Schrijvers prentenboeken LEEUWEKOP jongsie roman van Frangoise Mallet-Joris VOOR U GELEZEN Autres Visages d'Acteurs WERK VAN BUNING Ot'DEJAARSBIJ LAGE 1961 HOFLEVEN IN DE ZEVENTIENDE EEUW Zo ontstaat een voorgrond van het toneel met een maskerspel vaa hoofse woorden en nobele voorstellen en een achtergrond van list en laagheid, begeerte en bedrog. De lektuur van het boek gegrepen naar een gebeurtenis uit de Franse geschiedenis, die de basis vormt van haar verhaal. De laatste roman- van Frangoise Mallet-Joris, dit voorjaar verschenen bij Julliard, haar vaste uitgever getuigt van haar drang tot vernieuwing en tegelijkertijd van haar trouw aan een motief, dat in al haar werk speelt. Zonder een historische roman te willen geven heeft ze wordt" daardoor niet gemakkelïj' ker. zo min als dat met de ar beid van de auteur het geval is geweest, maar ze wordt wel boeiender. Nog een enkele historische bi- zonderheid. In 1637 trad Louise op 18-jarige leeftijd het klooster binnen, een jaar later nam ze de sluier aan en in 1665 over leed ze als abdis van liet be roemde Couvent de ia Visitation te Parijs. Zonder te willen zeggen, dat deze roman volkomen geslaagd is er komen psychologisch moeilijk aanvaardbare elementen in voor mag toch zeker wel waardering worden uitgesproken de moed en wilskracht van schrijfster die goedkope versmadend, durft te •nieuwing Ze verplaatst de lezer naar de haar lust tot liefdadigheid o.a. eerste helft der 17e eeuw. Louise door bezoeken aan gestichten en de la Fayette, dochter uit een aan arme gezinnen. Zo ontstaat oud adellijk geslacht, deugdzaam het gerucht, aangeblazen van Ri- en onbesproken, is sinds enkele chelieus's zijde, dat de favorite maanden de gunstelinge van Lo- des konings zich tot het klooster- dewijk XIII. wiens huwelijk met leven en vrome afzondering aan- Anna van Oostenrijk niet meer getrokken gevoelt. Een neiging, dan een staatkundige aangelegen- die haar tot nu toe vreemd was, heid was. Hun idylle blijft zui- wordt haar opgedrongen. Als ze ver; niemand onder de tijdgeno- besluiteloos blijft. wordt ze ten of onder de historici uit la- haars ondanks betrokken in zo- ter tijden heeft daaraan getwij- veel intriges van de diverse par- feld. De koning, zwak figuur, tijen aan het hof en wordt zo- heeft behoefte "aan wat tederheid veel over haar geroddeld, dat deze en het jonge meisje weet geen weerzin tegen het gezelschapsle- succ weg in haar eigen gevoelens, ven bij haar opkomt en de be- streven nas Maar desniettemin, al is ze niet geerte naar een rustige haven haar kunst en dat met behoud geneigd tot kuiperijen, ze wordt haar één richting uitdrijft. De een politieke factor en als zoda- doorslag geeft een onderhoud nig gevaarlijk voor Richelieu, met de Kardinaal als de situatie wiens talrijke vijanden haar im- rijp is voor een definitieve be- tot hun instrument zouden slissing. Geslepen diplomaat als eenzelfde grondthema. DR. M. C. V. D. PANNE kunnen maken. Francoise Mallet-Joris. Sinr«ïïk7ss» hét"™..* juiii"d- in een genuanceerd betoog dat ze van alle zijden bespied, ver- jt j*. jj. m. k. m. raden en gehaat wordt en hoe alleen het klooster haar vre- Nu wordt een delicaat spel op- de za\ brengen. Als ze onmiddel- toe te bren- ujk daarna de koning ontmoet Het spel begint gezet: hoe Louise gen het klooster te verkiezen bo- een privé-onderhoudT vlucht ven de koning en het hofleven? naar hem toe en bekent hem Met behulp van een eerzuchtig haar liefde en tevens haar angst, priester, die haar als biechtvader maar hij beheerst zich en stoot wordt toegewezen, zal roeping haar van zich af. Is het zwak- tot het kloosterleven bij haar ge- heid van karakter, is het vrees wekt worden De maskers van Voor