Jaarlijkse dominees-reunie Confessionele wereldorganisaties bespraken hun bestaansrecht Duitse pleit hezit- spreiding DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD I ZONDAGSBLAD ZATERDAG 28 APRIL 1962 GEESTELIJK LEVEN J Honderd jaar hervormde predikanienvereniging r - God is geen vaagheid Amerikaans blad. Dc scnrijver stelt daarin, dat in de loop van de laatste jaren de voorstelling van de dui\*cl irreëel geworden is. Men meent nu dat de duivel onpersoonlijk is: ..Wanneer men nog over de duivel spreekt, dan bedoelt men dc verkeer de begeerten m de mens De schrijver wil nu een stap verder gaan. Hij rede neert: Vroeger geloofden we in zowel een persoonlijke duivel als in een persoonlijke God. Als we het eerste geloof opgegeven hebben, wordt het dan ook niet tijd zeIfJ- Wy hoorden eens een wat oudere hervormde predikant, die ernstig ziek was, de verzuchting slaken: „O, als ik omstreeks pasen toch hitC»npHi ™°rdzo° ls ^ie^ duivel maar beter hen. Dan hoef ik de predikantenvergadering in Utrecht niet te missen!" Helaas, hij werd niet beter; het ging steeds slechter met hem. Hg moest alles opgeven: zijn gezin, zyn gemeente en ook de predikantenvergadering. En toen zjjn ambtsbroeders in de tweede week na pasen te Utrecht by een waren, om ter vergadering staande de lyst der gestorven confraters aan te horen, was daar ook reeds de naam by van de bovengenoemde dominee hetzelfde te doen met het tweede geloof? God «t dus ook „ont-persoonli;'"" het goede worden, desnoods het verkeerde is geworden ir. Ik moest denken aan dc twee ongelovigen die samen in gesprek waren over de opstanding en de bewijzen bespraken, dat die niet heeft plaats gevonden. Ze meenden zo sterk te staan, dat ze wat spottend een christen vroegen: Hoe kunt u nu geloven dat Christus uit de dood is opgestaan?" De man keek hen een ogenblik verbaasd aan en zei: ..Hoe zou ik het niet kunnen geloven? Ik heb Hem vanmorgen nog ge- De zondag na pasen is de zondag van de „ongelovige Thomas". Hij zei: ..Ik zal niet geloven, tenzij ik zie" En daarom zei Christus: „Zie mijn handen!" Christus was geen begrip, was geen geestesverschij- ning; Hij was het goede WERD UIT GEBOREN NOOD Dit simpele voorval illustreert de grote be- tekenis, die door talrijke predikanten werd en n"óg:& dc" Hoeder'de wordt gehecht aan het bestaan van een pre- Hierover verontrust hebben en- rang geweest. Het kele dominees in 1861 de grond- collega's in een tijd slag gelegd voor de predikanten- vereniging. die het volgende jaar geconstitueerd werd. In het verpersoonlijking van het'goede. Thomas valt op zijn dikantenvereniging. i die kerk. ste bestuur zaten o.a. de predi- stellig een sociaal 1816, dat in i roept het uit: ..Mijn God". Maar hij Op 30 april is het honderd jaar geleden, dat de plaats der Dordtse kerkenor- j c yerhoeff te Utrecht rin£ waarlijk als ..broeders in het gekomen, brak de leervTijheid open. Een band aan de belijdenis had den veel predikanten niet zegt nog iets Uk ongelovige Thomas kwam tot het besef soonlijkheid van God. Als de duivel geen persoon is en God geen persoon is. komen we gemakkelijk tot de uitspraak die de ge schorste emeritus predikant van de Hervormde Kerk prof. dr. P. Smits maakt in het paasnummer van „Jong Gereformeerd". Hij moest de vraag beant woorden ..Bent u bang voor de dood," en zei f* niet geloofde dat hij bang was: „Ik geloof niet persoonlijk voortbestaan." -- - - Wat is de toekomst vaag en onwezenlijk als wij niet alleen wat de hervormde predikantenverem- Vat op hem, in<w»» nauum uj naast Thomas zijn neergeknield en met hem hebben gmg betreft, maar evenzeer in andere ker- heilsfelten