Uw probleem is het onze
Voor emeriti en weduwen
meer pensioen gevraag
Een kanttekening
Minima van f 6000
illlis
Is de uitverkiezing een
kerkeliike scheidsmuur:
Een woord voor vandaag
Ambt der gelovigen moet
weer gaan functioneren
Geen besluit over doop
geadopteerde kinderen
2
ALS DE NOOD AAN DE MAN KOMT
TN DECEMBER van het afgelopen jaar zijn de ministers van financiën van
tien vooraanstaande landen in Parijs met elkaar tot overeenstemming ge
komen over onderlinge hulp als een hunner in betalingsmoeilijkheden
dreigt te raken.
Ook onze minister van financiën was aanwezig en namens onze regering
heeft hij zich in principe bereid verklaard om maximaal een bedrag ran
f 720 miljoen ter beschikking te stellen.
Dese week heeft het departement van financiën over deze zaak wat meer
verteld, zodat wij niet meer In onwetendheid zitten over de opzet en de
mogelijkheden van dit ongetwijfeld belangwekkende project.
De eerste jaren na de oorlog worstelden de meeste landen met een enorm
gebrek aan buitenlands geld. De handel kon dan ook alleen op gang komeu
door met elk land afzonderlijke verdragen af te sluiten, waardoor er weder
zijds tot een bepaald bedrag ge- en verkocht kon worden. In wezen kwam dit
neer op een handel in natura.
Deze tijden liggen gelukkig al weer ver achter ons. De meeste landen zitten
tegenwoordig ruim in hun buitenlands geld en zij kunnen dus kopen wanr
zij willen. Zelfs is het zo, dat een aantal landen zich bereid verklaard heeft
om buitenlanders, die hun geld bezitten, op verzoek ander geld te geven.
Deze zogenaamde externe convertibiliteit geeft de handel extra kansen. Bij
verkoop kan een Nederlandse fabrikant rustig een bepaalde buitenlandse
geldsoort aanvaarden, omdat hij weet Ait hij hiervoor op verzoek ander geld
kan krijgen. Omgekeerd zal een buitenlandse fabrikant zonder bezwaar
guldens accepteren, aangezien deze in ander geld kunnen worden omge
wisseld.
Aan deze ruime convertibiliteit, dia mogelijk is doordat vele landen vol
doende buitenlands geld bezitten, is echter wel het gevaar verbonden, dat
plotseling te veel geld kan worden weggezogen. Engeland en de Ver. Staten
hebben dit aan den lijve ondervonden.
Ziet het er op een gegeven ogenblik naar nit, dat in een bepaald land de
reserves aan buitenlands geld (aan vreemde valuta dus) kleiner worden, dan
komen alras de speculanten en de grote geldbezitters, die in de financiële
centra van de wereld hun geld hebben zitten, in het geweer. Zij vragen
hun geld op en hevelen dit naar een ander land over. De sneeuwbal pleegt
als de schrik érin komt snel dikker en dikker te worden.
Op een gegeven ogenblik kunnen de reserves aan vreemde valuta van een
land zo sterk worden aangesproken, dat het buitenland absoluut geen ver
trouwen meer in die valuta krijgt en een devaluatie voor de deur van het
betrokken land staat.
Dit sou onherroepelijk, vooral als het om de valuta van grote vooraanstaande
landen gaat, een funeste terugslag op het Internationale betalingsverkeer
hebben. De handel zou niet alleen belemmerd worden (het betrokken land
heeft geen buitenlands geld genoeg om te betalen), maar in vele sectoren
van het economische leven van vele landen zouden moeilijkheden ontstaau.
Deze dreiging is ln 1960 heel reëel geweest, toen de Ver. Staten hun valuta
reserves en hun goud als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen.
Het voorstel van de club van Parijs probeert dit gevaar thans te bezweren.
De tien landen hebben zich ln principe verplicht om een bepaald bedrag
aan het Internationale Monetaire Fonds in Washington te lenen, dat op zijn
beurt dit bedrag aan het in moeilijkheden zittende land doorgeeft. Nederland
heeft dit bedrag gesteld op de tegenwaarde van 200 miljoen f 720 mil
joen). Bij elkaar kan er als het moet de tegenwaarde van f 6000 mil
joen op tafel komen. Daarvoor zorgen België, Canada, Duitsland, Frankrijk
Italië, Japan, Nederland, Zweden, Engeland en de Ver. Staten.
De procedure is dan zo, dat een land, dut in moeilijkheden geraakt, een aan
vraag indient bij het Internationale Monetaire Fonds en vervolgens overleg
pleegt met de andere negen landen van de club. Gezamenlijk bespreekt
dan de situatie, het aangevraagde bedrag en de verdeling hiervan onder
de leden.
