Samenbundeling krachten is beter dan polemiek Uw probleem is het onze Belangrijkers aan de hand Een woord voor vandaag 1,50 Oostduitse theologen moesten verklaring intrekken R.k. onderwijzer voor de klas in prot. school 2 ANDERZIJDS ONZE AVONDMAALSVIERING FEN -l- bez In het Centraal Weekblad heeft ds. W. Reeskamp een artikel ge schreven over het zeer actuele probleem van de avondmaalsvie ring in onze kerk. Hij besteedt in dit artikel veel aandacht aan de betekenis van het avondmaal en zegt onder andere: de dingen, die bij de ig op het avondmaal komen is wel dat Pau- lus. als hij schrijft over het li chaam des Heren, waarmede wij in het avondmaal gemeenschap hebben, meteen ook denkt aan de gemeente, die Zijn lichaam is! Dit is zonder meer duidelijk in 1 Co rinthiërs 10 16. 17. ,,Is niet het brood, dat wij breken, een ge meenschap met het lichaam van Christus? Omdat het één brood is. zijn wij. hoevelen ook, één li chaam: zij hebben immers allen deel aan het éne brood". Prof. dr. F. W. Grosheide zegt wel dat het niet noodzakelijk is bij het woord lichaam in vers 17 te denken aan het lichaam van Christus", de apostel zou hier alleen wijzen op de organische eenheid van de ge meente. maar m.i. ligt het toch wel voor de band dat hier wel door Paulus aan de gemeente als het lichaam des Heren gedacht wordt. Het is een beeld dat wij in dit verband meer bij Paulus vin den en 1 Corinthiërs 10 ligt toch wel vlak bij 1 Corinthiërs 12. Alle leden der gemeente hebben deel aan het éne brood en vormen zo ook het éne lichaam des Heren. ..Paulus wil door de eenheid van het brood de eenheid van het li chaam bewijzen" (Grosheide). Anderzijds gaat m.i. prof. Lckker- kerker weer te ver als hij 1 Corin thiërs 11 29 bij ..lichaam." ook aan de gemeente denkt. ..De Co rinthiërs hadden nog niet bemerkt, dat het niet gaat om dit avond maal te vieren en tegelijk de ge meenschap met de leden der ge meente, ook met de armen en de slaven, te verwaarlozen en te ver achten". ,.De Corinthiërs hadden het nodig te bedenken, dat in het avondmaal ons de eenheid van de gemeente als het lichaam van Christus word betekend". In vers 27 wordt toch gezegd dat wie on waardig eet en drinkt zich bezon digt aan het lichaam en het bloed des Heren. Het is duidelijk dat hier sprake is van het lichaam, dat voor ons gekruisigd werd. Hij zou daar dan ook in vers 29 aan willen den ken. En niet aan de kerk als het lichaam des Heren. Hoe het zij: Men zal het er over eens kunnen zijn dat het avond maal ook de eenheid der gemeente als lichaam van Christus betekent. (Zie ook ons Avondmaalsformulier.) Vloeit hieruit niet de vraag voort of het dan niet zinvol is wanneer zoals In buitenlandse gereformeer de kerken wel gebruikelijk is al le gemeenteleden gelijktijdig brood en wijn zouden gebruiken? (door gebruikmaking van kleine beker- Komt de eenheid der gemeente ln het deelhebben aan het éne brood daarin niet meer uit dan bij onze tegenwoordige wijze van avondmaalsviering? Ik stel deze vraag omdat men bij frequente re viering van het avondmaal wellicht ook om praktische redenen hiertoe komen moet. Nu wij het hier toch over hebben, komt er een andere liturgische vraag op. ..De drinkbeker der dank zegging, die wij dankzeggende ze genenzo luidde de oude verta ling. Sommige predikanten hielden daarbij de (linker!) hand zegenend boven de beker. Dit onjuiste ge bruik zal door de nieuwe vertaling wel verdwenen zijn denk ik. ..De drinkbeker der dankzegging, waar over wij de dankzegging uitspre ken...." Maar velen zullen toch nog steeds met plechtig gebaar het brood omhoog heffen en dan de woorden spreken: „Het brood, dat wij breken is een gemeenschap met het lichaam van Christus". Men denkt daarbij aan het feit dat de Here Jezus Zijn lichaam geofferd heeft voor de Zijnen. Zijn verbro ken lichaam. Als wij echter lezen wat prof. Her man Ridderbos daarover opmerkt in zijn ..De komst van het Konink rijk", dan gaat daar ander licht over op en verbleekt de herinne ring aan Jezus' offerdood, althans in die ..breking van het brood. Het breken van brood was namelijk de gewoontehandeling van de huis vrouw. Had Jezus in onze