EIK ffiFElS Voor Se" DE DOKTER Recht op onderhoud van mens is overheidsplicht Om eerlijk te zijn, ik mag ook zo graag een sigaar opsteken, omdat het niet zo maar een onverschil lige handeling is, maar werkelijk even Ook al aan de sigaar? Da. Bjerkas niet gewenst door 96 gemeenteleden R.k. priester wenst rechten Joodse immigranten Een ivoord voor vandaag Joodse wereldorganisaties doen beroep op paus 4 krachtige middelen tegen pijn en griep! Chefarine 4 aan 't woord ANDERZIJDS OMGANG ALS VERLOOFDEN In het Gereformeerd Weekblad schreef prof. dr. G. Brillenburg Wurth onlangs een artikel naar aanleiding van het boek van de Rotterdamse arts P. J. F. Du- puis: Uw deel in dit leven. Lief de. huwelijk, gezin, ujoarvan de veel vermeerderde uitgave ie ver schenenProf. Wurth, die de „om gang als verloofdenbehandelt, schrijft: ..Een terrein waarop een norm ver achui ving zich wel beel duide lijk manifesteert is dat van de sexuele moraal, de omgang tussen de geslachten. Zo ergens dan is men op dit gebied bezig zich vaak uiterst radicaal van traditionele le venspatronen te ontdoen. Wij leven, zo vindt men, nu eenmaal in een andere tijd en in een andere we reld. waarin wij met ethische op vattingen, gelijk vorige geslachten zich daaraan gebonden voelden, niet meer uit kunnen en nieuwe gedragspatronen gevonden moeten worden, waaraan misschien voorlo pig representanten voor het over geleverde oude zich wel zullen sto ten. maar waaraan ze dan maar zullen moeten wennen, omdat ook hier de nieuwe tijd nieuwe eisen stelt Een van de punten, waarop die sexuele normverschuiving nog weer meer speciaal aan de dag treedt is wel het vooruitgrijpen op het hu welijk in de tijd van de verloving. Ook vroeger kwam dat wel voor. buiten zowel als binnen de christe lijke kerk. Maar men was toch ook in de kringen der jongeren alge meen ervan overtuigd dat het hier om zonde, om schending van Gods levenswet ging. Het is waar. traditionele inzich ten speelden hier ook wel een rol. Algemeen werd dat vooruitgrijpen door de ouderen of door de kerk als zonde tegen het zevende gebod be oordeeld. en er waren er. vroeger ook wel. die, nu ja, dat daarom dan ook maar toegaven, al waren ze er zelf niet zo van onder de in druk. Maar in elk geval dacht men er toch niet over het openlijk als geoorloofd of normaal te props ge- Ook hierin begint in onze dagen duidelijk een andere instelling zich te openbaren. Heel wat Jongeren steken het helemaal niet meer on der stoelen of banken, dat zij als verloofden reeds zich een verkeer als in het huwelijk veroorloven. Ze vinden dat een zaak. waarvoor ze zich hoegenaamd niet generen. Als er maar inderdaad een ver houding van liefde is, waarom zou men dan ook niet daaruit de con sequentie trekken. Helaas moet geconstateerd wor den. dat heel wat Jongeren in deze geest redeneren en handelen op grond van alle mogelijke geschrif ten, die een sexuele voorlichting geven, waarbij in het kader van heel de moderne overaccentuering van de sexualiteit en vanuit de idee dat de mens eigenlijk slaafs daar aan overgeleverd is. alle weerstand bieden aan de sexuele verleiding al leen maar als voor de physieke en psychische gezondheid schadelijk wordt gesteld. Daarom is het temeer een reden van verheuging, dat er telkens ook weer boeken verschijnen die op dit gebied een ander en beter geluid laten horen. Daartoe mogen wij ook wel rekenen het boek van de Rot terdamse arts P. J. F. Dupuis. Met grote belangstelling en in vele opzichten ook met grote in stemming hebben wij dit boek nog eens gelezen. Bij bepaalde uitlatin gen hebben wij een vraagteken ge zet. Maar vooral op het punt van het omgaan van de verloofden kunnen wij ons voor een heel groot deel van harte met zijn inzichten verenigen Het is echt bijbelse geest volop de positie ve waarde van de lichamelijkheid in het liefdeleven van onze jonge mensen benadrukt. Dr. Dupuis ziet verloving als een voorbereidings tijd voor het huwelijk, waarin men geestelijk zowel als lichamelijk naar