loochenden, schoten de "s niet vaag, die ken. De bedoeling was een „broederlijke be- reglementen tekort. l---11 spreking, inzonderheid van theologische on derwerpen van wetenschappelijk of practisch daargelaten dat i Hij zegt eerst ..Mijn Heer". De de Nederlandse Hervormde Predikantenver- dening 1 de Per* eniging in het leuen werd geroepen. Deze jaarlijkse domineesreünie is voor de her- rvormde kerk van grote waarde geweest. Niet wsumeer zij de hoofdzaken i de Hervormde Kerk alleen dus voor de dominees zelf. het christelijk geloof in twijfel Feitelijk ontstond de predikantenvereniging trokken en daaraan op de kansel j u onder haar tegenwoordige naam pas in 1865. uiting gaven, kon niets ter we- iet dat hij £ij g-xng foen 00k pas functioneren op de wij- feld h®n. beletten. Zodra 2C waarop dit te9enu>oardi9 geschiedt, piet f"'»"?d" k' ,„.t d. h.„,nrmd. 11Jke reglemontai trod. had Niet de eerste hij de geloof" bijeen Na 1945 is een poging gedaan am niet alleen de orthodoxe maar alle hervormde predikanten bij een te brengen. Althans op de eerste vergaderdag, want op de tweede dag plachten de vrijzinni gen naar de vergadering der mo derne theologen te Amsterdam te trekken. I Ho Een pijnlijke situatie is het, dat Imngenrin 1848 ontstond de juist dit jaar. als gevolg Daar kwam bij. dat ook het theologisch onderwijs weinig ge schikt was om predikanten Het was niet de eerste keer in Nederland dat een predikanten- vereniging ontstond. In het mid den van de 19e eeuw ontstond de ene vereniging na de andere. Was de eerste in 1845 in Fries land opgericht, reeds in 1846 volg de Grtningen. In 1848 ontstond de - - Gelderse predikantenvereniging jongste uitspraak betreffende de Dit was aanvankelijk geenszins dc bcdoe- kweken7 d^e pasten^rT^de^aloude ™et gegaan. Slechts de Gelders- vervreemdde uug' pelen niet. Pas als hun ogen open gaan. komt de hng van de hervormde predikantenvereniging, gereformeerde kerk herkenning. Dan roepen ze allemaal uit: ,,Het is de althans niet in hoofdzaak. Op 30 april 186H den. Deze toestand Here." Dat is een uitdrukking, die zij tijdens zijn kreeg de nieuwe vereniging de naam „Evan- velen van de kerk. Zij zochten leven nooit of zelden hebben gebruikt. Het was altijd gelisch-Confessioneel Predikanten-Vereniging, geestelijk voedsel in conveh- Zij werd namelijk niet opgericht met de be- biJ- J*"-"-"'-""' J - doeling een jaarlijkse genoegelijke prediken- JJ,^oorbij lersoonlijk voortbestaan, want ..wij zullen zijn gelijk tencon/erentie te waarborgen, maar zij ont- stond uit nood. schappelijk vergaderen opgezegd js- Jiikt bel er op. also! er na Overijsselse vereniging bestaat nog. honderd jaar weer overeenkom sten zijn met 1 „rabbi" of „meester". Hij was toen voor hun besef nog alleen maar mens. Maar nu weten zij dat Hij God is. een persoonlijk God. En dat garandeert i luPS!" tikels of bij afgescheidenen, zij gingen de kerk in eigen plaats voorbij, om in een nabij- deri gelegen stad of dorp de „zuivere van leraars" te horen. Wat tot het ontstaan verenigingen leidde, is óf eengezet door ds. J. P. Riedel te Eenrum in de predikantenverga- te Groningen. „De grond van deze vergadering zei hij is gelegen in den geest des tijds, die vereenigen wil: is ver der gelegen in den stand van evangeliedienaren, die tot ver eenigen bijzonder uitlokt, en is gelegen in de beweging. die er alomme bij hoogere en lagere standen op het gebied des en des geloofs plaats schillende rigtingen, Lopen de zogenaamde con fessionele organisaties als de Lutherse Wereldfederatie, de Hervormde Wereldbond, de Bap tisten Wereldalliantie, de oecu menische beweging voor de voeten? Die klacht is gehoord in