Uw probleem is het onze Leger des Heils opende nieuw goodwill-centrum Westduitse kritiek op dr. Martin Niemöller Een ivoord voor vandaag Tekort Joodse geestelijken in Nederland neemt toe Bronchi lef fen ANDERZIJDS NEW DELHI SPREEKT Prof. dr. S. U. Zuidema heeft in Waarheid en Eenheid, het orgaan voor het gereformeerde leven, een artikel geschreven over New Delhi naar aanleiding van de uitgave van de plenaire zitting van de Wereldraad van Kerken vorig jaar in New Delhi over de hoofdthe ma's die daar aan de orde wa ren gesteld: Getuigenis. Dienst en Eenheid. Tevens verwijst hij in zijn artikel naar een artikel van dr. Berkhof, gepubliceerd in de „Wending". Prof. Zuidema schrijft New-Delhi komt op voor het ge loof. en verzet zich tegen de macht der ideologieën. Weet het. wat het zegt? Wel is New-Delhi van oordeel, dat anderen ons op de vingers kij ken. en er nauw op letten, of wij ook volgens onze leer handelen. Heeft het dit ook op zichzelf toe gepast:- In vormen, die zo zachtzinnig mo gelijk zijn. spreekt New-Delhi zich uit voor een communicatie waar bij aan die deuren geklopt wordt, die gesloten zijn tegen Christus en tegen de eis der menselijkheid. Menselijkheid! Typisch ideologisch beginsel van het humanisme. Zo maar in één adem genoemd met Christus. Graag valt het bij. dat er een oordeel Gods over de status quo hangt: dat blijkt wel uit onze revolutionaire tijd, die deze status quo verstoort. Revolutionaire bewe gingen krijgen haar zegen, mits ze geen half-religieuse sanktionering voor politieke en nationalistische doeleinden opeisen. Dw.z.: sekula- risatie van het politieke leven is hier als vanzelfsprekend aanvaard. Uit het geloof? Gaarna vallen we New-Delhi bij. als het getuigt, dat geen politiek streven geheel en al met Gods Raadsbesluit overeen stemt. Wanneer hiermede tenminste bedoeld wordt: met de geopenbaar de wil van God. Maar houdt dit in. dat de politiek per definitie religie loos moet zijn? Wat in Nederland ..doorbraak" heet. wordt hier k bout portant gewijd. Doch wat met de ene hand ge geven wordt, wordt met de andere weer teruggenomen En ideologie stapelt zich op ideologie. Wat an ders te zeggen van: ..bescherming der mensenrechten" (waar komen die ineens vandaan?). ..garande ring der persoonlijke vrijheid van religieuse. morele en politieke over tuigingen". ..fundamentele politie ke en morele eisen der gemeen schap". ..persoonlijke gewetens vrijheid". ..politieke macht verant woordelijk voor de wet. een over heid. die aan het volk verant woording schuldig is". ..zedelijke en geestelijke waarden". ..de waar digheid van de mens". ..fundamen tele menselijke waarden". Kortom, de Westerse democratie, vooral van uit de gezichtshoek van het socia lisme en z*n gemeenschapsideaal, wordt hier gesanctioneerd. En de communist kan het rustig in zijn -ysteem vertalen: geen enkele waarschuwing in die richting! Maar nog niet is de tegenstel ling op leven en dood tussen het Westen en het communisme binnen de gezichtseinder, of ineens wordt deze ideologie van New-Delhi door New-Delhi vergeten en wordt ons geleerd. ..dat de christenen de ideo logische positiekeuzen der gemeen schappen. waarbinnen zij leven, te boven moeten komen Zij moet zich wijden aan de diensten der verzoe ning en van het erbarmen. En zo handelt New-Delhi volgens zijn leer. en het handelt niet vol gens zijn leer: Geloof en ideologie, en geloof tegenover ideologie. En wie hier nog pad in kan vinden, die vinde het. Hij kan het echter niet in het getuigenis van New- Delhi zelf vinden: daar raakt iedere lezer alleen maar in verward. Hij kan het enkel vinden in de „si tuatie": niet in de situatie, de nieu we die door de oecumenische be weging ln het leven is geroepen, maar de situatie, waarin deze be weging zichzelf nestelt en die zij zichzelf door de tijdgeest vindt voorgeschreven: een