elkaar toe itioet groeien. Ook lichamelijkl Want de mens is nu eenmaal een psychosomatische eenheid. En liefde tussen man en vrouw die het lichamelijk contact schuwt of minacht ls geen echte liefde. Wij zijn het ook van harte met de schr. eens, dat de verloving het karakter van verkenning draagt, het zoeken naar een grootst moge lijke maat van zekerheid of een a s. huwelijk slagen zal en bevre diging zal schenken, zij het dan dat het meer is dan een probeer sel, omdat eraan ten grondslag ligt een aanvankelijke binding in trouw. Maar intussen dringt hij toch met grote ernst erop aan, dat voor al naarmate de leeftijd lager en de te verwachten verlovingsduur langer zal zijn men des te terug houdender dient te zijn. Hij spreekt over deze dingen niet abstract wet tisch maar luist vanuit een diep mensen, inzonderheid ook van de jonge vrouw. Van groot belang vinden wij vooral, zoals dr. Dupuis in het licht stelt het hoogst bedenkelijke van de sexuele overspanning in de verloving gezien de typische tota- hteitsinstelling van het meisje, dat dan ook. zelfs als ze er zelf in be willigt. toch verreweg het diepst door de schending van haar maag- word?6"1 """"ijk geschonden Het huwelijk is nu eenmaal meer dan alleen een geslachtelijke één wording. Het is een gebeuren van de allerhoogste wederzijdse verant woordelijkheid. En het genieten van de totale levensgemeenschap der liefde is dan ook ontoelaatbaar, waar men nog niet bereid en in staat is die volle wederzijdse ver antwoordelijkheid voor elkaar te aanvaarden. voorkoming paard gaat. Wij zijn heel dankbaar ervoor, dat nu eens niet een theo loog maar een medicus erop wijst hoe hier de vrouw niet straffeloos het lange tijd geheel van elkaar los maken van geslachtsgemeenschap en zwangerschap verdragen kan. Wij vinden het jammer, dat dr. Dupuis aan het eind van het hoofd stuk dat over ons onderwerp han delt schrijft, dat het hem niet ver antwoord lijkt het te doen voorko men. alsof wij in het vooruitgrijpen met een zware zonde te doen heb ben. Wij begrijpen vermoedelijk wel, wat hij met deze uitdrukking be doelt. Er is een schijnheiligheid, die allerlei andere geestelijke zon den bagatelliseert en alleen over vleselijke zonden ,,ach en wee" roept Daar moeten wij zeker niet aan mee doen. En evenmin helpen wij onze jonge mensen hier met alleen een moraliserende houding; wij be wijzen ze een veel groter dienst door ze zoveel mogelijk positief te stimuleren in hun strijd om ook in de verloving de echte reinheid en eerbied te bewaren. Maar dat we hier „niet met een zeer zware zonde te doen hebben" vinden wij vooreerst wat rooms klinken. Als protestanten mijden wij liever die tegenstelling van zwaarder en lichter zonden. Maar bovendien vrezen wij dat sommige lezers toch weer uit deze uitdruk king souden kunnen afleiden, dat de schr. het anticiperen toch eigenlijk wat vergoelijken wil. En dat is ken nelijk zijn bedoeling niet. Wij hopen, dat vele ouderen en jongeren dit open en eerlijke en in vele opzichten echt christelijke boek Prot. visie op maatschappelijke zorg (Van i onzer redacteuren) „Maatschappelijke zorg; legis latieve verlangens in bijbels licht" is de titel van een brochure die ontstaan is uit een, discussie in het Protestants Overleg Maat schappelijk Werk, waaraan is deelgenomen door de vier lande lijke protestantse organen voor overfeg en samenwerking ten aanzien van het maatschappe lijk werk. De brochure bedoeld een bezinning te bieden rondom de voorbereiding van een nieuwe wet, die de geldende Armenwet van 1912 moet vervangen. De eerste vraag waarvoor men te staan komt door de intrekking van de Armenwet is wat de staat in onze zich snel ontwikkelende samenleving door middel van zijn wetgeving kan of moet doen voor de verwezenlijking van een bevredigende positie van economisch zwakke personen en hun gezinnen. Uitgangspunt is, dat leder lid van de Nederlandse samenleving recht heeft op levensonderhoud, hetgeen ove rigens wettelijk zeer moeilijk ls vast te