New Delhi tijdens de derde assemblee van dc Wereldraad, Die klacht werd deze maand be sproken door vertegenwoordi gers van verschillende confes sionele organisaties, toen zij begin van deze maand in Genève bijeen kwamen. Zij hebben daar uitgesproken dat zij een onder zoek vanuit de oecumenische be weging graag aanvaarden. Twee sprekers vanuit de organisaties zelf gaven hun inzichten weer en kwamen tot de conclusie dat de organisaties de oecumenische beweging juist stimuleren, om dat zij de plaatselijke leden los weken uit hun isolement en een wereldwijd perspectief geven. In New Delhi hadden de afge vaardigden een resolutie aanvaard, waarin zij de confessionele wereld organisaties verzochten mee ie werken aan een studie van de ver houding tussen deze organisaties en de Wereldraad van Kerken en tevens aan een studie van de ver houding tussen deze organisaties en de zogenaamde jonge kerken. Deze resolutie werd aangenomen nadat vaak heftige kritiek in klei nere studiegroepen was gespuid. Deze kritiek kwam ook van de conferentie, die enige tijd eerder in Bangalore was gehouden, waar Aziatische kerken hun problemen bespraken. De spreker, die namens de We reldraad sprak, de assistent secre taris-generaal Norman Goodal, riep de wereldorganisaties op zich af te vragen wat gedaan kan worden te gen het gevaar van „confessiona- lisme". Hij vroeg om een uitspraak waarin zij. zowel als de kerken die lid van deze organisaties zijn, zich uitspreken voor de oecumenische beweging. Naar zijn inzicht schieten zelfs de beste elementen van deze con fessionele organisaties te kort in het licht van een geloof waarin de gehele familie van Christus wordt beleden. Ook schieten zij te kort, als het gaat om een christelijke solidariteit tussen allen die Chris tus als Heer belijden. Bestaansrecht Twee sprekers verdedigden ech ter het bestaansrecht van hun or ganisaties. Het waren dr. Lewis S. Mudge, die sprak namens de Her vormde Wereldbond en dr. Kurt Schmidt-Clausen, die de Lutherse Wereldfederatie vertegenwoordig de. „De confessionele geschriften," zei de luthersfe spreker, „zijn geen documenten, waarin de stichting van een nieuwe kerk wordt uitge sproken; het zijn documenten die de reformatie wilden, de hervor ming van de kerk als geheel. Volgens dr. Mudge is een „belij dende kerk", zoals wij die nu ken nen. een katholieke kerk die ge kenmerkt wordt door een bijzon dere discipline, dat wil zeggen dat deze haar geloof in de wereld be lijdt in een bijzondere vorm van kerkorde en belijdenis. In deze zin zijn we allemaal confessionele ker ken. omdat we allemaal een bij zondere, een eigen vorm kennen. Omschrijving omschrijving wat een confessionele wereldorga nisatie kan. wil en moet zijn. Dat bleek in het bijzonder noodzake lijk, omdat de onderscheidene or ganisaties verschillende inzichten bleken te hebben, vooral ook om dat de meeste wereldorganisaties zichzelf niet graag betiteld wilden zien als „confessionele organisa- Na uitvoerige bespreking kwa» men de afgevaardigden tot de vol gende uitspraak: „Wij verstaan de uitdrukking „confessionele lichamen", zoals die wordt gebruikt in de constitutie van de Wereldraad van Kerken, als organisaties die families van kerken vertegenwoordigen. Terwijl ieder van deze lichamen door eigen inzichten gekenmerkt wordt waar het gaat om de band die de leden- kerken samen bindt en de rol die zy spelen in het gehele oecumeni sche leven, hebben deze lichamen het volgende gemeen: A. De kerken die lid zijn van een wereldorganisatie worden niet slechts gekenmerkt door de al gemene kerkelijke traditie, die zij gemeen hebben met alle christelijke kerken, maar ook