Het laatste Kerstfeest Eerste stappen in blijde afdeling van artsenpraktijk van een Amerikaanse gemeenschap en geleid^ 2 KERSTBIJ LAGE 1961 Het „Cox.tred dxsh dinni N" JIET de „Pilgrim Fathers", maar de „Pilgrim Fellows" zijn in Dordrecht neergestreken. Zo kunnen tenminste de Ame rikanen worden aangeduid, die bij Merwede en Kil de „Pilgrim Fellowship" vormen. Het Is een naam met een bekende klank een naam ook, die Nederlan ders zowel als Angelsaksen veel zegt. Om deze reden ls h|] dan ook de aanduiding geworden van een unieke kerkelijke ge meenschap van Amerikanen. Aan gene zijde van de Atlan tische Oceaan worden de oor spronkelijk uit Nederland stam mende „Pilgrim Fathers" als het prille begin van een nieuw werelddeel beschouwd. En is het woord pelgrim niet één van de oudste betitelingen van een christen -die van het aardse naar het hemelse reist? Dominee Jack B. Rogers, nog viaar nauwelijks 27 jaar, is her der en leraar ran deze Pilgrim Fellowship", die uitsluitend in Dordrecht en omperinp opereert. Waarom dan wel alleen daar? Toeval ..Een toeval", zegt de van huis uit Presbyteriaanse predikant. ..Er is hier ten Amerikaanse kerkelijke gemeenschap gesticht, omdat hier een Amerikaanse za kelijke gemeenschap kwam. De nieuwe Industrie van Dupont de Nemours Nederland heeft zo'n tweehonderd Amerikanen naar de ze contreien gebracht. Tweehon derd Amerikanen, die. ver van huis, tijdelijk wortel moeten schie ten. Tweehonderd Amerikanen met geestelijke behoeften, zowel voor ouderen als voor jongeren." De ..Pilgrim Fellowship" moet als een zeldzaam verschijnsel worden gezien. Wat zijn opzet en vorm betreft, is hij elders ner gens te vinden, hoewel er toch bijna honderd Amerikaanse ker ken in het buitenland zijn. Het is allemaal het gevolg geweest van de gezonde opvattingen, welke in die Amerikaanse gemeenschap in Dordt bestaan. Anders dan in an dere landen en steden wilde men een kerk hebben, die nauw met het plaatselijk leven was geasso cieerd. omdat men als buitenlan der niet in een ghetto wilde leven. Tegelijkertijd wilde men de vrii- heid hebben een eigen kerkelijk program op te stellen met eigen financiële middelen. Wat daaruit is gegroeid. is een gemeenschap die onderdeel is van de Nederlands Hervormde Kerk. Dank zij het begrip, dat men bij de plaatselijke predikan ten vond. zijn de leden van de ..Pilgrim Fellowship" gast-leden van de Nederlands Hervormde Kerk van Dordrecht geworden. Ze hebben hun eigen zondagse dienst in de Pauluskerk. waar van de Nederlandse morgendienst een half uur werd vervroegd. Ze worden bestuurd door een raad, PILGRIM FELLOWSHIP OP THB HPCVOBMDE KFlk AM ALIA VAN SPLMSSTKAA i C OORORECHT - Tt* AMERICAN MINISTER THE PEY. J. H ROOMtS e .TEL N.. «m» JHli t te T-( 7fY***-' PAUL US KERK niet dat de Amerikanen hier uit verschillende kerken stammen. Er zijn baptisten bij, methodisten, lutheranen, leden van de United Church of Canada enzovoorts. Al len belijden we echter één Chris tus en dat Is het voornaamste." Aangepast Dominee Jack B. Robert met nol Amerikaanse kinderen bij het doopvont ion de Pauluskerk. die uitsluitend uit Engelsspreken den bestaat, doch zaken, welke het hogere beleid betreffen, wor den in een gemengd Amerikaans- Nederlandse commissie besproken. hier beoefenen. Aan het Inzicht en de stuwkracht van m'n Neder landse collega, ds Oliemans. heb ben we veel te danken. Vergeet de Fellowship- dienaten is aangepast aan die van de verschillende kerken, welke vertegenwoordigd zijn. Uit de Ne derlands Hervormde Kerk bij voorbeeld heeft men de omlijs ting van het Avondmaal overge nomen: het gezamenlijk zitten rond een tafel. De handdruk vóór en na liturgie en preek werd eveneens ingevoerd, hoewel er geen kerk in Amerika is, die de ze kent. Dat juist dominee