leggen. Ook de regeling van een modern en technisch probleem zoals de sociale zekerheid van de leden van een welvaartsstaat naar bijbelse maatstaven lijkt een zeer hachelijke onderneming, zo stellen de samenstel lers van de brochure, het Commissa riaat voor Maatschappelijk en Cultu reel Werk vanwege de N.H. kerk, de Stichting Raad voor gereformeerde Sociale Arbeid, de Vrijzinnig Protes tantse Centrale voor Maatschappelijk Werk en de Centrale Bond voor In wendige Zending en Crhlsteiljk Maat schappelijk Werk. Beginselen Na een uitvoerige uitweiding over de geschiedenis van de maatschappelijke zorg komen de samenstellers van de brochure tot een aantal beginselen die de toekomstige wet op de maatschappe lijke zorg waarin de materiële aspecten de hulpverlening worden geregeld behoren te beheersen. Zij stellen, dat de bijbelse gerechtig heid dringt tot maatschappelijke actie de richting van een samenleving arin ieder een menswaardig bestaan kan leiden, doordat de gemeenschap de zwakke te hulp komt. Op het terrein de maatschappelijke zorg leidt het voorgaande tot het postulaat, dat de ge organiseerde gemeenschap van alle mensen formeel verantwoordelijk wordt gesteld voor het levensonderhoud van allen die dit niet (geheel) uit eigen kracht kunnen «verwerven. Vooralsnog richt dit postulaat zich tot de nationale gemeenschap, in dit geval tot de Ne derlandse wetgever en volksvertegen woordiging. Zekerheid, dat althans ten aanziert in de primaire elementen van het le vensonderhoud aan dit postulaat wordt voldaan en dat hierbij geen discrimina tie tussen de ene en de andere burger plaats vindt, is slechts te verkrijgen door een wettelijke regeling tot stand te brengen waarin het recht op en de om vang van de verstrekkingen in algeme- regels worden vastgesteld en waarbij overheid zich garant stelt voor de feitelijke verstrekking daarvan. Wat de niet-primaire elementen het levensonderhoud betreft is individua lisering noodzakelijk. De verantwoorde lijkheid voor de verstrekking van deze, individueel bepaalde noodza kelijke middelen voor een mens- aardig levensonderhoud berust bij e de overheid en de de ker kelijke en particuliere organen gezamen lijk. waarbij de overheid steeds moet toezien dat niemand tekort komt. Advertentie (Elke dag... 3 maanden lang! Hoe? Vraag het uw fietsenhandelaar.) bewust gedaan moet worden. Je moet er even bij zijn. Je zou het in dit jachtige leven 'n moment kunnen noemen van de pas in houden, 'n ogenblik van terug keer tot jezelf. Maar terwijl je je sigaar rookt, bewaar je dat gevoel van weer eens jezelf te zijn. Je sigaar verbiedt je eenvoudig om van jezelf weg te lopen. Maar dat doet zo'n sigaar tenslotte door het genot dat ze je schenkt. Hier, in Nederland, bestaat een zekere aarzeling om te genieten. Ze beschouwen het als toegeven aan je zwakheid. Dat is het waar schijnlijk dikwijls ook wel. Maar het genot van 'n sigaar is 'n forse streep zetten onder je energie. Onenigheid tussen Noorse lutheranen Onderw ijsbenoemingen Wienen te Hoogvliet. Benoemd tot onderwljier aan de Mu lo ..Zonnenheuvei" met Jongens-inter naat te Bilthoven: P. Wiegman te Cu- lemborg. Benoemd tot onderwijzer «Mi de C V O. school te Weiteveen: P. Wild- vank te Emmen (tijd.) Benoemd tot onderwljier aan de Cbr Nat school te Grijpakerke (Zeeland): K P. te Brce te Serooakerke «Zeeland); Oroen van Prinstererschool te Alphen aan de Rijn: S. G. Kat te i-Graven- hage; Sctiefferichool voor l.o. te Culem- feorf: A. Warnar te Nieuwe Kr lm. predikant van Noorwegen, me vrouw Ingrid Bjerkas, en 96 van haar gemeenteleden kunnen het niet eens worden over de wijze waarop regelmatig geestelijke bijstand moet worden verleend. Deze 96 leden uit de gemeenten in de steden Berg en Torsken hebben er bezwaar tegen geeste lijke bijstand te ontvangen van een vrouw. Zij hebben daarom november vorig jaar, het departement voor kerkelijke zaken gevraagd een predikant in hun gemeenten aan te stellen. De bisschop van hun kerk heeft tevergeefs naar