„Het een oog ode van de duivel aan de liefde Jonge Amsterdamse kunstenaars met perfekte „wapenschouw5 in Leidse Lakenhal GESCHIL OVER BETALING VAN PROCESKOSTEN IN LEIDEN NIEUWE LEIDSCHE COURANT 3 ZATERDAG 23 DECEMBER 1961 Agenda voor Leiden en Den Haag Zaterdag Den Haag, Kan. Schouwburg, 815 uur: Haagsche Comedlie met .Victoria" Gebouw K. en W., 8 uur: Snrip en Sneiprevue ,,'t Staat in de atenren". Films Casino (2.30 uur): Drie jongens en een hond (alle leeftijden); vanaf volgende week 7 en 9.15: Expresso Bongo (18 jaar). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Daar droomt elk meisje van (alle leeftijden). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Het oog van de duivel (18 jaar). Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): Jerry als Assepoetser (alle leeftijden). Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Afipraak In september (alle leeftijden). Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): Tarzan de geweldige (14 jaar); donderdag: De lachende vagebond. Beide kerstdagen: 2.15, 4.30, 7 en Zondag 8158 25 uur: Duiden van alle klok ken dn Deiden. 8-25—8.30 uur OarillonibespeMmg Stad- uur: Pipo de clown. Ha - Kon. Sohouwbuag, uur: Haagsche Comedie met „Arme Bi- tos", 8.15 uur: Haagsche Comedlie met: „Ben mail meisje". Dilriigentna. 2-30 uur: Damiel Wayen- beng, piano; 815 uur: Cu'Lly Wang. Grote Kerk. 2.30 uur: Kon. Zangvere- wiigiinjg „Excelsior" met Wei'fonaohftsona- torium en Magnificat van Bach. Nieuwe Kenk. 8.15 uur: Gerard Ak kerhuis, orgel, en Haags Maitrozenikoor- oJjv. Kees Stolwijk. Donderdag Casdnothearter, 7 en 9.15 uiur: K. en O - film van de maand1: „De million", van René Olaiir. Den Haag, Kon. Schouwburg, 815 uur: Haa®sche Comedie met „Het Vrijdag Dakenihad. 4 uur. Afscheidsreceptie presidenit-ouiraitjor Deidse uniiversuteit Den Haag, Kon. Schouwburg, 8.15 uur; Haaigsche Comedie met „Bittere honnnig" Difliiigfinitia, 8 uur: Ellen Mac GiOilaiwry, fliuait, en Hans Schouwman, olaveoim- - - uur: Jazzconcert Du'bch Swing College Band o.Lv Peter Sohilperoort, voor K. en O. Stadsgehoorzaal. 230 uur; Toneel groep Arena met „De drie wensen van de vrolijke ketellapper" Den Haag, Kon. Schouwburg, 815 uur: Haageohe Comedlie met „Arme Bi- tos". Tentoonstellingen Academiegebouw, schilderijen en te keningen van Jan Schlechter (tot 15 januari). Rijksmuseum van Oudheden, „Neder landse opgravingen in Egypte" (tot 25 februari). Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree- straat 27, maandag en woensdag van 1 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag van 1 tot 5.30 uur; vrijdag van 10 tot 5 30 en van 7 tot 9 uur; zaterdag van 10— 5.30 u Bijkantoor chr. school Obrechtstraat volw. dinsdag en donderdag van 6.30—' uur nun., zaterdag 2—5 uur; jeugd: elk* woensdag 25 uur. Jeugdbibliotheek, leeszalen en biblio theek Reuvens. Plantage 6: maandag dinsdag van 4 tot 5 30 uur. woens dag en zaterdag van 12 tot 4 30 uur en vrijdag (speciaal voor de grotere jeugd) van 6 30 tot 8.30 uur 's avonds Gisteravond werd, na een korte doch geestige inleiding door de actieve direc teur van de Dakenhal, de heer J. N. Wessem, een grote tentoonstelling open gesteld (waaraan maar liefst vijftien kun stenaars deelnemen), met een boeiend openingswoord, uitgesproken door Dei- dens eerste burger jhr. mr. F. H Kinschot. De tentoonstelling zelf, is dermate uit gebreid. dat alleen het noemen vpn de ?n der executanten al een lange rij vormt. In alfabetische volgorde zijn het: Ellen Beerthuis-Roos; Ruth Brouwer; Frans J. H. Hazeveld; Auke en Renze Hettema; Theodoor Heynes; Hendr. Huig; Nic. Jonk; Willem Kouwer Boonikens; Kurt Döb; J. R. Mensinga; Willem den Ouden: Hein Stork; Dou Strik en A. J. Veldhoen, die tezamen inzenden onder de pregnante titel „Jonge Kunst uit Am sterdam". Plaatsruimte noopt ons, slechts enkele Inzendingen te bespreken, zonder echter dit betekent dat degenen die onge noemd blijven, kwalitatief