KIM DE DOKTER aan 'f woord LICHTER UGA Neerlandicus moet Neerlandist heten Oproep van ds. Kuiper vindt reeds weerklank UW HAAR EEN TINT EplastiI colorJ Groot getuigenis van wat Cliristen-zijn betekent Een woord voor vandaag Chr. landarbeiders gaan over tot bedrijfsbond ANDERZIJDS GEBREK AAN BIJBELKENNIS Ds. D. J. Boerkoel heeft in zijn artikel parachutesprongen op de Bijbelin „De Bazuin", het offi cieel orgaan van de Theologische Hogeschool te Kampen, het ge brek aan bijbelkennis bij de te genwoordige generatie en de in- vloed van de preek op dit gebrek aangeroerd. Ds. Boerkoel schrijft: Voorziet nu de preek in de altijd bestaande leemte? We zouden niet graag beweren, dat ze daarvoor van geen nut is. En toch. dat dit niet genoegzaam is. laat zich aan tonen. wanneer we nagaan, in wel ke delen van de Schrift velen het meest thuis zijn. Dat zijn de psal men; en verder is het het begin van Lucas, de lijdensgeschiedenis, de berichtgeving van de opstanding, de beschrijving van de hemelvaart en de gebeurtenissen op het Pink sterfeest. We willen ons daartoe niet beperken; de wederwaardighe den van de aartsvaders zitten er ook nog wel in; en we kennen men sen. die bijvoorbeeld veel houden van de profeet Jesaja. Persoonlijke voorkeur doet hen dan telkens weer naar de woorden van zo'n profeet grijpen; ondervonden vertroosting baart een voorliefde voor hoofd stukken. waaruit de troost geput werd. Die voorkeur verenigt soms ook de blik van de prediker; we hebben wel eens van een dominee gehoord, die zijn leven lang de stof voor zijn preek bijna uitsluitend zocht in de brieven van Paulus. En de gemeente, d e hij jaren aaneen diende, kwam daér natuurlijk goed We denken aan het tempelvisioen van Ezechiël. Maar dat zijn dan de smalle vertrouwde plekken in wat overigens terra incognita is. Eze chiël? Men begint hem te lezen, maar het is duistere taal; men be grijpt niets van de vier wezens en de raderen en het rad midden in een rad van hoofdstuk 1; men vat niet de betekenis van de vreemde symbolische handelingen, die de ziener aan de rivier de Kebar moet verrichten. Dus maar wat anders opzoeken. Zo wordt er dus hier wat geplukt en daar wat geplukt. En alleen van de eerst genoemde gedeelten kan ieder geacht worden, een vrijwel lacuneloze kennis te dragen. De verklaring ligt voor de hand. Niet alle. maar toch vele psalmen zingen we in de kerk. En ze zijn meer aan de beurt bij de lezing in het gezin dan iets anders. Hoe vaak is het niet: we moeten nog Bijbelle zen; maar we hebben niet veel tijd meer, laten we maar een „psalm- pie" nemen. Het Kerstfeest keert elk jaar terug, voorafgegaan door vier adventzondagen. Zeven weken lang volgen onze gedachten Chris tus op Zijn lijdensweg. Hemelvaart, nu ia. dan komt er haast geen kip in de kerk; maar het verhaal is zo kort, dat men dat zo wel onthou den kan. En ook Handelingen 2 be slaat slechts een paar kolommen; eens per jaar hoort men er over preken. De gevolgtrekking is, dat een langduriger bespreking van een be paald onderwerp, en de herhaling ervan telkens weer, de kennis op frist. Echter, dit gebeurt over het algemeen enkel in de buurt van de grote feestdagen. Daarna is het ge woonlijk met vervolgpreken of in elkaar hakende preken gedaan. Probeert een dienaar van het Woord het. dan kan hij rekenen op achteruitgang van het kerkbezoek. De hoorders willen het niet; ze zuchten: alwéér Jeremia, of ze vra gen met een spotlachje: zou van ochtend wéér Abraham op de prop pen komen? Wijlen ds. J. Bouma was een zeer begaafde en boeiende preker. Maar toen hij in Den Haag week aan week met de koningen van Juda en Israël op de kansel verscheen, stak zijn gehoor het niet onder stoelen of banken, dat het er