Grote meerderheid voor gesprek met „Rome" Gulden nieuwjaarsgroeten Prof. dr. H. J. M. Weve, bekend KRO NEK' 00SsPecia^st? overleden IIIBI9 iOSRAM boekenhoek; Een woord voor vandaag Talenpracticum f uiigeert als onderwijsmethode Amerikaanse kerken moeten snelle migratie volgen ANDERZIJDS ABSOLUUT EN RELATIEF Prof. Herman Ridderbos behan delde eerder in zijn rubriek Van week tot week in het Gerefor meerd weekblad het verschijnsel dat het gereformeerd besef, het goed gereformeerd zijn. aan het verdwijnen is. Hij gaat nu wat dieper in op de achtergrond van dit kerkelijk facet nl. de geschie denis van kerkelijk Nederland in de laatste 25 jaar. Hij zegt hier over onder andere: Terwijl wij aldus in verwarring waren, kwam de nieuwe hervormde kerkorde en al wat daarmee samen hing tot stand. De hervormden had den de tijd van en vlak na de oor log beter besteed dan wij. Terwijl wij uiteenvielen, hadden zij eigenlijk al hun kerkelijke krachten weten te concentreren. Aanvankelijk hebben wij er, in beslag genomen door onze eigen moeilijkheden, nauwelijks erg in gehad. En ook, toen het resultaat ervan zich in allerlei goed-georgani- sccrde en tot de verbeelding spreken de kerkelijke handelingen en verga deringen aan den volke vertoonde, drong het pas langzaam tot ons door, dat daar iets aan de gang was. op een heel andere, op een veel meer ker kelijke en ook de niet-hervormden veel meer aansprekende wijze dan wij het van deze zijde gewoon waren. Op eenmaal schenen de rollen omge keerd. Het initiatief, de bezieling, het opgewassen-zijn tegen de nieuwe na oorlogse situatie was niet bij ons maar bij hen. Het hervormde ..besef' bij de „echte" hervormden wel nooit ten onder gegaan, maar in zijn uitingen toch wel sterk belemmerd veerde even krachtig op als het gereformeerde aan 't wankelen was gebracht. Wat thèns gebeurde, zo werd op een hoogtepunt van deze ontwikkeling uitgesproken, was het antwoord op de Doleantie. De Bij bel óp het reglementenboek. slechts niet langs de weg van leertuchtpro- cessen. maar van innerlijke vernieu wing. Zo werd niet zonder een krach tig zelfbewustzijn gesproken. En sommigen onder hen hadden het touw van de doodsklok reeds in han den. die het einde van de gerefor meerde kerken moest aankondigen. Daarbij kwam dan nog de sterke oecumenische opleving, de grote ver gadering van de Wereldraad in Am sterdam. 1948. in die omstandig heden een reden te meer om ons onze eigen gehavende en geïsoleerde positie bewust te maken. Toen was het de tijd. dat men vroeg en schreef: gereformeerden waarheen? gereformeerden waartoe? en waarin de grootste wijsheid voor velen daarin scheen te bestaan, zo veel vuldig mogelijk te zeggen en te herhalen: wij gereformeerden moe ten heus niet denken, dat wfj het weten of dat wjj het zijn. Ook de gerefn-meerde vaderen werden in de kritiek betrokken. Waren zij het met geweest, die met hun „meert zuivere" of zelfs „ware" kerk ons op dit onheilvolle spoor hadden gebracht? Zo sprak en schreef men gaarne omstreeks 1950. Wie weeg. brok in zijn keeL in evenwicht geraakt. Naast de moeizame „afwikkeling" van de zaken van de kerk-scheuring. die ontzaglijk veel tijd vergden, maar vanwege het uitzichtsloze ervan steeds minder de aandacht van de grote schare hadden, is er op aller lei gebied met kracht en hernieuw de bezieling gearbeid, speciaal met het oog op de taak van de kerk in de veranderde wereld. Men is van zending, evangelisatie schappelijk en d.aconaal werk. kerkelijke huisvesting etc. werd enorm uitgebreid. Nieuwe vragen kwamen aan de orde en zijn op een nieuwe wijze benaderd. De vanouds onder de gereformeer den levende neiging om aan te pak ken heeft zich met kracht doen gel den, zij het ook, dat men in net vinden van de weg zich met zo zeker meer bewoog als vroeger wel het geval was. toen wij in het sche ma: Kerk, staat en maatschappij op alles een antwoord hadden. Tegelij kertijd is met dit alles ook iets van de kerkelijke vreugde teruggekeerd, zij het ook met een veel kritischer inslag, met een veel minder gevoel van vanzelfsprekendheid en vooral ook met een sterker besef van