m Enkele kanttekeningen Mijn kerkelijk tuchtproces wordt oneerlijk gevoerd Beroepingswerh Een woord voor vandaag Toezicht bejaardentehuizen in „raamwet" geregeld Russische ex-priester pleit voor atheïsme Lutheranen waarschuwen tegen gebedsgenezing Terugkeer „afgescheidenen" verlangen van de paus lfo.&tang.e.£s 2 MEDEVERANTWOORDELIJK neming medeverantwoordelijkheid te doen dragen (door het verlenen van medezeggenschap), zijn de laatste tijd, zoals wij reeds meldden, van werkgeverszijde, interessante geluiden gehoord. Of deze gelniden voor iedere werknemer even interessant waren, betwijfelen we echter, want over de aangelegenheid van de medezeggenschap wordt al heel lang gesproken, zonder dat duidelijke vorderingen zijn gemaakt. Velen besparen zich wellicht reeds de moeite, zich te verdiepen in wat hierover thans nog te berde wordt gebracht. De medeverantwoordelijkheid van de werknemer bij de gang van zaken in de onderneming dreigt voor sommigen een zaak te worden, waarover zo nu en dan wat zwevend gesproken wordt, maar waarbij men niet te veel aan concrete maatregelen moet denken. Met de hierboven gesignaleerde Interessante geluiden over de medezeggen schap doelden wij op de rede van mn. J. Meynen, directeur van de A.K.U., en het rapport van de studiegroep van het Ned. Kath. Werkgeversverbond over de „Medezeggenschap in de onderneming". Voor beide zaken hebben wij reeds onze waardering uitgesproken, omdat zij naar onze mening inderdaad weer een positieve bijdrage zijn tot de discussie, die over deze zaak reeds vele jaren aan de gang is. Maar langzamerhand gaan velen zich afvragen, en naar onze mening terecht: leidt dit nu allemaal wel ergens toe. We hebben op het ogenblik een publiek rechtelijke bedrijfsorganisatie, waarbij de werknemer op bedrijfsvakniveau inspraak heeft, er is de volledige erkenning van de werknemer als onder handelingspartner als het gaat om de vaststelling van lonen en andere arbeidsvoorwaarden. En er bestaan, niet te vergeten, reeds een groot aantal ondernemingsraden, waarin het gesprek op ondernemingsniveau tussen direc tie en personeel gevoerd wordt. Voor al deze verworvenheden bestaat ongetwijfeld waardering, maar tot een werkelijke medezeggenschap van de werknemer bij de gang van zaken in de onderneming, een medezeggenschap die leidt tot het werkelijk dragen van medeverantwoordelijkheid is het nog niet gekomen. Hiervoor wordt al vele Jaren tnocht naar ie steen der wijlen. Als een bijdrase tot dit ,oeken moeten °e'end °P de polniek van de kerk van de recente uitspraken gezien worden van mr. Meynen en het Ned. Kath. steunaan „ap Jï?™* van de zending en van kritiek op ras- Werkgeversverbond J senkwestie. in rljn colleges-, Mr. Meynen vindt de arbeider nog met mondig genoeg. Hij zou echter bereid zijn in de raden van commissarissen mensen te benoemen, die de sociale pro blemen kennen. Voor arbeiderscommissarissen Is de tijd nog niet rgp. De r.k. werkgevers zullen wat meer inhoud geven aan het werk van de onder nemingsraden, zij willen de werknemers wel betrekken bij de besluitvorming in de onderneming. Eventueel zou een vennootschapskamer ingesteld dienen te worden, waar de werknemers kunnen komen met aangelegenheden als mas saal ontslag, fusie van bedrijven of overplaatsing van personeel. Een dergelijke kamer kan ook de openbaarheid van de vennootschappen wat bevorderen. Maar deze kamer zal niet het recht mogen hebben beslissingen op te leggen. Maar hoe zou dan op dit moment concreet met iets begonnen kunnen worden om de zaak in beweging te krijgen? Prof. Geyser tot Zuidafrikaanse pers Prof. Albert Geyser, de Zuidafri kaanse theoloog, die in eeh geheim kerkelijk proces terechtstaat wegens ketterij en insubordinatie, heelt van daag meegedeeld dat de kerkelijke commissie in Pretoria het proces niet eerlijk voert. De kerk onthoudt hem rechten, die hij als „verdachte" be hoort te hebben. Geyser deelde dit mede aan de pers na een verklaring van