meer dan ge noeg van kreeg. Als kerkgangers worden we door de Bijbel heen en weer geworpen. Vandaag zitten we aan het einde der tijden en gaan de vergezichten van de Openbaring open; de vol gende zondag vertoeven we in het Paradijs. De ene keer wonen we de bruiloft te Kana bij; de volgende maal kijken we toe wat Daniël eet aan het hof te Babel. Ons spreken is: in de pereboom klauteren, nu eens heel hoog dan weer op de on derste takken en daarna middenin. Willekeurig plukken we de vruch ten die we naar beneden werpen. We zweven boven de Bijbel heen. laten ons aan een parachute val len en zo maar ergens in dat wijde land landen we. Maar een stoere kennis van de Bijbel kweken we niet. Gesprek Gerei, scribenten? 1 Beroepingswerk (Van een onzer verslaggevers) De openingsrede van ds. P. D. Kuiper ter vergadering van gere formeerde predikanten, waarin hij uiting gaf aan zijn ongerust heid over de controversen in de gereformeerde kerkelijke pers, is niet zonder reactie gebleven. Op de huishoudelijke samenkomst verbonden aan de conferentie, deed dr. C. Gilhuis uit Den Haag het voorstel om het moderamen te ver zoeken een vergadering te beleggen, waar de scribenten in de diverse sectoren van de gereformeerde pers worden uitgenodigd voor een sa- menspreking. Hij was bevreesd dat de zaak anders niet van de grond zou komen. Want er moet iemand zijn die het initiatief neemt. Advertentie TUBE 2.65 POLY-CLAIR THUIS ZELF DOEN Prij zen advertenties uitgereikt De voorzitter van het Genootschap voor reclame, jhr. W. van Andringa de Kempenaer, heeft gistermiddag in Amsterdam de door dit genootschap ingestelde jaarprijzen 1961 voor adver tenties en drukwerkreclame uitgereikt. Van de 1064 ter beoordeling ingezon den advertenties werden er twaalf be kroond en van de 411 inzendingen voor de jaarprijzen drukwerkreclame vijf. In de groep merkartikelen en onder merk verkochte produkten (518 inzen dingen) werden advertenties bekroond van Bruynzeel vloerenfabriek te Zaan dam, Pieter Schoen en Zoon te Zaan dam. U.M.S.-Pastoe N V. te Utrecht eu de Koninklijke Verkade N.V. te Zaan- In de groep winkels en winkelmaat schappijen (109 inzendingen) gingen de prijzen naar Ahrend N.V. te Amster dam en De Bijenkorf in Amsterdam en in de groep overige niet vakblad advertenties (108 inzendingen) naar Ahrend N.V. te Amsterdam, N.V. De Arbeiderspers in Amsterdam en Bruyn- zeelfabrieken te Zaandam. ese integratie wekt optimisme Mr. P. A. Blaisse. een der Nederland se afgevaardigden in het Eurdpese par lement. heeft gisteren op het derde Europese inkoperscongres te Düssel- dorf een rede uitgesproken over de ontwikkeling der Europese integratie. Mr. Blaisse, die Tweede-Kamerlid is van de K.V.P., verklaarde dat de erva ring van de eerste jaren met de E.E.G. het optimisme van de voorstanders der economische Integratie niet heeft gelo- fenstraft. Een evenwichtige ontwikke- ing eiste echter niet slechts een ge slaagde instelling van een douane-unie, doch ook de ontwikkeling van gemeen schappelijk economisch en sociaal be leid. Ook hier zijn in de afgelopen Ja ren reeds zekere resultaten bereikt, al dus de heer Blaisse, doch er zal meer moeten worden gedaan. Zo zal men b.v. tot een gemeenschappelijke hou ding ten aanzien van de landen met zeer goedkope uitvoer, zoals Japan en Hongkong, en met staatshandelsmono- polies moeten komen. Europ VERVEN MET WAARBORG PIETER SCHOEN VERFCHEMIE Achttien predikanten hebben woens dag hun toga verwisseld voor het uni form nu zij als legerpredikant voor de tijd van 1 jaar en 6 weken in mili taire dienst zijn getreden. Van deze achttien behoren er vier tot de Ned. Herv. Kerk n.l. ds. A. van Ginkel te Eist, ds. J. Smit te Lopik, ds. J. van