w Ds. Hasper geeft antwoord aan ds. H. W. H. van Andel 1 S3 TWEE KONINGSKINDEREN Aan deze zaak BUISMAN Vrijzinnigen roepen om rechtsherstel moet nu een einde komen Slakend r.k. kerkkoor gaat weer zingen Een woord voor vandaag Samenwerking met A.R. weer op agenda C.H.U. Tgufc Ds. Augustijn promoveert aan V.U. cmn laude lïa&tan.g.e,(ls 1 ANDERZIJDS IN EIGEN STIJL? In het gereformeerd weekblad Be lijden en Beleven" heeft J. E. Kok een artikel geschreven over het pro bleem hoe gereformeerden in deze we reld hun eigen stijl moeten beleven. De heer Kok schrijft Kennen wij gereformeerden een eigen levensstijl? En dat geldt in de eerste plaats van ons ouderen. We hebben ons via opvoeding en pre diking, via Woordonderzoek en studie een eigen levensbeschouwing veroverd. Voerde deze nu ook tot een eigen le venshouding? Ik zeg dit eigenlijk nog te oppervlak kig. Bij een beschouwing kan ik per soonlijk zo koud blijven als een steen. Wanneer ik in dit leven als toepassing der beschouwing een eigen levenshou ding heb aangenomen, dan loop ik gro te kans dat die een pose is. U voelt wel, waar ik heen wil. Als je gereformeerdzijn door je héén ge- 5aan is, als je ervaren hebt in je ziel, at de Here je door zijn Woord en Geest tot het leven in en beleven van die be lijdenis heeft verwekt, dan eerst wordt die houding tot zelfopenbaring. En dan eerst ontstaat de persoonlijke levens stijl, die we ook christelijk mogen noe men. doch waarbij we met ootmoedige dankbaarheid de vruchten mogen pluk ken, ons door het Calvinisme meegege- We gaan de grenzen nog nauwer trek ken. Binnen die reformatorische fron- ticren bevinden zich als verantwoorde lijke personen u en ik. Als we dan ook durven zeggen: Het ontbreekt de Gere formeerden aan eigen stijl, dan moe ten we eerst ons hebben afgevraagd: En ik zelf, heb ik die dan wel? Als uw buurman eerst na jaren toe vallig merkt, dat u gereformeerd bent, dan is dat een kwaad teken. Uw kerk- gaan doet hem vermoeden, dat u ..fijn" bent, maar hij mag toch meer verwachten. Hij moet uw christenzijn ervaren in uw cigenstijl-beleving. Hij moet u als blij mens kennen. Zelfs in uw verdriet moet iets zijn van die constante blijdschap, waarvan Pau- lus (wenende in de gevangenis) in de Filippenzerbrief zegt: Verblijdt u ten al len tijde in de Here! En zo moeten onze leveranciers ons kennen. Zo moeten we ons ook openba ren in de school, in de fabriek en op het kantoor. Er gaat iets met u mee, als u het lokaal binnenstapt. Uw optreden geeft een eigen cachet aan uw werkplaats of draaibank. De manier waarop u met uw dieren omgaat, de wijze waarop ik mijn tikwerk of vertegenwoordiging doe ze kenmerken zich door een bepaalde stijl, of liever door een gedreven den door de liefde van Christus. Bovenal geldt dat voor de opvoeding. Onze kinderen moeten juist door deze levensopenbaring zich getrokken voelen tot het christendom, nog beter tol Christus zelf. Hun stijl moet nog ge vormd worden en dat is wel heel moei- jk in onze verleidelijke tijd. Dit zijn allemaal zware opgaven. Een superknappe onderwijsm: enige jaren geleden ontdekte exalninatoren op de stijl der candida- ten, dat door de heren zelf ook nog 20 stijlblunders waren gemaakt. Dan zegt de Spreukendichter: Straks komt zijn naaste en onderzoekt hèm. In ieder geval: stijl is alleen mogelijk s we inhoud hebben en als de Here u 5 ponden gaf, moet u er nog 5 bijwinnen ook. komt nog een eigen stijlpro bleem: Hoe moeten we onze eigen stijl in de wereld beleven. Ik denk aan de sport, de film, de televisie, de dans, het vermaak in het algemeen. Maar >k aan onze feesten, onze bazars, on- reclame-objecten, onze beroepskeus. Laat ik nu eens een concreet voor beeld nemen. We hebben allemaal met genoegen vernomen dat Sjoukje Dijk stra wereldkampioene