Coopvaetf
Ontwikkeling wiskundige
aanleg moet beginnen
op kleuterschool
Ds. Ottevanger keerde eens
in zijn eigen vacature
terug
Gesprek bij naderend afscheid
5Dit mag nooit
meer gebeuren'
MEUWE LEIDSCHE COURANT
3
WOENSDAG 14 MAART 1962
Contactdag in Avifauna te Alphen
MEER dan 700 hoofdleidsters en leidsters van kleuterscholen in Leiden,
Alphen aan den Rijn en omliggende gemeenten waren gisteren bij
een in het paviljoen van Avifauna te Alphen, waar een contactdag voor
het kleuteronderwijs werd gehouden. Ook verscheidene burgemeesters,
onderwijsinspecteurs en afgevaardigden van verschillende organisaties
woonden deze dag bij. Een hoogtepunt was een inleiding van mej. M. C.
Schouwenaars, inspectrice van het lager- en kleuteronderwijs in België,
over „Vóór-wiskundige activiteit in de kleuterschool". De bijeenkomst
stond onder leiding van mej. G. M. C. Gelauff, inspectrice van het kleuter
onderwijs in de 12de inspectie.
Mej. Schouwenaars kon over het ge
noemde onderwerp een uiterst deskundi
ge inleiding houden doordat zij in de af
gelopen tijd in opdracht van het Bel
gische ministerie van onderwijs een
die heeft gemaakt van de voor-wiskundi
ge ontwikkeling. Zij noemde deze hoogst
belangrijk in de kleuiterperiode. De wis
kunde is immers de leer der verzameling,
der ordening en juist de kleuterleeftijd
is in de ontwikkeling der wiskundige
aanleg bijzonder belangrijk. In de eerste
klassen der middelbare scholen in België
komen ieder jaar weer talloze verstan
dige kinderen, die niet kunnen rekenen,
aldus spr. en dit bewijst, dat er
leemte is op dit gebied.
Resultaat van het genoemde onderzoek
is onder meer de conclusie, dat op de
kleuterscholen geen nieuwe activiteiten
behoeven te worden ingevoerd. Wel moe-
Haagse rechtbank
Weldoener overvallen
Een 26-jarige monteur uit Leiden be
kende, dat hij voornemens was geweest
zijn vroegere weldoener neer te slaan
en te beroven.
In de naoht van 3 nov. pleegde hij
inbraak in een woning aan de Kager-
straat, waar hij als pleegkind had ge
woond.
Hij wilde geld hebben en samen met
een vriend, een 19-jarige havenarbeider,
beraamde hij het plan.
Het tweetal drong de woning binnen
en ging met een elektrische looplamp
naar de slaapkamer van (de bewoner.
Deze ontwaakte en er volgde een ge
vecht. Toen de overvallene de naam van
de jongen riep, werd het tweetal bang
en napi de vluoht.
De officier wees erop, dat verdachte
vaak kroegen bezocht en in geldnood
verkeerde. Gezien zijn jeugd luidde de
eis 9 maanden gevangenisstraf waarvan
3 maanden voorwaardelijk met aftrek
van voorarrest.
Uitspraak ,over 14 dagen.
Drank de schuld
Het was de drank die er de schuld
van kreeg, dat een 42-jarige kelner uit
Leiden op verkeerd spoor terecht was
gekomen.
Hij stal uit een opslagplaats aan het
Galgewater een doos met 5 kg marga
rine; uit een woning haalde hij een jas
en boodschappentas; in de sociëteit Mi
nerva, waar hij vroeger als kelner had
gewerkt, sliep hij op een nacht zijn roes
uit en nam hij de andere ochtend de re
genjas van een student mee; bij een
woning haalde hij overhemden van de
waslijn. Dat alles Verkocht hij en het
geld werd dn drank omgezet.
De officier zei dat het getob met ver
dachte al in 1946 is begonnen. Van alles
is met hem geprobeerd, totdat hij dan
nu een kuur tegen de drank zal onder-
De eis luidde voor de thans ten laste
gelegde feiten 6 maanden gevangenis
straf. De verdediger bepleitte verdachte
te herscholen, want zijn vak is nu niet
bepaald geschikt voor hem.