bijzondere tradities die gegroeid zyn uit geestelijke crises in de geschiedenis van de kerk. B. ZU verlangen er naar te getui gen van die specifieke inzich ten van een dogmatisch of ker kelijk karakter, die zy als es sentieel zien voor het leven van de gehele kerk." Tijdens deze bespreking waren niet slechts afgevaardigden van kerken bijeen die lid zijn van de Wereldraad, maar ook van kerken die dat niet zijn. Buiten de grote organisaties van de twee sprekers, waren ook vertegenwoordigd de Wereldraad van Methodisten, de Baptisten 'Wereldalliantie, de In ternationale Congregationalistische Raad, de Wereldconventie van Churches of Christ, de Wereldcon ferentie van Pinkstergemeenten en de Wereldorganisatie van de Qua- Wat het laatste aangaat: daar in doelde ds. Riedel op de betere wegen, op de trekschuiten en di ligences. Aan een spoorbaan kan hij In 1846 nauwelijks gedacht hebben In het noorden. Want het zou nog twintig jaar duren eer de eerste trein in Groningen reed. Sociale functie Gedurende de eerste jaren van haar bestaan ontpopte de her vormde predikantenvereniging zich als een strijdorganisatie. Dat hadden de provinciale verenigin gen niet gedaan. Maar het strijd- karakter kwam op de achter grond te staan, toen in 1864 uit aeze organisatie de Confessionele Vereniging ontstond. De strijd om de kerk weer tot een belijdende kerk te maken, om haar weer te maken tot een gereformeerde kerk. gelijk zij in het verleden was, is door de Confessionele Vereniging overgenomen. De predikantenvereniging heeft zich meer gericht op de practijk. Er is herhaaldelijk aangedrongen op veranderingen inzake het be stuur der kerk, vaak met gunstig resultaat. En natuurlijk hebben vele predikanten buiten de domi neesorganisatie hun mannetje wel gestaan in organisaties als de Confessionele Vereniging. Ook ging er geen jaar voorbij of er kwamen onderwerpen ter tafel, die op het gebied van con fessie of kerkregering van groot gewicht waren. Maar het opposi- De jaarlijkse conferentie te Utrecht is in het leven van dui zenden rechtzinnige predikanten een gebeurtenis van de eerste (Van kerkredacteur) De Westduitse kerk heeft zich uitgesproken over wat wij zouden noemen „bezitspréiding." in een verklaring, die deze week werd gepubliceerd, wordt gepleit voor een rechtvaardiger verdeling van het bezit in de bondsrepubliek. Het memorandum wil echter niet weten van een nationalisatie van dc productiecapaciteit noch van een onteigening van het na de oor log onder de gunstige omstandig heden verkregen vermogen. Dc Duitse kerk wil vooral de loon trekkers een aandeel geven in de produktiemlddelcn. Het memorandum is uitgegeven onder de uitvoerige naam dat. het „een kritische bijdrage wil bieden die de mensen verder helpt bij de bestudering van de vraag naar het eigendoms-recht in de Eondsrepubliek onder de bestaan de economische en politieke ver houdingen." De kerk wil dus geen revolutionaire wijziging van de economische grondslagen. zoals in het oosten wordt geprocla meerd, maar streeft wel naar sociale rechtvaardigheid. De bijdrage is bedoeld om een con- Het geschrift gaat uit stelling: „Het recht van d over aardse goederen te beschikken, is een gave van God, die de mens in staat stelt om op verantwoordelijke wijze en in vrijheid met elkaar te leven." „Men kan niet verwachten" ver volgt dit rapport, „dat een be paalde maatschappelijke orde door al de mensen wordt onder steund. wanneer de ene wordt begunstigd en de ander wordt achtergesteld." De opstellers zijn van mening dat de mensen niet bereid zullen zijn om een maat schappij te scheppen, waarin de vrijheid van de mens gewaar borgd wordt, als