Woerden te Moerdijk en ds. H. de Wolf te Hindelopen en een tot de Chr. Geref. Kerken n.l. ds. A. Rebel te Emmeloord. De overige dertien behoren tot de Geref. Kerken n.l. ds. A. J. Dondorp te Zutphen, ds. W. Fokkens te Veen- wouden, ds. H. Gilhuis te Balk. ds. D. Groenendijk te Sleeuwijk, ds. A. Heuzeveld te Zwartewaal, ds. J. Jeu- ring te Hoonsterzwaag, ds. B. Mintjes te Wolphaartsdijk, ds. H. W. Nussel- der te Niezyl, ds. W. Schenk te God linze. ds. J. J. Tissink te Noordsehar- woude. ds. F H Veenhuizen te Goor, Tjme vergelijkt de felle evangelist ds. P. ^Wamelink te^Hylaard en ds. Barth met de bezadigde en tot inkeer gekomen Barth in zijn werk de Dogma- Weekblad Time over Karl Barth: blik een rondreis door de V.S. Het eerste bezoek van de 75-jarige theoloog aan dit land heeft de vele protestanten in beroering ge bracht: vooral onder de theologen in de Nieuwe Wereld zowel Baptisten, Lutheranen als Episco- palen heeft zijn leer veel weer klank gevonden en al zijn er vele leken die Barth's naam niet eens kennen, in een groot aantal ker ken zullen zij iedere zondag weer geconfronteerd worden met de dogmatiek van deze wereldver maarde in Zwitserland geboren hoogleraar. Met busladingen vol komen zij van heinde en verre om Barth te horen spreken. Voor het Amerikaanse weekblad Time is zijn bezoek aanleiding ge weest tot een zeer omvangrijk hoofd artikel over Barth en zijn betekenis voor het gehele Christendom, onder de kop: „Doel van het menselijk le ven is niet de dood, maar de op standing". Time geeft een gedetailleerde levens beschrijving. Zeer duidelijk komt de ontwikkeling, die Barth heeft doorge maakt. naar voren. Na de ..injectie- van de liberale theologie door Adolf von Harnack van de Berlijnse universiteit, komt zijn tijd als Zwitsers predikant en de eerste wereldoorlog en Barth ont dekte, dat de liberale theologie geen werkelijke boodschap bevatte voor volk". Uitbuiting brengen met economische uitbuiting. Vooral de gruwelen van de eerste we reldoorlog maakten een einde aan alle illusies over een vreedzame wereld. Hij was geschokt toen hij vei de Duitse kerken instemden met de po litiek van keizer Wilhelm. Hij werd een actief socialist en kreeg zelfs de bij naam: ,,de rode predikant". Samen met een andere gedesillusio neerde theoloog. Thurneysen. bestudeer de hij alle bestaande theologische en philosofische geschriften om uiteindelijk terug te keren tot de Bijbel een Boek, dat „Goddelijke gedachten bevat over de mens, geen menselijke gedach ten over God". Hij vond zijn ideeën voornamelijk in Paulus' Brief aan de Romeinen en hij begon te werken aan een commentaar. Bom De publikatie hiervan viel, zoals de rooms-kat'iolieke theoloog, Karl Adam, het uitdrukte, „als een bom op de speelplaats van de theologen". Barth breekt hierin volledig met de opzet van de liberale theologie, dat de Bijbel de uitdrukking is van 's mensen geloofservaring van God. Integendeel, het is Gods Woord tot de mens. d. Zanden te Zwolle. Zo Juist verschenen: de nieuwe stalenboeken R D-behang, jaar gang 1962. Wij sturen U een kleine bloemlezing als U een briefkaartje schrijft (met 30 ct extra postzegels) naar Rath Doodeheefver, Afdeling D, Prinsengracht 730, Amsterdam. •n R&D-HUIS HARTELIJK CENTRUM VAN ONS LEVEN zus Christus. Geloof, zegt Barth. is niet een bepaalde idee van God, maar een totaal en nederig aanvaarden van God. Voor hem is theologie niet speculatief: meer het is pas goed wanneer het gehoorzaam is aan wat God zegt. Karl Barth is niet iemand die de Bij bel als onfeilbaar ziet, aldus Time. Hij weet dat de overlevering van de Op standing onsamenhangend is "en hij ver welkomt opbouwende kritiek. Hij ver afschuwt de orthodoxe protestanten die