de juridische deskundige van de commissie, als zou prof. Geyser alle faciliteiten hebben gekregen, die hij in een normaal juri disch proces zou hebben ontvangen. De aanklacht wegens ketterij heeft betrekking op theologische interpreta ties die de hoogleraar in zijn colleges zou hebben onderwezen. Een tweede aparte aanklacht betreft het feit dat prof. Geyser kritiek zou hebben De aanklachten zijn ingediend door drie studenten. Een commissie van de Nederduits Hervormde Kerk treedt nu op als rechtbank in het geschil. CONCRETE MAATREGELEN TN EVANGELIE en Maatschappij ''kaderorgaan van het C.N.V.), van juni van het vorig jaar, staat een artikel afgedrukt, waarin de heer M. Rup- pert oud-voorzitter van het C.N.V., zijn visie geeft op de samenwerking van arbeid, leiding en kapitaal in de onderneming. De heer Ruppert merkt het volgende op: Ofschoon instelling van een afzonderlijk college voor de medezeggenschap dan wel toekenning van bepaalde „economische" bevoegdheden aan de onder nemingsraad een belangrijke stap in de goede richting zou zijn, kleeft daaraan toch het bezwaar, dat „arbeid" en „kapitaal" in onvoldoende mate gezamen lijk beslissen, terwijl het ons niet ln de laatste plaats om de samenwerking tussen die twee grootheden zal moeten gaan. Begonnen zou moeten worden met wat hier en nu onmiddellijk mogelijk is, namelijk gebruikmaking van de ln de wetgeving reeds thans bestaande mo-u^okt. Vier predikanten niet emeritaat Binnenkort zal een viertal gerefor meerde predikanten met emeritaat gaan nl. ds. E. Douma te Ureterp. ds. H. H. v. Kapel te Rhoon, ds. H. Th. v. Mun ster te Gorinchem en ds. F. Slomp te Aan ds. Douma zal om gezondheids redenen vervroegd emeritaat worden verleend. Ds. Douma werd 13 dec. 1897 te Spijkenisse, waar zijn vader, wijlen ds. J. Douma, predikant was. geboren. Hij studeerde aan de V.U. en werd 11 nov. 1923 door zijn vader in Oostkapelle het predikambt bevestigd. In 1933 trok ds. Douma naar Muiden en 15 juni 1947 verbond hij zich aan zijn tegenwoor dige gemeente. Ook aan ds. Van Kapel werd om ge zondheidsredenen vervroegd emeritaat verleend. Ds. Van Kapel werd 17 mei 1893 te 's-Gravenhage geboren. Hij stu deerde eveneens aan de V.U. en werd 1923 te Andel (N.-Br. Als oneerlijke aspecten van het pro ces noemt prof. Geyser vandaag: Ten eerste dat de commissie hem. anders dan in een normaal proces, de bijstand heeft ontzegd van een griffier of van een advocaat. Ten tweede dat hij geen eigen band opnamen van het proces mag maken en hij de getypte transcriptie van proces pas twee of drie weken later ontvangt, terwijl hij ze veel sneller nodig heeft voor het voeren van verdediging. Ten derde, dat de commissie niet de normale procedure volgt van het on dervragen van de aanklagers en de getuigen buiten aanwezigheid van an dere getuigen. Ten vierde, dat hem het gebruikelij ke recht is ontzegd documenten in te zien waarop de aanklachten zijn ge baseerd. Hij mag dat pas doen, dat hij aan een kruisverhoor is onder worpen. terwijl hij juist daarbij de gegevens uit de documenten moet beschikken. Ten vijfde, dat de pers en het pu bliek het proces niet mogen bijwonen. Het proces tegen prof. Geyser heeft binnen en buiten Zuid-Afrika sterk de aandacht getrokken van de pers. Het is op 24 oktober 1961 begonnen. Het nu voor de tweede maal verdaagd zal dinsdag worden hervat NED. HERV. KERK Beroepen te Wanswerd: W. K. Kansil te 't Waal: te Engwierum (toez. A. Doornheim. vic. te Vlissingen; te Hierden en te Tholen: R. J. van de Hoef, kand. te Lunteren; te Nieuwpoort: L. Nieuwpoort. kand. te Linschoten; te Zuilichem Nieuwaal: S. P. van Assen- bergh. kand. te Lunteren; Aangenomen naar Hontenisse: E. Gramsbergen te Dendermonde <Belg.) GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Owen Soudd (Ont. Can. Christian Reformed Churches): D. C. Los te Georgetown (Ont. Can.); voor heen te Ferwerd (Fr.). Aangenomen te Groningen-N. (vac. J. G. Marseille): Joh. C. Baumfalk