omstan digheden geleefd dan had Hij het brood gesneden. De offerhandeling bestond ook niet in het uiteenrukken van het vlees, maar in het vergie ten van het bloed. En....legt de Hei lige Schrift er juist geen nadruk op dat „geen been van Hem gebroken is?" Wie aan mocht voeren dat in 1 Corinthiërs 11:24 dan toch maar staat: ..hetwelk voor u gebroken wordt", hoort prof. Ridderbos op merken dat dit woord „gebroken" kennelijk onecht is. Het ontbreekt dan ook in de nieuwe vertaling. In dien dit alles waar is en ik zie geen reden om er aan te twijfe len dan is het niet juist om aan de breking van het brood bijzondere betekenis toe te kennen, maar dan moet de manier waarop de predi kant dit doet, dit ook niet suggere- zeinig bijbelkenners opgevallen aai in het avondmaalsbericht bij Lucas van ..twee bekers" sprake is. De volgorde is daar: beker brood-beker. De eerste beker wordt daar door Jezus „niet" in verband gebracht met Zijn bloed, maar met het drinken van de wijn in het Koninkrijk Gods. Lucas 22 17:18 „want Ik zeg u. Ik zal van nu aan voorzeker niet van de vrucht van de wijnstok drinken, voordat het Koninkrijk Gods gekomen is." Er zijn aanwijzingen zegt prof. H. Ridderbos in genoemd boek dat Lucas' overlevering een nauwkeu riger en meer gedetailleerde be schrijving van het historisch ver loop geeft dan die der andere evan gelisten. Ik vind dit maar een merk waardige zaak. Is het inderdaad Je zus' bedoeling geweest om zo het avondmaal in te stellen? Zodat daarbij niet alleen werd verwezen aaar Zijn zoendaad, maar ook na drukkelijk (eerste beker) naar het komende feest van het eeuwige le ven? Is dan deze eerste beker ver dwenen? Zo ja hoe kwam dat? Was de inzinking van de toekomst verwachting daarvan de oorzaak? Dit zijn vragen, die opkomen, maar die zo zonder meer niet te beant woorden zijn. In ieder geval is merkwaardig dat in de loop van de kerkgeschiedenis dat eschatolo gisch motief (de eerste beker) ge heel verdwijnt! Men vindt het ook in ons oude avondmaalsformulier niet. Voor de opstellers ervan was het avondmaal een maaltijd van Sedachtenis en gemeenschap met e levende Heer. maar niet van zegenverwachting. (De woorden: „met een opgericht hoofd onze Here Jezus Christus uit den hemel verwachten" zijn daar voor m.i. niet aan te voeren). Te genwoordig gaan wij e chter zien hoezeer de komst van het konink rijk Gods centraal staat in de bij belse boodschap. Ons nieuwe for mulier nam dan ook terecht het zogenaamde eschatologisch motief op „met sterk verlangen uitzien naar de ure. dat Hij met ons het bruiloftsmaal van het Lam vieren zal". Je zou gaan vragen: zullen wij nu maar niet radicaal zijn en ook komen Lot herstel van die twee bekérs? „Dfeze beker is een teken van de vreugde in het koninkrijk des Vaders. Neemt hem en laat hem bij u rondgaan zalig zijn zij die geroepen zijn tot het avond maal van de bruiloft van het Lam". In ieder geval zou zodoende het aspect van het avondmaal als maal tijd der verwachting gaan leven bij ons kerkvolk. Anders heb ik er na eeuwenlange verwaarlozing van dit motief niet veel hoop op. DS. W. REESKAMP. Oproep tot Waarheid en Eenheid Stellig was het een onverwacht geluid, dat de bezoekers der jaar vergadering van de persvereni ging „Waarheid en Eenheid" in Amersfoort te horen kregen: het dringend verzoek van de spreker, ds. W. C. van den Brink te|als de schorsjng Renkuni om op te houden met .hem persoonlijk het steeds maar schrijven in bewogen ëver't! die daarom met Waarheid en Eenheid niet van doen wenst te hebben. Men zou met dit blad een andere richting moe ten uitgaan. Uiteraard bleven de reacties hierop niet uit. Dr. E. Masselink te Rotterdam- Zuid. die in Waarheid en Eenheid vele artikelen aan de procedure-Schilder heeft gewijd, zette uiteen dat men niet nrnf Srhilrior Hijzelf het „slop" verkozen heeft. De groep prof. Schilder, diejjrsn Waarheid F.^nhPiH wil uit het 't geheel Vreugdenhil uit Ruinerwold Eenheid wil uit het 'indprtiid wpI Ikerkelijk leven wegdoen wat daarin de eest maar heili8heid van Christus aantast en hier: het gelijknamige orgaan - over aan he^teir d^clen^c hcrl.,ltb«.