een oplossing voor dit gewetensconflict gezocht. Om aan de eis van de 96 tegemoet te komen heeft de bisschopsconferen tie aan de kerk van Noorwegen voor gesteld dat predikanten die ergens anders zijn bevestigd, periodiek naar de gemeente pan mevrouw Bjerkas ge zonden zullen worden om voor de 9t de dienst te leiden. Bisschop Monrad Norderval heeft de kerkcraden van de beide gemeenten be zocht en er mee gesproken evenals met mevrouw Bjerkas. met vertegenwoordi gers van de 96 en met andere gemeente leden. Na zijn bezoek deelde hij het de partement van kerkelijke zaken mee dat hij maar één oplossing zag. Hij zou zelf de gemeente een paar maal per jaar bezoeken. Tevens zullen predikan ten die werkzaam zijn bij religieuze or ganisaties zo nu en dan de gemeenten bezoeken. Zij zullen echter alleen in overleg en met de toestemming van de plaatselijke predikanten mogen preken. Vart Land" had De ..Oslo Christian daily Vart Land schreef dat hoewel de bisschop voorgesteld twee keer in het ji weken te blijven, de 96 niet met deze oplossing accoord gingen. Het blad citeerde een spreker die tij dens de behandeling van de zaak in het parlement had meegedeeld dat de 9€ plan deed omdat er te weinig diensten den kunnen worden gehouden voor ae van mening verschillende gemeentele- In geld Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Gorinchem (vac. W. G. Gijzel": E. Holtrigter te Weesp. Aangenomen het beroep van de Stich ting voor Evangelie en Industrie «als industriepredikant): J. van Drenth te Ooltgensplaat; naar Den Haag (wijkgem. 33 in wording): dr. A. L. Snijders te Zwolle. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Schildwolde: S. G. Bloem te Hoogezand-Sappemeer. Bedankt voor Den Helder: L. J. Wolt huis te Oosterend (Fr.). CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Dc Krim: J. de Bruin te Boskoop en D. Henstra te Delft. Bedankt voor Heerenveen: J. M. Vis ser te Dokkum. EV. LUTH. KERK Beroepen te 's-Hertogenbosch: J. J. W. Gunning, prop. te Amsterdam; te Breda: J. Mostert, prop. te Den Helder. Bedankt voor Utrecht: A. Burghoorn te Ede. (Advertentie) Maagklachten? CHEFAROX i genezende laag op de maagwanc vrijheid en verantwoordelijkheid het individu brengen mee. dat de strekking in geld geschiedt, tenzij het individu deze verantwoordelijkheid niet kan dragen. Het creëren van een verplichting de overheid op het terrein van de maat schappelijke zorg moet tot complement hebben het toekennen van een rechts aanspraak aan degene die de hulp In roept, opdat het onverplichte en daar door onvermijdelijk vernederende rakter, dat thans nog altijd aan di menzorg kleeft, hieraan worde ontno- (Van een onzer medewerkers) Een rooms-katholiek priester die in Israël al jaren een beslis sing van de Israëlische regering bestrijdt, heeft zich thans tot de e Raad in Jeruzalem ge wend. Hij eist dat de minister van binnenlandse zaken bekend maakt, waarom de minister vindt dat hij niet onder de Israëlische wet valt, die iedere Jcxxl het recht geeft naar Israël, zijn vaderland te komen. De veertigjarige broeder Daniël, be horend tot de orde der Carmelieten in Haifa gaat er niet akkoord mee, dat hij als vreemdeling wordt beschouwd niet in de rechten valt van de Jood immigranten. De priester zegt dat een Jood is van het Christelijke ge loof. Hij heeft hiermee een pijnlijke kwestie aangesneden daar Israël zelf nog niet tot een oplossing is gekomen hoe te? handelen. Enige jaren geleden toen de regering nieuwe identiteitskaar ten wenste uit te reiken besloot zij dat eenieder ouderpaar kon opgeven of zijn kinderen al dan niet Jood waren. Hiertegen rezen protesten uit de gehele Joodse wereld, daar alleen kinderen uit een Joodse moeder volgens de gods dienstige wetten tot het Joodse volk be horen. De Israëlische regering heeft daarop aan zeventig Joodse wijzen advies gevraagd in de kwestie Wie Jood?, waarbij het traditionele stand punt zegevierde. Broeder Daniël is ge boren in Polen onder de naam Samuel Aaron Rufaison. Hij