Chief Whip van het draaiboek Exodus, slechts zwakke schaduw van het wonder NIEUWE LEIDSCHE COURANT 3 ZATERDAG 24 MAART 1962 dam. ukkig eactit en ristus, Ta fl? ebbe:. lenaar Godi bereid st op its-ge zweer te zul repu 1'islege e jee! v loge ge b; Volgen Agenda voor Leiden en Den Haag Zaterdag Bevrijdingskerk7.30 uur: Hervormd- Gereformeerd avondgebed. Den Haag. Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met „De kersen tuin". Diligentia, 8 uur: Armin Janssen, piano. Rolzaal, Binnenhof, 8 uur: Aulos blaas- kwintet. Zondag Marekerk, 7 uur: Open Deurdienst Herv. Gemeente, A. Huigens en dr. P. L. Schoonheim over het gehandicapte kind. Maandag Het Gulden Vlies, 2.30 uur: Afd. Lei den Ned. Ver. van Huisvrouwen, en quête Ned. Huishoudraad over cadeau stelsel en lezing van presidente (met dia's) over „Berlijn, stad in de branding". Prediker, o uur C. Lagendijk voor SGP over „Kies-keurig". De Doelen, 8 uur: Leidse Amateur- fotografenvereniging, vierde ronde kleu rendia's Glas. Turk, 8 uur: jaarvergadering afd. Lei den Ned. Reis-Vereniging, huldiging van de heren L. A. Mennes en M. Blitz t.g.v. hun zilveren jubileum als bestuurslid. Stadhuis, 2 uur: gemeenteraadsverga dering. De Lakenhal, 8 uur: Oud-Leiden, dr. W. C. Braat over „Het dagelijkse leven in de ijstijd", lezing met lichtbeelden. Prytaneuro, 12.30 uur: afd. Leiden Ver bond van Wetenschappelijke Onderzoe kers. dr. Kwee Swan Liat over „Ontwik kelingen in China". Academie, 5.15 uur: Prof. dr. E. Bloch over „Das Prinzip Hoffnung". Zomerzorg, 8 uur: afd. Leiden Kon. Ned. Voetbalbond, uitreiking diploma's spelregels, pedagogiek, sporthygiëne en verbandleer. Leiderdorp, gemeentehuis, 7.45 u: gemeenteraadsvergadering. Den Haag, Kon. Schouwburg, 3.15 u: Rotterdams Toneel met „Cyrano de Ber gerac". Diligentia, 8 uur: Paul Wolfe, klave cimbel. Kurhaus Paviljoen, 8 uur: Toneelgroep oud-studenten met „op het Ladykantje af" Dinsdag Zuiderkerk, 8 uur: K. en O., strijkor kest Benedetto Marcello. Manschappenkantine Doelenkazerne, 8 uur: cabaretavond dienst Welzijnszorg Leger. Café Aniba, o uur: Ledenvergadering „Door eendracht Verbonden". Gèref. jeugdhuis, 7.30 uur: afd. Leiden e.o. Ned. R.K.-Kapperspatroonsbond, per dia door het Midden-Oosten. Den Ha a g. Kon. Schouwburg, 8.15 u: Nationaal Ballet o.l.v. Sonia Gaskell. Diligentia, 8.15 uur: Museum Kamer Orkest o.l.v. D. J. Balfoort; solisten: Joachim Röntgen, viool en Jaap Stotijn hobo. Kurhaus Paviljoen, 8 uur: Toneelgroep oud-studenten met „Op het Ladykantje af". Woensdag LFC-terrein, 8 uur: voetbalwedstrijd Lugdunum-Rijnsb. Boys in zilveren-mo len toernooi. Kerkzaal acad. ziekenhuis, 1.05-1.25 u: middagpauzebijeenkomst. Rapenburg 47, 3 en 8 uur: Boutique „Jean Pierre" presenteert „Nouvelle col lection". Het Gulden Vlies, 8 uur: Vereniging tot bevordering van de Welsprekend heid. Jacobazaal Den Burcht. 2 uur: afd. Leiden Alg. Bejaardenbond, jaarvergade ring. Prediker. 8 uur: afd. Leiden C.H.U., bijeenkomst t.g.v. de verkiezingen. Restaurant Van der Heijden, 8 uur: Leidse Assurantieclub, H. P. J. Lemkes. dir. Centraal bureau psychologische en commerciële adviezen, over: „Psycholo gie van de verkoop". Geref. jeugdhuis, 8 uur: Leidse van Postzegelverzamelaars, ledenverga dering. Den Haag, Kon. Schouwburg, 8.15 u: Ned. Comedie met „Zoete vogel van de jeugd". Gebouw K. en W., 8.15 uur: Residen tie-Orkest o.l.v. Eduard Flipse; solisten: Rosemarie Stucki en Franz Josef Hirt. Donderdag Prytaneumzolder, 12.15 uur: LAK, re prise van „Onbevoegd", door Shaw, TVSL. Koor Pieterskerk, 7.15 uur: avongebed. Remonstrantse kerk. 8 uur: Leids Aca demisch Kunstcentrum, uitvoering Leids studenten-zangkoor en -orkest „Colle gium Musicum". Boshuis (achter Hoflaan 76). 