christendom, dat zich verzwagert met half-zach- te. anti-militaristische en socialis tische democratie. Zoals bij Karl Barth. En de „Wending"-lezers, al thans schrijvers, althans de meer derheid. Van antithese is geen sprake. Wel van communicatie. Een apart hoofdstuk is er aan gewijd. Com municatie van het Evangelie. Hoofdvraag in de discussies was, wat de nieuwe situatie van onze tijd vergt voor de wijze, waarop het evangelie wordt ..gecommuni ceerd". Het eerste antwoord is dan. dat wij ons moeten identificeren met degenen, die wij aanspreken als wij het evangelie brengen. Zulk een identificatie weerspiegelt Chris tus" liefde. Daarom moet elk wie getuigt eerst iemand zijn. die luis tert. Dat geldt vooral (waarom? hier zou m.i. heel wat over te schrijven zijn) wanneer wij het evangelie aan de jeugd, de arbei der of aan de intellectueel brengen. Dan moeten wij hun interessen de len. ons in hun doelstellingen in denken en hun taal leren. Zo moet de Christen ook ten aanzien van het groeiend nationalisme er een open oor voor hebben, vooral ook, om dat hij weet. dat Christus het ant woord op het verlangen van alle naties is. Wij moeten zo in de wereld van onze hoorders intreden, dat wij zelfs de last van hun onge loof op ons nemen. Dit is m.i. de overweging waard. Alleen niet, wanneer aan arbeiders intellectuelen en jeugd een uitzon deringspositie gegeven wordt. Waar om? Hebben zij een pré boven an deren? Maar verder: zeker, wij moeten trachten het evangelie zo te brengen, dat onze hoorders ons kunnen verstaan. Geen beter mid del. dan zichzelf eerst eens goed hun ..wereld" in te denken. Nu heeft dit m.i. met onze „nieu we" situatie niets te maken. Want deze regel geldt voor alle tijden en alle plaatsen, bij alle volkeren en allen, aan wie wij het evangelie mogen brengen. Te beginnen bij de kinderen en met een kinderbijbel. Intussen komt een tweede artikel onze aandacht vragen. Wij moe ten het evangelie niet alleen met woorden, maar ook met onze da den brengen. Het moet door onszelf beleefd worden, en wil moeten er naar leven. Want onze hoorders be oordelen ons naar de maatstaven van Christus. Die wy prediken. De kerk kan Christus' tegenwoordig heid duidelijk maken of verduiste ren door haar gedrag en leven. En men beoordeelt ons naar wat men Akkoord. Maar plotseling een reuzenzwaai. En het getuigenis, dat hier een ge heimenis in verborgen is. God ge bruikt nl. onze onvolkomenheden, om de waarheid te openbaren, die onze ontoereikende werken verber- Sïn Ja, niet minder dan verbergen, u weet ik wel, dat wat hiervoor stond, vooral naar het oor der An- Sel-Saksische en Amerikaanse zen- mgsmensen is gesproken Maar hoe nu met Karl Barth? Wel. elke heilige zijn kaarsje. En zo het kaarsje voor Karl Barth: Onze werken verbergen de waarheid. Maar hoe was dan mogelijk, dat onze werken Christus' tegenwoor digheid duidelijk kunnen maken? Mij een raadsel. Onze werken kun nen niet anders dan verbergen en die verbergende werken kunnen duidelijk maken. De geduldige le zer kan dit alleen begrijpen, als hij het één na het ander leest, en bij het tweede het eerste al weer vergeten is. Maar als hij ze naast elkaar legt. komt hij er nooit meer uit. Ook niet door de volgen de slotzin: Wij moeten niet onze christelijkheid, maar Christus Zelf als de waarheid verkondigen. In derdaad. Maar ons was op het hart gebonden, dat wij Christus heid konden laten zien. En zo heeft New-Delhi weer eens ja en nee, nee en ja tegelijk ge zegd. Als getuigenis. Om de kool van de Anglo-Amerikaanse wereld en de geit van het Europees Bar- thianisme te sparen. Nooit kan t geloof te veel verwachten Majoor Bosshardt onderscheiden (Van een onier redacteuren) Alida Margaretha Bosshardt, majoor van het Leger des Heils, leidster van het good will-centrum te Amsterdam ondergebracht in het oudste stenen gebouw d'Leeuwenburgh