op de schaats is geworden. We weten wat daaraan voor afgegaan is. Dit meisje heeft eigenlijk haar jeugd geheel aan deze sport moe ten wijden, is opgeleid in Londen en heeft heel een carrière voor zich op dit terrein. Tine of Joop zulke aspiraties had acht u dan de vervulling er van mogelijk? Of laten we het hebben over de film. We willen gaarne christelijke films zien. We genieten mee van de goede films via de Cefa of de televisie. Maar die te maken zijn er filmsterren nodig. En er zijn toneelspeelsters en acteurs nodig om Vondels Jozef in Dothan of Shakespeare's Macbeth ten tonele te brengen. Moeten we daarbij dan niet zelf voor mensen zorgen? Of moeten we dat maar overlaten aan ,,de lieden der we reld". Zo ziet u. dat cultuuraanvaarding" grote consequenties meebrengt. U zult het toch met me eens zijn, dat het stiekumpjes meesnoepen niet bepaald een openbaring van de eigen stijl" is. Wilt u deze dingen eens bespreken met uw kinderen en mag ik dan tenslotte u vragen, daarbij open te leggen 1 Cor. 3: 1023, waarboven staat: Fundament en Daarin vindt u de Bijbelse bouwstijl. Het fundament is Jezus Christus en daarop moeten we bouwen. En pas op, höe je daarop bouwt, zegt Paulus, met rommel of met edel materiaal. Straks zal het vuur Gods de rommel verteren en dan lijdt u schade, zegt Paulus, maar u zelf wordt gered, maar als door vuur heen. En leest u vooral de laatste verzen (2123): Niemand beroeme zich op mensen, alles is immers uwe.... hetzij wereld, hetzij leven of dood, hetzij he den of toekomst, het is alles uwe. ,,Nou," zegt u, ,,dan kunnen we ook met alles meedoen." dan volgt Een wederwoord geref. kerkeraden Opnieuw heeft ds. H. Hasper een brochure gepubliceerd, die vandaag is verschenen en toege zonden zal worden aan alle gere formeerde kerkeraden van ons land. Onder de titel „Mijn we derwoord" geeft hij een antwoord op de uiteenzetting die de actu aris van de generale synode van de Gereformeerde Kerken, ds. H. W. H. van Andel in de zitting van 12 januari van dit jaar heeft ge geven over het conflict tussen deze kerken en de „Stichting Geestelijke Liederen" die de psalmberijming van ds. Hasper heeft uitgegeven. Ds. Hasper heeft indertijd de zitting niet bij gewoond en antwoordt ds. Van Andels toespraak zoals hij die uit de persverslagen heeft leren ken nen. Hij knoopt aan bij de kop die in onze krant geplaatst was boven het verslag verslaggevers gaf de betreffende zitting. opengedaan op synode". Ds. Hasper schrijft: ,,Zo staan wij voor het onbe vredigende feit, dat er in openbare ker kelijke vergaderingen ten opzichte van een afwezige zeer speciale tenlasteleg gingen kunnen worden uitgesproken. (Advertentie) Prof. Mulder over schorsing-Smits VOOR KOFFIE WAAR MUZIEK IN ZIT Veel moderne vrouwen verstaan de oude kunst van koffiezetten. Gelukkig. Want koffie is muziek voor de gezellig heid. En hoe komt er muziek in de koffie? BUISMAN. Een schepje op een zetsel doet wonderen voor de smaak. '"K* koffiebus b<*,rfr j I HOE UW KOFFIE OOK ZET... MET BUISMAN SMAAKT ZE 8ETER I (OOK POEDERKOFFIE) Rotterdam: mej. M. A. Knol te Rotter- gew^' dam en de heer D. Schellevis te Rotter- j Mn"T (Van onze kerkredacteur) In een korte radiouitzending over de VPRO heeft de voor zitter van de Vereniging voor Vrijzinnige Hervormden, prof. mr. A. Mulder, zich gisteravond achter de geschorste prof. dr. P. Smits gesteld. Hij sprak van een vertrouwensbreuk binnen de Nederlandse Hervormde Kerk en zei dat deze hoogleraar toch een lid van het kerkelijk gezin is ge bleven. „Wij horen bij hem," stelde prof. Mulder, die echter ook duidelijk liet uitkomen bij de Hervormde Kerk te willen blijven behoren. Prof. Mulder riep de luisteraars, niet slechts de vrijzinnige hervormden, op om een nieuwe weg te zoeken. Hij