Uit de diepten roep ik... DRIEDELIG STANDAARDWERK Operatie Cicero ZONDAGSBLAD ZATERDAG 28 APRIL 196a Den Toten zur Erinnerung Den Trauernden zum Trost Den Lebenden zur Besinnung Wie enige uren gelezen heeft ln de anthologie An den Wind geschrieben, wie getracht heeft, zich het lot in te denken van de auteurs dezer gedichten, wier lotgeval len summier en zakelijk in de biografische notities achterin zijn vermeld, aan die ontzinkt de moed, om over deze bundel weraen cruaer nuuueu zij zien nog iets te zeggen, zoveel leed niet voorstellen, dat ..das Volk ..der letzte Ich geh' den Weg mit Dir! Mit Dir am Kreuze Dein Jünger halt in Liebestreue Wacht. Zo schrijft Dietrich Bonhoeffer. studentenpredikant aan de Tech nische Hogeschool in Berlijn, die na vele martelingen in 1945 ver moord werd, in zijn cel verschei dene gedichten, die door een be waker uit de gevangenis werden gesmokkeld en in een tuin be graven. Een ervan is getiteld Von guten Machten. Ook hij wil is daarin opgetast, zóveel lij der Denker und Dichter" zijn beste tradities ontrouw zou nicht ïm Getto den, dat mensen aan mensen worden. De arts Martin Gumpert hebben aangedaan. Het is een J£r£eet hu" Euch "hU dle ph»"- verzameling gedichten uit de Dass donkerste jaren van de Duitse letzte denn Schmetterlinge leben drinken. het i is. vraagt, in de stilte euch durch die Strassen tegen de Amerikanen, die hen uit jagen wird. Buchenwalde wilden bevrijden; Dass man eure Schranke durch- „,_c immorc geschiedenis, dus van 1933 tot wühlen wird. immers hun enige 1M5, en het lijn getuigenissen Das. man euer Telephon über- buis zijn gevangenis ook te mogen horen de lofzang van Gods kinde- Sommige kinderen kenden niets ren: dan het kamp en verzetten zich Von guten Machten wunderbar erwarten wir getrost, te" Gott ist mit uns am het andere Duitsland, de Daas man euch TH.l'und Hamen Sg wachen wird. drager van de énige Duitsland toen nog had, de eer van de gevangenissen en con centratiekampen. De meeste wortelen in de hu manistische traditie, t ons nagelaten als een erfdeel Dass man euch mensheid niet verloren hebben. lerterreur zijn bezweken. Het boek dass e is niet alleen een herinnering aan een van de gruwzaamste ge- Qhne dass ej beurtenissen der nieuwere ge- 0hene daJS schiedenis, maar ook een aanma ning aan de komende generaties. Het profetisch woord van Else Lasker Schüler uit 1906 werd vervuld: nehmen wird, •SLfcftS-MS- 20 schrijft Adam Kuckhoff, thea- te wirt* terintendant, journalist en auteur, ins Gesicht spei- vjak voor Bücher verbom gedichtje Dass man euer Werk ver^eugnen Mein lieber Sohn: En dit zal pehei.rpn- Wlfd Du grosses. spates Glück, gebeuren. lass ich dich vaterios ZUruck? Ohne dass eine Hand sich erhebt. El" Vdlk d" Sturm sich zusam- menzieht. Stimme aufschreit. ie Trane sich aus- löst. tbl. 34). Zoals ik reeds verrijkt met een die het resultaat geborgen, am Abend und am Morgen in jedem neuen Tag. (bl. 267). :ei, is dit boek bio-bibliografie, uiterst Als Albrecht Haushofer in de gevangenis Moabit in Berlijn zit, schrijft hij, dat hij als Kassan- dra, de profetes van Troja. zijn terechtstelling, een moeilijk speurwerk moet zijn. Het - m- is het schokkend relaas van de velen, die na de Rijksdagbrand of het verbranden van de boeken, die aan de