ten achter zou den blijven bij hen die wel besproken worden. Moge de keus die wij maakten ;en aansporing te meer zijn dat or .ontdekkingsreis" door de bezoeker-in-5 gecontinueerd wordt, die dusdoende zelf de verrassendste „vondsten" zal doen! Vreemd zal hij ongetwijfeld dan komen te staan (als wij trouwens) tegenover het schokkende werk van een overigens sub tiel kunstenaar als A. J. Veldhoen. Op een enerzijds ontroerende en aangrijpen de wijze, maakt hij ons deelgenoot het scheppingswonder van een barende Hoe groot ook als kunstwerk, geloven wij, dat hij anderzijds tè ver gaat met een dergelijk onderwerp aan de open baarheid prijs te geven. Zulk een gebeurtenis is zo teer, zo de licaat, dait het hoogstens twee menser direct aangaat, behoudens dan natuurlijk derden die hier om zuiver medische denen bij aanwezig dienen te zijn. Diever is hij ons dan ook met zijn sub tiele „Narcose" (110) waar hij dwingend de sfeer die rond een dergelijke ingreep heerst, verbeeldt. Zijn „Liefdespaar' van een innige gewaarwording doorzogen en bewijst mede, van welk hoog gehalte Veldhoens kunst is. Kurt Döb is een schilder, die evident geïnspireerd is op een voorganger Mancinl, ofschoon hij wel zo individua listisch te werk gaat, dat men hem geen epigoon in de eigenlijke betekenis zou kunnen noemen: Damesflat" en ..Circus mensen" zijn bijzonder goede schilderijen. H. Huig is kennelijk een Ensor-ve der en ook daar is niets op tegen. Zijn „Carnaval" is een fraai (doch navrant) bl*d (no 45). Een sculpteur naar ons hart, toont zich Auke Hettema. die met zijn geestige „Kapper" en zijn kleine beeldje „Paus Pius X", sterk beköort. Een geheel eigen wereld creëert den Ouden met zijn drie grote portretten uitzonderlijke kwaliteit. Wij hebben Imp erium bracht in Petrakerk De ster van Bethlehem ZN DE Petrakerk het dit jaar geopende sfeervolle bedehuis van de Gereformeerde Kerk in Leiden-Noord gaf de christelijke tonel- groep Imperium gisteravond een opvoering van het door Martinus Nij- hof f geschreven kerstspel „De ster van Bethlehem". Het is een stijlvolle avond geworden, waarvoor grote belangstelling bestond olie plaatsen waren bezet het was goed gezien van de organisatoren, ook de aan wezigen in het programma te betrekken. Voordat de opvoering begon, werden namelijk de gesproken Schriftgedeelten afgewisseld door zang van de aanwezigen met als leidraad een keurig gestencild programma. Over het kerstspel zelf hebben we of beter- allerlei groepen reeds vele keren geschreven Het immers beslist ook niet te keren, dat Imperium een opvoering ervan ver zorgde. Wel gebeurde dit voor het eerst in de Petrakerk en het zal niemand zijn ontgaan, dat deze kerkzaal (met voor in een podium) zich bijzonder goed leent voor Nijhoffs spel. Gewoontegetrouw had Imperium dé cor en kleding sober gehouden. Rechts op het podium was Jeruzalem aange geven door een witte, trapsgewijze ver hoging, geflankeerd door twee licht blauwe pilaren van ongelijke hoogte en met afgeschuinde bovenkant symbool van het verder reiken ervan. Dinks gaf een hardblauwe doek, bevestigd tussen enige bruine, houten balken, Bethlehem aan. De (vrouwelijke en mannelijke) spelers zelf waren allen eender ge kleed. Slechts de kleur van hun kleed duidde hun persoonlijkheid aan. Symbolen Zoals bekend, speelt de ster als sym bool van de verkondiging een grote rol in dit kerstspel. Allerlei mensen vinden hierin de weg naar Jezus' geboorteplaats. Daar is Eva in haar groéne kleed, die eigenlijk de gehele mensheid vertegen woordigt. Daar zijn de dorpelingen in hun grauwgrijze kledij en de wijzen in hun helblauw kleed. Als een fel con trast met al deze zoekers en aanbidders van het goddelijke kind Jezus is daar Herodes in zijn vlammend rood kleed, symbool van de afwijzing van het Evan gelie. Hij duldt geen hogere macht bo ven zich. Waakengelen spreken de ver bindende tekst in het kerstspel. De bijeenkomst werd besloten