er sprake is van een eenzijdige ophoping van het bezit en de productiecapaciteit, waarbij de grote massa van de arbeidende mensheid eenvoudig wordt uitgesloten. „Regelingen die de vrijheid betreffen, maar niet zo goed mogelijk tevens de gerechtigheid dienen, brengen die vrijheid juist in gevaar." In het rapport wordt een een zijdige vermogensaanwas als een gevaar gezien, maar tevens wordt de vraag gesteld of de ophoping van produktiemiddelen in openba re hand werkelijk een algemeen Het is niet in strijd met een rechtvaardige bezitsorde als bur gers, die tot nu toe niet tot de gezondere sociale struc tuur door bijzondere maatrege len in staat worden gesteld tot een eigen bezit te komen aldus het rapport. Om tot bezitsprei- ding te komen wordt het als nood- zakelijk gezien dat de loontrek- kenden in steeds grotere mate in staat worden gesteld om zelf aan delen te krijgen. Bovendien wordt hierbij gesteld dat „als alleen de rijken kunnen sparen, van een rechtvaardige bezitspreiding geen sprake kan zijn." Het rapport wenst geen onteigening. maar ..dat sluit niet uit dat een deel van de winst voor bijzondere doe len wordt aangetrokken, waar door in de toekomst een recht vaardiger bezitspreiding, waarbij meer burgers een aandeel kunnen krijgen, mogelijk wordt." In dit verband pleit de Duitse kerk ook voor een krachtige stimulans om het sparen te bevorderen. Bovendien wordt voorgesteld om naast een loon, dat men vrij kan besteden, een deel van het Inko men te laten gebruiken voor groei van eigen bezit. Volgens het rapport is er tot nu toe spra ke van een gedwongen spaarpro- ccs ten gunste van grote onder nemingen en openbare bedrijven, omdat de mensen door hoge prij zen gedwongen werden om de noodzakelijke investeringen te bekostigen. De conclusie is dan dat er geen enkele reden is om dit gedwongen spaarproces nu ook ten gunste tc doen komen van hen die aan deze kapitaal vorming hebben meegewerkt, maar er geen aandeel ln hebben ontvangen. Bij Kennedy aan het verkeerde adres - Proeven niet zwaard maar schild van vrije wereld - Eigenaardige situatie trast met de grotendeels pro pagandistische Russische mon- sterbommen, waarvan de afval ons nu pas begint te bereiken. IN DE GEHELE wereld heeft 1 de hervatting van de Ame rikaanse proeven met kernwa pens een gevoel van onbeha gen veroorzaakt, dat bij de een groter is dan bij de ander, maar dat toch niemand met rust laat. Spontane mensen ko men tot protestdemonstraties, regeringen stellen daartoe vaak door politieke omstandig heden genoodzaakt protest- nota's op. En liet gevaar is niet denkbeeldig, dat „men" de Amerikanen werkelijk gaat kwalijknemen. dat zij tzlj het wat laat) in navolging van dc Russen hun proeven met kern wapens hebben hervat. Want de Amerikaanse president heeft het volst* recht, tegen alle protesterende cn demonstreren de groepen te zeggen dat zij aan het verkeerde adres zijn. Niet wij Hoe de zaken in feite liggen, wordt treffend samengevat in een hoofdartikel in de New York Herald Tribune. „Men kan slechts hopen, dat terwijl in de Grote oceaan nieuwe bommen exploderen de neutra listische en zgn. niet-gebonden landen (waarvan sommige schreeuwe rig zijn geweest in hun protes ten) in het openbaar zullen er kennen. wat zij in hun hart stellig weten, nl. dat het ge vaar van een kernoorlog niet in de eerste plaats bij de Ver. Staten vandaan komt. Wij heb ben de proeven niet als eerste hervat, maar de Russen. Wij hebben geen waardevol proef- verbod ongeldig gemaakt, maar de Russen. Wij zijn het niet. maar de Russen, die de we reld in een toestand van span ning cn beroering houden, in Berlijn, in Laos en op alle