Communicatie krijgt nu
unieke kans geboden
K&Dampo
BON
Koningin bezocht samenkomst
jubilerende huisvrouwen
ANELFIX
Minister weert twee
niet-blanke studenten
Een woord voor vandaag
Vier protestantse kerken
in Y.S. fuseren
2
ANDERZIJDS
GESPREKKEN AAN DE RAND
Dr. A. Dronkers die in Woord
en dienst", het veertiendaagse or
gaan van het hervormde kerke-
werk. een reeks artikelen schrijft
over zijn gesprekken met buiten
kerkelijken, heeft ditmaal een ge
sprek gehad met een jurist. Dr.
Dronkers schrijft in zijn artikel:
„Waarom ik niet geloof?" vraagt
u? ,,Ik ben een zeer nuchter
iemand en erger mij vaak aan de
manier, waarop de gelovige het on-
begrepene tracht te verklaren of
oplossingen zoekt te suggereren.
Als er leiding van God is, schijnt
dal het toeval uit te sluiten, en dat
mij een gekunstelde zaak
„Is het billijk" vraag ik -
..om alles, waarvan God veronder
steld wordt wetenschap te hebben,
even direkt aan Zijn wil toe te
schrijven?"
..Houd mij ten goede" zegt
mijn jurist-gespreks-partner. „Ik
zie dat zo: bij het vermogen van
God om het anders te kunnen la
ten zijn. is het-zo-laten-zijn gelijk
met het-gewild-heöben". En dat
betekent voor hem, dat hij over
God maar liever niet al te posi
tieve uitspraken wil doen.
„Er is nog iets anders dat me
dwars zit. Het christendom schijnt
waarachtig wel het monopolie te
willen opeisen van alle deugden,
die ten slotte alleen maar mense
lijke deugden zijn. Onlangs maak
te ik het mee. dat bij de opening
van een gebouw, dat zich ten dien
ste wil stellen van een stuk christe
lijk maatschappelijk werk, gezegd
werd, dat je dit werk alleen maar
als christen kunt doen. Er waren
heel wat vertegenwoordigers van
andere niet christelijke instellingen.
Eén van hen kwam naar me toe en
zei: hebt U het wel gemerkt? Daar
zitten wij naast! Daar heb ik mij
toen evenals hij bijzonder aan ge
stoten!"
Toevallig woonde ik die opening
ook bij. Ik had een zelfde onbeha-
Ïelfjk gevoel. Afgezien van het tact-
>ze van de opmerking: er was de
ze vergissing, dat de mening: zó
kan i k dit werk alleen als christen
doen. vereenzelvigd werd met de
uitspraak: dit werk kan men al
leen als christen doen. Was hier
niet inderdaad een ergernis gewekt?
School daar onbewust niet een
stukje hoogmoed in? Kan het
Christendom wel alle pretenties
waar maken? Mijn gesprekspart
ner is lid van het Humanistisch
Verbond. Het zit hem dwars, dat
aan het Verbond b.v. in het leger
niet dezelfde kansen worden ge
boden als aan kerken, al geeft hij
toe, dat het Humanistisch Ver
bond ook niet de pretentie kan la
ten gelden de hele buitenkerkelijk
heid te vertegenwoordigen. Aan
zijn aandacht is ook niet ontsnapt
welke uitspraak de synode heeft
gedaan over de mogelijkheid van
levensbeschouwelijk onderwijs voor
het Humanistisch Verbond op de
openbare scholen ook al had
een groot deel van de synode daar
tegen bezwaren. Hij zou ook wil
len. dat bij een herdenking van de
doden op 4 mei de humanisten
meer als een bepaalde geleding
van het maatschappelijke geheel
zouden worden erkend.
„Ik erken zegt hij het
recht van de kerken om eigen ge
loofsovertuiging uit te dragen. Al
zie ik heel duidelijk, dat de ver
deeldheid van de kerken haar
daarvoor een sta in de weg is.