Jack B. Ro gers uit Lincoln in Nebraska de ..Pilgrim Fellowship" leidt, is bij na even toevallig als zijn ontstaan in Dordrecht. De Amerikaanse predikant kwam op een werkelijk Amerikaanse wijze in zijn stand- Klaats terecht de tweede, die ij in ziin nog jonge leven kreeg toebedeeld. ..Om precies te zijn. ging het zo", zegt hij. ..Ik ben in 1959 naar de Vrije Universiteit in Am sterdam gegaan om daar dogma tiek te studeren. Ik was toen al een paar maanden in een ge meente van de United Presbyte rian Church werkzaam geweest, zij 't meer als verbindingsman dan als predikant. Toen de Ame rikaanse gemeenschap hier onder wijskrachten vroeg voor haar in de Torenschool ondergebrachte klassen, heeft mijn vrouw er een gooi naar gedaan. Ze is «en ge kwalificeerde onderwijzeres en ze werd dan ook aangenomen. „In het najaar van I960 arri veerden we beiden hier. Ik werk te voor m'n doctoraal, en Ik dacht zo dat Dordrecht een „nice and quiet town" was om m'n studies te beeindlgen. Well, mooi was het er wel. maar rustig is het niet gebleven. Wat ben Jij eigenlijk van beroep, vroeg men mij, on middellijk nadat we waren aan gekomen. Ik ben predikant, zei ik. Predikant, prachtig! luidde het antwoord. We moeten jou hier ook hebben!" Werkelijkheid De wens werd werkelijkheid. Hoewel dominee Rogers aanvan kelijk aarzelde hij wilde zijn studie niet in gevaar brengen besloot hij later toch het onver wachte beroep te aanvaarden. Op 19 maart van dit jaar werd hij als gast-predikant in de Neder lands Hervormde Kerk van Dor drecht bevestigd, na akkoordbe vinding van de United Presbyte rion Church. Vijftig procent van zijn tijd geeft hij nu aan de „Pil grim Fellowship"; de andere vijf tig procent gebruikt hij voor zijn studie. „We hebben hier een levende kerkelijke gemeenschap", ver klaart hij. „Mannen als Mister Nettleton en Mister Young ik noem slechts een paar namen, maar er zijn er veel meer. ook vrouwen zijn spillen, waar veel. zo niet alles om draait. Aan oudere zowel als aan de jongste kinderen worden zondagsschool lessen gegeven. Zelf houd ik me bezig met catechisaties. En dar. onze ..covered dish suppers". Op deze instuif-parties is elke Ameri kaan welkom, ook degenen, die geen lid van de „Pilgrim Fellow ship" zijn." In de Amerikaanse diensten treden ook gast-predikanten op. Sommigen van hen zijn Neder landse domineea van de Neder lands Hervormde Kerk van Dor drecht bijvoorbeeld anderen zijn aan de V.U. studerende. Amerikaanse theologen. Professor Berkouwer. die „Reverend" Ro gera gis zijn grootste. Nederland se leermeester beschouwt, heeft onlangs eveneens een dienst in de Pauluskerk geleid. Bekijkt men de boekenkast van dominee Rogers, dan ziet men daar vrijwel alle werken van laatstgenoemde staan. Ook alle de len van de Gereformeerde Dogma tiek van profeasor Bavinck staan keurig gerangschikt op een rij. zomede een groot aantal Ne derlandse verklaringen van het Oude en Nieuwe Testament. Nederlands „Jazeker, ik leea Nederlands' ikaanse predikai ik spreek het ook een beetje. Het viel in de eerste maanden aan de „Free" beslist niet mee. Toen ik In Amsterdam arriveerde, had ik in Pittsburgh firecles elf uur les van een Neder- andse gehad. Het meeste van de voor ons zo moeilijke taal heb Ik dan ook via de grammofoonplaat moeten leren. In 't begin was het bijna om wanhopig te worden. Ik bracht het tot een studie van twee bladzijden per dag, en dat Is waar achtig niet veel. als men op wil schieten. Op 't ogenblik gaat ai- les veel beter. Ik kan nu met ge mak veertig a vijftig bladzijden per dag in me opnemen." Dominee Rogers is niet voor de praktische kant van zijn werk naar Nederland gekomen. Wel voor de voortzetting van zijn the oretische scholing, die hij fn eigen land lang niet zo volladig vindt. Hoewel