<l %^w*J*t%Pts£Si£k,a M de schorsing en afzetting van]^ wni* prof. dr. K. Schilder. Er zijtr vandaag groter rijker dingen aan de orde. Het is nu! van Christus. Men heeft geen weet I waarheid' niet de tijd om te polemiseren. Wij meer. van de heiligheid Gods en van de tussen jeze moeten alles in het werk stellen om; genade, omdat men geen oog meer de gereformeerde kerken Voor ver-|hceft voor de zonde, der afglijden te bewaren. Was het eigenlijke van afscheiding en dsEVna„^rn ÏÜtï'lS" 'Vol' 'SU ïïmèa inplai.daa, Dit is cén van de ernstigste verschijnselen in de tijd, die vooraf gaat aan het einde van de wereld: de liefde van de meeste mensen zal verkillen. Het staat zo, wat onopvallend, in Christus' rede over de laatste dingen in Mattheüs 24. En die liefde verkilt, „omdat de wetsverachting toeneemt". Mis schien is dit wel de meest aangrijpende typering van het naderende einde. Als de liefde verkilt daalt een ijskoude nacht fe over de wereld. Iedereen is uitsluitend met zichzelf bezig en Ijf de mensen zijn elkaar tot verscheurende dieren geworden, fk Misschien gaat het leven nog zijn gewone gang, maar op elk IQ gebied is er kortsluiting. Die komt niet zomaar vanzelf, zij is 'mC een gevolg van het feit, dat de wet wordt veracht, zegt Jezus. fce Denkt u daarbij niet in de eerste plaats aan de gewone bur- gerlijke wetten, die wij zelf hebben gemaakt. Maar denk aan M het grote gebod, dat Christus gaf en geeft: God lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf. Wie God niet liefheeft j stelt de zelfliefde boven alles en wat blijft er dan nog over j van de liefde tot de naaste? De vraag rijst als vanzelfsprekend, A of deze wetsverachting al zo ver is voortgeschredendat wij 4 kunnen zeggen, dat de wereld naar het einde gaat. Die vraag 1 is belangrijk, maar niet beslissend: van méér betekenis is de vraag hoe het staat met onze liefde tot God èn de naaste: is 1 die verkild? Dat is de zeer persoonlijke toepassing van Jezus' woord! Men beseft amper meer wat de kerk verklaarde dat men indertijd op ?\£"en »aakt v,ervreen\d ï?n d«d0°r dwaze manier tucht geoefend heeft; uit Kl5. I Luthcr uitgesproken gedachte, dat de vrees daarvoor laat men nu de rechte Deiang-ikerk gedragen wordt op de schouder tuchtoefening na en „mag alles maar" bliiven wijzen. De heer C. G. Karssen te Bodegraven herinnerde eraan dat Waarheid en Een heid van het begin af aan de ^strijd waartoe ds. Van den Brink dan ook krachtig opriep. Graag zou hij zien dat de verschil lende stromingen in de gereformeerde kerken, zoals de groepen rond Waarheid en Eenheid. De Strijdende Kerk, of be lichaamd in personen als prof. dr. H. N. Ridderbos en prof. dr. K. Dijk el kaar konden vinden, zodat men geza menlijk vermocht te komen tot een nieuw elan. Daarbij zou ds. Van den Brink zich een kerk wensen met „speel ruimte". maar toch begrensd. Wat het laatste betrof, zei ds. Van den Brink niet afwijzend te staan tegen de gedachte van een reductie der belij denis. De kerk moet niet tevéél uitspre ken. Onder géén beding wenste hij re- duetie van de heilige schrift en mitsdien van prediking en evangelie. In zijn causerie over de situatie van de gereformeerde kerken, stelde ds. Van den Brink voorop, dat deze situatie hem en naar hij dacht vele gerefor meerden onbevredigd liet. Vanuit een bepaalde hoek gezien is het moei lijk om met vreugde in de kerk te zijn. Daarbij dacht hij dan niet aan zaken Advertentie en wintervoeten, een jaarlijkse kwelling! Jeuk en pijn verdwjinen soel met heilzame, .diepwarkende KLOOSTERBALSEM verzacht en verlicht aan doeningen van huid en spieren. Huisapotheek in 1 potje Rode touwtrekkerij bij theol. faculteit Een door de communisten ge-'spraak die toch aanvaardbaar is voor spraak toch aangenomen werd, vraagde theologische uitspraak^"ïsaSÏ^SSSSSSï™*r"ds iSÜ^ie'r'.rê? d'fvoVTea'TS Ir. Van der Hoek tot mensen werd. Want daardoor ont troonde men de Heer der kerk. Van de- ijver voor de heiligheid der gemeen te ontdekt men in de gereformeerde kerken weinig meer. Iet is allemaal vaak zo vrijblijvend de kerk. Allerlei normen worden los gewrikt, er openbaart zich een door braak op het ethische vlak. De