Meteen brok in de keel 'Ruimte voor ons.... Feestelijk hoofd voor oud en nieuw Sloed-ouwe eigen toppers bij het nieuwe jaar OrDFJ4ARSBI.IL.4GE 1961 ZEVENKLAPPER VOOR TWAALF UUR 7. De gastronoom, dia beloofd had in het nieuwe jaar geen oliebollen meer te eten, liet één sekonde voor twaalf alle klokken stilzetten. 2. „Wij moeten één worden met de belangrijkste ge beurtenis van het afgelopen jaar", beweerde de man. Hij veranderde in een B.B.-folder. 3. Door het eten van een groot aantal oliebollen kun nen zelfs de blokhoofden ronde koppen krijgen. 4. De dokter was al zo in feeststemming, dat hij de vrouw, die slecht tegen het klokgelui en sirenegeloei kon, geen watjes in de oren stopte, maar rotjes. 5. De postbode, die wat in de war geraakt was door het rondbrengen van de grote hoeveelheid nieuwjaars kaarten, stempelde Ongelukkig Nieuwjaar op zijn voor hoofd en probeerde door de brievenbus naar binnen te kruipen. 6. De sultan liet op oudejaarsavond zijn harem uit moorden en kocht duizend gillende keukenmeiden. 7. Toen de zevenklapper maar zes klappen gaf, heeft de man zichzelf de zevende maar gegeven. ARIE GELDERBLOM NOTRE BOUTIQUE DIEp D,TLEEST..- E' S^cllt - i nieuwe jaar in! De ruimte vóór J Anneke B. Leiden. ..Aan iedere ns. IT« stomen langzaam op. Y 1,1 l.i.r. Imolor donkere .vol .1,1 „riér.nd oooiol pk). 7 randje" moe Slempend van iper eid/en ie. Joo|> R Ro„.rd>nl Er oorgaan. U« ene paal na de i zogezegd wel ontzettend veel poei- idere sullen we de grond in- ersuiker op njven, daarbij nu en dan stoom fblazend, wat u ons zeker niet 7 Lies V. te Den Haag. Als Ilijk suit nemen. Gere/en op 7 't twaalf uur is. Lies- ben je het zonnedek van ons ruimte schip J allemaal weer vergeten. en wij dan tenslotte moe Herman P. Rotterdam. Probeer ir-voldaan de ogen sluiten en a nog eens, nog een dag en het ie dit leest een gelukkig jaar js weer de maand van goede Kunnen is weergeven wat w ij gezien en gedacht hebben bij het lezen ran een gedicht. Duellogen is het geven van een mo gelij ke interpretatie van het gedicht rn het is het gedicht toetsen aan algemeen geldende regels cn vooral dit laatste vereist een self- verzekerde houding met bepaalde pretenties. Fladden we deze houding niet, dan zouden we geen enkel slecht gedicht aan flarden durven icheuren en dat zou toch jammer zijn. Bovendien souden wc een goed gedicht maar lauw kunnen ontvangen bespreken van hel tol poëzie getvor- dén denken en voehfA van de mens, dun geloven wc dat onze manier t an schrijven verantwoord is. Er moet dc extreme stijlen van Paul Rodenko en Anne de Pries. De eerste stylist wordt door geen sterveling begrepen, ondanks fol dankzij) zijn grandioze kennis. De tweede schrijft keurig irrzorgd Nederlands, maar in een trant, die, wanneer se zou worden toegepast in ..Duelloog" slechts da- lachlust sou opwekken. Hei schrijven over poëzie is en blijft een vreemde zaak, omdat er in de grond van die zaak niet over poëzie te praten of te schrijven valt. Poëzie is niet duidelijk of begrijp baar te maken. Picasso heeft eens gezegdJedcrccn wil de schilder kunst be gr ij pen. ïï'aarom pro beert men niet de zang van vogels te verstaan? JTaarom staart men met bewondering. naar een nachtelijke sterrenhemel, een bloem, zonder de wens het te willen begrijpen Alleen bij de kunst wit men alles begrijpen." De duellogen die nog geschreven sullen women en reeds neergeschre ven sijn, moeten in dit licht worden gezien. We kunnen do poëzie niet Nauwelijks waren vorig jaar de de S. Kapoen-feest achter de rug, of een nieuwe, vreselijke tijding legde de laatste hand aan de af braak tan ons geplaagd gestel. Een onzer ex-redneteurrn lu,d namelijk de kopij voor de