Uw probleem is het onze
Chr. partijen moeten zich
bezinnen over vrije tijd
Supralux
Een woord voor vandaag
Astrologen voorspellen
einde van de wereld
1
ECONOMISCHE VOORLICHTING
M
TVE produktie blijft stabiel, de consumptie is opgelopen, de invoer is ge
stegen maar de uitvoer daalde, de deviezenreserves lopen Iets op, de
werkloosheid blijft laag, de kosten van levensonderhoud trekken een fractie'
aan, de spaarlust is nog altijd goed.
Dit zijn zo van die berichten, die wij met de regelmaat van de klok in de
krant kunnen lezen en die ons een indruK geven hoe wij er voor staan,
welke kant wij uitgaan, wat wij te verwachten hebben.
Er zjjn verscheidene bronnen, waaruit de economische gegevens komen, j
maar veruit de belangrijkste is het Centraal Bureau voor de Statistiek in
Den Haag. De hoeveelheid cijfers die daar worden verzameld, verwerkt en
in bepaalde gevallen bestudeerd, is overweldigend. Een ononderbroken
stroom van statistische gegevens op schier elk terrein van het maatschap
pelijke leven vloeit naar de belanghebbenden, zij die zich op toezending
van dit materiaal geabonneerd hebben.
Er zijn ook nog andere bronnen: de departementen, de N'ederlandsche Bank,
de voorlichtingsorganen van de verzekeringsmaatschappijen en van de
spaarbanken, met elkaar zorgen zij ervoor, dat de Nederlander op nage
noeg elk terrein met cijfermateriaal wordt voorgelicht.
De eerste onder de besten blijft echter het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek, niet alleen omdat het een voor dit doel gespecialiseerd bedrijf Is
met zeer ter zake kundige krachten, maar ook omdat bedrijven en andere
Instellingen op grond van een wettelijk voorschrift verplicht zijn de ge
vraagde gegevens te verstrekken.
De economische gegevens zijn interessant voor ieder die de ups en downs
van onze economie wil volgen. Zij zijn echter van het grootste belang voor
ieder die wil meespreken op het terrein van de economische politiek: vak
organisaties van werknemers en werkgevers, middenstandsorganisaties,
agrarische organisaties, produktschappen, bcdrijfsschappen, de Stichting van
de Arbeid, de Sociaal-Economische Kaad, het parlement en vanzelfspre
kend de regering. Zij alle willen weten wat er verandert en hoe het
verandert.
Een sprekend voorbeeld: de werknemersorganisaties eisen loonsverhoging,
de werkgeversorganisaties gaan hier na lang beraad mee accoord, de regering
echter kan de voorstellen niet accepteren, omdat zij vreest dat de koop
kracht te veel wordt opgedreven, gezier» dc ontwikkeling van de produktie.
Het wordt nu touwtrekken tussen de partijen, een touwtrekken waarbij ieder
volop economische cijfers op tafel legt, hoe meer hoe beter om alle con
sequenties van een loonsverhoging te kunnen overzien.
Dat uit dezelfde economische cijfers door de verschillende groepen in ons men gezamenlijk tot een grootse
land verschillende conclusies getrokken kunnen worden, is natuurlijk een visje komend, ons volk iets posi-
andere zaak. Dit is een kwesüe van de basis waarvan men uitgaat, waarbij tigfs tg bie(jen heeft,
politiek inzicht en levensbeschouwing de richting van het denken bepalen.
Voor de regering is goed economisch cijfermateriaal bovendien van het Tot deze uitspraak kwam de Am-
grootste belang om bijtijds haar houding te kunnen bepalen: moet zij wel ofsterdamse hoogleraar prof. dr. G. C.
moet zij niet ingrijpen. Weer een voorbeeld. De regering vreest dat de be-ivan Niftrik toen hij in de gisteren te
stedingen te snel groeien. Daarom dat zij de fiscale voordelen die de on- v^S^mstorr
dernemers bij hun investeringen genoten, heeft beperkt; zij heeft voorts de sche gemeentebestuurders sprak over
bouw enigermate aan banden gelegd om te voorkomen dat de bouwmate- het on(jerwerp „Overheid, Jeugd
rialen in prijs zouden gaan stijgen; ook heeft zij de afbetaling afgeremd vrjje zaterdag"."
door de eerste betaling te verhogen Zo kan zij ook via de Nederlandsche j Besprak prof. dr. Van Niftrik de prin-
Bank de kredietverlening van de banken aan het bedrijfsleven verzwaren.: cipiële zijde van dit vraagstuk, na de
Kortom, een geheel arsenaal van maatregelen bestaat er tegenwoordig om middagpauze behandelde mr. dr. K. de
de economische wagen minder snel te laten lopen, maar ook om hem v"" pn n
Geen afwachtende houding aannemen
Recreatie is
spel als van
een kind
EN zal zich nu al moeten be
over een positief
antwoord op de vraag wat er
gebeuren moet met de toe
nemende vrije tijd. Dit is een
ethisch en religieus probleem.