Nazimachthebbers niet welgevallig waren, gevlucht en van land naar land getrokken zijn, van hen, die zelfmoord hebben gepleegd om een vreselijker lot te ontgaan (zoals Jochen Klep per, aan wiens nagedachtenis na de ..Selbstmord unter dem Kreuz", Reinhold Schneider een aandoen lijk gedicht heeft gewijd), die - concentratiekamp wer- 0ipt en daar vergast of ren kracht geput uit hun geloof na veroordeling door een „volks- Christus. Zo ziet de R.K. gees- gerechtshof" terechtgesteld zijn. klein ird dir dein in (bl. 301). Godsvertrouwen Velen hebben in de donkerste de" gesleept Deze vraagt hem: telijke Max Josef Metzger, die in Nigt steeds war, „die ganze Todesnot von Volk 1944 werd geëxecuteerd, in zijn de gedichten Und der bleierne Schatten, der und Reich durch bittre Jahre cej het aangezicht - niederfallt schon vorausgekannt. Lastet grabesschwer. Deze vra Toen de Russen kwamen, wer- Op de Kassandrastemmen werd den de gevangenen op 23 april au door velen geen acht geslagen. 1945 onder belofte van vrijlating Alfred Kerr waarschuwde de Jo- naar buiten gedreven en door een den wel (1936). schol in de nek gedood. In de hand van de dode vond men een Die Juden haben unbestritten schrift met gedichten, die als de T„v Von allen Verfolgten das Schlimm- „Moabiter Sonette" bekend zijn V5, ste gelitten: geworden. Nicht weil sie politisch verschwo- Folgst du Mir bij de keus van en esthetische zijn Heer. maatstaf aangelegd. Maar voor ieder, die deze bloemlezing kent, geldt het woord van Karl Kraus: sagen hat, - schweige. In serie „De schoonheid van ons land" over Nederlandse schilderkunst So muss nur auf Tabors sel'ge Höhn? Kreuzeshügel ein- Nur weil sie halt geboren sind. (bl. 65) Zij hebben, voor zover zij niet naar Palestina konden komen 1 (vgl. de beschrijvingen in „Exo dus" van Leon Uris), zich in de I vreemde moeten vestigen, maar, 1 zegt Max Barth (1940): Wir dürfen nirgends Wurzel schlagen, 1 wir ewigen Vertriebenen sind vercfammt. wie Wolke, Fluss und Wind uns selbst durch alle Welt zu tragen. I Wir dürfen keinen Becher leeren und selten nur vom Rande nippen, den Trunk, nach dem wir uns verzehren schlagt uns das Schicksal von den Lippen (bL 75). Emigranten Zeer terecht zegt Bert Brecht tlber die Bezelchnung Emigran ten (hij was geen Jood, maar moest als communist vluchten): Immer fand ich den Namen falsch. den man uns gab: Emi granten. Dass heisst doch Auswanderer. Aber wir Wanderten doch nicht aus. nach freiem Entschluss wahlend ein anderes Land. Wan derten wir doch auch nicht ein in ein Land, dort zu bleiben. wo- möglich für immer sondern wir flohen. Vertriebene sind wir, Verbanntc. Und kein Heim. ein Exil soli das Land sein, das uns «ufnahm (226). Günter Anders zingt een Schlaflied für ein Emigranten kind. Schlaf, mein gutes Kind. Draussen weht der Wind. Wind kennt keine Endstation. Weht durch Lodz und Babyion. Lass das Wischen an den Schei- And re wissen, wo sie bleiben. Andre wissen, wo sie sind. Schlaf, mein gutes Kind (bl. 245). Sommigen voelen dit als een noodlot, zoals de bekende dichter Karl Wolfskehl. die in Nieuw- Zeeland een toevlucht vond: Fraget nicht: wohin? Wir ziehn. Wir ziehn, so ward uns aufgetra- gen Seit Ur Urvatertagen. Wieder drangt Er uns. Wieder verhangt Er uns. Seinen cwigen Fug: Den Weiterzug. Den Weiterzug. (bl. 166>. Hadden zij het onheil niet 1 1 Weg alleine gehn. nein Herr! Dein Antlitz leuchtet nir nicht in bangedüst' rer Nacht! 