HOI Een kanttekening Nieuwe anti-protestantse acties in Spanje? Clir. onderwijs heeft een toekomst in W.-Europa N^dampo Biim Van der Putten zal nog verzoekschrift indienen Geref. synode weer bijeen op 8 januari Btonchï letten Eenzaamheid in Berlijn wordt velen te machtig 2 LOONZUI VERING ^ADAT mr. W. Aantjes als algemeen secretaris van de Nederlandse Chris telijke Aannemers- en Bouwvakpatroonsbond enkele weken geleden in het orgaan van de bond het vraagstuk van de zogenaamde zwarte lonen op nieuw aan de orde stelde, heeft thans de heer J. Blok Fzn., voorzitter van dc N.C.A.B.. namens het hoofdbestuur de kwestie aangesneden. In de ledenvergadering van de N.CJVJ5. zette de heer Blok uiteen, dat het verschijnsel van de zogenaamde zwarte lonen thans niet meer gezien kan I worden als uitzonderlijk en van zeer tijdelijke aard. Zelfs na de „sanerings- c.a.o." in de bouw hebben deze „zwarte lonen" zich gehandhaafd. Het vraag stuk heeft daardoor een min of meer permanent karakter gekregen, waarmee men rekening zal moeten gaan houden bij het opstellen van loonvoorstellen. Met „zwarte lonen" worden zoals bekend bedoeld lonen die in hoogte uitgaan boven het toegestane maximum. De heer Blok zette uiteen, dat men met deze gang van zaken ernstig rekening moet gaan houden, willen de maatschappelijke organisaties nog de verant woordelijkheid kunnen dragen voor de c.a.o., die zij afsluiten en waaronder zij haar handtekening plaatsen. Wij geloven, dat de N.C.A.B. hier terecht aandacht heeft gevraagd voor een moeilijke zaak, waaraan een organisatie maar niet zonder meer voorbij kan gaan. Het moet zeker voor een christelijke organisatie onaanvaardbaar zijn, een cji.o. af te sluiten, waarmee men toezegt zich aan bepaalde belonings normen te houden, terwijl men tegelijkertijd weet, dat er in de praktijk niets van klopt. Het zal niet eenvoudig zijn, hij het opstellen van een nieuwe c.a.o. voor het bouwbedrijf deze kwestie zó te regelen dat de organisaties niet meer ver antwoordelijkheid op zich nemen dan zij kunnen dragen. Dit is geen aange name en eenvoudige zaak, maar zij is wel zuiver, zoals de heer Blok zich uitdrukte. De suggestie dat er dan in de c.a.o. alleen maar minimum-lonen vermeld moeten worden, lijkt ons niet zo slecht. Vóór de oorlog hebben we deze situatie ook gekend. Heeft het College van Rijksbemiddelaars behoefte aan een loonplafond, dan kan het college deze zelf aan de c.a.o. toevoegen. College en overheid zullen hiervoor dan zelf verantwoordelijkheid dragen en de over treders zullen zich dan te verantwoorden hebben tegenover de overheid. De organisaties worden op deze wijze niet gedwongen verantwoordelijkheden te dragen, die zij niet in staat zijn te dragen. Terecht, menen wij, heeft de heer Blok betoogd, dat het hier om een zaak gaat. welke de chr.-sociale beweging zich als zodanig zal moeten aantrekken. Zelf heeft de N.C.A.B. reeds het initiatief genomen, een commissie te vormen, waarin ook de cbr. bouwvakarbeiders uitgenodigd zullen worden zitting te nemen. De chr. middenstandsbond en het prot.-chr. werkgeversverbond zullen gevraagd worden een waarnemer te sturen. Gaarne hopen wij dat deze nood zakelijke bezinning tot een zuivering van de situatie op loongebied zal leiden. Prof. Broiikhorst voor chr. mulo: (Van een onzer verslaggevers) Volgens prof. dr. A. J. Bronk- horst, hoogleraar aan de protes tantse faculteit van de universi teit te Brussel, zijn er voor de vrije christelijke scholen in West- Europa grote toekomstmogelijk heden. ..Europees gesproken" hebben deze scholen de wind mee. Allereerst omdat de staat steeds meer aangewezen is op de samenwerking van alle burgers. In de neutrale staat zal daarom de vrije school naast de over- heidsschool royaal de ruimte krij gen. De Nederlandse gedachte van de vrije christelijke school, erkend en gefinan cierd door de overheid, wint veld andere landen. Aannemende dat in West-Europa de MISPLAATST Het Frieseh Dagblad schrijft waarnemend secretari»-generaal vai Verenigde Natie», de heer Oe Thant, heeft Nederland en Indonesië