zijn minister of zedelijke nobele bedoelingen en religieuze schroom: Hij fluistert haar toe: gevoelens worden voorgehangen. ..Dank voor je liefde. Richt haar Daarop zinspeelt de boektitel nu op God. Ik weet, dat je het Personnages. samenhangend met zo begeertGods roep ver- Latijnse ..persona'-toneel- schrikt altijd. Dat gaat voorbij." !r zijn tegenspe- Zo valt het gewenste besluit. die Maar daartoe is fijn spel en de priester, atheïst naar hi. erklaart. nodig geweest, bene de krachtige leiding van de masker. Maar t Iers. verwanten in ongenade waren gevallen nu hopen op haar invloed om opnieuw toegang te verkrijgen tot het hof en hun deel in de te verlenen gunsten. Ze oefenen sterke pressie uit op het meisje. De koningin met de haren spe len hun eigen partij. Daar is ja- louzie op Louise en afkeer van de machtige kanselier. vrouw die dat schreef, artistieke bezigheid», als om de horen, op gevaar af dat aanblik plezieriger te maken en elen hebben toch betrek- de levende mens teleurstelt. Maar de leesbaarheid te verhogen. Dit kelijk teruggetrokken geleefd en op zulk een eventuele teleurstel- alles is bij het Haagse Documen- van hun eenzaamheid uit met het lrng laat men het aankomen. tatietfentrum in goede handen, gedrukte woord een grotere of Het Nederlands Letterkundig Over Slauerhoff is nog kort ge- hij zelf kleinere wereld veroverd. Van- Museum en Documentatiecentrum leden in deze kolommen geschre- Sluwheid man op de achtergrond. Nieuwe werkwijze Natuurlijk is in deze weergave van het verhaal een sterke ver- -oudiging, die geen recht doet aan de nuanceringen veel in de schaduw laat. zowel wat de wisselende gemoedstoe- gaat standen Louise betreft als De nieuwe biechtvader g0o. - - nee», ai voorzichtig te werk. Hij wekt de de.elkander kruisende in^oeden Braak h, spiritualiteit van het meisje en van drie centra. Richelieu, de {„„..„„„if. Museum en Documentatiecentrum leden daag is het bijna ondenkbaar dat te 's-Gravenhage is al enige tijd ven naar aanleiding van het feit een auteur die de aandacht op bezig met de uitgave van Schrij- dat hij vóór 25 jaar overleed. Ter I zich vestigt, in het verborgene vers Prentenboeken, die in de Braak is voor zijn tijd als litera- I kan blijven. Men hoort hem of handel worden gebracht door de tor en cultuurcriticus representa- haar door de radio; men ziet hem Uitgeverij de Bezige Bij te Am- tief; het was een man van superi- op het televisiescherm. De leven- sterdam. Zojuist zijn de nummers eure intelligentie met alle voorde- I de stem en de levende tegenwoor- 5. 6 en 7 verschenen, gewijd res- len en sommige nadelen van 1 digheid zijn heden ten dage als pectievelijk aan Menno ter Braak, dien. Zijn onmiddellijke invloed vanzelfsprekend onmisbaar. Men- J. Slauerhoff en de nog levende is groot geweest en de kwaliteit I no ter Braak en Slauerhoff werk- Pierre Kemp. Deze boekjes zijn van zijn werk staat er borg voor ten in het eerste tijdperk van de alle voorzien van een anonieme dat leidende geesten hem zullen radio; ik weet niet of een van bel- inleiding, die in geserreerde vorm blijven lezen. Pierre Kemp is on- den ooit voor de microfoon is ge- het belangrijkste over de auteur langs 75 jaar geworden. Geen I veest, Slauerhoff zeker niet. Ter in kwestie vertelt. Behalve foto's strijdlustige natuur, zoals de bei- I vindt men ook ander interessant de anderen, is hij een geheel Leren paardrijden, door Gre- gor von Romaszkan. Uitgave Ad. M. C. Stok Forum Boekerij, Den Haag. Wanneer men zich als leek een hele avond verdiept heeft in dit boekwerk,, betekent dat beslist niet dat men dan een paard kan berijden. In dit 206 pagina's tel lende werk is op uitstekende wij ze een studie van het paard