Uitspraak over 14 dagen.
Valse verklaringen
Een 39-jarige losarbeider uit Leiden
had in het tijdvak van 22 juni 1960
21 aug. 1961 de dienst voor Soc. zaken te
Leiden benadeeld voor een bedrag van
rond 2.000, door het indienen van valse
verklaringen. Voor zijn gezin kreeg hij
105 steun per week. Op zeker ogenblik
kwam uit dat hij werkte; aanvankelijk
werd vermoed, dat hij de gemeente voor
8.000 had opgelicht. Bij een verder on
derzoek bleek, dat de man als gevolg van
een vervalste werkgeversverklaring on
rechtmatig kinderbijslag had genoten.
De officier vond het gedrag ergerlijk.
De eis luidde vier maanden gevangenis
straf.
,,Ik ga in hoger beroep", kondigde de
man aan. ..Wacht dan veertien dagen, dan
Weet u het vonnis van de rechtbank",
merkte de president op.
Burgerlijke stand van
Leiden
GEBOREN: Janette dr v G Wij-
nands en H A M v d Putten; Vero-
nique Theadora Jacomina dr v N den
Hoed en P C van Wijland; Frangoise
Ivonne dr v G Kranenburg en A J
van Egmond; Edwin zn v J Verhoe
ven en L Kerkman; Arend zn v A
Voiding en J R Koops.
OVERLEDEN: J Fleur, 66 jr, wed
van C van Rhijn; E van Teeseling,
58 jr, edhtgen van J W v d Zon; W H
Wink, 89 jr, man; R Prins, 79 jr. wed
van J Rijsbergen.
ten bepaalde systemen worden aangepast
aan de belangrijke vóór-wiskundige aan
leg van het kind. Achtereenvolgens be
sprak mej. Schouwenaars de volgende
punten:
Functie van het getal
Het sorteren, groeperen en klasseren
der dingen; het gaat hierbij dus om de
ordening. Dit kan met gewone dingen
gebeuren maar ook bijvoorbeeld met een
glasservies of met bouwblokken, die vol
gens een bepaald systeem moeten wor
den opgeborgen.
Dan zijn er de identificatie-oefenin
gen, waarbij het gaat om de vergelijking.
Kleuters zijn namelijk in staat alle meet
kundige figuren te onderscheiden en
hiervan kan gebruik worden gemaakt
door die figuren niet alleen in de vorm
van een tekening te laten zien maar
door ze uit allerlei verschillende mate
rialen te vervaardigen. Slechts de knap
ste kinderen bleken bij de proeven in
België dan nog de vorm te kunnen her
kennen.
Vervolgens besprak mej. Schouwenaars
het belang van schatten, meten en we
gen; het lichaam van de kleuter zelf
moet hierbij de maatstaf zijn en bij het
wegen moet gebruik worden gemaakt
van een zgn. balans-weegschaal.
Belangrijk is ook jiet bijbrengen van
begrip voor de drieledige functie van
het getal: hoeveelheid, rangorde en ver
houding. Het tellen als zodanig heeft
niets te betekenen; het gaat om de we
zenlijke inhoud der cijfers; verder dan
5 of 6 behoefde men meestal niet te gaan.
Spreekster verklaarde waarom het getal
zeven voor vele kinderen zoveel moei
lijkheden oplevert. Ze kunnen het ner
gens mee identificeren, wat bij andere
getallen wel het geval is. Het getal vijf
herinnert bijvoorbeeldaan de vijf vin-
Mathematische toekomst
Ten slotte ging mej. Schouwenaars nog
in op het begrip voor tijd en ruimte
en op het belang van een goede ver
zorging der taal ter wille van de juiste
begripsvorming. Tijdsbepaling kan bij
voorbeeld worden bijgebracht door een
tijdband op school, waarin de verschil
lende gebeurtenissen der week zijn weer
gegeven en wat ruimtebepaling betreft,
kan de leidster met de kinderen een
rondwandeling door het schoolgebouw j
maken om daarna aan de hand van de
„instruöties" der kinderen een platte
grondtekening te maken.
