BOB KENNEDY L THUIS DE LEUKSTE SMALFILMS bracht Jack naar Het Witte Huis zwoegt in woonark ZATERDAG 24 FEBRUARI 1962 Hieinuf Cciilsrljc (ffoiirnn Energieke broer van de president En nu is hij weer voor hem op reis "TEN MERKWAARDIGE figuur is Robert -*-1 Francis Kennedy, de 36-jarige broer van de Amerikaanse president, die in de komen de dagen een bezoek aan ons land zal bren gen. Eigenaardig is hij, omdat hij vrijwel zijn gehele leven voor anderen heeft gewerkt, omdat hij daarbij gebruik gemaakt heeft van methoden, die vriend en vijand irriteer den, omdat hij desondanks op een groot suc ces kon bogen en ook omdat hij een bewon derenswaardig organisatietalent wist te be nutten door vaak langer dan 16 uur per dag onafgebroken te werken, ondanks het feit, dat hij als „rijke jongeling" een prinsenle ven had kunnen hebben. Men constateert bij deze jongeman een zekere geldingsdrang, die zich uit in een dadendrang en niet alleen moet worden verklaard uit het feit, dat hij rijk en dus onafhankelijk is, maar ook en vooral door de omstandigheid, dat hij in de grote familie der Kennedy's de eeuwige tweede is geweest, de jongere broer, die niet opviel in de schaduw van de oudere broer en die zich reeds tijdig realiseerde, dat zijn (politieke) toekomst zou staan of vallen met die van de „grote broer" of van de „grotere broers" als men wil. Hel begin John Fitzgerald Kennedy, de oudere broer van Robert Francis (Bob genoemd) en sinds vorig Jaar president van de Verenigde Staten, vestigde al in de tweede wereldoorlog de aandacht op zich als commandant van een PT-boot, die in de Pacific door de Japan ners tot zinken werd gebracht. Door het moedige optreden van Jack (zoals de president wordt genoemd) werd de bemanning van een zekere verdrinkingsdood gered. Bob studeerde aanvanke lijk nog aan de Harvard-universi- teit, doch meldde zich tegen het einde van de oorlog voor de ma- i rine-vliegdienst, maar toen zijn opleiding in de Verenigde Staten te lang ging duren, wist hij ge daan te krijgen, op een schip ge plaatst te worden, waardoor hij contact met de vijand zou kunnen krijgen. En zo kwam hij aan boord van de torpedobootjager Joseph P. Kennedy, genoemd naar zijn oud ste broer, die tijdens een bom- bardementsvlucht, waarvoor hij zich als vrijwilliger had opgege- Iven, was gesneuveld. Maar Bob kwam met de torpe dobootjager niet verder dan de Caraïbische zee. waar hij belast werd met onderhoudswerkzaam heden en het bedienen van de radar-apparatuur. Hij bleef ver I van het strijdgewoel verwijderd en verliet in 1946 niet bijzonder enthousiast de dienst om zijn studie aan de Harvard-v teit voort te zetten. stap Thuisgekomen vond hij zijn broer Jack midden in een verkie zingscampagne in het elfde dis trict van Boston. Jack wilde pro beren in het Huis van Afgevaar digden te Washington te komen en Op was, bleek uit het feit, dat Eisen hower op diezelfde dag tot presi dent van de Verenigde Staten werd gekozen en dat er dus spra ke was van een Kennedy-zege te midden van een opkomend Repu blikeins getij. Van die tijd af heb ben de gebroeders Kennedy be wust aangestuurd op de verove ring van het Witte Huis door Jack. In 1956 was de tijd nog niet rijp. De Kennedy's hebben toen geen serieuze poging gedaan, de weg naar het Witte Huis te force ren. Stevenson was toen nog de man, van wie de Democraten wonderen verwachtten en Jack Kennedy was toen nog geen veer tig jaar oud. Toch werd de naam van Kennedy in die dagen al vaak genoemd in connectie met het Amerikaanse presidentschap en begon men zich al in brede kringen af te vragen, of een roomskatholieke politicus wel pre sident van de Verenigde Staten zou kunnen worden, met andere woorden, of het voor een partij verantwoord zou zijn. met een rooms-katholieke kandidaat voor de dag te komen. En na de twee de nederlaag van Stevenson te gen Eisenhower begon in feite reeds de