Daarom zie ik ook het oecume
nisch samenwerken als belangrijk,
ja als noodzaak. Ik ben ook niet
anti-papistisch maar zie toch
wel degelijk bezwaren in de
machtspositie, die de katholieke
kerk inneemt."
We praten door over de mensbe
schouwing.
„Is er niet enige reden, om niet
al te optimistisch te zijn over de
mens. juist als je ziet, wat er aan
demonieën zo nu en dan om de
hoek komt kijken?" vraag ik.
„Brengt je werk je daarmee niet
in aanraking en gevoel je je nooit
sceptisch?"
„Ik bewaar desondanks mijn ver
trouwen in de mens. Want ik ge
loof. dat vele dingen te herleiden
vallen tot factoren van erfelijk
heid. milieu en verleiding, om van
de factor psychische gestoordheid
maar niet te spreken. In ieder ge
val zou ik daar voor mij maar
liever niet al te veel consequenties
uit willen trekken".
Het gesprek heeft mij in be
paalde opzichten wel verheldering
gebracht. Ik realiseer mij in het
gesprek in aanraking gekomen te
zijn met iemand, die zegt bewust
als buitenstaander zijn gedachten
over de kerk te hebben gevormd.
En voor wie een agnostische le
venshouding in ieder geval niet
uitsluit, dat hij met grote gevoe
ligheid oordeelt over zijn mede
mens ook de mens die hij in
strafzaken vaak met een zekere
gestrengheid tegemoet moet tre
den. Ik vraag mij af: hoe komt
het eigenlijk, dat de kerk de visie
van het geloof, waarin de mens om
Christus' wil toch nog anders
aan de ene kant pessimistischer en
aan de andere kant zoveel hoop
voller wordt gezien, voor dui-*
zenden niet aannemelijker weet
te presenteren? Is dat alleen een
kwestie van de ergernis, die het
christendom nu eenmaal eigen is?
Of is het, omdat het christendom-
teveel een aangelegenheid is ge
worden. waarin een stuk eigen
gereidheid de liefde om Christus'
wil, bemantelt? Radha Krishnan,
de Hindoe, die in New Delhi de
Wereldraad ontmoette sprak
van de christenen als: „gewone
mensen met buitengewone preten
tie".
De vraag die mij na dit gesprek
niet loslaat, is deze: is het gewone
van deze mensen ik ben er ook
zo één soms misschien al te ge
woon en het buitengewone te wei
nig buitengewoon? En is het he
lemaal vreemd als een buiten
staander dan ineens op een heel
andere manier een beetje spijtig
moet ontdekken: daar zitten we
Dr. Scharf over contact Oost-West
„De situatie, waar de Evangeli
sche Kerk in Duitsland zich op
het ogenblik in bevindt, brengt
met zich mee dat wij op het meest
absurde voorbereid moeten zijn."
Deze conclusie trok de voorzitter
van de Raad van de Evangelische
Kerk in Duitsland, dr. Scharf, op
de predikantenconferentie die in
Lippen werd gehouden. Op deze
conferentie, waaraan vertegen
woordigers van verschillende ker
ken deelnamen, werd de positie
van de kerk in deze tijd bespro
ken.
De analyse van dr. Scharf van deze
„door menselijke kracht niet te be
heersen toestand" bereikte zijn hoog
tepunt in de eis voor openbare zielzorg
en hulpverlening door de staat, om
door een aktuele en krachtige verkon
diging van het woord van God een in
tensievere communicatie tussen Oost
en West mogelijk te maken. Dr.
Scharf sprak in dit verband van een
„kans zoals die in de geschiedenis van
onze kerk nog nooit is voorgekomen".
Hij legde de nadruk op de noodzake
lijkheid van een kerkelijke eenheid.