Het is dus niet zo, dat Nederland al direct het volle bedrag van f 720 mil
joen aan valuta beschikbaar moet stellen. Wij zijn alleen bereid om in totaal
een dergelijk bedrag te lenen.
Overigens is het nog niet zo ver, want eerst moeten de Tweede en Eerste
Kamer aan het plan haar goedkeuring geven.
Het plan is niet alleen zeer Interessant, omdat door snel Ingrijpen een
debacle ergens ln de wereld kan warden voorkomen maar het betekent óók,
dat de onderlinge verhoudingen zó zijn gegToeid, dat men gezamenlijk en in
onderling overleg zijn schouders ergens onder durft te zetten. Het betekent
ten slotte, dat het Internationale Monetaire Fonds, dat nog wel eens in het
vergeetboekje dreigde te raken, extra steun krijgt, omdat de gehele afwik
keling via dit apparaat loopt.
Gereformeerde synode in Apeldoorn
VEEL TIJD heeft de generale r\r\n
synode der Gereformeerde j 4000 2f0W0IlSt
kerken gisteren gegeven aan de D
bespreking van financiële zaken.
Daarbij ging het allereerst over
de pensioenen der predikanten,
naar aanleiding van een rapport
betreffende de stichting Landelijke
Samenwerking. Dit is het orgaan,
dat in opdracht der synode de uit
keringen verzorgt.
Eén van de deputaten, ds. Th. Boers-
a te Zuidhorn, verklaarde dat aan de
verbetering van de predikantspensioenen
wordt gewerkt. Zulks naar aanleiding
van een voorstel van ds. A. C. van
Nood te Velsen om de laagste emeri-
taatsuitkeringen op te trekken.
(Advertentie)
smakelijk
gezond
licht-verteerbaar
Bcroepingsiverh
NED. HERV. KERK
Beroepen te Opende (Gr.): M. L
Geertsema te Stedum; te Middelhar nis:
J. van Rootselaar te Delft.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Haren (Gr.) in verband
met de overplaatsing van het sanatorium
..Beatrixoord" te Appelscha naar Haren:
L. Touwen, thans geestelijk verzorger
van „Beatrixoord" te Appelscha.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Wageningen, te Middelhar-
nis en te Scherpenisse: C. van Dam te
Rotterdam-Z.
Bedankt voor Ridderkerk en voor
Poortugaal: A. Hofman te Zeist.
(Van een onzer verslaggevers)
Er leven nog 48 emeriti, die 4.500.—
per Jaar ontvangen en er zijn 114 pre
dikantsweduwen aan wie 3.000.
wordt uitgekeerd. Een schrille tegen
stelling met de later geëmerlteerden,
minimaal 6.000.ontvangen, ter-
er ook emeriti zijn welke 7.200.
uit de stlchtingskas krijgen.
Ds. Van Nood wilde die laagste pen
sioenen verhogen tot 6000.en dc
weduwenpensioenen tot 4.000.Dat
zou de kerken 215.000.per jaar
kosten naar hij dacht, terwijl dit be
drag een aflopende zaak is, want wie
tegenwoordig geëmerlteerd wordt, ont
vangt Immers 6.000.als minimum.
bouw van dode kerkgebouwen, zou
den zij dit kieine offer voor hun oude
dominees en domineesweduwen dan niet
willen brengen?", vroeg hij.
Ds. Boersma moest hem echter cor
rigeren. Een vluchtige berekening leer
de dat de kosten minstens 350.000
jaar bedragen. Het is weliswaar
bedrag dat met de jaren afneemt,
doch de kerken dienen het extra op te
brengen, terwijl de stichting mede in
verband met andere plannen tot verbe
tering waarin ook die kleine groep
van vroeger geëmeriteerden deelt
tóch al meer van de kerken zal moe
ten vragen.
DR. E. J.SWAAB'S VERENIGDE FABRIEKEN
Theologische studenten in Amsterdam
Slahnann weer grotendeels teruggebracht T "1 1**1 1 *1
dort de \relbr*proken „steckgeldrn" in j Cr
ZAAK-STALMANN
De Tijd De Maasbode schrijft: «Ni
welwillende woorden van minister Margt
an het adres van dr Stalmaim is de affi
Het congres van theologische[genlijk kan bij de weergave
reran deren
geheven en slordig bestede heffingsgelocn.
Daarmee verschrompelt het grote schandaal
tot een bijna kluchtige aangelegenheid,
welke doet denken aan Graham Greene's
roman „Our man in Havana
De kern van dc raak blijft intussen
ernstig genoeg. Het Centraal Bureau voor
Tuinbouwveilingen een particuliere
overkoepelende instantie van veilingvereni
gingen gebruikt tor bevordering van de
export, jaren aan een stuk de gelden van
tuinders tonder reker te weten op welke
w ijse deie bevordering in haar werk gaat
Men schijnt daar zelf» mee te ign doorge
gaan toen op goede gronden vermoed kon
w orden, dat van een hevorderend effect van
deze bestedingen geen sprake meer was.