was van jongs-af zionist. Nadat hij in de tweede wereld oorlog had vernomen dat zijn ouders door de Duitsërs ter dood waren bracht ontvluchtte hij de nazi-gevange nis. Met valse papieren trad hij in dienst ïn de Duitse geheime dienst. Hij werd als tolk- in Wit-Rusland geplaatst. Van in Duitse dienst verkregen kennis akte hij gebruik de ondergrondse in lichtingen te geven. Zijn identiteit en rol bleven voor de Duitsers niet geheim: hij wdrd ter dood veroordeeld, doch zag kans met behulp van de ondergrondse in de kleren van een non te vluchten. Hij sloot zich aan bij de partisanen en verkreeg na de oorlog een Russische onderscheiding. Na de bevrijding van Polen ging hij over tot het roomska- tholicisme en trad toe tot een klooster van Carmelieten nabij Krakau. In 1959 vertrok hij uit Polen en ging naar Is raël als Joods immigrant, vallende on der de wet der terugkeer van de bal lingen. De Israëlische regering wenst hem echter niet als Joods immigrant te beschouwen. voorstel van de kerkelijke autoriteiten was. Het is mogelijk dat zij misschien verkeerde adviezen heeft gekregen,* wat haar positie nog pijnlijker maakt. Prof. L. H. v. d. Meiden wordt tachtig jaar Goede Vrijdag viert prof. L. H. v. d. Meiden, rustend hoogleraar, zijn tach tigste verjaardag. Prof. v. d. Meiden werd 20 april 1882 te Hazerswoude ge boren en bracht zijn jeugdjaren door te Loosduinën. Hij bezocht de Ambachts school in Den Haag om te worden op geleid tot bouwkundige. Later was hij op de boerderij van zijn vader werk- i. Eerst op 23-jarige leeftijd werd prof. v. d. Meiden student aan de Theo logische School van de Chr. Geref. ker ken. In 1912 werd hij kandidaat gesteld en op 17 november van dat jaar werd hij tc Ens-hede in het predikambt be vestigd. In 1917 vertrok hij naar Dor drecht om h in 1927 aan de gemeente van 's-Gravenhage-C. te vertinden. In 1938 benoemde de generale synode hem als opvolger van wijlen prof. P. J. M. de Bruin tot hoogleraar te Apeldoorn om onderwijs tc geven in de exegese liturgiek. Op 1€ september 1938 aan vaardde prof. v. d. Meiden dit ambt, dat hij bekleed heeft tot aan zijn eme ritaat. dat hem 13 januari 1954 op eer volle wijze werd verleend. Prof. v. d. Meiden vestigde zich daarop weer in Den Haag De 80-jarige heeft zijn ker ken op verschillend gebied gediend. Hij was bij herhaling van de generale sy node. diende de Theologische School als curator en had ook zitting in de kring van de-putaten voor de buitenlandse zending. Van deputaten voor samenspre- king met de Geref. kerken was hij praeses en de Chr. Geref. predikanten vereniging diende hij als secretaris. In Zosk het niet te ver, u vindt het In Valkeriburg-Houthem maar kom in moi of juni. Vrij van de hoogseizoen- RUST? V.V.V. Valkenburg (L), Tel. 04406-2048 In de hof van Gethsemané aanvaardt Jezus de beker Hem door de Vader toegereikt „Uw wil geschiede" en op Golgotha ledigt Hij hem tot op de laatste druppel. Het grote Lijden neemt een einde, de Heerlijkheid is aanstaande. „Toen Jezus dan de zure wijn genomen had, zeide Hij: Het is volbracht! En Hij boog het hoofd en gaif de geest" (Johan nes 19 30). Het is volbracht! Voor de mensheid begint het te dagen, er is uitzicht, er is hoop en er is hoop voor alle eeuwen, tot aan het einde der wereld. Het Lam Gods heeft Zijn bloed gegeven opdat de mens leve. Jezus' dood betekent voor de menS het leven. Het is volbracht! Troostrijker woorden zijn de mens nimmer toegevoegd. Hij mag weten, dat de rekening is vereffend, dat de schuld is betaald, dat zijn zonden zijn weggenomen, dat Jezus voor hem heeft gepleit bij God de Vader, dat hij, de mens, toekomst heeft. Dat is het heerlijke van de kruisiging, dat door het donker van de morgen het licht van de eeuwigheid begint door te brekendat boven de smart van het Lijden de vreugde van het heil oprijst. Het is volbracht! Voor u en voor mij. (Van een onzer medewerkers) Negen Joodse wereldorganisa ties, tezamen de géhele Joodse wereldbevolking vertegenwoor digend