definitieve strijd voor de kandidatuur van Jack Kennedy, een strijd, die voor Bob Kennedy werd geleid met een aanstekelij ke vechtlust en een bewonderens waardig uithoudingsvermogen. McCarthy Voordat het zover was. werd Bob Kennedy counsel bij de Per manente subcommissie van on derzoek van de Amerikaanse Se naat. Hij behoorde dus tot d<- staf van deskundigen, die niet het lidmaatschap van de Senaat be zaten. Deze subcommissies zijn lichamen en de zittingen ervan, die vaak via t.v. en radio worden uitgezonden, zijn zeer belangrijke nieuwsbronnen voor de parlemen taire journalisten in Washington. L Minister Kennedy en zijn vr bij het vertrek uit Amerika, t hun wereldreis van 26 dagen, I i waarbij zij ook Nederland sullen bezoeken. van een Senaatscommissie, die een onderzoek moest instellen naar gangsterpraktijken in de Amerikaanse vakbeweging. En hij werd de grote tegenspeler van be ruchte mensen als Dave Beck en Jimmy Hoffa, de grote „bosses" van de vakbond van transportar beiders, die contacten met de on derwereld onderhielden om hun „zaken" te kunnen doen. Energiek Bob Kennedy werd in die da gen een figuur met nationale be kendheid die gerespecteerd werd om de moed, die uit zijn optreden tegen het gangsterdom bleek. Alle ondervragingen werden via de televisie uitgezonden en iedereen kon zien, hoe een jongeman van nog geen 32 jaar groten uit de onderwereld wist te ontmaskeren, die kort tevoren nog onaantast baar leken te zijn. Wat Beck be. treft wist Bob Kennedy het be wijs te leveren, dat hij op grote schaal vakbondsgelden had ver duisterd. De transportarbeiders- vakbond werd uit de AFL-CIO (het overkoepelende vakbondor gaan) gestoten en Beek werd tot vijftien jaar gevangenisstraf ver oordeeld. Men zegt wel, dat Bob Kennedy de strijd tegen Beek (Jim Hoffa bleef totdusver bui ten schot) vooral heeft gewonnen omdat hij minder nachtrust no dig had dan zijn tegenstanders en pas ophield met werken, als hij had gezien, dat de lichten in het kantoor van Hoffa (die de werkelijke gangsterleider op de achtergrond was) waren gedoofd. Uit die tijd stamt ook de samen werking van Bob Kennedy met Pierre Salinger, de man die nu perschef van president Kennedy is. Bob benoemde hem destijds tot zijn voornaamste medewerker en het succes tegen de gangsters is dan ook mede te danken ge weest aan de grote steun, die Bob Kennedy van Pierre Salinger kreeg. Organisator Het duurde tot 1960, voordat Bob Kennedy dit werk uit han den gaf om de leiding op zich te nemen van de verkiezingscam pagne van zijn broer Jack. In al le stilte had de familie Kennedy al een organisatie opgebouwd, die haar weerga niet had gekend in de Verenigde Staten. Toen on verwacht bleek, dat Bob Kennedy de organisatie zou leiden, was het duidelijk, dat de tegenstan ders van Jack Kennedy het zwaar te verduren zouden krij gen. Dat was dan ook het geval, want Bob leverde de meeste toe spraken, werkte het hardst en het langst, ontzag niemand en kwam er openlijk voor uit, dat het enige wat voor hem van be lang was de verkiezing van zijn broer tot president van de Ver enigde Staten was. En ondanks de weerstanden, die Bob door dit optreden ook binnen de Demo cratische partij heeft opgeroepen, slaagden de gebroeders Kennedy met de steun van hun grote fa milie er in, de partijleiding te overrompelen. de godsdienst kwestie tot hun eigen volle te- vredenheid te regelen en de kan didatuur van Jack Kennedy de veilige haven binnen te loodsen. Niet de capaciteiten van Jack, maar de onfeilbaar werkende or ganisatorische talenten van zijn broer Bob brachten een Kennedy in het Witte Huis. Wereldreis De beloning kon niet uitblijven voor Bob. Jack benoemde hem tot minister van justitie en trok zich niets aan van de kritiek, die dit besluit uitlokte. Totdusver is niet gebleken, dat deze kritiek gerechtvaardigd was. Wel heeft Bob Kennedy in de eerste den van zijn