Als christen-politicus zalmen
daar rekening mee moeten hou
den. De Christelijke Historische
Unie zal niet alleen moeten
denken, maar dit moeten doen in
samenwerking met de andere
christelijke partijen, dus ook met
de anti-revolutionairen, opdat
(Van een onzer redacteuren)
Misschien is ons denken over ar
beid en ontspanning niet helemaal in
orde, zo veronderstelde prof. Van Nif
trik. We vereren de arbeid te veel, we
vinden het prachtig wanneer we afge
laden agenda's kunnen afwerken. Maar
die verering heeft in christelijke krin
gen zo'n vorm aangenomen, dat het een
afgoderij is geworden.
Recreatie
op gang te brengen. Denk bij dit laatste o.m. aan het uitvoeren van grote
werken, als de werkloosheid te groot is geworden.
Maar om snel en goed te kunnen ingrijpen, moet de regering eerst weten
hoe de stand van zaken is. Dank zij het Centraal Bureau voor de Statistiek
(en ook het Centraal Planbureau) beschikt de overheid over veel materiaal.
Een bezwaar was echter, dat dit materiaal niet van gisteren, maar veelal
enkele maanden oud was.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft dit nadeel thans voor een
gedeelte kunnen wegwerken en wel door het publiceren van een conjunc
tuurtest. Deze verschijnt ongeveer op de 10e van de maand en heeft be
trekking op de maand die er aan vooraf gaat. Vlugger kan het dus niet.
Om dit te kunnen bereiken, vraagt het CBS de mening van een groot aan
tal ondernemers over de arbeldsbczetting, de produktie, de aanwezige voor
raden en de orderpositie in hun bedrijven. Het aantal meewerkende onder
nemingen is zó groot, dat zij tezamen genomen een goede indruk geven van
de gang van zaken in de industrie.
dat binnen niet al te lange tijd ook
het gehele onderwijs tot invoering van
de vrije zaterdag zal worden overge
gaan.
„We moeten van de gedachte uit
gaan. dat de mens in de naaste toe
komst. mpde door de steeds verder
gaande automatisering, over heel wat
meer vrije tijd zal beschikken dan thans
het geval is", zo begon prof. dr. Van
Niftrik zijn referaat. ..Nu is de verlei
ding groot om reactionair te worden
als we dat nog niet zijn zo in de geest
van: Er staat geschreven zes dagen
zult gij arbeiden en al uw werk doen",
aldus de hoogleraar, die tegen dit, wat
hij noemde biblicistisch gebruik be
zwaren had. alhoewel hij persoonlijk de
vijfdaagse werkweek ook weer niet kon
toejuichen. Rekening houdend met het
negatieve houding moeten
De "deze week gepubliceerde conjunctuurtest van het vierde kwartaal leert feit. dat door de toeneming
d.t de arbeldsbeiettins leta loenjm. dal de gemiddelde dagproduktle
heel licht steeg, dit de voorreden In nktohrr tornamen, mair deerne on- w(j dus met an.w00nJ moeie„
veranderd bleven, en dat de orderportefeuille geen wijziging van betekenis tornen op de vraag hoe deze vrije tijd
derrlnr I te besteden. In de christelijke politiek
llrt ligt voor de hand. d.t de.0 eonjnrctuurtest, niet elleen voor de rege »1 n»n ee^riehno^moeten^anwiizen
ring, maar ook voor de vakbonden van be.ang zijn. En niet minder voor
het bedrijfsleven zelf. Men kan door vergelijking met de eigen cijfers vast
stellen, of men boven of onder de streep zit, hetgeen een aansporing kan j
zijn om de oorzaak van het verschil aan een onderzoek te onderwerpen. j
Een volgende slap zou natuurlijk zijn om deze conjunctuurtests zo op te'
stellen, dat zij ook internationaal vergelijkbaar zijn, waarbij dan in de eer
ste plaats aan de Euromarkt valt te denken. Het CBS wil ook inderdaad
deze kant uit, maar daarvoor heeft het de medewerking van de betrokken i
ondernemers nodig. Naar het schijnt, staan sommigen daar nog afkerig
tegenover. I
Al met al. wij zijn op de goede weg. Wij kunnen weliswaar laatdunkend
op statistische cijfers neerzien, wij kunnen zeggen dat het er alleen op aan
komt hoe men de cijfers groepeert, de praktijk bewijst onomstotelijk, dat
wij niet meer buiten de nodige economische cijfers kunnen. Hoe vollediger,
maar ook hoe sneller ze op tafel komen, hoe hechter wordt de basis voor
een goede en gezonde economische politiek.
tekend worót. kan beleven. Dit is niet
een hele avond naar een beeldbuis zitten
te kijken. „Ik krijg daar wat van", aldus
prof. Van Niftrik, die tenslotte nogmaals
aandrong op een gezamenlijke bezinning
van alle christelijke politieke partijen.