te Om men. die beó'ankte voor Enschede (vac. J. Aalbers),voor Haarlem-Z. (vac. Goeman), en voor Utrecht-Z. (vac. van Reeven). CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Broek onder Akkerwoude: W. de Joode te 's-Gravenhage-Z. GEREFORMEERDE GEBEENTEN Tweetal te Barneveld: W. C. Ramaln te Grand Rapids (U.S.A.) en L. Rijksen te Rotterdam-W. Bedankt voor Borssele, Emuneloord. Rijssen. Scherpenisse en Wageningen: Chr. van Dam te Rotterdam-Z. OUD GEREF. GEM. Beroepen te Staveuisse: W. Slager, le rend' ouderling aldaar die dit beroep ook „Ziet ge deze vrouw?", vraagt Christus aan de Farizeeër Simon j als zij de voeten van de Heiland heeft gezalfd (Lucas 7 44). I De man krijgt geen tijd om een antwoord te geven, omdat Jezus de vraag alleen maar als een rethorische vraag stelt j en zelf het antwoord geeft. Hij wijst op haar daden. Deze I vrouw weende, terwijl een vrouw van de straat, waarvoor Simon haar nog steeds aanziet, zou lonken. Deze vrouw droogde met haar haren de voeten van Jezus af, terwijl een vrouw van de straat haar haren zou opbinden om er zo aan trekkelijk mogelijk uit te zien. Zij zalfde de voeten van Jezus, terwijl een vrouw van de straat zichzelf zou zalven. „Ziet gij deze vrouw?" Simon had kunnen antwoorden „neen". Want hij zag haar niet als vrouw, en zeker niet als dame, en dat bedoelt Jezus eigenlijk. Simon zag haar nog altijd als een zondares, die haar leven verknoeit heeft en de levens van anderen verknoeit. Hoe zien wij mensen? Als mensen, of als zondaren? Zien wij zo sterk hun verkeerde eigenschappen, dat ivij geen oog meer hebben voor hun menszijn? Maar dan hebben wij ook geen oog voor wat door Christus' kracht van deze mensen kan worden? Dan staan wij hen zelf in de weg om tot Christus te komen. Examen De classis 's-Gravenhage heeft praep. geëx. en beroepbaar ver klaard: de heer W. Slager, lerend ouder ling te Stavenisse. 1 OSRAM (Van i parlcmentsredactie) gelijkheid, dat een derde der commissarissen gekozen wordt door het per- ambt bevestigd. In 1926 vertrok hij naar soneel. In afwachting van een omvangrijker herziening van ons vennoot- Twijzelerheide en 21 juni 1931 deed hij soh.p,recht iou de wet»ev!nc sewU«itd moeten worden In die ,ln. dat de mDs ev™ Muller saat met' emeritaat helft der commissarissen gekozen kan worden door het personeel. Tot zover na 40-jarige dienst. Ds. Van Munster de heer Ruppert. ;werd 19 oktober 1896 te Amsterdam Gaarne vertier" wij nor een. de aandacht op dere .eer concrete ,n,;e,tle §jK™lle£ jl'ïSler'lStt «.rdhij van de heer Ruppert. Een initiatief in deze richting zou het vraagstuk van tc Echten (Fr.) in zijn ambt bevestigd, de medeverantwoordelijkheid voor de werknemer in de onderneming over het Ds. v. Munster diende de kerken van dode punt heen kunnen helpen en in velerlei opzicht tot betere organlsato- Solium en Drachten en verbond zich rische en bedrijfsverhoudingen kunnen leiden. .Tr&^V-leSiSSSSTn In dezelfde geest sprak dezer dagen de heer J A. Middelhuis, voorzitter van heeft naam gemaakt als auteur. Van zijn hand zijn enkele verhalen verschenen onder het pseudoniem M. ter Heide. Ook schreef hij enkele catechisatieboekjes alsmede een verklaring over het laatste Bijbelboek getiteld: „Zie Hij komt met de wolken". Ds. Van Munster maakte deel uit van de generale synode van Utrecht-1959. Ds. Slomp werd 5 maart 1898 geboren en 6 febr. 1927 te Nieuw- lande in het predikambt bevestigd. In 1930 vertrok hij naar Heemse en 10 febr. de KJ\.B„ voor de kring Eindhoven van de vereniging van afgestudeerden onder de huidige rechtsvorm binnen de onderneming volop gelegenheid be- van de Tllburgse Hogeschool. Ook de heer Middelhuis was van mening, dat staat de ontwikkeling 'nzike de medezeggenschap bij te houden. De arbeiders zijn naar de mening vai» de heer Middelhuis, mede dank zij het vormingswerk van de vakbeweging, mondig geworden. De organisaties zijn geen bonden meer van louter ontevredenen, die alleen maar eisen