Er gaan geruchten circuleren. Veel men
sen weten „hetM, maar niemand weet er
precies het f\jne van en officieel is er niet»
an de hand De algemene vergadering van
het Bureau schijnt genoegen te nemen met
vaagheden Als tenslotte minister Marjjnen I jfa ecn ]autfe ,n de R.K.-kerk
He moed opbrengt het deksel op te lichten. ..De Heilige Ignatius" schaarde meri
blijkt diezelfde vaagheid een redster in zich onder het gehoor van prof. Hoen-
de nood. Plotseling sijn allen die „het" j derdaal. Spreker ging in op een drietal
wisten minder srkrr van hun taak. Wel kerkhistorasche situaties. De vertiou-
wordt een hoop g.-ld achterhaald, maar van Augustinus-Pelagius, een _plaats
daders, benadeelden of delict is geen H
ke meer Een minister »chaaft zich poli
„♦.„j-._i.-_ 1 referaat geen woord gemist worden. In-
Studenten te Amsterdam IS in- drukwekikend, op zijn tijd' vol spranke-
tensief voortgezet. De vragen be
treffende de uitverkiezing wer
den ter zake toegespitst. Prof. dr.
G. J. Hoenderdaal, hoogleraar
aan de Rijksunversiteit van Lei
den lichtte het thema toe aan de
hand van enkele dogma-histo
rische feiten en magister dr. A.
H. Luchesius Smits o.f.m. Cap.,
hoogleraar aan het Groot-Semi
narie te Udenhout gaf een dog-
matisch-wijsgerig exposé waar-
j in de lijnen naar het dagelijks
leven overzichtelijk werden door
getrokken.
op zijn tijd'
lende hisnor, ontwikkelde spreker een
betoog in zes punten.
Al: methode om theologie te bestu
deren werd gewezen op scepsis en
wondering (Pas op! en Hoe is het
gelijk!) De betekenis van het onder-
rp blijkt zowel in de verhouding Ro-
;-Reformatie als in die van atheist-
christen.
De protestant acht in de r.k. theolo-
e Gods vrijmacht aangetast. De roorr.s-
itholiek vraagt de protestant: Wat hebt
met de menselijke verantwoordelijk
heid gedaan? De atheist vraagt: Als God
de ALbeschikker is, hoe is het dan met
menselijke vrijheid gesteld? In Rome
is er het probleem van vrijheid en nooó'-
zaak, bij de protestanten van vrijheid
en verdienste. Voor de atheist is de
vraag, hoe goddelijke en menselijke wil
len te verenigen zouden zijn. Is ei
voorbeschikking van eeuwigheid af
•chuhl, niris dan xernioorde onschuld.
Hier valt andermaal het merkwaardige
«wevende karakter te be-pexiren dat gelden
ngen wordt wanneer zij eenmaal zijn sa
mengevloeid in fond»en, die automatisch
en ronder veel pijn of moeite vergaard
worden hjj een groot aantal contribuanten
Deze gelden verblijven in het economisch
niemandsland tu»»cn collectieve en private
eigendom, waar zg een eigen en betrekke
lijk anoniem leven leiden. In het agrari
sche hedrijfileven zowel het publiek
rechtelijk als het privaatrechtelijk georgani
seerde wemelt het van dergelijke fondsen
en fondsje». AI» de affaire-Stalmann. of wat
daarvan nu nog resteert, efn produktechap
betroffen had, zou Nederland beslist te
klein geweest zijn. Nu het om een privaat
rechtelijke organisatie gaat worden er geen
wegen geblokkeerd en «elf» geen felle
taal gesproken Er i« geen behoefte aan
een beweging van „Yrge Tuinders", want de I dre>'en
tuinders «ijn al vrij: vrij om voor ecn paar auteur
lordige miljoenen aan eigen boontjes te
doppen, ook als ie reed» gedopt i(jn. Dat
is dan wnarsehijniijk het grote verschil tus-
«en P B O.-beweging en vrijwillige over
koepeling.
De vrgheid is een kostbaar goed Daar
•leekt men zonder morren telfs wel wit te
veel geld in."
Boek van Jezuiet
fel aangevallen
Een nieuw boek van de bekende
Amerikaanse prediker Riccardo Lom-
bardl is fel door het blad „Osservatore
Romano" aangevallen. De afbrekende
kritiek kwam volkomen onverwachts
in Rome, omdat de schrijver zijn nieu
we bock een aantal dagen geleden ir
een persoonlijke audiëntie aan de paus
bad aangeboden. Dat feit op zichzelf
reeds is voldoende over het algemeen
een boek een goede pers te verze-
keren.
De titel van het boek luidt: ..Concilie:
>or een hervorming in de liefde." Het
in de aandacht van het komende
cilie aanbevolen, maar heeft kennelijk
nu reeds een groot aantal negatieve
acties opgeroepen.