Aangezien we een mathematische toe
komst tegemoet gaan, waarin steeds meer
werkende mensen met de wiskunde wor
den geconfronteerd (kernenergie en elek
tronica) achtte mej. Schouwenaars het
van groot belang, dat op de kleuter
school voldoende aandacht wordt ge
schonken aan de vóór-wiskundige ont
wikkeling.
Na een gemeenschappelijke lunch en
een bespreking van het onderwerp zong
de heer Frans Luit onder het motto
„De wijde wereld in" een aantal liedjes.
Er waren verscheidene stands te be
wonderen; zo hadden ook de meisjes van
de examenklas der Leidse kweekschool
een instructieve stand ingericht.
DOUWE EGBERTS
Zachte geurige pijptabak
in handige plastic tabakszak
Een gedeelte van de expositie
oorlogsdocumenten.
Jeugd en
middelbare scholen was de belangstelling voor de jeugdavond, gis
teren door de Leidse afdeling van de Nederlandse Vereniging van Ex-
Politieke Gevangenen uit de Bezettingstijd in de Stadsgehoorzaal gehou
den, zeer groot. Voorzitter L. Questroo sprak daarover zijn verheugenis
uit, doch hij had liever gezien dat een avond als deze nooit nodig zou zijn
geweest. De eigenlijke aanleiding was immers de bezettingstijd, en die had
er beter nooit kunnen zijn. Echter, de plicht (en de belofte, elkaar in kam
pen en gevangenissen gegeven) nnoodzaakte tot het op velerlei manier
doorgeven van een boodschap aan de jeugd die de toekomst ingaat: „Dit
nooit meer!"
De heer Questroo achtte de goede, op
komst van de jongeren ook een hoopvol
teken voor 'de toekomst kennelijk zijn
zij niet zo nihilistisch als sommigen wil
len doen geloven.
In aanwezigheid van onder anderen
burgemeester H. Duiker van Katwijk en
echtgenote, alsmede van enige Leidse
raadsleden, volgden de middelbare scho
lieren het programma dat het verzet in de
bezettingstijd tot thema had.
Kapelaan H. Kampschöer uit Alkmaar
besprak de hoofdmomenten van het ver
zet. „Ondanks de negatieve klank van
het woord had het verzet zelf tijdens
de oorlog een positieve inhoud. Het had
vaderlandsliefde, geloof en eerbied als
bronnen, die na een periode van uitslui
tend geestelijk verzet in 1943 uiterlijke
tekenen daarvan opwekten. De Kerken
vonden elkaar in een gezamenlijk stimu
leren van het protest; de ondergrondse
pérs. Nederlandse artsen, de studenten
wereld, artiesten en vele anderen leer
den het volk begrijpen dat vrijheid van
beginsel een geestelijke kracht is, die
het leven leefbaar maakt
Gedichten
Onder een enthousiaste ovatie beklom
modeshow
voor dames-, heren-, sportgirls- en jongenskleding
In de grote zool van Avifauna te Alphen aan de Rijn op vrljdcg 23 maart a
gepresenteerd door
mode-eldorado
01710-31747
met medewerking van Dames-Modehuis De Groot. Leiden, Breestraat 1t3, tel. 01710-20706.
Schoenen N.V. Hollants; bijoux, coiffures en make-up J. P. van der Blom.
Entree met uitgebreide Koffie- of Thé Complet f 3.7S. Als bijzonderheid: muzikale begeleiding
Tonny Schiffersteintijdens de pauze wereldkampioen goochelen Fred Kaps.
Voor gratis bussen Leiden/Alphen v.v. wordt zorg gedragen. De kaarten gelieve U vóór dinsdag 20 maart
af te halen aan bovenstaande adressen.