verzocht, geen maatregelen te nemrn die zonden kunnen leiden tot een gewapend conflict. Ten op zichte van Nederland ia dit verzoek eigen lijk misplaatst en kwetsend. Want de heer Tlianl en ziin gehele staf weten, dat Neder land geen énkele maatregel neemt of ktinner milit bedr* rijk a De aanleiding tot zyn frlei. Vooreerst is die gelegen in de dreigende taal van de dictator Snekarno, die een rede gehouden heeft, waarin hjj zyn ..broeders" hevel heeft gegeven de Papoea's te be- vrijden „uit de klauwen van het Neder landse imperialisme''. ,.Wy zijn geboren in de vlam van de revolutie en znllen blijven vechten, tot ons gehele land vrij ia. Wjj zyn geen natie van bedelaars, maar een natie van verhlrrs. die zich hebben gebaad in de vlammen sedert 1945." Maar deze dreigende taal ia niet nieuw TTrt i. bekende taal. Reeds bekend vóór 19t.v, toen Soekarno aan de zijde van de Japanse generaab reeds soortgelijke rede voeringen hield. De voornaamste zaak. die de heer Than» er toe drijft om het eerbiedig verzoek te doen. ook arm Nederland, om het niet tot verhten te laten komen, is dan ook een, geheel andere Mijnheer Thant spreekt namens eert failliete sank. Toen de Verenigde Naties in het leven werden geroepen, sprak daaruit een zekere nurhlerheid. Men zei: wij zijn geen wereldhervormers. Wy kunnen ook niet één twee drie oen internationale rechts- orde in liet leven roepen. Maar één ding kunnen wij wél doen. Dat éne is bet be gin; daaraan moeten wy dan ook nadruk kelijk vasthouden. Wij kunnen alle po gingen. om met wapengeweld de kwesties op te lossen, verijdelen. Daarom wordt de .grondslag van o.is eharter dat nóóit door een van onze leden de toevlueht zal wor den genomen tot her kanon, om een kwestie met een ander land te ..regelen". De groten en .Ie kleinen moeten het weten, dat er nu veiligheid is. Militaire overvallen zijn uit de tyd. Dat stellen wy allen samen pleehtig vast, Dot is een grote vooruitgang. De Vol- kenbond wilde aanvankelijk méér. was een uiting van een groter optimisme. Wy hebben child. Wy welen, dat er veel moet groeieA ANDERZIJDS ONTSTAAN VAN KERSTFEEST 7n dc „Friesche Kerkbode" van de afgelopen dagen schreef ds. E. J. Oomkes een artikel over het ont. staan van het kerstfeest: Uit de kerkgeschiedenis is ons geen besluit van synode, concilie of bisschop bekend, dat vermeldt, dat met ingang van dat jaar het Kerst feest als de dag van de geboorte van Jezus gevierd zal worden. Wanneer dat gebruik dan ook in zwang is gekomen, is niet duide lijk. Daarover is heel wat gedis cussieerd cn geschreven. Twee feiten staan evenwel vast. Eén uit het Westen en één uit het Oosten. Bekend is de kerstpreek van de beroemde kerkvader en kanselrede naar Chrysostomus Hij hield deze op 25 december 386 in een stamp volle kerk te Antiochië in Syrië Op de voorgaande zondag had hij de gemeente opgewekt deze dag te vie ren. Hij sprak toen van Kerstmis als het ..moederfeest van alle fees ten". In de kerstpreek, waarin hij het nieuwe feest verdedigt, zegt hij o.a. dat het nog geen tien jaar ge leden is. dat deze dag ons duidelijk en bekend is geworden. Verder, dat deze dag bij de bewoners van het Westen (Italië, Noord-Afrika, Gal- lië) reeds vroeger bekend was en van daaruit naar het Oosten is doorgedrongen. In het Westen was hij dus lan ger bekend, dat tevens wordt aan gewezen als bakermat van het ont staan ervan. Daar vinden we de eerste spo ren van een kerkelijke viering van Kerstmis op een kalender, die uit 353 of 354 bewaard is gebleven en die vermeldt: ..Christus is geboren onder het consulaat van die en die op 25 december". In die kalender is ons ook een lijst van kerkelijke gedenkdagen overgeleverd, die begint met: ,.Op 25 december is geboren Christus in Bethlehem, gelegen in Judea". Weliswaar wordt 25 december niet als feestdag aangeduid, maar als geboortedatum. Toch mogen we concluderen, dat toen deze datum kerkelijk is gevierd, omdat deze dag anders niet in de lijst van ge denkdagen zou zijn opgenomen. Maar ook hierdoor worden we niet gewaar, sinds wanneer de 25ste december is