TIEN JAAR GEESTELIJK LEVEN emancipatie van de gereformeerde gezindte Engelsen gaven doodsteek aan eenheid op Ceylon DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 6 JANUARI 1962 C. S.F. R. wil uit liet zoutvat Over de muur Volgens het Oostduitse communisme is de Berlijnse muur zo hoog dat men er noch met de hulp van God, noch met die van de duivel over heen kan ko men. Deze boute en godslasterlijke uitspraak lag op ons bureau naast een Westduits persbericht. Daarin staat dat sinds 13 augustus van het vorig jaar 10.000 Oostduitsers over de muur wisten te ontsnappen uit *s wereld grootste concentratiekamp. Het communistisch dagblad „Neues Deutschland" reageerde op een nieuwjaarsboodschap van bisschop Dibelius. Hij had de 18de psalm geciteerd, waarin staat: ..En met mijn God spring ik over een muur." De geestelijke leider schonk speciaal aandacht aan de muur door Berlijn die gezinnen uiteen heeft ge scheurd. Het blad zei sarcastisch: ..Onze muren, in tegenstel ling tot die van Jericho, zijn zo hoog en sterk, dat hulp van God noch van de duivel kunnen baten er overheen te komen." Het blad scheen de 10.000 vluch telingen vergeten te zijn. We griezelen van een dergelijke uitspraak. Hier is een mens aan het woord, die moedwillig de ogen sluit voor de werkelijkheid. En we denken aan Nebuchad- nezar, die slechts zei: ..Zie de stad die ik gebouwd heb," en voor straf werd hij zeven jaar krankzinnig. Of we denken aan Herodes, van wie gezegd werd: ..Een stem van God en niet van mensen," en hij werd door de wormen gegeten. Laat God een dergelijke uitspraak, die de heiligheid van Zijn naam aantast, zo maar over Zich heen gaan? Of strafte God alleen maar in het verleden? Vergeet niet dat God zijn boeken niet sluit aan het einde het jaar. Hij sluit Dag des heils. In psalm twee lezen we: „Die in de hemel zetelt, lacht. De Here spot met hen. Dan spreekt Hij tot hen in Zijn toom en verschrikt hen in Zijn gramschap." God heeft zo Zijn eigen manier om de mensen te la ten zien dat Hij nog altijd heerst. Oost-Duitsland bouwt een muur ..sterker dan Jericho," en toch ont snappen 10.000 mensen. En honderdduizend anderen krijgen de kracht om achter die muur toch als een christen te leven. Want hoe hoog die muur ook is, Gods Geest komt er over om de Zijnen te versterken. Maar de dag van het grote saldo is nog niet ge komen. Die komt pas als werkelijkheid is geworden wat God de Vader zegt tot God de Zoon in diezelfde psalm twee: ..Vraag mij en Ik zal volken geven tot uw erfdeel, de einden der aarde tot uw bezit." Pas als Christus dat zal vragen, zullen de boeken worden opengemaakt. Maar Christus heeft het nog niet ge vraagd. Integendeel. Hij vraagt nog steeds: „Kom tot Mij." De dag des heils is nog niet ten einde, voor u niet, voor mij niet en ook voor de journalist van „Neues Deutschland" niet. aan het einde van de dag, de (Van onze kerkredacteur) zij de grondbeginselen van^de Brachten de jaren veertig een omwenteling in de Nederlandse Hervormde tij^KGlpj mfg^weT'konden on- Kerk; leidden de jaren vijftig de Gereformeerde Kerken op nieuwe wegen; het derpchrijven. Zo ontstond daar een groep, die al spoedig de bij- kon wel eens zijn dat de jaren zestig een vernieuwing zullen brengen van wat naam ,,Zand(t)mannetjes" kreeg, wij doorgaans noemen de gereformeerde gezindte. Dat is duidelijk geworden, Door persoonlijke vriendschaps toen enkele weken geleden een kleine, maar groeiende studentenvereniging £^^tenei|eu^^t%ikaarrekennen haar tweede lustrum vierde. Het was de Civitas Studiosorum in Fundamento en kwamen zij samen op de ge- R«formato, de C.S.F.R. Het belangrijkste lustnunfeit was de uitgave van een m ^rgaSeiên'm klein boekje „Zicht", dat overzicht, toezicht, inzicht, en rondzicht geeft op deze de Veluwe. Deze plaatsnaam fun- nog jonge organisatie, maar tegelijkertijd doorzicht tot wat in deze sector van het^blacf ^Wapenveld'het Vo£ de gereformeerde gezindte op het ogenblik aan het veranderen is. gaan van de reünistenvereniging uit deze kring. Die eerste ont moeting versterkte het besef dat v De C.S.F.R. recruteert haar Ie- de mogelijkheid van gezamenlijke den hoofdzakelijk uit de kringen ,wor?en ?