Verdubbeld
Mr. dr. K. de Vries herinnerde er
eerst aan, dat in 1938 45 procent van
de leerlingen na het verlaten der lage
re school voortgezet onderwijs volgde.
Dit percentage is thans verdubbeld, nl.
Van de leerlingen, die het voort
gezet onderwijs volgden, ging in 1938
18 procent naar het nijverheidsonder
wijs (thans 40 procent), 21 procent
naar het ulo (thans 34 procent) en 6
procent naar het vhmo (thans 15 pro
cent). Wanneer men spreekt over di
vrije zaterdag voor de jeugd, gaat het
vooral om de schoolgaande jeugd", al
dus mr. De Vries, die herinner de aan
het ANOF-rapport, waarin geconclu
deerd wordt, jiat het niet gewenst is
thans al tot invoering van een vijf
daagse voor de scholen over te gaan.
In het rapport van de raad van leraren
bij het v.h.m.o. wordt echter zonder
meer gesteld, dat een invoering van
vijfdaagse schoolweek niet wenselijk
mogelijk is. Mr. De Vries achtte dit
laatste mede in verband met de situatie
in het buitenland onjuist. Persoonlijk was
hij er van overtuigd, dat de sociale
pressie ons tot een vijfdaagse schoolweek
zal dwingen.
Zonder voor een directe invoering te
willen pleiten, meende mr. De Vries, dat
de mogelijkheid er wel was, vooral
neer er iets wordt gedaan aan de
lading van het onderwijs. We sukkelen
nog altijd met het oude ideaal vai
Comenius „Allen alles te laten leren'
Vandaar dat de onderwijsvernieuwing
het minst bij het v.h m.o. is geslaagd.
„Als de vrije v.h.m.o.-zaterdag komt,
ik het als een zegen, omdat we dan i
afkomen van het streven allen alles te
laten leren", aldus mr. De Vries.
De wonderen zijn de wereld niet uit. Vaak gedachteloos ge
bruiken wij deze uitdrukking. Maar de diepe zin van deze
woorden dringt soms onverwacht tot ons door, als wij iets
horen of zien, dat wij voor volslagen onmogelijk hadden ge
houden. Als u bijv. de geschiedenis in Marcus vijf leest van
de door de duivel bezetene, die weer een „gewoon" mens
wordt door de verlossing door Jezus. En als u dan ziet, dat
deze man, die kort daarvóór de schrik was vóór iedereen en
zelfs met de sterkste touwen niet in toom kon worden ge
houden, dat uitgesproken déze man één van de eerste ver
kondigers van het Evangelie wordt! Hij vraagt eerst bij Jezus
te mogen blijven. Maar Jezus staat het hem niet toe. „Ga naar
uw huis tot de uwen en bericht hun al hetgeen de Here in
Zijn ontferming u heeft gedaan", zo zegt Hij tot de man. Deze
doet dat en hij vertelt tot in wijde omtrek wat hem is over
komen. Is dit nu een wonder of niet? Valt het niet volkomen
buiten onze menselijke proporties? U moet weten, dat het
nog gebeurt. Dat mensen, die eenmaal de grootste godlooche
naars waren, in hun hart worden gegrepen en gaan getuigen
van Jezus, van Zijn bevrijding en Zijn overwinningen op de
duivel. Dat zal dan op een andere manier gebeuren dan met
deze man in het land. der Gerasénen maar het resultaat
is hetzelfde. Inderdaad: de wonderen zijn de wereld niet uit
Nu komt er een tijd, dat de recrea
tie niet meer een zelfstandige vorm
is, geen ontspanning na inspanning
De indeling van de week zal heel an
ders worden, en het gevaar dreigt,
dat de voortgaande automatisering
zich ook meester zal maken van de
recreatie. Dat betekent dus, dat de
vrije tijd zal komen onder de heer
schappij van de technocratie, dal
de duivel zich meester maakt vai
de geautomatiseerde vrije tijd.
Nu is het veelal nog zo, dat het werk
de recreatie bepaalt. Maar kan het bij
bels gezien ook andersom zijn, waardoor
we loskomen van het jachtige leven"
Zelfs in de vakantie werken we nog ei
eigenlijk moeten we dan nog veertien
dagen vrij hebben om bij te komen van
e vakantie", aldus prof. Van Niftrik,
in dit verband ook dacht aan de wij-
waarop de sportbeoefening zich heeft
ontwikkeld. „De mens moet wat preste
ren. omdat wij altijd de prestatie be
wonderen".