en de rijkunst voor beginnelingen en gevorderden weergegeven. Dra. E. S. Tack gedurende vele jaren hoofd van de 's-Gra- venhaagse manege en secretares se van de Nederlandse Vereniging van Rijscholen heeft met deze Nederlandse bewerking, aange vuld met enige waardevolle be schouwingen en conclusies, de Ne derlandse beoefenarën van de rui tersport een waardevol handboek gegeven. Na een beschouwing van het rijden als sport en kunst, wijdt de schrijver zijn volle aandacht aan het paard en beschrijft hij uit voerig de bouw. gangen en af stamming. Daarna volgt een be handeling van de voornaamste af wijkingen. ziekten, stalling, voe dering. juiste verzorging, hoefbe slag, zadeling en betoming en komt de beginneling in het zesde van de elf hoofdstukken eerst op het paard. De 144 tekeningen in de tekst en de 24 fraaie foto's maken het boek tot een waardevol geschenk voor iedere paardensportliefheb ber. De Nederlandse Federatie van Rijscholen heeft dit stan daardwerk niet voor niets op zijn boekenlijst geplaatst van de cur sus instructeur. De mens. mysterie van won derlijke werkelijkheid. door prof. dr. D. H. Wester. Uitgave Forum Boekerij. Ad. M. C. Stok, Den Haag. Er is de laatste jaren bijzonder Veel belangstelling voor populair- wetenschappelijke medische lec tuur. Heel wat medici zijn het over de waarde daarvan niet eens. Maar over de waarde van de schrifturen van prof. dr. D. H. Wester voor onze lezers zeker geen onbekende door zijn artike len over alcohol en narcotica zal geen verschil van mening mo gelijk zijn. Die zijn boeiend en bijzonder waardevol. Altijd heeft prof. Wes ter via zijn boeken of artikelen waarlijk iets te zeggen. Dc wijze, waarop hij hetgeen hij heeft tc zeggen voordraagt, getuigt van eerbied voor zijn onderwerp, een eerbied, die hij terecht ook bij zijn lezers verwacht. Sterk komt dat tot uiting in zijn laatste werkje ,.De mens. myste rie van wonderlijke werkelijk heid". Taal en stijl zijn goed ver zorgd. tenzij dat de schrijver wat veel gebruik maakt van accent tekens. daarmede eigenlijk de kracht van zijn betoog eer ver zwakkend dan versterkend. Prof. Wester plaatst in dit boek de lezer tegenover het technische mysterie, dat zijn eigen lichaam en de verschillende daarin wer kende organen vormen. Daarme de plaatst prof. Wester de lezer ook tegenover zijn Schepper en de gelovige christen gevoelt bij het lezen zijn eerbied ten opzich te van die Schepper verdiepen Voorts is, zoals in alle populai re geschriften van prof Wester, het onderwerp zeer duidelijk, een voudig en voor ieder begrijpelijk beschreven. koningin en Louise's verwanten; Met een enkel woord moet ge wezen worden op de inwerking van de ideen van de Nouveau* Roman, de groep van Robbe- Grillet Rotterdammer 29 juli jl. op de kunst van deze schrijfster. t is ook alles. Natuurlijk simile s Voortdurend licht ze de maskers niet genoeg heeft der spelers af en laat hun •al Ter titelbladen van tijdschriften, foto's Hij is voor zijn eigen besef Braak is zich de documentaire van krantenartikelen en van be- ponist in werkelijkheid schrij- I waarde daarvan terdege bewust langrijke personen rondom de ver van korte, wonderlijke ge- geweest. hoofdfiguur. Genummerde bij- dichtjes. Het grootste deel van zijn hij beambte op mijnkantoor. Kemp is verzot I schriften verklaren de illustraties. En dan zijn er tenslotte ook de rm aan zijn er lensioue ook ae kleuren te werk. Hoe pregnanter de per- citaten. Men ziet dat hier de h£t 7Ufart i. Meestal doet ze dat soonlijkheid is die daaruit montage van belang is, zowel om ergang of aanwijzing, spreekt, des te meer wil men de zichzelve (als een in wezen toch _het zwart gekleed. Bladerend en lezend prentenboeken denkt