PlSwi SUNIL R.K. Kerk verandert snel in Latijns-Amerika Ach vader niet meer! GUN GUN Prof. Dijk legt functies in onderwijswereld neer Een woord voor vandaag Jonge protestanten over liet Europa van morgen 1 ANDERZIJDS NEW DELHI In ,J)e Heerbaan" het alge meen zendingstijdschrift heeft dr. J. Blauw een uitgebreid arti- '<el over de Derde Assemblee van de Wereldraad t>an Kerken in New Delhi geschreven. Hij heeft naar aanleiding hiervan de ool- gende overwegingen gemaakt: 1. Waar i gemeenschap- «chieden. De „Joint action" wordt aanbevolen, niet als nieuwigheid, maar als een noodzakelijke voor waarde voor de voortgang van het Evangelie en het wegruimen van ergernissen die niets tc maken heb ben met de onvermijdelijke erger nis van het kruis. 2. Er zijn niet alleen kerken, er zijn ook zendingscorporaties die angst hebben voor oecumenisch overleg en samenwerking. Is er in Nederland aanleiding het advies van New Delhi, contact op te nemen met niet aangesloten kerken, toe te lassen op de N.Z.R. en de corpora les die zich afzijdig houden? Niet om deze tot deelname te bewegen maar eenvoudig omdat men niet naast en zonder elkaar leven mag en kan, zonder ongeloofwaardig te worden en zonder het werk te scha den. S. In hoeverre zal men in Neder land bij de missionaire opleiding consequenties willen trekken uit de integratie? Een zekere kennis van de oecumenische ontwikkelingen der laatste decenniën lijkt niet on gewenst, niet slechts voor toekom stige zendingsarbeiders, maar ook voor toekomstige predikanten. Voor zover mij bekend heeft alleen de theologische faculteit van Utrecht een mogelijkheid tot studie van oecumenica. Wat gebeurt er in dit opzicht bij de Zendingsopleldingen der bij de N.Z.R. aangesloten cor poraties? 4. In hoeverre is een nader con tact tussen Oecumenische Raad en N.Z.R. mogelijk en wenselijk? 5. Is er aanleiding om vanuit de N.Z.R. met belangstelling uit te zien óf en op welke wijze de Oecumeni sche Raad van Kerken in Neder land denkt gevolg te geven aan de uitdrukkelijke raad van de New Delhi Assembly contact te zoeken met kerken die geen lid zijn van de Wereldraad van Kerken? 8. Het feit, dat wij in Nederland slechts een klein stukje van de we reldzending vertegenwoordigen, mag ons niet weerhouden te trach ten een stimulerende invloed, waar nodig en mogelijk, uit te oefenen op het werk en de visie van de Commission on World Mission and Deze overwegingen zijn niet an ders dan een poging om enigszins concreet te maken wat in algemene termen in New Delhi is gezegd. Zij zijn beslist niet nieuw, zij zijn door mij persoonlijk, ook in ander ver- band meer dan eens naar voren ge bracht. Zou New Delhi een voldoende sterk klankbord zijn om deze vra gen thans luid te doen worden Men kan er zeker van zijn, dat vooral sedert New Delhi, de W.C.C. een belangrijke factor is geworden in de kerkgeschiedenis mag, men kan niet langer zich ont trekken aan de beantwoording van de vraag wat dit óns in eigen land kent dat de boodschap van de kerk terécht wordt samengevat in de woorden: Jezus Christus, het Licht der wereld. Meer aandacht voor de hijhei In Latijns Amerika zijn op het ogenblik vele veranderingen aan de gang. Ook het rooms-katholi- cisme is hier aan onderhevig. Alhoewel deze veranderingen zeer zeker aanwezig zijn zou het niet juist zijn om te spreken van drastische of dramatische ver anderingen. Het gaat zeer gelei delijk maar het is aan de gang. Dit schreef W. Dayton Roberts, één van de leidende figuren van een zendingsgenootschap dat hoofdzakelijk in Latijns-Amerika werkzaam is, in een zeer uitge breid artikel dat in „The sunday school times" is gepubliceerd. Waf zijn de nieuwe elementen in de Rooms-Katholieke Kerk? Wat wordt onder