kwam met een drievoudig voorstel: De rechtszekerheid moet in de Her vormde Kerk worden hersteld en daar toe zal er een wijziging moeten ko men in de nieuwe kerkorde. Het moderamen van de generale synode moet het beleid terugdraaien. ..Misschien valt deze beslissing zwaar," zei prof. Mulder, maar hij beloofde de steun van zijn mensen. Het hoofdbestuur van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden zal een generaal beraad houden met een gro te groep van vooraanstaande vrijzin nige hervormden, die achter prof. Smits willen staan. Geschiedenis Prof. Mulder wees in zijn toespraak op de geschiedenis van de zogenaamde ..kwestie-Smits". In de nieuwe kerkorde zijn twee mogelijkheden om leden on der tucht te stellen. De eerste is een leertucht, maar die is alleen mogelijk als werkelijk de fundamenten van de kerk zijn aangetast, zodat de grond van de kerk in beweging komt. Tegen prof. Smits is geen leertuchtprocedure die door zijn uitspraken of zijn ge drag de kerk in opspraak brengt. Smits werd op grond van deze tucht geschorst, maar een beroepscommis sie kwam al spoedig tot het inzicht dat op het leven van prof. Smits niets was aan te merken. Bepaalde kringen namen, aldus pröf. Mulcfer, geen genoegen met het feit dat de oorspronkelijke schorsing werd opge heven. Toen is een bestuurlijke weg ge vonden om hem zijn bevoegdheden van emerituspredikant te ontnemen. Deze bevoegdheden worden op grond van een bepaling in de kerkorde, die groten deels is overgenomen van de oude kerk orde, verstrekt door het moderamen van de synode. Alle hoogleraren, maar ook voorgangers van minderheidsgroe pen, hebben deze rechten gekregen en het is dan ook een vrij grote groep. Hoewel het hierbij dus gaat om een re- §el die wel heel wat meer inhoud heeft an een vergunning om al of niet te parkeren is deze regel in zijn O] toch weinig anders, aldus de sprei De bevoegdheden worden verstrekt door het moderamen, maar kunnen door het moderamen ook weer worden Ingetrokken. Hoewel niemand had wacht dat deze regel gebruikt zou den tegen de Leldse hoogleraar is dit toch gebeurd. Prof. Smits werden zijn bevoegdheden ontnomen, omdat hij de aardigheid van de kerk in gevaar hebben gebracht. (Van onze kerkredacteur) waartegen hij ter plaatse waar zij wor den bekend gemaakt, geen verweer heeft... Daardoor wordt iemand, die zich van geen kwaad bewust is, als een vogelvrijverklaarde voor aller mensen oog gestempeld met het brandmerk tot herkenningsteken, opdat de een hem zal mijden en de ander hem dodelijk kan treffen." Onnil In zijn „Wederwoord" gaat ds. Has per emotioneel in op de vraag of wer kelijk alle pogingen om tot een min nelijke schikking te komen zijn afge stuit op de onwil van ds. Hasper, zo- Is ds. Van Andel gesteld heeft ter synode. Volgens de actuaris van de synode zou alles geprobeerd zijn om ook delen uit het psalter-Hasper in ie brengen in. de interkerkelijke psalm berijming maar toen een bepaalde psalm uit dit psalter op een klein on derdeel na (dat men wenste te ver anderen) door alle partners accepta bel werd geacht, is dit afgestuit op de houding van ds. Hasper, die neer kwam op: „Of mijn gehele bundel, of niets". Ds. Hasper merkt op: dat hem ..van de zijde van het interkerke lijk overleg nimmer Iets gevraagd is, en dat noch door de „Werkcom- missie", noch door de „Interkerke lijke Stichting" ooit met het be stuur der Stichting Geestelijke Lie deren enig contact is gezocht. Het antwoord dat ik zou hebben gege ven, is niet anders dan fantasie." Bovendien ontkent ds. Hasper te enen- .na o dat nij constant geweigerd zou hebben aan elke bespreking deel te ne- ..i- het Stichtingsbestuur, en ik persoonlij hebben sinds 1952 steeds uitgezien naar een mogelijkheid om tot een gesprek te komen en in brieven en