me verhouding van gaat altijd BEROEMDE ACTEURS VAN HET WERELDTONEEL iord en beeld. Het beeld lijkt het woord i te hebben overwonnen, maar wei- bezien is het een zuiveringspro- I volledig kader, roept het terug tot natuurlijkheid, her innert het. voortdurend aan zijn lichamelijkheid, dwingt het tot concentratie (getuige de filmdia- loog) en aanpassing, maar dient het tenslotte. Want het zijn de woorden die het beeld van de we reld veranderen. C.R. „Voor mö begint het avontuur met „Het Gezfcht". rilt menselijke landschap, waarvan elke holte, elke on effenheid, elke plooi een teken van ontroering is, een teken van hoop!" zo zegt de grote Franse fotografe Thêrcse LE PRAT het in haar inlei ding tot haar grote fotobundel „Autres Visages d'Acteurs", waarin zij achten veertig foto's büeen beeft gebracht van twee-en-dertig vooraanstaande Franse acteurs. Het is weer een Duits-Franse uitga ve van de Ham- burgse uitgever Johannes Maria Hoeppner (voor Nederland W'. F. van Slockum en zoon N.V., Den Haag). Achtenveer tig losse foto's van 28x37 cm. subliem visie ontdek- milicu. Voor Thérèse LE PRAT is de foto grafie e luurlijke kingsreis in ae „ar chitectuur" van het menselijk gezicht, het schoonste bouwwerk der Schepping. 1948. componeerde Léhar in zijn huis in Nuss- dorf, Hackhofergasse 18, zijn laatste lied: „Wien. du bist das Herz der Welt". Léhar woonde daar sinds 1932 in bet Schikaneder-Schlössl. ge noemd naar de beroemde li brettist van Mozarts ,,Zau- berflöte", die het Schlössl in 1802 kocht en er woonde tot zijn dood in 1812. Tegen woordig woont er Léhars broer generaal Anton Frei- herr von Xéhar, die, trouw monarchist, in 1921 Keizer Karl von Habsburg als ko ning van Hongarije wilde herstellen en na deze misluk te poging de wijk moest nemen naar Oostenrijk. Je hoeft in Wenen een of ander oud huis stil te staan en heel de historie barst er aan alle kanten ten.... Wien, du bist das Herz der Welt, op deze lieflijke muzikale wijze heeft Franz Lé har medegccomponeerd aan een gedachte, die in het ver leden ook in politieke gedaan te fel en krachtig heeft ge leefd. Reeds van overoude tij den stamt de trotse zinspreuk der Habsburgers: ..Austriae Est Imperare Orbi Universo" (Het is Oostenrijks taak heel de wereld te beheersen'. Het was Keizer Frederik III die omstreeks 1450 de vijf vocalen van het alfabet voor Oosten rijk annexeerde en sindsdien Is het „A.E.I.O.U." niet meer uit de Oostenrijkse geschiedenis te beitelen. Frederik zelf e de grondslag: zijn zoon Maximiliaan trouwde Maria de Rijke, erfdochter van Bourgon- dië, waardoor de Nederlanden aan Habsburg kwamen, later trouwde hij Bianca Sforza, waardoor Noord-Italië onder Habsburgse invloedssfeer kwam; zijn zoon Philips de Schone trouwt Johanna van Castilië en Aragon. waardoor Spanje aan de Habsburgers komt: Ferdinand en Maria (kinderen van Maximiliaan) trouwen met Lodewijk en An na van Hongarije en Bohemen. waardoor de tocht naar het Oosten is begonnen. Alles staat onder het motto: ,.Tu felix Aus tria. nube!" (Gij. gelukkig Oos tenrijk. trouw! i. Andere rijken komen tot stand op de punt van de bajonet. Oostenrijk breidt zich uit via de trouw ring... hoewel lang niet alles zo idyllisch tot stand kwam. Prins Eugenius van Savoye be vocht grote overwihningen versloeg Fransen en Turken en drong door tot aan de Zwarte Zee. lang niet zachtzinnig. Windischgraetz en Haynau zijn berucht vanwege hun bloedige veldtochten en vele volkeren van Oost-Europa waren aller minst te spreken over hun in lijving bij het gelukkige Oos tenrijk. Wie Oostenrijk zegt, zegt Habsburg. Sinds dit uit Zwit serland afkomstige huis in 1278 Oostenrijk bevrijdde van de Bohemenkoning Przemsyl Otto- kar II en uit