van de Bijbel een „papieren paus- ken. (Het gaat niet om een congres, een bespreking binnenskamers, b.v. redacteuren van bladen als Waarheid en Eenheid, De Strijdende Kerk e.d. worden genodigd. Red.). Had ds. Kuiper in zijn openingsrede schertsend opgemerkt, dat het bestuur van deze vereniging feitelijk ntets an ders verricht dan de predikantenverga dering voorbereiden „ons enig uit- aande stuk is de convocatie" het et er naar uit dat het bestuur dit tar wel wat meer te doen heeft. Want behalve het samenroepen van de bovenbedoelde vergadering, zal men zich nog bezig moeten houden met de kwestie van het beroepingswerk. De [enerale synode heeft een rapport laarover aan de predikantenvereniging ter hand gesteld, om ermee naar be lieven te handelen. Zonder nadrukke- een instantie hiervoor in het leven té roepen, die hier bemiddelend op treedt. zal men overgaan tot het kie- m van een drietal vertrouwensman- Daartoe kunnen predikanten zich wenden, die eens gaarne van stand plaats zouden veranderen, al dan niet Uitverkiezing een referaat over „uitverkiezing en praedestlnatie In het nieuwe testa ment" zette prof. dr. H. N. Ridderbos te Kampen uiteen, dat het begrip „uit verkiezing" oorspronkelijk géén prae- destlnatiaanse betekenis heeft en dat het doorgaans in het nieuwe testa ment in die zin ook niet wordt ge bruikt. Onder „uitverkiezing" 'verstond prof. Ridderbos het genadige, heilrijke han delen van God. waardoor Hij zich uit alle volken, geslachten en talen een volk roept en aan zijn zijde stelt. „Uitverkoren" is dikwijls vrijwel iden tiek met heilig, geroepen, geliefd. Het ls een ecclesiologische kwalificatie. Het specifieke van „uitverkiezingen- ligt, voor wat de uitverkorenen be treft, niet in het toebehoren tot een numerus clauses, maar in het vóór- recht, dat zij daarin boven anderen ontvangen (uitverkiezen) en, wat het goddelijk handelen betreft, niet in het Geloof Maar hij weigert beslist om het ge heimenis smakelijker te maken en i aangepast aan de menselijke In plaats daarvan beweert Barth dat het onderwerp van deze unieke gebeur tenis God is en niet de mens. Alleen God weet de volle waarheid van eigen geschiedenis. De enige manier om dit te begrijpen Is door het geloof geloof ln de werkelijkheid en waar heid van wat de Evangelisten zo onsa menhangend beschrijven en geloof M Christus. Barth voelt zich volkomen gerecht- jd om kritiek te hebben op wie dan ook zijn leermeester Calvijn niet uit gezonderd wanneer hij van mening is, dat zij een verkeerde interpretatie geven van Gods Woord. Gevochten heeft hij zijn hele leven. Door de Na- werd hij Duitsland uitgezet, omdat een anti-Nazi protest schreef, dat de* kerk tegenover alle wereldlijke macht autonoom verklaarde. In 1958 echter, was hij vermoedelijk de enige westerse theoloog, die weiger de om ln het openbaar de communis tische onderdrukking in Hongarije aan de kaak te stellen Hij stelt namelijk, aldus Time. dat het communisme eer •theïstisch politiek systeem is, geba seerd op philosofische ideeën, en dt enige manier om dit te bestrijden ligt in het geloof. Veel kritiek heeft hi; moeten, verduren, omdat hij geestelij ken aanraadde om in vrede te leven met het communistische regiem. Humor Velen menen dat Karl Barth een strenge dogmaticus is, die voor zichzelf ijzeren leefregels heeft vastgesteld* Het tegendeel is waar. Time tekent hem als een gemoede lijk mens, vol humor, het prototy pe van de Duitse hoogleraar, met een verkreukeld pak, besmeurd met as van zijn onafscheidelijke pijp. Toen hem eens gevraagd werd of hij Barth kende, antwoordde hij Kennen? Ik scheer hem iedere mor gen". Hij is een groot liefhebber van dt muziek van Mozart, die hij ziet „als een onderdeel