„r werden disputen georganiseerd en van de Gereformeerde Bond in de conferenties belegd, maar de Nederlandse Hervormde Kerk en groei was in het begin niet spec- de Gereformeerde Gemeenten, taculair. Tijdens het eerste lus- trum vroeg men zich zelfs al of Het zijn jonge mensen uit de de orgariiSatie maar niet moest kring van de agrariërs en „klei- worden opgeheven, ne luiden" die percentsgewijze De grote groei begon in 1956i tot nu toe minder academici ge- een groei die nog steeds voort- leverd heeft dan iedere andere Saat €n zelfs in een versneld M^oritempo. Groot is de vereniging nog kring m protestants Nederland. niet^et ha„ jfc feden, Van deze kleine luiden hebben maar juist het feit dat zij pioniers jonge mensen eindelijk de weg zijn uit een kring die vroeger nau- naar de universiteit en hogeschool welijks studenten leverde, maakt gevonden. Voor 1940 was hun de invloed vrn C.S.F.R. bijzonder aantal heel gering en dan nog groot op haar eigen achterland, waren het hoofdzakelijk theologen. Tevens is zij een nieuwe stem die eigen ontmoetingsmogelijkhe- met een nieuw geluid in de chris- den bezaten, schrijft A. G. Balke telijke studentenwereld van van- in zijn eerste inleidend hoofdstuk daag. dit nieuwe boekje van 64 keu- AcHtCrlSfld Wie zijn lid van de CSFR Het boekje „Zicht" geeft tevens een statistiek waaruit blijkt uit welke kerken de C.S.FJL haar leden recruteert. De statistiek slaat tevens op de oud-leden. Ned. Herv. Kerk (Geref. Bond hoofdzakelijk) 45% Gereformeerde Gemeenten 37 Oud-Geref. Gemeenten 5 Christ. Geref. Kerken 4 Geref. Gemeenten in Ncd4 Gereformeerde Kerken 1 Andere groeperingen 4„ rige, moderne pagina's, die noch IfKL'tS zijn artikel „Toelicht" be. maar iets gemeen schijnen te hebben met de uitgaven van „ou- schrijft ïr. R. Plomp het „achter- de schrijvers", die in deze kringen land" waaruit deze jongeren zo geliefd zijn. voortkomen: „Voorop zou lk wii- De C.S.F.R. dankte haar be- ieQ stellen de grote aandacht staan aan de ontmoeting van een aantal jonge studenten uit de Ge- voor de vraa& van de persoonlij- reformeerde Gemeenten in Delft, ke verhouding tot God... Deze Al spoedig sloten enkele jongeren gaat gepaard met een schaars- rRof.e?dr™cShhbeij hSTaM ^sreker- datzelfde jaar 1949 vroegen vier heid- Velen zijn heilbegerig, maar S.S.R.-leden, zich in Utrecht af of durven zich de beloften van het De toekomst ia voor de kerke lijke eenheid op Ceylon niet floris sant. Dat ia althans de opinie van het officiële blad van de Kerk van Zuid-Indla, waar men er wel In is geslaagd om verschillende kerken bUeen te brengen. De kerkelijke eenheid op Ceylon Is ln gevaar gebracht door de recente beslissing van Canterbury, dat de Anglicaanse Kerk slechte de volle avondmaals- gemeenschsp met deze nieuwe kerk Waarheden De waarheden al* koeien doen het ook nog goed op de preekstoel. „Gemeente wjj leven in een moei lijke tijd", of tegenwoordig: „wij leven in een veranderende wereld". Daar k(jk je erht van op. Plechtstatig begon de vroegere bekende vrijzinnige d». G. Huls man een oudejaarsprrrk„Mijne vrienden, nu i* het ontroerende ogenblik daar, dat het verledm achter ons ligt en de toekomst vóór ons". De meeste kerkgangers kre- ge al een brok in hun keel, maar een paar spotvogels stootten elkaar aan. „Hulsman heeft een helder ogenblik", seiden ze. UI. de Jong) wenst als alle predikanten van nlet-episcopaalse kerken tot pries ter worden gewijd. Vijf kerken, waaronder de Angli caanse. Presbyteriaanse Kerk en de methodisten, hadden na jaren lange besprekingen elkaar