uitgezonderd de Joodse gemeenschap van Groot-Britan- nië, de British Board of Depu ties, heeft zich uitdrukkelijk gedistantieerd hebben een memorandum gezonden aan Paus Joannes XXIII met het ver zoek te bevorderen dat anti- Joodse tendenzen worden ge bannen uit rooms-katholieke geschriften, de liturgie, schilder kunstige voorstellingen etc. Hoewel het memorandum naar dl Paus is gestuurd hebben de afzenders de wens uitgesproken dat het mem< dum een punt van bespreking zal uit maken op het komende Concilie. Zij zeggen diep ervan overtuigd te zijn dat de tijd is gekomen een krachtige po ging te ondernemen het anti-semitisme te overmeesteren ten behoeve van een ieder die gelooft in menselijke rechten. De strijd tegen anti-semitisme wordt een strijd genoemd voor de beschaving van-de mensen. Het memorandum zegt zich speciaal tot de Rooms-Katholieke Kerk te richten omdat in de liturgie voor Joden aanstootgevende passages voorkomen. „Men kan helaas niet ont kennen dat de onwetende of dé kwaad willige zulke verwijzingen verkeerd kan begrijpen, verdraaien, en misbruiken, haat voor anderen kan gaan koesteren, conflicten met de leer der kerk over de broederschap der mensen kan aankwe ken". Vervolgens vestigt het memoran dum de aandacht op „onbewezen bewe ringen door kerken in verschillende de len der wereld gedaan van rituele misdaden door Joden gepleegd." Deze aantijgingen werden vereeuwigd in in- Groot Geref. Congres te Lunteren In aansluiting aan gelijksoortige ont moetingen, die in 1955, 1956 en I960: plaatsvonden, zal van 29 tot 31 augustus! a.s. weer een Groot-Gereformeerd Con-1 gres belegd worden. Dit congres wordt georganiseerd in sa-1 menwerking tussen de reünistenorganisa-1 ties van de verschillende studentenver enigingen op gereformeerde grondslag de Nederlandse afdeling van het Inter nationaal Reformatorisch Verbond en de Calvinistische Studenten Beweging. Het wordt gehouden in het conferentieoord ,De Blije Werelt" te Lunteren. Het thema' van het congres is: „De gemeente van Jezus Christus tussen gis teren en morgen". Behalve gemeen schappelijke Bijbelstudie staan vier le zingen op het programma. Ds. S. J. Popma uit Amsterdam zal spreken over ..De gemeente in een ver anderde wereld": Prof. D. R. Bohren uit Wuppertal (Duitsland) over „De ge meente, het lichaam van Christus"; Prof, Dr. H. Jonker uit Utrecht over „Samen komst en dienst der gemeente" en Dr m Swigchem uit Kampen over „Het getuigenis van de gemeente". Als congresvoorzitter zal optreden Ir. van Harten uit Ede. scripties, geschilderde voorstellingen of zelfs speciale gedenkdiensten. Het is te betwijfelen of zij die zulke inscripties zagen of zulke diensten bijwoonden zich ervan bewust waren dat zij „onderwor pen waren geweest aan de herhaalde pauselijke banvloek". Na de Paus dank te hebben gezegd voor zijn onlangs ge nomen historische besluit om aanstoot gevende passages uit de liturgie te schrappen, vragen de Joodse organisa ties maatregelen te nemen opdat de grote geestelijke en sociale gevaren, die dreigen bij rassenwaan, worden voor komen. Drie voorstanders rassenscheiding geëxcommuniceerd De rooms-katholieke aartsbisschop van New Orleans, Joseph Francis Rum- mei, heeft drie personen, die het niet eens zijn met het standpunt van de plaatselijke rooms-katholieke hiërarchie inzake rassenscheiding, geëxcommuni ceerd. Het zijn Lëander Perez, een leidende politicus in Louisiana, me vrouw B. J. Gaillot, de 41-jarige leid ster van een kleine groep voorstan ders van rassenscheiding en Jackson Ricau. een functionaris van de plaatse lijke burgerraad. Mevrouw Gaillot heeft onlangs uit protest bij de residentie van de aarts bisschop gepost omdat hij had bekend gemaakt dat volgens hem op alle pa- Benoemd tot hoofd aan de Chr. Natio nale school voor Ulo: te Leidschendam: G. Verloop te Brielle. Benoemd tot onderwijzeres aan de School met de Bijbel te Kruiningen; mevr. M. Visser te Goes; M. Klooster man te Oud Sabbinge en mej. Nieuwen- buyse te