Rekening houdend met een grote wij
ziging in het le-venspatroon kan men de
vraag stellen of de toekomstige ontwikke
ling ons weer primitief zou kunnen ma
ken. dat wil zeggen ons weer kan terug
brengen tot de heiliging. Heiliging
betekent volgens August nus niet een
krampachtig vasthouden aan de g'boden,
maar voor alles God liefhébben
doen wat je wilt. Als de mens 2
ontdekken, dat hij een spelende t
zouhij100k zijn vrijheid ontdekken. Doorbetonnen steden zal vermaken. „Er
te luisteren, naar de Heilige Scnr-ft moe- h t perste-Kamerlid Van
ten wij tot de rust komen, die dan geen "1; "a.IS net aerate Aameriia v*n
recreatie irrer is maar een spel als Hu,st noemde een Delta-plan voor
van een kind'. Allé christelijke parti en de jeugd moeten komen. In dit ver-
zullen zich hier moeten bezinnen, opdat band dacht mr. De Vries vooral aan
in de tijd. die korren gaat de mens niet de bouw van zwembaden. Voor de
wordt overgegeven ann de gemechani-1 christelijke partijen is hier baanbre
ziJn;kend werk te doen", zo zei hij.
Taak
Vlaag van onrust over de aarde
Niet de sterren
spreken, maar de
Morgenster
Maar de invoering van de vijfdaagse
schoolweek brengt een taak mee voor
de overheid, vooral voor de gemeente
i her-lijke overheid, die er niet van kan
is. uitgaan, dat de jeugd zich wel in de
i de Bijbel ge-
verf en lak
Meer samenwerking j
tussen clirist.
schooiorganisat ies
Naar wij vernemen ziin deze week te
Utrecht in een gezamenlijke vergadering
bijeengeweest het hoofdbestuur van dc
Ver. voor Chr. Volksonderwijs, de Com
missie van Uitvoering van Geref. School
verband cn dc Hoofdcommissie van de
Ver. voor Chr. Nat. Schoolonderwijs, drie
zusterorganisaties zich aale bewegend op
hetzelfde terrein. Uitvoerig is van ge-1
dachten gewisseld over de mogelijkheid
van nauwer samengaan en de vraag is|
gesteld of het wenselijk en nuttig zou
zün bepaalde activiteiten en werkzaam
heden te coördineren. De bijeenkomst
die het karakter had van een ontmoeting
stond onder leiding van prof. dr. H.
Smitskamp. Voorzitter van Chr. Nat.
Schoolonderwijs.
Dr. G. Kalsbcek te 's-Gravenhage. oud-
inspecteur van het kwcekschoolonderwijs
leidde de besprekingen in. Aan de hand
van een aantal door hem opgestelde
punten kwamen de aanwezigen tot een
openhartige gedachtenwisseling waarbij
ieder de gelegenheid had zijn standpunt
uiteen te zetten en bepaalde wensen te
formuleren. Uit het gesprek bleek dui
delijk. dat bij velen de behoefte aan een
nauwere samenwerking bestaat. De
hoofd besturen zullen zich er thans ieder
afzonderlijk op beraden in hoeverre een
samengaan mogelijk is zonder dat aan
het eigen principieel karakter der ver
enigingen afbreuk wordt gedaan. T.z.t.
kan een door de drie organisaties inge
stelde bijzondere commissie worden ge
machtigd bepaalde voorstellen nader uit
te werken.
Rooms priester gaat
over tot Geref.
kerk
ANDERZIJDS
(Vrij
iig.)
A. A.
is als
De 3«-jai
van der
missionaris op Nieuw-Guinea,
langs, naar wij uit betrouwbare bron
vernemen, overgegaan tot de Gerefor
meerde Kerken (Vrijg,). die r-v—
ding drijven op Nieuw-Guinea.
De heer Van der Velde, die binnenkort
naar Nederland vertrekt zal aan de
Theologische Hogeschool te Kampen
verder studeren.
Benoemd tot onderwijzer aan de
CVO school te Tjerkwerd: C. v.d. Meu-
lcn te Joure.
Benoemd tot onderwijzer aan de Her
vormde school te Opheusden: D. R:e-
znbos te Kcrkwerve; dr. A. Kuyper-
.«chool te Haarlem: W. D. Visser tc
Amsterdam: prof. dr. H. Bavinckschool
------ w *- Colmschate
i aan de Ds.
Stegemanschool te Aauen: A. de Bram
te Leiden: Dr. A Kuyperschool te Har
derwijk: T Boots ma *- "U1
te Enschede: J. Blenk
Benoemd tot onderwijzer
gemanschool te Aalten
T
Rhener.: Ned.
H«rv7 school te Koudekerke aan de.1
Rijn: L. Wijnmalen te VeenendaaL
Bcrnepimrswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen tc Ridderkerk: L. Blok te
Capelle a. d. IJssel; te Wildrrvank: dr.
H. G. Hubbeling te 't Zand (Gr.).
Aangenomen het beroep van de gene
rale synode als pred. voor buitengewone
werkzaamheden (arbeid nnder de Neder
landse emigranten in Canada): A. L.
Groenenberg, vic. te Soheveningen.