gevierd. Kort samengevat mogen we zeg gen. dat omstreeks het midden van de 4e eeuw (plm. 350) in het Westen 25 december als geboórte- feestdag van de Heiland werd ge vierd. (Bisschop Liberius van Ro me liet in 354 reeds een kribje op stellen). En dat het nog enkele tiental len van jaren geduurd heeft voor dat het ook algemeen in het Oosten als zodanig gevierd werd. waarbij vooral Basilius de Grote (metrop<> liet van Caesarea in Cappadocië (379) en Chrysostomus als propa gandisten ervan zijn .opgetreden. Vooral in Egypte, waar men van oude tijden af het Epiphaniefeest vierde cn in Palestina stuitte men op hevige tegenstand. In Palestina omdat men daar meende, dat men uit de vreemde niets meer kon le ren aangaande Jezus, daar Deze im mers in dit land geboren was en geleefd had. Wat beeft nu vooral het Westen beïnvloed om déze dag als kerst dag te bestemmen? De 4e eeuw fs een buitengewoon belangrijke periode in de geschiede nis der kerk. In deze eeuw zijn er de grote dogmatische twisten ge weest. Het is de tijd van het ont staan van de geloofsbelijdenis van Nicéa. Maar in deze eeuw voltrok zich ook de positieverandering van de kerk. Was zij tot dusver gedulde of vervolgde kerk geweest, door de overgang van keizer Constantijn de Grote naar het christendom, kreeg zij een overheersende plaats. De christelijke, godsdienst werd staats godsdienst. Dat had o.m. tot ge volg dat brede scharen van heide nen in de kerk kwamen. Dat was voordelig. Natuurlijk hadden deze massale overgangen niets te ma ken met waarachtige bekering, maar zij noemden zich toch chris tenen en kwamen in de kerk en zei den hun heidense feesten vaarwel. De geestelijke leiders van de kerk van die tijd voelden de nood zaak om de leegte, die daardoor ontstaan was. te vullen. Eén van de dingen die de kerk daartoe aan wendde. was de viering van het Kerstfeest. 25 december was n.l. voor de heidense Romeinen van de 3e en 4e eeuw een grote dag. Dan werd het feest gevierd van de geboor tedag van de onoverwonnen Zon. Via de soldatenkringen van het Rorxi£inse rijk. was uit het Oosten, •■•aar dc Perzische zonnegod Mi thras vereerd werd. deze gods dienst in Rome geïmporteerd. Voleens de heidense opvatting was 25 december en niet 21 de cember de kortste dag en scheen de duisternis het licht te verzwel gen. Dus een kritieke dag. Maar zie. nu bleek de zonnegod toch de machtigste. De dagen be gonnen weer te lengen. De zon was onoverwinnelijk. Het laatste woord is niet aan de machten van de duis ternis, maar aan de majesteit van het licht. Uitbundig vierde men feest. is-katholieke kerk een belangrijke rol zal spelen, heeft de christelijke school ook wat dat betreft weinig te vre- De r.k. gedachten over de positie de school gaan immers in reforma torische richting. Totnogto- is protestants-christelijk on derwijs buiten Nederland en Engeland in West-Europa een uitzondering. Wel wordt practisch overal op de scholen godsdienstonderwijs gegeven, al dan niet verplicht. Dit berust echter voor een deel nog op de middeleeuwse traditie, waarin het verband tussen kerk (is school) en staat vanzelfsprekend was. De groeiende be langstelling voor het schoolvak cultuur geschiedenis van Europa maakt het kli maat voor het godsdienstonderwijs en ook voor de christelijke school gun stig, omdat men de westeuropese cul tuur zonder het christelijk geloof nim mer kan verstaan. Drie vragen Nu men, gezien de ontwikkeling van de laatste tijd. op een gunstige ontplooi ing van het christelijk onderwijs mag rekenen, wilde prof. Bronkhorst enkele vragen stellen, waarop hij het antwoord aan zijn gehoor (de Vereniging voor Christelijk Mulo, in jaarvergadering te Haarlem bijeen) overliet. Het christelijk onderwijs heeft in de 19e eeuw zijn kracht gevonden in de gedachte, dat het onderwijs niet kan zender Jezus Christus.' Daarvoor had men grote offers over. Die offers worden thans niet meer gevraagd. Maar hoe staat hel met de bereidheid van de onderwijzeressen en onderwijzers om zich ,,in te zetten" voor dat ideaal: het kind in aanra king te brengen met Jezus