optreden als ter bijzonder hard toegeslagen, toen er rassen-onlusten in het Zuiden van de Verenigde Staten dreigden, daarmee positie kie zend tegen de blanken, die zich met ongeoorloofde middelen ble ven verzetten tegen de rassen-in tegratie, die door de regering te Washington wordt gestimuleerd. En nu is hij bezig aan het laat ste deel van zijn wereldreis, die hem naar Japan, Indonesië, Siam, Rome en Berlijn heeft ge bracht. Morgen arriveert hij in ons land en maandag vertrekt hij weer via Parijs naar de Ver. Sta ten. En daar kan de politieke ba lans van zijn veelbesproken op- tredén worden opgemaakt. Groot gezin Tenslotte nog enkele bijzonder heden over Bob Kennedy: hij huwde in 1950 met Ethel Shakel, een stadie-vriendin van zijn zus ter Jean. Het echtpaar heeft ze ven kinderen (Bob was zelf het zevende kind van Joseph Kenne dy Sr.) en huisvest behalve dit zevental een grote verzameling huisdieren, als ganzen, paarden, ponies, kikkers, katten, honden, kanaries, vissen en zelfs geiten en lammetjes. Zoals vrijwel alle vrouwen in de familie Kennedy heeft de echtgenote van Robert, die haar man op zijn wereldreis vergezelt, een grote belangstel ling voor de politiek. Haarman schreef eenmaal ,,'tVersioorde mierennest" In Japan werden Robert Kennedy 1 en zijn vrouw omstutvd door l verslaggevers en fotografen, nadat de broer van de Amerikaanse 1 president op een studentenbijeerv k komst had gesproken. nedy deel uitmaakte, stond onder voorzitterschap van de beruchte senator Joe McCarthy, wiens me thoden ook bij Bob zoveel kritiek ontmoetten, dat hij ad na een half jaar ontslag nam. Een jaar later, toen de golf van McCarthyisme over zijn hoogtepunt raakte en het optreden van de senator door de Senaat werd gedesavoueerd, kwam Kennedy opnieuw bij de subcommissie terecht. Spoedig deed hij als jong jurist van zich spreken en zo kreeg hij de leiding Aan de schilderachtige Am- stel, recht tegenover het gere nommeerde Amstelhotel, ligt een bruingeteerde woonschuit, op de deur waarvan met forse letters de naam Dijns is aange bracht. Voor een niet-Amster- dammer zegt dit niet zoveel, maar in de hoofdstad zelf zijn er maar weinigen, die, als ze langs de Sarphatikade 4 wande len en de ark met die aandui ding voorbijgaan, omtrent de bewoning in het duister tasten. Want Dijns is de voornaam van mevrouwde weduwe Van Brug- gen-van Heerdt tot Eversberg, wier man tientallen jaren kunstredacteur was van een alom gerespecteerd dagblad en een grote bekendheid verkreeg als auteur van het zo intensief gelezen boek: „Het verstoorde mierennest": Kees van Brug gen. Anderhalf jaar geleden overleed hij, 86 jaar oud. Kees was een fijngevoelig en een knap schrijver, die tevens on derhoudend vertellen kon; zodat we op bepaalde vergaderingen, waar we hem regelmatig ont moetten, soms méér genoten van zijn verhalen dan van die, waar voor we eigenlijk waren geko men. En hij raakte pas goed op dreef, wanneer daar ook zijn leef tijdgenoot was, de oud-journalist. Dijns in haar karakteristieke houding tijdens de conversatie Komen en gaan In het grote herenhuis, dat Kees in vroeger jaren samen be woonde met de K-L.M.-vlieger Viruly, was het altijd een komen en gaan van de velen, die er een eer in stelden, zich tot zijn vrien denkring te mogen rekenen, on der wie talloze jongeren, die graag bij hem aanbelden vanwe ge de gezelligheid en wijsheid, die men er steevast ontmoeten kon. Maar in 1960 nam hij, met die verwaaide halfgrijze haren, dat artistieke baardje en die doorgaans wat vochtige, gewe tensvolle ogen, voorgoed afscheid van ons voor menigeen een grote leegte achterlatend. In de eerste plaats voor Dijns, met wie hij zich tien jaar geleden mede dank zij de hulp van de strijdlustige Bob kwam hij er ook inderdaad. En terwijl Jack zich bekwaamde in de politieke strategie, ging Bob verder met zijn studie in Harvard, nadat hij een reis