van mijn bestaan". Hij schreef eens: „Als de engelen God in de hemel prijzen, dan ben ik er zeker van, dat zij Bach spelen. Onder elkaar zullen zij echter Mozart spelen, en dan zal de Here God in het bijzonder ver heerlijkt worden". Hoewel zUn bestrijders velen lijn, (o.a. Niebuhr en Tlllich) Is ledereen vriend en vijand ervan overtuigd, dat iljn werk tot de meest waardevolle bij dragen tot het Christendom behoort. Onderwijsbenoemingen Benoemd tot leraar aan de Chr. La gere Landbouwschool te Bergum: de heer Akkerman te Gasseltenljeveen Or.). Benoemd tot hoofd aan de Chr. Ulo school te Emmen: W. Blaakmeer te Emmen. Benoemd tot onderwijzer aan de Chr. Uloschool te Emmen: H. Jongbloed te Haren; Chr. Uloschool te Zierikzee: A. Domburg te Boskoop: Chr. Nat. Ulo school te Breukelen: Sj. Nauta te Hee- renveen; Herv. Uloschool te Haren: W. Leegsma te Groningen: Ulo Zuid te Amsterdam: C. J. Blok te Amsterdam en van Heusden te Amsterdam. Benoemd tot hoofd aan de Dr. W. v. Berghschool (School met den Bijbel) te Voorthuizen: H. van de Akker te Berghuizen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Edam: G. van dt Maaten.1 kaend. te Doornspijk. Aangenomen naar Christchurch (Nieuw- i Zeeland): P. van der Schaaf te Perth' (Austr.) (voorheen te Vlissingen). CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravenhage-Zuid: A. Hilbers te Leeuwarden; te Rotterdam-W. (vac. H. C. v. d. Ent): H. van Leeuwen te Arnhem; te Schiedam: G. de Vries te 's-Gravendeel. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Terwolde (Geld.): H. van Gilst te Lisse; voor Barneveld: L. Rijk- sen te Rotterdam-W. Bemiddelen kerken voor Joden bij de Russische regering (Van medewerkers) Een vertegenwoordiging van orthodo- conservatieve en liberale Joden de Verenigde Staten heeft een beroep gedaan op protestantse leiders bij het Kremlin te interveniëren voor contac ten tussen de Joodse gemeenschap in de Verenigde Staten en die in de Sow- jet-Unie. De protestantse leiders hebben ver klaard sympathiek tegenover het ver zoek te staan en de mogelijkheden var inwilliging te overwegen Van Joodse zijde heeft men contac ten opgenomen, nadat de protestante voormannen van de Russische Kerk een uitnodiging hadden ontvangen, vertegenwoordiging een bezoek aan land te laten brengen. Een delegatie Russische kerkvoogden zou dan metter tijd de Verenigde Staten bezoeken. Advertentie gedetermineerde, maar in het reine, enkel op vrije genade berusten de van deze uitverkiezing (Romeinen 9). Evenals (maar niet meer dan) ande re aanduidingen van het goddelijk ge nadebetoon aan zijn volk. wordt de uitverkiezing in verband gebracht met het goddelijk vóórnemen. vóórkennis, vóórbereiding. vóórbeschikking (prae- destinaLe). Het specifieke van al deze vóórbegrippen ligt niet in de gedachte van een algemene voorbestemming, maar in die van het met de komst van Christus geopenbaard, bijzondere heilsplan „geheimenis" Gods. Zo kan het vóórgekend en verkoren zijn der gemeente vóór de grondlegging der wereld alleen in de christologische context verstaan worden. 1. In de fles. 2. Als pap. 3. Droog uit de hand. fc Krachtige Kost voor het Kind! Ah Petrus driemaal antwoord heeft gegeven op de vraag van Jezus: Simonzoon van Johannes, hebt gij Mij lief?, krijgt hij een bevel. Een bevel, dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. „Volg Mij" (Johannes 21 19). Het is de consequen tie van het antwoord, eerst spontaan, daarna bedroefd, gegeven. „Heer', Gij weet, dat ik U liefheb" dat kan, nee: dat mag Petrus nu gaan bewijzen. Wie tot de Heef zegt: Ik heb U lief, mag dat tonen. Als het waar is wat ge zegt, volg Mij dan. In dat bevel wordt de liefde op de proef gesteld. Petrus wordt