van de strijd, maar ook voor de verde- I ling van de buit, het doden of I sparen der gevangenen. Trou- wens, dat laatste was zeldzaam. Als regel werden gevangenen, I zelfs gewonden, afgemaakt. Er I was voor de Camisards in him werden verbrand; verraders met de dood gestraft. Vrouwen en kinderen werden niet altijd ge- I spaard. als het ganse dorp ver- I raderlijk te werk gegaan was. Ook hierbij dreef hen geen wreedheid, maar de oud-testa- I mentische regel. Zuiverheid JEAN-PIERRE CHABROL Vloeken, onkuise taal. diefstal, I werden streng gestraft. Van de buit mocht niemand iets voor I zichzelf achterhouden; het was I alles gemeenschappelijk eigen dom. Meermalen werden gouden en zilveren rituële sieraden om- I geen prak- deren opgevoed bij de open lars die behaive krijgsman ook tisch nut hadden, maar alleen Bijbel. En het wonder ge- diplomaat ~~-u-1- Cavalier wist aartbidding vroegen, als beurde; het woord van Mme te paaien met beloften, die nooit schilderij van Titiaan, de H. de Maintenon- zo de ouders ingewisseld zijn, kwam weldra Maagd voorstellend, werden ver- de Maintenon. „zo de ouders eimJe El^ge geïsoleerde af. nietigd. ongeacht hun waarde. I al huichelaars zijn, de kinde- deiingen bleven de strijd voort- Alvorens een krijgstocht te be- I ren zullen katholiek zijn" ging zetten tot 1714, maar konden het ginnen, werd een eredienst ge- houden en werden publieke pc- I in beden uitgesproken. Extatische eon. tonelen waren daarbij niet zeld- crete vorm de heugenis i niet in vervulling. Het jonge geslacht was vuriger van geest dan de ouderen en verleven- 1961 verschenen en geschreven gelederen moesten verlaten --- -»""-ban te brengen over het I van de zijde der Roomse kerk ^".plerre ^ab^l stVm- «ei- --- - en der burgerlijke en militai- mend uit een oud Cevenols ge- leg"\ APet™ een Gideonsbende slacht, dat zijn aandeel heeft "o*1 •W"1. v°?r de u geleverd an de bloedige offers, Soms bloeit verdraagzaamheid ---r «enjen« geestelijke situatie de spreekt: de geestelijke situatie hoofdschotel. Het gaat m dit soort verzen doorgaans over de O red mij, iemand rn0d^^ «x™ al d®z® vervloekte woorden, het eerste citaat bleek. De dich- j j ter, hoe jong ook nog - hij is dle niem^ goed doen en van 1929 begint op zijn leven niemand schade. terug te zien. Hij constateert dat mij van het verval, „de jaren van het Indiaantje spe- het vuilnis en de brandnetels len" nog niet voorbij zijn. Beel- der melancholie. den uit zijn kinderjaren komen Bewaar mij voor de winter en fragmentarisch naar boven. stale„ adem_ „De mean loopt een eindje met doodsbed. ons mee", Stuur mV tvdig pyromanen, zei ik tegen mijn moeder, als ik 's avonds aan haar hand wandelde door het vredige Den Haag. troost heten. Wanneer wij ons la- Ik had speelgoedbeesten ten drijven zullen wij de zdn van Maar evenmin als de moment- en vriendelijke ooms. het leven zeker niet vinden. Weerstand De reacties aan de kant der vervolgden waren verschillend. Sommigen, vooral onder de oudere generatie, opgevoed door geordende predikanten, prezen lijdzaamheid aan. La Colombe, de duif, was hun zinnebeeld. Anderen, de grote meerderheid, leefden in aandeel helft '"Scht geievero au ue bloedige offers. leidt op lijn eigen wijze de her. innerina ter,,, tot de tiid van de gistraat, bij Wie Samuel hi bnertog "tèréï tot'dTtSd 'van de fiSSS"! ÏSïïS K psalmen in de nacht. Ilijft kamoliS maer wlrdt d<5r I m" V: I sche wereld en predikten stand en wraak. Er vo zich diverse legertjes, die ope reerden in verschillende (g| der Cevennen, het bolwerk het protestantisme. Bekende lei ders waren Roland Laporte en Een vondst De auteur stelt het nu voor, alsof bij de modernisering van een oude hoeve in een spleet tus sen twee muren een manuscript oud-testunenti- is, gunden, dat niets