Als reden voerde dr. Scharf aan dat
de christenen in Oost-Duitsland behoef
te hebben aan een theologisch gesprek
met ons op brede basis.
Zij zouden ook willen deelnemen aan
de kritiek van het westen op de maat
schappij voor het vormen van een eigen
oordeel, omdat zij voelen dat de muren,
om hen heen groeien en ondoordring
baar worden. Zij hebben de hulp van
West-Duitsland nodig in de vorm van al
lerlei literatuur en door middel van per
soonlijke brieven. Bovenal hebben zij
echter behoefte aan onze voorbede.
Als bewijs voor zijn stelling van het
absurde van de huidige toestand noem
de dr. Scharf de reactie van de wereld
bevolking op het proces Eichmann, op
de politiek die Bonn voerde inzake het
memorandum van de acht protestanten
evenals op de rede van staatssecretaris
Seigewasser uit Frankfurt over het op
zich zelf onbeduidende VVN.
Deze drie „echo's" hebben in het bui
tenland de overtuiging, dat de Bonds
republiek onverbeterlijk nazistisch zou
zijn, nieuw voedsel gegeven. Als de
Raad van de Evangelische kerk in
Duitsland toen gezwegen heeft, was
dit om geen nieuwe moeilijkheden te
veroorzaken. Het is wel absurd dat de
toestand in Oost-Duitsland juist anders-
s. De kerk daar "heeft inzake de
wereldpolitiek niet alleen in het
oostblok, ondanks al zijn binnenlandse
moeilijkheden, zeker successen geboekt.
De regering van Oost-Duitsland roept
de hulp van de Evangelische kerk in
door middel van haar de bevolking
zich te winnen. De kerk heeft in
Oost-Duitsland na 13 augustus daad
werkelijk aan invloed gewonnen. Hun
eis om de eenheid van de kerk een feit
te maken heeft hen verzekerd van de
solidariteit van de kerk van West-
Duitsland in de vorm van broederhulp.
Dit liet voor de oprichting van de muur
Advertentie)
Roest in sperciebonen
Ook deze roest
is helemaal
niet welkom.
Maar bij het koken kunt u
hem doen
verdwijnen.
Hoe dat staat
natuurlijk in
,,Dat zit zo".
Zie bladzij 52.
U verdient dit handige
boek als u iemand op deze
bon zet.
(in envelop (of op kaart
geplakt) verzenden
U kunt noteren als nieuwe abonnee"
Datum van ingang
BETALING PER
WEEK/M AA ND/KW ARTAAL/GÏRO
(Doorhalen wat niet van toepassing is)
Zelf was ik al abonnee. Voor het aan
brengen van bovenstaande nieuwe abon
nee heb ik dus recht op
DAT ZIT ZO
Schrijf hier uw eigen naam en adres
Ongeveer 7.500 leden van de
„Vereniging van huisvrouwen",
vertegenwoordigend de 152 af
delingen in Nederland van de
40.000 leden tellende organisatie,
die gisteren haar vijftigjarig be
staan vierde hebben H. M. de
Koningin verwelkomd, die de her
denkingsbijeenkomst in de Hil-
versumse Exposal" bijwoonde.
De Koningin was gekleed In een grijs
mantelpak met grijze hoed. In haar ge
volg bevonden zich de Dame du Palais,
mevrouw A. A. Repelaer van Driel-van
der Willigen en de burgemeester van
Hilversum, de heer J. J. G. Boot. Ryan
Keyser. een dochter van de Dresidente
van de verenieine. mevrouw G. H. Key-
ser-Hardinck. bood de koningin bloemen
Burgemeester Boot sprak een woord
van welkom. Hij wenste bestuur en le
den geluk met de vijftigste verjaardag
van de vereniging. De „Nederlandse
vereniging van huisvrouwen", aldus de
burgemeester, neemt in ons nationale be
stel een belangrijke plaats in.