de vernieuwing van het rooms- katholicisme, waar een aantal Latijns- amerikaanse waarnemers naar verwij- Leiders voor serie scholen nodig het onderwU» De vernieuwing vergt steeds meer mensen. M kweekschool-opleiding isl men rend kunnen geven san 20 tot 25 scholen, ■uilen deze scholen moeten lelden ln ss-, menwerking met de hoofden vsn deze scholen. Dit zei prof. dr. H. Nleuwenhuls tijdens een vsndasg ln Utrecht gehouden receptie. Deze werd gehouden ter gele- Pnheld vsn het sfecheld vsn de heer Evers sis pedagogtsch-dldactlsch medewerker vsn het pedagogisch cen trum vsn de Nederlandse Onderwijs- vereniging. Prof. Nieuwenhuis wil dat de func- t.onarlssen. die de supervisie over een •erle echolen krijgen, in de gelegenheid worden gesteld een universitaire stud.e vsn vier Jaar te volgen. Daarnaast wenet hij dat er functies worden geschapen voor onderwijsdeskundigen die een hon derdtal scholen onder hun toezicht heb- Snellere verlichting van rheumatiek en spierpijnen Werkt aJtermate actief in op de haard van de pijn ter verlichting van rheomatiek, zenuwpijnen, spit, ischias en stijfheid Behalve prof. Nieuwenhuis sprsken tij- ----- ^2, Hge1 i onderwijs, kunsl er Ji dens de receptie onder anderen de hooft inspecteur H. J. Kleijterp. afgevaardigde '-'gggg^lgadjitaten van de minister en wetenschappen en de heer Jac. Loots- ïna, voorzitter van de Nederlands# on 4erwUzersverenlglng, zij gaven uiting •en hun waardering voor het werk van de heer Evers. Deze werd betiteld als een pionier pp het gebied van de onder wijsvernieuwing. De heer Evers is door het bereiken van de pensioengerechtigde l««ftljd gedwongen zijn functie bij net pedagogiach-didactisch centrum van de N.O.V. neer te leggen. HU wag een van de stichters van alt centrum. uw kind die pret.. en lees deze w«ek eens in de Jeugd bladen: Okki, Sjors, Taptoe en Donald Duck hoe Jonker Fris ook uw kind op leuke manier wil verwennen. uzelf en uw gezin de heerlijke produkten, waar mee Jonker Fria elke tafel genoot verwent: |a*s vrvcMtn- tn groenttncontervtu 'n feest op uw dis I Benoemingen Benoemd tot hoofd aan de Chr. Ulo school te Coevorden: W. T, de Boer te Schiermonnikoog; Chr. Uloschool Badhoevedorp <t« openen 1 sept. a i H. B. Koeraelman te Amsterdam. Beroemd tot hoofd aan ds School met de Bijbel te Scherpenzeel: P de Graag te De Lier. Benoemd tot hoofd aan de Christ, school te Oosterland: A. J. Cromwijk te Woerden; Herv. school te Zwijn- drecht: P. I. Veenstra te Tial. Benoemd tot onderwljser aan de Pr. Juliana Uloschool t« Dordrecht: Noot te Vlissingen en A. W. den Har- tog te Zwijndrecht; Chr. Nat. Uloschool te Rozenburg: K. F. Bakker te Gerkea- klooster. Benoemd tot onderwijzeres aar C.V.O. school te Wijhe: R. Wullink te Marlt; C.V.O. Marmxschool te Zwolle: K- Wiersma te Zwoll*. Benoemd tot onderwljser aan de 1ste Chr Nat. school te Slikkerveer: G. de Zeeuw te Hendrik-Ido-Ambacht. Benoemd tot onderwljser aan School met de Bijbel te Eemnes: J. Schaik te Bunschoten: School met de Bijbel te Oostendorp bij Elburg: A. H. Ebbers te Vianen; School met de Bij bel te Harmeien: H. H. Koetsier t« Urk; Christ school te Staveren: P. J van Kammen te Sauwerd; Christ. School te Achlum: J Zuierveld te Mak- kum; Julianaschool te Zwijndrecht (tijd.): J. Labruijère te Zwijndrecht, Niets werkt sneller, niets werkt aan genamer, ter verlichting van pijn, dan een behandeling met Algesal-bal- sem. Het enige middel, dat het diaethyl- amino-saücylaat in een speciale emulsie met hoog doordringingsvermogen bevat (U.S. Patent n° 25966/4) dringt Algesal direct door in het weefsel, de ge wrichtsbanden en de spieren tot aan de haard van de pijn, waar een onmid dellijke verlichting ontstaat. Overtuigt Uzelf van dit