8 uur: afd. Leiden Ned. Christen-vrouwenbond, jaarvergadering, voordrachten door n J. Wesselink-Lengkeek te Den Haag, zang van het koor, korte jaarverslagen. Rapenburg 47, 3 en 3 uur: Boutique ..Jean Pierre" presenteert „Nouvelle col lection". Rapenburg 6, 8 uur: afd. Leiden-Oegst- geest* prof. dr. F. Vos over „Recente poli tieke ontwikkelingen in Zuid-Korea". Gymnastiekzaal school Pasteurstraat, 730 uur: Afscheid hoofd H. Stolk en stallatie nieuw hoofd M. den Hertog. Academie. 11.15 uur: Prof. dr. E. Bloch over „Vervreemding". Den Haag, Gebouw K. en W., 3 Ned. Opera oJ.v. Franz Bauer-Theussl met „Die Zauberflöte" van Mozart. Diligentia. 8 uur: West Deutsch Mo zart Orchester o.l.v. dr. Walter Schui ten; soliste: Luise Cortry, sopraan. Vrüdag Filmzaal academie, 1230 uur: LAK- pauzefilms. Het Gulden Vlies, 8 uur: Leidsche Bond van huis- en grondeigenaren. Ambachtsschool, 8 uur: diploma-uitrei king vakavondschooL R.K. technische school „Don Bosco", Boerhaavelaan 44, 8 uur: diploma-uitrei king avondschool. Academiegebouw. 4.15 uur: inaugu ratie prof. dr. I. Schöffer. Prytaneum, 8 uur: Salon Indien, dies- 20 Stuks 11.- TYPEN STENO Kon. Erk. PTIMANSCHOOL Plantsoen 65 Telefoon 26558 Doelenkazerne, leszaal 10, 8 uur: afd Leiden Ned. Ver. van ex-politieke ge vangenen uit de Bezettingstijd, films over postkoetsrit Istanbul-Rotterdam en over Spanje. Schouwburg, 8 uur: Ned. Comedie met: „Mijnheer gaat op jacht", van Georges Feydeau, voor K. en O. Den Haag, Kon. Schouwburg." 3.15 u: Haagsche Comedie met „De kersentuin". Diligentia, 8 uur: Lois Marshall, praan en George van Rcnesse, piano. Zaterdag Den Burcht, 8 uur: contactcommissie korps reserve-gemeentepolitie Leiden, propaganda-contactavond. uitreiking vrij- willigersmedaille en cabaretrevue „De witte Raaf". Den Haag. Kon. Schouwburg, 3 Werkgroep Haagsche Comedie met „Ca baret De Wissewas", 8.15 uur: Haagsche Comedie met „Lieve Leugenaar". Gebouw K. en W., 8.15 uur: Concert gebouworkest o.l.v. Eugen Jochum; so list: Zino Francescatti, viool. Diligentia, 8 uur Salzbürger Marionet ten Theater, o.a. met „Die Zauberflöte". Films Casino (2.30, 7 en 9.15 uur): De liefde in het bloed (18 jaar); donderdag: The misfits (13 jaar). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Kermis de regen (14 jaar). Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): Via Mala (18 jaar). Rex (230. 7.15 en 9.15 uur): vrijdag tot maandag: Pantsercommando's (14 jaar); maandag tot en met donderdag: Charlies Tante (18 jaar). Stüdio (2.30. 7 en 9.15 uur): Lola (18 jaar). Trianon (2 en 7.30 uur): Exodus (14 j). Tentoonstellingen Lakenhal, „Samen op de kiek", ver zameling Prentenkabinet Leidae univer siteit (tot 9 april). jeugdbibliotheek, leeszalen en biblio theek Reuvens. Plantage 6: maandag dinsdag van 4 tot 5.30 uur. woens dag en zaterdag van 12 tot 4.30 uur en vrydag (speciaal voor de grotere -eugd) van 630 tot 8.30 uur 's avonds Leeszaal en bibliotheek Reuvens, «ree straat 27, maandag en woensdag van 1 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag van i tot 5.30 uur: vrijdag van 10 tot 5.30 er van 7 tot 9 uur; zaterdag van 105.30 u Bijkantoor chr school Obrechtstraat volw dinsdag en donderdag van 6309 uur nm.. zaterdag 2—5 uur: Jeugd: elke •nsdae 25 i Als begin van stuk niet slecht, we graag ei poneerd stuk. n nieuw toneelhoofd- ar een volgende keer wat slimmer gecom- Timdelerclub