„KNUFFELUURT JE"
In de Gereformeerde Kerkbode
voor de classes Dordrecht en Ba-
rendrecht heeft de emeritus pre
dikant B. Wentsel die als hulp-
orediker de gemeente van Brou
wershaven dient, een artikel ge
publiceerd getiteld: „Knuffeluur
tjes" en .Zoethoudertjes op de
oreekstoel". In dit artikel besteedt
hij aandacht aan de kritiek waar
een predikant aan bloot staat en
aan de hang naar het „knusie"
in de mens, waarvoor men in on
ze kerk weinig of geen bevredi
ging uindt.
Kritiek op de preek blijft om zo
te zeggen op ons kerkelijk erf aan
de orde van de dag. In zeker op
zicht is hierin bij al het onaange
name dat er vaak bij komt toch
iets vertroostend, 'k Heb me wel
eens afgevraagd of men in het bui
tenland ook zo kritisch inge
jesteld i
ten opzichte van de preek? Ik denk
van niet; informaties hieromtrent
heb ik niet Ik denk van niet. om
dat men in buitenlandse kerken
bijna geen publiek (meer) in de
kerk heeft. Zeker niet in die vele
honderdtallen, zoals ze bij ons nog
naar dc kerk gaan. Inzoverre zit
er dus iets verblijdends in de uiting
van de publieke opinie omtrent het
zondagse werk van de predikanten.
Men neemt er nog kennis van en
vormt er een oordeel over.
Nu is preken een uiterst moelli'k
geval ondanks alle colleges in de
homilitiek of predikkunde en alle
bestaande handboeken over de ho
militiek.
"t Is ook een uiterst practische
bezigheid van welke wel mag ge
zegd dat wie aan de weg timmert
veel bekijks heeft. De preekstoel
staat wel binnen de muren van het
kerkgebouw, maar men gaat met
de preek toch maar de straat op,
neemt haar mee naar huis, kantoor,
fabriek, werkplaats, trein enz
Vroeg ik hierboven hoe dit in
't buitenland zou zijn. ik stel nog
een vraag hoe men het zou vinden
als andere publieke bezigheden op
dergelijke wiize aan kritiek zouden
zijn blootgesteld?
Men leest b.v nooit kritiek on
de bouwvakarbeiders of de metaal
bewerkers of schilders en timmer
lieden of de doktoren. Wel weer op
de ambtenaren, oo mensen dus die
veel met het publiek in aanraking
komen. En op ministers: ja die
laatsten moeten vaak onder het
Juk der kritiek door.
Zit hier wat ter verklaring van
de kritiek op de predikanten die
we ook ministers namelijk dienaren
dc« Woords. noemen? Wie weet?
Maar ik schreef hierboven twee
eigenaardige uitdrukkingen: Knuf-
feluurtjcs en zoethoudertjes op de
nreekstoel. Ze zijn geen van bei-
Van den Brink gebezigd werd
op oen vergadering van de persyer-
eniging „Waarheid en Éénheid".
Hij nam deze uitdrukking niet voor
zijn rekening, maar nam ze over
van mensen, die het hem zo had
den geze-gd.
Hij wilde het daar niet voor op
nemen. Nu. ik ook niet; want wie
daarmede aankomt doet niet alleen
zonde tegenover het Woord dat hij
moet bedienen, maar vergrijpt zich
aan ons kerkpubliek. Tenslotte is
de kerk geen bewaarschool, en zijn
onze christengelovigen geen kinderen
al zijn er onder die geen vaste
spijs kunnen verdragen en met
melk moeten worden gevoed.
Ik meen dus met die tweede uit
drukking niet verder te moeten af
rekenen. omdat ze zichzelf diskwa
lificeert. Ze is beneden alle waar
digheid en de beschuldiging die er
in uitgesproken wordt, is wel heel
ernstig.
Hoe ik nu kom aan de uitdruk
king knuffeluurtjes? 'k Heb deze
aangetroffen in een boekje van het
„Nationaal Protestantse Centrum
voor de Geestelijke Gezondheids
zorg in Nederland" publicatie no. 1.
Dit centrum verzoekt aan kerkbo
des om de lezers op deze uitgave,
die tot voor kort gratis verkrijg
baar was, opmerkzaam te maken.
De titel van No 1 is: „De Kerk
en de Geestelijke volksgezondheid."
In één der referaten op een ontmoe
ting gehouden, spreekt dr. J. H.
Plokker. zenuwarts, terloops over
wat men wel „knuffeluurtjes"
noemt in Kinderziekenhuizen.
Men had in een bepaald kinder
ziekenhuis opgemerkt, dat kinderen
ondanks ideale omstandighedc;' als
voeding, ligging, hygiënische \cr-
zorging enz., wegkwijnden en stier
ven Pas toen de z.g. „knuffeluur-
tjes" werden ingevoerd, waarbij de
verpleegsters, vrijgemaakt van an
dere dienst, geregeld een tijdlang
met de kinderen konden spelen,
stoeien en „vrijen" nam de morta
liteit (sterfgevallen) af. Nu zal
men vragen wat ik hiermee wil in
verband met de kritiek op de
preek? Eerlijk gezegd heb ik me
dc vraag gesteld of we in de ker
kelijke gemeenschap, in dc ont
moeting. zoals het psychologisch
heet. niet juist hierin te kort schie
ten. dat we geen „knuffeluurtjes"
kennen.