In het boek wordt vooral kritiek uit
geoefend op de Vaticaanse curie, de
regerende macht, omdat de meeste le
den afkomstig zijn uit de Italiaanse
geestelijkheid. Pater Lombardi stelt voor
steeds meer leden te kiezen uit andere
landen en deze curie te vormen uit de
hoogste prelaten over de gehele wereld
en niet alleen maar op de basis var
bepaalde loopbaan.
Voorts wordt in het boek voorgesteld
als paus de „beste man" te kiezen, en
niet alleen maar iemand uit de kring
de kardinalen. Deze voorstellen heb
ben kennelijk de Italianen in de curie
gedreven iot hun felle kritiek.
Benoemingen
Tot voorzitter van het bestuur va
internationale school voor wijsbegeerte
te Amersfoort is benoemd dr. C. J.
Schuurman, psychiater te Amsterdam.
De afgetreden voorzitter, prof. mr. dr.
C. A. van Peursen, hoogleraar te Lei
den. blijft lid van de raad van bewind
voerders en lid van het curatorium var
genoemde school.
Dr. E. H. Reerink te Leiden is, als
opvolger van dr. J. E. Baron de Vos
van Steenwijk. benoemd tot lid var
raad voor zuiver wetenschappelijk
derzoek. Dr. Reerink heeft in deze raad
zitting namens de Rijksuniversiteit te
Leiden.
Het voorstel als zodanig werd op
advies van praeses ds. P. D Kuiper te
Sassenheim omgebogen vbn eis tot
Dientengevolge besloot de synode aan
de stichting Landelijke Samenwerking
te verzoeken de minimumuitkering voor
1962 en volgende jaren voor degenen
die geëmerlteerd zijn te verhogen tot
6.000.— voor predikanten en tot
4.000.voor de weduwen.
Bij deze bedragen komt nog de
A.O.W. of de A.W.W.. zodat dan een
redelijk minimum wordt bereikt. Wel
bestaan er gemeenten, die uit eigen
beweging boven de 4.500 welke hun
bejaar e oud-pastor uit de stichtingskas
ontvangt, een bedrag toekennen, maar
menige kleine gemeente is hiertoe fi
nancieel niet in staat.
Een heel andere zaak betrof het de-
putaatschap voor contact met de Ned.
Chr. Sport Unie. waarover al eerder
was gesproken. Dit (werkeloos) depu-
taatschap had om opheffing verzocht.
Het besluit viel om het moderamen te
verzoeken hierover contact op te ne
men met de N.C.S.U., teneinde klaar
heid te verkrijgen over het feit dat de
N.C.S.U. van het aangeboden (en door
haar verzochte) contact nimmer ge
bruik heeft gemaakt.
Zuid-Amerika
Een kleine zaak wat de tijdsduur be-
of, maar voor de betrokkenen van
veel belang, was het besluit der synode
om de Gereformeerde kerken in Argen
tinië en Brazilië die totnogtoe een
classis van de Gereformeerde kerken in
Nederland vormden de weg naar
zelfstandigheid te laten opgaan.
Ds. J. A. C. Rullmann over wiens
:is naar Zuid-Amerika wij enige
maanden geleden hebben bericht
verschafte de synode wat nadere infor
maties over het verzoek tot zelfstandig-
wording.
De synode verklaarde zich bereid bij
de effectuering van de begeerde zelf
standigheid de kerken, in Zuid-Amerika
behulpzaam te zijn met woord en daad
en in de toekomst hulp te bieden
lang dat noodzakc'mocht blijken.
Er wor^t een commissie van bijstand
benoemd met opdracht om, ln overleg
met de deputatcn tot steun aan kerken
ln emlgratiegebieden, ovcreenkomstc-
tussen de Gereformeerde kerken en dc
kerken ln Zuld-Amerlka aan te gaan.
Zodra de zelfstandigheid van de ker
ken ln Argentinië en Brazilië is geëf-
Valse profeten zullen in de tijd, die voorafgaat aan het einde{
van de wereld, opstaan en zij zullen velen verleiden. Dit is
de voorspelling van Christus in de rede, die. Hij over de laatste
dingen houdt. Dat Christus daaraan een nadrukkelijke tcaar-t
schuwing verbindt, zullen we niet meer dan logisch vinden
Een andere vraag is, of wij die valse profeten ook in de gaten
hebben en houden.' Herkennen wij hen altijd? Zeker: wij
hebben niet zoveel moeite hen te ontmaskeren in de commu
nistische leiders en in de predikers van de niet-christelijke
godsdiensten, al moge dan voor velen de bekoring van hun
leer (en leven) bijzonder groot zijn! Maar misschien is het 1
beter wat dichter bij huis te blijven en te letten op de opuatJ
tingen en leerstellingen van hen, die menen, dat alles ten j
slotte hetzelfde is. Dat wij niet mee kunnen komen en hopelooi
conservatief zijn met het blijven proclameren van een cJiris-j
telijke moraal, die gefundeerd is op de Bijbel als het Woord j
van God. Het begint onder het motto: „Wat is er eigenlijk
tegen?" en niet met het enig juiste uitgangspunt: „Wat mij
God?" U kunt dan soms zelfs terecht zeggen: „Wij weten
niet wat God op dit en op dat punt van ons wil", maar heel I
dikwijls ontbreekt zelfs de poging om die wil te ontdekken t
in Zijn woord! Valse profeten: u vindt ze in allerlei verschijn
selen van onze moderne cultuur en samenleving. Zij propn
geren de normloosheid en op die manier verleiden zij velen
DS. T. POOT OVER HET KERKE WERK:
(Van een onzer medewerkers)
TN DE vergadering van Geref.