1) An den Wind geschrieben. Lyrik der Freiheit 1933—1945 1960. Agora Darmstadt. 340 bldz. Voor Nederland W. P. van Stockum en Zoon, Den Haag. „De liefde tot syn lant is yeder aengeboren". Het moge waar zijn, wat Joost van den Vondel schreef, niet minder waar is het, dat van deze ingeschapen liefde weinig positieve krachten te verwachten zijn als zij zich niet kan verdiepen. De oprechte minnaar H. SCHOUTEN xal geen genoegen nemen met „liefde op het eerste gezicht"; hij wil meer weten, meer zien, meer be wonderen. Hem staan daartoe vele mogelijkheden open. Een ervan is „De schoonheid van ons land", dank zij de Uitgeverij Contact een nu reeds zeven- tiendelige serie standaardwerken, waarmee een 't^ïYleióje en de 5iloncjaar Het was in 1950 dat als acht- en nu komen wij ste deel in de reeks platenfolian- 0p ons uitgangs ten het boek „Van Geertgen tot punt terug het Frans HaLs" verscheen, met tekst w„rk van dr J~ Gerson, destijds on- Gerson ult; stekend hulpmid del. Want deze kunsthistoricus Het meisje heet Leda. Ze zo kan is zó na het eindexamen in tersjtan* een vluchtelingenkamp gaan werken. Uit dat kamp terug gekomen komt ze in de ont- rende last rroeninpsdrukte terecht. De leed heeft zij niet kunnen .,k dragen. Zij gaat te gronde aan oververmoeidheid, door geen schuldgevoelens, die niet uit te ien het althans zien de eerste slachtof- t zozeer uitgebreid intensief verhelderd gewe ten, dat tot een wereldgeweten uitgegroeid. De verplette- zoveel wereld dag ontspanning afgewisseld, leidt, mede door een hard nekkige slapeloosheid, tot een geestelijke crisis. Het meisje wordt patiënte. De hand (de^ Hongaar was een jongen in het kamp. die in een verla ten passage tussen twee ba- Identificatie De auteur. Maarten Ouwe- Het meisje 1 de Hongaar is een uitgave van Nijgh Van Ditmar, 's- Gravenhage-Rotterdam), had dit treurige proces van buiten af. als waarnemer, kunnen te- rakken tegen haar had ge- kenen. Hij heeft de zoveel de zegd: ,.Ich dich liebe". In moeilijker weg gekozen s identificatie. Het meisje haar zieke verbeelding is hij haar ervaringen zelf te boek. nu voortaan telkens in haar Afgezien van de vraag, of zulk ^patiënt tot regelmatig staat is, stuit men ilijkheid dat een Leda tilt ver geefs mee aan het leed de ontheemden; een alge- geestelijk gezonde zich meen schuldgevoel heeft haar geestelijk onherstelbaar Want ondanks deskundige chisch gestoorde evenwicht plaatsen. Als leek kan ik niet verstoord, beoordelen of de schrijver Le- 4 >4 meer begrip kan gaan opbren- Sen. Voor mij persoonlijk ligt e waarde van dit boek hierin dat het een teken des tijds is. Het mag een wonder heten dat wij allemaal zoals we zijn nor maal kunnen heten en gewoon kunnen werken; soms lang en ingespannen, onder hoge druk vaak van buiten en van binnen. De precisie die bij de arbeid en op de weg vereist wordt in een tot één leef- en werkruimte samengekrompen wereld met haar schreeuwende problemen en vooral ook haar babel van tegen elkaar in druisende me ningen en overtuigingen, eist zoveel, dat alleen de sterksten het uithouden. Soms redt het hart zich door de geest te la ten bezwijken, soms