levens- tucht en de tucht inzake hetgeen van de kansels verkondigd wordt „je kunt op de preekstoel bijna alles zeggen wat je wilt en niemand zegt er wat van" gaat ontbreken.... We hebben geen zondaren meer in de kerk en wat blijft er van de kerk over als de pre diking van de verloren zondaar niet meer schriftuurlijk centraal gesteld wordt? Angel uit het vlees Ds. Van den Brink vroeg zich af. of allerlei symptomen die men waarneemt toevallige verschijnselen zijn, of dat men hier te doen heeft met een ontwik keling die al ver voortgeschreden is. Hij noemde het geval-Wassenaar en de hem als één groot raadsel voorkomende actie der achttien. Al deze symptomen wijzen op het af glijden naar een noodsituatie. En om dat tegen te gaan, moet men alle krachten inspannen. Daarom herhaalde hij dat men de zaak-Schilder nu maar eens moet laten rusten. In de gereformeerde kerken vindt en een grote groep leden, die niet bereid is daarvoor warm te lopen, en Hoofd Griekse Kerk overleden De primaat van de Grieks-Orthodoxe Kerk cu Aartsbisschop van Athene, Thep-, klitos. !s vannacht in Athene overleden. Hij werd 72 jaar. Reeds twee maanden lang was hij ernstig ziek. De patriarch werd op 18 juli 1889 geboren in het Griek se stadje Dimitsana in de Peloponesos. In 1931 werd hij tot bisschop gewijd en in 1957 tot aartsbisschop van Athene ver- heve: i jaar geleden i i hij verband conflict met Griekse dagbladen die advertenties hadden opgenomen var Griekse protestant, ds. Spiros Zidhia tes. In een brief aan de dagbladen schreef Theoklitos dat deze predikant leider n van een „sekte" en „een gevaar voor hel land". De kwestie werd zelfs voor het ge recht gebracht, omdat geëist was dat de rechter de predikant zou verbieden ge bruik te maken van de titel „dominee". Zidhiates werd evenwel in het gelijk ge steld. Aan de andere kant toonde zijn kerk zich onder zijn geestelijke leiding steeds meer bereid tot oecumenische samen king en zond zij een grote delegatie de derde assemblee van de Wereldraad van Kerken in New Delhi. 1 voorafgegaan. over actuele problemen van de- ZA tijd. is door dc theologen!dl van de Oostberlijnse Humboldt-1 systematische theologie, ondanks pro- universiteit opgesteld cn prompt ïcJüSr'h.'fop vSJk door de communisten weer ver- van de communisten een verklaring op- worpen en vervangen door een gesteld. r fj Die verklaring nep allenvegen ver- Ultspraak opgesteld door een zet op. Dat was de reden dat prof. dr. communistische handlanger. De Vogel een eigen tegenverklaring opstel- verworpen uitspraak werd opge- steld door de bekende theoloog, faculteit van 14 oktober verworpen en prof dr Heinrich Vogel, die intïïf JSLn SS Oost-Berlijn les geeft, maar al genomen. jaren lang in West-B^lijn woont. I Tli,„ wtkrn Mer moeJ( dm r<wd Zijn uitspraak werd aangenomen door evenwel opnieuw samenkomen en de professoren en andere docenten, maar kreeg hij te horen dat de verklaring regering onwelgevallig war. in getrokken moest worden. Er kwam een derde verklaring op tafel, namens de communisten. Meteen werd besloten dat vijf hoogleraren van de theologi sche faculteit, onder wie prof. dr. H. Vogel, niet aan de stemming moch ten deelnemen, omdat zij in West-Ber- lijn wonen. kon geen genade vinden, omdat hij ken nelijk onbruikbaar was voor propagan da -doel einden. Vogel had onder meer gesteld JDe theologische faculteit (van de Humboldt-unversiteit) erkent het recht van zelfverdediging van de staat, omdat haar opdracht is voor dc handhaving van recht en vrede zorg te dragen. In de lijn. die door de historische lutherse reformatie getrokken is. kan de theologische faculteit niet dc stelling aanvaarden dat geen christen soldaat mag zijn. 3Dfr theologische faculteit wil even- wel hulp aanbieden aan degenen, die op grond van gewetensbezwaren hetzij om principiële, of om rede non van incidentele aard geloven dat zij de wapenrok niet mogen dragen. Zij meent levens dat oeze jongeren op een andere manier moe ten worden ingezet, opdat zij het bewijs kunnen leveren voor volk en staat te willen werken. In aansluiting op vroegere verkla ringen en samen met vele synoden] kerken en de Praagse