ver bondenheid met andere kerken. Daarom zijn de pogingen om met de Vrijgemaakten en de Chr. Gere formeerden tot hereniging of tot nauwere verbindingen te komen niet maar plichtmatig, maar niet zelden met iets van ware geestdrift onder nomen. En daarom is elke voortdu- Herv. kerk door ons met toenemende aandacht gevolgd en dat dit mag ik wel zeggen steeds minder met de neiging ons uit historische rede nen daartegen af te zetten, doch steeds meer in het besef, dat het in Nederland niet om ..onze" kerk, maar om de ene kerk van Jezus Christus gaat. Ik bedoel niet te zeg gen. dat dit besef vroeger niet aan wezig was. Maar wel is gaandeweg hetgeen verenigt sterker op de voor grond getreden dan het overblijven de wat scheiding maakt Niettemin en hieraan zal nie mand mogen tornen, tenzij hij niet al leen de Gereformeerde, maar de ene kerk van Christus aantast staat en valt de eenheid der kerk met haar waarheid. En die waarheid ligt voor de kerk niet, zoals men tegen woordig al te gemakkelijk zegt, in de vraag of iemand voor zichzelf weet. Christen te zijn, maar in de vraag of de kerk bereid is haar apostolisch fundament onverkort voor zichzelf te bewaren en tegen over degenen die dit weerspreken, te handhaven. Onweersprekelijk is er in de laatste 25 jaar ontzaglijk veel veranderd; een verandering, waaraan geen kerk, op straffe van buiten spel te geraken en tot sterili teit gedoemd te worden, zich kan onttrekken. En wie dit alles alleen maar lastig vindt, zal zich moeten realiseren, dat de Heer der kerk voorttrekt door de geschiedenis; dat Hij ons ook niet liét op de plaats, waar Hij ons vroeger onze tenten heeft doen opslaan, maar ons steeds nieuwe marsorders geeft. Maar Hij geeft ons géén verlof onze ransel af te leggen of onze wapens weg te werpen om aldus maar sneller te kunnen gaan. Want wat wij kunnen en willen zijn in deze wereld, dat willen we alleen als kerk zijn, waar van niet wij. maar HU Zelf de grond slag heeft gelegd en ons het duide lijk bestek heeft gegeven. Een kerk die verdeeld is. is ongeloof-waardig. Dit wordt keer op keer in onze tyd gezegd. En in dat zeggen is veel waarheid. Maar een kerk, die het met haar fundament niet ernstig neemt, is niet minder ongeloof waardig in deze wereld, die niet on der de indruk is van éénheidsorgani saties. maar wel van kracht van het christelijk geloof, de christelyke hoop en de christelyke liefde. uit Enquête „De Protestant" wijst Tachtig procent van de lezers van het blad „De Protestant" voelt voor een gesprek tussen protestanten en rooms-katholie- ken en twintig procent wijst dit absoluut af. Dat is de uitslag van een kleine enquete die de redac tie van dit blad gehouden heeft onder zestig lezers uit alle delen van het land en van allerlei kerken. De vragen werden voor gelegd aan niet-predikanten. Ve le voorstanders van een gesprek voegden evenwel een aantal kri tische opmerkingen of voorwaar den voor een gesprek toe aan hun instemming. „Wat vindt u van de toenemende contacten en gesprekken? Waarover moeten de gesprekken gaan en wat voor vorm moeten ze naar uw mening krygen?" „Moet naar uw inzicht op zoveel mo gelijk terreinen (byv. naast het ker kelijke. ook het politieke, sociale en cul turele vlak) naar samenwerking ge streefd worden? Zyn er grenzen aan deze samenwerking. Waar?" Contact Volgens een verslag van ds. H B. Mey- boom in het blad antwoordden de tegen standers van een gesprek onder meer „De massa wordt door al dat gepraat op een dwaalspoor gebracht." Een ander schreef alleen maar „Zinloos;" weer an deren vonden het gesprek gevaarlijk en schreef: „We moeten de gespreksmetho- de tegen gaan." De voorstanders van een gesprek voeg den vaak voorwaarden voor een dergelijk contact toe aan hun opmerkingen: „Het gesprek moet vrij van propaganda zijn, objectief „Ik wil het wel. maar als de rooms-katholiek mijn broeder is, moeten we d3n ook niet naar eikaars kerk gaan? Aanbidden we wel dezelfde God?" „De gesprekken zyn goed om de rooms-ka tholiek het protestantisme en de protes tantse kritiek te doen kennen." „Scherpe discussie over de diepste aspecten vai het