aan de Oudezijds Voorburgwal heeft de hoogste onderscheiding gekregen, die het Leger toekent. Zaterdag werd deze haar uitge reikt, bij de opening van het twee de goodwill-centrum, een prachtig gerestaureerd gebouw uit de twee de helft van de zestiende eeuw, dat de naam d'Ruytenburgh draagt en gevestigd is aan de O.Zijds Achterburgwal 45. Voort aan mag majoor Bosshardt aan haar naam de letters O.F. toe voegen. De generaal heeft besloten, aldus het bij de onderscheiding behorende certificaat van het hoofdkwartier te Londen „de generaal heeft besloten u toe te laten tot de Orde van de Stichter (Order of the Founder) uit erkentelijkheid voor uw verdienstelij ke sociale arbeid, verricht ten behoe ve van de bevolking van het district „Oude Binnenstad" Amsterdam, en uit waardering vqor de onbaatzuchti ge en zelfopofferende wijze, waarop u dag en nacht voor de mens in nood hebt klaargestaan en zijn tijdelijk en eeuwig welzijn hebt behartigd. Hij (de Generaal) deed dit in het ver trouwen, dat ook in de toekomst uw dienst aan God en de medemens ge kenmerkt zal zijn door diezelfde lief de en toewijding, die tot heden uw ar beid zo vruchtbaar en zegenrijk heb ben gemaakt." Pakhuis De uitreiking van de onderscheiding was het tweede hoogtepunt dat het Le ger des Heils te Amsterdam zaterdag beleefde. Het eerste was de opening van d'Ruytenburgh. evenals d'Leeuwenburgh een historisch pand. eens bewoond door luitenant Willem van Tuytenburgh, die op Rembrandts beroemd schuttersstuk De Nachtwacht staat afgebeeld naast kapitein Frans Banning Cocq. Toen het Leger des Heils het enkele jaren gele den kooht was van het eens zo trotse pand niet meer over dan een oud vod- denpakhuis, dat in een staat van ver waarlozing verkeerde, die met geen pen valt te beschrijven. Maar dank zij de medewerking van de autoriteiten, voor al dank zij Monumentenzorg is het nu geheel hersteld en bruikbaar gemaakt voor het goodwill-centrum. De totale kos ten hebben tweehonderdtienduizend gul den bedragen. Uit toegezegde subsidies en uit giften is een bedrag van tweehon derdduizend gulden bijeengebracht, zo D« kleine dagelijkse dosis Krusehen ku ook Toor 0 wonderen doen. De beproefde bloedzuiverende kuirr Krusehen brengt Uw bloedzuiverende organen weer goed op gang en zo worden de onzuiverheden in Uw bloed, die U die snerpende pijn verwekken, vanzelf afgedreven. Duizenden ïyders aan Rheu- matische Pijnen raakten met Krusehen verlost van die rampspoed, die hun het leven vergalde en zelfs hun dagelijkse dagtaak in 't honderd stuurde. Weifel niet. Krusehen zal ook U goed doen als U zich aan de kleine dagelijkse dosis houdt - niet meer dan er op een cent gaat Palmzondagprocessie in heilige land Palmzondag is in het heilige land herdacht met een grote processie, ge leid door de Latijnse patriarch Al berto Gori, waarbij de deelnemers palm- en olijventakken meedroegen op de weg van het dorpje Beth Phage (Bethanië) op de zuidoostelijke hel ling van de Olijfberg, langs de hof van Gethsemané naar het ommuurde deel van Jeruzalem en de kerk van de heilige Anna. Waarschijnlijk ia dit dezelfde weg die Jezus bijna 2000 jaar geleden af legde toen hij kort voor Pasen naar Jeruzalem kwam. Beth Phage ligt bijna op de top van de berg waar de weg van de Dode-Zeevallei naar Je richo een einde neemt. Het is het dorp waar Jezus Lazarus uit de doden heeft opgewekt. De velen die aan de processie deel- Prediker in niemandsland (Van onze kerkredactie) Dr. Martin Niemöller, een van de nieuwe presidenten van de Wereldraad van Kerken, is een predikant die tegelijkertijd lof en verguizing ontvangt. In de rubriek ..Zeitkritik" heeft nu het bekende Duitse blad ,,Die poli- tische Meinung" een uitvoerig artikel aan hem gewijd. Hij wordt daarin geschilderd als een man met een ..verschrikkelijk tekort aan werkelijkheidszin." Niemöller