vredes- Meelopei rs voor Van de drie overblijvende hoogleraren stemde er een tegen deze de commu nisten welgezinde uitspraak. Dat de uit- 4. Bijna 7000 studenten aan T.H. Delft de sche hoogleraren, die theologen tijdelijk wa stemrecht kregen en enkele ten, die helemaal niet tot de raad van de faculteit behoren, maar wel tegen woordig de samenkomsten bijwonen om een oogje in het zeil te houden, ook meestemden. Onmiddellijk na de samenkomst heeft prof. Vogel zich van de resolutie, die dus in naam komt van de theologische faculteit, maar in werkelijkheid uit de pen van de staat, gedistantieerd. Het opmerkelijk Is dat hij daarmede de bijval gewonnen heeft van de overgro te meerderheid van de theologische stu denten aan de Humboldt-universiteit, die kennelijk nog niet voor de commu nistische lijn zijn gewonnen. Bulgaars opperrabbijn veroordeeld (Van 1 1 onzer medewerkers) De Bulgaarse opperrabbijn, Asher Isaac Hananel, is veroordeeld tot drie cn een half jaar gevangenisstraf regens het smokkelen van juwelen. Hij stond met enige andere beklaag den op 4 en 5 januari terecht. Twee esterse diplomaten zouden bij de transactie behulpzaam zijn geweest. Volgens een Bulgaars persbericht was de synagoge van Sofia „het cen trum van speculatie en wisseltrans acties." Het is de vraag evenwel of er niet ook een andere reden voor de ze veroordeling is. Dr. Hananel werd enige maanden hoogleraar benoemd Bij k.b. is ir. W. Van der Hoek be noemd tot buitengewoon hoogleraar de afdeling der werktuigbouwkunde 1 de Technische Hogeschool te Eindhoven, om onderwijs te geven in de werktuig bouwkunde. De benoeming geldt voor het tijdvak van 1 januari tot èn met 31 de cember 1964. Eveneens is bij k.b. be noemd tot gewoon hoogleraar in de afde ling werktuigbouwkunde aan deze Ho geschool ir. A. L. W. Seyffaröt. Prof. Seyffardt. die reeds als buitengewoon hoogleraar aan de Technische Hoge school te Eindhoven is verbonden zal on derwijs geven in de automobieltechniek. (Van c 5 correspondente) de reformatie der kerk heeft .oeren. Dit kan echter niet eerder dan wanneer eerst de angel uit het vlees gehaald is: de onjuiste tuchtoefe ning door synodes in oorlogstijd. Ds. Van den Brink hield echter staan de. dat deze kwestie thans niet meer op de voorgrond mag staan, al wilde hij haar niet in de doofpot stoppen. Een forum, geleid door de heer J. Strikwerda te Poortugaal. ging nader op de door ds. Van den Brink aange voerde zaken in, waarbij ook de zuiver heid der prediking in de beschouwingen •erd betrokken. Dr. J. Schelhaas te Nieuwendam, die de vergadering leidde, vertelde dat de exploitatie van het blad thans sluitend is. Om de gedachte van Waarheid en Eenheid te verbreiden, zal binnenkort een besloten conferentie met een aantal sympathiserende jongeren worden be legd. Russische Joden nog meer onder druk De B'Nai Brith heeft zondag een rapport gepubliceerd over nieuwe onderdrukkingsmaatregelen tegen de Joden in de Sow jetunie. Label A. Katz, voorzitter van ge noemde Joodse broederschap, heeft in een perscommuniqué verklaard, dat de Sowjet-autoriteiten in de maanden juni en juli 1961 de belasting, die van geestelijken geheven wordt, met terug werkende kracht tot 1959 verviervou digd hebben. Verder is de directeur van de Mos- kouse Yeshiva, het enige Joodse semi- in de Sowjetunie, ontslagen en vervangen door een man, die door de regering gekozen is. Ten slotte is het bestuurscollege van de Yeshiva ontslagen. De school is onder de oppetrabbijn van Moskou ge plaatst. Volgens Katz gelden de belasting maatregelen voor alle sekten, maar worden de rabbijnen er bijzonder door getroffen, omdat de Joden niet uit een centrale kas individuele geestelijken kunnen helpen bij het be talen van de heffing. Amsterdamse kapelaan uit gijzeling ontslagen De 45-jarige kapelaan J. J. L. ui Amsterdam die gegijzeld was in het huis van bewaring in Haarlem is uit gijzeling ontslagen. De kapelaan was gegijzeld, omdat hij, nadat hij bij een aanrijding betrokken was geweest, geweigerd had de naam van een mede-inzittende van zijn auto Deze medepassagier was een broer van de kapelaan die in Hillegom woont. De man