met de thriller Ik huurde deze kamer yOOR het eerst in haar bestaan heeft De Timdelerclub een thriller op het repertoire gezet, en wel „lk huurde deze kamer", geschreven door Wim Bischot. Gisteravond ging dit werkje in de schouwburg en wij geloven wel, dat het getrouwe Timdeler publiek er plezier aan heeft beleefd, al is het stellig geen sterk stuk. Het moge juist zijn het publiek een kans te bieden zelf de afloop uit voorhanden zijnde gegevens af te leiden, maar deze slang kwam als het ware op klompen aanlopen, al klopt dat bio logisch niet geheel. Bovendien zijn er monologen bij vrijwel elke scène nodig om situatie en voortgang der handeling te verklaren, zodat de figuur wie alles draait zoveel licht krijgt, dat de verdere rolbezetting in het halfduister blijft ronddwalen. In een Parijs artiestenpension is een •elbekende, hoewel niet geliefde ar tiest, een maand voor het verstrijken van de termijn van uitkering van een hoge levensverzekering op geruisloze wijze uit dit leven verdwenen. Hoewel zijn verscheiden allerlei verdenkingen oproept, kan niets worden bewezen. Een vertrouwensman van de verzekerings maatschappij strijkt in het pension neer in artiestenvermomming om te trachten de schuldige aan de dood van de artiest te vinden. Dat is dan de bovenvermelde slang. Auteur Bischot laat het dier op vioolmuziek afkomen, maar dit sprook je is dan ook zo wijd verbreid dat strijd hiertegen evengoed telgen de bierkaai kan worden gevoerd. Dat de plot van een thriller op zo wankele basis balan ceert pleit niet voor het talent van Bischot. Dat de keus toch op zijn stuk viel moet wel worden toegeschreven het gemak van de niet zo grote rol bezetting eu de hier en daar wel gees tige tekst, die in ieder geval de hoofd persoon gelegenheid te over biedt zich i aforismen uit te leven. Herman Asselman heeft van die mo gelijkheden dan ook ruimschoots ge bruik gemaakt. Hij beweegt zich met souplesse door dit warnet van hele en halve waarheden, onverstoorbaar op zijn doel afgaand, in dit ,geval èn de slang èn de lieftallige Vera Weber, die hij vroe ger om onduidelijke redenen heeft laten zitten. Hoewel deze Vera een wat schim mige figuur blijft maakte Riét Krispijn- de Wolf er nog heel wat van. Twee bijrollen vielen in het bijzonder op: de fraai getypeerde concierge van Agnes Ouwerkerk—v. d. Blij, en het door angst bezeten kamermeisje, een aardige creatie van Tony v. d. HeijdenEveleens. De overige personen zijn door de auteur zo schetsmatig aangegeven, dat er nauwelijks eer aan te behalen viel. Opmerkelijke prestaties vielen hier dan ook niet te noteren. Lof verdient de vaart, die regisseur Kees Schutte het spel heeft 'meegegeven. Het decor van een ongenoemde medewerker muntte uit door goede sfeer en ook de geluids effecten klopten goed. Leidenaar met auto te water en verdronken De 58-jarige Leidse verzekeringsagent A. A. van der Poel is gistermiddag om streeks half twee met zjjn anto in het water langs de Schelpenkade gereden en verdronken. HU moest uitwü'ken voor een wlelrüdster. die een onverwachte manoeuvre maakte. Eerst tien minuten na het ongeluk kon het slachtoffer boven water worden ge haald. Er is nog getracht door kunstma tige ademhaling de levensgeesten op te wekken maar dit mocht niet baten. (Advertentie) Zoekt u een GERO-CASSETTE van 40,— of 400,—. v. d. WATER Haarlemmerstraat 207 heeft het. De Gero Specialist. Prof. Waterink sprak in Leiclen voor „Pedagogiek" De plaatselUke afdeling van de Ver eniging voor Pedagogiek had voor haar büeenkomst, die gisteravond in Het Gulden