geloofsleven is nodig; scherp in dii zin dat het om kernvraagstukken moet Maar aarzeling als het gaat om samenwerking Wie moeten deze gesprekken voeren, werd nog gevraagd. Een schrijver ant woordde: „Niet alleen gesprekken tus sen gemeenteleden-leken, maar ook op het hoogste niveau: tussen kardinaal en de voorzitter der synode der Hervormde Kerk." De meesten voelden echter min- Advertentie) U.Ad 61 handen ruw? liU_ PUROL CONSEQUENTIES In het academisch ziekenhuis j van Utrecht is overleden de bekende oogspecialist en oud hoogleraar te Utrecht prof. dr. IH. J. M. Weve in de ouderdom acblad schrijft:, TT.. .Kr rijn poliüri rn kerkrlük. ..I.riltiten 77 jaar. Hij was een van de in Nederland, die vinden, dai we 10 gauw bekendste oogspecialisten van mogelijk de dreigende Soekarno moeten1 0ns land en uit alle delen van de *ten le bevredigen. Wij moeien tot de werej(j kwamen patiënten naar gi"ngen* 'van Soekarno," onw" 'beloften b£ ^et Ooglijdersgasthuis in Utrecht treffende bet tellbeschikkingtrerbt niet om door hem geholpen te wor- kiinnen inlos«en. De dreigementen >yn het den. Tot de bekendste patiënten bewijs, dat we 'e veel hebben beloofd. behoren prinses Marijke en de Sommigen trarhten deze eonclusie aan- j üjker te maken, door on» te vertellen.' Ierse president Eamon de Valera Indm dat de houdin van Nederland in het laats wijrigd, milder i« geworden naluurlijk" „open" gesprek ter Een halve eeuw lang heeft prof. Weve ten opzichte jaar is ge- z!ch gericht op de oogheelkunde, reeds zodat er nu vanaf het moment dat hy in 1912 zijn Dat kloptlaatste artsexamen aflegde Reeds in 1916 i werd hy de eerste geneesheer aan de in- - oor1-'-*- - - nrrin n hoogleraar te Utrecht. HU Werd "rn tevens directeur van het ooglijdersgast- r komen ^uis. een functie die hij tot 1958 be- lentertng kleedde. Dit ziekenhuis kreeg door zyn I werk een wereldbekende faam. wcrheid.l Hij. die zelf een halve eeuw lang byna - 1958 collegezaal met college, waarin hU een overzicht gaf over door prof Weve verder ontwikkelde techniek paste hij ook toe bij de behan- t inderdaad de he- allr Nederlander halve eeuw oogheelkunde". Toen bleek hoeveel vrienden deze hoogleraar zich verworven had. en hoe groot de dankbaarheid was van vele honderden, die dank zij hem, hun ogen weer kon den gebruiken. Tfjdena het begin van het hoogleraar schap maakte de Zwitserse oogarts Jules Gonln de opzienbarende resultaten be kend van een door hem ontdekte me thode ter behandeling van de netvlies- toslating. een ilekte die voor die tijd Mina altijd tot blindheid leidde. Prof. Weve w-s een van de eersten die het seften. Hij zette zl-h vooral In voor grote belang van deze ontdekking be- een verbetering van de operatie-metho de Gonln. Zo kwam het Ooglydcrsgasthuis in het centrum van de belangstelling te staan en uit alle delen van de wereld kwam men ter behandeling naar Utrecht. De worden gehaald. het reebt, enize wil. bh Soekarno. De procr-«en le en Schmidt zijn duidelijk Onze recering heeft u tellen aan de dirt Jui williger deling van bepaalde kwaadaardige ge- vellen van bet oog. Behalve zUn proefschrift over vormen tn jichtig ooglyden publiceerde de overleden hoogleraar ook studies over de chemie van het oog. Onder zyn leiding kwam een groot aan-tal belangryke proefschriften tot stand. Nieuw vliegtuig voor Lutherse zending op Nieuw-Guinea De Lutherse zending op Nicuw- Guinea heeft onlangs de beschikking gekregen over een nieuw zeven] soons passagiersvliegtuig, tuig, een Dornier Do 27 heeft korte landingsbanen nodig. Daarom is het zeer geschikt voor vluchten in de jungle wat tot nu toe alleen Met het oog op Parijs, door Jan Brusse. Foto's Daniel Frasnay. Fred Bromet en Kees Scherer. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna &c Zoon. Utrecht. Astrologisch jaarboek 1962. onder re dactie van J. Vos met medewerking o Bulthuis. Casper Höweler, dr. Schilfgaarde en Mellie Uylc In serie Zwarte Beertjes. Uitgave W. Bruna &c Zoon. Utrecht. Een monnik dartelt in bloemenhoven, de verdere avonturen van Hsi Men's ar een Chinese familiekro- k uit de twaalfde eeuw. Bewerking J. Kelk. Derde druk. In serie Zwar te Beertjes. Uitgave A. W. Bruna &c Zoon. Utrecht. Kinderen van Israël. Foto's en tekst Sam Waagenaar. Vertaling Salvador Hertog. In serie Zwarte Beertjes. Uitga- A. W. Bruna Zoon, Utrecht. Duizenó-cn-één-lach. een verzameling moppen bijeengebracht, genoteerd en ingeleid door Maurits Dekker. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. Prins Bernhard. door dra. M. G. Schenk en J. B. Th. Spaan. Foto's Ste- Magielsen. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. t Zo gaat dat... in Bangkok, door Joop den Broek. In serie Zwarte Beer- Uitgave A. W. Bruna Zoon, Ütrecht. Jonge dieren. Foto's Louisa Stoeckicht. Inleiding Jaap Romijn. Ver halen van Tsjechow, Gautier. Ossen- dowski, Andersen, De Maupassant, Co- lette en Daudet. In serie Zwarte Beer tjes. Uitgave A. W. Bruna Se Zoon, Utrecht. Literair akkoord, een keuze uit bij dragen verschenen in de Zuid- en Noordnederlandse letterkundige tijd schriften van het jaar 1960, bijeenge bracht door C; Bittremieux. Bert De- corte, Ed. Hoornik en Sybren Polet. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. Maigret en het huis van de rechter, door Georges Simenon. Vertaling Halbo C. Kool. In serie Zwarte Beertjes. Uit gave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. Het pistool van Maigret, door Geor ges Simenon. Vertaling A. T. Romijn- Klijnsma. In serie Zwarte Beertjes. Uit gave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. Brief aan mijn rechter, door Georges Simenon. Vertaling Halbo C. Kool. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W Bruna Sc Zoon, Utrecht. Tante Jeanne, door Georges Simenon. Vertaling A. Greshoff-Brunt. In serif Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Sc Zoon. Utrecht. De dokter verliefd, door Richard Gor- I don. Vertaling Margot Bakker. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna I Zoon, Utrecht. Dokter in nood, door Richard Gordon Vertaling Annie den Hertog-Pothoff. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W Bruna Sc Zoon. Utrecht. Eokter ter zee. door Richard Gordon Vertaling Halbo C. Kool. In serie Zwar- Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. Aan tafel met de kapitein, door Ri chard Gordon. Vertaling A. den Hertog- Pothoff. In serie Zwarte Beertjes. Uit- gfve A. W Bruna Sc Zoon. Utrecht. Om slag van dit en andere boekjes van Dick Bruna. etenschar en samenleving, maand blad gewijd aan de ontwikkeling der wetensch en haar betekenis voor i 'S en maatschappij. December 1961. Uitgave Verbond Wetenschappelijke On derzoekers. Rijn- en Schiekadw T de Eigen haard naar eigen aard. luchtige lessen over moderne woongenoegens, I door Walter Pause en Peter Eggendorfer. Bewerking Wim Boswinkel. Tekeningen Peten Eggendorfer. Uitgave Moussault j N V.. Amsterdam. Weet ik veel? 550 radio-quiz-vragen, door dr. Lastpost. Uitgave G. J. A. Ruys, Bussum. Over de beurs gesproken, ervaringen van een speculant, door André Kostola nv. Vertaling W. Boswinkel. Uitgave Moussault jN.V., Amsterdam. Bookselling. Buchhandel, La vente du vre. Voordrachten eerste internationale boekverkoDerscongres Londen 1959. Uit- Nederlandse Boekverkopersbond. Van Leeuwenhoeksingel 21, Delft. der voor een openbaar gesprek, maar meer voor besloten persoonlijk en voort durend contact. Samenwerking Heel wat minder groot dan het en thousiasme voor het gesprek is het en thousiasme voor samenwerking. Een veel groter percentage lezers wees iedere vorm van samenwerking resoluut af. ..Eerst theologische klaarheid, voordat de samenwerking begonnen wordt", was een van de duidelijkste antwoorden. Ds. Mey- boom heeft echter de indruk dat de mees te schrijvers er niet helemaal uit komen. Zo werd geschreven: „Samenwerking is nodig, wanneer het gaat om de grond slagen van het christelyk geloof." „Een CDU (politieke samenwerking) is fa taal." „Samenwerking is sociaal cn cul tureel wel. maar politiek niet mogelijk.' „We moeten waakzaam zijn tegenover specifieke rooms-katholieke denkbeel- In de woorden, die de oude Simeon in de tempel te Je ruzalem, hij de voorstelling van het kind Jezus