buitengewone doordrin gingsvermogen wanneer U Algesal uitwrijft, zult U merken, dat deze aan vankelijk kleurloze wonderbalsem meer teneinde diep in te werken op de pijnlijke weefsels. Nog beter de pijnstillende werking van Algesal "doorstraalt" weefsel en spieren tot in de gewrichten, zodanig dat een duurzaam gevoel van ver lichting en welzijn in de plaats komt van pyn of stijfheid. Maar, vergeet niet Pijn slaat altijd onverwacht toe 1 Zorgt er dus voor thuis altijd een tube Algesal bij de hand te hebben. Na de Unie „Een School met de Bijbel" drie en dertig jaar lang als voorzitter te hebben gediend legt de emeritus-hoogleraar, prof. dr. K. Dijk, ook deze functie neer. Prof. Dijk is de enige Uniebe stuurder uit de jaren twintig die nog bestuurslid is. Hij legt tevens zijn andere functies in de Unie en in de Schoolraad neer. De Unie ..Een School met den Bij- _jl" werd in 1879 gesticht. Bijna de helft van de tijd van haar bestaan werd zij dus geleid door prof. Dijk. Vooral de laatste jaren heeft hij de zogenaam de Uniecollecte, die voor het protes tants-christelijke onderwijs Jaarlijks wordt gehouden, steeds meer zien op brengen. Prof. Dijk komt uit een familie die steeds bijzonder heeft meegeleefd met het christelijke onderwijs. En ook hij zelf heeft zich niet afzijdig gehouden. Reeds als jong predikant in Rijswijk werd hij benoemd tot lid van de inspec tie-commissie van het Christelijk Natio naal Schoolonderwijs in het rayon Den Haag. Vier Jaar later werd hij benoemd tot lid van de Schoolraad, waarvan hij steeds lid is gebleven. Zes en veertig jaar lang heeft hij deze organisatie ge diend. Maar prof. Dijk heeft ook op andere wijze medegewerkt. Niet slechts was hij Jarenlang hoogleraar aan de Vrije Uni versiteit. hij leerde de onderwijsproble men ook kennen vanaf e«~ br" tel. Zo was hij jarenlang bestuur van een christelijke h.b.s. in 's-Gravenhage, curator van de Theologi sche Hogeschool ln Kampen en zelfs een aantal jaren van de Vrije Universiteit. Maar zijn belangrijkste onderwljs-func- tie was toch wel het voorzitterschap van de Unie. waarmee hij in de loop die jaren vergroeid raakte. UNIE PROGRAM deze organisatie zich bezon op haar plaats in de veranderende wereld. Het programma spreekt zich in het sterkst uit voor de vrijheid van het onderwijs. In de naoorlogse Jaren heeft prof. dr. Dijk vooral strijd geleverd tegen de mensen die de doorbraak propageerden en vooral ook ben die meenden dat alle christelijk organisetiewerk in kerkelijke banen moet worden geleid. Met Kuyper wilde Dijk steeds staan voor de niet- kerkelijke christelijke organisatie. cieel zijn functies neerleggen. Tevens legt hij jdan de leiding van de redactie neer van het biad „School en huis". „Geref. Contact" aan liquidatie toe Hel gaat niet goed met „Gereformeerd Contact", de organisatie die In leven werd geroepen door gereformeerden die werktaam zijn In de kerkelijke arbeid en het maatschappelijk werk. Als op 2 en 3 april de leden op de Ernst SUIem-hoeve I bijeen komen zal daar tevens worden I beslist of er nog toekomstmogelijkheden sijn, of dat de vereniging over sal moe ten gaan tot liquidatie. In een bericht aan al de 150 leden schrijft de voorzitter van het bestuur, dr. w. M. Ottow: „Daarom zullen we met ons Geref. Contact een andere weg op moeten, hetzij de weg ven de liqui datie. hetzU een andere weg." Het bestuur meent een andere weg ge vonden te hebben en stelt aan de alge mene vergadering voor te trachten de „verantwoordelijkheid voor ons grote doel te doen meedragen door een aantal andere organisaties." Genoemd worden de deputaten voor de evangelisatie van de Geref. Kerken, de deputaten voor het Algemeen Diakonaal Bureau, de stich ting Geref. Opleidingen, de