oude- jaarspagina l'lhü in zijn binnen zak laten zitten. I'as in juni nnt- luchten" Di verse e "er s hadden toen reeds de voorspelling van onze mode-pagina in vervulling zien gaan: „Het wordt een rustig jaar". Dal gold overigens alleen voor de mode, want politiek is er wel het een en ander aan de liand geweest. Dc neerslag daarvan kon u vinden in onze A/gerije-paginit 'waarop wij als énige Nederland se kram het manifest der 121 in vertaling publiceerden), een pagina over kernbommen, over rassendiscriminatie, over de B.B. en in dc vorm van vele dwars- fluiters. Een rubriek waar wij de "hoofdredactFe 'in 'maart en april het Itoofd schudde, die ons in mei bijna een proces kostte en die in december nog steeds de meest gelezen rubriek van de pagina is. Eveneons in februari be gon onze tien-topper-hit-para de. Een toegefelijk gebaar naar onze vele lezers beneden de leeftijd. De wrok die wij koesterden tegen dit disco hoekje sublimeerden wij door het lanceren van eigen top pertjes. Eindelijk, pas in sep tember, gelukte het ons dit geval er uit te lichten met het doorzichtige smoesje dal Ruimte één grote hit-parade aan het worden was. Ook Marja moest er toen uit. iets dat ons nog steeds spijt, het was een lief rubriekje, maar onze lezers vonden haar ..aan stellerig. ijdel. would-be-erig, gewild naief, idem poëtisch, egocentrisch, niet fris en wei nig boeiend". Ja heus. dat heeft er allemaal gestaan, in het nummer van 25 maart om precies te zijn. Als tegen- als bijvoorbeeld ..mefsje, man, mes", een uit het leven gegrepen bladzijde over aan randingen, heeft Marja echter ongetwijfeld haar waarde ge had. VOLKSVOORLICHTING Volksvoorlichting heeft ons dit jaar nauw aan het hart gelegen, want behajve over aanrandingen brachten wij ook een pagina over „sex". De foto bij dit onderwerp heeft velen voor raadsels ge steld. inderdaad lezers, het was een rode kool. Als voor bereiding op wat komen zou brachten wij een love-letter, een soort compote bestaande uit liefdes-liedjes, d iïo-brie- ven, verhaaltjes-idem en fo to's over hetzelfde onderwerp. Onze belofte dat ook ..kunst" een ruime plaats zou krijgen in Ruimte zijn wij dit jaar tot onze verbazing op overweldigende wijze nageko men. Behalve twaalf open pa gina's ivoor de goede ver staander: dat is dus één per maand) waarop wij gedichten cn proza plaatsten van niet- redaktieleden en een serie van vijf op dezelfde leest ge schoeide nummers in juli en augustus, brachten wij inter views met G. K. van het Re- ve lom maar met de laatste tc beginnen). Cees Buddingh', Guillaume van der Graft, de jazz-musicus mr. Acker Bilk, jazz-vocaliste Ineke Heijliger cn de schilders Bouke IJlstra en Anton Witsel. Voorts be spraken wij boeken van of over Cornelis Bastiaan Vaan drager, Harry Belafonte en Ellen Warmond: een ge schriftje van Harry Mulisch, het tweede deeltje van „een tien voor de tieners" en ge dachten in diverse memo- riams het verscheiden van Twen de Taboe en Oscar. Dit laatste was een bezighdid die diverse rancuneuze brieven opleverde, waarmee wij ons kostelijk hebben geamuseerd. Onze mening over hedendaag se poëzie vond u wekelijks in „Duelloog", over het leger in Caro Buurman liet de hits weer paraderen Tenslotte de treurtopper „Into each life some rain must l„U" opgedragen aan allen, die ieU instuurden en.... het terug, kregen. s Klein Vrouwen- Op een Lente-pagina ,jSchiafr „Geef ons maar klapjicrmclk I oor de zieke Soekarno speelt llolliday op glad ijs tpag. nrnz," zin.t ..Op mei. Prirzrh.n. «Al./W m.l imél mik-," (paf. Lot.. k.l kmnljon, ork,„ Th, Sh,„„, m,t „k.mh.J (pag. Meisje, man, mes) heartaches by - the number

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 27