Peek&Cloppenburg
(Van onze stadsredacteur)
ALS dominee Ottevanger zegt, dat hij in Leiden een „uitnemende tijd"
heeft gehad, is dat geen vriendelijkheid je dat nu eenmaal van een
pastor voor zijn afscheid wordt verwacht. Het is eenvoudig zo. Hij kan
dat zelfs cijfermatig bewijzen: alleen in zijn Leidse tijd (van 1938 af) ont
ving hij negentien beroepen. De geachte heren hoorders lieten zich niet
afschrikken door de naam van het huis Fruinlaan 8, „Op honk", en be
riepen, maar ds. Ottevanger hechtte zowel aan deze pastorie als aan het
grote honk dat Leiden heet, blijkbaar zoveel waarde, dat hij er „hokvast"
is geworden en zich volgende maand zeker niet zonder moeite zal moeten
losmaken van veel wat hem lief is. In het bruisende Rotterdam opge
groeid is hem het stadspastoraat niet tegengevallen. „Ik heb me hier nooit
een vreemdeling gevoeld en tegenzin heb ik in mijn werk niet gekend".
Twee-en-?een^half-uur hebben wij op
zijn studeerkamer met dominee en mevr
Ottevanger over de afgelegde weg ge
praat Een kleurig „reisverslag" langs
vele Gemeenten met als zonneschijn
boven de klassieke Jesaj a-tekst c
Sions verlossing: „Troost, troost mijn
volk, zegt uw God. Spreekt tot het hart
van Jeruzalem en roept het toe dat zijn
lijdenstijd volbracht is, dat zijn onge
rechtigheid verzoend is, dat het uit de
hand des Heren dubbel ontvangen heeft
voor al zijn zonden".
Aan het eind van ons gesprek
trouwde ds. Ottevanger ons toe, dat het
oplichten van dit woord in zijn leven
als het uitgangspunt van zijn predikant-
zijn mag worden gezien. „Het is ook de
samenvatting van mijn levensloop".
Hoe zullen ook in het leven van
predikant praktijk en theorie onderling
verschillen. Hoe groot is vaak de i
selijke nood die op hem aanstormt en
gering de rest van aanvankelijk
voortstuwend idealisjne als laatste
plekje vuile sneeuw.
En toch.„Hierin leef ik en hier
in is het leven van mijn geest", zegt
ds. Ottevanger met de oud-testamen-
tische koning Hiskia. En daarom vindt
hij het een vreugde, dat hij bij dit
emeritaat niet zonder werk komt. Hij
is hulpprediker geworden
Hervormde Gemeente van Bilthoven.
„Ik preek graag, ik catechiseer graag,
ik bezoek graag zieken en bejaarden".
En daarin heeft uu Bilthoven ds.
Ottevangers adres wordt: Henrica
Erpweg 30, De Bilt op gelukkige
wijze voorzien.
Geen exclusivisme
Ds. Ottevanger behoort tot de modali-
■it van de Geref. Bond in de Hervorm
de Kerk. Hij heeft dat nooit verheeld.
Hij heeft er ook nooit spijt van gehad.
„Ik heb niet exclusivistisch willen
zijn. De predikant wie hij ook
moet de gehele Gemeente op het oog
hebben. Ik heb de ruimte in de Kerk
'Hen zien, maar dan toch binnen de
grenzen van Schrift en belijdenis.
Mijn keuze werd bepaald door het
feit, dat ik in deze richting het w
de Kerk het duidelijkst zag uit
gedrukt. Enerzijds het positief hand
haven van de belijdenis, anderzijds
•n van die dingen die deze be
lijdenis weerspreken.
Overigens behoeven tegenstellingen
op dogmatisch, liturgisch en ander
terrein geen afbreuk te doen aan een
goede, persoonlijke verstandhouding.
Mijn grote vrienden vind ik werkelijk
niet alleen in de kring van de Geref.
Bond".