aan de Here, spreekt tot Maria, klinkt al door de dreiging van Golgotha. „Door uw eigen ziel zal een zwaard gaan": het is een ernstige schaduw op de moedervreugde. Later zal Maria zich de woorden van Simeon hebben herinnerd, op dat bange uur, toen haar Zoon verlaten was door God en de mensen. Nu, in de tempel, luistert zij met verwondering naar de woorden van deze oude man: haar kind, „gesteld tot een val en op standing van velen in Israël en tot een teken, dat weerspro ken wordt, opdat de overleggingen uit vele harten openbaar wordenEen teken, dat weersproken wordt. Christus een teken van Gods aanwezigheid in de wereld, van Zijn erbar men met de mensen. Maar niet door allen als zodanig geac cepteerd. Dat zal straks Zijn dood betekenen, maar het won der is, dat juist daardoor God de wereld redt. Door Maria's ziel zal een zwaard gaan. Wat zij eenmaal moet meemaken gaat in tegen alle vlees en bloed. Maar in de dood van haar grote Zoon ligt de opstandig van velen. Wie Hem aanvaardt als het teken van Gods liefde heeft het waarachtige leven. Wie dit teken weerspreekt valt in een peilloze diepte! Als grens van samenwerking wordt onder meer genoemd: ;.Het gewjeten." „De grens ligt daai -«--* «-«=«--•- ander het bijbels Mellie Uyldert. christendom niet op het oog heeft," zegt een ander. Weer een ander noemt de grens het reformatorisch geloof. Waarde tvang van deze kleine enquête is niet groot genoeg om al te veel waarde te hechten aan de percentages van paalde uitspraken. Zestig lezers garan deren niet dat alle lezers van het blad .De Protestant" vertegenwoordigd zijn. Bovendien legt de keuze van de lezers •an „De Protestant" ook al een bepaald stempel op de uitslag. Er zijn verschil lende bladen, die zich met de verhouding Rome-Reformatie bezig houden, zoals ook bijvoorbeeld het blad van ds. H. J. Heg- ger „In de Rechte Straat" en het blad .Protestants Nederland" van de organi satie die onlangs een open brief richtte alle bisschoppen en geestelyken land. Het is onze indruk dat het tal tegenstanders van een gesprek onder de lezers van die bladen belangrijk grof is dan onder de lezers van het blad Protestant", dat altyd wat meer ironisch schijnt te zijn. ook al weet het van tot tijd zeer duidelijk en soms zelfs scherp stelling te kiezen. protest Maar mogeiyke voorwaarden, omdat het wantrouwen ten opzichte van rooms-katholiekc stelsel nog altyd groot is. „50 jaar taalgebruik bedrijfsleven" (Van onze speciale verslaggever) I beschikken. De docent kan zich door mld- VI.TFTTCJ taar taaloehrnik ;n'?e! van eeu bijbehorend toetsenbord met 1 jaar laaigeDITUK in ieder van Zün pupillen in verbinding de l het bedrijfsleven" heet de ten toonstelling, welke gisteren in Amsterdam geopend werd onder auspiciën van het Contactcen trum Bedrijfsleven-Onderwijs. De expositie, die in het Neder lands Instituut voor Nijverheid en Techniek werd ingericht, heeft het gouden jubileum van de Ver eniging van Leraren in Levende Talen tot actuele aanleiding, ter wijl het doel is een indruk te geven van de ontwikkeling van het taalgebruik in de laatste de cennia. Er is een Nederlandse, een Franse, een Duitse, een En gelse en een Spaanse afdeling. Ook de ontwikkeling van de post, de telegraaf en de telefoon wordt getoond, zomede die van schrijf apparatuur. Het principe van de banóïecorder heeft Philips geïnspireerd een zogenaamd ta- .lenpracticum te ontwerpen, waarvan de werking in al haar facetten op de ten toonstelling wordt gedemonstreerd. In feite gaat het om een totaal nieuwe on derwijsmethode, die in landen alsl de Verenigde Staten, Denemarken en Frankrijk all enig succes heeft geboekt. Ook in Nederland hoopt men er mee te beginnen. De eerste talenpractica zullen binnenkort door de Universiteit van Groningen en ihet Nederlands Opleidings instituut voor het Buitenland in gebruik genomen worden. Voorwaarde Is, dat leraar zowel als leerlingen over een eigen bandrecorder hun band overgenomen. Wanneer dit gebeurd is, kunnen ó'e leerlingen individueel aan het werk gaan. Ze kunnen de tekst nog één of meerdere malen voor zichzelf beluisteren en na