telefoongesprekken daarom gevraagd. Het was voor ons steeds een teleurstel ling te moeten bemerken, dat dit con tact gemeden werd en dat wij meer als tegenstanders in een nare zaak dan als medewerkers voor een gemeenschappe lijk doel werden beschouwd." (Van een corres pondente) Nu beide partijen wa ter in de wijn hebben gedaan, is de staking van het Lottumse kerkkoor volledig opgeheven. Ver leden jaar ging het mannenkoor ran de u-katholieke omdat er in het oksaal vaak een onderonsje werd gehouden. Ook werd er zelfs ver teld dat er in het oksaal beurd was. Nadien heeft zocht naar een oplossing en is men in Lottum gaan inzien dat de pas- is geen enkele koorzan- voorts dat er op het bal- ae ger die niet zwetst...."), kon niet bepaald St. In ieder geval voelden geofferd werd. Er Gertrudiskerk in het de leden van het koor toegegeven dat de Noordlimburgse plaatsje zich danig in hun wiek gere en inmiddels over staking om- geschoten; zij staken dat niet onder stoelen of Wijngaarden van banken en besloten niet leden pastoor van Lot tum zijn parochianen vertroetelde voornoemde parochie- meer t kerk voor iedereen het zij niet balkon sloot. Op deze galerij voor speciale kerkgangers, zaten gewoonlijk de le den van het zangkoor. op hei hal- kerk kon plaats mochten ue- men. De imvcmers van Lot tum voelden het gemis van koorzang zwaar aan gingen praten met de zingen zolang iedereen alles i gedaan kreeg. De nieu we pastoor is vee' veel strenger, zegt in Lottum, doch is daar bij dat wordt royaal togegeven strikt eer lijk en handelt zonder sloot dit pastoor en met de leden aanziens des persoons. het koor. Men be- In ieder geval is de sta- pastoor kerkgedeelte zonder -- - voorkennis en zonder reikte zelfs dat beide kmg opgeheven opgaaf van reden aj. MÉ - J- Iedereen in het dorp wist echter te vertellen schil vergaten dat zulks geuaan was, Gesprek Volgens prof. Mulder is er langdurig gesprek geweest met prof. Smits waarbij beide partijen elkaar dicht genaderd waren. Toen er derzijds begrip was, is er een spraak opgesteld. Op eigen houtje en zonder prof. Smits er in te kennen heeft de commissie deze overeenkomst gewijzigd en een zin' toegevoegd, rin de synode werd aangeraden om te eisen dat het gesprek met prof. Smits zou worden voortgezet door de Raad voor kerk en theologie. Prof. Mulder beschuldigde het mode ramen er van het wederzijds begrip doorbroken te hebben en sprak als zijn mening uit dat de commissie voor bezwaren en geschillen, die de zaak wel erg formeel, volgens hem, heeft behandeld, dit ook wel heeft erkend. Kennelijk vreest de voorzitter v; Vereniging voor Vrijzinnige Hervorm den dat deze weg om bevoegdheden te ontnemen, ook gebruikt zal worden te gen andere emeritus-predikanten. Dat is dan ook de reden dat hij opriep tot rechtsherstel. Het opmerkelijke van deze affaire is dat de beslissing al dateert van maart, en dat tot nu toe alleen de V eniglng van Vrijzinnige Hervormden uitspraak wereldkundig heeft gemaakt. Ondenvijsbenoemingen Benoemd tot onderwijzeres aan Chr. Nat. school te Kapelle (bij Goes): L. Heeg te Vlaardingen; per 1 sept. te openen school met ae Bijbel te Reste ren - Betuwe: J. C. A. van Hekezen te Opheusden - Betuwe; School met de Bij bel te Nootdorp: H. M. van Zweeden te 's-Gravenhage; Eben Haëzerschool te IJsselmuiden: G. Kommers te Ernst. Benoemd tot onderwijzer aan de Chr. Nat. school te Emmen: P. Damsma te Leeuwarden; per 1 sept. te openen school met de Bijbel te Kesteren - Be tuwe: H. van Oostende te Waddinxveen te Z.H.Chr. school voor l.o. te Zuid laren: J. van de Zee te Groningen; Ned. Herv. school te Coevorden: B. Verwey te Een (Dr.): Van Hoogstraten school te Den Haag: J. van Kesselen te Maassluis. Benoemd tot onderwijzer aan de Chr. Uloschool te Zuidlaren: W. Postma te Workum. Op de synodezitting heeft ds. Van Andel ook gereageerd op het memo randum dat door de predikant ds. P. Visser en ds. W. de Graaf was in gediend. Dit was „stellig door hen te goeder trouw geschreven, maar we melt van de fouten." Ds. Hasper vraagt: ,Js dit zo? Zou ik die onjuistheden ook moten weten? Ik heb het memorandum nog eens aandachtig doorgelezen en geen enke le onjuistheid daarin gevonden." Ds. Hasper besluit „Mijn Weder woord" onder meer met de opmerking: Ik kan de publieke uitlatingen op de synode van Apeldoorn niet onweerspro ken laten. Wat zal er vroeger in de be sloten vergaderingen gezegd zijn? Ik weet het niet. Maar het een hangt met het ander samen. Van jaar tot jaar is de toestand erger en beschamender geworden. Waarom is prof. Kuiper nooit eens bij mij geweest om vriend schappelijk te praten? Waarom prof. Gispen niet? Waarom ds. Van Andel niet? Waarom dr. Kunst niet? Waarom ds. Kuiper van Sassenheim niet? Waar- broeder Melse niet? Hij woont maar uur bij mij vandaan. Allen zijn mij welkom. Ook de twee arbiters (die zich tegen ds. Hasper keerden, red.). Maar het slot van de brochure be vat ook deze schreeuw om recht: „Aan deze zaak moet een einde ko men, De tegen ons gevoerde zenu\ oorlog heeft jarenlang mijn vroeger ijzersterk lichaamsgestel gesloopt. Kunnen de Gereformeerde Kerken mij mijn gezondheid en de verloren levensjaren teruggeven?" Als Pilatus zich terugtrekt nemen de soldaten bezit van Jezus. Uit hetgeen Mattheus ons vertelt kan men, ook zonder veel fantasie, zich gemakkelijk een beeld vormen van hetgeen zich in het gerechtsgebouw heeft afgespeeld. „En zij trokken Hem Zijn klederen uit en deden Hem een scharlaken mantel om; ook vlochten zij van doornen een kroon en zetten die op Zijn hoofd en gaven Hem een riet in Zijn rechterhand. Toen vielen zij voor Hem op de knieën en spotten, zeggende: Wees gegroet, gij Koning der Joden" (Mattheus 27 28 en 29). Het gevaar bestaat dat wij, dit lezende, het hoofd schudden en ons gaan overgeven aan allerlei bespiegelingen over de slechtheid van de Romeinse soldatenHet waren niet van die beste knapen, zo op het eerste gezicht vierde de losbandigheid nogal hoogtij. Aan de andere kant betekende deze kruisiging voor hen een verzetje in het saaie leven van hun bezettings leger, dut werd gehaat met de felste haat. Zij. spotten en sloegen Hem op het hoofd.... Jezus overge leverd aan het grauw? Nee, aan de mens, die Zijn autoriteit als Heer niet erkent. De soldaten van Pilatus leren ons, waar toe de mens kan komen. De soldaten van Pilatus zijn de eeuwen door met de mensheid meeegereisd en leven nog tot op de dag van vandaag. Laten we hen maar niet veroordelen, doch laten we elke dag opnieuw God bidden, dat hun geest zich niet van ons gaat meester maken. Aanwezig zaak uit de doeken kon doen, omdat hij haar van het begin af aan had mee gemaakt. Ook dit ontkent ds. Hasper: „Wat ds. Van Andel heeft medegemaakt, kan ik niet beoordelen. Wel weet ik dat hij niet gezeten heeft in de commissie in deputaten die aan de synode van -Gravenhage-1949 een nieuw psalm boek in definitieve, vorm "moest voor leggen." Na nog een aantal commissies genoemd te hebben waarin ds. Van An del niet heeft gezeten, vervolgt de schrij ver: „Hij is eerst op 7 oktober jAji benoemd in een commissie, dié andere, een „wederzijdse" komst moest voorbereiden. De voorbe reidingscommissie voor een nieuw op te zetten verbintenis heeft ds. Van Andel dus als lid gekend, maar ik heb hem in al die maanden niet gezien. Hij heeft mij in die dagen ook nooit ge schreven ei. deze commissie heeft noch mij, noch een der andere bestuursle den ooit uitgenodigd voor haar vergade ringen. Hoeveel dit er geweest zijn, weet ik niet. Ik weet alleen, dat van di« ergaderingen geen notulen bestaan." Maar belangrijker vindt ds. Hasper het dat ds. Van Andel ontbrak op rgadering van 27 februari 1950 w Gereformeerde Kerken toegezegd hebben de bundel te zullen „aanbeve len". Over het woord „aanbevelen' gaat de strijd, want ds. Hasper geeft het woord een veel diepere Inhoud dan de Gereformeerde Kerken. Over de in houd van dat woord is zelfs een uit spraak gedaan door een arbitragecom- ALG. VERGADERING OP 25 APRIL De C.H.