er in de Verenigde Staten bijna veertig Presbyteriaanse „colleges" zijn. is hij van mening dat hij de dogmatiek en de histo rische samenhang van de theolo gie 't beste aan de Vrije Univer siteit kan bestuderen. Hij be schouwt Nederland als een land met een groot theologisch verle den en een diepe theologische ach tergrond, zulks in tegenstelling met het veel jongere Amerika. Na zijn doctoraal wil hij dan ook hier promoveren, terwijl hij de ambitie heeft een leeropdracht aan een theologische hogeschool in de Verenigde Staten te krijgen „I feel at home here", verklaart hij. „ook al omdat Nebraska even vlak is als Nederland. Een voor naam ding in een vreemd land is dat men de taal begrijpt. Doet men dit namelijk niet, dan lijkt alles zo grimmig. Van de Ameri kanen. die in Dordrecht wonen, kan ik bijna zonder uitzondering het zelfde zeggen. Ze hebben even veel Nederlandse als Amerikaan se vrienden, de jongste kinderen zitten gewoon in Nederlandstalige schoolklassen, oudere kinderen hebben zich bij de padvinders aangesloten. We hebben hier ver schillende ernstige zieken gehad. Ziek zijn in een vreemd land houdt vaak een crisis in de heimwee-gevoelens in Niemand heeft er echter werkelijk last van gehad, want we hebben hier min of meer wortel geschoten". Het laatste Het zal het eerste en waar schijnlijk laatste Kerstfeest zijn dat dominee Rogers als geestelijk verzorger van de „Pilgrim Fel lowship" in Dordrecht viert. De Amerikaanse gemeenschap woont er slechts tijdelijk; als straks het werk In de fabriek van Dupont de Nemours door Nederlanders kan worden overgenomen, zullen „de arbeiders van het eerste uur" suc- flet briefhoofd met een pc Hjke boodschap voor onte can ds. Jack B. Rogèr cesslevelijk verdwijnen. Begin volgend jaar verwacht de predi kant het derde deel van zijn 135 zielen tellende gemeente te verlie zen. Zes tot acht maanden later zal de rest naar alle waarschijn lijkheid repatrléren. De ..Pilgrim Fellowship", die 70 aan het christelijk saamhorig heidsgevoel appelleert, die een oecumenische gemeenschap in de wereld der verscheurde protes tantse kerken wil zijn, staat op het punt spoedig te verdwijnen. En dominee Jack B. Rogers" Met z'n vrouw zal hij nog enke le jaren in Nederland blijven. Hij heeft de stille hoop dat hij zijn werk elders zal kunnen voortzet ten. Nee. niet in de grote steden, want daar zijn al Engelstalige kerken en predikanten. In het zui den van het land dan misschien, als „reizend predikant" voor ver spreide Amerikaanse groepen en groepjes? LINK VAN BRUGGEN ZES WEKEN IN PRAKTIKANTENHUIS TN DEZE DAGEN, nu De Bilt een abonnement schijnt te hebben op grauwe luchten, de dagen die je als vanouds toeleiden naar het Christusfeest dat je allen tezamen in de huiselijke kring pleegt te vieren, gaan mijn gedachten uit naar verleden jaar. Toen was er voor mij van de traditionele viering geen sprake en tóch beleefde ik het blijde feest in tenser, in ieder geval, volkomen anders dan de jaren ervóór. Ik bewoonde als semi-arts gedurende zes weken het Prak tikantenhuis in Rotterdam- Zuid; elke dag stonden mijn vijf collega's en ik 24 uur ge reed om op een ..alarm-tele foontje" uit te rukken naar een gezin waar een kindje op het punt stond geboren te worden. Tijdens de Kerstdagen hadden „mijn" vroedvrouw en ik twee bevallingen en dat ene geval vergeet ik nooit: de geboorte die ik letterlijk en figuurlijk mocht leiden onder de Kerst boom omdat de woonruimte van het jonge echtpaar in kwestie miniem was. Ze woon den en sliepen namelijk in een kamer-en-suite. En al waren het kleine roze wiegje, zorg zaam door de jonge moeder in gereedheid gebracht voor haar eerste, alsmede het vertrek iwaarin de Kerstboom stond) dan ook in de verste verte geen kribje en een stal, toch trof