Vele zijn de contacten met de plaat
selijke overheid, vooral op het terrein
van het maatschappelijk werk en de cul
turele activiteiten.
De presidente, mevrouw Keyser. be
tuigde haar grote dank voor de aan
wezigheid van de koningin. Er zijn in de
afgelopen vijftig jaren vele banden ont
staan tussen de jubilerende vereniging en
het Huis van Oranje.
een kort historisch overzicht be
lichtte de presidente dc voornaamste
gebeurtenissen uit de laatste vijftig jaar.
jaarbij legde ze de klemtoon op de stich-
.ing van het instituut tot voorlichting
bij huishoudelijke arbeid, het „Jacoba
fonds", dat in 1922 werd gesticht tei
hoeve van zieke huisvrouwen en op de
vele organisatorische verbanden, z
nationaal als internationaal, waarii
Nederlandse vereniging van huisvrouwen
is vertegenwoordigd.
Mevrouw Keyser deelde voorts nog
mede, dat de plannen voor de stichting
:en eigen huis voor zieken huisvrou-
in een vergevorderd stadium zijn.
rest van het ochtendprogramma,
dat door H.M. de Koningin werd bijge
woond, stond in het teken van het aan
bieden van geschenken op het podium
de bü deze gelegenheid rijkelijk met
vlaggen en bloemstukken versierde
„Expo-hal".
Onder de genodigden bevonden zich
verscheidene vrouwelijke leden van de
statcn-gcneraal en vertegenwoordigsters
zusterorganisaties.
Advertentie
Kunststofplaten lijmen met
van Ceta Bever
„Dat zit zo" 'n boek
boordevol met ongelooflijk
handige wenken is niet
in de winkel te koop.
Toogdag Geref. jeugd
De afdeling Zuid-Holland-Zuid van de
bond van Gereformeerde Jeugdvereni
gingen houdt op tweede Paasdag in de
Emmauskerk te Vlaardingen een ver
gadering die zal worden geopend door
voorzitter J C Lanser. Dr. W. v d.
Zwaan te Eindhoven zal een rede hou
den over de bedreigde jeugd, getiteld
..Radeloos, reddeloos en redeloos". In
de middagvergadering treedt Nel Oost
hout op met De onsterfelijke dwaas".
Piot v. d. Kerkhoff zal het orgel be
doelen.
Beroepingswerk
NED. HEBV. KERK
Beroepen te Den Bommel (toez.)J
Enkelaar te Sluipwijk; te Krimpen
Doppenb
Grevelduin-Ca pelle
ren te Ede.
Aangenomen naar Rijswijk (Z.H,
pred. plaats): W. Pelleboer te Wagenin-
gen; naar Den Helder (toez.): R. Dijk
stra te Akkerkwoude; naar Ronse (Bel
gië) (Prot. Ev. Kerk): H. Faber. vic.
te Delft; naar Heeze: J. A. Heldring t«
Groningen (voorheen pred. van de Re
formed Church of America); naai
Haamstede (Wijkgem. W): E. J. Be
ker. studenten-predikant te Utrecht;
naar Apeldoorn-Het Loo (Wijkgem.-
Centrum W.>: Ph. Loggers te Leeuwar-
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen de benoeming voor
van de vacante wijken te Rotterdam
(pastoraal medewerker): G. Clements
te Lekkcrkerk.
UNIE VAN BAPT. GEM.
Beroepen te Haulerwjjk: B. Fabrie te
Noordbergum.
Bij besluit van de Commissie voor
het opzicht uit de Provinciale Kerkver
gadering der Ned. Hervormde Kerken
in Noord-Brabant en Limburg is ds.
Boezer, Ned Herv. predikant te Ee-
then en Drongelen, met toepassing van
ordinantie 11-6-1, lid 4. losgemaakt van
de ambtsbediening, mede van de stand
plaats waarop hij is gevestigd, zonder
de bepaling dat hij gedurende een vast
te stellen tijdvak niet naar een ambt.
bediening of functie mag staan. Tegen
dit besluit kan ds. Boezer veertien da
gen in beroep gaan bij de Generale Sy
node der Ned. Hervormde Kerk.