stellen. Met deze mensen werken, biedt veel meer mogelijkheden dan vroeger, aldus de heer Middelhuis. Er zijn de laatste jaren ln Nederland al vele redevoeringen afgestoken en gelisatie-pred'ikant. Ds. Slomp heeft vele opmerkingen ten beste gegeven over de meest wenselijke oplossing van de illegaliteit van zich doen spreken als het vraagstuk van de medezeggenschap van de werknemer in de onder- Frits de Zwerver en is in de bezettings nemer. Zou het niet verstandig zijn, thans eens de inventaris op te maken I^JESKd?SaoïWhuïïïTïjt van alles wat er over dit onderwerp is gezegd, om dan daaruit een aantal con- I hem ingaande 1 juni eervol emeritaat clusies te trekken die ln de praktijk tot concrete stappen kunnen leiden. verleend. I" belanirijkat. jroeperln.en .Ij» tl,an, Immer, aan het woord teweegj*fcïSS* d'oldSSjïïïS C.N.V.-commissie heeft enkele belangwekkende rapporten samengesteld, de 1 Gramsbergen gaat met vervroegd emeri- Wlardl-Beckmanstichting heeft haar mening kenbaar gemaakt en ook aanjtaat. Ds. Janssens werd 7 nov. 1899 te werkgeverszijde ontbreken de standpunten niet. Sebore.?-18 aPril -1®26 ïï.eLd De werkgevers hebben thans de discussie weer op gang gebracht. Als onze tfgd5 ^jUVjurü l947 verwisselde1 hij deze bijdrage tot deze discussie zouden we de suggestie willen doen aan het gemeente met die van Lutten en Grams- zogenaamde „zeven-voorzlttersoverleg" het verder beraad op te dragen. bergen. In zijn^ eerste gemeente ging ds. In het verleden hebben de zeven voorzitters van de centrale organisaties van Janssens werkgevers en werknemers zich wel meer gebogen over moeilijke cn uiterst belangrijke zaken. Ook zij hebben niet altijd op snelle wijze de juiste oplos sing kunnen vinden Maar wanneer het bestuur van de Stichting van de Ar beid, waarin alle privaatrechtelijke centrale organisaties vertegenwoordigd zijn, het aandurft, de al of niet rechtmatigheid van de werkstaking aan te pakken, dan mag het vraagstuk van de medezeggenschap hierbij niet achter- I gesteld worden. Dit vraagstuk lijkt bovendien voldoende jjoor deskundigen bekeken te zijn om thans in de beleidssfeer getrokken te worden. de vrijmaking mee. Advertentie Snuif en wrijf Uw verkoudheid van neus. keel of borst Weg met CLE Min: de Tweede Kamer het reeds jaren geleden aangekondig de wetsontwerp op het toezicht van bejaardenoorden ingediend. Het ontwerp wil, zo schrijft de bewindsvrouwe in de toelichting, niets meer zijn dan een raamwet. Het geeft provincies en groe pen van gemeenten de bevoegd heid, verordeningen op te stel len, die betrekking hebben op de situatie in de bejaardentehuizen. Het wetsvoorstel verstaat onder een bejaardenoord een inrichting, waarin aan tenminste vijf bejaarden (personen van 65 jaar en ouder) duurzame huis vesting met gehele of gedeeltelijke ver zorging wordt verschaft. Binnen dertig dagen na het ingaan van de wet zul len de houders van deze oorden zich schriftelijk moeten aanmelden bij burge meester en wethouders van hun gemeen te. Serviceflats en complexen bejaarden- woningen vallen buiten de aanmeldings regeling, pensions met meer dan vier bejaarde inwonenden niet. Kloosters, te huizen voor rustende diakonessen en in richtingen voor geestelijke gestoorden kunnen bij Koninklijk besluit worden uitgezonderd. Provinciale Staten zullen op grond van de wet regels opstellen die in ieder ge val betrekking hebben op de vrijheid van de bejaarden, de hygiëne en de ge zondheidszorg, de veiligheid, het perso neel van de tehuizen, de inrichting van het gebouw, enz. Tevens zullen Gedepu teerde Staten toezien op de evenredigheid tussen de gevraagde prijs en de geboden huisvesting en verzorging. Een eventuele verordening dienaangaande behoeft goedkeurinj van de Kroon. De provincies mogen hun verordenen de bevoegdheden afstaan aan 'gemeen ten of groepen van gemeenten, waarin zich tenminste vijftig bejaardenoorden bevinden. De provincies en genoemde (groepen van) gemeenten dienen