A Bondspredikanten in de Ned.
Herv. Kerk op Woudschoten sprak
gisteren ds. T. Poot, voorheen te
Middelharnis, thans als stafdocent
verbonden aan „Kerk en Wereld"
te Driebergen, over „Kerkewerk".
Wat moet tot de roeping der kerk
gerekend worden in onze tijd?
Hoewel het cijfer der onkerkelijk
heid vrij stabiel is (ongeveer 17 pro
cent), moet gesproken worden van een
enorm functieverlies der kerk. Heeft
de reformatie dit proces op gang
gebracht, zoals wel beweerd wordt?
Neen, zij was (evenals de Nadere Re
formatie in haar oorspronkelijke op
zet) uit op de heiliging des levens.
De eigenlijke wortel ligt in de eman-
cipatiefilosifie van de Aufklarung,
■die secularisatie betekende (Thili-
cke). En wat wij vandaag zich zien
voltrekken is het openbarsten van
die oude zweer onder de druk van de
technocratie en dat over de gehele li
nie. Dit blijkt uit ontkerkelijking, ont
kerstening, een algehele atrofiëring
van het religieus besef bij velen. De
scholastieke ontwikkeling der refor
matorische theologie werkte aan deze
ontbinding (zij het onbedoeld) mee jj
aldus ds. Poot.
De eerste wijze van denken over d C
roeping der kerk is, dat zij het Wood
verkondigt naar binnen en naar buite 9
t de kerk als u
doel. Het gaat
de enkeling.
De tweede wijze van denken is die
MAÏZENA
DU RYEA
maakt Uw groenten zo lekker.
(Van een onzer verslaggevers)
I'S de doop van geadopteerde
*- kinderen al dan niet geoor
loofd? Deze vraag wordt in de
gereformeerde kerken al vele
jaren gesteld. De synode van
Utrecht-1959 benoemde een depu-
taatschap, dat moest trachten een
antwoord op die vraag te geven.
De deputaten konden echter niet
tot een eenparige conclusie ko
men. De meerderheid, van hen, te
weten ds. G. Bouwmeester te Rot
terdam, dr. S. P. Dee te Ede en
drs. L. ten Kate te Stedum, kwam
tot de conclusie dat de weg, die
door de Dordtse synode in 1618
werd gewezen, de zekerste en
veiligste is.
Daarom adviseerden deze deputa
ten om dezelfde weg te gaan en dc
doop van geadopteerde kinderen var
wie niet vaststaat dat zij kinderen
des verbonds zijn, niet voor geoor
loofd te verklaren.
De vierde deputaat. dr. L. van der
Zanden, em. van Groningen-West,
heidsrapport sprak hij uit dat pleeg
ouders van kinderen, die naar de wet
van 1956 geadonteerd worden, naar Han
delingen 2 39 in hun vertrouwen op
Jezus Christus Gods verbondsbelofte
voor de kinderen ontvangen. Volgens
deze belofte kunnen die kinderen ge
doopt worden.
De synode constateerde dat de twee
rapporten erg laat waren binnengeko
men en zij betreurde het dat er geen
eenparig advies door het deputaatschap
—as gegeven.
Zowel om tijd voor nadere bestude
ring te hebben als om toch nog een po
ging te doen om tot eenstemmigheid te
geraken, besloot zij opnieuw deputaten
te benoemen. Deze kunnen met gebruik
making van beide rapporten een nader
onderzoek instellen.
Verkort doopsformulier
De tekst van het reeds aangekon
digde verkorte doopsformulier kwam
inmiddels gereed. Het komt dus niet
in plaats van het bestaande formu
lier, doch kan daarnaast gebruikt
worden in gemeenten waar dikwijls
gédoopt wordt.
Het laatste geldt echter maar als
..voorlopig". Er is door de synode te
vens besloten een aantal deputaten te
benoemen voor de orde van de
dienst. Deze krijgen o.a. tot taak r
gaan of, en zo ja op welke wijze bij de
doopsbediening aan het credo een ver
antwoorde plaats gegeven kan worden
in de doopsformulieren.