op Cey lon gevonden. Er was een vorm gevonden, waarbij predikanten niet opnieuw gewijd behoefden te wor den tot priester, maar de episco- palen, die zoveel waarde hechten aan de apostolische successie, die door handopleggen wordt doorge geven, toch tevreden waren ge steld. In 1958 zag de toekomst er roos kleurig uit. In dat jaar kwamen de anglicanen en episcopaten van de gehele wereld voor hun Lam- bethconferentie bijeen. De Ceylone- zen konden met een rustig hart naar huis gaan, want de hoogste autoriteit in de Anglicaanse kerk had uitgesproken, dat volledige avondmaalsgemeenschap met de nieuwe fusie-kerk mogelijk was. Eind vorig jaar kwam de kwes tie echter aan de orde in het huis van afgevaardigden van de Angli caanse Kerk van Canterbury. Daar werd een amendement aangenomen waarin werd uitgesproken, dat eerst zekerheid moest worden ge geven over de wijding van de met- anglicaanse predikanten. De eis was. dat zij opnieuw tot priester moesten worden gewijd. Men wei- De schrijver in het Indiase blad zegt: „De dubbelzinnigheid van de openingsdienst, waarin alle geeste lijken worden aanvaard, was de kern van het Ceylon-plan. Als deze dubbelzinnigheid niet langer open zou zijn naar een van beide kan ten, zouden öf de Anglicanen óf de niet-anglicanen het plan opgeven. Canterbury wil die dubbelzinnig heid naar anglicaanse kant afslui ten, maar zonder dit aspect kunnen de onderhandelaars niet met dit plan bU hun kerken aankomen". Hij vervolgt: „Nu Canterbury deze uitspraak heeft gedaan is het de vraag of de anglicanen van Ceylon, die altüd naar Canterbury hebben geluisterd, nog wel mee willen doen. Het ziet er naar uit, dat de uitspraak van Canterbury de doodsteek heeft gegeven aan het plan om op Ceylon tot kerke lijke eenheid te komen." Universiteiten cn hogescholen groeien, getuigt deze foto tan een nieuw laboratorium van de Technische Hogeschool in Delft. Maar niet slechts de gebouwen groeien, ook het aantal studenten neemt toe dat in deze gebouwen wordt opgeleid. En tussen deze studenten treft men tegenwoordig de gereformeerde gezindte, die naarstig zoeken naar een eigen levensstijl rn een eigen antwoord op de problemen die deze nieuwe wereld in het bijzonder voor hen evangelie niet toe tc eigenen en blijven zo jaren ln de „bekom mernis" leven... Ondanks de vaak herhaalde klachten over de geesteloosheid van deze tijd, houdt men zich echter weinig met de vragen van de kerk in haar geheel tezig, ter wijl over de zin van evangelisatie- arbeid nauwelijks wordt gedacht. Vergeleken met de andere secto ren van de gereformeerde ge zindte is de belangstelling voor het werk van de zending gering. Het isolement wordt gekozen, om dat men daarin nog de beste mo gelijkheid ziet om de leer der va deren onverminkt te bewaren. De moderne cultuuruitingen worden veelal zonder meer afgewezen." Deze pentekening toont voor welke problemen de jongeren uit deze kring aan de universiteiten kwamen te staan. Er ontstond een duidelijke botsing van twee „werelden" in hun leven en noch hun ouders, noch hun dominee's waren in staat hen daadwerkelijk te helpen. Zij moesten elkaar tot een voet en een hand zijn en heb ben dat geprobeerd in de C.S.F.R., niet om krampachtig vast te houden aan het verleden, zoals in deze kring maar al te vaak gebeurt, maar om in ge hoorzaamheid aan de bijbel eigen, nieuwe wegen te vinden. Zij traden deze voor hen geheel nieuwe wereld binnen met een aanleg om theocratisch te den ken. Zij ontdekten dat de houding van „wereldmljdlng" onaanvaard baar was. Zij ontdekten dat zij een taak hadden in de wereld; de sending kwam bi deze tien jaar binnen hun gezichtsveld en ook de evangelisatie. Contacten Natuurlijk is in de afgelopen jaren door velen de vraag ge steld, waarom deze jongeren zich niet aansloten bij bestaande chris telijke studentenorganisaties. J. A. B. Jongeneel stelt