verteld wat hem te wachten staat. Johannes schrijft, dat hij hoort „met welke dood hij God verheerlijken zou". Het vooruitzicht is, naar de mens gespro ken, niet erg opwekkend. Wie besluit Jezus te gaan volgen heeft, weer naar de mens gesproken, nooit een erg opwekkend vooruitzicht, ook al zijn er op het ogenblik en in ons land geen vervolgingen meer om des geloofs wille. Want de hin dernissen op de weg zijn vele. En zij worden niet alleen op gesteld door de „wereld", zij komen ook uit het eigen hart, dat van nature tot het kwade neigt. Volg Mij. Twee woorden slechts. Maar zij roepen bergen van moeilijkheden op. Is het dan onmogelijk Jezus te volgen? Op eigen kracht ja! Wie zegt: Heer' ik heb U lief, kan de opdracht Volg Mij alleen en dan nog met vallen en opstaan volbrengen als hij dage lijks Jezus bidt: Heer', houdt Gij mijn handen beide met kracht omvat. Jezus volgenmaar in Jezus' kracht. Ledenverlies één van de motieven (Van onze soc.-econ. redactie) De ledenraadsvergadering van de Nederlandse Christelijke Land- arbeidersbond heeft gisteren te Utrecht besloten de naam van de bond te wijzigen in Neder landse Christelijke Agrarische Bedrijfsbond. Zoals de voorzitter, de heer P. Stokman, in zijn ope ningswoord reeds aanstipte, houdt deze naamsverandering verband met de structuurveran dering in de landbouw. Het grote aantal landarbeiders, dat dp landbouw verlaat om in andere bedrijfstakken te gaan werken, heeft een nadelige invloed op het leden tal van de landarbeidersbonden. Het bestuur van de Ned. Chr. Landarbeidersbond heeft nu omge zien naar mogelijkheden om de ge- Prof. Heeroma meent: (Van een onzer redacteuren) De bekende dichter-hoogleraar Hee roma (pseudoniem Muus Jacobse) is van mening dat het woord „neerlan dicus" vervangen moet worden door „neerlandist", „omdat het typisch 19- de eeuwse potjeslatijn" is. Hij Volgens prof. Ridderbos kent het hrijft dit jn een brjef die eenjaar geleden had voorgelezen zullen wor- toonde tieprobleem, enkel tle-evangelle. Dit door een beschouwing te geven Romeinen 9 11 de „uitverkiezings- hoofdstukken" bij uitnemendheid. Pro Rege opent tehuis te Handorf voor Ned. militairen De opening van het Protestants Mili tair Clubhuis van de Koninklijke Neder landse Militaire Bond Pro Rege in Duitsland, in Handorf bij Mlinster, zal plaatsvinden op 3 mei 1962. Zijne Excel lentie luit.-generaal b.d. Calmeyer. Staatssecretaris van Defensie, zal de Dpeningsplechtigheid verrichten. den in een vergadering van hoogle raren en lectoren in de neerlandis tiek aan buitenlandse universiteiten. Zijn bijdrage moest toen om tijdsre- denen vervallen, maar is nu toch op genomen in het verslag dat van deze conferentie dezer dagen werd gepu bliceerd. Volgens prof. Heeroma is „neerlandi cus" een grappig woord om dc literato ren aan te duiden die, behalve de ver plichte colleges in het Latijn en Grieks, de normale activiteiten van de „classicus" ook de onverplichte in het Nederlands volgen. „Neerlandicus;' is even „grappig" als b.v, „platlandi- cus" of „duitsicus". Zolang de neder- landistiek een onderonsje was en wil de zijn en zich niet tot doel stelde een bijdrage te leveren tot het interna tionale linguistische bedrijf, zolang de nederlandistiek alleen aan Nederlandse en Belgische universiteiten gedoceerd export jreken- werd en niet bestemd v naar Frans-, Duits-, en Engels-sprei de landen, zolang kon men geen be zwaar maken tegen het 19e eeuw der-ons-benaminkje. Maar zodra de nederlandistiek internationaal wil laten spelen, moet de beoefenaar van het vak ook een internationaal bruikbare benaming hebben. De mees te benamingen van specialisten in een bepaalde taalwetenschap hebben het suffix „ist" b.v. anglist, romanist, his