De deputaten zullen bij voorkeur ge
kozen worden uit de leden van bestaan
de deputaatschappen, welke zich met
liturgische zaken bezig houden, zoals
die voor de herziening van de liturgi
sche formulieren, voor advies inzake de
frequentie van de viering van
Avondmaal en uit leden van de
groep voor liturgie.
Erge haast behoeft men nie
maken, want pas de synode van
wacht op het antwoord.
dr. A. Kuyper. die het onderscheid maa)bl
te tussen de kerk als instituut (ambteflfe
en als organisme (chr. organisatiesidc
Dr. Kuyper was zeker niet introver|011
hij wilde de wereld winnen voor ChriL
tus. Kerkelijk werk was geworden t
christelijk werk; aan de christelijke oi'11
ganisatie en niet aan de ambten geko|óc
peld. Geconcludeerd kan worden, dat «iii
christelijke organisatie in isolemejhe
kwam en dat zij de wereld niet wezeüa,
ik meer wist te bereiken.
HERVORMDE VISIE g'
De derde wijze van denken is disP1
van de Hervormde visie, zoals deil*1
getypeerd is in art. 8 van dc kerl I
orde (van het apostolaat der kerldai
olkskerk"). De kerk functiba;
neert in haar ambten, doch vooral hel
haar raden, die in een positie vide
concurrentie met de chr. organisatifei
dreigen te komen. Hier komt de s>we
mcnleving in zicht, maar zo steiVna
dat de poging tot functieherstel dreijvei
te leiden tot karakterverlies der ken
De bekering wordt breder geziyie
dan dc redding van de enkeling
het verderf, maar dit dreigt te vbe
worden tot een visie op de bekerty j
als humanisering en tot een weggw
drukt worden van de enkeling
zijn zielenood.
De gierde wijze van denken is nogi bn
wording en dus nog niet geheel door*
dacht. Een avant-garde is van menil z
dat de roeping der kerk is bereid te f-
te sterven aan zichzelf. De acht_
grond van deze visie ligt in e<
de kijk op de secularisatie
werk van de verhoogde Christus,
werk van Christus wordt vooral gezl
onder het priesterlijk aspect. Het Ev|
gelie der verzoening zou verborgen s
wezig zijn in een gehumaniseerde i
Hier wordt wel ernst
met de penetratie van de kei
samenleving, maar hoe? Zo,
kerk zelf eclipseert!
ROEPING DER KERF
Als antwoord op de vraag
roeping der kerk in onze tijd gaf F
Poot een viertal stellingen:
1. De kerk. als lichaam van Chris#-
is geroepen evenals haar Hoofd, m»
siaans, d.i. profetisch, priesterljkll
koninklijk in deze wereld te stl*
(zie Heidelb. Catechismus antw. 3
2. De messiaanse gestalte der k"
houdt in, dat zij bereid is haar lei
te verliezen om het in die weg te I
houden. Het gaat om Christus i
Zijn Rijk.
3. Het Evangelie des Koninkrijks, rjc
de kerk profetisch, priesterlijk en ev
ninklijk dient. is. omdat het het EvjL
gelie des Koninkrijks is. de gov
boodschap van een totaal heil P!
omvat lichaam en ziel, hemel en «P"
de.
4. Een messiaanse 1
schepping,
nse kerk penetree
Evangelie des Koninkrijks
inetreert ied
kUl
wereld via haar ambten. D.p
hiertoe door het bijzondere ambt L
gerust, het ambt der gelovigen vr
voloo gaat functioneren. Alleen De
wordt de secularisatie ernstig g®-; I
men. Op de plaats, waar het geme
telid in de wereld staat, daar ontrc
ten kerk en wereld elkaar. De chr.Resi
ganisatie kan hier als praktisch bis
noodzEV
neel
H _jn plaat
Thomas en de reacties van Calvijn
1 tenslotte de Vaderlandse controverse
het be|in van de 17e eenw. die van 1
monstranten en Contra-Remonstranten.
Uitgangspunt was de stelling, dat de
strijd over de predestinatie leer <de leer
over de voorbeschikking van God) al
tijd ontstond' waar een extreem stand
punt werd ingenomen. Die extremen
zijn het fataliame: Er is toch niets
aan te doen. alles is toch al van
ren uitgemaakt of men nu zijn best doet
of niet; en anderzijds het moralisme
waar men juist het eigenlijke zoekt in
heiliging door goede werken. Juist door
de tegenstellingen gerSken beide par
tijen tot uitersten en schieten zo aan de
eigenlijke bedoelingen van de predes
tinatieleer vooihlj.