die vraag in een artikel „Rondzicht". Deze stu denten voelden zich vaak niet thuis in de S.S.R.. omdat zij daar „tot hun verbazing" ontdekten „dat de antithese in levensstijl in de S.S.R. niet alleen vervaagd, maar op sommige gebieden bijna geheel weggevaagd blijkt te zijn." Men voelt enige innerlijke bezwa ren tegen de Calvinistische Stu dentenbeweging (C.S.B.) omdat deze zich zo zeer „oriënteert op Kuyper en wat anderen na hem in zijn lijn hebben gedacht, dat niet altijd even duidelijk de be reidheid blijkt om ook andere stemmen aan het woord te laten." Het is opmerkelijk dat uit dit nieuwe boekje blijkt dat de Ne derlandse Christen Studentenver eniging (N.C.S.V.) eigenlijk hele maal buiten het gezichtsveld van deze studenten- ligt. Slechts een maal wordt deze naam genoemd en dan nog maar terloops. Over contact met de vrijzinnige studen ten wordt met geen woord gerept. Het meeste blijkt deze nieuwe or ganisatie nog gemeenschap te voe len met de eveneens na de oorlog in Angelsaksische kringen ontsta ne Inter-Varsity Fellowship, een sterk evangeliserende studenten beweging aan Engelse en Ameri kaanse universiteiten. De C.S.F.R. voelt zich door haar geloofsbele ving aangetrokken. De tienjarige wil contact met anderen. De jongeren uit deze ge reformeerde gezindte willen in een daadwerkelijk gesprek komen met andere christen-studenten. Daarom zal binnenkort een C.S.F.R.-lid toetreden tot het al gemeen bestuur van de C.S.B. en ziet het er naar uit dat de C.S.F.R. als organisatie ook lid zal worden van de Nederlandse Studenten Zendingscommissie.' Derde weg Het Is duidelijk dat deze nieu we studenten, die eigenlijk voor het eerst de weg naar de univer siteit hebben gevonden en daar een achterland vertegenwoordigen, dat nog niet zijn stem kon laten horen, eigen wegen willen zoeken. Zij kunnen niet opgaan in het be staande, zij willen ook ntet blij ven bij hun traditie, die steeds zo sterk introvert is geweest. Misschien blijkt de nieuwe be zinning nog wel het beste uit wat in dit boekje geschreven wordt over het „christelijk organisatie- leven". Deze studenten denken van huis uit theocratisch. „Komt deze aanleg niet enigszins aan zijn trekken, als we de opvatting hebben.' dat het God niet gaat om christelijke volksdelen, maar om heel het volk?" vraagt drs. G. van Leyenhorst in zijn artikel over „Wat heeft de C.S.F.R. ons gegeven?" Deze jongeren zijn wat huiverig voor een al te sterke beklemto ning van de gedachte dat Chris» tus de Heer van de wereld is en dot daarom juist christelijke or ganisaties verwerpelijk moeten zijn, omdat wij als christen een taak hebben in het bestaande, in het geheel, een uitspraak die wij van een van de Indiase gedele geerden hoorden op de derde as semblee van de Wereldraad van Kerken in New Delhi. Maar zij weigeren evenmin, uit het feit dat in hun achterland zo sterk de verdorvenheid van de wereld en van de mens beklem toond werd, de conclusie te trek ken dat christelijke organisaties een noodzaak zijn. Van Leyen horst schrijft dan ook vragender wijs: „Het zal toch met de on macht van de christelijke partij en in de hand werken, als we stellen dat er in de niet-confessio- nele partijen wel eens meer chris telijke elementen aanwezig kon den zijn dan wij doorgaans me nen? Hier wil maar mee gezegd zijn dat we op moeten passen te veel inherente waarde aan chris telijke organisaties toe te ken nen." Voor deze studenten zijn dergelijke christelijke organisa ties geen verwerpelijk kwaad, maar ook geen geestelijke nood zaak. Zij zijn en blijven voor hen noodoplossingen, die niet noodza kelijkerwijs geïdentificeerd behoe- Het universitair onderzoek staat niet stil. Steeds nieuwe ge bouwen moeten in gebruik ge nomen worden om de techniek en de wetenschap een stap verder te brengen. In deze nieuwe gebou wen van de Technische Hogeschool te Delft leerden