bezwijkt de geest om het hart respijt te geven. De gevoeligsten houden het niet uit. Leda van Wingen is zulk een gevoelige. Ik zie haar als een teken 5es tijds, een slachtoffer van de spanningen van het moderne leven. Op kijkend van haar zielig over schot ziet men de demon die haar gedood heeft en die het gehele blikveld vult. RIJNSDORP der-directeur, thans directeur het Rijksbureau voor Kunsthisto rische Documentatie. Twee jaar later publiceerde hij het vervolg. h indeel „Het tijdperk van Rembrandt en heeft zun aancU* Vermeer". Wij nemen deze boe- 4" ken vaak ter hand. Behalve voor ^an o^Jand U '(eigen not df plezier, spelen .<-*e HE**" evenwel ook nog een rol in het I gezinsleven. 1 Binnen het kader bespreking lijkt dit overzicht onder de titel uuum.- ..Voor en na Van uespreKing ujK.t au niet ter Gogh". Daarmede zake dienende ..onthulling". Dat J^ijgt^de is ze geenszins. Het zomaar „plaatjes-kijken" dat in elk ge zin wel op gezette tijden een mid deltje zal zijn om kinderen bezig te houden bleek met deze boe- de Nederlandse schüder- kunst meer te kunnen zijn dan de basis legt simpel tijdverdrijf. Het werd al navorsingen. gauw een rivaliteitsspel wie het eerst iets over de gereproduceer de schilderijen kon navertellen. Over de afgebeelde mensen, in welk tijd zij hebben geleefd, ja deze trilogie niet minder dan 530 reproducties van kunstwerken m huis en bovendien een expli catie die de tijden overkoepelt, verdergaande Dit gezicht op Overschie van 1856 van Johan Barthold Jong kind (1819—1891) is de eerste stap naar het impressionisme. (Musée de Douae). De liefde tot zijn land is ieder aangeboren. Maar hoe staat het met de verdere ontwikkeling FOTO LINKS: de Vincent van Goghs pot Antwerpse schilder Meier de Haan is de voorbode van een fellere schil derwijze, waarin de kunstenaar zich zou gaan uitleven. Doek was vroe ger bezit van een kunsthandelaar in Keulen Dr. Gerson heeft de stof voor zijn laatste boek gegroepeerd rondom enige herkenningspunten, nl. die van de achttiende eeuw, het burgerlijk classicisme, de zelfs de bouwstijlen van kerken romantiek. Jongkind landse landschapschilders. Het herkennen van de stil waarin de kunstenaars zich hel tJ ben uitgeleefd en het. aan de geestelijke vader hand van de reproducties, herken- - ips. Haagse School, Van Gogh, eeuwwisseling (1900) met impres sionisme en symbolisme, het ex pressionisme, Piet Mondriaan (de __i de schilders zelf, kunnen de volgende fase vormen in dit HBHI— educatieve ontdekkingsspel. Ver- de Wereldoorlog, rassend is het. te ervaren, hoe gemakkelijk kinderen iets in zich op kunnen nemen v - J-~ ten van onze kunst. de abstrac- en ten slotte figuratieve en figuratieve kunst F" 1 de Twee- Verkenningen behandeling wordt ie niet It'wï beter en het verhaal eindigt angst, die 1 bij d grote boek nauwelijks wordt be- erdnnKt. speurd. Voorzover ik het kan beoordelen heeft Ouwehand nieuw* niettemin een knappe presta- leis meurt* tie geleverd_ Bij geestelijk ge- stoorden is geen enkel geval Men heeft erop gewezen dat volkomen gelijk, zodat het - iets nieuws in de menselijke best mogelijk is dat de schijnlijkheid hier dicht benaderd. De fantasie van dichters en romanschrijvers heeft immers voor de psycho- maken logie en psychiatrie waardevol materiaal