Verkort doopsformulier boet aan schoonheid in Uw probleem is het onze- Enkele kanttekeningen Herv. Kerk en Geref. Kerken hebben grootse bouwplannen Conceptbrief aan Haagse domineesvrouwen afgekeurd Een woord voor vandaag Japanse zendelingen zwerven uit TEM HOEVE S ROGGEBROOD BIJ ELKE MAALTIJD/ WET GEWETENSBEZWAREN "VTET verbazins hebben wij kennis genomen van de memorie van antwoord IfJ. van de minif-ters van defensie en justitie op het voorlopig verslag in de Tweede Kamer over het ontwerp van wet gewetensbezwaren militaire dienst. De huidige wet brengt slechts die gewetensbezwaren tegen de vervulling van de militaire dienst voor erkenning in aanmerking, die hun grond vinden in de overtuiging „dat men zijn evenmens niet mag doden, ook wanneer dit ingevolge overheidsbevel geschiedt". De ministers Staf en Samkalden handhaafden bij de indiening van de nieuwe wet, overeenkomstig het gevoelen van de commissie van advies over de dienstweigeringswet. de tekst van de wet. Bij een nota van wijziging wijzigen de huidige ministers van defensie enj justitie thans de tekst aldus: „Ernstige gewetensbezwaren in de zin van deze wet zijn de onoverkomenlijke gewetensbezwaren tegen de vervulling van militaire dienst van hem, wiens godsdienstige of zedelijke overtuiging ver biedt, dat bij aan enig wapengeweld tussen de staten deelneemt". De memorie van antwoord licht deze wijziging als volgt toe. dat het feit, dat men geen bezwaren heeft tegen de doodstraf, dat men het recht erkent om bij de uitoefening van politiedienst onder bepaalde omstandigheden wapengeweld te gebruiken, of dat men bet geoorloofd acht om zich in geval van noodweer met geweld te weer te stellen, op zichzelf geen beletsel voor een erkenning van gewetensbezwaren tegen de militaire dienst behoeven te vormen. Onoverkomenlijke gewetensbezwaren tegen het deelnemen aan enig wapen geweld tussen staten zal dus voldoende zijn voor erkenning. Hiermede zetten de ministers de deur voor erkenning open voor de anti militaristen, voor hen die op grond van hun politieke overtuiging tegen stander zijn van enig wapengeweld tussen de staten; zij behoeven slechts te stellen, dat deze politieke overtuiging zich tot een zedelijke overtuiging heeft verdiept of daarmede gepaard gaat. Dan moet het bezwaar erkend worden, tenzij de gewetensbezwaarde door andere uitlatingen zijn stelling ongeloofwaardig maakt. Voor zodanige uitlatingen zal de gewetensbezwaarde zich bij onderzoek van zijn bezwaar wel hoeden. Indien de Doopsgezinde Vredesgroep of de Pacifistische Socialistische Partij de nieuwe formule als haar wens had voorgedragen, zouden wij dit hebben begrepen. Onbegrijpelijk vinden wij het, dat de ministers zich hebben laten verleiden tot een nota van wijziging, die praktisch de anti-militaristen, de propagan disten voor de dienstweigering, de weg tot vrijstelling van militaire dienst onder het motto van zedelijke overtuiging opent. De Tweede Kamer lette goed op deze nota van wijziging, al beroepen de ministers zich op het Westduitse Wehrpflichtgesetz. WILSVEEN HET is te begrijpen, dat de burgemeester van 's-Gravenhage in zijn nieuw jaarsrede bitter sprak over wat de minister van binnenlandse zaken in de memorie op de begroting van zijn departement schrijft over het wets voorstel omtrent het district van de Haagse agglomeratie. De minister weet op 20 december 1961 nog niet, wat hij met dit wetsvoorstel wil doen. Met name de omstandigheid, dat de gemeenteraden van Leidschen- dam. Nootdorp en Zoetermeer ondubbelzinnig afwijzend tegen het vooront werp staan, heeft hem er tot dusver van weerhouden het ontwerp zijn weg te doen vervolgen. Hij beraadt zich nu na terzake overleg met Gedeputeer de Staten van Zuid-Holland te hebben gepleegd op de vraag, in welke richting de oplossing thans dient te worden gezocht. Hij verwacht spoedig een beslissing. Dit antwoord is volstrekt onbevredigend. De