jongeren uit de Gereformeerde Gemeenten elkaar kennen. Zij weigerden de univer siteit tot jieutraalgebied te ver klaren, maar ontdekten vanuit de ruimte die in Christus is, nieuwe ruimten, zoals drs. G. van Leyen horst schrijft in de lustrum-uitga ve van C.S.F.R.: „Ziclu". Voor deze studenten ging de kerkdeur niet dicht, toen de deur van de collegezaal open ging. (Foto KLM-Aerocarto) Nieuwe wegen De aandacht in onze tijd is een beetje afgewend van de gerefor- j meerde gezindte en vooral van i de gereformeerde gezindte, zoals die zich in de Gereformeerde Bond. en de Gereformeerde Ge meenten openbaart. De ogen zijn vooral gericht op het komend ge sprek tussen hervormden en gere formeerden. Maar de C.S.F.R. is er een bewijs van dat er iets aan het veranderen is in een gemeen schap van christenen die, volgens de wat hoogmoedige inzichten van sommigen, in een straalja ger tijdperk nog probeert te le ven in termen van de trekschuit. Het is duidelijk uit het boekje ..Zicht" dat al is de aandacht van vele christenen dan op hel ogenblik geconcentreerd op de i verhouding van de twee grootste j protestantse kerken van ons land met belangstelling ge- volgd zal moeten worden wat er geschiedt in deze kleine organisa tie die w%l eens de voorzangers konden worden van een groep christenen in ons land. die tot nu toe eigenlijk nog maar nauwe lijks meezongen in het kerkelijk koor, want de jongeren van C.S.F.R. willen uit het zoutvat van zelf verkozen isolement om een zoutend zout te worden. ,Uit de Volkswijk' verhuisde naar pagina twee De rubriek van onze „Wijk- predikant" „Uit de volks wijk" vindt u voortaan niet meer op deze pagina van het Zondagsblad, maar iedere donderdag op pagina twee van de gewone krant. Leven en laten leven: een vlag, die de lading niet dekt - Liefde kan niet van één kant komen HET JAAR 1962 U begonnen met nieuwe pogingen van de grote mogendheden, tot een gesprek over het Duitse pro bleem te komen. De Ameri kaanse ambassadeur Llewelyn Thompson heeft in Moskou reeds besprekingen gevoerd met Andrei Gromyko. de Russische minister van buitenlandse zaken en volgens de New York Times souden de Amerikanen thans reeds reden hebben om aan te nemen, dat er met de Russen te praten valt over een oplossing van de Berlijnse crisis op basis van de oovattlng ..leven en la ten leven". Het lijkt wanneer dit Inderdaad juist is alle- rechten in West-Berlljn. einde lijk rast in een deel van de we reld. waar gemakkelijk een ca tastrofale botsing van de grote wereldmachten iou kunnen ont staan. In werkelijkheid iou een dergelijke regeling geen oplos sing tljn. wanneer lij op ilrh- self iou staan. ZIJ iou dan hele maal niet io geruststellend illn. omdat de westelijke mogendhe den «ich slechts ronden neer leggen bij enkele reer belang rijke voldongen feiten en daar tegenover niets souden krij gen, wat rij nog niet bezaten. Bovendien souden de Russen als in het verleden telkenmale het geval is geweest op elk voor hen gewenst ogenblik ee» nieuwe Berlijnse crisis kunnen veroorsaken. Dat is de praktijk van een politiek van „leven cn laten leven" tegenover de Sow- jetunie. Een politiek, die overi gens door Chroesjtajef self wordt gepropageerd. Hetgeen op ilchzelf al te denken moet ge- Geen reden ZONDER de motleven van pre sident De Gaulle tot de on ze te maken hebben wij begrip voor zijn weigering, rechtstreek se onderhandelingen met de Sowjetunie te beginnen over een regeling van de crisis in Ber lijn. De westelijke mogendheden hebben geen enkele reden met de Russen over de kunstmatig veroorzaakte crisis ln de vroe gere Duitse hoofdstad te praten, zolang dezen het alleen maar willen hebben over de (volgens hen niet meer bestaande) rech ten van de westelijke mogend heden in het westelijke deel van die stad. Als er dan al over Berliin gesproken moet worden, dan dient dat in de eerste plaats le