anders is brieven ge- alle partijen geacht, vaar dreigt voor hem, weet 5 muel alle krachten te mobilise ren om hem te bevrijden. Een oase :ling bri< le jonge wctfi- -V -IV verzamel vormden wisaeld hiasen de die ope- "J" 1benevens verschillende defên dagboekbladen geschreven de jonge man en tenslotti de kopie van officiële stukken. De 17-jarige jongen heeft ge- Finètte \rooraï imd r"" '"""'.loi-m. j mcne vuur<u In de2e stugg® rotsen, 1^ Samuel ?een tere Plantie8 gedijen, is oase- de idyüe tussen Samu- I el en Finette. Het was een goe- I de gedachte "an rhohmi Jean Cavalier. Veel boeken zijn hoorzaa: de influistenn- Eigen toestand De doorleefde jaren „komen C. RIJNSDORP. geschreven over deze helden- strijd, die twee jaar heeft ge duurd (1702-1704), dank zij ook de omstandigheid, dat XIV gewikkeld was in ae moei ten van de Spaanse Successie oorlog en eerst een te geringe troepenmacht ter repressie naar de Cevennen zond. Toen hij het opperbevel opdroeg :eiharde gevoelens der anderen. rinette vooral spreekt zich in haar primitieve briefjes uit als Op een bijeenkomst van pro testantse auteurs zei Okke Ja ger onlangs dat hij wel eens een roman zou willen lezen over een goed huwelijk. Daar zit geen brood in, zei een van zijn collega's, die ken nelijk de bespreking wat op gang wilde brengen. Vergeet in romanvorm over mensen die op die éne kaart niet hoeveel wij als auteurs aan dreigen onder te gaan aan een danken hebben, of andere sexuele afwijking. gen van de Gee^ die hem de bl- brïid uit h« Hooglied. Een I h'hif'miim.ik" schaduw valt over haar geluk, j beurtenissen die hij meemaak- alï hun verktotenia onvruchtbaar I Louis te te boeks.aven. aangesien hil en het gesjacht dreigt uit immers, els utaotrferln*, had D;n wordt eeif zus. geleerd de pen te hantereb. Ook Ur van Ki„ette aa„ Samuel ,ot vrouw, heeft, m wat onbeholpen ln d d bijbelse aarts- xxL. x,Cu vorm, haar aandeel geleverd. vaders I ni'vü- Chabrol heeft de taal en ztijl vaaers- I van de tijd en de streek ge- fcindindruk bruikt. wat een verklarende -1 woordenlijst aan het eind van Getrouw aan de historie. I I het hoek nodig maakt Om de e- m0e5t het boek triest eindigen; 1 zer niet al te zeer af te schrik- Cavalier Ingepalmd door DeVl- I ke" ,;r de hedendaagse spelling lars, Roland gesneuveld, de ove- I gevolgd. Naast het lexicon vindt tigc leiders gedood of uitgewe- I de leter ook een reelu aanteke. ken. Samuels schrijfdrang ge- pingen, die uit de stukken de doo«d. Dit droeve slot neeïnt I I historische getrouwheid van het niet weg. dat de lezer dank- verhaal aantonen. baarheid gevoelt jegens de schrijver, die in dit werk zijn I I Olifi-TAmónti'crli hart heeft gelegd. Door figuren. I I vua i esramennscn mjdden de beweging staan- 1 over een „masochistische" man van veertig 'EPS' I y SSSiSSS»Xifi 5»««V8i.as:1 Gideonsbende, die op de Midia- mjsards van binnen "üif'ieëe- i meten loatrekt. Het getal speelt l^cnd ^aak 'wS I geen overwegentlero!. KrijgdU- kronietan.uj h.S^Sin hh'l I de zonde Literatnur, al of niet geschre ven door een christen, is on denkbaar zonder de zonde. Ik moest hieraan terugden ken, toen ik de jongste roman zijn geoorloofd, zelfs gebo- Iden. Hun nauwkeurige kennis 0,.._ van het gevechtsterrein, van de d* gehele streek vol ravijnen jn larecht „5, Hoofdpersoon goed geschreven Zogt, dichter en museumdirec teur, die er (ten onrechte) van verdacht wordt een kind te hebben Alfred Kossmann las. Het vermoord, zoveelste psychiatrisch rapport Het verhaal bieden hun aantekening, moet ik na herle- overtrokken en verte- zing tot de conclusie komen dat kend beeld van het leven. „De Misdaad" van Alfred Koss- Met name jongeren die blijkens mann van geroutineerd vakman- „otien m«.m hPn naarhii t*n ,P7P ervaringen van de boekhandel dit schap