gemeenteraden hebben alle vóór 15 februari 1961 hun advies over het voorontwerp gegeven. Sindsdien weet de minister het afwijzend standpunt van Leldschendam, Voorburg en Zoetermeer. Het afwijzend standpunt van het college van Gedeputeerde Staten is sinds jaar en dag bekend. De minister had zijn standpunt over de vraag, of hij het voorontwerp wil doorzetten of niet. reeds lang vóór 20 december 1961 moeten bepalen. De gemeente 's-Gravenhage kan hierop aanspraak maken. In het najaar van 1960 bood de gemeenteraad van Zoetermeer aan de gemeenteraad van 's-Gravenhage aan, in gezamenlijk overleg de gemeente Zoetermeer uit te bouwen. De gemeenteraad van 's-Gravenhage heeft hierop nooit enig ant woord ook niet een voorlopig antwoord gegeven. Waarom niet? Omdat het antwoord ervan afhangt, of het voorontwerp zijn weg zou vervolgen. Daarom heeft 's-Gravenhage aanspraak op een duidelijke beslissing van de minister over de vraag, of het voorontwerp zijn weg zal vervolgen of niet. Een ondubbelzinnig ja of een ondubbelzinnig neen. Zou het ..ja" zijn wat wij niet wensen dan moet het ontwerp snel bij de Tweede Kamer worden ingediend. Zou bet „neen" zijn. dan een duidelijk en ondubbelzinnig neen. Geen halfheid van „voorlopig" niet. Wordt het een „neen", dan is de gemeenteraad 's-Gra venhage tegenover de raden van de gemeenten, met welke hij om het voor ontwerp had verzocht, moreel o.l. volkomen vrij de uitgestoken hand van Zoetermeet te aanvaarden en moet de woningbouw in Zoetermeer terstond worden voorbereid. En laat de gemeente 's-Gravenhage dan bedenken, dat samenwerking tussen twee gemeenten snellere resultaten doet verwachten dan samenwerking waarin men weer andere gemeenten betrekt. Maar allereerst moet minister Toxopeu* een duidelijke beslissing nemen, zo mogelijk vóórdat op 15 januari a.s. de interpellatie-Hylkema-Vugts in de gemeenteraad van 's-Gravenhage plaatsvindt. Dan weet de raad op 15 januari a.s., waar hij met het voorontwerp aan toe is. De minister behoeft o.i. bij een „neen" niet te zeggen, hoe het dan wel Het wetsontwerp was in grote lijnen door de gemeenteraad van 's-Gra venhage met enkele andere gemeenteraden voorgesteld. Verwerpt de minister dit uiteindelijk dan is het woord allereerst aan de gemeenteraad van 's-Gravenhage. en deze raad is mans genoeg om dan zelf een nieuwe weg te zoeken en heeft daarvoor geen advies van de minister van binnenlandse zaken nodig. Deze raad zal geleerd door een vierjarige wachttijd er dan wel alles opzetten, om een nieuwe weg met Zoetermeer alleen te vinden zonder de hulp van de minister voor een nieuw wetsontwerp in te roepen.) Excellentie Toxopeus: beslis, en beslis duidelijk en onomwonden. Ds. De Boer in generale synode: LANGDURIG heeft de gene rale synode van de gere formeerde kerken gesproken over een verkort doopsformu lier. Een concept daarvoor was reeds in vroegere zittingen be sproken. Aan de hand van tien tallen toen gemaakte opmerkin gen heeft het deputaatschap zijn concept herzien. De zaak kwam opnieuw aan de or de en was na een uitgebreide discus sie op een oortje na gevild, toen som mige synodeleden met voorstellen tot wijzigingen van principiële aard kwa men. De moeilijkheid was. dat het verkorte formulier uiteraard tal van geliefde zin sneden uit het oude formulier mist. Juist om de sleur te breken, die ont staan was doordat telkens de oude be woordingen gehoord worden, heeft men het korte formulier nogal laten afwij ken van het bestaande, zonder echter aan de hoofdgedachte van dat bestaan de formulier tekort te doen. Behoefte Over de vraag of aan een verkort formulier behoefte is, verschilde men in de synode niet van mening De ver zoeken om een dergelijk stuk komen uit grotere gemeenten, waar bijna elke zondag gedoopt wordt en de herhaalde lezing van het formulier de belangstel ling voor de inhoud niet stimuleert. Desondanks stemde menigeen in met een opmerking van