met het gezamenlijk zingen van het „Ere Vredeskerk in Leiden De plannen voor de bouw van de Her vormde Vredeskerk in Deiden Profes sorenwij k) zijn in een zeer vergevor derd stadium. Zo heeft het college van kerkvoogden meegedeeld. Het plan wordt nu bestekklaar gemaakt. Als de vergunningen zijn verkregen, kan met de bouw worden begonnen. De kosten bedragen, met inbegrip van de grond, ongeveer f 600.000. Een groot deel hier van is al beschikbaar. zo het gevoel, dat we van hem nog veel zullen horen (èn zien. naar wij hopen!) Voortreffelijke bladen zijn er van d« hand van Th. Heijnes, vooral „Aan de haven" is door de summiere weergave (maar daarom juist zo knap) hier een prachtig exempel van. Zijn aquarellen zijn wat aan de storend oppervlakkige Een portret, of eigenlijk meer een beel tenis van „Peppina" (van Jan Mensinga) is van een dergelijke allure en grootheid, dat men het, na één keer zien, niet licht zal vergeten, (79). Een schier geniale- „veeg" ls er Kouwer Boomkens met als titel „Lezende vrouw" (59) terwijl er ook dergelijke „vegen" aanwezig zijn van F. Hazeveld; b.v. het felle „Bootjesvenhuurderij" en „Cafétuin", maar die net teveel gebrek aan kunde demonstreren om geheel ge loofwaardig te zijn. Als Hazeveld dezr kwasi-artisticiteit om weet te zetten ir ernstig werk, dan wordt hij een schilder Een „Polderlandschap", wat men noemt „aus einem Guss" geschilderd is er een voorbeeld van, hoe het wél moet zijn. Het is van H, Stork, die bovendien een magnifiek stilleven inzond, gesatureerd »n een rijk verzadigd coloriet (94). Een trefzeker en onmiddellijk geschil derd portret is er van W. Kouwer Boom kens, die we al eerder noemde; het is genummerd 55. De „groot-gehouden" doch intieme pen ningen van Ruth Brouwer, bewijzen, dat men ook op het kleine vlak, enorm im portante dingen kan doen. als men ten minste Ruth Brouwer heet! Een Innig klein beeldje „Moeder en Kind" laat Nic. Jonk zien. Mogen we onze indrukken misschien samenvatten in een weliswaar wat popu laire, maar daarom niet minder duidelijke Amsterdamse uitspraak, die luidt: „voor mij kennen die Mokummers d'r wat van!"; dit komt, in goed Nederlands ver taald, hier op neer. dat naar onze me ning „jong-Amsterdam" hier uitmun tend over het voetlicht komt. waar we mede de voortvarende directeur van de Lakenhal veel dank voor verschuldigd zijn, dat hij, vóór de Kerstdagen nog, deze groep naar Leiden bracht! GUs Hording W, Veen 25 jaar bij N.V. Brill De heer W Veen. machinezetter bij de uitgevery N V. voorheen E. J. Brill te Leiden, herdacht het feit dat hij 25 jaar geleden bij deze firma in dienst trad. De heer F. C. Wieder jr., directeur van Brill, prees de jubilaris om diens grote vakbekwaamheid en toewijding. Hij wees tevens op de byaondere technische ken nis van de heer Veen, mede waardoor deze dan ook reeds spoedig tot voorman ^an de machinezetterij werd benoemd. De directeur overhandigde hem een en veloppe met inhoud. Daarna voerden cie heren J. de Koning, bedrijfsleider en C.J. Oostwouder, chef van de afd. calculatie het woord, resp. namens technisch personeel en kantoor personeel. De heer De Koning sprak woorden van waardering voor de grote werkkracht en collegialiteit van de jubi laris, twee eigenschappen die deze bij uitstek bezit. Béide sprekers boden fraaie geschenken aan. Zoekt u een GERO-CASSETTE van f 40.