van enkele maanden naar Latijns-Amerika had ge maakt. In 1948 behaalde hij in Harvard de bachelors-graad, maar toen was het weer hoog tijd, dat hij er eens uit ging. Het werd Palestina (waar hij als oor logscorrespondent werkte voor de Boston Post) en Berlijn (waar hij voor hetzelfde blad over de blokkade en de luchtbrug schreef). In de Verenigde Staten terug gekeerd vond ook Bobby Kenne dy dat het tijd werd, zijn studie te gaan voltooien. Hij ging naar de universiteit van Virginia, maakte eindelijk ernst van zijn werk en behaalde daar in 1951 zijn juridische graad. Korte tijd daarna trad hy als „attorney" In dienst van het ministerie van justitie, waarvan hij dan vorig Jaar de leiding heeft overgeno- Campagnes De geldingsdrang van Bob Ken nedy kreeg pas vrij baan, toen zijn broer Jack zich had voorge nomen. als Democratisch kandi daat een gooi te doen naar een zetel van de staat Massachusetts io de Amerikaanse Senaat. Bob leidde de verkiezingscampagne op een dergelijke wijze, dat Jack kans zag, zijn Republikeinse te genstander John Cabot Lodge te onttronen, die nota bene de pro motor was geweest van generaal Eisenhower. Hoe groot de over winning van Jack (en als gevolg daarvan ook van Bob) Kennedy De zomer uit het land, de ca mera in de kast! Is het bij u ook zo? Gaat uw filmcamera de wintertijd op pensioen? Dan mist u het grootste deel van het jaar en u mist de mooiste kan sen, want de leukste films ma ken we thuis. Wie wel eens bij kennissen de smalfilms bekijkt, krijgt de indruk dat ons land niets dan zonneschijn kent en het hele Ne derlandse gezinsleven zich uit sluitend buiten afspeelt. We weten natuurlijk allemaal dat dit niet zo is, het leven in ons land kent gelukkig de hui selijke kring als middelpunt van het gezin. Het gewone avondje thuis rond T.V. of radio. De verjaardagen, de feestdagen, het fuifje ter gelegenheid van een geslaagd examen, dat alles gebeurt blniren uw muren. Waarom filmen we dat dan niet? In negen van de tien ge vallen omdat het ons te moeilijk lijkt. Maar het is in feite juist gemakkelijk, zelfs eenvoudiger dan buiten filmen. Buiten is het licht onderhevig aan wisselin gen. er kunnen wolken komen of er hangen buien. Binnen ge bruiken we filmlampen, die ons een constante hoeveelheid licht verschaffen. En juist in die con stante lichthoeveelheid schuilt de eenvoud, want we hoeven ons diafragma alleen maar aan te passen, aan die lichtopbrengst. Dat gebeurt via een soort ezels bruggetje, dat u bij de verpak king van de lampen vindt. Het is zo simpel dat een kind het kan hanteren. Twee lampen getal van 10 (bij een film van 17 gr. din.). Stelt u de camera op, op een afstand van bv. 2 me ter van kleine Jan bij de tafel, dan deelt u dat getal van 10 door die 2 (meter) en krijgt vijf. U hebt dan ruets anders te doen dan uw lensopening in te stellen op ƒ:5 en u hebt beslist een goed Tjelichte scène. Wie wil beweren dat hij met dat foefje in de hand NIET bin nen kan filmen,... onderschat zichzelf. Lamphouder Het gemakkelijkst is het als we de lampen in een zg. lamp houder kunnen schroeven. Het licht gaat dan altijd mee mét de camera en u hebt de maximale lichtopbrengst van uw lampen. Wilt u een meer kunst zinnige verlichting, dan kimt u met losse reflectoren werken en uw lampen het onderwerp van uit verschillende richtingen la- Heel mooi is b.v. twee lam pen van 250 watt die recht op het onderwerp staan als zg. frontbelichting en een vrij ster ke lamp van 500 watt, die gere flecteerd licht (via plafond of lichte wand, zie foto) werpt om de schaduwen wat op te helde- In zo'n geval gebruiken we natuurlijk een belichtingsmeter om de juiste lensopening te be- Meet in zo'n geval het onder werp van dichtbij (30 cm) en liefst op de huid, daar dit een prachtig gemiddelde is. U krijgt dan absoluut goed belichte opna- Bij feestjes als u niet de ge legenheid hebt om op uw gemak