ds. W. H. J. de Boer te Heerenveen. dat de schoonheid en de waarde van wat er in het formu lier moet staan, wordt opgeofferd aan de kortheid. In het door deputaten en commis sie voorgestelde besluit wordt dan ook uitgesproken „dat er tegen wor de gewaakt dat het bestaande formu lier in onbruik raakt, hetgeen kan worden voorkomen doordat de ker- Nieuwe gebeden vastgesteld (Van een onzer verslaggevers) ken, die overgaan tot het gebruik van het nieuwe formulier toch op ge zette tijden het bestaande zullen blij ven gebruiken". Nog eenmaal zal het concept aan de synode worden voorgelegd. De deputaten voor herziening van de liturgische formulieren legden even eens voor dc tweede maal het concept van een aantal herziene en nieuwe ge beden op de synodetafel. Hiertoe behoren gebeden om verlich ting met de Heilige Geest, voor de een heid der kerk, voor de vrede, voor de strijdkrachten, voor de emigranten ed. Christelijke school Ds. E. N. van Leo te Sneek. scriba der synode, drong er op aan dat in het gebed voor de jeugd der kerk nadruk kelijk de christelijke school genoemd zou worden. (Er staat: „Leer hen me- de dóór de leiding die zij ontvangen in huis. op school en op de catechisatie uw naam te belijden en in Uw wegen te wandelen".) Bij het woord „school" zou dan de aanduiding „christelijke" gevoegd moeten worden. De deputaat drs. G. N. Lammens te Heemstede zag echter geen mo gelijkheid om expliciet met zoveel woorden voor de christelijke school te bidden. Men moet ook denken aan het godsdienstonderwijs op openbare scholen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Giessendam-Har- dinxveld; A. van Brummelen te Schoon- derwoerd, die bedankte voor het be roep van de provinciale kerkvergade ring van Zuid-Holland voor een neven pastoraat te Krimpen a.d. IJssel. Bedankt voor Ouddorp (N.H., toez.): P. W. B. Haseloop te Tolbert. Beroepbaarstelling. G. Zonneveld, kand.. voorganger Confessionele Vereniging af deling Oostvoorne. Donselaer 3. Oostv. Ds. Lammens meende echter dat de zaak van de christelijke school begrepen is in het gebed voor het welzijn Van het volk. waarin een zinsnede luidt: „Geef dat alle organisaties en instellingen, die naar de naam van Christus zich noe men. hun werk mogen doen naar Uw woord, tot verheerlijking van Uw naam en tot heil van de gemeenschap". Kerk en sport Bij een voorstel om het deputaat- tchap voor contact met de Ned. Chr. Sport Unie op te heffen daar se- iert de instelling van dit deputaat schap geen enkel advies door de N.C.S.U. werd gevraagd meldden zich precies elf sprekers. Dit was voor praeses ds. P D. Kui per aanleiding om allereerst het woord te geven aan. zoals hij hem noemde „keeper Nauta". De laatste ontried aan vaarding van het voorstel. Het zou een vreemde indruk wekken wanneer men om^ deze reden een deputaatschap op- Ouderling A. T. Besselaar te Amster dam-Zuid. die rapporteerde, zei dat de deputaten zelf daarom gevraagd hebben, mede omdat de opdracht niet ruim ge noeg was. Het deputaatschap zou zin hebben als men bijv. opdracht had om het vraagstuk der vrijetijdsbesteding te behandelen, gezien de nieuwe situatie door de vijfdaagse werkweek. Ten onrechte hebben sommigen in de N.C.S.U. gedacht, dat het deputaatschap er was om financiële steun van de ker ken voor het plan-Kret te verkrijgen. Het voorstel ging voor nader beraad terug naar de commissie, toen bleek dat vele leden zich verzetten tegen opheffing van het deputaatschap. (Van een onzer medewerkers) Het jaar 1961 was voor de Ge ref. Kerken in ons land kerk- bouwjaar bij uitstek. Op 26 febru ari begon de 1%-aktie van de Stichting Steun Kerkbouw (S.S.K.) met een bidstond. Dit jaar zal een dag eerder een dank stond worden gehouden, wanneer deputaten voor het uitschrijven bid- en dankstonden het verzoek inwilligen, dat daarvoor door het E. I. F. Nawyn): E. D. Nagel te Brussel, bestuur van S.S.K. is gedaan. Op ruBKT r.rrrv