— of 400,—. v. d. WATER Haarlemmerstraat 207 heeft het. De Gero Specialist. -TUSSEN DE BLADZIJDEN 99 Kerstfeest school Hoogl. Kerkgracht De kinderen van de school Hooglands Kerkgracht vierden gisteravond 't kerst feest samen met ouders en personeel de Chr. Geref. kerk. Nadat het hoofd der school, de heer D. Zuiderveld, met gebed had geopend, werden zang, Schriftlezing en declamatie van de di- klassen afgewisseld met samen zang. Het programma, dat met zorg was samengesteld, bevatte behalve de be kende kerstliederen ook enkele vrij on bekende stukken, die het goed deden. Na afloop kregen de kinderen versna peringen en een bijbels kleurboek. Kamer van Koophandel vergadert 3 januari De Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Rijnland vergadert woens dagmiddag 3 januari in De Lakenhal. De agenda vermeldt onder meer een nie jaarsrede van de voorzitter en twee der-voorzitters. Interessante expositie Leidse tram wel uit het oog maar niet uit het hart TNAT DE Leidse tram beslist niet vergeten is, bewijst de tentoonstelling •L' „De tram in Leiden, 18791961", die in de Lakenhal wordt gehou den door de Nederlandse Vereniging van belangstellenden in het spoor- en tramwegwezen. De tentoonstelling, die tot 28 januari 1962 zal duren, werd gisteravond geopend, tegelijk met de tentoonstelling voor Jonge Kunst uit Amsterdam, door de burgemeester van Leiden. Een inleidend woord werd gesproken door de voorzitter van de N.V3.S., de heer J. H. Boers. ritje met de „blauwe" en „gele" maakten en met de Leidse tram ook een brokje gezelligheid voorgoed de remise in zagen gaan. De expositie .is geheel ingericht door de leden van de vereniging en ook alle bezienswaardigheden komen uit de ver zamelingen van de leden en van de ver eniging zelf. Voor deze gelegenheid wer den authentieke krantenberichten, foto's, dienstregelingen, plaatsbewijzen enz. af gestaan. Men treft er door de leden zelf vervaardigde tekeningen en nagebouwde modellen van tramrijtuigen aan. Dit alles gegroepeerd, dat aan de bezoeker als het ware 82 jaren Leidse tram voor bijtrekken. Paardetram Van 1879 tot 1911 reden in Leiden nog slechts de paardetram van de stadslijn de stoomtram naar omliggende plaat sen als Noordwijk, Katwijk, Haarlem en Den Haag. In 1911 begon de elektrificatie deze lijnen, toen zij in het bedrijf der N.Z.H. waren opgenomen (behalve de lijn naar Den Haag). De volgende periode van 1911 1932 vertoont stoomtrams en elek trische trams. De oorspronkelijke stoomtram te Leiden kwam niet verder dan het Noordeinde. De nieuwe lijn werd doorgetrokken tot het station, wat een nieuwe ver keersweg met zich bracht en tevens een verandering in het stadsbeeld. In 1925 voltooide men een lijn naar de Residentie, die via Wassenaar kwam te lopen. Deze werd door de H.T.M. geëxploiteerd en kreeg de Haarlemmerstraat als eindpunt. De derde periode begint met de elek trificatie van de stoomtram naar Haar lem. Daarna kent men alleen nog de elektrische tram. Het tramwezen beleefde nadien eer tijdperk van bloei. Er volgde later eer inkrimping van het tramnet en toen ir november van dit jaar de beide lijnen Den Haag werden opgeheven, ein digde ook deze derde en laatste periode. Een interessante tentoonstelling voor bezoekers die menig plezierig Brochure van de L.O.I. De Leidsche Onderwijsinstellingen hebben een goed verzorgde en met vele foto's verluchte brochure uitgegeven, waarin onder meer een terugblik wordt gegeven op het in gebruik nemen van de nieuwe huisvesting aan Zijlsingel en Oosterkerkstraat. Voorts wordt aandacht geschonken aan het werk en de organi satie van de L.O.I. Ook zijn enige lof tuitingen van directeuren van buiten landse scholen voor schriftelijk onder wijs in de brochure opgenomen. STUDIO Ingmar Bergmans film „Het oog van de duivel" is een sym biose van middeleeuwse boertige en Franse coquette elementen. En een Zweeds domineesgezin uit deze tijd is er het middelpunt van. De dominee is een echt lieve man, die nooit iets kwaads doet en nooit iets kwaads denkt. Hij vindt de hele wereld „hoogst interessant". Hij rijdt in zijn auto- tje langs de weg, krijgt panne en terstond schieten twee gedienstige lieden te hulp. Ha, vrienden denkt hij, maar het zijn twee schavuiten: de befaam de Don Juan en zijn knecht Pablo, die na 300 jaar door de duivel zijn los gelaten op aarde, omdat Britt - Marie, de dochter van de dominee, zo'n lief kuis meisje is. En als de duivel ergens kuisheid ontwaart, probeert hij daar wraak te nemen. Don Juan krijgt opdracht