dank daarvoor met Oostenrijk werd beleend, is het Habsburgs streven ge weest de krachten te vereni gen. Toen zij hun rijk geves tigd hadden van de Noordzee tot de Zwarte Zee hadden zij hiermede een Euromarkt avant la lettre geschapen. En van dit onmetelijke rijk was Wenen het hart. Een trouw, een sterk, een opge wekt en vrolijk hart. Wellicht is dat Oostenrijks kracht, dat het zo'n vrolijk hart heeft. De rampen, die Wenen in de loop der geschiedenis getroffen hebben zijn ontelbaar. Daar van kunnen al de oude straten en de oude huizen en gebou wen meepraten. Maar Wenen heeft met een nimmer versa gende opgewektheid zijn ram pen altijd weten te overleven en de baas te worden. dobona heette, de Bohemers oefenden er omstreeks 1520 hun regiem, dc Horrgaren bezetten het in 1485. de Turken beleger den het tot tweemaal toe, de Fransen onder Napoleon hiel den er tweemaal hun intocht, de revolutie van 1848 teisterde de stad, Dollfuss sloeg de re volutie der socialistische ar beiders bloedig neer, de Na zi's kwamen ui 1938. Ameri kaanse luchtaanvallen brach ten dood en verderf, de Sow- jet-legers deden er hun in- locht, maar wat Wenen in de loop der eeuwen ook aan ver bijsterends moest ondergaan: het bleef altijd het oude We nen. veerkrachtig, levenslustig, opgewekt. Lieber Augustin ,,Eén van de donkerste pa gina's uit de Weense historie" Ik riteer thans uit het boek je: ..Geschiedenis op reis-We- nen", bij Kosmos te Amster dam verschenen van de hand van de Haagse historicus J. J. Mostard (het levendigste We- nenboekje ooit verschenen) een van dc donkerste I Techniek in de oudheid J. H. I Kok N.V., Kampen (Boeket- pooket). Prof. dr. A. Sizoo. die lange tijd hoogleraar aan de Vrije Uni versiteit in Amsterdam is ge weest, heeft ons een aantal boe- ST huwelijksroman van Har Scheepens derheid. Het is buitengewoon In teressant om naast de ons over- Dat de schrijver Har Schee- woord, een man van ruim veertig geleverde literatuur en naast de penR met z(jn derde roman Lecu- jaar. die na een gedwongen af- historie van de oudheid, te kun- wekop 1) de na een voortreffelijk zondering van enkele jaren tenge- nen lezen over het leven en de deb„nt gewekte verwachtingen volge van een ziekte bij zijn techniek van toen. nlet beschaamt, la minder opval- thuiskomst tot de ontdekking In Techniek in de Oudheid ver- tend dan het felt dat hlJ deze gomt. dat zijn vrouw hem in fei- van onderzoekingen* d" dê laat- roman ook blijft bij oen hom te onbouw js .weeat HiJ_ leert ste decennia speciaal wat de tech- kennelijk vertrouwd thema, niek aangaat, gedaan rijn. Hoe men met een we|dg woord Augutiin", df nruferj ■nigfniflfr. Zijn mem t in df A tutti ft gat (Wien VU). pagina's uit de Weense hlsto- I rie is stellig de pest-epidemie I van 1679. die de bevolking bij na halveerde. Iedereen was I bevreesd aangetast te w orden I door deze vreselijke ziekte, be halve de speelman Lieber I Augustin". 1 Zijn vrolijke wijsjes weer- I klonken tot in de late in het bierhuis ..Zum Dachl". Toen hij op eer zeer onder de invloed van ster- kc drank huiswaarts keerde I struikelde hij en viel in een open massagraf voor pestlij- I ders. Zonder dit zich tc reali- I se ren sliep hij er zijn roes uit. De volgende morgen bij het ontwaken bemerkte hij tot I zijn grote schrik in welk een afgrijselijke omgeving hij te- recht was gekomen". Hij kon I er niet uitklimmen, zodat hij 1 met vereende krachten uit dit graf gehesen moest worden I Lieber Augustin immuun door de alcohol speelde de volgende avond weer vrolijk en I wel in het bierhuis. Hij heeft deze pestnacht nog 23 jaar overleefd en stierf in I 1702. Hij was afkomstig uit het Beierse plaatsje Lindau cn trok als doedelzakspeler al