Krabbendijke; Ned. Herv. Prinses Beatrix school te Bergeijk: mevr. T. van der Wees te Bergeijk; Zonnebloemschool te Alphen aan de Rijn: G. C. Bouwman te Voorthuizen. Advertentie Een der middelen zorgt ervoor dat de maag niet van streek raaktl Chefarine „4" bevat vier beroemde geneesmiddelen, die te zamen nog krachtiger werken. Ook zij, die een gevoelige maag hebben, kunnen het zonder bezwaar gebruiken, want één der bestanddelen beschermt de maag. bJÈBÊKEEimMiMSÊÊÊBL Gitzen bultje 20 tabletten f 0.80 Handige stripverpakking 40 tabletten f 1.80 Voordelige flacon 100 tablitten f 3.51 1917 <ïée<f hij intrede in het bondsbe- stuur van de Chr. Geref. JongeLings- bond. van welke organisatie hij ta' van jaren voorzitter geweest is. Ook is hij voorzitter geweest van de centrale raad van Chr. Geref. Jeugdverenigingen in Den Haag. Tal van jaren heeft prof. v. d. Meiden zich gegeven aan het werk van het Chr. instituut voor dove kinde ren „Effatha" te Voorburg waarvan hij eerste vice-voorzitter en nu reeds tal van jaren voorzitter is. Ook was hij me 'ewertcer aan de nieuwe vertaling Tijdens het debat in het parlement - T<>stament vanweee het werd ook de ..Luthersk Kirketidende". °"de Tcst»mentnet een blad dat iedere veertien dagen ver- - «I. Bijbelgenootschap. Tal van wer- schijnt. aangehaald. In dit blad werd ken heeft prof. v. d. Meiden op zijn meegedeeld dat mevrouw Bjerkas de;naam staan terwijl hij in het Chr. Ge- tingen van de bisschop om tot een lelijke oplossing te komen heeft ee-1ret- weekblad „De Wekker redelijke oplossing te komen heeft ge- dwarsboomd. „Luthersk Kirketidende"'Jeugdblad" veel heeft gepubliceerd. „Vragen op medisch gebied zenden aan de redactie van ona bind met linksboven ep de envelopt „Medische rubriek"'. Antwoord op vragen van algemeen belang wordt wekelijks in deze rubriek gegeven, vragen waarvan de beantwoording niet langs deze weg gewenst Is, geschiedt per brief.** Naar aanleiding van het artikel: „Strijd te gen de vrees" in deze rubriek op 27 februari jl. zijn er nogal wat reacties binnengeko men. De heer W. G. te A. schrijft: „Gaat de vergelijking tussen een kankerpatiënt en een hartpatiënt wel op? Er zijn vele hartpa tiënten, die zich reeds met de dood verzoend hebben. Zij weten, dat het einde heel plotse ling kan komen en dat er in geen geval een vreselijk lijden aan vooraf gaat. Bovendien: men kan er wat aan doen: minder inspannen, weinig roken enz. Men kan toch door middel van routine-on derzoekingenzoals het bloedsediment, be paalde soorten kanker herkennen? daarom vraag ik mij af, als wij nu massaal doorge licht worden voor t.b.c., waarom kunnen wij dan niet periodiek bepaalde onderzoekingen laten verrichten tegen kanker? En als dat be zwaarlijk is, waarom kunnen zij, die vrees voor kanker koesteren, zulk een onderzoek dan niet periodiek laten verrichten?" Verschillende andere lezers merken op. dat zoveel families gebukt gaan onder verliezen door kanker, die niet of te laat ontdekt zou zijn. en waaraan niets meer te doen was. Is het dan niet volkomen begrijpelijk dat in zulke families angst en vrees bestaan? We moeten blijven vooropstellen, dat kanker, in dien het maar in een vroeg stadium ontdekt wordt, in vele gevallen te behandelen is: Dit kan langs chi rurgische. radio-therapeutische en medicinale weg geschieden In vele gevallen is dan totale genezing te verwachten. Is de gewenste behandeling echter niet meer mogelijk, dan zijn er steeds meer mo gelijkheden althans het lijden te verzachten, waar mee niet gezegd is. dat het lijden .geen lijden meer «s. in een veelal ellendige vorm. Hartpatiënten zijn vrijwel nooit van hun kwaal te genezen. Daarentegen is de behandeling dank baarder en duurzamer. Pijnen komen zelden voor. Lijden kankerpatiënten bij de ongeneeslijke geval len dus meer lichamelijk, men moet niet vergeten, dat hartpatiënten geestelijk vaak lijden, in verband met de steeds bestaande angst plotseling een eind aan hun leven te zien komen. De vergelijking, die gétrokken