werd tot president geko zen van de Wereldraad, schrijft de au teur van het artikel, dr. Walter Sorge, omdat hij jarenlang „de speerpunt is geweest van het Duitse protestantisme tegen het onheil van de jaren dertig." Hij was het symbool van het verzet te gen Hitier. Maar tevens heeft hij zich als vrijwel geen ander ervoor gegeven om ook de Oosters-Orthodoxe Kerken binnen de Wereldraad te brengen. Hij heeft dan ook het nieuwe lidmaatschap van de Russisch Orthodoxe Kerk de „bekroning van zijn levenstaak" ge noemd. toen hij uit New Delhi terug keerde. dracht om deze aanval te pareren met machtsmiddelen. De schrijver klaagt ook dat Nie möller wel een betrekkelijk objectief beeld tekent van de situatie in landen achter het ijzeren gordijn, maar dat het westen bij hem geen goed kan doen. Door de gelijkschakeling van het gevaar van het ideologisch mate rialisme van het oosten met het prak tisch materialisme van het westen vergeet hij dat „het bij het eerste om een duivels systeem gaat dat er op uit is de mens systematisch van God te vervreemden, terwijl het tweede de natuurlijke vrticht is txm de men selijke zonde." Christelijk Niemöller heeft zich vaak gekeerd te gen de visie als zou de antichrist ach ter het ijzeren gordijn regeren westen christelijk zijn. Hij antwoordt dan dat „de Russen wel eens betere christenen zouden kunnen zijn dan wij, nu bij ons maar drie procent naar de kerk gaat."' Daar gaat het echter niet om. schrijft Sorge. Het is niet de vraag welke volkeren het meest of minst be- invloed zijn door het christendom, maar of het verweer tegen de voortdu rende bedreiging van de kant van de communistische partijen en regeringen noodzakelijk is. Niemöller vindt een po litieke afweer tegen de communistische HIJ heeft herhaaldelijk de kerken lCKeil „„„„„nisuai -s. ke?klL"heieÜemd 'm?1? 1* •.UJdend' bedreiging echter niet noodzakelijk. dte Mi ook Ia- die in het Jordaanse deel van gorre noiitteke nmhipmon hu nu ten verleiden om te zeggen het heilige land wonen en groepen pelgrims uit vele delen van de we reld. Van de 52.000 christenen die in het Israëlische deel van het heilige land wonen waren slechts enkele tientallen naar de Arabische sector van Jeruzalem gekomen. Promoties in de theologie Voor de grote vakantie zullen promo- j Omdat hij dit niet schijnt te ^ren tot doctor in de theologie aan de schijnt te willen zien, weigert Niemöl- V.U.: op vrijdag 25 mei bij prof. dr R. j Ier, volgens de Duitse schrijver, de op- Schippers de Amertkrian W. S. Smith. Op vrijdag 1 juni zal ds. H. M. Kuitert, studentenpredikant te Amsterdam, prof. dr. G. C. Berkcu -er procnovi een dergelijke samenwerking tussen kerken van oost en west voortvloeien sljn hem vreemd." De schrijver citeert Niemöller uit toespraken en komt dan tot de conclu sie dat deze predikant in het commu nisme het systeem ziet dat probeert de waarde van de mens als schepsel Gods ,tarde Russi*che'atoombom niet de Duit- SÏST ,nw'bojSS "'OOlkiog .-al treffen." heeft, waarmee het de vrije wereld wil "et 1S dan °°k geen wonder dat de veroveren, daarvan spreekt hij niet." Oosteuropese propaganda gretig „Landverraad uit liefde voor land volk wel eens de enige mogelijkheid zou kunnen zijn om te voorkomen dat het Westduitse volk het slachtoffer wordt van een atoomoorlog. Het zou zelfs aanbevelenswaardig kunnen zijn om de Russen te verraden waar de raketbases zijn. opdat bij een oorlog Vlucht lijk verricht taris van de sociale raad te Amster dam gaven tal van sprekers van hun vreugde over het ingebruik nemen van d'Ruytenburgh blijk. „Nu bezitten we in het hartje van de oude binnenstad alle gelegenheid om het werk van het goodwill-centrum die vlucht te laten ne men, die nodig is om de mens die tot ons komt te helpen van uit het evange lie". aldus luitenant-kolonel M. E. Crock, vrouwen maatschappelijk secre- taresse.In