an dere plaatsen, waar gelegen heid is. druk uit te oefenen, moeilijkheden te ontketenen en ontreddering te stichten." Schild Het blad concludeert: „Het nieuws, dat boven de brede Grote oceaan met succes een Amei ikaanse kernbom tot ont ploffing is gebracht, is inder daad akelig. Toch zou het nog veel akeliger voor ons zijn pi- voor de gehele wereld wij door deze bom- niet te beproeven ons zelf ten prooi zouden laten vallen aan hen. die bommen laten ontploffen en projectielen afvu ren met veel minder gewetens vragen en met veel roofzuchti- ger bedoelingen. Want wat wij in de Grote oceaan beproeven is niet het zwaard van dc Ver. Staten, maar liet sohlW, dat de vrije wereld moet beschermen". Vooral deze laatste typering van de situatie, waarin de Ver enigde Staten zich ais leidende wcreldmogendheid met een enorme verantwoordelijkheid tegenover de vrije wereld be vindt, doet ons zien, waarom de proeven werden hervat. Cynisch Een ander blad, de New York Times, legt er de nadruk op. dat Kennedy nog steeds bereid is. de proeven onmiddel lijk te doen ophouden, als de Russen een verdrag tekenen voor een gecontroleerd verbod op alle proeven. „Maar het ho pen cn bidden voor een derge lijk akkoord is op cynische wijze de bodem ingeslagen door de Sowjetunie, waardoor dwingende redenen voor onze proeven zijn geschapen om zo wel onze eigen veiligheid als de wereldvrede te kunnen waarborgen." De New York Times, die de dag waarop dc proeven werden hervat „geen gelukkige dag voor de mensheid" noemt, schrijft voorts: „Bovendien heeft president Kennedy op dracht gegeven, de afval van onze proeven tol een absoluut minimum te beperken cn elke explosie te rechtvaardigen door De storm van protest, die in de gehele wereld tegen de Amerikaanse proeven wordt op gezweept, is volgens het blad aan het verkeerde adres ge richt. Hij moet gericht worden aan het Kremlin. dat deze proeven kan stopzetten op het moment, dat het bereid is te handelen in overeenstemming met de resoluties van de Ver. Naties, waarin wordt opgeroe pen tot het sluiten van een ver drag tot het verbieden van proeven met kernwapens onder doeltreffende internationale controle. Secretaris-generaal Oe Thant, die een beroep op alle betrokken mogendheden heeft gedaan, geen kernproe ven te nemen, zou dit laatste ook wel eens in gedachte mo gen houden", aldus de New York Times. r ooit :n be wijst handelen, van een lang durig en geduldig pogen en door het bereiken van een in ternationaal akkoord de hervat ting van de proefnemingen te voorkomen, dan is dat nu wel met het optreden van de Ver enigde Staten het geval ge weest. Oorzaak De oorzaak van het voortdu- kernwapens. Toen de conferen tie begon, waren de geleerden het al met elkaar eens gewor den en moesten alleen de poli tici er nog hun gedachten over laten gaan. Zo dicht leek het akkoord bij zijn verwezenlijking te zijn, dat de Verenigde Staten met de Sowjetunie de afspraak maakte, dat beide partijen vrijwillig het nemen van nieuwe proeven zouden opschorten. Maar het akkoord kwam niet en te oordelen naar dc gebeurtenis sen sinds september van vorig jaar cn in liet bijzonder gedu rende de afgelopen maanden zai het er nooit komen ook. Dit is de man, die verantwoorde lijk i$ voor de hervatting van de proeven mei kernwapens proeven met kernwapens. Hier uit bleek niet alleen, dat zij drie jaar lang hadden gehui cheld en helemaal niet op het bereiken van een akkoord wa ren uit geweest. Ook trad toen de dag. dat zij die drie ',den gebruikt om een grote serie proeven met nieuwe of verbeterde wa pens te kunnen voorbereiden om zodoende een voorsprong op de Verenigde Staten te kunnen