Vlies werd gehouden, prof. dr. J. Waterink uitgenodigd. Deze sprak „Dwang en vrUheid in de opvoe ding". Naar de mening van prof. Waterink worden in de pedagogiek vaak proble- gemaakt van de eenvoudigste za ken. Wanneer men over dwang spreekt men eerst weten wat vrijheid is. Vrijheid bevat twee elementen. Men moet loskomen van de banden die we zensvreemd zijn en men moet tegelij kertijd gebonden zijn door de banden die bij het wezen horen. Het veel gehoorde „Laat ze maar doen laten wat ze willen" is geen vrijheid, et is een dwang door dc ouders aan de kinderen opgelegd. Hier zijn ban den weggenomen, die er behoren te zijn. Kinderen zijn niet in staat het stramien te maken dat ze nodig hebben om te kunnen leven. Dit stramien moet hun door de opvoeders worden gegeven. Wat het kind nodig heeft, werkt vrij- heidbevorderend al lijkt het soms dwang. In het vrijheidsschema heeft de dwang een zekere mate van bestaan. Het op voeden is bepaald door het doel dat men stelt en het doel wordt bepaald door de normen. Het doel moet zijn het best beleven van de aan de mens ge geven vrijheid. Vele mensen oefenen dwang uit om zichzelf te kunnen uit- Elke opvoedingshandeling moet ech ter uit liefde en begrip worden geboren met gezag. Gezag zonder liefde wordt kleinzielige dwang. De opvoeder zoekt door de dwang de vrijheid te vinden ter ontplooiing van het wezen van het kind. Hiertoe moet elke opvoeder loskomen van zijn zelfzucht en zijn egocentrici teit. Hij moot het voorbeeld zijn van de normen die worden gesteld tot het be reiken van het opvoedingsdoel. De lief de moet primair zijn, dan is er geen pro blematiek van dwang en vrijheid, dan is er alleen de problematiek van het leven, geleid naar de hoogste top en doorleefd tot in de diiepste diepte. Liefde in het bloed CASINO. Personen die de puberteit nog geenszins ontgroeid zijn, moeten het filmpje Liefde in het bloed (Heures chaudes) in elkaar hebben gedraaid. t is een soort „Moord te Raamsdonk" met vele schokkende taferelen alleen is het vele bloed, waar dit verhaal van droop, vervangen door sex. Het draait alles om de „liefde" (of wat men daar onder wil verstaan). Een arme boeren dochter in een Zuidfrans gehucht zal trouwen, maar op de burgerlijke stand trekt de bruidegom, die van verre kwam, zich terug. Dat is pech. In het gehucht zijn geen jongemannen te vinden, dus daarom maar naar tante Irma in de naburige vallei. Van de regen de drup, want tante heeft een jonge- in op kamers wonen, die aan wat de psychiater noemt „satyriasis" lijdt. Geen vrouwmens laat hij met rust en dat toont regisseur Louis Felix door hem vele blousjes te laten uittrekken. Enfin, het eind is natuurlijk, dat hü trouwt met het jonge meisje, dat hem de rest van zijn leven wel stevig onder de duim zal houden. (Knullig). Via Mala LUXOR. Mensenweeee zo zou en de film Via Mala naar het boek van de Zwitserse schrijver John Knittel kun nen noemen. Het is weer zo'n soort „Eewig zingen de bossen", maar nu is Gert Fröbe er nog bij aan de drank ook. Verschrikkelijk, De regie is van Paul JWay, die met zijn naamgenoot Karl gemeen heeft, dat hij precies weet, waar hij de mosterd moet halen. Als het verhaal al te huilerig en wee-erig wordt, laat hij cameraman Richard Angst mooie opnamen van het Zwitserse landschap er tussen door strooien. Zodat er na het bittere steeds eer wat zoets gereed staat. De Duitsers noemen dit „Heimatfilme". Het grote publiek schijnt er nooit ge noeg van te krijgen, madr ieder die van een film wat meer verwacht dan bittere sensatie en zoete plaatjeskijkerij