jong naar Wenen, waar hij een typisch Weense beroemdheid werd. I De heer Mostard besluit zijn I gericht, n.l. de Augustin-Brun- nnen in de Neustift-Gasse (Wien VII). Dit bronzen standbeeld behoorde tot de aardigste mo- I Inumenten uit Wenen. De Na- 'i s ergerden zich echter aan deze doedelzakspclende alco- I holist. Zij vonden dit monu- I Iment dan ook ..beledigend voor het Duitse ras" ..Lieber Au- gustin" verdween in de smelt- I ovens om er kanonnen van te gieten. Had Lieber Augustin dc pest overleefd, ook Hitiers der- I de rijk bleek niet bij machte 1 hem blijvend van zijn voetstuk te stoten In 1952 nam een I stenen ..Lieber Aiimst'n" ziln I plaatsje in de Neustiftgasse 1 weer in;> tot vreugde x echter door inzien, dat zijn eigen formele trouw in gelijke mate een miskenning van zijn nuwelijk inhoudt, waar hij zijn vrouw in haar geestelijke behoef ten heeft laten verkommeren. gedaan zijn. Hoe remain ^taat^hui^ pyra^nides^te" kunnen omschrijven als de Inter bouwen en hoe legde de Romeinen menselijke relaties. En uit de nun aquaducten aan? Vragen mogelijkheden die hem daar ten over bouwwerken, die zelfs he- d,engt€ gUan k|egt hIJ een wel dendaagse technici met verwon- dering vervullen. Ook over de uitentreuren behandelde situatie, alledaagse dingen wordt ge- te weten de huwelijkscrisis, het- illgnhCio"rnldeD' *pie* «e«n bewiJst dat *®n traditionele .n 0pcnei>, lntr,ee blijkbaar nog onontdekte aig'opzienbarends te bieden heb' mogelijkheden te bieden heeft. ben. Over die boeg gooit Schee pens het dan ook niet. Hij brengt In Leeuwekop laat Scheepens daarentegen een ander element schreven: gels, scharen Het boekje zal morele iu een poging tot herstel huwelijksrelatie ui^ louter regingen literair grondige kennis waard is, ge- bijzonder intelligente plaatst zal voelen. deur Maarten de Kuyper i als pocketuitgave In deze tweede bundel brengt ..Visages graves, visages zij de gezichten van Marcel nostalgiques. Marceau. Tamara Toumanova. Serge Lifar, Alain Cuny, Nina visages angoissés, visages sereins. Vvroubova. jean—Louis Bar- Paysages oü la vie rault Louis Jouvet, Gérard Phi- inlassablemcnt lnscrit lippc, Jean Marais. Jeanne Cer- ce quie vient du dehors, val Madeleine Ozeray. Maria ce qui vientdu dedans. Casarés Pierre Brasseur. Jean Monde de silence, hors du temps Vilar. Maria Férès. Tania Bla- Visages presents dans chova. Marie-Hélène Daste. 1 absence Ma reel le Tassencourt. Germaine absents dans la presence. Montero. Daniele Delorme. Lu- Miroirs qui revent cienne Granier, Jeanine Char- rat, Srimati Usha. Dominique Blanchar. Ludmilla Pitoeff. Jean Pierre Mocky. Fernand Ledoux. Pierre Bertin. Simone Valere. Bernard Sancy. Habib Bonglia en Roger Desmaré. Zo bezingt Thérèse LE PRAT deze gezichten referment i qu'ils connaissent d eux mémes ce qu'ils r landschappen, waarin het leven onvermoeibaar rijn tekens grift dat wat van buiten komt, dat wat van binnen naar buiten treedt. Wereld van stilte, buiten de tijd. Gezichten aanwezig in hun afwezigheid, afwezig, terwijl zij er zijn. Spiegels, die dromen die open of dichtgaaan over dat wat zij van zichzelf kennen en over dat. wat zij niet kennen.) Als Elscvicr-pockct uiteraard bij Elsevier (Amster dam-Brussel) i sterft herdruk schenen van een tiental der meest boord bekende balladen en gedichten, van kusten waaronder dc bekende ..Ballade auteur met i de boer" cn de „Ballade een gebroken hart zekere zin ook aan. Tegen dc vernieuwing achtergrond van het leven het geding, namelijk het hart. het dat al® het eenmaal een indruk heeft ontvangen, die vasthoudt. Die indruk is bij Scheepens geen wijze van benoemen van een sen satie. nee, hij neemt die zo let terlijk mogelijk. In de ene grote