Prov. jongerendag
te Delft
Op tweede paasdag, 23 april hoopt het
Christelijk Jongeren Verbond in Delft
haar provinciale jongerendag te hou
den. De dag begint met een kerkdienst
die gehouden zal worden in de Oude
Kerk. Voorganger in deze dienst is de
districtssecretaris de heer P. van Die.
De andere programmapunten zullen in
de Stadsdoelen worden afgewerkt. Naast
enige amusementsnummers staat er op
het programma het verhaal „Het was
een vreemde nacht", dat door de Am
sterdamse voordrachtskunstenaar, L.
Lauxstermann, zal worden voorgedra
gen.
dikwijls veel te wensen over. Maar ook
in de kerken van Oost-Europa is de
invloed van de Evangelische Kerk zeer
goed merkbaar.
Aan het begin van de conferentie heeft
ds. Halaski uit Frankfurt aan de Main
over de „Belijdende kerk nu" gespro
ken. Hij heeft in dit verband de ge
spannen verhouding tussen belijdenis en
belijden belicht. Met het oog op de kerk
in Lippen meende hij te mogen vast
stellen dat de Duitse hervormden noch
aanhangers van Zwingli noch Calvinis
ten zijn. Zij hebben zich op geheel an
dere wijze ontwikkeld. Voor hen geldt
evenals voor de Lutheranen, om nu een
stap naar voren te doen. bijvoorbeeld
ten aanzien van de vraag van het ge
meenschappelijk avondmaal en de ge
zamenlijke'strijd tegen de sekten.
Minister Beerman heeft gewei
gerd een verblijfsvergunning te
verlenen aan twee niet-blanke
studenten, afkomstig uit Zuid-
Af rika, die in ons land rechten
wilden gaan studeren.
„In beginsel wordt verblijf voor
studie-doeleinden aan zulke per
sonen die daartoe een beroep
doen op particuliere fondsen
slechts aanvaard, indien de be
oogde studie geschiedt onder toe
zicht en voor verantwoordelijk
heid van het Universitair Asyl
Fonds en indien ook overigens
tegen het verblijf van betrokke
nen geen bezwaren bestaan. Aan
deze voorwaarden wordt i.e. niet
voldaan, omdat mij is gebleken
dat de bovengenoemde heren
geenszins voor bemiddeling van
het U.A.F. in aanmerking kunnen
worden gebracht", aldus een per
soonlijke brief van minister
Beerman (van 14 maart j.l.) aan
het Studenten Comité Zuid-Afrika
te Amsterdam.
De secretaresse van het comité,
mej. H. van den Boogerd, heeft ver
klaard dat het stud en ten comité Zuid-
Afrika zeer teleurgesteld is over de
beslissing van de bewindsman.
„De twee studenten, de 25-jarige
Morrison en de 35-jarige Msimang,
zijn door de rassenmaatregelen van
de regering-Verwoerd niet in staat
in Zuid-Afrika te studeren. Omdat
zij Afrikaans spreken willen zij in
Nederland studeren. Msimang is en
kele jaren geleden naar Ghana uit
geweken in verband met de politieke
situatie in zijn land. Hij is in het
bezit van een Ghanees paspoort. Mor
rison heeft alleen een uitreisvergun
ning en geen paspoort", aldus mej.
Van den Boogerd.
De twee Mudenten verblijven nu
reeds tien maanden in Londen in af
wachting van een Nederlandse ver
blijfsvergunning. Ze worden daar fi
nancieel gesteund door het studenten-
comité Zuid-Afrika.