een speciale lampopstelling te maken, doet u het best om ge woon met uw lamphouder te gaan filmen en meer met het richtgetal dan met de meter te werken. Rook is een vijand van de foto en film. Het maakt opnamen ake lig grijs en flauw. Zet even het raam open en lucht voor u fil men gaat. Dit geldt echter voornamelijk als u frontaal licht (de lampen naast de camera en op het on derwerp gericht) gebruikt. Schijnen de lampen vanuit een andere positie, of past u gere flecteerd licht toe, dan is de rook niet zo'n belangrijke factor Regie Geen film zonder een tikje re gie. Vooral bij het filmen van kinderen kunnen we dat gerust doen, ze werken graag mee. Zet ze op plaatsen waar geen storende meubedstukken staan en laat ze niet teveel in de lens kijken. Uw film stijgt in kwali teit. Kleur bij zwart-w... U kunt echter niet zonder meer met daglichtfilm werken, de kleuren zouden veel te warm, oranjegetint worden. In dat geval moet u.een spe ciaal filter gebruiken, uw foto- handelaar weet precies welk. Bedenk dat ook hier een zwaarberookt vertrek de kleuren fletser maakt, even de ramen open! Automaten had gekocht. „Wat ben ik blij", zegt zij, „dat ik na het verlies van mijn man niet die aanloop helemaal ben kwijtgeraakt. Het is hier haast nog net als voorheen een et heel automatisch werkend, dient extra aandacht. De volledige automaat moet worden ingesteld op handbedie ning en de camera dicht op het onderwerp gehouden. We lezen de aldus verkregen uitslag en stellen het diafragma daarop in. Bij de semi-automaat gaan we ook tot dicht op liet onderwerp (denk nog even aan de mense lijke huid) en kijken door de zoeker naar het wijzertje en la ten dit op het merk inspelen, waarmee ook hier het diafrag ma op de juiste waarde is inge steld. Bij daglicht Ook bij daglicht blijft het raadzaam een paar lampen te gebruiken. Filmen wij nl. naar het raam toe, dan ontstaat een silhoueteffect. De personen wor den dus onherkenbaar, daar ons filmmateriaal het grote con. trast tussen de schaduwzijde van de personen en het daglicht niet overbruggen kan. Wij stellen dus de lampen zo op. dat zij van achter uit het vertrek naar de raamkant toe schijnen. Alle schaduwkanten van men sen en voorwerpen worden dan opgehelderd, zodat zij duidelijk herkenbaar blijven, hetgeen uiteraard de bedoeling van onze film is.- jongeren, die bij ons een tweede tehuis vonden. Die komen praten over en kijken naar mijn staal tjes van kunstnijverheid. Eerst hield ik me daarmee uit liefheb berij bezig, maar nu ik moet bestaan van een klein pensioen u ként de toestanden van voor de oorlog tracht ik er met dat werk wat bij te verdienen. En dat gaat gelukkig wel, dank zij twee vertegenwoordigers. die mijn artikelen overal weten te plaatsen. Eén bezoekt de winkels in Amsterdam en de ander reist het land door." Dijns strijkt eens door haar zwarte, ponnie-achtige haren, trekt wat aan haar dikke slob bertrui en stapt in haar ruime pantalon naar een antiek muur kastje, dat Kees destijds voor een appel en een ei op de kop tikte op het Waterlooplein. Daar lig gen en hangen dan de resultaten van haar arbeid, die dikwijls voortduurt tot diep in de nacht: fraaie halskettingen in unieke tin ten. welke herhaaldelijk opvallen door een originele vormgeving van de soms forse kralen. Voorts grappige asbakjes en leuke sier voorwerpen. die men met genoe gen een plekje op het dressoir, de schoorsteenmantel of de ven sterbank verleent. Merkwaardig „Merkwaardig", aldus Dijns, „dat één bepaald voorwerp soms zo goed kan gaan. Dit bijvoor beeld wordt niet alleen veel door Amsterdammers gekocht, maar vooral ook door Duitsers en an dere vreemdelingen." Het heeft de vorm en de om vang van ecp botje, een scholle tje of soortgelijke platvis en kan, dank zij het kuiltje dat erin zit. best dienst doen als asbak en is dan sier- en gebruiksvoorwerp te gelijk. Misschien is dat juist