Een gevoel van geïsoleerd-s{aan heeft
ds. Ottevanger ook in Leiden niet gekend,
„Ik heb me altijd gehouden aan de
beginselen die mij 't daaraan-trouw-
blijven waard zijn. Daarvan meende
ik ook. te mogen getuigen. Een beetje
i dit en een beetje van dat ligt niet
mijn aard, zodat anderen meestal
van tevoren wel wisten hoe ik over
iets dacht. Het gaat bij dit alles om
waardering en begrip voor elkaar. En
dan is het niet nodig het eigen stand
punt. althans dat waarin wezenlijke
trekken zitten, te verlaten".
Vorm en inhoud
De gemeensohap in de stad is op de
ie plaats wel duidelijker voelbaar dan
op de andere.
„In de Pieterskerk heb ik dikwijls
het gevoel gehad, dat ik min of meer
de orator ivas. In de kleine wijkkerk
gaat dat alles veel gemoedelijker.
De predikant kent de -mensen en de
gezinnen en sluit als het kan bij hun
vreugden en noden aan".
Ds. Ottevanger, die vroeger meer in
het centrum van de stad werkzaam was,
verklaarde, in de nieuwe wijk in Noord
(met als centrale punten de aula van de
b.l.o.-sohool aan de Marnixstraat, het
jeugdhonk aan de Willem de Zwijger
laan en een zaaltje in de Gasstraat en
gelukkig nog dit Jaar, als nieuw centrum,
de Koningskerk met bijgebouw) geen
duidelijke aansluitingsmoeilijkheden te
hebben gehad.
Jk voelde me stadsmens en dat
is al belangrijk. Ik zal riiet beweren,
het verzet
Enny Mols-de Leeuwe het po
dium, waarna zij voor een muisstille
zaal een stuk proza van A. H. Nijhoff;
,,De dagen spreken" voordroeg. Na de
pauze, waarin de met medewerking van
het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumen
tatie ingerichte expositie van documen
ten, foto's, tekeningen en ander mate
riaal werd bezichtigd, vertolkte zijn een
zevental verzetsgedichten van verschil
lend gehalte: „Executie", „Ongenoemde
doden", „Joods kind", „De ballade van
de ter dood veroordeelden", „Voorjaar in
het Westland", ,,Ik snak naar de dag" en
„Nabetrachting". Mevrouw Mols-de Leeu
we is een uitstekende voordrachtkunste
nares en het was dan ook niet verwon
derlijk, dat zij sfeer uit de gedichten in
haar (bescheiden) manier van optreden
Mevrouw J. E. Glastra-van Loon gaf
een korte toelichting op de illegaal tij
dens de hongerwinter opgenomen film
„Honger", die dé ellende van de mens
die geen verzet tijdens de oorlog pleegde
doch uitsluitend „burger", was, schrij
nend duidelijk maakt.
Mr. dr. K. de Vries, directeur van
de Leidse Christelijke kweekschool,
legde in zijn slotrede de nadruk op
de hoofdmotieven van het verzet;
historisch besef, nationaal gevoel en
het geloof. Het historisch besef ver
oorzaakt eerbied voor het leven, kri
tisch besef en openheid voor de vol
heid van het leven. Nationaal ge
voel kwam voort uit een historische
lotsverbondenheid en geloof gaf de
kracht, waardoor men het verzet
geestelijk aankon. De heer De Vries
wekte de jeugd op zich bewust te
blijven van de waarden, die in het
verleden het vermogen tot verdedi
ging van de vrijheid ondersteunden.
Tien leden van het Leids Politie Mu
ziekgezelschap onder leiding van diri
gent R.F.S. Voerman zorgden op verant
woorde wijze voor de muzikale omlijs
ting van het programma.
dat aanpassing van de kant va
predikant niet nodig zou zijn,
ik ben wel van mening, dat die
passing zich dan tot het formele moet
beperken en niet tot het materiële
moet uitstrekkem Wel de vorm, maar
niet de inhoud".
En zo zijn er dingen waarvan ds. Otte
vanger meende niet te mógen afwijken.
Hij zegt ervan: „Juist met het oog op
het behoud van de Gemeente".