kfpitv r 25 februari zal ook een brochure CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Amsterdam-Z.: M. v d. Klis te Zierikzee en J. M. Visser te Dokkum. Beroepen te Apeldoorn-Z.: T. Brienen te Mussel Ver koud he ids bacillen zijn als de dood t doosje betekent: protektie tegen infektie Ds. W. Barnard naar Rozendaal (Gld.) (Van onze correspondente) Ds W. Barnard, hervormd predikant te Amsterdam, die pas een beroep heeft aanvaard van de hervormde gemeente te Rnzendaal (Gld doet zondag zBn intrede in deze Gelderse gemeente. De intrededienst van ds. Barnard begint om dne uur des middags. Wil Barnard is in ons land de bekend ste protestantse dichter van deze tijd In de literaire wereld ia hu Guillaume van de Graft. Om gezondheidsredenen verlaat Amsterdam voor de rustige, bosrijke Ds. J. J. van Zorge 25 jaar predikant Ds J. J. van Zorge, hervormd pre dikant te Vordcn. gedenkt vandaag zijn 25 jarig ambtsjubileum. Ds. Van Zorge, die in 1909 in Werkendam geboren werd. begon zijn ambtelijke loopbaan in 1935 als hulpprediker te Emmer- compescuum In 193? werd hij te Kloos terhaar in het predikambt bevestigd. Van 1937 tot 1941. toen hij naar Neder- horst den Berg ging. was hij hier werk zaam. In 1946 nam hij het beroep naar Hattcm aan en hier blééf hij tot hij in 1954 naar Uithuizermeeden ging. Deze gemeente diende hij tot 12 april 1959. Sindsdien ia hg predikant te Vor- den. Ondenvijsbennemingen (Van een onzer verslaggevers) „Door de veelvuldige herhaling van de doop wordt het lezen van het formulier niet alleen onge ïnteresseerd, maar zelfs met een verzuchting aangehoord." Dat ver klaarde een zestal predikantsvrou wen van de Gereformeerde Kerk te 's-Gravenhage-West in een brief aan de synode te Apeldoorn, waar in zij vroegen om „korte, pittige en aanspreekbare formulieren". Hoewel het de kerkeraad van 's-C venhage West bekend was. dat aan gevraagde formulieren reeds werd ge werkt. had hij het schrijven van da domineesvrouwen toch aan de synode doorgegeven. Het kwam in handen Daarbij gaat het niet alleen doopsformulier. ..Nog twee andere (het bevestigingsformulier van predikanten n van ouderlingen en diakenen) zijn de erdwijning nabij. Op deze zal geen vivisectie worden toegepast. Zij zullen een natuurlijke dood sterven, al i; helaas nog niet tijdens de tinesduur van deze synode U die als nieuwtestamentisch# klaagvrouwen uw klaagzang zingt de brug der zuchtingen wordt welwillende overweging gegeven enig geduld te oefenen. U kunt leven in de verwachting van een nieuv boorte van geesteskinderen, die twijfeld meer presentabel en beter, aanspreekbaar rullen zijn dan de ©ude. Dispereert ■é||^h gangers, waarin een verslag van de 1%-aktie voorkomt. Daarbij verspreid worden onder de kerk- zal o.a. het bedrag vermeld wor den, dat per kerk, classis en pro vincie is toegezegd en tot 31 dec. jl. is afgedragen. Het streefbedrag van de actie was 7 miljoen gulden. Drie maanden na de start was dit bedrag op f 300.000 na bereikt en in de loop van de volgende maanden werd het met meer dan 100.00ft overschreden. Enkele kerken zullen de actie nog in het komende voorjaar houden. Vertrouwd wordt dat ten slotte een totaal bedrag bereikt zal worden van IVi miljoen gulden. Het bouwprogramma van de Gere formeerde kerken bevat voor dit jaar 61 projecten. 28 daarvan worden ge realiseerd in de 3 westelijke provincies. Het gaat daarbij om de bouw van 21 nieuwe kerken en 7 uitbreidingen. De gezamenlijke stichtingskosten bedra gen met inbegrip van grondaankoop, aanschaf van inventaris en kerkorgels bijna 12 miljoen gulden. In de overige provincies bestaan plannen voor 21 nieuwe kerken en 12 uitbreidingen samen tot een bedrag van ruim 9 miljoen gulden. De bouw van vrijstaande pastorieën en kosters woningen zal daarnaast nog een in vestering vragen van 1,2 miljoen gul den. gebouwen noteren de Geref. kerken dit jaar dus het respectabele bedrag 22 miljoen. n 