In het verdere betoog werd dit diep
gaand aan de geschiedkundige feiten ge
staafd. Bij Arminius bijvoorbeeld wordt
d'e wederstandelljkheid van de genade
geleerd. Men kan de genade weigeren
vir»g als mens is die van het samen zijn,
het staan in een bepaalde persoonver
houding tot de ander. Verleden en toe
komst zijn slechts beperkt in hun afwe
zigheid is ons leven van vandaag. Voor
God is er die afwezigheid niet.
Voor God is het spreken van VOOR-
beschikking onmogelijk. Christus is het
midó'el om tot het doel en wel de Va
der te komen.
Alleen door Christus Iran dc mens God
kennen Het betoog van deze rooms-
katholieke hoogleraar maakte een die
pe indruk op de aanwezige protestanten.
Varkens houden in
Israël verboden
(Van één onser medewerkers)
Voor de vijftigduizend varkens die in
Israël worden gehouden is het einde
nabij. De maatregel die de Israëlische
De verschillende manieren waardoor de regering in 1955 heeft genomen om het
genade zich in ons uitwerkt zijn echter i houden en fokken van varkens in Israël
onweerstaanbaar. In de felheid van de nagenoeg onmogelijk te maken heeft niet
discussie werd Aiminius in de hoek ge- geholpen. Volgens de Joodse religie zijn
Luitenant-generaal tit. b.d. C. F.
Pahud de Mortanges. Hr Ms. adju
dant-generaal. tevens chef van het mi
litaire huis. is bevorderd to grootoffi-
cier in de Orde ven Ori nje-Nassau
Cmet de zwaarden).
aardoor de neiging: God als varkens onreine dieren. Van verschei-
de zonde te verklaren, voordene kanten is er daarom bij herhaling
de deur lag. Toch hield Arminius duide- bij de regering op aangedrongen het
lijk vast dat Christus het fundament telen van varkens in de Joodse staat te
van Gods predestinatiebesluit was. Alsverbieden. De Israëlische regering heeft
een en ander indertijd niet gepubliceerd echter nooit een verbod willen instellen.
Vraag: Wat is de Franklin D. Roo-
seveltstichting en wat is haar doel?
Is zij Amerikaans of ook voor Neder-
land bestemd? Is deze stichting tot len wel ontsmet,
stand gekomen naar aanleiding van het culier is dit
gebrek dat Roosevelt had-
te ontsmetten
Autwoord: In het groot
middel om bollen
>aar van messing is. Dan is de kraan
:n goede geleider naar het doorstro-
ende water.
Antwoord: Het contact met het wa
de waterleiding is niet voldoen-
orden bol-
doenlijk, daar nir-n
daarvoor de ruimte en de apparatuur de. Aaïding wordt pas bereikt als de
Antwoord: De stichting Franklin D. niet heeft. Daarom is het de aangewe- stroom kan afvloeien door het grond-
Roosevelt Fonds (Bezuidenhoutseweg zen weg steeds nieuwe bollen te kopen water, en het drinkwater heeft natuur-
»»-.«- i deze in nieuwe grond te zetten. Kan lijk geen contact met het grondwater,
niet, dan moet men dc grond, w;
instandhou- de nieuwe bollen komen, uitgraven
herstellings-, vervangen.
105. Den Haag) is een Nederlandse
stichting met het doel gelden bijeen te
brengen voor oprichting
ding van revalidatie-,
rust- of recreatieoorden voor invaliden
alle gezindten. Voor het dragen
even, die niet voorzien zijnr: 1
laam en adres, kunnen nieftos"
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verbanPe'
houden, moeten in afzonderlijkëP
brieven worden gesteld. 11
ding t..~.
Vraag: 's Zomers heb ik veel plaag maakt ook de kraan geen aarde
gt -d
als de bloem uit moet komen,
Nederlanders en koos haar gaat deze verwelken, zodat zij nooit tot het laagst denkbare grondwaterpeil.
Voor de aarding is derhalve een meta
len pijp nodig, die met de buitenzilde
het grondwater raakt. Is de waterlei- (jer ^et ««.„.en
plastic-buizen uitgevoerd, dan hebben vele schilders geleefd, die!
t, -4- -rag"- niet tot bekendheid hebben gebrr
gg|gggg - i bloei#
mening i
kunnen zijn. In die
heeft zij toestemming ik mijn gladiolen. Ze groeien best. moet een afzonderlijke metalen staaf Vraag: Hierbij sluit ik
Roosevelt. Zij is maar als de bloem uh moet komen, in de grond worden gestoken tot onder ujt mijn'tuin. Naar mijn
D. Roosevelt volle bloei komt, Dat gebeurt reeds
Vraag: Vorig jaar kreeg ik e
lavendel. Nu i
kele jaren. Wat kan de oorzaak zijn? derij, voorstellende het hoofd
Antwoord: De gladiolen zijn aange- zus Christus.
o. hOC %lCTc
scnu- jjj deze drogen om ze gedurende,
winters te gebruiken bij een ..drr
b'.oemsutkje (van grassen en strof1 a'
men)? Voorts wil ik weten hoe irn 1
vendel moet behandelen om in deBud:
alles 'neel anders gelopen zijn.