De hang naar het „knusse" is de
mens niet vreemd; en deze vindt in
de massaliteit van ons kerkelijk le
ven weinig of geen bevrediging. De
groei van de secten wordt hier ook
wel uit verklaard Daar is het in-
t.eme, gemoedelijke dat in de gro-
kerkverbanden. ook in de pre-
de
i mij.
En slechts één
i staat oor-
val kleine ger
ze Uck stellig
Benoemd tot vic. te Amsterdam (Mui-
derkeiwgem. A B. J. van Tent, vic. al
daar (Jeruzalemgem.)tot vic. te Kat-
wljr.c aan Zee (Wijfogem. Noord-Oost):
drs. J. Broekhuis, kand. te Bameveld.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Kralingen, te
vens als schipperspred. van de Rotter
damse havens: J. W. van de Gronden te
Enschede-O.; te Rotterdam-W.: N.
Jong te Katwijk aan Zee.
J. Hoekstra uit Nijkerk gèhouden bijeen
komst werd medegedeeld, dat de voor
zitter, burgemeester H. M. Martens uit
Nunspeet. wegens gezondheidsredenen
had bedankt. Ais nieuwe bestuursleden
werden benoemd mevrouw Nijhof-van
't Hof uit Emmen en wethouder J. van
Aalderen te Hoogeveen. De heren J. C.
Vogelaar te Nieuwerkerk aan den IJssel,
H. G. Niezink te Oldehove en J. Hoek
stra te Nijkerk werden als bestuurslid
herbenoemd.
Voor de eerste keer was op deze
gadering de a.r. vereniging van burge
meesters, wethouders en gemeentesecre
tarissen Groen van Prinsterer in de
bestuursleden burgemeester J. C. Haspels
uit Bussum en burgemeester mr. H. H.
Douma uit Barendrecht vertegenwoor
digd. Burgemeester Haspels was zeer
erkentelijk voor de uitnodiging, die hij
had ontvangen en vertrouwde, dat de
vereniging van c.h. gemeentebestuurders
ook de vergadering van Groen van
Prinsterer op 14 juni zouden bijwonen.
Verder werd deze vergadering bijge
woond door burgemeester G. Brameruit
Den Halm, als voorzitter van de minis
teriële commissie vijfdaagse schoolweek.
Benoemd tot hoofd aan de School met
tde Bijbel te Eemnes: L. W. Muilwijk
|te Nieuwerkerk a.d. IJssel.
(Van onze kerkredacteur)
Opnieuw waait er een vlaag
van angst over de wereld. Ram
pen staan voor de deur. De
wereld zal vergaan en wel op
maandag aanstaande. De sterren
hebben het gezegd. Ditmaal is
het niet Europa dat angst wordt
aangejaagd door deze onheils
profetie, zoals enkele jaren ge
leden door de Italiaan Bianco.
Vooral India houdt zich nu met
de voorspelling bezig, en vandaar
uit is het nieuws over de gehele
wereld verbreid geworden. Haar
den van onrust treft men op het
ogenblik in vrijwel alle landen.
De oorzaak van de angst is een
conjunctie van planeten zoals
die in de moderne geschiedenis
van de mens nog niet is voor
gekomen.
In India bidden tienduizenden hindoes,
moslims en boeddhisten vurig om een
afwending van het onheil. Velen zijn
reeds weggevlucht uit Calcutta, Bombay,
Madras en New Delhi om in de heilige
stad Benares te gaan bidden. Het zaken-t
leven is vrijwel tot stilstand gekomen.
Speculaties op de termijnmarkten heb
ben een dieptepunt bereikt.' In Nepal
zijn honderden de hergen in gevlucht
waar zij een mogelijke aardbeving af
wachten. Het beeld in deze streken doet
denken aan de profetie van de apostel
Johannes: ..De rijken en de machtigen
en iedere slaaf en vrije verborgen zich
in de holen en de rotsen der bergen"
(Ooenbaringen 615).
De achtergrond van al deze angst is
de stand van de planeten die een wel
heel bijzondere zal zijn. Voor het eerst
in duizenden jaren zullen de acht „pla
neten" van ons zonnestelsel elkaar op
maandag voor het menselijk oog ont
moeten. Het zijn de zon, de aarde, mer-
curius. venus, mars. jupiter. saturnus en
de maan. Iets dergeliiks gebeurde bijna
vijfduizend jaar geleden ook eens, toen
er een conjunctie voorkwam-v
planeten. Mercurius hield zich toen nog
afziidig. Volgens vele astrologen begon
in die tijd het „tijdperk van de duister
nis".