zou van het genre aan de drank kunnen raken. (Om tc. lwilexi). Tussen de bladzijden TRIANON. De met zoveel ophef aangekondigde film van Ottó Preminger, gebaseerd op het boek van Leon Uris Exodus, is in Leiden Het is een drie-en-eenhalf uur durende film en bij zo'n lengte verwacht men toch wel dat er nog iets is overgekomen van het machtigste epos van onze eeuw: de geboorte van de staat Israël. Helaas is dat „iets" maar bitter weinig. Als men bij het kijken zich de tragische geschiedenis te binnen brengt, waar deze film bedoelt relatie mee tc hebben, kan men zo nu en dan 'enigszins ontroerd worden. Van de film zelf gaat dit helaas niet uit. Natuurlijk kon Otto Preminger het dikke boek van Uris niet in zijn geheel weergeven. Hij moest uiteraard een keu ze maken. Deze keuze is ten enenmale slecht uitgevallen. De Exodus van de twintigste eeuw is een aangrijpend epos. Preminger heeft er een filmroman van gemaakt: glad gestreken, voor gemakke lijke consumptie gereed, van tijd tot tijd zoetelijk en nergens ook maar iets meer gevende dan de gekleurde buitenkant. Toen de Israëlieten door Mozes uit Egypte naar Kanaën werden geleid, deed God een wonder: zij bereikten droog voets dc overkant Het moderne Israël echter, dat deze tweede Exodus beleef de, heeft dit wonder niet mogen ervaren: het is getogen uit een oceaan'van leed. Voor het moderne Israël is het wonder eerst later gekomen: de opbouw van de nieuwe staat Zij zijn echter daarheen gegaan in geloof. In het geloof, dat God hun het land hunner vaderen zou geven. Dit geloof is niet beschaamd. Dat ligt niet aan de wereld, want de toenmalige machthebbers, met Engeland aan het hoofd, hielden Palestina potdicht Zij zijn er desniettemin gekomen en van dit indrukwekkende „desniettemin" vertelt Uris in zijn boek. De film geeft er slechts een zwakke afschaduwing van. Met enige welwillend heid kan men althans vermoeden, dat Preminger bedoelde iets van de tocht der Joden naar Israël te vertellen. Tel kens verwacht men Israël te zien, maar men komt telkens bedrogen uit: een Amerikaanse dame, Mrs. Fremont bij voorbeeld (Eva Maria Saint), loopt voortdurend hinderlijk voor de voeten. Slechts in de oude dr. Odenheira (Mar tin Miller) en In Dov Landau (Sal Mi- neo) herkent men even Israël. Voor de rest is het een avonturenverhaal, zoals Amerika er reeds zovele (en betert ge produceerd heeft. Ook is het opvallend hoe Otto Pre minger erin geslaagd is ieder religieus element uit te bannen. Wat daar de reden van is, kan men slechts gissen. Waar schijnlijk omdat de religie een inner lijke zaak is en niet past bij dit uiter lijk relaas van sterke staaltjes. Inderdaad moet do stichting van de staat Israël nog eens worden verfilmd, Otto Preminger was daartoe niet bij machte. Het wachten is op een regisseur, die wèl weet, wat zich daarginds heeft afgespeeld en die wèl de moed heeft de Hollywood-romantiek te laten varen en zich te bepalen tot het epos van de Uit tocht. het wonder van onze tijd. (Teleurstellend). Dov Landau (Sal Mineo) en Karen Hansen Jill Haworth) aan boord van de Exodus op weg naar Israël. PRAAT in Voorschoten over de derlijke vereniging met weinig heer Eggink en tien tegen leden en veel tekorten (die de één, dat men zal vragen „welke bestuursleden aan het eind van ER is in de loop der jaren heel heidscentrum. Het was weer de wat veranderd. De vereniging heer Eggink, die voorzitter werd is nu een afdeling van Het Oran- van de Egginkjes" Want er wonen er nogal wat bovendien hebben ze allemaal wel iets met het bollenvak te maken. „Maar