stichting Raad voor geref. Sociale arbeid, het Geref. Sociologisch Instituut, de Ned. Geref. Jeugdraad en de Gereformeerde Predikanten vereniging. Het bestuur stelt in de tweede plaats voor om te trachten medeverantwoorde lijkheid te effectuereen in de opzet van het orgaan dat het Geref. Contact op het ogenblik gestencild uitgeeft. Komt deze medewereklng niet tot stand dan «el het contact worden opgeheven. verstaan? Dr. José Miguez Bo- nio. die aan het hoofd van protestant- theologische faculteit in Buenos Ai res staat heeft vijf nieuwe factoren :-katholicisme in Latijns- Amerika vastgesteld. Eén van die factoren is wel dat de Rooms-Katholieke Kerk nu heel wat rea listischer over zich zelf denkt dan vroe ger. Nog niet zolang geleden wezen zegslieden van de Rooms-Katholieke Kerk er op dat de bevolking van Latijns- Amerika voor 95 procent rooms-katho- liek was. Nu erkennen zij echter open lijk (wat de protestanten al lang ---s- i is. In 1941 stelde Alberto Hurta- en vraag in een boek dat de titel droeg van: ,.Is Chili een rooms-katho- liek land?" Het antwoord was toen al heel duidelijk, neen! Nu is de bevolking van Chili voor elf en een half procent protestant. Slechts tien procent is goed rooms-katholiek. De rooms-katholieken spreken dan ook van onze „ontkerstende aanhangers." Een tweede punt is de verandering van het programma van de Rooms-Katholie ke Kerk. Het houdt nu een intensiever systematischer godsdienstonderwijs n ook aan het werk in de gemeen te zal meer gedaan moeten worden. De- trend manifesteert zich in een stroom ^nieuwe literatuur, handleidingen en Deze trend is ook waar te nemen in de pogingen die men doet om toenade ring te zoeken tot deskundigen op ker kelijke gebied, studenten en anderen. Op pastoraal gebied is het merkbaar aan de verhoogde activiteit in de ge meente en aan het veelvuldiger huisbe zoek. Een ex-prlester heeft een» verteld dat paus Plus XII tijdens de Tweede Wereldoorlog het Initiatief tot enige hervormingen op de rooms-katholleke seminaries heeft genomen. Het gevolg hiervan Is dat er nu een nieuwe gene ratie priesters ln de kerk Is gekomen. Mannen die niet de karakteriserende morele laksheid van vroegere genera ties bezitten, mensen die actief deelne men aan de huisbezoeken en ultbreldingsprogram van hun gemeen, te, mensen die er beter op sljn voor bereid om san de eisen van hun geloof ln de nieuwe, meer ontwikkelde meenschap waarin zij werkzaam zijn, te voldoen. Europese invloed Ten derde ondergaat Latijns-Amerika de invloed van de opleving van de rooms-katholleke bijbelstudie, de be studering van de theologie en de litur gie in Europa. Deze invloed ls nog nau welijks te bemerken maar ze is er Zelfs ln het wel zeer conservatieve Co lombia worden zendelingen door pries ters uitgenodigd om hun parochianen te vertellen wat de bijbel voor hen protes tanten betekent. Dit gebeurt niet vaak, maar het is gebeurd en meer dan De rooms-katholieke geleerden schrijvers gaan meer aandacht ai dogma's schenken, zoals de centrale fi guur van Christus, de kerk als meenschap van gelovigen, veel meer dan een hiëraehie. en de genade var God als de bron van de vergeving. De ze trend is ook doorgevoerd ln de veel eenvoudiger kerkbouw en liturgie di men hier en daar al kan waarnemen. Het vierde punt ls de veranderde hou- 'ding van de Rooms-Katholieke Kerk in Zuid-Amerika ten opzichte van het pro testantisme. Ofschoon de situatie in leder land verschillend is, Colombii een zeer duidelijk voorbeeld, kan men toch wel zeggen dat de protestanten in Latijns-Amerika niet langer een arm zalige vervolgde minderheid van de be volking uitmaakt. De rooms-katholieken kijken nu met enig respect naar de opmerkelijke groei van het