hpt toezicht op de bejaardenoorden te laten uitoefenen door op dit gebied deskun dige krachten. Congres te Nijmegen over oec. coneilie r verzorging en inrichting op e door gezinshulp,, het organiseren m warme maaltijden enz. Is echter verzorging in een inrichting nodig, dan dient er zekerheid te bestaan, dat deze beantwoordt aan de eisen, die mag stellen. In bepaalde ge vallen moet worden gesproken van antoestanden. schrijft de minister. Zij geeft een opsomming van een groot aantal ernstige tekortkomingen, die in sommige bejaardenoorden zijn ge constateerd. Zy deelt mee. dat een tal provincies, o.a. Zuid-Holland, ei. kele gemeenten op grond daarvan reeds bepaald toezicht hebben ingevoerd. Benoemd tot Ieraar aan de Lagere Tuinbouwschool te Berlikum: R. Dijk te Leeuwarden (3e leerkracht). Benoemd tot onderwijzer aan de Chr. Nat. Ulo school te Delfzijl: H. C. Puls te Appingedam: Chr. Mulo school te Er- melo: A. J. Horst te Nunspeet; school van de Herv. Vereniging Chr. ond. te Arnhem: de heer Holtjer te StadskanaaL Verplicht Alexander Osipof, een Rus-1 De theologische faculteit universiteit te Nijmegen is van 11 tot 13 april in de Stadsschouw burg te Nijmegen een congres te hou den over het oecumenisch concilie. Hierbij zullen roomse en nlet-roomsej sjsch ex-priester, heeft in ,,Lite- raturnaja Gaseta" gepleit voor komen twee onderwerpen van het oecu- een felle campagne tegen de menische concilie aan de orde: de ver houding primaat-episcopaat en de ver houding ambt-leek. Prof dr. L. Rogier geeft ter inleiding van het congres een historische verhan deling over beide kwesties. De verhou ding primaat-episcopaat zal worden toe gelicht door prof. drs. J. A. M. Weter- man en door prof. dr. J. C. Groot en dr. J G. A. M. Remmers. Over de verhou ding ambt-leek zullen inleidingen wor den gehouden door prof. dr. A. Dondeyne cn prof mag. dr. E. C F. A. Schille- beeck Prof. dr. A. van Ruler zal de re- formatornche opvatting omtrent dit the ma vertolken. In twee avondbijeenkomsten wordt een forum over de behandelde kwestie ge houden. waaraan de inleiders zullen meewerken. Forumleiders zijn prof. dr. A G M. van Melsen cn prof. dr. H. M. M. Fortmann. De houder van een tehuis kan wor den verplicht, bepaalde aanwijzigin- gen van Gedeputeerde Staten op te volgen. Hij heeft daarbij beroep op de Kroon. Gedeputeerde Staten kun nen als uiterste middel verbieden een inrichting als bejaardenoord te gebruiken. Minister Klompé schrijft de Kamer, dat slechts 60 a 70.000 van de ongeveer schrijven, Een studiecommissie van doc-| Volgens een verslag in het weekblad toren, predikanten en theologen jgctat-ïflj'S'rd van de Verenigde Lutherse Kerk zijn in het geestelijk en lichamelijk in Amerika heeft ernstig ge- SSSgaiffVlfJ to,Sht waarschuwd tegen de huide me- thoden bij gebedsgenezing", die vooral in de Verenigde Staten duizenden trekken. In juni van dit jaar zal deze kerk in haar laatste synodale bijeenkomst dit rapport bespreken. Onmiddellijk na deze synode zal de kerk sa mensmelten met nog drie Lu therse kerken. De studiecommissie werd ingesteld, omdat gebedsgenezingssamenkomsten op het ogenblik een. geweldige opgang maken. In deze bijeenkomsten leggen de sprekers, lammen, doven en blinden de handen op en bidden zij om gene zing. In Amerika is Oral Roberts op het ogenblik de meest toonaangevende genezingsevangelist, die een miljoenen organisatie in het leven heeft geroepen zijn bijeenkomsten, radiouitzendin- en telcvisiediensten voor te berei- Maar ook in de gevestigde kerken grote belangstelling voor genezings diensten. Vooral in de Episcopaalse oorsprong Anglicaanse) Kerk zijn Kopschuw De commissie dat zich bezig gehouden heeft wel de practische resultaten die in der gelijke bijeenkomsten zouden worden bereikt, als met de theologische achter gronden. Noch dc praktijk, noch de the ologie van dc genezingsevangelist heb ben de leden van de commissie, weten te overtuigen. Integendeel de studie heeft