1959 vond de kerkbouwactie ts van de Ned. Herv. kerk. Deze heeft destijds sterk in de publiciteit gestaan, niet in het minst om de goede propaganda. De opbrengst was ruim 10 miljoen gulden en daarvan is op ruime schaal steun geboden bij de bouw van kerken in zich uitbreiden de woon gebieden. Er zijn intussen al 115 pro jecten gesubsidieerd tot een bedrag van ongeveer 8Vfe miljoen gulden. Dat is ruim 75% van de 160 nieuwe kerken, die genoemd zijn bij de start van de actie in 1959. Inmiddels is gebleken dat het aantal kerken, dat gebouwd moet worden, aanzienlijk is toegenomen. Het aantal van 160 is opgelopen tot ongeveer 240. Van dit totaal zijn er reeds 100 gereed gekomen of nog in aanbouw. Voor dit jaar wordt gerekend op de toekenning van bouwvolume voor 50 tot 60 nieuwe kerken. RECTIFICATIE De samenkomsten die in vele plaatsen •orden belegd in het kader van de Vrou- 'en-wereldgebedsdag worden interker kelijk door de christen-vrouwen van ons land opgezet, en niet georganiseerd door „de Gereformeerde Vrouwenbon- zoals een bericht op deze pagina onlangs sbsusievelijk meldde. Van de tempel in Jeruzalem zal geen steen op zijn plaats blijven, zegt Jezus, als Hij Zijn rede houdt over de laatste dingen. Het is precies zo uitgekomen. Wij, mensen van na twee wereldoorlogen, hebben op het punt van de vernietiging van complete steden en streken geen illusies meer. Al onze kolos sen van beton en staal zijn eraan gegaan en niemand zal zo dwaas zijn te beweren, dat nu onze trots aan bouwwerken de tijd zal verduren. Als de discipelen Jezus vragen wanneer de tempel zal worden vernietigd, dan lijkt het, of Jezus die vraag wil ontwijken. Hij antwoordt namelijk: „Ziet toe, dat niemand u verleide!" Die verleiding zal levensgroot zijn, omdat cr velen zullen komen onder Christus' naam. Dat is namelijk ook één van de kenmerken van de eindtijd, die zal voorafgaan aan de totale catastrofe. Het is helemaal, niet belangrijk te weten wanneer die tijd komt. Het is wel van beslissend belang te waken tegen verleidingen op geeste lijk gebied. Die zijn er de eeuwen door geweest, maar zij worden sterker en geraffineerder in het laatst der dagen, als de geest van de anti-christ over de wereld waait en zijn slachtoffers telt bij duizenden. Dit is altijd weer het opmerke lijke in Jezus' woorden: Hij wil niet, dat wij ons drukmaken met beschouwingen en discussies over de vraag hoe lang de wereld nog zal bestaan. Hij wil ons bepalen bij het uiterst persoonlijke: „Ziet toe, dat niemand verleide!" De Japanse kerk is een zen dende kerk geworden. Ondanks bezwaren die buitenlandse zende lingen naar voren hebben ge bracht zijn jonge christenen uit- gezworven naar andere delen van Azië. In landen waar eens de Ja panse troepen vodhten, willen Ja panse christenen nu de bijbelse boodschap van vrede uitdragen. Het opmerkelijk gevolg is dat j hënr",,U~moesTü schamen."u hebt niet» gegeven en daarom is de kerk van Ja pan als de Dode Zee er komt niets uit en daarom is er geen verversing, geen opwekking, geen zegen." Om geld bijeen te brengen werden da Japanse christenen opgeroepen om post zegels te sparen. Drie jaar later hadden de postzegels voldoende geld opgebracht om 875.000 tractaten in vijf vreemde ta len uit te geven en de eerste zendeling af te vaardigen. maar een wiel aan uw wagen hebt en daarom draait u rond in een cirkel en spreekt u van de zeven mensen die u in tien jaar voor Christus gewonnen hebt. Haak het andere wiel van de zending ook aan uw wagen. Wek uw christenen op voor de zending te geven en rUd dan over de weg van de volmaakte wil van God." Japanse predikanten klaagden: ,,Wa hebben geen geld." en „De rijke Ameri kanen zullen ons niet meer financieel steunen als ze horen dat wij zelf zende lingen uitzenden." Tadenuma schreef naar hen mensen luisteren, die nimmer onder het gehoor van niet bij een blanke zendeling zou den komen. gelische Zending