tot stand gebracht. samenleving is gekomen, na melijk het wereldgeweten. Dui delijker dan ooit blijkt, dat ge^ weten met weten heeft. Vroeger wist men van het lijden, dat ver van huis ge leden werd. niets of nauwelijks iets af. Nu weten we alles, al thans van dat gedeelte der we reld waar vrije berichtgeving mogelijk is. Dit weten van het wereldleed stelt het geweten Men kan erover van de enkeling voor nieu opgaven. Het meisje Leda Een geval Maar tenslotte behandelt Ouwehands roman een geval en dan misschien nog wel een gefantaseerd, althans een door de fantasie uitgewerkt, geval. Men kan erover van mening verschülen of men op deze wij- schizophrene patiënten Operatie Cicero, door L. C. Moyzlsch. Uitgave Schelten.' Giltay, Amsterdam, Ketting Reeks". „Gouden tie-Cicero. Moyzisch heeft zijn ervaringen te boek gesteld. Hij schrijft vlot, spannend, onderhoudend, helder en met veel gevoel voor humor, j „„1, Er is ook heel wat onbewuste en ieder, ook voor weUicht ongewilde humor zijn opdrachtgevers, onbekend den; de manier waarop Moyzisch Tijdens de oorlog was Moyzisch blijVendc Albanees kwam Moy- de nadruk legt op de mooie vader- fot«op«n van alle. d. d* 5jLm-d,t attaché van het Reichssicherungs- zlsch hele geval heeft gespeeld, de intri- hauptamt bij de Duitse ambassa- Britsc ambassade te Ankara, pas- ges tussen kopstukken deur Von Papen in Ankara. de serende geheime stukken. Cicero, --«-gg---- Turkse hoofdstad. In die functie mgt wellie bijnaam de geheimzin- is Moyzisch in aanraking gekomen njg(? Albanees werd gesierd, liet met een Albanese kamerbediende daarvoor grof betalen. Daar van de Britse ambassadeur in An kara, Sir KnatchbuU Huguessen. Uit dit contact ontstond betgeen cero vals geld. dat dusdanig men wel eens de sensationeelste goed was nagemaakt, dat vele «1 meest fantastische spionage- banken het accepteerden 1 lijn. de opgeblazenheid 1 nen, die in Berlijn aan ut w tjes trokken. Natuurlijk is er ook heel tragiek te vinden, al zal 1 Vele kunstenaars hebben hun leis in ziiru plaats djt 250 jaren omvattende deze facet- overzicht. Op dit laatste woord willen wij de nadruk leggen. Wel iswaar kunnen boeken met zwart- wit reproducties niet concurreren it is geen schande als oude- met de prachtige kleurendrukken op dezelfde manier „hun ver- ter op voor, dat zij de chronolo gie van kunstenaars en stijlbe grippen, als ook de samenhang der dingen aanduiden. Onze tijd Dit is de waarde van dr. Ger- sons platenboeken, onmiskenbaar ook voor degenen die het niet op alle punten met hem eens kunnen zijn. De schrijver zegt in een ten geleide „dat de kunst van onze tijd slechts benaderd en niet eigen lijk beschreven werd" maar dat de geportretteerde. De titel van de talrijke teutoonstellmgen deze ™«rie lacune aanvullen. Is dit laatste heer Sandberg kennen en zal in waar, voor de in de moderne de toekomst weinig minder dan doolhof dwalende leek, wel te een leugen zijn. versl"°? Verleden tijd Hebben exposities van moder- kunst een „besdirijvende Br_ Gerson zegt elders: „het tegen de borst, de kunst tijd als verleden tijd te Duiilin. ■k bevindt zich i 1 vertellen iets; Zo leefden de Florentijnen J. Lucas-Dubreton. Vertaling mr. dr. J. H. Bast. Uitgave Hollandia, Baarn. fen. Maar als er nog meer tekst in voorkomt, is deze in alle ge- UÏC1„011 vallen geschreven door een niet pel„ aj De leerrijke „Zo leefden.."