het kort gaf zij een overzicht van het goodwill-werk en van de moei lijkheden die zich bij de uitbreiding had den voorgedaan. ,£r werd ruimte gezocht voor het houden van bijeenkomsten, voor het tot ontplooiing brengen van het jeugd werk en voor het inrichten van een bejaardensociëteit. Na lang zoeken werd een zaaltje gevonden in de Ou dezijds Armsteeg, achter een café. Maar in de praktijk bleek dit niet de ideale oplossing. Veelal werd er 's za terdags een buurtfeest gehouden, dat de nacht duurde. En bijna elke zondagmorgen moest het zaaltje eerst helemaal worden ingericht voordat het geschikt was voor de samenkomsten. Het is wel eens gebeurd, dat een van de feestgangers 's zondags nog sla pend in het zaaltje werd aangetroffen. En het is ook voorgekomen, dat in verband met een belastingschuld van de caféhouder al het meubilair in be slag was genomen, dat van het good will-centrum incluis". Ark Tien jaar lang was het Leger des Heils gedwongen van dit zaaltje gebruik te maken. „Maar intussen keken we laar andere gelegenheden en ont wierpen we tal van plannen. Er rees de gedachte een ark te laten bou- en aeze ligplaats te geven in de d'Leeuwenburgh gelegen gracht. Met de gemeente was alles in orde. Voor een jaar was de ligplaats van de ark verzekerd. Maar toen kwamen de bezwaren, bezwaren van verenigingen en personen, die meenden, dat de ark het „stadsschoon" zou aantasten. Dus, weg ark! Doch langzamerhand was de nood, waarin het werk van het good will-centrum zich bevond zo algemeen bekend geworden, dat we van alle kan ten gebouwen en zalen aangeboden kre gen. En tot die gebouwen behoorde d'Ruytenburgh". Dr. Cloeck, die vervolgens een kort woord sprak, betoogde, dat het Leger des Heils best tot motto zou kunnen kiezen: Trouble is my business. Wie in het leven aan de verkeerde kant van de lijn staat wordt door het Leger ge holpen. wie aan de goede kant staat heeft de plicht het Leger te steunen. Het werk van het Leger des HeJs is be langrijk. maar het belangrijkste is wel, dat het met zijn tijd meegaat, zei hij. GOODWILL Majoor A. M. Bosshardt O.F. begon het goodwill-werk in Am sterdam op 18 oktober 1948 met de opdracht: Verkondig het evangelie en probeer het in de praktijk te brengen voor de men sen, die in hun nood tot ons ko men. Zij betrok het pand d'Leeu wenburgh aan de Oudezijds Voorburgwal, midden in de oude binnenstad, beter bekend als don ker Amsterdam, haar werkter rein, en van daaruit trachtte zij met haar helpsters het vertrou wen van de bewoners te winnen. En zij won het. Langzamerhand werd zij de steun en de toever laat voor zeer velen. „De buurt" kwam tot haar met alle moeilijk heden, zij werd geconfronteerd met problemen van allerlei aard, en zij zocht naar een oplossing. In de afgelopen veertien jaar heeft zij zegenrijk werk kunnen verrichten. In de televisie-uitzen ding .Anders dan anderen" in februari 1959 heeft zij over deze tak van werk van het Leger des Heils verteld, en van alle kanten stroomden geld en geschenken voor de inrichting van het nieu we tehuis d'Ruytenburgh bin nen. Zaterdag, nadat haar door luitenant-kolonel M. Holland- Black de onderscheiding van de Orde van de Stichter was opge speld, zei ze: „Mijn dank is aan God, dat ik op deze wijze mijn leven aan Hem mag wijden. Da gelijks mag ik ervaren, dat Hij mij leidt". Naast majoor Bosshardt zijn nog twee Nederlanders lid van de orde: envoy De Haas-Vallent- goed, voor 36 jaar opbouwwerk in de veenkoloniën, en envoy 1. K. Schrale voor zijn verdiensten met name in de oorlog voor het jeugdwerk. Wie de kruisiging goed en bewust leest, ontmoet telkens de mens, wiens hart blijft verhard, de mens, die weigert tot inkeer te komen, wat er ook gebeurt en voor welke raad* selen hij ook komt te staan. Als van de zesde ure af tot aan het negende uur toe duisternis over het land valt en