Zijn waardering bijvoorbeeld van
oude richtlijnen voor de kerkdienst
onverminderd positief. Hij vreest, dat in
grijpende wijzigingen ook een verande
ring in het „inhoudelijke" zullen mee
brengen.
Volle Evangelie
Persoon en prediking van de Rot
terdamse predikant dr. J. D. de Lind
van Wijngaarden hebben niet nagela
ten op ds. Ottevanger een stempel te
drukken, al zou er later een moment
komen waarop de „leerling" zijn
„geestelijke vader" niet meer kon vol
gen.
„Vooral de ruimte in zijn prediking
trok mij aan. Hij was niet enghartig,
liet het Evangelie zien in al zijn vol-
Dr. De Lind bracht de jonge Ottevan
ger de eerste beginselen der oude talen
bij. Na het christelijk gymnasium in
Haag te hebben doorlopen, studeerde hij
aan de universiteit van Utrecht, wa:
met name de invloed van prof. dr. Hugo
Visscher onderging.
In'het hartje van de winter van
verbond dr. De Lind van Wijngaarden
kandidaat Ottevanger aan zijn eerste Ge
meente, het schilderachtige, plassenrijke
Sluipwijk, een typisohe Zuidhoilandse
Gemeente met een nogal ruige bevol
king van vissens en tuinders.
„Ik was er de eerste predikant van
de Geref. Bond. De deining die mijn
komst er veroorzaakte, heb ik wel
even gevoeld, maar toch heb ik de
Gemeente voor de prediking weten te
In 1927 ging het naar Papendreoht,
doop wel van gelijke signatuur, maar
geheel andere structuur: motorenfabrie-
ken, scheeps- en vliegtuigbouw. Een ge
industrialiseerde gemeente dus, maai
met een grote daadwerkelijke belang
stelling voor de Kerk.
's Morgens en 's avonds een over
volle kerk. In mijn tijd werd de kerk
met vierhonderd zitplaatsen uitge
breid".
een gedenksteen staat, dat Ans
DS. OTTEVANGER
vreedzame vasthoudendheid
Johan Ottevanger de eerste steen voor
deze vergroting hebben gelegd.
„Het was een mooie tijd van grote
opleving. En er was een eenheid die
door niets kon worden verstoord".
Naar de stad
Toen kwam de eerste stad: Kampen.
Een echte provinciestad, centrumge
meente in een vrij groot gebied. Een stad
ook met een rechtstreekse gerichtheid
Kerk. „Het Nederlandse Jeruza
lem", zoals de volksmond haar kwalifi
ceerde. Ds. Ottevanger kwam daar voor
het eerst in een gemengde Gemeente,
zij het dan met een vrij sterke Geref.
Bondsstroming.
,Je moet dan in verschillend op
zicht gaan proberen, de gulden mid
denweg te bewandelen. Het is een ge
makkelijke aanpassing geworden".
Het kerkbezoek was er buitengewoon.
Al na drie jaren beriep Ridderkerk
hem. Dat dorp onder de rook van zijn
'aderstad, met zijn ouders in de nabij
heid en de stoere Laurenstoren zichtbaar
verte, trok onweerstaanbaar. Maar
het korte verblijf daar van februari
Op zondag 29 april om 7 uur
's avonds hoopt ds. M. Ottevan
ger in de Pieterskerk afscheid te
nemen van de Leidse Hervorm
de Gemeente. Hij gaat zich na
zijn afscheid vestigen in De Bilt.
Reeds heeft hij een hulppredi
kerschap van de Hervormde
Gemeente van Bilthoven a
vaard. Hem is daar speciaal de
geestelijke verzorging in
kring van de modaliteit van
Geref. Bond opgedragen.
Verliest Hervormd Leiden op
de laatste zondag van april i
predikant, op de eerste zondag
van mei hoopt ds. J. Poort van
Oosterbeek (vac. ds. J. N. de
Ruiter), hier zijn intrede te doen.
Dan bestaat nog slechts de va
cature ds. Ottevanger. Het be-
roepingswerk is inmiddels be
gonnen.