hen alleen maar kopschuw pAUS Johannes heeft wereld worden opgeroe- zelfde weldaden mogen z\jn jongste her derlijk schrijven var, gisteren zich heel dui- i voor het u'elsla- gen van het komend concilie, dat op 11 okto- Opnieuw heeft de paus delijk uitgesproken over ber plechtig zal worden dus de protestanten en zijn verhouding tot, wat geopend, te bidden. oosters-orthodoxen uit- De paus merkte onder gelegd, wat hij verstaat meer op dat er een al- onder eenheid. De tenen" "buiten de Rooms gemeen gevoel bestaat, Rooms Katholieke Kerk Katholieke Kerk. Hij dat wij allen op de blijft de enige ware kerk heeft nu uitgesproken drempel van een nieuio in zijn Ögen, waardoor dat de Rooms Katholie- tijdperk staan, dat ge- een werkelijk gesprek ke Kerk verlangend is grondvest zal zijn op met deze kerk onmoge- naar de terugkeer van trouw aan het vaderlijk lijk wordt gemaakt, om- verscheidene christelij- erfdeel". „De Rooms Ka- dat niet op voet van ge- ke geloofsgemeenschap- tholieke Kerk," aldus de lijkheid als zondaars pen, die thans van haar paus, ..is en blijft een voor de Heer met elkaar gescheiden zijn". katholiek-apostolische Dit is een van de dui- kerk." delijkste uitspraken van Hij vervolgde nog: „Zij eist, zodat niet samen de paus over de noodza- blijft energiek en krach- gezocht kan worden naar kelijke eenheid van de tig verlangen dat de ver- een eenheid, christenen in de wereld schillende christelijke alle in samenhang met het geloofsgemeenschappen, concilie, die h\j ooit heeft die in de loop der ge- gedaan. Hij verklaarde schiedenis van haar zijn den geen voorwaarden dit in een herderlijk afgescheiden en nog van gesteldmaar het doel haar gescheiden zijn, te- moet zijn terugkeer tot waaraan gesprekspartners hun bijdrage leveren. Voor een gesprek wor- miljoen bejaarden, die ons land telt. priesters van de gehele rugkeren, opdat zij de- Rome. hun verlangen naar prestige geldelijk voordeel." De commissie geeft toe dat God in derdaad op wonderbaarlijke wijze gene zing kan schenken, maar „men mag omdat zij Christus' overwinning in hun I leven deelachtig zijn geworden, ver- wachten mogen dat genezende in- vloed hen zal aanraken, terwijl andere mensen niet geholpen worden." Beschuldiging Het rapport stelde de gebedsgenezers p drie punter in beschuldiging: Zij weigeren te erkennen dat God Zijn gave ook aan de mensen heeft gegeven in bewezen wetenschappelij- ke methoden. Zij zijn een gevaar voor het gees- I telijk leven van de mensen door de in- druk te wekken dat mensen niet gene- I zen zouden worden door een gebrek aan geloof bij de zieken. I Zij maken een show van het men- j selijk leed en exploiteren de hoop en angst, de frustratie en terleurstelling van de wanhopigen, de bezorgden, de goedgelovigen. Komt er een wijziging in de benoeming van Engelse bisschoppen? De Anglicaanse Kerk heeft donderdag Q'e instelling van een commissie bekend- gemaakt, die zal onderzoeken of het niet j wenselijk is de benoeming van bisschop- j pen te wijzigen. Deze worden tihans door j ionarch benoemd, op advies van de 1 premier. Vorig jaar novemlber besloot de sy node eenstemmig tot een onderzoek van i de benoemingswijze. Een van de spre kers zei bij. die gelegenheid dat vele le- I den geen bezwaar tegen het bestaande I stelsel zoiiden. hebben, als koningin Eli- i zabeth zelf de benoemingen verriphtte I in plaats van alleen maar goed te keu<- ren. ..Waar wij bezwaar tegen hebben". I zei hij, ,.is d'at een parlement, dat niet meer gebonden is aan een christelijk geloof, de voorrechten van zijn christe lijke voorganger heeft overgenomen. De door de aartsbisschop van Canter.