„Onze financiële positie is dusda
nig dat enkele mensen van het co
mité reeds persoonlijk gelden be
schikbaar hebben moeten stellen voor
de twee studenten. We kunnen het
niet langer betalen. Er is een kans
dat Msimang en Morrison in gevolge
Commonwealth-bepaling na een
verblijf van twaalf maanden in En
geland, een Brits paspoort krijgen.
Zij kunnen dan naar Nederland ko-
Misschien wijzigt de minister
zijn standpunt dan. Als een verblijfs
vergunning echter weer niet wordt
verstrekt, wil het comité proberen de
studenten in een ander Europees land
te laten studeren. We hebben hier
over reeds contact gehad met een in
stantie in Noorwegen", aldus mej.
Van den Boogerd.
In een communiqué verklaart het
dagelijks bestuur van het U.A.F. dat
aan de studenten geen beurs werd
toegekend, omdat niet voldoende kon
worden aangetoond, dat deze studen
ten inderdaad in staat zouden zijn
en met name in Nederland, rechten
te gaan studeren.
In het communiqué wordt verder
opgemerkt dat de doelstelling van
het U.A.F. luidt: ..De Stichting Uni
versitair Asyl Fonds, zich beroepend
op de universele verklaring van de
rechten van de mens, stelt zich ten
doel studenten en docenten uit alle
delen van de wereld, die om redenen
van discriminatie of geestelijke on
vrijheid hun geboorteland hebben wil
len of moeten verlaten, bij voldoende
gebleken capaciteiten de nodige ma
teriële en geestelijke steun te verle
nen om hun studie in Nederland te
kunnen voortzetten en beëindigen."
Derhalve is het U.A.F. in beginsel
bereid aan Zuidafrikaanse studenten
die het slachtoffer zijn van de daar
heersende discriminatie een beurs te
verstrekken. In feite studeert thans
een Zuidafrikaan met een beurs van
het U.A.F. in Nederland, aldus het
communiqué.
Nederland is gisteren gekozen als lid
van de commissie voor technische bij
stand van de economische en sociale raad
der Verenigde Naties. Andere gekozen
landen waren Tsjecho-Slowakije, Indo
nesië. Israel. Boven-Volta en Nationalis
tisch China. Ons land zal tot eind 1963
deel uitmaken van de commissie.
Als Jezus is gestorven gaat een rijk man, Jozef van Arima-
théa, naar Pilatus en vraagt hem het lichaam van de Heer.
Hij heeft een nieuw graf laten uithouwen in de rotsen en
daarin wil hij Jezus hegraven. Zijn verrichtingen zijn hele
maal volgens de zeden van die tijd. Jezuslichaam wordt
gewikkeld in zuiver linnen en dan in het graf gelegd, en hij
iventelt een zware steen voor de opening.
Ziezo, alles is achter de rug. De overpriesters en de oudsten
hebben niets meer te vrezen. Die Jezus, Die zich Koning der
Joden noemde, kan geen kwaad meer doen. Geen kwaad?
Stel je voor, er is zo veel gefluisterd, Hij heeft van die
vreemde uitspraken gedaan. Hij heeft iets gezegd over opwek
king, als nu Zijn discipelen eens zouden komen, en Hem
weghalen
Zij spreken met Pilatus, en .Pilatus zeide tot hen: Hier hebt
ge een wacht, gaat heen en verzekert het naar uw beste
weten" (Mattheus 27 65).
Nu eerst, zijn ze helemaal gerust. Dwazen! Van de discipelen
hebben ze niets te vrezen, die houden zich vooralsnog ver
borgen, dat weten ze. Dus zijn er twee mogelijkheden: öf
Jezus is niet de Koning der Joden en zal niet uit het graf
verrijzen, en dan zijn de soldaten overbodig öf Hij is wel. Wie
Hij zegt te zijn, en dan zijn de soldaten van geen nut. Want
dan zal zelfs geen Romeinse wacht Hem kunnen tegenhouden.