1933 tot oktober 1934 doet vermoeden,
dat het gezin Ottevanger het „heimwee"
naar het Overijsselse Jeruzalem iniet kon
kwijtraken; toen Kampen er niet In
slaagde, In de In 1933 ontstane vacature
te voorzien, besloot het stoutmoedig, ds.
Ottevanger terug te beroepen. En het
tuk be nog ook. De tegen woordige kerk
orde sluit dergelijke curieuze verwisse
lingen uit.
Nóg staan de Kamper perioden ds en
mevrouw Ottevanger helder in de her
innering.
Mevrouw: „Het leek wel of je alle
maal familie van elkaar was. Kampen
had de genoegens van het dorp, maar
de gemakken van de stad. En de men
sen leefden zo met alles mee en wis
ten veel. In de gezinnen leefde de zaak
van de Kerk ook".
Toch werd In 1938 de hoorcommissie
Uit Leiden, bestaande uit godsdienst
onderwijzer J. de Groot en de heer D.
Kwaak, met alle welwillendheid
ontvangen.
„Tot dusver heb ik ongeveer 4500
keren gepreekt. U moet weten: ik
jreek heel graag. Doe ik het niet in
Leiden, dan is het wel ergens anders.
Meestal in de eigen provincie. Maar
in Leiden heb ik altijd het liefst ge
preekt. Hier ken ik de mensen en de.
gezinnen. En pastoraal verzorg ik hen
>k 's zondags in de eredienst".
Met dankbaarheid denkt de predikant
ook terug aan zijn geestelijke verzorging
militair verband. Van 1929 tot 1952
3 hij reserve-veldprediker. Zijn gaml-
nen waren Kampen, Ede en Harder
wijk. Van 1939 tot augustus 1940 was hij
in actieve dienst. En van 5 mei 1945 tot
eind 1946 werkte hij in de Leidse Doelen
kazerne als kamippredikant
Ook het jeugdwerk had zijn aan
dacht. In de Maasstad was hij voorzit
ter van de ring van J.V.'s op Geref.
grondslag, van 1923 tot 1928 secretaris
van de Bond van Hervormde knapen-
verenigingen op G.G. en van 1930 tot
1938 voorzitter van de ring Kampen
en tweede voorzitter van de provin
ciale afdeling OverijsselGelderland
de Hervormde jongelingsbond op
G.G.
Winst in de diepte
Aan het eind van zijn ambtelijke loop
baan staande zegt ds. Ottevanger, veel
zegen te hebben ontvangen op het ver
kondigen van de troostboodschap.
„En ik ben er ook zelf door geze
gend. Als tk de preken van de eerste
tijd nog eens doorlees, weet ik, dat ik
het niet opnieuw zo zou doen. Dat is
niet een zaak van waarheid of on-
aarheidmaar van manier van ver
tolken. Het is allemaal toch dieper
geworden".
Zijn wijkgemeente laat hij niet zonder
perspectief achter. Er is een kern van
trouwe medewerkers. Nog dit jaar zal in
Noord de Koningskerk worden geopend,
oor alle takken van wijkwerk
plaats zal zijn. „Ik verwacht dan ook
eel van de toekomst".
Bij het afscheid heeft ds. Ottevanger
ook nog een wens. Hij vindt zijn wijk
in geografisch opzicht niet helemaal
goed. De Haarlemmerweg met omgeving
bij de Marewijk moeten worden ge
voegd en de omgeving Havenplein zou
ar de Molenwijk moeten.
,,Als deze correctie niet tot stand
komt, blijft de nieuwe kerk aan de
rand staan. Deze wijziging zou in het
belang van de Gemeente zijn".
Wie zei ook alweer, dat eerder een
dubbeltje in een kwartje verandert dan
grenscorrectie met algemene
instemming wordt voltrokken? Is dat
de Kerk zo? Daar ligt in ieder
geval al een zorg voor de opvolger, voor
dat de man nog maar weet dat een deel
van de aandacht der hoorders hem ge
wijd zal zijn!