Overzee startte met fonds van vijftig gulden en veel ge en dat geloof is tot op heden niet beschaamd. Een veel grotere hinderpaal dan het tekort aan financiën was de Innerlijke tegenstand van blanken en vooral Ame rikaanse zendelingen. Zy zelden: „Is er geen werk genoeg in Japan? We hebben hier 93 miljoen heidenen, In Tokio alleen al 9 miljoen. Wacht nog 100 Jaar tot Japan gekerstend is en dan kunnen Jul lie gaan denken aan andere landen om te evangeliseren." Een theologisch kandidaat, die net zijn studie beëindigd had aan het Japans Christelijk College vroeg vriendelijk: „Mag ik ook weten waar u vandaan komt? „Uit New York." „Is iedereen in New York een chris ten natuurlijk niet. HUPBI -eigen 'advies moeten opvolgen en naar New York te rugkeren en daar die stad eerst kerste nen en dan naar Japan komen, als u daar klaar bent?" Twee wielen Toen de Japanse Evangelische Zen ding eenmaal gevormd was en de eer ste zendelingen het land verlieten voor hun nieuwe taak brak de kritiek eerst goed los. De voorzitter van de organisa tie. een Japans christen-zakenman Tadenuma. kreeg vele brieven. Er was er een bij van een zendeling, die hem wees op Handeling 1 8. Volgens hem was de order van God: Eerst Jeruza lem. daarna Judea, dan Samaria en pas eindelijk de rest van de wereld. Natuur lijk bedoelde hij dat niet letterlijk, maar geestelijk. Zakenman Tadenuma antwoordde op een briefkaart: „Geachte broeder. Ik ken mijn bübel niet zo goed als u, ik kan er geen vier-traps-raketten in vinden. Ik ontdek er alleen een twee wielige wagen. Het ene wiel is evange lisatie op het thuisfront, het andere wl is de zending. Uw moeilijkheid is dat Contact 1 au De Japanse zendelingen die uitgegaan zijn vinden gehoor. Ds. Saburo Omori, I de eerste zendeling van deze organisatie, o trok naar Formosa voor een studiebe- zoek. Hij schreef na enige maanden naar huis: „Als ik in persoonlijke gesprek- ken en in samenkomsten belijdenis doe 1 van onze schuld aan wat in de oorlog Pa< door ons wreed is misdaan, verandert va] Intense haat in liefde. In de stad Titung I op Formosa sprak ik in het Chinees. Het He leek of de bijeenkomst, gorganiseerd Ha door een Chinees predikant, geen enkele ds. reactie op mijn prediking vertoonde. i Wat moedeloos ging ik zitten toen ik was a. uitgesproken. Toen stond de predikant op en zei: „Ik weet. waarom niemand geïnteresseerd schijnt te zijn in wot u UUi hebt te zeggen. Het is omdat ik een haat IBit in mijn hart draag tegen u en alle Ja- I panners. Jullie hebben mijn vrouw en zoon vermoord. Maar God heeft me van- avond laten zien dat ik moet kunnen Sru vergeven." De man brak in tranen uit ren en plotseling beseften velen in de samen- komst wat het evangelie is. Drie en twintig mensen kwamen na afloop naar C ons toe om te vragen hoe ook zij een voo christen kunnen worden." Nu, vyf jaar na het kleine begin gaan de deuren open op Okinawa, de Philip- pijnen, Formosa, Hongkong, Indonesië, bru Slam, Malakka, India en Pakistan. En R de zakenman Tadenuma zegt nu: „Als «U21 Japan radio's, horloges, camera's, paar- len en technici kan exporteren, waarom van' dan ook niet het evangelie?" En hy -pj voegt er aan toe in typisch zaken jargon: van „Het is het enige produkt wat Je weg kunt geven en er toch steeds meer van kunt overhouden." Advertentie Aan stichtingskosten voor kerkelijke een gezonde, smakelijke afwisseling Uw bakker heeft het; altijd vers A EEN VAN ONZE 7 SOORTEN: HAAGS ZOET Bereid van da basta rogga mal toavoeging van rietsuikerstroop. U Ean Haagsa rénommé. Alle soorten machinaal gesneden, V fe verpakt en gesteriliseerd. VT SMAAKT BIJ ELKE MAALTIJD^ de commissie, belast met de zaken betreffende de liturgische formulieren. Ouderling S. Melse te Leiden stelde een rapport op. dat in zijn stijl nogal afweek van de geijkte vorm en ter minologie van synodestukken. We lezen daar: ..De commissie heeft zich afgevraagd of adressanten