wereld hebben geschokt en die een werkelijke oplossing van het Duitse probleem (waarvan de Berlijnse crisis een welis waar belangrijk onderdeel is) vrijwel onmogelijk hebben gemaakt. Alarmerend ■L*-1 gesprek mogelijk iou «IJn, iou er aan de regeling van het reeds bijna zeventien Jaar be staande Duitse vraagstuk nog niets iljn -edaan. En dat wordt hoe langer hoe meer een alar merend verschijnsel. Bestond het Duitse probleem alleen tus sen de Sowjetunie en de weste lijke mogendheden, dan zou een politiek van „leven en laten le ven" wellicht tijdelijk enige verademing kunnen brengen. Maar het is niet alleen een Rus sisch probleem, of een kwestie, waar de westelijke mogendhe den mee ln hnn maag zitten. Het Is ln de eerste plaats en wordt steeds meer: een vraag stuk van de Duitsers, die door prikkeldraadversperringen en muren met geweld van elkaar gescheiden worden gehouden. En de definitieve verdeling van Duitsland, die geconcludeerd zou moeten worden uit het in slaan van de weg van „leven en laten leven", zou het Duitse probleem in de toekomst wei eens een nieuw gevaarlijk ka rakter kunnen geven. Als VTTANNEER het werkelijk mo- gelijk zou zijn, in de inter nationale politiek de leuze ..le ven en laten leven" in praktijk te brengen, zou er veel voor te zeggen zijn, daar spoedig een begin mee te maken. Maar dan zou weldra het Duitse probleem niet meer bestaan, dan zouden de Oosteuropese landen, binnen afzienbare tijd geen Russische vazalstaten meer zijn. dan zou den in landen ais Laos, Zuid- Vietnam, Kongo en Cuba geen situaties meer kunnen ontstaan, die een directe bedreiging vor men van wat wij met wereld vrede plegen aan te duiden, dan zou de Sowjetunie onmiddellijk een einde moeten maken aan haar streven naar wereldover heersing. dan zou er spoedig een verdrag gesloten moeten worden tot het verbieden van proeven met kernwapens, tot instelling van een controle-apparaat ter voorkoming van een verra de aanval, tot afschaffing kernwapens en de enorme strijdkrachten, die vrijwel alle landen ter wereld op de been houden of moeten houden, dan zou er sprake kunnen zijn van een werkelijke coëxistentie, van een vreedzaam naast elkaar be staan van twee geheel verschil lende maatschappelijke syste men en dan zou er ook nog een vreedzame wedijver tussen die beide systemen mogelijk zijn. Maar dan zou de Sowjetunie op houden communistisch te zijn omdat zij alle beginselen, waar door zij zich sedert 1917 heeft la ten leiden, overboord zou moe ten gooien. Interview DAAROM moeten de Amerika nen zich nog eens terdege realiseren zoals een groot man als John Foster Dulles het in zijn tijd terecht deed dat een politiek van „leven en laten leven" tegenover de Russen voor het Westen zou neerkomen op het voorbereiden van zijn eigen begrafenis. W'e kunnen ons dan ook sleeht voorstellen, dat president Kennedy inderdaad dez? leus tot het voornaamste kenmerk van zijn buitenlandse politiek heeft gemrakt. Heeft bij zelf niet In bet interview met Chroesjtsjefs schoonzoon (hoofdredacteur van het Russi sche regeringsblad Izwestla) duidelijk gesteld, dat de oor zaak van alle moeilijl-' "en tus sen Oost en West. tussen de Sowjetunie en de Verenigde Sta ten in het bijzonder Is gelegen in het feit, dat de Russen de verovering van de wereld door het communisme in hun rode vaandel hebben geschre- Vanzelfsprekend zal de presi dent nu niet zo lichtvaardig te werk gaan, dat hij voortaan de betrekkingen tussen zijn land en dat van Chroesjtsjef alleen gaat zien in het licht van het „leven en laten leven". Maar de moge lijkheid is niet uitgesloten, dat hij in het geval van Berlijn de ze weg van de minste weerstand zal willen bewandelen. En' dat zou bijzonder jammer, ja be treurenswaardig zijn. Twee kanten YTOOR het bedrijven van een politiek van „leven en laten leven" zijn twee partijen nodig, die beide van harte bereid