Britt-Marie, die op het punt van trouwen staat, te verleiden. liefde heeft. Ook als hij het schertsen- De dominee nodigt de twee helpers uit op de pastorie te overnachten. Zoiets noemt men de kat op het spek binden. Maar alles loop falikant anders uit. Niet Britt-Marie wordt de dupe, maar Don Juan wordt zelf werkelijk verliefd. On dertussen tracht de knecht Pablo met de ongelukkige domineesvrouw een amou- retje op te zetten. Dat loopt ook heel an ders, want zij is zo moederlijk lief voor hem dat de schavuit ten diepste wordt ontroerd. En de dominee? Hij is zo kinderlijk en goed, dat een derde afgezant van de duivel, die de twee in de gaten moest houden en tot kwaad aanzetten, volko men machteloos wordt en schaakmat wordt gezet, want de dominee sluit hem op in een kast en blijft de lieve ma hij was. Op alle fronten haalt de duivel bakzeil, want liefde's macht braveert het al. Deze film, die niet meer dan een letje wil zijn, loopt uit op een odi de liefde, zoals er m deze tijd maar nig geschreven zijn, want nu mag Berg man wel zeggen, dat het alles 9cherts nergens is deze man zo gevat, scherp- diepzinnig dan wanneer hij het over Expresso Bongo CASINO. Een zekere Val Guest heeft de regie gevoerd over de Arthur Rankfilm „Expresso Bongo", een ont hullend verhaal over het maken een teenagerster. In de jungle van Lon don. Soho genaamd, woont een kleine manager, soms bestaand van het ar: gerpn van muziek, dan weer als dolleman in de weer met de een of dere jongen van de straat, in wie hij ster ziet. Met een akelig mooie jongen, voorzien van een stem waarvan de luid sprekers trillen, lukt het. Op hoogst originele wijze weet de manager de eerbiedwaardige BBC voor zijn propa- ganda-karretje te spannen, en de fraaie youngster schiet als een raket omhoog, via het televisiescherm en de grammo foonplaat. Deze film is ongewoon. Niet alleen is de montage verbluffend en behoudt hij voortdurend een bij de moderne tijd passend tempo, ook schroomt hij niet heilige huisjes met veel gekraak o te blazen en de zaken in nuchtere pro porties te zien. Een groot deel van het succes vai nieuwe ster is namelijk te danken religieus getinte liedjes, die druipen sentiment maar die door het publiek worden verslonden met een ijver, eer betere zaak waardig. Nijvere zakenlie den, voor wie geen principe heilig er geen contract onverbrekelijk is, maken naarstig misbruik van de wansmaak van de massa. De uitwerking van dit gegeven is i treffelijk. Wie zich mocht stoten aa omgeving waarin de film speelt moet voor ogen houden, dat deze aohter- grond nu eens functioneel is. Voor eer rlijke schildering va deze wantoestan den kon dit niet worden gemist. (Een ster wordt geboren). TNOOR HET Leidse kantongerecht is een rechtsgeding behandeld, dat ten slotte uitsluitend liep over de vraag, wie de proceskosten moest betalen, de huurder of de verhuurder. De zaak was deze: een huurster van een middenstandswoning in Leiden had een geschil met de verhuur der over een tuin. Daarom besloot zij de huur niet te betalen. Omdat zij tot betaling aangemaand zijnde bij haar weigering volhardde, besloot de verhuurder haar tot betaling van de huurschuld te dagvaarden voor de kantonrechter. ICW: achtergebleven resultaten De N V. Hollandsche Constructiewerk, plaatsen te Leiden maakt bekend, dat in de eerste helft van januari 1962 een in terim-dividend van 6 procent over het boekjaar 1961 betaalbaar zal worden ge steld. in verband met de verwezenlijking de 45-urige werkweek noodzakelijke produktiviteitsverhoging kon nog nie geheel worden bereikt. Enkele looninten- sieve en langlopende werken, die in dit boekjaar tot aflevering kwamen, hebben hierdoor een minder gunstige invloed op de resultaten gehad. Ook kon, door ge- brek aan werkkrachten, de volledige pro- duktiecapaciteit van het bedrijf niet wor den benut. Hoewel het juiste overzicht nog niet beschikbaar is, verwacht de directie, dat de resultaten