niet hadden km Vraag: In mijn tuin heb ik een per- bes gekocht. Om een ander jaar zikboom. die eind september rijpe, ge- bes aan de heester te krijgen. Ie vruchten pleegt te geven, maai Enkele momentopnamen uit de dis-Tig jaar en dit jaar was de schil issie over dit stuk. de vruchten Ds. A. S. Timmer. Rotterdam: „Ik iard 8ro«n Gn bovendien begi ik lees dat men vruchten al aan de boom te rotten, met verzuchting het doopsformulier Hoe Z°Q 'k de boom moeten behande ld kriebelig als ■Wu liHHVI Moest de commissie wijzen, dat wij ons met ziel moeten bezighouden in de eredienst aan de or- rtoe ook het doops- an hoort. heel nnz met wat de is en formulier behoort? volstaan met het vol- Ouderling Melse: „Daar stemt de de gedragslijn, die de apostel Paulus aangeeft in 1 Corinthe 14: En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar eigen mannen om opheldering vragen. Maar de commissie heeft ontdekt, dat in de eontekst van dit kapittel de- Te bewoordingen het karakter dragen van een Paulinisch vermaan, een zwijg- verbod, dat *>ch richt tegen het ipe-v lijk in discussietraden en het vragen stellen van gehuwde vrouwen in de gemeente van Corinthe. Benoemd tot onderwijzer aan de Ulo afdeling van de Ned Herv Burgerscholen te Utrecht W F. K van Evert te Utrecht: Kagana-Uloachool te Den Haag M Pot te Rijswijk. Benoemd tot hoofd aan de School met de Bijbel te Rhenen: J. Hörst ta Dearie Benoemd tot onderwijzeresJ" Sgj liana van Stolbergschool L Viersen te Haulerwnk sahooi te Rnneburg. M J Kraner te «n net c->-r«pr,r.twoorq ze'-e oe cm- Broek op Langendijk Joh Calviioschool missie uiteen dat er al sinds de sy- te aardingen W Boer te OttdfWattT -ode van 1«*2 de herziening van Benoemd tot onderwljier aan de Chr de „geesteskinderen van onze vade- L.O. school te Kocfcengen: R. A. Storm ren' 'in dit gev*a1 de liturgische for te Doetinchem. 1 mulierenj wordt gewerkt. Geen emancipatie Omdat een zekere emancipatiezucht bij adressanten niet mag worden ver ondersteld en de situatie in onze ker ken thèns een geheel andere is dan Leeuwarden 'Óen. kan de comm-ssie met dit argu- Kor Emma-'ment niet opereren" reeds in de tuin je. Hoe is de nsi soort? er een mannelijke pernettya bij ge plant worden. Wat is een mannelijke groot gedeelte pernettya (soortnaam)? Hier in mijn woonplaats kon niemand mij helpen. Oe vrouwelijke heeft stampers. de mannelijke meeldraden Dc plant is tweehuizig. Anders was er geen be- Antwoord: De pernettya schreef, tweehuizig welijke planten gave vruchten te krijgen verbetering van de bodem nodig? Het is hier zandgrond. De boom is nog niet gesnoeid. Toen wij zeven jaar ge- leden hier kwamen, stond de boom mannelijke ;r zijn te krijgen bij de drogist. U moet et goed de gebruiksaanwijzing volgen en na het drogen de stof opborstelen. Vraag: Als man en vrouw geen kin deren hebben en een testament op d- langstlevende hebben gemaakt. hoe veel moeten zij aan successierechten betalen van een bedrag van ƒ20.001. tot 25.000, lijdt? i hunner i Brieven, die niet voo reien zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. Antwoord; De naam is te niet te beoordelen, daa lende rassen zijn, die ii rijpen. Het kan ook zijn. dus van onbekend vruchten wilt plukken, moet gemest worden r verschil- septernber commissie wel mee in maar zij voel de er toch niets voor r.m de pre dikantsvrouwen een standje geven". -tf- Ds. P. Visser, Tilburg ,,Ik acht dit concept stijlloos, flauw en niet in overeenstemming me: de stijl van een kerkelijke vergadering". Ouderling Melse: „Ds Visser is een nurks"" Prof dr D Nauta ..Ik kan de worden voor goede waterbeheersing, geestigheid .wel waarderen. Maar Men moet dus niet te veel geven en stukken in deze vorm kunnen toch "iet te weinig. Daar dc perzik draagt moeilijk in de acta worden opgeno-'op het elk jaar nieuw te vormen jon- men ,ge krachtige hout.moet de snoei daar- Ouderling Melse: „De acta zouden