spreken. Voor dit laatste is de tekst voor pauzes tussen de zinnen, of ge deelten daarvan, zodat er voldoende tyd1 De leerlingen kunnen schryven en spre ken, zonder dat zij hierbij door mede-les- genoten gestoord worden. Behalve de hoofdtelefoon is er nog een tweede ge- luidsafscherming in de vorm van specia le voorzieningen in de werkruimte. Terwijl alle leerlingen aktief bezig zyn, kan de docent afzonderlijk kontakt opne men met een ieder, die zulks behoeft. Hij kan vragen stellen, instrukties ge ven, meeluisteren en correcties aan brengen. Ook kan hij fragmenten van het pueq uaSta uftz do aua^ojdsaS >r latere gezamenlyke behande ling. De snelle migratie van de Ameri kaanse bevolking stelt ook de Ame rikaanse kerken en hun organisa ties voortdurend voor nieuwe pro blemen. Een. onderzoek van de Nationale Raad van Christelijke Kerken in de Verenigde Staten heeft uitgewezen, dat deze sterke migratie de kerken dwingt beweeg lijker te worden. De kerk moet de bevolking met geestelijke bijstand volgen, inplaats van krampachtig aan de overgeleverde vormen van het kerkelijk leven vast te houden. De kerken bereiken tot nu toe hoofdzakelijk de middenstanders en de bewoners van de welvarende voorsteden. Dit onderzoek dat op de resultaten van de volkstelling van 1960 is gebaseerd toont voorts aan dat ó'e bevolking van de zuidelijke staten over tien jaar niet meer in grote meerderheid uit negers zal bestaan. Hun aantal in deze staten dat na de Amerikaanse burgeroorlog 92 procent van de bevolking bedroeg, is nu teruggelopen tot 60 procent. In de tien jaren na 1950 hebben anderhalf miljoen negers de zuidelijke staten verlaten en zyn naar het noorden of naar het westen getrokken. De bevolking van Washing ton bestaat nu voor 53.9 procent uit negers. Ook in alle and'ere steden van de Verenigde Staten (uitgezonderd twee) kan men deze groei van de negerbevol king Tegel ijkertyd is er nog een ontwikke- ng aan de gang. Steeds meer blanken trekken uit de centra van de grote ste den weg naar de voorsteden en randge bieden. De mensen die van het platte land naar de grote steden trekken zijn wegend protestant. De protestantse kerken in de steden zyn dus niet over bodig. zy wisselen alleen volledig leden. Een ander zeer belangryk resultaat de volkstelling is het verrassende feit dat in de tien Jaren na 1950 het aantal echtscheidingen niet is tocgenomei schoon de leeftyd waarop men in huwelijk treedt veel lager ligt dan heen. Gebleken is dat tweederde va gescheiden vrouwen en drie vierde de gescheiden mannen opnieuw in het huwelijk treedt. Slchts één tiende van de gezinnen in de Verenigde Staten begint het huwelijks leven zonder echtscheiding, een veelbe tekenend sociaal feit. waar het kerkelijke onderzoek in het byzonder de aandacht op gevestigd heeft. Algemeen werd aangenomen dat rooms-katholieke huwelijken kinderrij ker zijn dan protestantse. De volkstel ling heeft deze stelling omver geworpen. In de tien jaar tussen 1950 en 1960 is het verschil in grootte van gezinnen steeds geringer geworden. Men zoekt de oorzaak van deze tendens in het feit a'at de meeste rooms-katholieken in de steden wonen en de stadsbewoners de neiging vertonen minder kinderen willen hebben dan de ouders op het plat teland. De kracht van het protestantisme in Amerika ligt nog steeds op het platte land en in de kleine provinciestadjes waar nog altijd een tendens naar grote gezinnen bestaat. Pluspunt Eén de band meerdere sprekers en spreek sters van de taal, afkomstig uit het be treffende land. kan laten horen. Dc leer ling kan de laatstcn imiteren, en daarna zichzelf beluisteren ter aanbrenging van ventuele correcties. Volgens insiders kan door dc intenslr- e benutting van het lesuur met een ta lenpracticum beter en sneller geleerd worden. De vraag is alleen, of docenten r enthousiast over zullen zyn. Op hen i'ordt immers een extra beroep gedaan, mdat ze eigenlyk in klassikaal verband individueel onderricht moeten geven. Op een tentoonstelling, die het taal gebruik als enerverend middelpunt heeft, mag men verwachten geen ongerechtig heden tegen te komen. Toch zyn ze er, bij tientallen zelfs op het punt van het gebruik van leestekens. „De taal in ó'e reklame stelt zyn eigen eisen", staat er gens op een wandbord te lezen. „Ze plotseling vrouwelijk!) moet boeien, in trigeren, maar ook: informeren. Elders heeft men het over „ongewone woordge bruik" in plaats van ongewoon woordge- Het zyn overigens de enige dissonanten op deze. voor leraren zowel als leerlingen leerzame expositie, die tot 1 maart a.s. open zal zyn. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hoogkarspel en Lutje broek (toez.): G. Wiltink te Heer-Hugo- waard. Aangenomen de benoeming tot indus- triepred. te 'Arnhem: J. Plasman te Bedankt voor Vroomshoop: G. Jonkers te Tietjerk. Beroepbaarstelling: R. Hengstmangers, vie. Gijsbrecht van Amstelstr. 132 te Vlaardingen en J. C. Schoneveld, vic. Eikenlaan 45 te Veenhuizen (Dr.). GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te 's-Gravenhage-W.: S. van Bekkum te Monster en G. Veeneman te Amersfoort. Beroepen te Oostemiikerk: H Pilon. kand. te Hilversum, te IJmuiden (4e pred. plaats): D. W. Dondorp te Ant werpen. Aangenomen naar Rotterdam-Kralin gen: (vac. E. Pijlman): J. Ytsma te Middelburg: naar Ermelo (vac. J. v. Herksen): J. Vlaardingerbroek te Gryps- kerke. die bedankte voor Rhoon. GEREFORMEERDE KERKEN (VrUg.) Aangenomen naar Creil (NOP): P. Deddens. kand. te Kampen CHRIST. GEREF. KERKEN Beroenen te Utrecht-C: W. van 't Spij ker te Droeeham. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Poortugaal: A. Hofman te Zeist. •enper- vlleg- Reeds jaren schrijft „Wijkpredikant" zijn artikelen „Uit de volkswijk". Tot nu toe werden deze steeds geplaatst op de pagina „Geestelijk Leven" van ons zondagsblad. In het vervolg zult u deze rubriek evenwel iedere donderdag op deze plaats- vinden. yeljs in Engeland raken de kerst- en nieuw- jaarskaarten uit de mode. Het heeft i" met rrgering hehln-n «nn.fi houw van hun land. 4 van Soekamo lirhhen V. rn.cn naar Nrdrrlaf Ier dc plicht. - Nederland tel -kt aan de op- voor een IwvreJit nu de wraak aanapraken van h ren. al* tij hel v.n Indonraië", d rr te hreftcen. dracht van de Pap Dit alle» klemt te meer. omdat het he- fuik een overdracht zeggen wind van Soekarno hei voornemen heeft. iy deze consequenties bewt en dat ia de gewone methode, die ook in aanvaarilen. dan «pelen tij de Konso i« toegepast, om alle moeilijk-! spel met het h heden, die later met de Papoea's aouden Nederland, van kwade Nederlandse invloe den. De Belgen krecm óók van alle*, wal in «Ie Konzo verkeerd ging. de aehnld. Wanneer in de Tweede Kamer, op het voet.pnor van «ommi*e krantenartikelen en -Je kerkelijke mandementen, gepleit wordt Rotterdam. vliegtuig mogelijk was I T-vee kleinere vliegtuigen, die nu I overbodig geworden zijn. zullen ver- I kocht worden om de kosten van het -.nieuwe vliegtuig te dekken Het reste- rende bedrag zal geschonken worden i. „ue recnimauge iror de LlIt.,erce Wereldzending, een or- k en «ie regering gaan van de Lutherse Wereldfederatie, xeggen voor over- Vele Papoea's. Europeanen en Ame- ?n d; pleiters voor rikanen hebben de plechtige inwijding en r niet hy, dat van de nieuwe hangar van de zending .<dledig 00 N:euw-Guinea bijgewoond. J n Ku- «;iL der. de presid at van de zonding en J, bisschop van de Evangelisch Lutherse J I--LL -J V Li 1 'r - Kerk op Nieuw Gu nea SDrak de aan- iy verantwoordelijkheid hehbeo te dragen, vezigen toe Hij zei onder andere dat de benodigde fondsen niet alleen door Arabte-en hu-len niet. door Jan Glts- de gebruikelijke instanties van de We- seruar Foto's Peter Pennarts. Uitgave1 reldzending ziin bileengebracht maar Bigot 8c Van Rossum N V.. Blaricum t door de leerlingen van een zon- De drie eeuwen van Kassian T.mo'ejew i-In Hedwig Fle «chhacker. Vertaling J Het vliegtuig werd in gedi Strien. Uitgave Ad. DoiüÉkr. j toestand gekocht en door het iaonecl in elkaar gezet. nietig eenpersoons- eigen krant te lezen gestaan. eigen krant twijfel ik nooit. Ik heb het trouwens ook persoonlijk en in ons land kunnen constateren. Waar is de tijd gebleven dat onze brievenbus van uur tot uur opnieuw