de Heer uitroept: „Eli, Eli, lama sabachthani?" „Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" (Mattheus 27 45, 46), zijn er onder hen die rond het kruis staan nog, die onbewogen het verdere verloop afwachten. Geen vlucht, geen paniek, alleen maar koele nieuwsgierigheidhard onge loof. Laat ons zien of Elia komt om Hem te redden! Tot het laatste toe blijft de haat het hart beroeren. Kijken en wach ten. Hij heeft gezegdnu zullen we eens zien. Het zijn de mensen aan wie de tekenen voorbijgaan, die nee zeggen tegen alles. Die straks de opstanding zullen ver loochenen. Die voort blijven gaan met het verspreiden van laster. Hij, de Heer? Hij, onze Koning? Nee. En ze zeggen nee omdat ze niet bereid zijn een Heer te erkennen, omdat ze niet bereid zijn hun leven te stellen in eens Anders hand. Ook niet al heeft die Heer Zijn leven gegeven om het hunne te redden. F. Palstra zei dat dit nieuwe gebouw vreugdevolle mogelijkheden tot vergro ting van het werk geeft. Maar, zo ver volgde hij, met die mogelijkheden neemt de verantwoordelijkheid toe. In de eerste plaats zal het Leger belang rijk meer inkomsten behoeven en in de tweede plaats zal de toenemende ar beid meer arbeidskrachten vragen. „Er zijn meer mensen nodig om het werk te doen, mannen en vrouwen, die zich met hart en gaven in dienst van God willen stellen tot heil van de mensheid". In de lobp van de morgen waren er bij d'Ruytenburgh tal van ge lukwensen binnengekomen, schrif- s telijke en telegrafische, en ook veel bloemstukken, grote en klei- (Van een onzer medewerkers) In de Centrale Commissie tot algemene zaken van het Neder lands Israëlitisch Kerkgenoot schap, het hoogste administra tieve orgaan van de Joodse gemeenten in ons land, is tijdens de gehouden jaarvergadering uit voerig gesproken over het steeds toenemend probleem van het tekort van geestelijke leiding vooral voor de Joden in de kleine gemeenten. Door het recente vertrek van enige voorgangers is dit tekort nog toegenomen, ter wijl er geen enkel vooruitzicht is, dat Nederland op den duur in eigen behoefte kan voorzien. Door de speciale, historisch gegroeide constellatie van de Joor' e gemeenschap van Nederland en door de soms zeer kleine gemeenten, die veelal de twee honderd zielen niet overschrijden, is ons land ook niet aantrekkelijk voor buiten landse voorzangers, voorgangers, gods dienstonderwijzers, rituele slachters etc. Tijdens de vergadering werd opgemerkt, dat waar vroeger Nederland grote stro men van buitenlandse Joden zich in on.< land vestigden, deze thans, indien zü niet naar Israël gaan. in andere landen vesti gen. Het zou echter het -Nederlandse Jodendom ten goede komen als hier nieuwe impulsen worden gebracht. Van de zijde van het bestuur werd te berde (Advertentie) Spit,Spierpijn ne, met goede wensen. En bij een van de bloemstukken was een kaartje, waarop stond geschre ven: Nooit kan 't geloof te veel verwachten Met d'Ruytenburgh had het Leger des Heils dit ook plaats van immigratie, zodat het twijfel achtig moet worden beschouwd of toe stemming verkregen kan worden dat buitenlandse Joden zich in Nederland vestigen. Overwogen zal echter worden of onder de Algerijnse Joden die zich bij tienduizenden in Frankrijk vestigen jongeren gevonden kunnen worden voor opleiding voor een geestelijk ambt in Nederland. Bij monde van voorzitter dr. I. Dasberg werd een ernstig protest geuit tegen het verbod van de Russische re gering matzes te vervaardigen voor het komende Paasfeest voor de Joden in Rusland. Een dergelijk protest van het Nederlandse oppeirabbinaat is via diplo matieke kanalen reeds eerder overge bracht. Uitvoerig is ook gesproken over de wenselijkheid in Israël een monument op te richten ter herinnering aan de uit Nederland gedeporteerde Joden. Dit monument, dat geschapen zou moeten worden uit individuele eenmalige bij dragen, zou ten nutte van de in Israël levenden moeten zijn. De vergadering hield zich nog bezig met de wenselijk heid in navolging van buitenlandse Jood se gemeenschappen een overkoepelend orgaan te stichten, waarin alle Joodse instanties in Nederland vertegenwoor digd zijn, en dat als spreekbuis kan op treden van de Joden van Nederland. Advertentie Hoestdronk in tabletvorm.95ct Beroepingswerk Smit te Stellendam. Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Delfshaven (wijkgem. centrum): P. Postlhouwer te Goudswaard. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Boskoop (vac. G. Leene): G. Vesseur te Rockanje; te Beekbergen: P. van Oosterhoudt te Krabbendam. Benoemd tot pastorale medewerkers voor twee vacante wijken te Rotterdam: C. Clements te Lekkerkerk en F. J. Jonkihof em. pred. te Delfshaven. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Schiedam: R. Slofstra te Harderwijk en G. de Vries te 's-Graven- De 74-jarige wijsgeer Sarvepalli Radhakrisjnan, die twaalf jaar lang vi ce-president van India is geweest, zal op 13 mei het presidentschap overne men van de huidige president dr. Ra- jendra Prasad, wiens gezondheid sinds stus van het vorig jaar te wensen Een delegatie van het Leger des Heils heeft zaterdag op Paleis Soestdijk aan H.M. Koningin Juliana een exemplaar aangebo den van de grammofoonplaat „Jubileum Jubel", die ter gele genheid van het 75-jarig bestaan van het Leger des Heils is ttif- gegeven door de Stichting „Doe wat Terug". Op de foto: kapitein W. F. Palstra Jr., kapelmeester van het Stafmuziekkorps van het Leger des Heils, die de lei ding had van de vocale en mu zikale presentatie van de plaat, bood deze aan de Koningin aan. Rechts: zijn vader commandant W. F. Palstra en links: zangbri- gaderleider W. Verrijk. Vraag: Ik heb een clivia. Daar zit omdat de lak een knop nog diep tussen de bladeren Nu is mijn vraag: moet ik nu veel, matig of weinig water geven* de eerste keer teveel dit zeker a: intrekt. mogelijk de Vraag: Heeft een tandarts het recht saneringskaart in te houden te bevelen. Ook is het uur opnieuw te besme- gebloeid, dat ik teveel gaatjes heb om te vul- Deze is m de handel verkrijgbaar. bloeit geklemd tussen de bladeren krijgt geen mooie lange steel. De e zegt: veel. de ander: weinig water. Antwoord: Dat die bloem - de bloem len? Ik ben altijd regelmatig op Vraag: Wij hebben misschien n neb veel geplombeerde kans een huis te kopen, daar het mijn laatste baby is dit te klein wordt. Mag men voor lar huis net zo veel vragen als mei: Ik of is daarvoor ook een regeling of tax- trole geweest kiezen. Nu n wel veel slechter geworden, mijn mening nog niet hopeloos. wil n, die niet i adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten In afzonderlijke brieven worden gesteld. atie? vorming Joor de één of andere cul- kan ook niet tuurfout stilstand in de groei heeft gehad. Heeft de plant haar rusttijd mis schien gehad toen de bloem al gevormd was? Dat geeft stilstand in de groei. De rusttijd valt niet altijd gedurende de winter, maar veelal wanneer de bloei afgelopen is. Zodra de bloemknop- o... pen zichtbaar zijn, moet men de plant bij het ziekenfonds gegrond bevonden Antwoord: De huizenprijzen zijn - andere tand- vrij. U zult dus de prijs moeten beta arts gaan omdat ik geen kaart meer len. die overeengekomen wordt. Infor- eerst bij het huisvestingsbureau, vruchtjes dp lennpn wnninv n.Tt moven blad te krullen Antwoord: U zult er goed aan doen u onverwijld tot uw ziekenfonds te den. Indien het zeker een verplicht bezoek i hebt overgeslagen dan zetten, meer water en gere- wórden, geld vloeimest geven. Zodra de bloei in treedt, moet J" - MOTL woning zult betrekken en of het in elk geval reeds de tandarts koopcontract, dat de koop klacht Raat, krijg Vraag: Wij hebben in onze tuin twee perzikbomen staan. Ieder voorjaar