Christus? Dc oogst is groot genoeg. Zijn de ar beiders p esent? Present? Maar i dim ••lil. Fr ral. 1 riiede Natie» óe wapens no: mag opnemen, nl. wanneer hel land toeh nog wordt aangevallen. Het recht van wet tige zelfverdediging wordt niemand ont nomen. Maar overigen» it het militaire ge weld huiten de wet geplaatst Een van de mannen van internationaal formaat, die met grote nadruk tegen het geweld als middel tot he«Ie hting van geschillen kon spreken, was de heer Nehroe No i« het wapengeweld gekomen. Van de lijde van de heer Nehroe En in de Veiligheidsraad heelt niemand een voorstel gedaan, om dit geicelddadig optrede i eroordelen. Dat is het punt Dat moet by elke discussie duidelijk worden ge D.t mogen we non,, vergeten. Te ku Ait de Veiliclieidsraad he liet heeft verooró want dar irhting Do, i besinit merika r Engrl.ind nog veel minder. De ^ilig- heidsrasd heeft niet» besloten en niet» ge daan. Frn verzoek, om het vuren te «taken, ia verworpen door het-veto van Rusland. 7n Staan du» nu rie raken. De Verenigde \aties zijn failliet Zij hebben als hoofd doel. het gewapend beslerhten van ge- «rhiilen te voorkomen. En a!« dat tóch ge beurt, dan blijft de organisatie werkeloos Fn de eerbiedig faillli Nederland, om hel niet een gewapend conflict Die vraag is alleen dan tedelijk geoorloofd, als hij er bij regt: weet wel. namen» welke firma ik spreek N.imen» de maebte'oge firma. Nl raak. die hedoeld wa». om geweld Geen beslissing bij voorraad De voorzitter van het ambte narengerecht in Amsterdam, mr. C. J C. M. Schneider heeft zich onbevoegd verklaard ten aanzien van het verzoek van de ontslagen Bussumse defensie-ambtenaar F. H. Van der Putten, die hem dinsdag jl. schriftelijk had ver zocht bij voorraad te beslissen dat het ontslagbesluit van de mi nister van defensie wordt opge schort en dat hangende de be roepszaak tevens normaal het loon moet worden doorbetaald Deze nnbrvnegdvcrklaring baseerde r. Schneider op de overweging, dat het beroep tegen het ontslag als hoofd zaak moet worden gezien en niet het ernstige nadeel dat Van der Putten voor zijn nersoon vreest door bepaalde uitla tingen van minister Visser tijdens zijn belde persconferenties. Aangezien een beslissing bij voorraad volgens de ambtenarenwet alleen kan rorden gegeven door de voorzitter van et ambtenarengerecht die tevens de hoofdzaak behandelt, heeft mr. Schnei der zich onbevoegd verklaard. De heer Van der Putten zal zich nu voor de hoofdzaak moeten wenden tot het amb tenarengerecht in Arnhem, omdat vol gens de ambtenarenwet beroepsschriften uitsluitend kunnen worden ingediend bij het ambtenarengerecht binnen welks rechtsgebied de standplaats van de kla ger valt. dit was wat Van der Putten be treft Nieuw Millingen. Ook zijn verzoek een beslissing bij voorraad zal hij dus tot de voorzitter van het ambtena rengerecht in Arnhem moeten richten Mr. J. N. Geleijnse. de raadsman van Van der Putten, deelde gisteren mede, dat hij na kennismaking van de uit spraak van mr. Scheider nog dezelfde dag een soortgelijk verzoekschrift bij de voorzitter van het ambtenarengerecht Arnhem heeft ingediend. inneer de vrije christelijke school aan de buitenkant geen gevaar loopt integendeel: zich ontplooien kan dan ligt er de mogelijkheid dat de school van binnenuit wordt uitgehold wanneer de werkers het ideaal loslaten. De christelijke school zal de school in Jezus Christus moeten zijn en niet de school van een bepaald, vaststaand christelijk levenspatroon. In de toekomst mag men rekenen op m intense discussie van het christen dom met het marxistisch materialisme. Op deze strijd was men in Oost-Duits- land onvoldoende voorbereid. De discussie zal zich voor een groot deel bewegen rondom vragen van gelp.pf. e:i wetenschap. De zaak is bij voorbaat verloren, wanneer 'daarbij 'van protes tants-christelijke zijde vastgehouden wordt aan verouderde voorstellingen (b.v. de stellige bewering dat de aarde r.sduizend jaar oud is). Zal men be reid zijn om zich ten opzichte van de bijbel geheel te wijden aan een christo- centrische bezinning? De laatste vraag: hoe ook d tijden veranderen. Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid. Ja aldus prof. Bronkhorst Hij blijft dezelfde. Maar onze problemen ve deren steeds. Zijn de werkers bij vrije christelijk onderwijs bereid geestelijk steeds weer opnieuw licht Jezus Christus te ontvangen? Zij kunnen niet leven van geestelijke voorraden. En dat mag ook niet. Dankbaar heeft het christelijk onder wijs vanouds leerlingen van niet-christs- lijke huize geaccepteerd. Hun aantal zal bij de toenemende ontkerstening sterk vermeerderen. En daarom moet de vrouw of de man, die deze kinderen contact brengt met Christus, zelf voort durend met Hem bezig zijn. Nieuwe redactie voor „Belijden en Beleven" blad dat oorspronkelijk geredi geerd werd door prof. Grosheide, werd de laatste jaren geleid door prof. dr. R. Schippers. Door tijdgebrek is deze evenwel gedwongen om de leiding over het blad uit handen te geven. Hij zal wel als medewerker aan het blad verbonden blijven. Zijn taak wordt overgenomen door de bekende Veenendaalse predikant ds. J. Over- duin, die zal worden bijgestaan door ds. B. Slingenberg uit Ede als redac tiesecretaris. Beroepingswerk NED HERV KERK Beroepen te Hierden: J. de Bruyn te Harderwijk; te Wemeldinge J. P. van Roon te Eermelo. CHRIST. GEREF. KERK Bedankt voor Eemdijk: W. de Joode e 's-Gravenhage. UNIE VAN BAPT. GEM. Beroepen te Drachten: J. Bouritius te !e Exloërmond. De gereformeerde synode van Apeldoorn komt op 8 januari opnieuw bijeen voor de voortgezette zitting. Of het mogelijk zal blaken te zijn in een week alle on derwerpen af te handelen die nog op het programma staan is niet zeker. Het is een opmerkelijk lange lyst. is nog een vrij groot aantal agenda punten die vorig jaar niet afgehandeld werden, zoals de plaats van de diaken in de meerdere vergaderingen, de gestelde concepten voor het ni« doopsformulier, een. aanvullend rapport van de deputaten voor de spalmberij- ming, de vraag naar de. publiciteit en dc kerkelijke positie van de predikant-leraai godsdienstonderwijs. Vervolgens staan nog open op de agenda diverse deputatenrapporten, han delend o.m. over de aanvullende-oplei ding: art. 36 van de Nederlandse Geloofs belijdenis: het vraagstuk van de doop naar adoptie: de zelfstandigwording van de Gereformeerde Kerken in Zuid-Ame- rika; het contact met de Ned. Chr. Sport- unie: de zaken betreffende emeritaats- voorziening; en enige financiële rappor ten. Andere belangrijke punten, die nog besproken moeten worden, zijn de be zwaren. die werden ingebracht tegen de uitspraken van de synode van Assen (1926) over Genesis 3; de wijzigingen, die gewenst worden in het besluit van de synode van Utrecht (1959) inzake de Vervangingsformule; en de vragen rond om het houden van gemeenschappelijke kerkdiensten, intercommunie en studen- tenavondmaal. Dat de vrijheid die de Spaanse ^p^^S!ICST,,e„8d^br3^t!|: protestanten genieten zeer be-;tuatie met de volgende woorden: ..Het is ons toegestaan te leven, maar we mo gen niet eten." Volgens een zendeling in Spanje heeft het gros van de bevolking geen aversie tegen de protestanten, zo als de rooms-katholieke propaganda pers het maar al te graag doet voorko men. De meesten zijn zelfs zeer veront waardigd over het onrecht de protestan ten aangedaan en ageren daartegen., Al leen de zeer fanatieken, zoals de aarts bisschop van Valencia, (die overigens in de minderheid zijn) protesteren tegen iedere protestantse activiteit. En zelfs onder deze fanatieken zijn er die wat ruimer van opvatting zijn en die de zeer felle acties tegen de protestanten be- Advertentie) Hoestdrank in toblefvorm.95ct perkt is hebben we onlangs nog kunnen constateren toen de pro testantse Salvador Salvado, een drukker uit Barcelona gearres teerd werd omdat hij „verboden lectuur" had gedrukt. De Spaan se politie verstond onder „ver boden lectuur" geen pornografiè zoals velen misschien zullen den ken, maar protestantse geschrif ten. Deze geschriften zijn nu op geborgen in een verzegelde ka mer en Salvador en de auteur van de geschriften, Jose