op ingericht zijn. Dat wil zeggen, dat er anders wél van opknappen!" -ff- Ds P D Kuiper. Sassenheim, prae- dus geen aparte soort. Bij boomkweker in Boskoop of Zutid- is wel een mannelijk exempla Antwoord: De helft van het totalt de bezit van beide echtgenoten is de er fenis van de ecrstovci'edene. A!s bei Het :s den dus 20.000 tot 25 000 bezitten. ien goede bedraagt de erfenis dus slechts lO.OOi tot 12.500. Voor een weduwnaar is dc scheur erger wordt °»n bedrag van 10.000 vrijgesteld soepterrien, van glas. Nu schijnt er h bij het vervoer een scheur in de bo- nenf dem te zijn gekomen, maar de pot is tan' lek. Hoe kan ik voorkomen. d;'-|aris inlichtingen of 3,u"e"ierefhten' f 20.000, plus nog speciale lingen. Mocht er meer geeërfd wor- met watergli met duize- den. dan is het overige belast. Wend ba der synode: „Dc stel voor dat de beantwoording van het stuk in han den van het moderamen wordt ge steld". Ouderling Melse- Dan zal Vraag: Onze aarde ga lingwekkende vaart door het heelal, elk Daarvan is geen woord gerept door tevens gezorgd de ruimtevaarders. Hebben zij ons bij de neus gehad of zijn zij in wer kelijkheid niet zo ver geweest!" Antwoord: Inderdaad draai de, die 149 miljoen km van staat, in 365 dagen om de en tevens draait onze aarde haar as. U hebt in uw ook de aantrek- dit recept worden druiven gepeld fgedragen en kale hout terugge- inoeid moet worden. U moet dus nu atmosfeer vergeten ie boom flink terugsnoeien en de ge- kingskracht van de maakte wonden dicht smeren met verf tevaarders hebben i of menie. In de zomer kunt u dan gehad. Lees er een een aanvullende snoei toepassen, geen uitdunnen Het de pot op r den duur gaat lekken? De kleur van JB gi het glas is groenachtig bruin. jjjgj Antwoord: U kunt de barst dichten Dit is bijna onzicht- K Vraag: Onlangs stapte ik aan de linkerzijde in de trein. Bij het station j~v van aankomst echter moest ik aan de lert rechterzijde uitstappen, maar dat ging |n„ t bekend niet want de deur zat op slot. Dit was zich voor od het volgende balcon eveneens het tDV' geval. Nu mijn vraag: Mag ik indien ynj de trein dan toch vertrekt, gebruik ma- L.. druiven, wordt niet vermeld ken van de noodrem of wordt in gebruiken. In geval het gebruik als overtreding i gemerkt? Ook is het wel eens gebeurd, treir. „vergat" Vraag: Lenen Franse druiven ziel ons ervoor op brandewijn gezet te worden wer- Hoc is het recept Antwoord: Het is ons r aar- of bedoelde Franse druivet. >n af dit doel goed lenen. In het ons beken- heen de recept voor het op brandewijn overblijven" de vruchten wordt waarschijnlijk D- «vnode ging aecoord met het oorzaakt door m*e!dauwaantasting. De- voorstel van de praeses en de Haag- ze kunt u bestrijden door in de win- se dcTir»*svrouwen zullen dus een iter de bomen te spuiten met 0.6 liter in zakelijke bewoordingen gesteld Californiiche pap op 9,5 liter water, antwoord ontvangen. Vraag: Ik neb een pernettya met Vraag: Tk heb een mantel. wa van d" kap en de sluiting gevoerd met tediy-bont. die vuil geworden Hoe krijg ik deze weer schoon? Antwoord: Deze worden weer behandelt _arde. De ruim- walnoten ontvliesd. Tesamen worden dat een treir. „vergat" te stoppen. Is *ers- niet bij de neus ze in een stopfles gedaan en overgoten het dan geoorloofd? G Tr een goed boek met brandewijn. On 2 kg druiven en Antwoord: Artikel 24 van het alge- 'ulde ty kg noten gebruike men een literg meen reglement vervoer geeft de rei- ÖUen komen iru ve- 'Ters slechts het recht de noodrem te fcmp grbruikeji bij gegrond vermoeden vanfejl t g<e on- -rva'r -. or de trem er nzrtender vond alvorens AU de deuren gesloten blijven. kunt;Bab de perronop-1 ian ponduct«ira I an| schep suiker worden gebruiken. Vraag: Op mijn verjaardag droogachuun. Droogschuimpreparaten ik een heel grote bowlpot, bijna kreeg zichter(chef) of een der conducteur» roepen. ice t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2