Conclusies
In de astrologie wijst een conjunctie
van selfs maar twee planeten al op
rampen. Nu het er acht zijn kan zelfs
de verbeelding zich niet meer voorstel
len w-at er allemaal kan gaan gebeuren.
Er zijn dan ook evenvele conclusies als
itrologen zijn. Voor de een vergaat
ereld, voor de ander begint de derde
wereldoorlog, voor een derde komt er
een nieuwe zondvloed en voor de vierde
een groot gedeelte van de wereld
door aarbevingen vergaan. Over
ding z(jn ze het echter allemaal
Het zal op maandag a.s. gebeuren.
De geschiedenis van de wereld kent
vele vlagen van angst voor het einde.
In het Jaar duizend was de gehele wes
terse wereld in beweging. In 1843 pro
feteerde William Miller dat het einde
aanstaande was en vele volgelingen
kochten hun bezittingen en wachtten in
witte klederen op de daken van huizen
en op bergtoppen de komst van Chris
tus af.
Ook astrologen hebben geregeld het
einde van de wereld voorspeld. Het jaar
"179 en enkele eeuwen later 1496 hadden
•olgens hen de laatste moeten zijn. De
Duitse astroloog Johann Stoffler voor
spelde in februari 1524 een zondvloed,
maar die maand werd de droogste in de
geschiedenis van dat land.
Zondvloed
Ook nu weer leeft de angst voor een
zondvloed. In een Portugese krant ver
scheen enkele dagen geleden een adver
tentie, waarin plaatsen werden aange
boden aan boord van een nieuwe ark
Noach. Kennelijk heeft men ook in
dit land dat zich christleijk noemt, nog
steeds niet gelezen wat God aan Noach
beloofd heeft: „Ik dan richt Mijn verbond
u op, dat voortaan niets dat leeft.
1 door de wateren van de zondvloed
worden uitgeroeid, en dat er geen
zondvloed meer wezen zal om de aarde
te verderven."
Natuurlijk worden de mensen ook
gerustgesteld. Er is een groep van
astrologen die uit de constellatie van de
sterren niet tot de'conclusie is gekomen
dat de wereld zal vergaan, maar juist
tot het inzicht is gekomen dat nu pas een
nieuw tijdperk van geluk zal aanbreken.
Het „tijdperk van de duisternis" zal nu
worden een „tijdperk van het Jicht". Zo
heeft .een Chinees Tsai Pai-li verklaard
dat de sterren wijzen op een tijd van
nieuwe voorspoed, op een vlotte uitwis
seling van ideeën tussen de landen,
zowel op politiek als economisch gebied.
Iflorgenstcr
Maar maharadja Koemar van het
bergland Sikkim heeft zijn huwelijk met
slingert de wereld heen en weer tussen,
hoop en angst. Tussen een hoop die geen
basis kent en een angst die ongegrond
is. En men vergeet dat niet de sterren,
maar de Schepper van de sterren de
toekomst van de wereld in handen heeft
Het einde van de wereld is niet door
de sterren te bepalen. Zelfs Christus zei
dat God dat tijdstip aan Zichzeif heeft
gehouden. Maar de toekomst van de
wereld wordt ook niet door de sterren
bepaald. Christus is onze toekomst. Hij
heeft de demonische „overheden en
machten ontwapend en openlijk tentoon
gesteld en zo over hen gezegevierd". Hij
heeft ook gezegevierd over de denkbeel
dige macht van de sterren,
Niet de sterren bepalen het einde van
de nacht van deze wereld. Maar H(j Is
de Morgenster, die de nieuwe dag aan
kondigt, maar slechts voor hen in wier
harten deze Moreenster door geloof is
opgegaan. Zo schreef Petrus. Hij schreef
ook: „Het einde aller dingen is nabij",
maar hij kwam niet tot dlc conclusie
uit de sterren, maar uit de zekerheid
van het geloof, dat een nieuwe da.g In
Christus ziet gloren.
Paus: miljoen lire
voor slachtoffers
ramp Harmeien
Paus Johannes XXIII heeft een be
drag van 1 miljoen lire 6000) door
zijn internuntius in Den Haag, mgr.
Joseph Beltrami, laten overmaken aan
de Nederlandse Spoorwegen.
In een begeleidend schrijven verzoekt
de nuntius namens de paus dit be
drag te bestemmen voor de meest ur
gente noden van de nabestaanden der
slachtoffers van de treinramp in Har-
melen.