aantal pi estanten. Er bestaat tevens een neiging om met protestanten te discussiëren Men is zich bewust geworden van nieuwe dingen die geleerd en nieuwe inzichten die verkregen kunnen worden door een on derlinge gemeenschap. De vroegere houding van de Rooms-Katholieke Kerk was het ontkennen van alles wat d# protestanten belijden. Nu is het echter zo dat men zegt dat door de Rooms-Ka tholieke Kerk de waarheden die het pro. testantisme onderschrijft door de R.K. Kerk in hun volle werkelijkheid worden beleden. Invloed Het vijfde en laatste punt let» minder hoopvol is de toenemende po litieke en institutionele Invloed van de Rooms-Katholieke Kerk Latijns-Ame- komen en ook zijn er verscheidene nieuwe kardinalen gekozen. Het aantal rooms-katholieke scholen is op fantasti sche wijze toegenomen. Studenten en werkgroepen zoals: „Rerum Novarum" (de eerste twee Latijnse woorden van de pauselijke encycliek met betrekking op het werk) zijn tot stand gekomen. Het toenemende aantal Noordameri- kaanse rooms-katholieke zendelingen heeft een nieuw leven in de rooms-ka tholieke op oeding geblazen. Tevens was hun komst het begin van sociale wel vaart projecten. Het meest tekenende voorbeeld van deze toegenomen politieke en institutio nele invloed is wel de oprichting van de CELAM, een raad van bisschoppen die te vergelijken is met de Nationale Rooms-Katholieke Welvaart Conferentie in de Verenigde Staten. Konden vroeger de bisschoppen van Latijns-Amerika gekarakteriseerd wor den ais kibbelend, jaloers en geschei den door openlijke vijandschap, nu ze ker niet meer. Zij zijn in een enkele politieke organisatie samengevoegd. De kantoren van deze organisatie zijn in Bogota in Colombia gevestigd. Deze ganisatie maakt pli De laatste aanwinst van de CELAM is de stichting van een secretariaat voor Academische Wetenschappen met een persbureau in Montevideo, een filmkan toor in Lima en een radio en tv kan toor in Rio de Janeiro. men dit alles ln aanmerking neemt komt men tot de volgende clusle. De altuatle verandert maar radicaal. De tijd van de ouderwetse po lemieken Is echter voorbij. De aanhan gers van de evangelische leer moet ge adviseerd worden een positieve bood- schep te brengen, de Waarheid van het Evangelie uit te dragen met minder vooringenomenheid tegen de ketterijen van Rome maar met vol vertrouwen ln de Heilige Geest. Wat voor kleur godsdienst de Inwoners van Latijns- Amerika ook hebben, één ding hebben zij gemeen: si] hebben allen Jezus CMJ dig. UW HAAR CORRECT IN MODEL Prins Willemschool te Delft: Chr. Kley te Delft; Van Loben Selsschool te Arn hem: P. Cool te Arnhem: Dr. A. Kuy- perschool te Harderwijk: D. J Manten te SchoonrewoerdNed. Herv. school te Zwartsluis: H. Veenstra te Hoogeveen. Benoemd tot onderwijzeres aan de Ned. Herv. school te Zwartsluis: G. H. van Asselt te Grafhorst; School met de Bijbel te Nootdorp: H. M. Hes van Zweeden te 's-Gravenhage: Prins Bern- hardechool te Garderen: C. C. J. van Hall te Ermelo: Ds. A, van Geest- school te 's-Gravenzande: M. Verbaan te 's-Gravenhage; Eben Haëzerschool te Waddinxveen' J. Gelderblom te Stol wijk en P. H. de Ruiter te '.«-Graven- hage; Da Costeschool te Bodegraven: N. A. C. Poot te De Bilt. HAARCRÈME Schots protestant bezoekt paus Paus Johannes heeft vandaag een be leefdheidsbezoek ontvangen. Dr. Archi bald Campbell Craig, moderator var de algemene vergadering van de Kerk van Schotland. Het was de eerste leider van de Kerk van Schotland die een dergelijk bezoek aflegt. Het was de derde maal in vijf tien maanden dat de paus een ont moeting had met een protestants kerke lijke leider. Op 2 decemlber I960 ontving paus Johannes dr. Geoffrey Fisher, de toenmalige aartsbisschop van Canter bury. Vorig