uitpuilde met stapels en sta pels kaartjes, brieven en zinnebeeldige voorstel lingen. die door onze kinderen met luid gejuich het moet wel erg rustig zijn teerden gesorteerd en die onze nasforale harten schap uit treffelijk verwarmden? Hoe Vefelijk was die tijd Oók hoe vruchtbaar, want in heel wat envelopies zaten giften voor de wiik van mensen, die zich verdrongen om in het nieuwe jaar de éérsten te ■rijn met hun gare Maar dat alles is lang geleden. Het mensdom srhijnf ran een nieu«" iaar nW reel meer te verwachten of te honen. Of dat ;n A,e mate juist wél te doen dat er geen tijd orerblijff aan anderen te denken Niet aldus bil ons In de volkswijk: daar blijven uro do felicitaties kwistie om ons heen strooien r loont het to'ale aantal ook danr terug, weten hoe da' komt Elk jaar ontvallen ons de ernstige patiënten, de hoogbejaarden met wie we net vorige jaar nog kerstfeest mochten vieren. Velen •'an hen hebben we tc-n grave gedragen. Anderen 'tin opgenomen in rusthuizen of. ver van de wijk. oij kinderen ondergebracht. Die allen moeten we missen op het kaartjesappel en er zijr maar h«:l weinig jonge gezinnen die de oude traditie der voorouders voortzetten cn op hun beurt weer geluk wensen gaan sturen. Maar daarnaast blijft er een zéér oude garde van zécr getrouwe schryvers be staan Zullen we eens kyken? Hier, deze kaart. Echt voor de wijkpredikant geschapen om zo te zeggen, want er staat zowaar een kerkj" op afgebeeld. Een dorpskerkje met een witte sneeuwvacht, zó idyllisch, zó landelijk, zó iefeliik als ik van mijns leven dagen nog nooit ben •egengekomen Huizen staan er nauwdijks omheen: MM daar net predikant- leimwee van krijgen Ik geloof dat de schepper van dit tafereel dat ook bedoeld heeft. Ik ben er zeker van dat de afzendster lat althans zo verstaan heeft. Wan* dit jaar heeft voor haar en haar man een grote verandering ge bracht. Ze zijn uit een overvol, uitgewoond pand in een rustiger woninkie beland Dat was natuurlijk oók uitgewoond, maar verschillende wiikwerkers hebben het voor hen opeeknapt Ze nebben getim merd en gezaaed. ze hebber gespiikerd en eedaan en het is echt een vriendelijk pandje geworden Fn nu. vanuit deze stilte, sturen ze juist deze kaart \ls een teken van wat ze zelf genieter, èn als dc •'•ens dat ons hetzelfde beschoren mac ziin: in het nieuwe inar niet meer die overweldigende heibel en drukte, niet meer die nooit aflatende stroom van zorgen en zorgjes maatschappelyke problemen, financiële problemen, geestelijke problemen, stoffe- lijke problemen maar een wonen in een onge- c.impliceerd bestaan. En kijk nu eens naar dit adres. „Weledele dominee •:n vrouw staat er op. En dan een straatnaam waar •e alles uit maken kunt, behalve de naam van onze j eigen straat, maar weer wel het goede huisnummer: 13. Verder niets Maar het komt natuurlijk goed aan, want Tante Post staat voor niets. Als die zo'n kaart in de volkswijk uit de brievenbus opdelft, bezorgt ze 'm rechtstreeks aan mijn adres. En in stilte bewonder ik alle sorteerders en bestellers. Ik zeg: hulde, weledele heer postman en vrouw' Tenslotte deze brief. Nog eens van twe« oudjes. Met kerst hebben ze. als zovclen. een extra levens teken van de wijk ontvangen Als ik alles en alles bii elkander optel, was de waarde van dat levens teken nog niet zo bijster hoog: een vijftien gulden j misschien Maar wat wil men: dit soort arbeid wordt j ioor niemand gesubsidieerd: dit is helemaal afhan- kclijk van de goedwillendheid der gevers en geefsters. Dit daargelaten: de brief ij M Ëflfl 'ees en herlees, vraag ik soms de honderdduizend thuis Dezorga warn aeze Deide bejaarden schrijven dat ze zó blij zijn geweest met zon onverwachte overvloed dat ze meteen hun buurtjes hebben uitgenodigd om deze weelde met i hen te delen Wat voor twee monden bestemd was. 's in vier mondpn terecht gekomen O rijke royaliteit an da volkswijk hoe beschaamt ge ons allen. 7nlang God mensen geeft die het weinige delen met anderen zullen we een nieuwjaar wol onbevreesd ion kunnen. In blijdschap en vertrouwen! WIJKPREDIKANT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2