-se rie is met het elfde boek ver rijkt: Zo leefden de Florentijnen do Morliri Tipt hp. functie? Zeker, WÊU van zichzelf en van hun maker. vJjj uijic RH aio Hg En een catalogus kan ook nog beschouwen". Voor wat Karei Ap- biografische gegevens verschaf- x betreft, zou hij zijn aversie. Moor ole or noo moor tolest gevoel> moeten hebben "ten'tijde van de Medici. Het" be- Want is deze ..ap- langwekkende van deze serie is (nu ai ure, reeds als een over- 0 i hierin gelegen dat het mense- objectieve aanhanger, dik- rijpe vrucht van de boom geval- i,'jke accenten geeft aan belang, wijls zelfs een bewieroker van de jen en dus verleden tijd geworden? rj;ke stadia in de wereldgeschie- 6^b!SSffi8L«^.™?2S OP «niH i» d* overigens dims. ^HiêrdoorVordf Kt in- of maken zii het vacuum tussen zeer lezenswaardige toelichting zicht van de historicus niet alleen de kunstenaar en ziin tijdgenoten hebben wij de indruk gekregen, verdiept, maar zo wordt boven- LSteVrnter? tijdgenoten rfal de schrijver Zljn tckst reeds dien de ,eek belangstellend naar g enige jaren geleden had voltooid de materie, omdat hij ook uit dit Het jubelkoor rondom de mo- en bij het ter perse gaan niet af- boek over Florence iets van de derne kunst is nog zó krachtig, doende heeft gecorrigeerd. Als dynamiek en van het „eeuwig dat het „aanslaan" van een an- voorbeeld diene. dat van overle- menselijke" uit de geschiedenis dere toon tot de uitzonderingen be- den kunstenaars zowel het jaar kan proeven: hij wordt erdoor hoort. Ook dr. Gerson komt er van geboorte als het sterfjaar gegrepen en zal de laatste zijn niet toe. waar hij over Karei Ap- worden vermeld, hetgeen echter om te beweren dat geschiedenis pels „Het portret van de mens niet is gedaan bij Jeroen Vos- ,.ar0og" moet zijn. In dit nieuwe tijd" (dat jhr. Sandberg kuil. die in 1958 stierf. En 1 heet voor te stellen) schrijft: ..Deze eretitel verdient het werk ten volle. Het is een verblijdende gedachte, dat ook onze generatie de gave heeft om het beeld van de medemens in spontane visie vast te houden". Wij onderschrijven deze mening de Franse i'ji Met losse toets getuigde Wouter Joannes tan Troosiuijk 11.821810 beelden is. (Eigendom A. H. Doude tan Troostwijk, Breukelen). is het wezenlijk hedendaagse geslaagd de ideeënrijkdom op ve- zo summier behandeld. lcrlei gebied die in de stad staat Deze aantekeningen willen in- Florence in de loop der eeuwen tussen geen afbreuk doen aan de 'van de vijftiende tot de achttien- waarde van dr. Gersons driede- de) is geboren, te schetsen. En lig standaardwerk. Bij herdruk- eveneens de daarmee gepaard ken, die wij dc schrijver beslist gegaan zijnde tragiek: dat de toewensen, kunnen fouten worden staat er eigenlijk nimmer in beslist niet. Hier* is van een vas£ hersteld en mogelijk zullen dan slaagde de vruchten hiervan houden van het mensbeeld geen ook „benadering" en „beschrij- plukken - sprake. Komende generaties kun- ving" hier en daar worden her- *j|g nen van dit ..portret" niets ver- zien. nemen omtrent het karakter van anderen vielen ze Opnieuw een boek dat ora herlezing vraagt; dat van blijven» TON HYDRA de waarde is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 18