jaar werd de paus bezocht door bisschop Arthur Lichtenberger, geeste- l.Jk hoofd van de Episcopale Kerk de V.S. Dr. Craig werd bij zijn bezoek aan het Vaticaan vergezeld door dr. Willebrands, de Nederlandse secretaris van het secre tariaat voor christelijke eenheid dat paus Johannes gesticht heeft ln verband met het aanstaande Vaticaans concllii dat op 11 oktober begint. Ds. T. H. Hoeksema overleden overleden, predikant bij de gerefor meerde kerk aldaar. Ds. Hoeksema werd 7 januari 1897 geboren te Zeven huizen (Gr.) waar zijn vader predikant was. Hij studeerde aan de VU en werd 26 mei 1929 door zijn vader te Zwarte- meer in het ambt bevestigd. Op 26 ja nuari 1947 verwisselde hij deze g< te mr-t die van Oosterwolde. Alda vrijdagmiddag na een rouwdienst in de gereformeerde kerk de begrafenis plaats vinden. Bezinning Geref. Bond over vrouw in ambt Nu steeds meer grote-etadskerken over gaan tot het kiezen van vrouwelijke ambtsdragers, willen de predikanten van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk zich bezinnen op wat z(J ln de hui dige omstandigheden moeten en kunnen doen Het hoofdbestuur heeft voor 13 april een speciale vergadering bijeen geroepen waar een groot aantal predikan ten uit grote steden zijn uitgenodigd. rlstua en Zijn reddende vergeving no- Van een ding zijn de overpriesters en de oudsten des volkt goed doordrongen: bij Pilatusde stadhouderzullen zij met verpletterende bewijzen moeten aankomenwillen zij Jezut ter dood gebracht zien. Zij zullen Hem moeten afschilderen als een man, die gevaarlijk is voor de rust en de orde in de samenleving, als een man, die probeert de Romeinse macht te ondergraven. En ze hebben hun woordje klaar. „Wij hebben bevonden, dat deze ons volk verleidt, doordat Hij verbiedt de keizer belasting te betalen, en van Zichzelve zegt, dat Hij de Christus, de Koning is." Ziezo, dat is gezegdnu maar af wachten hoe Pilatus reageert. Die reactie is merkwaardig. Pilatus loopt over de eerste be schuldiging heen. Het is net alsof zij hem niet in het minst interesseert. Maar die tweede „van Zichzelve zegt, dat Hij de Christus, de Koning is". Kijk, dat is belangwekkend. Pilatus zal Jezus eens van top tot teen hebben opgenomen. Deze man een koning? Hij kan zijn verbazing nauwelijks onderdrukken. Dat zal hij uit Zijn eigen mond moeten ver nemen. En hij stelt de vraag, op de man af: „Zijt Gij de Koning der Joden?" (Johannes 23:3). Pilatus denkt bij het woord koning aan pracht en praal, en machtdie van deze aarde zijn. Dit is de wereld, dit is de mens, die niet begrijpt, dat Jezus de Heer koninklijk is in Zijn armoede. Vijfde conferentie in Rotterdam (Van onze parlementsredactie) Jonge protestanten uit Duits land, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Zwitserland, Oosten rijk en Nederland begonnen gis teravond in het Rotterdamse Groothandelsgebouw hun vijfde conferentie van jonge Protestan ten met politieke belangstelling. Het thema is ditmaal „De taak van het Protestantisme in het Europa van morgen". De conferentie wordt georgani seerd door de jongerenorganisaties van de A.R. Partij en de C.H. Unie. De voorzitter van de Fede ratie van c.h. jongerengroepen, mr. B. van Haersma Buma, sprak gis teravond het openingswoord. Met name sprak hij zijn blijdschap er over uit. dat ditmaal meer nationa liteiten dan voorheen zijn vertegen woordigd. Dc heer Van Haersma Buma wee» op de verscheidenheid in politieke or ganisatie van de Europese Protestan ten. In niet alle landen bestaan confes sionele politieke partijen. Het thema van het congres achtte hij eenvoudige taak gesteld." Met bisschop Dibellus was hij het eens, dat Europa Jdeohts kan bestaan zolang en in zoverre het Christendom aan zijn