heeft zich bekend gemaakt bij de rechter-commissaris, waarna de Haar lemse rechtbank besloot de gijzeling op te heffen. De kapelaan had in september van het vorig jaar op een verplichte over steekplaats in Haarlem een verkeers overtreding begaan. Er was een woor denwisseling ontstaan tussen de pas sagier van dé kapelaan en een andere Vandaag opent de eerste protes tantse school in het gebied ten westen van de Maas tussen Venlo en Gennep in de Noordlimburgse gemeente Venray haar deuren. Voor een van de klassen staat evenwel een rooms-katholieke on derwijzer, een gepensioneerd hoofd van een rooms-katholieke school, de heer L. Driessen. Hij vervangt tijdelijk de onderwijzer A. Keuper die onder dienst is en voor wie geen vrijstelling werd gegeven. Het schoolbestuur had op deze vrij stelling gerekend en zat met de han den in het haar, toen bleek dat deze niet werd gegeven. Toen bood de heer Driessen zichzelf aan en zei: „Ik ben automobilist. De broer had een klap gegeven, waarna de ander het nummer van de auto had genoteerd. De kapelaan werd opgespoord en tegen hem werd proces-verbaal opgemaakt. De kapelaan weigerde toen de naam van zijn pas sagier op te geven. Dit was voor de officier van justitie van de Haarlemse rechtbank aanleiding de zaak in handen te stellen van de rechter-commissaris, die de kapelaan liet gijzelen. P. Keuning overleden Vrijdag is in Breda overleden de be kende schrijver, redacteur en uitgever, P. Keuning, die bijzonder veel gedaan heeft voor de verspreiding van het goe de christelijke verhaal in de door hem gecreëerde Opgangserie. Hij was mede firmant van de uitgeverij Bosch en Keuning. Gezondheidsredenen noopten hem reeds vele jaren geleden zich uit het openbare leven terug te trekken. De begrafenis zal plaatsvinden op woensdag a.s. om 3 uur op de Algeme ne Begraafplaats te Baarn. ning was dc broer van de langs overleden C. A Keuning, directeur van Gebr. Zomer en Keuning's Uitgevers maatschappij, en van de reeds in 1939 overleden bekende dichter W. E. Keu ning. die schreef onder het pseudoniem .Willem de Merode." Nu ook de oudste, Piet Keuning. te Breda is overleden, gaan onze gedachten terug naar diens jonge jaren, waarin hij (geboren 1882 te Nieuwe Pekela), hoewel opgeleid voor onderwijzer, al spoedig zijn eigenlijke ambitie volgde. Hij werd schrij ver, redacteur en uitgever. P. Keuning kende de Groningse boeren van huis uit. Zijn eerste roman „Kinderen in verstand en in boosheid" (1917) en „Arbeiders- mensken" (1918) gaven blijk van scherpe mensenkennis. In deze boeken zocht men tevergeefs naar de volkse romantiek waar de verhalen van zijn vader, ook een be kend auteur waren gedrenkt, P. Keuning spaarde zijn mensen niet, maar hij bezal en milde humor. Keunings kracht lag mijns inziens af- lebakend in deze-Groningse dorpsverha- en, die minder zoet gevooisd waren, da- bijvoorbeeld de vertellingen van D Overs in zijn veelgelezen „Oostloren Niet alleen als novellist doch ook als kriticus liet hij zich horen, vooral in de jaren kort na de Eerste Wereldoorlog. Het was de tijd van „de kritiek der jon geren". In het Christelijk Schoolblad poogde hij belangstelling te wekken voor eigen christelijke kunst. Hij ontdekte de schrijfster Wilma, gaf de bekende bloem lezing „Christelijke Kunst" uit. wees uit gevers van benedenmaatse christelijke verhalen terecht, uitgever. Nadien hebben we van de auteur P. Keuning niet veel meer gehoord. Ook hem werd het duidelijk dat het iets anders is als kriticus op te treden dan uitgever te worden en te blijven. Niette min, ook als uitgever heeft P. Keuning veel goeds tot stand gebracht. P. J. R. fro: onmiddellijk en zonder enig voorbe- piji houd bereid u net zo lang te helpen D leerkracht weer uit de militaire wr dienst terugkeert. Als u er tenminste D: geen bezwaar tegen hebt." Het aanbod °Pr werd graag aangenomen en zo geeft vandaag voor het eerst een rooms- Ki katholieke onderwijzer les in een pro- jar testantse school. De Onder zeer grote belangstelling vond D zaterdagmorgen de officiële opening ur: van de school plaats. Er was een rij joei van elf sprekers, die geopend werd j Di door de hervormde