we waren thuis dan ook met zeven kinderen," vertelde de 72-jarige heer Jan Willem Eggink me en op zijn ge zicht verscheen een glimlach vol goede herinneringen. Zelf heeft hij met zijn vrouw één dochter mogen grootbrengen; die is ge trouwd met een jurist en woont nu in Scheveningen. Daardoor bleven maar twee mensen over in dat grote Woelwijk aan de Veurseweg, waarachter het oude koetshuis nog herinnert aan de voormalige heerlijkheid van die naam. De heer Eggink vindt, dat Woelwijk (daterend uit de tach tiger jaren van de vorige eeuw) wel door een dronken timmerman kon zijn neergezet. Toch geven de twee enorme beuken in de •oortuin het wel iets statigs. bedoelt, ieder jaar dan maar weer uit je-Groene Kruis (met eigen zak bijpasten). Men stelde Kloosterman als tegenwo TERWIJL mevrouw Eggink de melk voor de koffie warm de op een gasje naast de zwarte marmeren schoorsteen, bracht ik het gesprek op de gezondheids zorg in Voorschoten. De heer Eg gink heeft immers veel pioniers arbeid op dit terrein verricht en deze maand, benoemde de plaat selijke afdeling van de protes tants-christelijke vereniging Het Oranje-Groene Kruis hem bij zijn afscheid als penningmeester tot erelid. Ja, dat afscheid,,'k Had er al eerder mee op willen houden," bekent de heer Eggink, „maar het bestuur wilde er niet van weten, vooral de vorig jaar overleden ds. Fortgens niet, die zelf voor zitter was en ook nog niet aan ophouden dacht. En daarom bleef ook de heer Eggink zijn werk een wijkverpleegster aan, zuster voorzitter). Dc heer Eggink ont- voor Het Oranje-Groene Kruis E. Barmentlo. „Van 's morgens popte zich na dc oorlog als één trouw. Het was hem lief gewor- vroeg tot 's avonds laat draafde van de toegewijde mensen aan 'duivenvoorde den. Zijn vader (C. Eggink) richt- het goede mens door het dorp en wie het te danken is, dat in Voor- ie op 13 november 1923 met ds. iedere avond ging ze trouw haar schoten een toen voor ons land Fortgens en de heer Van Kempen klantjes nog toedekken." In 1934 nog unieke vorm van samenwer- een Protestants-Christelijke Ver- overleed de heer C. Eggink en zijn king tussen de drie kruisvereni- eniging voor Wijkverpleging op. zoon Jan Willem volgde hem op gingen tot stand kwam met als l Het was aanvankelijk een won- als penningmeester. resultaat het prachtige Gezond- i De rustende hollenkwekcr J. W. Eggink tc Voorschoten, die veel pionierswerk heeft verricht voor dc plaatselijke gezondheidszorg. Deze maand benoemde dc afdeling van Het Oranje-Groene Kruis hem bij zijn afscheid als penningmeester tot erelid en dat ging ge paard met een oorkonde, die hij op dc foto net heeft ontrold. de propagandacommissie van S. de stichting Gezondheidszorg, rdiac ZN november j.l. werd bij hem echter „aan de bel getrokken", zoals hij het zelf zegt, daarbij ds. Houtzagers, een vroegere Geref. predikant van Voorschoten cite rend. En de heer Eggink bedoelt daarmee, dat hij ziek werd. Ge lukkig kwam hij er weer boven op maar hij heeft er zijn lering uit getrokken. Al zijn maatschap pelijke activiteiten heeft hij neer gelegd en dat moet een moeilijk maar ook wijs besluit zijn ge weest. De heer Eggink was bijvoor beeld ook al meer dan dertig jaar lid van het Scheidsgerecht van de Kon. Alg. Ver. voor Bloembollen cultuur. „Het Scheidsgerecht is een der belangrijkste pijlers der vereniging en alleen de allerbes te vakgenoten mogen daarin zit ting nemen" las ik in de dank brief, die de heer Eggink ontving. Enkele weken geleden kreeg hij een. heel blij bericht van z'n huis arts: hij mag weer autorijden en dat