- bury en York benoemde comimissie telt 14 leden, onder wie geestelijken, acade mici en parlementsleden. Benoemd tot onderwijzer aan de Gyot- scholen van het Kon. Instituut voor Doofstommen te Groningen: D. Akker te Groningen en B. G. Bakker te Hooge- i zand-Sappemeer. Benoemd tot onderwijzer aan de Ge- 1 ref. l.o. school te Lutten a. d. Dedems- vaart: J. W. Hagedoorn te Nunspeet; l Chr. Nat. l.o. school te Zijderveld: K. i Pater le Lange-Ruige-Weide; Geref. i school te Boerakker: J. Rebel te Jut- rijp-Hommerts; 3e School met de Bijbel te Emmeloord:* J. Molenaar te Luttel- j geest; Prinses Marijke school voor G.L. O. te Noordwijk aan Zee: J. G. Bult- huis te Rotterdam; Eben Haëzerschool te IJsselmuiden: B. Gratz te Middel- .Benoemd tot onderwijzeres aan de Chr. Muloschool afd. l.o. te Schevenin- gen: C. C. Korver te 's-Gravenhage. Advertentie Ambtsaanvaarding prof. Kessler In de aula van de Gem. Universiteit van Amsterdam heeft prof. dr. G. A. Kessler zijn ambt van buitengewoon hoogleraar in de staathuishoudkunde, in het bijzonder de leer van het geld. aan vaard met het uitspreken van een rede. getiteld „Geld en maatschappij' Prof. Kessler trad in 1953 in dienst van de Nederlandse Bank. waaraan hij thans de functie van onderdirecteur be kleedt. Prof. Kessler is tevens plaat vervangend lid van de Sociaal-Econi c schc Raad. kerk. Tevens klaagt hij er over, dat de partij te weinig nieuwe Sowjetriten in het leven roept als antwoord op de christelijke feestdagen en plechtigheden. Hij voegde eraan toe dat de onder nemingslust van de Sowjets tot ieders leedwezen blijkbaar was ingeslapen.'" Osipof verwijst in zijn artikel naar de in Leningrad opgerichte „huwelijkspaleizen". Hij vind het jammer, dat men met deze „para dijzen voor atheïstische activitei ten" is opgehouden. Dit heeft tot I gevolg, dat nog steeds vijftig tot zestig procent van de kinderen in de Sowjetunie. ook die uit niet-re- ligicuze gezinnen, gedoopt wordt. „De godsdienst", zo schrijft Osipof. „is niet bereid uit zich zelf de geest te geven. Soms gaat ze zelfs tot de aanval over en tracht zielen stor menderhand te veroveren." Osipof beweert, dat het Westen de kerk in Rusland aan alle kanten steunt Het Westen ziet de Russische kerk als een voorpost voor haar ideologie. Over de aansluiting van de Russische Ortho doxe Kerk bij de Wereldraad van Ker ken rept Osipof met geen woord. Beste siiceessen In 1959 heeft Osipof in de Prawda een artikel gepubliceerd waarin hij zijn definitieve breuk met de kerk en zijn overgang tot het wetenschappelijk athe- de Geestelijke Academie te Lenin grad. Met hem werden nog enige pries ters en leken veroordeeld wegens open bare godslastering. De leider van de atheïstische propaganda vond het niet prettig dat de patriarch van Moskou dit officieel bekend maakte. Hij was ech ter zeer verheugd, dat de bekeerden uit de kerkelijke kring tot het atheïsme overgingen. De ervaring had hem ge leerd dat deze mensen de beste suc cessen boekten. Uit Osipofs klacht ir de Literaturnaja Gaseta blijkt duide lijk dat het erg moeilijk is voet aan dc grond te krijgen. TVTLT moet je eens goed naar mij luisteren", zei mijn nicht Lien, die hier op ons goede dorp maatschappelijk werkster is. en ze doofde driftig haar cigaret. De asbak rolde ervan om, ze waai erde er met haar zakdoek over en maakte de smeerboel nog erger. Als Lien begon met de waarschuwing, dat ik eens goed naar haar moest luisteren, zou de volgende zin worden, dat ze zich niet met mijn zaken wilde bemoeien maar het ondertussen dan toch maar deed). Zoals breien: insteken, omslaan, doorhalen en af laten glijden is. zo is een preek van Lien: je moet eens luisteren, ik wil me niet met jouw za- wvru »uur uc numsuniui- ^en ^em°rien, en ten slotte: je moet er rekening funcUonarlVsen d£T hun" kinderen""!"»-1 meJ houden dat...... ten dopen en hun huwelijk in dc kerk Ik keek op mijn horloge en zat te springen, dat laten inzegenen. „Er mag", volgens 't ze nu maar van wal stak. Nog een uur en dan o-gaan geen vacuüm ontstaan ln de kwamen de kinderen alweer uit school, de hond Ideologische arbeid. Wij moeten voort- moest nog uitgelaten worden en ik moest nog gaan met onze administratieve maat- èèn en ander nakijken voor de spreekbeurt, ló" 'uld\lok"tn"in Wladlmlr die ,'k moe.t houden. (ten zuid-oosten van Moskou) van Je moet er rekening mee houden begon ze gens tot 's avonds. Nu hoort en ik dacht: gelukkig de laatste fase van de af- trap is bereikt), ,je moet er rekening mee hou den. dat er in het dorp over je geroddeld wordt." „Zo. bedankt voor de tip, maar een nieuwtje is dat niet, hoor. Mijn rokken zijn beurtelings te lang. te kort, te wijd of te nauw. 