Grau, hebben zich moeten verantwoor den voor het Paleis van Justitie in Barcelona. In het Engelse Blad „The Christian' schrijft Dave Forester ondermeer: Ve restatie van senor Salvador het begin is van een nieuwe campagne tegen de le protestantse leiders vrezen dat de ar- protestanten. Al eerder hebben vooraan staande roomskatholieken hierop ge zinspeeld. Zo zei een rooms-katholiek woordvoerder eens met betrekking tot de protestanten: ..Jullie vleugels groei en te hard en daarom moeten ze var. tijd tot tijd geknipt worden." Ook de bisschop van Madrid. Alcala heeft zich in het officiële orgaan van de Spaanse Katholieke Aktie, niet zo gunstig over de protestanten uitgelaten. Hij zei dat ondanks de oecumenische beweging en het feit dat er in de Rooms-Katholieke Kerk een week gebeden is voor de één heid der kerken, wij zonder aanziens des persoons door moeten gaan met het be strijden van de ketterijen en de dwa lingen die de protestanten verspreiden. Wij mogen niet uit het oog verliezen dat het enige doel van de oecumene ls, te rugkeer tot de Heilige Moederkerk," Werd Salvador hierom gearresteerd? Maar hij heeft werkelijk Spaanse wetten" overtreden door zijn publicaties niet eerst aan de censuur voor te leggen en door zijn naam en adres, zoals vereist is. niet te vermelden. Hij wist dat alle tijdschriften, ook periodieke christelijke bladen, uitgegeven moeten worden door een erkende journalist. Waarom deed hij dit niet? Het antwoord op deze vraag gaf Sal vador tijdens het gesprek dat hij met Dave Foster had. Uit zijn woorden sprak volgens Foster zo'n brandend ver langen om de zaak van Christus te die nen dat het niet te verwonderen valt dat hij tegen deze voorschriften is ingegaan Hij zag geen andere weg dan de illegale. Tijdens een kruisverhoor op het hoofd bureau van politie antwoordde hij op de vraag waarom hij zijn naam en adres niet vermeldt had: ..Dat zou het feit dat ik onwettig gehandeld had niet hebben uitgewist." Hij pleitte daar voor voor zieningen die het mogelijk zouden ma ken dat ook protestanten hun werk voor de kerk konden doen en toch de wet niet zouden behoeven te overtreden en voor een meer tolerante houding van de Rooms-Katholieke Kerk ten opzichte van de protestanten. Er bestaat een vreemde paradox in Spanje. De regering staat de protestan ten toe een bepaald aantal kerken te be zitten maar verbiedt ze de noodzakelijk- Er moet verandering i komen. Als het landse Zaken nu e deze situatie reacties zoh Kongolese kinderen krijgen speelgoed De vader van een Italiaanse piloot die in Kongo gesneuveld is, stuurt een vlieg tuiglading speelgoed voor negerkinderen Kongo om een wens te vervullen van -..ji zoon. voordat deze met 12 kamera den bij Kindoe vermoord werd. Een vrachtvliegtuig van de Italiaanse luchtmacht zou vandaag met het inge zamelde speelgoed naar Kongo vertrek ken. Guiseppe Gonelli vertelde dat zijn zoon jor het vertrek van zijn laatste vlucht gesproken had over de armoede van de Kongolezen, die met hun gezinnen aan de rand van het V.N.-vliegveld te Kindoe wonen. Hij had toen gevraagd dat hun met Kerstmis speelgoed gestuurd zou worden. Klein Jeugdfestival in Arnhem (Van c correspondent) In alle Westberlijnse gemeenten hebben wij kerstfeesten georgani- zich eenzaam voelen zij per dag binnen, hoofd- krans te leggen op het daar kerstavond kunnen zakelijk van mensen die graf van de vader, wiens doorbrengen." begrafenis de dochter als HR gevolg van de muur niet lijners van 2.250.000 WestberlijnerS scheidt zelfmoord heeft de organisatie het deed wat haai zeer druk gehad. Onlangs had een lid van de groep een half uur lang een eenzame Westberlijnse aan de speéld had met het idee praat gehouden die vas', Advertentie AOSRAM (Advertentie) ijnhe» -eld i Tha. •eft hij I grhmikl. Al» r heeft cetegd. dl km. TTeefi hij he- vemrfien. «fan m.ski hij lirh »ehwldi« aan franduleuie voorstel hogen betreffende een faillissement." Een lid vertelde enige gevallen van de laatste tijd: „Enige dagen ge leden belde een jonge mensen vrouw ons op. Zij ver- wanten telde dat haar