panist, slavist, nordist, americanist, ger manist, frisist, enz. Benamingen op -ist zijn dus internationaal hanteerbaar en iedere taal kan er een eigen meervoud bij maken (anders dan bij -icus, waarbij het meervoud aan het Latijn ontleend moet worden.)" Voor de andere talen meent prof. Heeroma dat uitgegaan moet worden van de gewone stam, de officiële bena ming van onze taal „Nederlands" „Nie- derlandisch", „Netherlandic", „Néerlan- dais". De benamingen worden dan in de Westeuropese talen: „nederlandist", „Niederlandist", „Netheriandlst" „néerlandiste". Dr, Walter Thys, die het verslag sa menstelde, is een enthousiast voorstan- van het woord „nederlandist", r maakt een voorbehoud voor de Franse vertaling. Hij prefereert „néer- landisant". Advertentie J WERKKLEDING KLM-ovcralls nu ook in indanthren-blauw onder merk KLM-EXTRA Vraag er naar! lederen van de bond op andere wijze toch zoveel mogelijk te versterken. Met name is daarbij gedacht aan de werknemers, die wel niet recht streeks betrokken zijn bij het agra risch bedrijf, maar die toch wel be last zijn met de verwerking van het agrarisch produkt. In de toekomst zal men zich met name ook tot deze werknemers gaan richten. En het was met het oog op deze ontwikke ling, dat de ledenraadsvergadering van de N.C.L.B. gisteren besloot de naam van de bond te wijzigen in Ned. Chr. Agrarische Bedrijfsbond. De bond is hiertoe echter niet alleen uit praktische overwegingen overgegaan. Het C.N.V., het vakverbond waarbij de- NCLB is aangesloten, sprak zich een aan tal jaren geleden reeds in principe uit voor de bedrijfstaksgewijze organisatie. Dit houdt in, dat elke bond de werk nemers in een hele bedrijfstak zal moe ten vertegenwoordigen en dus bedrijfs bond zal moeten worden. De NCLB heeft hieruit thans de volle consequentie ge trokken. In de ledenraadsvergadering van de NCLB werd gisteren nog het woord ge voerd door de voorzitter van het landbouw schap, de heer A. W. Biewenga. Hij be toogde. dat in de praktijk de p.b.o. niet de dood is gebleken voor de vrije orga nisaties. Deze organisaties zijn juist ge stimuleerd tot nog grotere activiteiten, waarbij hij de NCLB ten voorbeeld stel de. De heer Biewenga durfde zelfs te stellen, dat zonder de vrije organisatie - jor de p.b.o. geen bestaansmogelijkheid >u overblijven. Dr. W. Albeda, die als secretaris van het C.N.V. het woord voerde, zag in de uitstoting van arbeidskrachten uit de landbouw bet bewUs, dat de prodnktivt- telt in de landbonw sterk toeneemt én dat het daar dus goed gaat. Voor de toe komst dreigt een landarbeider zelfs een schaars „artikel" te worden, wat de landv arbeidersbonden nog wel eens in een sterke machtspositie zou kunnen brengeji. In Rusland blijkt de landbouw beslissend voor het slagen van het 20-jaren plan. Dr. Albeda vroeg zich af, of de loon politiek op het ogenblik nog wel duide lijk is voor de leden van de bond. HU zou naar een zo vrU mogelijk loonbeleid willen. Voor de toekomst zag hU de noodzaak van een goed samenspel tussen leiding en leden om tesamen de eigen verant woordelijkheid te kunnen dragen en niet te vervallen tot het uitbuiten van machts posities. Bulgaarse opperrabbijn uit ambt ontheven (Van een onzer medewerkers) De opperrabbijn van Bulgarije, dr. Asher Hanahel, is door de raad van Joodse gemeenten in het land afgezet. De oorzaak hiervan is, dat de opper rabbijn enige maanden geleden door de Bulgaarse politie is gearresteerd en nadien veroordeeld nadat hij een reis naar Israël had gemaakt. Hij werd ervan beschuldigd goud en geld te heb- ben gesmokkeld. De raad van Joodse gemeenten ls de mening toegedaan dat zij geen opperrabbijn kan handhaven die een strafregister heeft. De