bestaan ten grondslag ligt. De opening werd onder meer bijge woond door de voorzitter van het Cen traal Comité van A.R. Kiesverenigln- Sm. dr. W. P. Berghuis, en de heer van Doorn, bestuurslid van de afde ling Rotterdam van de Europese Bewe ging. Na de officiële opening gaven en kele deelnemers een kort beeld van dc huidige politieke situatie in hun land. Bij deze rondblik bleek de grote ver scheidenheid in de politieke oriëntatie VERS GEBAKKEN KANT EN KLARE VERPAKTE UITIES GEVEN UW MAALTIjD DIE VERRUKKELIJKE PIKANTE SMAAK VAN GEFRUITE UITIES de deelnemers. De Noor Gunnleik Selerstad vertelde, dat de (protestant se) Christelijke Volkspartij in zijn land vijftien van de 150 zetels ln het parle ment bezit. De CVP is in economisch •pzicht socialistisch en in politiek op- zicht conservatief georiënteerd. De heer Reinhold Polster uit Ooï- tenrijk deelde mee, dat zes procent van de Oostenrijkers protestant ii. Hun politieke voorkeur is echter ver deeld over de drie belangrijke par tijen in Oostenrijk, de overwegend rooms-katholieke volkspartij, de cialisten en de liberale partij, Ds. P. Frehner uit Zürlch benadruk, te. dat de Zwitserse protestanten wei nig voelen voor samenwerking met de Rooms-Katholieken. Deze situatie staat wel in grote tegenstelling met die in Duitsland, waar protestanten en rooms- katholieken elkaar in de concentratie- kampen hebben gevonden en na d dergang van het nazi-rijk besloten tot oprichting van de Christen-Democrati sche Unie. Vandaag werden de deelnemers aan het congres door burgemeester Van Walsum op het Rotterdamse stadhuis ontvangen. Aansluitend had een rond vaart door de Rotterdamse havens plaats. NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL R.K. kerk wijst eis mevrouw Ryan af De advocaat van de 41-jarige mevrouw Alice Ryan, die de Rooms Katholieke Kerk in New York ervan beschuldigt haar huwelijk met priester te hebben verbroken, heeft woensdag gezegd, dat hij van het aartsbisdom in New York en van kar dinaal Spellmann, aartsbisschop van New York, een antwoord heeft ont vangen, dat neerkomt op een alge mene ontkenning van de beschuldi gingen. Mevrouw Ryan, die vier kinderen heeft, eist van de kerk een schade vergoeding van bjjna twee en een half miljoen dollar, omdat haar echt genoot in 1955 onder verdoving zou zijn ontvoerd en in een klooster zou zijn opgesloten. Reroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Heemstede, dr. E. J. Beker, studentenpred. te Utrecht. Aangenomen naar Kerkwerve-Serooi- kerke: G. Zonneveld, kand. en voorgan ger te Oostvoorne; naar Nesmen W.c- rum: M. Ravenhorst, kand. te 's-Gra- venland. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Den Helder (4e prd. plaats): L. J. Wolthuis te Oosterend (Fr.). CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Heerenveen: J. M. Visser te Dokkum. EVANG. LUTHERSE KERK Drietal te Amsterdam: S. G. van de Haagen te Schiedam, J. A. Roskam te Beverwijk-Velsen en mej. da. M. E. Monsees te Amersfoort. Ds. W. F. ten Rouwelaar heeft ons medegedeeld dat het in sommige bladen gepubliceerde bericht, dat hij het be roep naar Edam-Monnickendam aan genomen zou hebben, onjuist is. bijkomstigheden. Enkele weken geleden konden we in onze krant een beschouwing lezen waaraan de Jehovagetuigen nu wel precies hun teruggang weten. Het was de algemene welvaart, die roet in het eten gooide, en die de belangstelling voor geestelijke vragen deed verminderen. Maar tij dens de oorlog hoorden we af en toe dat alle on recht en alle verschrikkingen deden vertwijfelen en maakten dat de mensen zich van de verkon diging afwendden. En daarvoor heette het dat de malaise en de crisis, de werkloosheid en het stempelen de oorzaak waren van veel afkerigheid. Zo