De latere aanhangers hebben de zaak
verscherpt en allerlei andere factoren
vermengd.
Prof. Hoederdaal stemde van harte
ln met Rrn 11:33 wnarin van Gods on
doorgrondelijke besluiten wordt gespro
ken.
R.k. visie
Na de lunch die tijd"ens een rondvaart
door de grachten gehouden vis. kreeg
prof. Luchesius Smits het woord. Ei-
Het gaf wel in 1955 de gemeentebesturen
de bevoegdheid het houden van varkens
in haar gemeente te beknotten. Deze
mogelijkheid heeft echter
doornenkroon ge-
Vraag: Wij hebben een jong poesje tast door een van de vele besmette- kroond In een hoek staat de naam van
gekregen van ruim zes weken oud. Wij lijke ziekten, zoals droogrot, brand, de schilder ..Gab. max en in de an-
h.bben ontdekt dat h« diei- vol onge- bolzytis. lusariumrot. hardrot enz. pi- dere hoek het jaartal 1874. Gaarne wil ö^ast"'te' geb'raiken"." vïiegei
daarover- met de recte bestrijding is voor een particulier ik meer weten -an deze schilder. Waar mpn nnir maar iw u-rot nia
niet mogelijk. Het beste is de zieke
knollen weg te doen, nieu
aan te schaffen en steeds in nieuwe
grond te planten, daar er steeds ver
schillende ziekten in de grond achter-
blijven en dc nieuwe knollen aantasten.
rtS"'' mogelijkheid bestaat dat
dierte zit. Toen
gevers spraken, gaven zij
beetje nouracyd. dat nogal oud was.
We hebben het dier daarmede ingepoe-
derd. maar na drie weken zagen we
weer beestjes lopen. Hoe kunnen we
het dier daarvan af helpen? Wet zou
den het voor beestjes zijn en kunnen
mensen er ook last van krijgen?
Antwoord: Het poesje heeft kenne
lijk vlooien. Deze springen wel eens op
mensen over, maar blijven daar niet,
raëlische gemeenten stelden slechts 55 j want zil kunnen niet leven op men-
w--" *- "-* «a_^^1--| je vlooien doden met der-
dit ook.
de zon of in de wind moet drd
Antwoord: U snijdt de bloemeiF
hij geboren en waar heeft hij ge-
knollen werkt? Welk soort werken maakte hij?
Antwoord: Uit de woorden en het als ze juist beginnen te bloeien, r
jaartal valt-weinig op te maken. Als het bijgevoegde takje, bost
de letters ..max." wellicht onduidelijk hangt
op het schilderij zichtbaar zijn en de de wi
'ijkheid bestaat dat er iets anders bergt
worden gelezen,
drogen uit de zon %o,
ind. Zodra ze droog genoeg #aPC
gewenste resultaat geleid. Van de 151
Israëlische gemeenten stelden slechts 55 j want zij
verbod ln Het Israëlische parlement1 sen. U ki
heeft thans in eerste lezing een wets- rispoeder. U moet dan goed de gehele Speijkstraat 19, Den Haag.
de aankoop
schijnlijk zijn, dat
Antwoord: Bij de Nederlandse Con-^ met de afkorting „mi van
sumentenbond. V. d. Palmstraat 42." cit" (heeft mij gemaakt). Dit
Den Haag, of de Commissie voor Huis- slaan op de voorgaande afkorting
houdelijke en Gezinsvoorlichting, Van „Gab". De enige schilder
te doen heeft wel wat mee, maar toch kan de bl
,mefe- heel goed gebruikt worden in zg.
dan ge bloemstukken, als deze tem
voorstel aanvaard waardoor het houden vacht inwrijven en het poesje enige
van varkens in Israël wordt verboden tijd in een doek rollen, zodat het de
oen uitzondering is slechts gemaakt voor poeder niet kan weg likken. Na een
Nazaret en omgeving waar veel Chris- week moet U deze behandeling herha-
Vraag: Naar mijn mening
j plastic-waterleidingbuizen
de aardingsmogelijkheid i
in Nederland,
valt met de door u vermelde_
elis- komen, was P. J.
de 1903),
groot zijn, daar anders de
belang kleine bloemtakies van de lavt
jaartal niet genoeg opvallen. Als
overeen- droogde lavendel wilt gebruiken ii Poe
I kleine bd S.
goed dJ Ko
buis, doch blijft de aardingsmogelijk- nooit dergelijke onderwerpen behan- moeten zijn. daar ze anders vl<
heid bestaan
de kraan, mits deze dold. Wij weten dus niet welke schil- geven op het linnengoed.