predikant van Ven lo, ds. J. Struys. Sc De burgemeester van Venray, mr. M. ,et Custers stelde de school officieel in gebruik en wees er in zijn toespraak Ddc op dat de behoefte aan deze school To, mede, door de industrialisering van for' Venray, steeds groter was geworden. aie< Mr. Custers vond het een grote winst Ho voor de protestantse minderheid dat imr nu in Venray beschikt over een (ün: school waar onderwijs naar eigen in- Oe zicht kan worden gegeven. „De levens- aad beschouwing van elke mens dient de De spiegel te zijn van z'n karakter", aldus 'r: 1 werd ten slotte zelf bnk iettc Aul; besloot mr. Custers zijn toespraaJc. jjchl De vertegenwoordiger van het pro- vinciaal kerkbestuur van Noord-Bra-Dil bant en Limburg, noemde de school ineraj Venray van groot belang voor de op bouw van het protestantisme in dit Sta gebied. De stijlvolle plechtigheid, dieaasi ook werd bijgewoond door de r.k. gees-looi telijkheid, werd besloten met een ge-Sch bed. fet Tot nog toe moesten de kinderen uitDe Venray die een protestantse schoolser, wilden bezoeken, dagelijks rond 15 km afleggen om in Boxmeer onderwijs te-Doe volgen. Het nieuwe schoolgebouw aanU^ le Prins Bernhardstraat te Venray heeft|er drie klassen en vandaag wordt gestartps.' met ruim 70 leerlingen. -Kat Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Groningen (wijk 5, vac. dr. W. Sikkens): W. G. Gijzel te'*- Gorinchem; naar Voorburg (Oosteinde):* g' G. H. Duyvendak te Dreischor. pei Bedankt voor Hierden (toez.): J. W. def: R Bruvn te Harderwijk; voor Zaltbommel: W. Reezigt te Franeker. i lest GEREFORMEERDE KERKEN ns Beroepen te Zijldijk: J. Slomp, kand.jtad te Baarn. jeel CHRIST. GEREF. KERKEN ff* Bedankt voor Dordrecht: N. de Jong™ei te Katwijk a. Zee. ®?er G. REM. BROEDERSCHAP )en Beroepen te Gouda: mej. ds. A. deLar Jonge te Hoogeveen, die dit beroep ook e n Vrouwen-wereldgebedsdag en dit jaar op 9 maart De Vrouwen wereldgebedsdag zal ditein jaar op 9 maart, de éérste vrijdag in der hi lijdensweken gehouden worden. Zi In de meeste plaatsen van NederlanoT organiseren de Gereformeerde Vrouwen bonden op deze dag een samenkomst. J Het onderwerp van de liturgie zal zijr? 31 Joh. 3:16 Alzo lief heeft God de wereld* dat Hij Zijn eniggeboren zoon gegevert Pl heeft Tijdens deze samenkomst zat t er een collecte gehouden worden. Daudit opbrengst ervan komt ten goede aan dede zending en zal verdeeld worden door heïanc Nederlandse comité. ;Nan tingen te verstrekken ingesloten munt? Antwoord: Dit blijkt wel een vierde sol var. Nederlanden te zijn. Dit exemplaa: de hierbij niet te kleine pot hebben •en liard of heeft de s'echte eigenschap, dat haar He 7uideliike onderste bladeren spoedig bruin wor de Zuidelijke eR afvallen Dit komt hoofdzake. lijk door te droge kamerlucht. Er moet plant hoort niet tot dc topklasse. _onnige dagen. Ook kunt u vochtige omgeving zorgen door de plant op een eilandje te zetten: in de sierpot een omgekeerd schoteltje plaat sen en daarop de plant zetten. In de sierpot moet u het water houden tot HISPAn'e^'in'diaRÜM Jmst even beneden de .rand liard werd geslagen door de preten dent van Franse zijde. Philips, klein zoon van Lodewijk XIV. Philips re geerde als Philips V over Spanje van 1700 tot 1746. De tekst moet luiden aan de minst leesbare voorzijde: Phil. v. d. g. BifiiiÊiü Vraag: Wat betekent de uitdrukking: „Hij rijdt op de wit?" Antwoord: Deze uitdrukking is ons - - - je betekenis kunnen wij zeggen. Wèl weten dat wit vreugde of lol betekent. Brieven, die niet voorzien zijn 1 naam en adres, kunnen niet I beantwoord worden. Geheimhou- ding verzekerd. Vragen, die niet j onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. 30 water 1 de keerzijde gesloten. Enkele weken geleden riep de is:° DUX BURGUN ET BRABANT Z- ..Raad van de Joodse Gemeenten" in 1710. De tekst aan de voorzijde bete kent: Philips V. bij de gratie Gods koning van Spanje en de Indiën. aan Accuuiaviie nuKuuiuoi ie ueui waren 0 j op 1 januari «121 a!u<ion(on InjKachre- ®^arlJe 't!ders op Men verwacht, dat er voor het eind heft,! ,e Protesteren tegen dc gevangen- h'< curauajaar 7000 studenten in- .