enigszins zul len blijken te zijn achtergebleven bij die van het boekjaar 1960. Wat de vooruitzichten voor het komen de jaar betreft, kan worden vermeld, dat de orderportefeuille zeer goed is gevuld met ten dele minder loonintensieve wer ken. Hierdoor en door aanpassing aan nieuwe omstandigheden (o.a. op het ge bied van interne transport) is vertrouwen op betere resultaten in 1962 gewettigd. Toen de deurwaarder met de dagvaar ding aan haar wonang kwam, verklaar de de huurster, dat zij zich >had bedacht en intussen per bank aan de verhuurder had betaald. De deurwaarder kon de juistheid daarvan niet terstond contro leren en liet de dagvaarding doorgaan. Tussen de betalingsopdracht aan de bank en de dagvaardingsdatum waren vijf dagen verlopen. De adviseur va-n de Leidse Bond van Huis- en Grondeigenaren was van me ning, dat de gedagvaarde huurster toch gehouden was de dagvaardings- en dfre gerechtskosten te betalen. De huur ster was in ieder geval ver over met haar betaling en hoewel de huurder inmiddels de huur had vangen kon de dagvaardingsopdracht niet tijd:? worden ingetrokken. Het tad tot taak van de huurster be- boord in ieder geval onmiddellijk na he geven van de betalingsopdracht aan d« bank daarvan kennis te geven aan d« verhuurder en desgewenst daarvan be wijs aan deze te tonen aldus de advi- De Kantonrechter te Lelden, mr. R. d-? Bruijn, heeft deze opvattin? In zun uitspraak onderschreven Hy overwoog, dat de huurster, toen zU haar opdracht tot betaling aan de bank gaf, had kunnen en moeten be grepen, dat er een aanzienlijke kans bestond, dat het bericht van bijschrij ving op de giro van de verhuurder eerst enkele dagen later bij hem zou binnenkomen. Het had op de weg van de huurster gelegen van haar betaling onmiddellijk kennis te geven en aan haar nalatig heid is het dan ook te wijten, dat, on danks de betaling, de dagvaarding werd uitgebracht. De rechter veroordeelde de aanvankelijk in de betaling nalatig ge bleven huurster dan ook tot betaling van alle proceskosten. De les die uit dit vonnis te trekken valt, is dat men bij het betalingsver keer rekening heeft te houden met het feit, dat dit verkeer soms niet vlot loopt en dat de debiteur het risico draagt, wanneer tussen betalingsopdracht en de uitvoering daarvan een gevaarlijke ter mijn kom-' te liggen. Lezers schrijven ons: Leids gemeentebestuur dankbaar voor bet woningcontingent Naar aanleiding van de ons van ver schillende zijden gestelde vraag, hoe onze mening is over het aan Leiden voor 1962 toegekende woningcontingent. merken wij in de eerste plaats op. dat voor de gehele provincie een beperkt aantal wo ningen. kleiner dan voor 1961. beschik baar is gesteld. In het licht daarvan wij voor het Leidse contin gent, dat hoger is dan dat voor 1961 dankbaar. Dit te meer, nu er daar bij bijzondere aandacht is besteed aan de krotopruiming. Burgemeester en Wethouders van Leiden. derwijze doet filosofeert hij met heel de zwaarwichtigheid van zijn Zweedse ziel Hij kan het niet laten, maar hoe dan ook, ernstig of schertsend: zodra de lief de in het geding is, ontvouwt hij metafysica der liefde. Dan zijn inder daad hel en hemel aan de orde gesteld Dan komen de absolute vragen ook al gaat het vermomd in de i een blijspel. Waar de liefde is, daar moet de duivel wijken. Als men de raillerende toon van deze film begrepen heeft, ziet men achte: het „spelletje" toch deze grote ernst. Het is een film, waarbij menigeen „de wijsvinger vermanend zal heffén". Uilen spiegel Bergman heeft het er dan ook naar gemaakt, want niet iedereen kan een grapje over de duivel waarderen. Wie echter begrepen heeft wat Bergman werkelijk heeft bedoeld, zal zelfs „spelletje" de ernst van de denker Berg- Drie jongens en een hond CASINO. (Alleen 's middags volgende week af). Jantje, een we jongen, woont met zijn grootvader het Limburgse heuvelland. Jantje kreupel en kan niet ravotten als de andere kinderen. Hij