's Winters ben ik te bleek en zomers te bruin. De lange broek waarmee ik in de tuin werk is niet vrouwelijk, mijn andere spullen zijn óf te sober óf te artis tiek. Sorry, maar ik ben de leeftijd te boven om me daar over op te winden. Om het eens mooi te zeggen: het ende wondt mij niet meer. Het Ook de ..Komsomolskaja Prawda". het jeugdnrgaan van het communisti sche partijblad houdt zich weer met dit probleem bezig. Dit orgaan oordeelt, voor alles, de komsomol- Britse zendelinge in Jeruzalem gedood doet wordt met een scheef mondje iets gezegd. Het zij zo Lien; wil je nog koffie?" „Hoor eens", zei Lein, „als het over onbelang rijke dingen gaat, zoals rokken en broeken, dan moet je de mensen maar laten kletsen en door gaan met wat jij denkt dat je doen moet. Geen talenten onder de grond. Maar (en ze keek me aan alsof de hele raad der gezworenen onder haar bloes zat cn om beurte „schuldig" gilde), maar: je moederschap mag niet in het gedrang komen!" en dat Jordaanse sch.idwaobten donderdag in het niemandsland een Britse zende- Z.| onmogelijk om te twijgen werd getroffen door een kogel die vanuit isme aankondigt. Op deze sensationele I post was afgev-uurd. een vrouw die naast haar huishouden nog andere aan haar kar heeft. Over allee uiot 'zo'n vrouw doet, maar ook over alles wat ze niet „Mijn moederschap?'', echode ik, terwijl ik het gevoel kreeg mee te doen aan een samenspraak over gevallen meisjes. .Juist, je moeóederschap", herhaalde ze thea traal, alsof het woord uit louter oe's bestond. „Er is niets tegen, dat je naast je huishouden iets anders doet, maar als die schrijverij en de rest van je activiteiten je zo in beslag gaan ne men, dat het je ontgaat als je kinderen huilend op blote voeten in de sneeuw lopen, dan zeg ik nogmaals: het zijn mijn zaken niet, maar je bent op de verkeerde weg". Ik lachte zó hartgrondig, dat ze pinnig zei: „Dat je daar nu nog om lacht ook". „Kind, ik blijf eenvoudig lachen net als vorige j week, toen het drama zich afspeelde. Dat het me ontgaan is, is geen roddel, dat is gewoon laster. Verder: er liepen geen kinderen huilend in de j sneeuw. Er liep èèn kind en dan nog wel jui chend als de rattenvanger van Hameln met een sleep kinders achter zich aan, in de sneeuw. Weet je wat er nu eigenlijk gebeurde? De kleine zon- 1 daar uit het roddelverhaal kon op school nergens zijn kaplaarzen vinden. Er stond wel een ander paar, maar dat was hem veel te klein. Kenne lijk had een ander kind de zijne aan. Hij liep dus niet uit zelfkastijding of als verwaarloosde stoere-stunter barrevoets, maar uit angst zijn sokken nat zouden worden. Hij had zijn broekspijpen ook nog opgerold tot kniehoogte i werd geheel onverwachts de held van de dag; niet alleen op straat, maar ook thuis. We hebben hem warm gehuldigd; zo zijn wijl Je bent echt hele maal aan het verkeerde adres met je preek. Ga maar snel een kruistocht ondernemen door het dorp om mijn blazoen te zuiveren. ,Maar wat mij betreft kun je het ook wel laten, hoor. Want het is net een repeterende breuk. Vandaag lopen mijn kinderen huilend en scha loos door de sneeuw, morgen knipoog ik buiten echtelijk naar een andere man, overmorgen ben ik de enige dwaas die al zo vroeg als niemand anders met de schoonmaak klaar is (en ik vraag je, hoe zou dat nu kunnen hé?), en zaterdag le zen ze mijn stukje in de Tcranten en dan zeggen ze: Ja. 't is bar en boos wat de mensen toch allemaal kletsen. En dan, lieve Lien, hebben ze groot gelijk, 't is bar en boos." MINK VAN RIJSDIJK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2