moeder in Oostberlijn ziek was en geschreven had dat 'ader gestorven was. Wat moest zij doen?" plegen gezegd en is nu blizo ge handeld te hebben. besloten was zich van het leven te beroven Intussen had de politie tijd naar het opgegeven adres te gaan. De poli tieman bleef er totdat de vrouw tot andere ge- die bloedver- dachten gebracht was. vrienden Onst-Berlijn hebben. Allen zijn volkomen te- De vrouw had gezegd in ieder geval niet met kerstmis alleen te wil- ergeslagen, sommigen len zijn.tiu ze niet naar dreigende hand aan haar oude moeder zichzelf te zullen slaan. OostrBerlijn kan gaan. LEEF GELUKKIG MET EEN (TOG)-AL-GEZONDE BODY Met Togal bevrijdt U zlcli snel en afdoend van reumatiek, spit, Ischias, verkoudheid, griep eri menstruatiepijnen. Met een flacon Togal in huis kunt U dié kwalen definitief de baas. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88. goed Op 3 en 4 januari wordt in Arnhem een jeugdfestival-klein-formaat gehouden. Deze culturele onderneming is het ant woord van de gemeente Arnhem op de activiteiten van het comité Jeugdfestival Velp. dat zijn jaarlijkse landelijke festi- il vanuit Velp voorbereidt,u"4" programma van een week vo< deel in Arnhem situeert. Het festival van de gemeente Arnhem - het Velpse jeugdfestival is voorname- ijk een particuliere organisatie heet .Ontmoeting jeugd en kunstenaar". Het staat open voor alle leerlingen van de hoogste klassen der middelbare en der kweekscholen. Deze tweedaagse ontmoe- ïs vrijwel overwegend op touw ge- voor de Arnhemse oudere school jeugd Na Velp en Rotterdam, dat nu en festival voor de werkende jeugd ter ..-ereld zal brengen zomer '621, is Arn hem de derde gemeente in Nederland de jeugd wordt gesteld tegenover de kunstenaar en prestaties op het gebied an de kunst. Vorig jaar is met succes al een soort gelijke ontmoeting in Arnhem gehouden. Voor de leerlingen die bij de inschrijving te laat kwamen er was een veel gro tere belangstelling dan was berekend zal in de paasvakantie, nog een ontmoe ting worden gearrangeerd. Euratom-contract voor Neratoom In Brussel is gisteren het contract ge tekend voor de door de N.V. Neratoom voor de Europese gemeenschap voor atoomenergie (Euratom) in Ispra (Italië) i te bouwen kernreactor, die als het Eco- project bekend is. Het contract is geslo ten. nadat eerder dit jaar door Euratom de inschrijving was opengesteld voor ver- scheidene in de Euratom-landen gevestig de maatschappijen. Dat de levering aan de N.V. Neratoom is opgedragen bewijst deelt deze N.V. mede. dat Nederland door de bundeling van industriële capa citeiten binnen deze N.V. in deze sector succes de scherpe buitenlandse con currentie kan weerstaan. De bouw en in stallatie van de reactor zullen in maart 1963 moeten zijn voltooid. Met het uitvoeren van deze order is een bedrag gemoeid van plusminus 5 en een half miljoen gulden. UNIECOLLECTE De jaarcollecte voor de scholen Tnet den Bijbel bracht op: Musselkanaal f 147. Akkrum 575. Blija 300.80. Droge- ham 511,45. Garijp 867, Menaldum 285, Suameer 468,25, Ternaard 691.75, Die ver 487.50, Klazienaveen 401,25. Weer- wille 416.50. Zuidlaren 784,55, Olde- markt 500,25, Hemmen 25.66. Zetten 414,85. Lopik-Jaarsveld 171,55. Maars- sen 300 Vinkeveen 679,50, Nederhorst den Berg 376.25, Oud-Beijerland 635, j Den Hoorn 248.15. Stolwijk 924,20, Tin- te 447.94. Yerseke 217,50. Wijk bij Heusden 284 35 Totaal van 200 lokale! comité's 133.341.75. Vorig jaar was dit I een bedrag van 118.706,09. j Gom. Universiteit viert dies natalis Ter gelegenheid van de 330ste dies natalis houdt de senaat van de Gem. Universiteit van Amsterdam op maan dagmiddag 8 januari a.s. een openba re vergadering. Prof. dr. J. G. G. Borst, hoogleraar in de inwendige ge neeskunde. zal een rede uitspreken. Aan dc heer V B Veenhof. seml arts te Amsterdam zal een eervolle vermelding worden toegekend voor zijn beantwoording van een door dc facul teit der geneeskunde uitgeschreven prijsvraag. In de komende zomer zal het 66ste lustrum van de Amsterdamse universi teit worden gevierd. ruggen van