flash-back dio dc middenmoot van de roman uitmaakt, vtertelt De Kuyper namelijk hoc het beeld van die vrouw hem in het hart slaat gekerfd. De littekens van die 'nsnijding kunnen dan ook in een heel bewogen leven niet vergroeien. Daarom is dc huwelijk, Op de foto: Dominique Blanchar connaissent pas". a'a Camllle in „On ne badine pas (Gezichten vol ernst. avec l'amour" van Alfred de gezichten vol heimwee. Musset Het andere gezicht van rijmloos gezichten vol angst. Frankrijk. gezichten vol vreugde. Ev. GROLLE. vanzelfsprekendheid de wisselende aspecten a|? de enige uitweg aanwezig havens tekent de olijft, ook geen morele daad. rmc genegenheid triaar een poging tot zelfbehoud, (en toch nergens sentimenteel» Dat Scheepens gemeend heeft nood". De rest van het deze meneer Janssen als een zie- naast deze afgeronde ontwikkc- boek wordt gevormd door de kiel- lige en toch bij wijlen indrukwek- "ing de in wi zen egoïstische drijf- kende figuur, als een mengeling veren van de hoofdpersoon een van lachwekkendheid en verhc- extra diepte tc moeten geven venheid. nietig wat zijn fysiek be- door hem te confronteren met de Deze beperkte keuze uit het treft maar op zijn wijze toch ongeneeslijke ziekte van een zelf- geest. Het is een kleu- opofferende zuster, schaadt de dan een plaats gaafheid. Tegenover de direct- _i j.a. u-i-j huwelijksmisère geconstru- Cultureel toerisme Het boek van de heer Mo- stard is een eerste in een ho- I Ioelijk lange reeks gewijd aan 1 het cultureel toerisme. De vozend" deeltje zullen ?c- i Iwijd zijn aan: Parijs Rome en Londen terwijl boeken over andere culturele centra In voorbereiding zijn. De heer I I Mostard vertelt aan de hand I van historische gebouwen, mo numenten, stadsuitbreidingen. enz. de politieke en culturele I geschiedenis van dc door hem I bezochte steden. 7-ijn boeken I zijn geen „reisgidsen", zij kun- I nen ook zonder dat men (er I plaatse aanwezig is met vreug de gelezen worden. Zij willen I echter de historie van een I stad doen herleven door haar I „gezicht" met vol begrip le bekijken. Reeds vele reizen I op het gebied van het culturele I I toerisme heeft de heer Mo- stard al geleld; zoals bijv. eon I Mozartreis. een Hab burfr» I een reis naar Koninkliik En- 1 geland, een Remhrandlrr.-. I een Karei V-reis enz. I Telkens voert hll dan ói I deelnemers naar dc plaatsen Ien monumenten, die nauw met de vermelde personen verwe- I ven zijn. Als secretaris van dc 1 IVer Nederland-Oostenrijk heeft dc heer Mostard ziin I hart verpand aan het oude Wenen, vandaar dat dit vrr- rukkcliike boekje over de e I dc Reis stad als i •ste i wijlen de dichter, jour- sterk ;n verfijnd kenner van spij- rig en ^dranken W. F. Weru- ontroerend verhaal, dat als een heid prtttig korte film aan het oog voorbij- blijft deze ziekte meus Buning heeft uitgegeven, zeer leesbaar boekje gaat be- i warm gevoel achter- eerde wending, die weliswaar laat. Want uit dit verhaal, spreekt Dlastiseh genoeg aangeduid, niet de troostvolle overtuiging dat doordringt tot het medeleven wat men ..menselijke waardig- de lezer. met held" noemt achter zonderlinghë is den en belachelijke trekjes wel een schuil kan gaan. maar als het er- spitse. zich op aankomt levensgroot zicht- schoolmeesterlijk uitende baar worden kan. C.R. passagiersaccommodatie een^ voormalig leraar Duits. intelligentie. Deze man lijdt aan H VAN BALKUM 1) Uitgave Van Ditmar. Rotterdam. risch van buitengewoon Ilang is. Met ongeduld zien wi| uit naar de volgende deeltjes in Ide reeks ..Geschiedenis op reis", want Wenen doet be- I slist vragen^ nsar^ mr" Ru'. I ties verluchten dit boek in zro- I ten getale. 1 EV. 'GROLLE.j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 25