krijgen of een eventueel reeds bestaande voorsprong nog gro ter te kunnen maken. Is het te begrijpen, dat dc Amerikanen er thans niets meer voor voelen, opnieuw vrijwillig af te zien van het beproeven en verbeteren van hun kern wapens, maar dat zij alleen nog maar genoegen willen ne men met een onherroepelijk en wapens moet dus bij de Rus sen worden gezocht. Dat is nu nog weer eens duidelijk geble ken. De Verenigde Staten heb ben bijzonder veel leergeld be taald. In het najaar van 1958 begonnen in Genève de onder handelingen over het bij inter nationaal verdrag verbieden van alle soorten proeven met afdoende gecontroleerd verbod, dat in een internationaal ak koord moet worden neerge legd? Eigenaardig Er is desondanks een eigen aardige toestand ontstaan. Enerzijds weet men. dat de Amerikanen zo voorzichtig cn zo bescheiden mogelijk te werk zullen gaan met hun proefne mingen in het gebied van de Grote oceaan. Proeven, waar van de geleerden menen, dat zij van grote waarde zouden zijn voor hun verdere onder zoekingen, mogen slechts ge houden worden, wanneer zij in militair opzicht noodzakelijk worden geacht. En bij het ver vaardigen van de te beproeven kernwapens is reeds terdege rekening gehouden met het feit, dat zij zo weinig mogelijk ra dioactieve afval mogen produ ceren, met andere woorden, dat zij zo „schoon" als maar mogelijk is moeten zijn. Het tegendeel was het geval met de serie Russische proefnemingen. De Russische geleerden hebben zich geen enkele beperking op gelegd. Zij behoefde» zich niets aan te trekken van het gevaar, dal de procveu zouden opleveren voor de gezondheid van vele miljoenen mensen. Want hun politieke leiders hadden er uit propagandistische motieven be lang bij. dat dc mensen In dc hele wereld dc angst om het hart zou slaan. Misdaad Het eigenaardige in de huidi ge situatie is dan ook gelegen in het feit, dat het bij de her vatting van de Russische proe ven die werkelijk een on vergeeflijke misdaad tegen de mensheid was. omdat zij mil joenen mensenlevens in gevaar bracht, nadat de Russen drie jaar lang bedrog op grote schaal hadden gepleegd vrij wel niet tot protesten t omvang is gekomen. Ook niet op de conferentie van Belgra do, waar neutralisten als Neh- roe en Soekarno bijeen waren. Maar nu dc Amerikanen ruim een half jaar na de Rus sen terwille van de verdedi ging van de vrije wereld de schade gaan inhalen, schreeuwt men plotseling moord en brand. Omdat men denkt pressie op de Amerikanen te kunnen uit oefenen. Kennedy zal er dan ook goed aan doen, geduldig naar (lc protesten te luisteren, maar de indieners ervan onmiddellijk aan het verstand tc brengen, dat zij aan het verkeerde adres Doorgaan Volgens Joseph Alsop is de nieuwe stijl van Kennedy's re gering: niet te veel praten en vragen, maar rustig doorgaan met het nemen van alle maat regelen ter beveiliging van de positie van de vrije wereld, wat de tegenstander er ook van zegt. Dat moet ook nu gebeu ren. Kennedy weet thans beter dan wie ook. dat de Russen slechts bedrog op wereldschaal willen plegen. Het is zeer waar schijnlijk. dat de Russen zelf binnenkort ook weer een niou- we serie proeven met kernwa pens beginnen om het resultaat van de proefnemingen van vo rig jaar in nog nieuwere wa pens te kunnen verwerken. Als dat waar Is, bewijst het eens te meer. dat de Russen sedert vorig jaar september hun onderzoekingen geen ogen blik hebben stilgezet cn dat zij gewoon zijn doorgegaan met het vervaardigen van nieuwe kernwapens, met de vooropge zette bedoeling, ze ook te be proeven, of de Amerikanen hun proeven zouden hebben hervat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 14