me de symboliek: zowel van die geboorte op Eerste Kerstdag als van de omstan digheden waaronder deze ge schiedde in een milieu dat toch uiterst eenvoudig moest worden genoemd. Maar laat ik over het Prak- tikantenhuis en „mijn" vroed vrouw wat duidelijker worden. U zult al wel begrepen heb ben dat ik nog geen man op leeftijd ben. Ik mag me nog maar sinds kort „arts" noe men en vervul thans, na be ëindiging van mijn studie, de dienstplicht uiteraard in de medische sector. Als een medische student zijn doctoraal achter de rug heeft, zijn theore tische opleiding dus heeft voltooid, wacht hem gedu rende twee jaar een klinische oplei ding. Deze kan hij onder meer volgen bij de Stichting Kli nisch Hoger On derwijs, waarby praktisch alle zie kenhuizen ter plaatse zijn inge schakeld. Een onderdeel van die klinische opleiding is: de no dige ervaring op doen bij bevallin- gen-thuis. Dit ge schiedt in het tweede klinische tenminste als je het eerste „met goed gevolg" doorlopen hebt semi-arts mag noemen. Je mag meewerken in de praktijk van een ervaren vroedvrouw, neemt je intrek in het eerder genoemde Prakti- kantenhuis, waar zich door gaans nog vijf semi-artsen blij ken te bevinden hoewel: ze zijn meer „uit" dan „thuis" en maakt gedurende zes weken gemiddeld zo'n dertig bevallin- gen-aan-huis actief mee. Als je huisarts wilt worden betekent dit de eerste confrontatie met je ongeregelde toekomstige werk, En wat een machtig, en over het algemeen blij facet ervan! Iedere praktikant houdt de zelfde vroedvrouw en om te beginnen gaat hij met haar kennismaken. Mocht hij het nog niet weten dan komt hij er nu en in het vervolg wel ach ter: dat het gilde der vroed vrouwen een monument waard Is. Kundige, ervaren, doortas tende en moederlijke dames, die dat schijnt óók een van de stereotiepe eigenschappen der vroedvrouwen te zijn de gave van de humor in ruime mate hebben meegekregen. Dat ervoer ik niet alleen, maar werd me ook duidelijk uit ge sprekken met m'n collega's in het Praktikantenhuis. Nu moet ik daar natuurlijk een paar staaltjes van vertel len, want ik voel wei dat de anecdotische noot in een „ver haal" als dit niet mag ontbre ken Welnu, in de volgende ali nea's kómen er een paar. Van de vele, want ervaren vroedvrouwen zouden over Kerstfeest en geboorte, deze twee horen bij elkaar. 1 IDIt inspireerde een onzer redacteuren. Ton van der Hammen, om een jonge arts. thans in militaire I dienst, naar enkele van zijn I indrukken te vragen die hij verleden jaar omstreeks de- Ize tijd opdeed tijdens zijn verblijf van zes weken in het z.g. Praktikantenhuis te Rotterdam-Zuid van waar- Iuit hü de eerste stappen j deed in het beoefenen van praktische verloskunde bij Ide patiënten-thuis. Uit de gegevens die deze jonge arts en een der I vroedvrouwen waarmee de i praktikanten samenwerken ter beschikking stelden I groeide bijgaand artikel. I' dat, ofschoon het Kerst- I feest er wel in voorkomt daarom nog niet als een specifieke Kerstbijdrage be hoeft t spe hoi worden beschouwd. irage De- schouwd. haar praktijk onderhoudende mémoires kunnen schrijven die ongetwijfeld „bestsellers" zou den worden, ware het niet dat veel van haar ervaringen nu eenmaal voor publikatie on geschikt zijn. Aankomst van de vroed vrouw in de kraamkamer. Pa, die alles al keurig voor el kaar heeft en met een jaloers heid kwekende deskundigheid de vroedvrouw assisteert. Na afloop felicitaties en compli ment van vroedvrouw voor va- der, Kraamvrouw (lachend): „Dit is m'n buurman, die kèn het zo goed. Daarom heb ik er hem ook maar bijgehaald. M'n man is in de huiskamer.." „Baby" betaalde zélf Of het verhaal van die bevalling, enkele tientallen ja ren geleden, in een heel arm gezin. Het kraamgeld, waar voor men destijds nog geen vergoeding