getuigt, dat hij mij echter I f-e^e' teSRll d* solda^n eoht deze korte, genre lectuur als toonaangevend met heeft overtuigd van de S' ®n menselijke exaltatie onder- t beschouwen moeten wel tot de „waarheid" van zijn roman en fn scheiden? Men kan wel de slotsom komen dat er tegenwoor- dat ik het verhaal onsmakelijk dig bijna geen „normale" mensen vind. Aan een verklaring van het meer op de wereld rondlopen. z.g. „Masochisme" heb ik. wat Het is best mogelijk dat Koss- betreft genoeg aan Prisma's mann ernstig studie heeft ge- Vreemde woordenboek, maakt van het masochisme. Maar P. J. RISSEEUW vals. Geestesinspiratie I ïlijke exaltatie onder- te scneioen Men kan wel de au- ^bapen de woestijn. teUr verwijten, dat hij niet de I Een enkele maal werd een list kunst der beperking verstaat. vragen we ons af. kunnen De dageraad De dageraad, door Elle Wie drie hoofdstuk- ^"h,1? •d«u™ :'ü'KÖ,7m^ een vrlege" i,fe™d,„ d,e lS ovlz'h"t°ïr,A>~,ri zo een en ander heeft meege- over net men8el maakt, in het tweede door een journalist die er door een broer de verdachte op uit is gezon- "h« 'n^Suiirb'SS ""«""T V"! Alfred weinig. Kossmann. De Misdaad. Queri- De uitzichtloosheid van dit genre do's U.M. Amsterdam. literatuur is duidelijk in het oog versmaad. Dan wordt van te vo- De vierhonderd bladzijden Iren het moment van de aanval «en te veel inspanning va aan de troepencommandant aan- moderne lezer, vooral als niet gekondigd op bevel van de Ifeet. de geestelijke leider der Camisardenbende. De militaire vrouwen in hun geloofsstrijd leider brengt tegenwerpingen in. bestaat. Bestaat ze wel. dan is I maar zijn woord wordt afgewe- d® lektuur van dit boek als een I zen. Wat geschiedt? De gewaar- versterkend bad. schuwde officier is zo van w C. de Boer Jr., ogen Leo Zogt zelf. Ook de dus ta Okke Jager i streek, dat op het bepaalde uur 2) Prisma Vreemde woorden- I het dorp leeg wordt gevonden; >ek, 4e druk, Prisma-pocket 132, des konin«s soldaten hetoben ffppn et ri it) annsnHnrM DR. M. C. V. D. PANNE 1 Dit diep tragische verhaal, dat de gruwelen van de laatste we reldoorlog in herinnering handelt over de executie kapitein van de Britse legeronder- nog ni«.. flap onthult iets kenmerkends lukkig) vele taboes in protestants over mr. L. Zogt. „De hoofdper- christelijke kringen zijn en wor- soon is een masochistische man den opgeruimd, die lange tijd een c van veertig, wiens afwijkende se- onmiskenbare huichelachtigheid roept, xuele instelling hem in vreemde in de hand hebben gewerkt, staan Jean-Plerre Chabrol. Lee fous I geen strijd aangedurfd. de Dleu. Uitgave GaUlmard. situaties en conflicten brengt.' rMisschien v^eet u zo precies defen, die zich in JPaïestina be- u'etl -v!-* vinden om, wat de Engelse rege ring noemt „de orde te bewaren". Aangrijpend weet de schrijver te schetsen hoe deze vrijheidsstrij der John Dawson genaamd die zich echter als terrorist zou hebben gedragen, zijn laatste uren door worstelt in tegenwoor digheid van zijn beul, de jonge Israëlische verzetsstrijder Elisha. De persoonlijke haat die Elisha ket g®,val, tegen Dawson koestert blijkt ten- H""r u,anf m' slotte de reden te zijn waarom juist deze Israëliër het slachtof fer wil doden. Langzaam kruipen .