houden de „verklaringen" nooit op, maar we zetten dat woord tussen aanhalingstekens, want we vinden dat er bijster weinig door wordt ver klaard! Hoe dan ook: in het eerste decennium van deze eeuw gold de alcohol als de baarlijke duivel, die overwonnen moest worden omdat hij de toegang tot het heil versperde. Men schreef letterlijk: „Gij hadt niet beter kunnen doen dan de zoo vele en velerlei drinkgewoonten te bestrijden: zij zijn als voedsters der lichtzinnigheid de groote oorzaak van onzen val en ellende.Men was overtuigd: ban de drank uit, en de kerken zullen volstromen! En een pre dikant. die het meende was dus zonder meer pro pagandist van de geheelonthoudersverenigingen. Trouwens: dat gold niet alleen van dominees, en het was evenmin een eigenschap van de orthodo xie. Vakverenigingsleiders, politici, onderwijzers, schrijvers zij allen waren vol van een vager of bewuster Idealisme, dat de strijd tegen de alcoholi ca aanbond. Geen wonder. Overal om zich heen zag men de ellende van het drinken: men zag de zwaai ende gestalten van de dronkaards op de straat; men hoorde het voortdurend gelal uit de open kroegdeuren; men kende de verpaupering der ge zinnen. Daarom preekte men tegen de drank; dicht te tegen de drank; tekende tegen de drank. Onge twijfeld zijn er nog oudere lezers, '.ie zich de re- cameplaat der geheelonthouding herinneren. In de ingang van een herberg houdt een klein meisje haar vader staande, die bezig is om zijn zaterdag se loon door te brengen. ..Ach vader, niet meer!" zegt dat meisje. Het was alleen maar jammer dat kwajongens gewoon waren om een t achter dat ach te plaatsen: zo ontstond er een variant waar mee de afschaffers bepaald niet gelukkig waren! Hebben al die enthousiaste idealisten iets bereikt? Ongetwijfeld zeer veel. In de plaats van het „krui pende. zuipende volk" kwam een bewuste arbeiders groep naar voren Zeker de oudere generatie wilde helemaal niet naar deze jeugdige voormannen luis teren Men moet Willem van Iependaal maar eens horen vertellen over zijn eigen vader, die in zijn jeugd geheelonthouder was. De hele straat schreeuw de hem honend Blauwe achterna, en dr vader van het meisje waarop hij verliefd raakte vond dat de adspirant schoonzoon onmogelijk een flinke kerel kon zijn omdat „ie ze niet lustte". Maar de jongeren zelf hadden teveel leergeld be taald en aan den lijve ondervonden wét vooral de jenever aan uiterlijke en innerlijke gevolgen teweeg brengt. Zij sloten zich sterk aaneen en ofschoon nog heel wat leed geleden zou moeten worden want óók van drankmisbruik geldt dat de zonden der va deren aan het derde en vierde lid bezocht wordenl zij speelden het klaar om deze echt vaderland se onzede te breken En dc vader uit mijn verhaal behoorde tot hen. En op de eerste feestavond van de plaatselijke af deling der Nationale Christelijke Geheelonthouders Vereniging op 11 februari 1902 werd hem ten dank voor dit meevechten een boekwerk aangeboden Een bescheiden boekwerk, dat de titel droeg „Uit de achterbuurt" en zeg nu maar dat er een lijn rechte verbinding loopt tussen dat boek en deze volkswijkverhalen I Alleen: in één opzicht bekeek men destijds de ware samenhang der dingen verkeerd. Want zomin als het thans de welvaart is. die mensen van God vervreemdt zo was het destijds de alcohol. Ik gelooi dat we 't andersom moeten zeggen: wie God ver laat komt altijd in een of andere vorm van afgo derij terecht. Hij zoekt zijn troost bij de fles. bij de overdaad, bij de haat of desnoods bij een andere vorm van idealisme. Maar dat doet geen af breuk aan mijn diepe achting voor hen. die rond de eeuwwisseling de flessen aan diggels gegooid heb bent

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2