zijn volle bloei en er komen ook ir dan begint het dan vallen de plant Vraag: In ons huis hebben koeler zetten om langer van de bloei kelderkast onder de trap, deze bruikt heeft gemaakt ken van Niemöller en hem graag tot de microfoon toelaat. Maar in zijn ogen is de westerse pers een boze pers, die het op hem gemunt heeft en er altijd op uit is om zijn woorden verkeerd te geven ook als later bewezen te genieten. Ook kan het blijven zitten van de bloem een gevolg zijn van te weinig voedsel. Voorts kunnen de oor zaken zijn: te veel of te weinig gieten lof een te kleine pot. Aan de hand van de uitspra- het bovenstaande kunt u nagaan, waar de fout(en) schuilt(en). het voorlopige onlangs een antwoord in uw rubriek op niet door- over behandeling van perziken met Ca- geen vergunning ïjfornische pap tegen meeldauw. Bij jw betrekken. onze tuinman kunnen wij die Californi- Vra«: Gedurende mijn atwezieheid schc pap „let knj,en. Waar zou dit d. .iiuninnin, dubbelwandige melk- wel mogelijk zijn? En ij, die pap goed *- b,„. tegen de ktul van het bl>d, 5e"g;ond hebben we door de voorlichtingsdienst is de alumin koker ondoelmatig gebruikt. In de bui tenkoker gaat een beetje water Ikant. de binnenkoker melk. Nu schijnt de iaten onderzoeken i ventilatie- melk aangebrand zijn koker, 's Zomers wordt de tempera- de binnenkoker uitgeschuurd. heeft i deze kelder vrij hoog. Is verbinding is ontsta a mogelijkheid de temperatuur daar de koker. De melk gaat door een gaat- Rothui Op vrijdag 15 Juni volgen'weer twee Twee buitenlanders sluiten op JH| Geref. predikanten, nl. ds A. Kruijswyk rij. De Koreaan K. S. Lee promoveert bij terlijk werd gi van Francker by prof dr N H Ridder- orof. dr. J H. Baviocfc en de Amen- wereld wordt 'Mti m" - meerd." heeft hij nog onlangs Vraag: Mijn zwarte glimmende fijne te verlagen door b.v. met niet te ho- êe kosten isolatiemateriaal rengen aan de onderkant van de trap worden. De binnenkoker is de wanden? Ook de buren hebben Antwoord: De krul in de bladeren wordt door een zwam veroorzaakt. De krulziekte is een geheel andere ziekte binnen en de buitenkoker van buiten ^w^d'n epolijst. Wat moet eraan gedaan staan. Kan ik die met blanke nagellak dat 's winters de temperatuur i 1 1 dgj f* '~A~ J kelder te hoog is. bos en ds M J. Mulder te Vlaardmgen kaanse hoogleraar M. H Smith bij prof bij prof dr V H Gispen Op 29 juni dr. G. C. Berkouwer. Na de groie vakan- promoveert eerst de Amerikaan L. E tie staan er nog enkele promoties te Boliek by prof di G C. Berkouwer en j wachten, zodat het dozijn dit jaar wel j hoofd slingert éaarna de Leidsa studentenpredikant ds. zal overschreden worden. kan worden dat hij toch wel heel let- behandelen of is er iets anders. figr""!J geciteerd. ..De westerse mede dit euvel ongedaan kan worden tendentieus gemfor-; gemaakt? In een j Antwoord: Inderdaad het zeer vraaggesprek gezegd volgens dr. Sorge. goed mogelijk de dof geworden plek- zeker niet de slechtste is die zelf Niemöller dit verwijt naar hetken met blanke nagellak te behandelen, plakken tegen de muur J* 'Sa de eerste behandeling zal vermoe- Antwoord: Er zijn verschillende mo- het tenminste mogelijk is erbij te ko- gelijkheden om die toestand althans *W Mh ujn artikel. i de laatste alinea delijk laag board tweede noodzakelijk blijken, gen. Voor niet te vochtige muren is voor het isolerende water. dt. Wanneer geen Californische pap kunt krijgen (hiervan is 8 liter op 92 liter water nodig) dan kunt u ook proberen bij goede loonsproeier of in een goe- aak van bestrijdingsmiddelen het middel Ziram te kopen. Hiervan moet u 175 gram gebruiken op 100 liter wa ter en het spuiten moet geschieden bij het uitlopen van de knoppen Het spui ten met Californische pap moet onge veer 14 dagen voor het uitlopen van de knoppen gebeuren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2