terdag cn drie kerstdagen voor de boeg hebben. De logeerbedden zijn opgemaakt, de bestellin gen zijn gedaan en de kaarsen gekocht. In de keu ken staat nog een stapel zilver, die gepoetst, en in een plastic zak ligt iets bloots, dat nog gebra den moet worden. Tijd om naar de kapper te gaan was er net niet, daarom loop ik met een doek om mijn hoofd, waaronder de pennen zitten van een eigen ..watergolf". In de serre staat geurend en majesteitelijk, nog onversierd, de kerstboom. In een zwak moment beloofde ik mijn oudste, dat hij dit jaar helpen mocht met het optuigen. Hij haalt bedrijvig de ballen en slingers uit de dozen. Het verbaast me niet als hij in de blijdschap van het evenement een bal kapot knijpt en door de schrik cr nog een laat vallen. Nee, het verbaast me niet. maar als ik buk om de glinsters op te vegen kraakt mijn rug als kruiend ijs. ..O moeder.^hier heb ik jouw enoel. die mag je zelf ophangen". Mijn engel. Toen iic zelf nog kind was heb ik hem gekregen van mijn 'grootmoeder. Een zilve ren engel, met ragdunne vleugeltjes. Hij heeft een bazuin in zijn rechterhand, waar je echt op blazen kunt. Zijn gewaad heeft een tik van de we reld gekregen: er zit kaarsvet op. Als de boom eindelijk klaar is, lacht mijn zoon: .Zeg moeder, als ik in die grote zilveren bal naar ion kiiJe heb je net zo'n dikke kop als ova" Hii vindt het zelf een heel geslaagde opmerking, dus griins ik maar wat mee Als hij in bed ligt rn de rommel opgeruimd is. steek ik een kaars aan cn ronk. in een gemakkelijke stoel, even een cigaret om het resultaat te bekijken. Dan hoor ik ineens heel duidelijk, dat 'mijn en geltje op zijn bazuin blaast. Heel zuiver klinkt het en welluidend. „Zeg waarom doe je dat? Voorzichtig alsjeblieft, ik ben zo zuinig op je geweest al die jaren, straks ga je stuk". Met een ijle stem geeft hij me antwoord: Waar om ik blaas? Omdat ik daartoe de opdracht kreeg. lïo&tang.e,£ó en horen. Jammer i® dat, heel jammer. Het is geen prettige gedachte om voor noppes te blazen. Maar ja, hoe kun je je als engel verstaanbaar maken als zij. die het horen moet, maar draaft, bakt en mop pert? Morgen, als ik lleen nog maar zilver in de boom kan hangen, voelen al die vrouwen al leen nog maar hun zere voeten en hun hoofd pijn". „Of hun rug", vul ik aan. ..maar vu alles goed en wel. dat is toch geen wonder? Het is ook geen kleinigheid om te zorgen, dat alles goed loopt! Je logees moeten toch kunnen slapen? Je moet toch eten al die dagen?" Ik lok hem opzettelijk uit zijn tent, hij is al zo oud, dat ik vrees, dat hij nu over een wereldgelijkvormig kerstfeest zal gaan pra ten. Daarom recht ik mijn zere rug: ik voel nog een restant vechtlust in me opborrelen. Maar hij zegt: „Ik maak me zorgen, dat je door alle kerst bomen het eigenlijke bos niet meer ziet. een kwaal van heel wat huismoeders. Waarom heb je het zo druk, waarom vraag je gasten? Immers omdat je fcést wilt vieren ter ere van het Kind? En bij een feest hoort nu eenmaal wat extra's, daar zul je dus ook wat harder voor moeten lopen. Maar het schijnt, dat ook jij van deze dagen voor kerst een rijstebrijberg maakt, waar je hijgend doorwurmt, terwijl je ondertussen alleen maar plichten ziet en dingen, die nog zo nodig gedaan moeten worden. Blijf alsjeblieft goed wakker en vergeet niet, dat je bezig bent met de voorbereiding van Gods ei gen feest. Nu denk je misschien dat ik ga ful mineren tegen kerstbrood, kerstklokken en „kerst stemming" Ach. ik hoor er zelf ook bij, maar toil je twee dingen even goed noteren: ik hang hier erg grtfag, maar ik voel me nogal onbelangrijk Belangrijk is alleen, dat je met een blij hart knielt voor je Heiland. Maar voor knielen is heel wat kracht nodig, weet je: ïk hoop, dat je dat nog kunt na al je geredder". Hij pakt bedachtzaam zijn bazuintje weer op, terwid hii dwars door me heen kijkt, maar juist als hij weer wil gaan blazen, glimlacht hij en -egt nog: ..Ik geloof dat je het weer ziet. Ga nu je zilver maar poetsen, ter ere van het Kind." MINK VAN RIJSDUt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2