Antwoord: Het beslaan en bevrie-
1 voorkomen door
Spiritus
Vraag: Een familielid heeft een
huis verkocht. Nu komt er iemand zen kan
van de belastingen, die vraagt wat hij glycerine
met dit geld heeft gedaan. Hij heeft te laten staan tot het helder
het voorlopig op een bank gezet. Wel- met gfiMu'mi
ke belasting krijgt hij hiervoor? Hoe
hoog is deze? Komt deze belasting elk
jaar terug of is het een heffing in
eens? Hoe hoog mag het bedrag we
ll hij vrij zijn van belasting -
u het graan als meel, dan moet u er
vooral veel in roeren, want als meel
te lossen, dat lang staat en vooral als men een ge-
..jlder wordt en sloten fust gebruikt, krijgt men er al
hiermede de ruit af- spoedig meelworm (leng) in. Als u de-
nemen. Ook doet
zuivere glycerine. De laatste tijd zijn middelen nodig,
doeken in de handel, die geïmpreg- Vraag: Ik heb
raad volgt, heeft u geen speciale
:u wil hij vrij zijn -- - --- -
Antwoord: De rente van dit geld voorkomt dat zij bevriezen. De doffe
is inkomen. Of hierover inkomstenbe- mica-ruit moet
lasting moet worden betaald
hoe
WM- Jboek een heel
klein insect ontdekt. Het lijkt het
meest op een bladluis en is licht van
kleur. Kunt u ook zeggen, waar het
vandaan komt en hoe het is te voor- deskundige hulp
komen?
••ordt opgeteld en de totale verschul- glycerine behandelen. "iTatoriiim Het it
inkomstenbelasting wordt bere- Vraag: Hoe reinigt men het beat. ^nVcSik iil
volgens een oplopend tarief. De
inkomvnbelasting wordt jSBB
geheven .-aar het in dat ji
-Jg«L- -
inkomen. L dere rente, hoe klein ook,
moet bij het overige inkomen op het volgens
aangiftebiljet worden vermeld. Of het Maar niet:
iTe inkomen beneden de belastbare
broek die doortrokken is
jaar nebloompittenolie? Deze is eerst be
knoten handeld met warm water en azijn,
daarna drie maal met dreft-sop en ver-
r de stomerij gezonden,
hielp.
Antwoord: Wasbenzine is een zeer
■L-, het instrument te kostbaar. Als
vrij <i harmonium wilt moderniMrtn.
onschuldig insect, dat in bewoond, doe het dan met zelf. maar stel u in
bij geregelde schoonmaak, verbinding met een orgelbouwer. In
l valt.
de vraag gevaarlijk middel. Probeer het
huizen en bij gerege
dus ook van de boeken, weinig of niet
zal optreden. In musea, bibliotheken
en herbaria daarentegen kunnen zij
zich hinderlijk snel ontwikkelen en
grote rchade aanrichten. Bestrijdings-
'dus middelen zijn droogstoken, lucht en
zonnen, gewone insectenbestrijdings-
is geen
boekje voor orgelbouw voor leken be
kend.
Vraag: Van mijn buurman kan ik
duivenmest krijgen voor de bemesting
van mijn bloementuin. Kan dit gewo
Vraag: Wat is vloeibaar-hard plas- ken in met galzeep. Laat deze goed DDT
wordt het gebruikt? intrekken. Daarna moet u uitwasser
""~~J raim naspoelen.
Vraag: Onlangs ontving ik enige £4t wmen"veraieGwen7"K'an daarbij" dë
Zeeuwse tarwe, en het bovenbouw zonder bezw
mUtt Het I.
middelen voor df huishouding, zoals over de tuingrond gestrooid worden,
i dergelijke.
Wordt het bij het drogen vanzelf hard
of is daarvoor nog een aparte behan
deling nodig?
tientallen kilo's
bij-
helder en de dingen, die daarin gego- tevens voorzorgen tegen muizen. In
registers,
stemmen. Kunt
dering
grote hoeveelheden wordt het graan Antwoord: Di« bovenbouw dient er ring in
Vraag: Wat is
gen bevriezing
goed middel te- zakken
ook los bewaard op droge zolders of in niet alleen
moet de duivenmest eronder worden
gewerkt of rnoet deze eerst vermengd
harmonium, worden met zand of iets dergelijks?
Antwoord: Duivenmest is goed,
maar veelal wat drooe en kluiterig.
worden ge- Voorts is deze mest door het hoge per
spels-orgel met centage van voedingsstoffen nogal bran-
sprekende derig. Beter is het daarom deze mest
ter bevor- goed fijn te maken en te mengen met
■an „doe het zelf'-ambities de vochtige turfmolm en ze dan in te wcr-
boekje geven over de ken Op de grond laten liggen geeft
Iaanleiding tot stikstofverlies. De tur'-
molm dient tevens voor grondverbete-
bloementuin. Vermengen
mm bevelen, daar
i het instrument?
met zand i
dan met kunstmatig, ven voor de muzieklesscnaar en een zand de grond maar slechter maakt.
een dof geworden mica-ruit graan roeren om sch'-nrnclvorming en klank- en geluidskast. evenals bij een door humusvorming
■'weer helder krijgen?
aneenkleven te ^.^rkvmen. Bewaart viool. U kunt die bovenbouw zonder kleur.