-kiesvereniging Apel- doorn-Centrum wordt dit jaar wel op haar wenken bediend. Ze heeft er nl. by het hoofdbestuur van de CHU op aangedrongen de Algemene Vergadering over twee dagen te spreiden en daaraan is prompt gevolg gegeven. De hoofd vergadering op woensdag 25 april, wordt nu op de voorafgaande Advertentie puistjes PUROL-POEDER (Van een onzer medewerkers) Voor de promotie van ds, C. Augustijn, geref. predikant van Schipluiden, bestond gisteren gro te belangstelling. Tal van leer lingen van de Kweekschool met den bijbel te Rotterdam, waaraan de promovendus als leraar ver bonden is, gaven van hun belang stelling blijk. De promotie ge schiedde cum laude. Tegen het proefschrift over Erasmus en de reformatie opponeerde allereerst de gereformeerde predikant van Delft, dr. G. P. Hartvelt, die vooral stil stond bij de gegeven karakteristiek van de re formatie. Prof. dr. G. C. Berkouwer op poneerde tegen de zevende stelling waar in gesteld wordt dat Erasmus geen re ductie van de belijdenis wenste. Prof. dr. R. Schippers bracht bezwaren in tegen de tiendo stelling. Prof. dr. D. Kuijper plukte nog een enkel stijlbloempje uit de dissertatie. Na beraad deelde de- rector magnificus mede dat de doctorsgraad cuim laude, was toegekend, wat een langdurig applaus uitlokte dat een ovationeel karakter aannam. Prof. dr. D. Nauta verrichtte de promotie, waaraan hij een zeer har telijk woord verbond. Hij wees er op hoe dr. Augustijn in vergelijking tot vele anderen over zijn studie maar kort heeft gedaan. Daarbij gaf hij blijk van zelf standigheid, van oordeel en van een zorg vuldige werkwijze. De promotor gewaag de van een voortreffelijk werk. Er volgde een zeer drukke receptie, waar wij een groot aantal leraren van de Rotterdamse kweekschool en vele pre dikanten uit de classis Delfland opmerk ten, alsmede tal van hoogleraren uit de theologische en de literaire faculteit. Na de promotie van dr. Augustijn volmaakte pasvorm - uiterst sterk ions naar maH c*us voorde'i9 door lange levensduur Grand Rapids over de navolging v Paulus. De oppositie werd geopend door ds. Jack Rogers, predikant van de Pll- grimfathersgemeenschap te Dordrecht, die z(jn oppositie in het Engels voerde. Voorts werden bedenkingen ingebracht door de hoogleraren dr. N. H. Ridderbos, dr. D. Nauta en dr. J. v. d. Berg. De promovendus beantwoordde de gemaakte opmerkingen in het Engels. Na beraad verrichtte prof. dr. R. Schip pers de promotie. Hij gewaagde van het nauwgezette, correcte en attente optre den van dr. De Boer, die een goed stuk werk geleverd heeft en zich deed kennen als een man van nauwkeurige exegese. Prof, Smitskamp sloot zich namens de senaat bij de gelukwensers aan en sloot de zitting. Na zijn promotie recipieerden dr. en mevrouw De Boer. Deputaten voor steunverlening aan Hongaarse studenten boden ter receptie aan hun mede-depu- taat een bloemstuk aan in Hongaarse kleuren. Belg werd hoogleraar in Nijmegen Curatoren van de rooms-katholieke universiteit te Nijmegen hebben be noemd tot hoogleraar aan de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen om onderwijs te geven in de theoreti sche natuurkunde dr. Edward J. Verbo- ven te Borgerhout in België. Prof. Ver- boven is docent aan de rooms-katholie ke universiteit van Leuven en weten schappelijk medewerker van het Bel gisch Reactor Centrum te Mol. Beroepingswerk J. H. D. xjuuw eijye ve uansen. Bedankt voor Hattem (3e pred.pla'ats) G. J. van de Bogerd te Leuwarden- Huizum. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Tenvolde (Geld.): H. van Gilst te Lisse. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Buenos Aires (Arg.) (vac. C. van Rijn) (Ned. Ger. Kerken in Zuid-Amerika)W. H. Halsema te Witmarsum. OUD GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Doorn: B. Toes te Kin derdijk. avond ingeleid door een bespre king ter definitieve vaststelling het Sociaal en Economisch program. Beide vergaderingen vinden plaats in het Amsterdamse gebouw Bellevue, Leidsekade 90. Woensdagmorgen houdt de Unie voorzitter, het Tweede Kamerlid mr. H. K. J. Beernink, zijn jaarrede, die door de N.C.R.V. rechtstreeks over de radio wordt uitgezonden. De heer an Roon van de televisiesectie de N.C.R.V. zal na hem nog een korte toespraak houden over de TV- zendtijd van de politieke partijen. Door twaalf kiesverenigingen zijn in totaal achttien voorstellen ingediend. Velsen heeft er dit jaar voor gezorgd, dat de samenwerking met de ARP weer op die agenda staat. Deze kiesver eniging vraagt zich af of het niet ge wenst is, dat, gezien het steeds groeien de verlangen naar samengaan c.q. sa menwerking met de A.R.P., een regel matig overleg plaatsvindt met het a.r.- hoofdbestuur. Een overleg dat speciaal toegespitst dient te zijn op „een nau were samenwerking dan tot nu toe het geval is". In het preadvies van het hoofdbe stuur wordt gesteld, dat er al sprake is van meer contact en samenwerking lus sen besturen en Kamerfracties. Aan een nauwere samenwerking dient vol gens het hoofdbestuur het reeds eerder aangekondigde gesprek met de A.R. vooraf te gaan. Dit gesprek is ai voor bereid. Of het inderdaad zal lelden tot nauwere samenwerking, zal eerst in een later stadium beoordeeld kunnen wor den. De voor enige jaren in het leven ge roepen kadercursus blijkt in een grote behoefte te voorzien. De kiesverenigin gen van Dordrecht, Schiedam en Zwijn- drecht bepleiten althans voortzetting van. dit- initiatief. Drachten dringt er op aan - dezendtijd' "voor politieke'par tijen, die nu voor de CHU is bepaald op 19.5020.00 uur, te verschuiven naar een tijdstip, direct na het nieuws van 19.00 uur. Het hoofdbestuur deelt mee, dat „getracht zal worden het hui dige tijdstip wat te verschuiven". In het hoofdbestuur der CHU zijn af tredend: dr. ir. G. A. Kluitenberg te Eindhoven, W. Nauta te Sneek en drs. D. Schouten te Waalwijk. Alleen laatst genoemde is niet meer herkiesbaar. Drs. Schouteii werd geacht de Geref. Bond in de Ned. Herv. Kerk te repre senteren. In zijn plaats beveelt het hoofdbestuur nu aan ds. S. Gerssen te Utrecht, die ook tot deze modaliteit ber Door de kiesverenigingen zijn, behal ve de herkiesbare aftredende leden, nog kandidaat gesteld: A. J. van Duist, Hilversum; ds. S. Gerssen, Utrecht; C. P. de Groot, Utrecht; mr. D. J. J. Hartog, Vlaardingen; dr. G. B. W. Hui- zinga. Voorschoten; dr. G. H. Jonkers, Rotterdam; D. P. Kok, Delft; drs. F. A. Kraaijeveld, Driebergen; A. B. Kra mer, Breda; ds. J. Ch. W. Kruishoop, Otterloo; ds. H. A. Labrie, Den Ham; ir. W. Langeraar, Den Haag; ir. A. Oosters, Zwijndrecht; H. Pelleboer, Zwollerkerspel; drs. B. J. Udink, Rot terdam en A. Visser, Veenendaal. Vraagt ons prospectus voor het MIDDENSTANDSDIPLOMA RESA-Hilversum (Bekende Schriftelijke Cursus) UTRECHTSEWEG TELEF. 