Dwaas en arm is de mens, die meent, dat hij zich, met wat
ook, tegen Jezus kan „verzekeren",
Advertentie
Proco shampoo in tube geeft u snel
'n muts van schuim. Wollig schuim,
dat uw hoofd doet tintelen van.
schoonheid. Proco is er met en
zonder ei. Tube voor ca. 6 wassingen,
65 ct
Vertegenwoordigers van de vier
grote Noordamerikaanse kerken
zullen 'gedurende twee dagen in
Washington bijeenkomen. Tijdens
deze bijeenkomst zullen zij zich
beraden op de voorgenomen fusie
tussen de vier kerken. Indien de
plannen doorgaan betekent dit dat
de twintig miljoen protestanten in
Noord-Amerika tot één kerk zul
len behoren.
»ze conferentie wordt beschouwd
zen van de belangrijkste voor het
protestantisme in Amerika. Er wordt
echter tegelijk aan toegevoegd dat de
besprekingen nog maar in het begin
stadium zijn en dat het doel, één kerk
voor alle Noordamerikaanse protes
tanten, nog ver in het verschiet ligt.
Aan de bijeenkomst zullen lidmaten
van de Methodisten Kerk, die tien mil
joen lidmaten heeft, van de protestant
se Episcopaalse Kerk met drie miljoen
lidmaten, van de Verenigde Presbyte
riaanse Kerk met meer dan drie mil
joen lidmaten en van de gemeenten die
aangesloten zijn bij Verenigde Kerk
van Christus, met meer dan twee mil
joen lidmaten, deelnemen.
Dr. Eugene Carson Blake heeft in de
cember 1960 reeds de fusie voorgesteld.
Dr. Blake is een van de leidende figuren
onder de Amerikaanse geestelijken.
Zijn voorstel werd onmiddellijk ge
steund door bisschop James A. Pike,
die aan het hoofd van de bisdommen
van de Episcopaalse Kerk in Californië
staat.
Na afloop van de eerste besprekin
gen verklaarden de deelnemers dat zij
allen bereid waren alles te doen om
het samengaan van hun kerken tot een
feit te maken. Zij verzwegen echter
niet dat een snelle verwezenlijking van
hun plannen niet waarschijnlijk is.
De verschillen in traditie, in struc
tuur, in nationale en sociale achter
grond van de kerken zijn wel zeer
groot. Zo staat bijvoorbeeld in dc Epis
copaalse Kerk liet sacramentele leven
op de eerste plaats, terwijl deze plaats
bij de presbyterlanen door de preek
wordt Ingenomen.
In de Episcopaalse en Methodisten
Kerk kent men bisschoppen terwijl in
Deze verschillen zijn ook merkbaar hi
de wijze waarop de vier protestantse
kerken bestuurd worden. Deze bestuurs
vorm varieert van een centrale autori
teit van de geestelijkheid tot een volle
dige zelfstandigheid van de plaatselijke
gemeenten. En tenslotte spelen vragen
als „Wat moet er bij het avondmaal
gedronken worden?" een rol. In de
Episcopaalse Kerk schenkt men wijn,
in de Methodistenkerk slechts druiven
sap. De methodisten keuren over het al
gemeen het gebruik van alcoholische
dranken af en zijn dan ook meestal ge
heelonthouders.
Al met al is het een lange weg die
naar het doel, één kerk voor alle Noord
amerikaanse protestanten leidt. Zelfs
bij de Lutherse Kerken in Amerika,
die toch onderling nauw verwant wa
ren, was het niet makkelijk om tot een
eënheid te komen. Daarbij komt nog
dat er tendensen bestaan die de een
heid in de weg staan. Er zijn kringen
die niets van de fusie willen weten. Ter
wijl aan de ander kant mensen doen
wat ze kunnen om conventie en sociaal
prestige ten spijt het innerlijk leven van
de gemeente en haar lidmaten ondér
het dak van één grote kerk te brengen.