speelt slechts zel den met hen en zijn enige vriend is d< trouwe herdershond Nero. Twee land lopers, die lazen dat er op een boerderij een waakhond wordt gevraagd, beslui ten Nero te stelen. Zy volvoeren dit plan, maar Nero stelt zich zo furieus dat zij hem ten einde raad neerslaan met een zware stok. Om zich an het dier te ontdoen binden zij hem een zak en werpen deze in het water. Nero zou zeker jammerlijk verdronken _n als niet drie jongens, die in de om geving kamperen, alles hadden gezien. Zij redden Nero en verzorgden hem. Jantje kan het verlies van zijn trou- e en enige vriend niet te boven komen. Hij krijgt een auto-ongeluk, wordt ziek zijn toestand verergert met de dag. Zijn grootvader besluit dan een ad vertentie in de krant te plaatsen om Nero terug te krijgen. De beloning stelt grootvader op f 50, maar om dat bedrag te komen, moet hij zijn gou den horloge verkopen. De twee landlopers lezen de adver tentie, weten dat de jongens de hond hebben gered en beginnen een achter volging. Zij willen de hond terugbren- de f 50 beloning ontvangen. De hond komt bij Jantje terug maar hoe. dat moeten uw kinderen zelf maar gaan De kinderen amuseren zich natuur lijk kostelijk om al die vechtpartijtjes met die landlopers en de strekking het slot is uitstekend. Enkele fragmen ten als het auto-ongeluk, het verdrin- i van de hond in een zak en de brand het hok. waarin één van de jongens s opgesloten, achten we minder ge schikt voor wat gevoelige kinderen. En hier dan eigenlijk meer sprake van fotografie dan van film, die fotografie in ieder geval heel goed. (Spannende jeugdfilm). Daar droomt elk meisje van LIDO. Er is weer „voer" voor teenagers: de Duitse kleurenfilm: Daar droomt elk meisje van. (Davon traumen alle Madchen», een vlot pretentieloos gevalletje met veel muziek: niet minder dan vijftien schlagers worden ten ge hore gebracht. Alles draait om de leerlingen van een Duits meisjesinternaat. Het zijn levens lustige bakvissen, die van tijd tot tijd een verzetje houden. Maar ge legenheid daartoe krijgen ze nauwelijks, want het gaat allemaal nogal streng toe op het internaat. Wanneer echter een groepje muzikan ten verschijnt, weten de meisjes zich uit de „ijzeren greep los te maken. In tot restaurant omgebouwde oude molen komt het tot vermakelijke tafe relen en klinkt de ene schlager na de andere. Op een gegeven ogenblik verschijnen het oude molentje zelfs onze bloed eigen Blue Diamonds. Ze zingen Liebe mich. Daar droomt elk meisje van, is een film. die het bij de tieners wel zal doen (Voor de bakvissen). Judo-examens in Leiden In dojo van de judoclub „Eendracht' zijn deze week xamens afgenomen. De volgende leden slaagden; in de Titus Brandsmalaan 152, Leiden, Gele slip: Marijke v. d. Linden, Nelly Stikkelorum, Coby Driessen, E. Kers- bulck, Maureen van Caubcrgh, Cris Ha- neveld, Cris Zirkzee, C. J. Weber, R v. Caubergh, L. v. d. Hoeven. A. Dries sen, A. Verhoog, C Weber, P. v. Hoo- ven, Jos. Korbee. A. Korbee, L. Rijs- dam, J. v. Egmond, B. Lepelaar. A. v. Caubergh. A. v. Delft. R, v. Caubcrgh, B. v. d. Vliet, C. Buurman, P. Beekman.! W. v. d. Blom. Voor de gele band: Bep Overdijk. Riet de Jong, Bregtje Smit. Anneke Smittenaar. Janny v. d. Vijver. Reinie Vinkestein, Siemon de Bruin. B. Groen- Oranje band: Anneke van Leeuwen. Harriet Schipper, Aad v. d. Luit, P. Springer, N. Neuteboom, W. J. v. d Waals. man horen doorklinken: de diepe eer bied van deze filosoof-met-de-camera voor de liefde. Ook met dit spelletje heeft hij van deze eerbied willen ge- (Blijspel met ernstige ondertoon). Assepoetser LUXOR. Regisseur Frank Tashlin heeft de rollen van het befaamde sprook je Assepoester omgedraaid om de Ame rikaanse komiek Jerry Lewis opnieuw in de gelegenheid te stellen zijn malle fratsen te verkopen. Jerry is Assepoet ser (blijkbaar de mannelijke vorm van Assepoester» en wordt door zijn boze stiefbroers flink in een hoek gedrukt. Gelukkig is er een