45432 onschuldige bakvis was rose fondant romantiek inhield. Deze wijsheid had ik uit meisjesboeken, waar ook alles droop van lievigheid. Dat het werkelijke leven een ietsje anders was, besefte ik niet zo zeer. Dat mensen karakters hebben, was via die boeken ook niet helemaal tot me doorgedrongen, im mers de idyllische hoofdpersonen hingen uitslui tend van uiterlijkheden aan elkaar. Ik weet niet welke types tegenwoordig de meisjesboeken be volken, maar in mijn tijd waren favoriet de olijfgroenogigen, die verder een brutale wipneus en sproeten hadden. Een enkele ravenzwarte met ogen van Delfts porselein ging er ook nog wel in. Maar dan de jonge mannen.' Allemaal kronen der schepping, met sterke monden, wilskrachtige kinnen en helblauwe ogen. Die ogen konden twinkelen, maar op juiste momenten ook flu weelzacht worden. Bovendien waren alle mannen uitgerust met brede schouders, omhangen met ruig tweed, waartegen het verrukkelijk uithuilen was. Het toppunt van heerlijkheid trof ik aan in een boek, waar de held van het verhaal rook naar lavendel en leer (ik zou nog de titel van het boek kunnen noemen). Lavendel en Leer! Kom daar nu eens om. Ik moest er trouwens toen ook al niet om komen, maar verlangde er diep naar, dat wel. Het heerlijkste vond ik die boeken, die met een fluisterend „Lieveling" en een onuitsprekelijk-innige blik eindigde, terwijl er dan onder aan de bladzijde stond dat er al een vervolg verschenen was, waarin het zojuist gelukkig geworden paar getrouwd zou zijn. Het mevrouwtje deed dan altijd heel domme dingen, die rechtgebreid werden door een buiten model gedienstige en een van volkshumor over lopende werkster. De echtvriend bleef een ope rettefiguur, die alle dwaasheden van zijn vrouw dolletjes vond en aan de lopende band vertederd bleef. Er was natuurlijk een enkele keer een fikse rel, maar aan het einde hiervan goochelde hij uit zijn binnenzak dan een kostbaar sieraad en (meestal nog uit de juwelenkist van zijn groot moeder) en alles was weer opnieuw om van te smullen. Wanneer en hoe deze mannen hun brood verdienden bleef meestal vaag, wel sjouwden ze veel met rode rozen en grote do zen bonbons. Heerlijke lectuur, vooral als je er bij droomt zelf r.ogeens zo'n hoofdpersoon te wor den. Toen mijn sprookjesprins opdraafde begon ik eigenlijk pas een beetje te begrijpen wat liefde was, hoewel er geen lavendel en leerlucht bij te pas kwam, maar onderduikadressen en bon kaarten, want het was oorlog. Dan word je snel volwassen en is het leven niet zo erg romantisch. Gisteren echter voelde ik me ineens weer een vrouwtje uit zo'n rose boek. Mijn man kwam thuis met schouwburgkaartjes. Zonder overleg, zomaar hups een avondje eruit. Nu zijn er mis schien risjes mannen, die zulke grapjes veelvul dig plegen te doen, de mijne echter 4s er niet sterk in. Zijn geste van gisteren is uniek, mag ik wel zeggen. Vandaar dat ik me pril voelde, jong en verliefd, de hoofdfiguur ui een roman tisch meisjesboek. Deze stemming duurde tot we de schouwburg zaal binnengingen en wij naar onze plaatsen ge bracht werden. Want toen bleek, dat mijn cava lier twee heel goede plaatsen besproken had op de vierde rij, echter zeer nadrukkelijk geschei den door een breed pad. Aanvankelijk weigerde ik te geloven dat dit mogelijk was. Dit kon toch niet? Mcar natuurlijk kon het, want wie heeft er de beste, de liefste, maar de meest verstrooide man in het hele land getrouwdIk immers! Zo zaten we, als twee koningskinderen, die el kander zo lief hadden, onbereikbaar voor elkaar, omdat het pad te breed was... Als ik echt nog jong en pril en verliefd ge weest was had ik dit natuurlek nooit genomen. Maar nu? Nu zag ik hem zitten aan de andere kant van het pad met een licht-betcuterd ge zicht, maar ook zo eigen en vcrtrow-id en over lopend van goede intentie, dat ik hem een ferme knip org gaf. Tussen zijn knipoog terug en de mijne lag dwars over het pad dat >ns scheid de een wereld van begrip. En ik voelde me toch jong, zelfs wat pril en helemaal rose fondant. MINK VAN RIJSDIJK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2