betekent wat voor iemand, die al meer dan vijftig Jaar met veel plezier achter het stuur zit. De heer Eggink weet zelfs z'n eerste autonummer nog: 5330 het ging in die tijd bij volgorde van inschrijving. Nog geen kwartier nadat hij de deur van Woelwijk achter me had dichtgedaan, kwam de heer Eg gink me met z'n auto achterop rijden. Over één van de dingen, die hij me even tevoren had ver teld, moest ik toch maar niet schrijven, vond hij. Elders hoorde ik, dat de heer Eggink als erelid van Het Oran je-Groene Kruis in goed gezel- 'schap verkeert; het andere in le ven zijnde erelid is namelijk jkvr, L. H. baronesse Schimmelpen- ninck van der Oye, wonend op Lola STUDIO. Jean-Luc Godard (A bout de souffle, Une femme est une femme» heeft in zijn eigengevonden onbeholpen filmgenre zijn meester gevonden: Jacques In zijn Lola vertelt hij van de eerste liefde, die sterker is dan de jaren van scheiding, sterker ook dan de meest ver lokkende verleiding. Een zeer romantisch gegeven, zoals men dat in vroeger jaren lezen kon in het „Stuiversblad", dat 21a cent kostte. Een onappetijtelijk dansmeisje uit een tienderangs Franse dansclub. Lola (een doorleefde rol van Anouk Aimée) js jaren geleden door Michel in de steek gelaten die haar met een zoontje achter liet. Lola zorgt beminnelijk goed voor haar zoontje, zingt droevige liedjes in de tent, is steeds vrolijk, hoewel in haar hart diep gewond door de ellende des levens, maar blijft ondanks vriendschap dc Amerikaanse matroos Frankie en jeugdvriendje Roland, hopen op de te rugkeer van Michel, haar grote liefde, na jaren wachtens eindelijk komt: rijkgeworden, maar nog steeds liefheb- Rondom deze Lola zjjn tal van andere mensen gegroepeerd, die eveneens in hun huidige omstandigheden niet ge lukkig zijn en hopen op een sprooxjes- prins of althans een rooskleuriger toe komst. Alleen voor Lola is deze wegge legd. De anderen moeten maar wachten tot een vervolg op deze film. Het verhaal is ronduit afschuwelijk, maar dit neemt niet weg, dat Jacques Demy een psycholerisch voortreffelijk observator is en daarom is dit filmpje, hoe ongelukkig ook van vormgeving, hoe tranenrijk het verhaal ook moge zijn, hoe bedacht en geconstrueerd alles ook in elkaar gezet is, een klein racester- werkje. Voortdurend breekt een uiter mate scherp geobserveerde psycnologi- sche tekening van gewone mensen in de purée door en dat is de reden, dat men zeer belangrijk werkstuk is: met eenvoudige middelen is een goed opmerker in staat het innerlijk leven van de mens in filmbeeld te brengen. Sche matisch en schetsmatig en toch van tijd tot tijd verbluffend raak, (Interessant), Pantsercommando's REX Tot maandag draait Pantser- commando's, een film dio ccn facet van de oorlog weergeeft zoals hij in Italië werd gevoerd tussen Amerikanen en Duitsers. Het krachtig oprukkende Amr- rikaansc leger wordt plotseling tot staan gebracht Dc Duitsers geven ondanks hun schijnbaar isolement geen krimp cn dus vermoedt men. dat zij gebruik maken van een onder water liggende tankbrug. Een groepje Amerikanen krijgt opdracht dc brug te vernietigen, waarin het slaagt, maar niet nadat het als door ccn hel is gegaan. Van maandag tot en met donderdag is cr iets opgewekters te zien. In Charlies Tante" hangt Heinz Rühmann weer de grapjas uit. (Ernst en scherts). Kermis in de regen LIDO. Kennis in de regen, de nieu we film van Kees Brusse, is (jeprolnn- geerd. Men ziet een persiflage van het gangbare genre misdaadfilm oftewel een opgewekte thriller.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 3