^masochistisch' kent. Geneer u niet. In Prisma's Vreemde woordenboek kunt u le- Masochisme, het zich lat< Oostenrijks romanschrijver, gest. 1895. die zulk een geval be schreef.) Masochist: lijder aan masochisme". In het verhaal van Kossmann wat kwaadaar diger, want mr. Zogt is ook behept met de neiging anderen uit zinne lijke lust te pijnigen. vele jongere en ook wel oudere protestantse auteurs voor de ge- bete- wetensvraag: wat nu? Ik zou nog altijd willen pleiten voor een gezond realisme, met de Bijbel als voorbeeld. Ik denk aan wat Wapenaar in 1936. in een kring van geestver wanten op Woudschoten zei. toen hij sprak over „De oude strijd": ..Een christen-auteur moge zo realistisch zijn als zijn visie op de tegenwoordige verwording dit vereist, maar hij getuige van lo'. |L„ centurions) B.en Phul. be,int hij met de be- blijkt hoe hun moreel door de In- Lartéquy. Uitgave schrijving van de karakters en dochinese heropvoeding is aange- De centurio' door Jean Lartéquy. Uitgave schrijving van de karakters en dochinese heropvoeding Elsevier, Amsterdam, vertaling het verleden van de mannen, die tast. Ze zijn onbegrepen vreem- Flddelanr. verdcr M W in het boek t open hemel, opengebroken de stri'jd van Gods hartebloed. Wapenaar o-raehnTl.tin i Op koele, uiterst knappe wijze protestantse auteurs door Gods h.rt«bl«d.i' W,prn.ar p;ra7h'iü,;e~ talidScffn.T'iïlï de laatste zijn geneest de Algerije. Het is een knap, hun vrouwen. commandanten. Er blijft voor hen dan ook niets an ders over dan. wanneer de ge vechten in Algerije goed losbre- Alle opzettelijkheid andere schaadt. Niet een aantal teksten Ulll# v«.. ut ichtheid van een Jean Lartéquy. die hetgeen hij parachutisten het geding. Dat schrijft k»CoHh,« Elisha op de lippen sterft ..afwijkende" sexuele instelling. do®h de totale gerichtheid „.Tl-„u Ho. In de wijze waarop hy dit doet roman is hier in het geding Dat ®n beschrijft zelf van kamp niet zonder effect blijkt t- ik hom een zeker menselijk M "(5- denkelijker de wijzers van de klok naar het observeert Alfred Kossmann niet den opzettelijk te evangeliseren in k uur van de terechtstelling, vijf aiieen - v uur in de morgen. Met de van Elisha op de lippen Dawson nadat een kogel uit het pistool van de beul zijn hart had doorboord. Dat de schrijver tot een der grootsten van deze tijd gerekend moet worden, zoals het Franse blad Le Monde beweert, kan he laas uit dit boek een vertaling van het Franse L'Aube niet worden afgeleid. mededogen niet durven ontzeg gen, maar mijn hoofdbezwaar te- tants gen dit genro boeken, dat door y®1 jongere auteurs aan de lopende band wordt geschreven is. dat de ze schrijvers blijkbaar hoofdzake lijk geobsedeerd worden door de sexualiteit. Zij zetten bijna alles ke mij" aanleiding gaf doet dat op de manier, die in de filmkunst aanduidt „flash back". JB Het is in dit deel dat de schrij- ken. bij te tekènën. ^^^^1 suSksyC. n,,au, Ke- yer voorldu<fend wijst op de gro- In het laatste deel wordt ver- t® ra- schreven. uit drie delen bestaand «cvaarhjke kracht van het teld van de bloedige en meedo- actueel karakter communi8tlschc systeem. Een genloze strijd in Noord-Afrika kracht, die tijdens de „heropvoe- (met als intermezzo de gevcch- ding" van de gevangen genomen ten naar aanleiding van de Suez- 1-7» Parachutisten in een Vietminh- kwestie). De moreelsaantasting t o1" kamP niet zonder effect blijkt t- van de para's neemt steeds be- t meegemaakt als ziin H®nir«oiiiT„r g. In protes- ottcter^ ®n iater^ als oorlogscorres- Tenslotte trekt de schrijver in laatst krijgt men de indruk met tussen een legioen van verdoemden te h- C11 de ge- maken te hebben. Vooral dit slot- vechten, die daarop in Algerije deel (het actueelst) is sterk ge schreven. Tenslotte^ trekt de schrij met nadruk wor" rigens gefingeerde) groep Franse do strain IndochinarallC' zouden ontstaan. den gezegd. Een goed vakman para's, die in knoeit niet, noch met sex, noch is gewikkeld met de Vietminh. met bijbelteksten. Terwijl hij vertelt van de voor In het tweede deel van ,,De Kortom: Jean Lartéquy heeft Terugkerende tot de roman wel- de Fransen zo teleurstellende ge- centurio's" zijn de parachutisten met „De centurio's" een knap de val van Dien met verlof in Frankrijk. Daar stuk werk geleverd. deze vechten (o.rr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 17