werd tussen de kankerpatiënt en de hart patiënt in het artikel, berust hoofdzakelijk op de tijd. die er kan liggen tussen de ontdekking resp. behandeling en het eventuele einde. Inderdaad zijn er wel mogelijkheden om de diag nose kanker te helpen bevestigen, maar omgekeerd zijn er nog geen doorslaggevende proeven. die rechtstreeks de diagnose kanker bewijzen. Met na me het bloedsediment is niet te gebruiken. In vele gevallen van kanker, zeker in de beginstadia, is de bezinking van het bloed niet verhoogd, terwijl bij b.v. een griepje, een steenpuist of een wat ge- infecteerde verwonding de bloedbezinking wel ver hoogd kan zijn. Periodieke onderzoekingen op kanker voor de ge hele bevolking zijn bezwaarlijk, al was het alleen maar vanwege de organisatie. Iedereen zou zeker tweemaal per jaar geheel onderzocht moeten wor den. wil het onderzoek vruchten afwerpen. De door lichting op t.b.c. (èn op longkanker!) kan hiermede nauwelijks vergeleken worden. Voor een ieder is er echter de mogelijkheid zich te laten onderzoeken op kanker. Hiervoor wende men zich tot zijn huisarts Nu zo langzamerhand de tijd weer aan breekt dat hooikoorts de gezondheid van ve len gaat beïnvloeden, blijven de vragen hier over ook niet uit. Iedereen zal wel de symptomen van hooikoorts kennen. Het is een kwaal die bij zeer velen voor komt en duidelijk herkenbaar is aan de langdurige niesbuien, lopende neus. waaruit veel helder vocht komt die geregeld weggesnoten moet worden; ro de. heftig jeukende ogen De jeuk is vaak een van de hinderlijkste symptomen. Vaak is de jeuk niet ..bereikbaar", doordat deze onder de huid. diep achter in de keel. op de ogen en in de neus aan wezig kan zijn. Het is een kwaal die de stemming sterk kan beïnvloeden. Veelal treden de verschijn selen in aanvallen op. In sommige gevallen ont staan er ook asthmatische klachten. Meende men vroeger alom, dat we te maken had den met een zomerverkoudheid, tegenwoordig is dui delijk. dat we met een overgevoeligheidsreactie te doen hebben. Aanvankelijk dacht men. dat hooi de overgevoeligheid bij patiënten veroorzaakte. Men is er nu van overtuigd, dat dit in sommige geval len wel de oorzaak kan zijn, maar toch meestal ontstaat 'door een overgevoeligheid voor stuifmeel van grassen en andere windbloeiers. evenals spo ren van bepaalde schimmels. Eerst zal men één of enkele jaren blootgesteld moeten worden aan één of meerdere van deze stoffen, pas daarna kan de hooikoorts zich ontwikkelen tot een werkelijke kwaal, die duurt van ongeveer midden mei tot midden juli. enigszins afhankelijk van de tijd dat de allergie veroorzakende stoffen worden geprodu ceerd. Het is als zeker te aanvaarden, dat erfelijke factoren een rol spelen. In sommige gevallen heb ben de patiënten nog andere overgevoeligheidsreac ties, zoals eczeem, asthma of, wat de leek noemt: gal. De behandeling kan plaatselijk geschieden met allerlei neus- en oogdruppeltjes. Een veel toegepas te algemene behandeling is tegenwoordig de de6en- sibilisatie met aftreksels van pollen, dat wil zeg gen: men spuit de patiënt wekelijks gedurende eni ge maanden (te beginnen in februari) in met steeds grotere hoeveelheden aftreksels van de verantwoor delijk gestelde pollen. Op deze manier kan het lichaam een bescherming opbouwen, die in de maanden mei tot juli maximaal moet zijn. Aange zien er verschillende stoffen verantwoordelijk zijn. is het wenselijk van tevoren na te laten gaan voor welke stoffen men overgevoelig is. Van deze stof fen kunnen dan aftreksels gemaakt worden. Tegen woordig wordt ook meer en meer gebruik gemaakt van bepaalde hormonen, die men tijdens de hooi koortsperiode kan innemen. Aangezien deze stoffen echter niet geheel ongevaarlijk zijn, moet deze be handeling onder medische controle geschieden. In vele gevallen wil het vermijden van streken met bloeiende grassen ook nog wel eens verbetering ge ven. Maar deze „behandeling" is niet voor iedereen weggelegd I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2