lieftallig prinsesje, dat hem de hare wil noemen en zo komt onze vriend ten slotte in goede doen en bakt hij zijn broertjes een stevige poets. Het is. zoals gezegd, natuurlijk alle maal begonnen om de uitbundige grap jes van Lewis en wie van die Amerikaan se leukdoenerij houdt, kan zijn hart op- (Amerikaans lachtfestijn). Afspraakje in september TRIANON Het havenplaatsje Por- tofino aan de Italiaanse Rivièra en d# ruïnes van Ocsia Antica vormen de ach tergrond van de film „Afspraakje in september", een door Robert Mulligan geregisseerd produkt dat de bedoeling heeft onbezorgde ontspanning te bieden. Bovendien heeft men Gina Lollobrigida aangeworven om zich in vele fraaie ge waden te kleden en het middelpunt te vormen van een wilde geschiedenis. Het gaat om een eigenaardige huisbewaar der, die het domein van zijn broodheer heeft veranderd in een verzamelplaats van teenagers, die niets andera willen dan veel lawaai maken en zich schok kend op uitbundige dansritmen voort bewegen. Echte humor zoekt men in deze film tevergeefs. Het is „all American" wat de klok slaat, en deze „cultuur" is voor een nuchtere Europeaan wel wat zwaar te verteren. (Veel lawaai om niets). Tarzan de geweldige REX Tarzan is er weer. Ditmaal moet hij een gearresteerde misdadiger dwars door het oerwoud naar de ge vangenis vervoeren. De vader en de broers van de arrestant zijn vastbeslo ten de gevangene te bevrijden. Worste lend met de onverlaten en ongeveer gehele Afrikaanse fauna, weet Tar» toch zijn opdracht te vervullen. Niemand had trouwens anders verwacht. (Sterke staaltjes). CEMEENTE LEIDEN Officiële publikaties BEDIENINGSTIJDEN BRUGGEN OP ZATERDAG Burgemeester en Wethouders van Lei den brengen ter openbare kennis, dat de gemeentelijke bruggen met ingang van 1 januari 1962 op zaterdag na 16 uur niet het scheepvaartverkeer zullen worden geopend, met dien verstande, dat tijdig voorafgaand gemotiveerd ver zoek aan de Markt- en Havendienst, tus- I en 20 uur gelegenheid tot doop. zal worden gegeven aan die trans porten en/of schepen, waarvoor het op houden gedurende deze uren voor be langhebbenden zeer bezwaarlijk zou zyn. SLUITING GEMEENTELIJKE BUREAUS Burgemeester en Wethouders van Lei den brengen ter openbare kennis, dat het kantoor van de Gemeente-Ontvanger en de Gemeentelijke Dienst voor Kasbeheer en Credietwezen, met uitzon dering van de kas aan de Nieuwsteeg. op 27. 28 en 29 december 1961 voor het publiek gesloten zullen zijn. ONTEIGENING De Burgemeester van Leiden brengt ter voldoening aan het bepaalde bij ar tikel 80 der Onteigeningswet ter open bare kennis, dat met ingang van 27 de cember a s. gedurende dertig dagen ter gemeentesecretarie (Stadhuis, afdeling Openbare Werken, kamer 111) voor een ieder ter inzage zullen liggen de In ge noemd artikel bedoelde stukken betref fende een door de Gemeenteraad bij besluit van 18 december 1961 voorlopig goedgekeurd plan tot onteigening, ten name van de gemeente en in het belang der volkshuisvesting, van gronden nabij de Ter Haarkade en begrepen in het uit breidingsplan „Leiden-zuidwest", her ziening 1959 Leiden. 22 december 1961. De Burgemeester voornoemd, F. H. VAN KINSCHOT. Electrolasch Leiden gunstiger De directie van de N.V. Nederlandsche Electrolasch Maatschappij te Leiden deelt mee. dat gedurende 1961 het bedrijf zeer goed van werk voorzien is geweest. Hoewel de produktiekostcn zijn gestegen en door gebrek aan arbeidskrachten de optimale bezetting van het produktie- apparaat niet kon worden bereikt, ver wacht de directie dat de financiële re sultaten van het boekjaar 1961 iets gun stiger zullen zijn dan die van het voor gaande jaar. Besloten is begin januari '62 interim-dividend van 6 procent over het boekjaar 1961 betaalbaar te stellen. Voor 1962 verwacht de directie, dat de bedrijven voldoende van werk kunnen worden 1 Zie voor stadsnieuws ook pagina 6

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 3