„nfenr.t.e verwerpt de theolor ache geschreven zullen atin. Toln btjek di? „n balt iaar SEÏ&SU&ÏS Met" hS^g I venen, I a™f .l'»! «Tni'n'rSÜ. rn tot 4n voor de Aan de hogeschool sijn 211 docenten ^'^".0'«'eerde took.-r^t van d» mensheid rood- verbonden, waarvan 116 gewone on 48 *"d„, 1 merk" /nkelilkc afschaffing van de oorlogbuitengewone hoogleraren. Het aantal te komen. personeelsleden bedraagt 2992. Eerste verklaring In de Peruaanse Andes Aan dc poging van prof. Vogel om vijftig passagiers in een te komen tot een werkeliik theologischTwaalf personen kwamen «a kerkelijk verantwoordelijke nlt-tweeëndertig anderen ardige verzoek van de regering, f" I Prompt werd toen dr. Hananel gevangen I genomen en de synagoge gesloten. Hij zal ingericht worden als museum. I Dr. Hananel verblijft reeds enige we- een bus me'.ken in het ziekenhuis van d«> gevange- vijn gestort, nis en zal m verband met zijn slechte :n om het leven, gezondheid onder borgstelling worden erden gewond. I vrijgelaten. pot, waardoor een vochtige omgeving gewaarborgd wordt. Deze vrij zonloze zomer is niet erg gunstig voor deze planten geweest. goede Vraag: Hierbij sluit ik een blad in van een plant, die ik met mijn ver jaardag heb gekregen. Pas heeft zij een mooie gele bloem gegeven, maar deze is later uitgevallen. Antwoord: Dit is een aphelandra. Zij is geen gemakkelijke kamerplant en heeft nogal wat nukken. Maar bij goe de behandeling is het een sterke plant. Zij vraagt een lichte, zonnige stand plaats. mat Zij behoeft ben. doch t3^V4„'«wTeT;x naaro mei warmieisaiiaitni aan de Bourgondie frontzijde. De schoorsteen trekt goed. Als brandstof gebruik ik goede anthra- ciet 20-30. maar om nu wat voordeli ger te zijn meng ik daardoor haard- eicrkolen, in de verhouding 2 HL an- thraciet en 1 HL haardeierkolen. Daar door ontstaat eVenwel in de kanalen Vraag: Sinds korte tijd bezit ik een zg. pressure cooker, die uitstekend vol doet. Door bepaalde geruchten is mijn aanvankelijk enthousiasme wat ge luwd. Beweerd wordt namelijk, dat in aardappelen, doordat ze me' nig water worden gekookt, gifstoffen blijven zitten, die bij het ko ken op de ouderwetse wijze met het water zouden afgegoten worden. De ze gifstoffen zouden voor hiervoor ge- H8PMJSS voelige personen onaangename licha- plant met grote groene bladeren. Mei - Te Jtl weer' J- J geef haar tweemaal in df water. Ik heb de plant nieu 8 we grond gegeven en de bladeren af? K gesponsd met lauw water met eer®» scheut spiritus erin. Is dit goed en wajM bepaalde kan ik nog meer doen om de plantijd - weer op te knappen. Ik sluit een blad) v Antwoord: Deze klimplant heet cis- antarctica. Het is een sterke klim^^ Antwoord: De bewering berust op misvatting. Deze kookwijze is 'e Vereniging voor Consumentenbond, zodat u er veilig mee kunt koken. In een misvatting. De: goedgekeurd door de Huisvrouwen en de C ,ëSra,MÏ«:"dirj£*ür~« wtf,s riidve"J m-ld' «tóriiiR''wiK v«n koken de be„ del bekend om dit tegen te gaan? Antwoord: Waarschijnijlk bedoelt u haardeierkolen krieleierkolen. Ei- de brandende z veinig water te heb ei tweemaal i 1 per d de wc gevolgen hebben. Is dit waar. ^ie spiritus in het water, waarmede I de bladeren afsponst, moet u voorziend^ tig zijn. Dit geeft spoedig aanleiding tot brandvlekken op de bladeren. D< vlekken op de bladeren en het afval1 len kunn n wel het gevolg zijn van di! I gebruik van spiritus. Ook kan spint d< I oorzaak zijn (kleine SDinachtige diep J ties, veelal op de onderzijde). Nu i' de winter moet u minder water ge t ven. Alleen sproeien met schoon wa i ter en warm houden. Verpotten tege^ de winter is niet aan te raden. BetoH komen er bruine is het dit in het voorjaar to doen. H™ dan gaan de bla- beste grondmengsel is twee delet Vraag: Deze hangplant. waarvan ik t weet. deed het uitste lden de onderste blade ren echter dof elk stookseizoen deren eraf. De bovenste bladeren bladgrond. een deel verteerde stalmes wee keer door een glimmen nog prachtig. Een keer in de vakman laten schoonmaken. Dit is veel- week sproei ik de plant af met lauw turfmolm. deel half om half zand

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2