laatste maanden maakt de beschuldiging van smokkel van deviezen in de Sowjet- Unie en de satellietstaten grote op gang waar het Joden betreft. In Rus- land zijn de laatste maanden vele plaatselijke Joodse leiders op de be schuldiging veroordeeld, sommige zelfs tot de doodstraf. De thans ontheven op- „Vragen op medisch gebied zenden aan de redactie vnn ona blad met linksboven op de envelopi „Medische rubriek". Antwoord op vragen van algemeen belnng wordt wekelijks In deze rubriek gegeven, vragen waarvan de beantwoording niet langs deze weg gewenst Is, geschiedt per brief." De zwarte haar tong" is een vrij zeldzame aandoening. Het is een zwart tot groenachtig be slag op het achterste en middelste gedeelte van de tong. De oorzaak is een vergroting en verhoor- ning van de ter plaatse aanwezige papillen, mo gelijk veroorzaakt door bacteriën of schimmels. Stapeling van pigment op de plaats van de aan doening veroorzaakt de zwarte kleur. De behan deling is niet erg hoopgevend. Er zijn allerlei soorten mondspoelingen en borstelvloeistoffen, die soms enige verbetering geven van deze kwaal met zijn nare smaak. De heer W. te E. schrijft: „Ik heb een la ge temperatuur: 's morgens 35,8 en 's avonds 36 graden celcius. Ik ben 60 jaar. Is dit een leeftijdsverschijnsel?" Bij gezonde volwassenen is de normale tem peratuur in de oksel gemeten hoogstens 37 gra den celcius, en in de endeldarm gemeten hoog stens 37,5 graden. Bij kinderen is de tempera tuur iets hoger. Wanneer de temperatuur 0,5 tot 1 graad hoger is spreken we van „verhoging en zodra de temperatuur boven de 38 graden komt spreken we van „koorts", hetgeen meestal het gevolg is van ziektetoestanden, bijvoorbeeld ontstekingen, gewoonlijk gepaard gaande met versnelling van de pols en de ademhaling. Een ondertemperatuur heeft over het algemeen niet veel te betekenen, zolang de temperatuur niet on der de 35.5 graden komt. Bepaalde uitputtende ziekten kunnen sterke verlaging van de tempera tuur geven. Het is echter steeds zaak dat men de tempera tuur goed opneemt, dat wil zeggen: in de endel darm en vijf minuten lang.' De heer W. iemand met ee Een vergroot hart kan ontstaan wanneer er hoge eisen aan het hart gesteld worden. Dat kan dus reeds het geval zijn bij jongeren die zeer intensief een sport beoefenen. We spreken dan van een sporthart. Door de grotere arbeid, die het hart moet verrichten, wordt de hartspier dikker, en ook de ruimtes in het hart zullen wat uitzetten. Wanneer met de sport wordt gestopt of minder intensief wordt beoefend, zal het hart na enige tijd zijn normale proporties wel weer terugkrijgen. Wanneer op oudere leeftijd door minder goede conditie van het bloedvaatstelsel, of bij aangebo ren hartafwijkingen, het hart zich gaat vergroten, is de situatie minder gunstig, aangezien de oor zaken niet weggenomen kunnen worden. D.e hoge re eisen en de toestand van het hart zullen be palend zijn voor de toekomst. Mevrouw J. H.-L. te S.„Ik lijd aan een huidziekte, die mijn huisarts „psoriasis" noemt. Kunt u mij er wat meer van vertel len?" Psoriasis is een schilferende, droge, niet be smettelijke huiduitslag, die over het gehele li chaam kan voorkomen, doch het meest aan de armen en benen, vooral de knieën en ellebogen. De uitgebreide schilfering heeft iets weg van het schraapsel, wat men verkrijgt als men een kaarsvetvlek afschrapt. De aandoening zou in ve le gevallen erfelijk zijn. Verder is er over de aandoening, wat zijn oorzaak betreft, weinig be kend. Vaak bestaan er perioden van spontane ver betering en verslechtering. De behandeling is over het algemeen weinig bevredigend. Definitief her stel is een uitzondering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2