wel de reden dat het veel wordt ge kocht. En zo lang er vraag naar is. maakt Dijns nieuwe partijtjes ,.'t Moeilijke bij dit werk is echter, telkens weer wat anders te verzinnen", vindt zij. ,,'t Moet steeds iets aparts zijn, wil je er succes mee hebben." Daarom kan zij soms 's avonds Je 6laap niet vatten, alvorens er een nieuw idee in haar brein ge boren is. En het sneue is dan, dat de grootste verdiensten ervan niet bij haar terecht komen, maar bij de winkels. Deze bren gen bijvoorbeeld haar exclusieve halssnoeren voor 6 en ƒ9 aan de vrouw, d.w.z. met een winst van circa 70 pet. Dan moet ook de vertegenwoordiger nog zijn provisie hebben. Zodat er voor de „fabrikante" maar bitter weinig overonjft. Immers haar grond stoffen. bestaande uit diverse soorten speciale klei, glazuur en rijgdraad („dat koop ik met 1000 meter tegelijk") krijgt ze ner gens cadeau. En het elektrische oventje. waarin temperaturen moeten heersen tot zelfs elfhon derd graden celcius, verbruikt veel stroom.... Toch doet Dijns haar werk met veel ambitie, waarbij ze af en toe wat hulp heeft van een leer linge der Kunstnijverheidsschool. Tot dat werk behoren behalve de ramiekranden voor spiegels, die zulke zaken het karakter van se- rieprodukt ontnemen en ze een meer persoonlijk stempel geven. „Als die dingen ook maar een beetje belangstelling van het pu bliek mogen krijgen". hoopt Dijns. „dan kan ik ook nog eens wat voor m'n kinders doen. En k zou in de komende zomer toch ook weer zo graag voor een week of drie naar het zuiden willen, om nieuwe ideeën te vergaren. Altijd maar in je eigen kringetje zitten stompt af." Nu gaat ze op ons verzoek een ogenblik achter haar werkbank zitten, om te laten zien, hoe ze al die kralen eerst met de hand vormt ronde zowel als kubisti sche; hoe ze de penselen in tien duur ding! in elkaar zit e.. functioneert; en ten slottewat Kees in zijn vrije uren allemaal prutste op het gebied van boe kenkasten maken, houten stan daards etcetera. Boeken Boeken treft men aan in alle vier of vijf vertrekken die op de woonark aanwezig zijn; boeken veelal van vergeeld papier en met lang niet meer gave banden. Boeken dus, die niet dienden als ornament langs de wand, maar die voortdurend gegrepen werden voor het doel, waarvoor ze wer den geschreven en uitgegeven. Als we Dijns vragen, waar nu „Het verstoorde mierennest" uit hangt, vertelt ze, dat ze daarvan nog slechts één exemplaar bezit en er uiterst zuinig op is, want ze heeft zelfs de tijd meege maakt. dat ze geen énkel boek met die titel meer had. Slechts na heel veel moeite slaagde ze er eindelijk in, het boek antiquarisch te kopen in België.... „Waarom geen herdruk?" in formeren wc. „Ook de jeugd waardeert dat verhaal immers nog altijd en er verschijnen te genwoordig, ondanks de enorme produktie, maar zo weinig werke lijk goede verhalen". Voor zo'n herdruk blijkt ze al heel wat stappen bij de uitgeef ster De Wereldbibliotheek te hebben gedaan. Tot nu toe echter tevergeefs. Men wil het verhaal niet meer uitgeven, maar men wil ook geen afstand doen van de rechten. „En ik zou het zo graag als „pocket" zien ver schijnen.... Maar 'k geef de moed nog niet op." Dat is dan een andere moei lijkheid, waarmee Dijns worstelt. En ze wordt weldra zeventig! Dan is er nog, als derde pro bleem, de ligplaats van haar schuit. „Ik onderhoud die goed", ver volgt ze. „en zo'n ark vraègt veel onderhoud. Maar toch willen de heren van het Amstelhotel me wèg hebben. Die schuit heet niet leuk te zijn voor hun gasten, die Vindt u dat nou geen onzin? 't Stoort toch niet hier onder de bomen aan de kant? Gelukkig vond oud-burgemeester D'Ailly dat ook. En die heeft gezegd, dat zo lang hij leeft, hij er voor zorgen zal, dat ik niet hoef te verdwijnen. Als ze dus kwaad willen, daar aan de overzijde, stap ik zó naar D'Ailly...,"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 13