zijn, hieraan hun medewerking te verlenen. De liefde kan ook hier niet van een kant komen. Zolang de Russen die van de andere kant laten komen en zelf hier van misbruik bliiven maken om hun bekende doeleinden nog sneller te kunnen verwezenlijken dan zij reeds dachten te kunnen doen, is het bijzonder gevaarlijk een dergelijke liefdesverhoud'ng aan tc gaan, laat staan in stand te houden. De mislukte vrijages uit het jongste verle den, die afwisselend gekenmerkt werden door liefkozingen en dreigementen, spreken in dit op zicht toch wel een eigen taal. Onopgelost AFGEZIEN van het feit. dat een regeling van de Berlijn se crisis op basis van „leven en laten leven" alleen maar de Rus sische doeleinden kan dienen (ock al zullen Chroesjtsjef en de zijnen doen, alsof ze er met te genzin mee instemmen) mogen de Verenigde Staten er niet aan meewerken, omdat zij de Duit se kwestie onopgelost laat en integendeel een oplossing er van volslagen onmogelijk zou maken. En nu kan men natuur lijk zeggen, dat het de eigen schuld van de Duitsers is. dat hun land verdeeld zal blijven, of dat althans het uitzicht op hereniging naar menselijke maatstaven gerekend geheel verdwijnt. Maar dan begrijpt gaat het hier Het Is niet om de Duitsers een lezier te doen, dal het Westen blijven aandringen op Gevaarlijk spoedige regeling van het Duit se probleem. Het Is ook niet om dat Adenauer er van tijd tot tijd in Bonn zo sterk op aandringt, dat dc westelijke mogendheden op hereniging van Duitsland zul len blijven aansturen, het is ook niet omdat W'est-Duitsland lang zamerhand een onmisbare bond genoot in de Navo is gewor den, dat een definitieve oplos sing van het Duitse probleem moet worden nagestreefd. Het Is louter in het belang van de westelijke wereld, van de ande re niet-communistische landen, maar óók van de Sowjetunie zelf dat een voor allen, maar in de eerste plaats voor de Duitsers, aanvaardbare regeling wordt uitgewerkt. Ambassadeur Thompson, die ln Moskon bet terrein verkent DE SCHEIDING van Duitsland in twee afzonderlijke staten is onwezenlijk en op wat lan gere duur ook gevaarlijk. Aan het einde van de tweede wereld oorlog hebben de geallieerde mo gendheden (waartoe toen ook de Russen behoorden) in een over eenkomst vastgelegd, dat zij ge zamenlijk een vredesverdrag zou den sluiten met een door mid del van vrije cn geheime verkie zingen te vormen regering voor geheel Duitsland. Dat de Rus sen zich niet aan deze afspraak hebben gehouden, is niet alleen een gevolg van het feit, dat zij het zich niet konden veroorlo ven. het door hen bezette deel van het land prijs te geven, uit vrees voor de gevolgen, die een dergelijke stap in de Oosteurope se satellietstaten zou veroorza ken. In nog sterkere mate heb ben de Sowjets hun destijds ge dane belofte gebroken, omdat zij de Sowjetzone van Duitsland als uitgangspunt voor een verdere opmars in Europa willen ge bruiken. Via de Sowjetzone wil len zij zich van de macht in ge heel Duitsland meester maken en al weten zij zo langzamer hand wel, dat zij daar bijzonder moeilijk in zullen slagen, zij hebben de moed toch nog steeds niet opgegeven. Dat is hun op vatting over „leVen en laten le- Krachten DE TIJD staat echter niet stil. In West-Dultsland maken na tionalistische tendenzen zich al meer en meer meester van de binnenlandse politiek en van ge- dachtenw-ereld van de politici, van wie verwacht wordt, dat zij de Duitsers ln de komende ja ren leiding zullen geven. Ook ln dc Sowjetzone kan een explosie ve situatie ontstaan, nu dc vei ligheidsklep In Oost-Bcrliin bij na hermetisch is afgesloten. En naarmate dc nationalisti sche krachten in de Bondsrepu bliek de overhand gaan krijgen en het gevaar van een uitbars ting ln dc Sowjetzone toeneemt, stijet ook de kans, dat er in Duitsland dingen gaan gebeu-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 14