kreeg, kon niet worden geïnd en toen het gezinnetje naar Overijssel trok liet de vroedvrouw het maar zo. Maar zeventien jaar la ter rolde een enve loppe met een post- chèque van veertig gulden de brieven bus van de vroed vrouw binnen. In het begeleidende briefje stond: „Hier bij alsnog het kraamgeld voor mjjn geboorte, Van mijn eerst verdien de loon Vroedvrouw en praktikant zijn ovei het algemeen snel op elkaar inge speeld. De prena tale zorg doet zij; tot 10 dagen na de geboorte geschiedt het dagelijkse be zoek bij toerbeurt. En de bevalling leidt veelal de praktikant in aanwezigheid men. Zijn doel is ergens driehoog; hij zet zijn karretje tegen de pui van „het per ceel". belt aan en ziet op tweehoog een (kennelijk) werk- stershoofd uit het raam ver schijnen waaruit een sonoor „Wabliefu?" klinkt. Prakti kant, naar boven roepend: „Ik kom voor de kfaamvrouw". Reactie van werkster, tas en fiets ziende; „Ze komme voor de kraan mefrau!" Het is eigenaardig, maar in mijn praktikantentijd, waarin dus ook Kerst, annex Oud en Nieuw vielen, schenen heel wat baby'tjes ia d? zeer vroege morgenuren geboren te moe ten worden. Kijk eens. als je 's nachts om één uur of desnoods tegen tweeën er- uit wordt getrommeld, dan is dat nog te „verteren", maar 's morgens vroeg in je laat ste slaap... Dat valt niet mee hoor ook al doe je het na tuurlijk met liefde. Zo in de grauwe morgenschemer met als enig gezelschap wat voort- bolderende melkauto's en jij maar zoeken naar „je" adres, de plattegrond van Rotterdam bestuderend en moeizaam straatnaambordjes ontwarend, onhandig manoeuvrerend met één hand aan het fietsstuur en de andere aan het hengsel van je zware „paraattas" is be paald geen opwekkende bezig heid, temeer als Ihet dan nog mag sausen... Op de bon Met het geen richting kun nende aangeven in „het ver keer" loop je zodoende óók nog gevaar op de bon geslin gerd te worden. Hoewel, dat mag tot eer van de Rotter damse politie gezegd worden: ze kénden ons en we hadden een streepje vóór. En wérd je aangehouden wegens „de vei ligheid van het verkeer in ge vaar brengen" met je gehas pel dan groeiden uit de con frontatie onmiddellijk: weder- Eén confrontatie politie- praktikant-vroedvrouw mag hier niet onvermeld blijven. Het overkwam een van mijn collega's die bij wijze van uit zondering in het gelukkige be zit van een zij het dan zeer oude motorfiets was. Toen hem een nachtelijke oproep ge werd waarbij zeer veel haast geboden was werd afgesproken dat hij samen met de vroed vrouw naar de bewuste kraam vrouw zou gaan. Zo gaf nach telijk Rotterdam-Zuid ergens het volgende beeld: een dame, ijlings voorttrappend op haar rijwiel en daarnaast, stapvoets met haar oprijdend, een jonge man, op zijn zacht bassende motor. Geen van beiden, den kend aan het werk dat komen ging, vermoedde dat ze samen in de ogen van de politie een „verdacht tafereeltje" aan het opbouwen waren. Vier vraag- ogen. daarna homerisch, erg oneerbiedig gelach waren het gevolg, toen een politieauto „langszij" kwam en één der Hermandads aan de vroed vrouw vroeg: „Valt deze per soon u lastig, dame?" Deze scène werd van politie zijde met brede grijnzen afge sloten. Of afgesloten eigen lijk niet: de donkerblauwe wa gen reed het tweetal netjes vooruit om ze naar het aan gegeven adres te begeleiden.... Het WONDER Deze praktikantentijd is een van de hoogtepunten uit mijn beginnende loopbaan geweest; ik zou haar voor geen geld hebben willen missen. In de eerste plaats niet om de pret tige samenwerking met „mijn vroedvrouw". In de tweede plaats niet om de schat van ervaringen die ik in betrekke lijk korte tijd mocht opdoen, waarvan de aan mijn docent overgelegde rapporten getuige nis afleggen. In de derde plaats niet om het voorproef je van het grote voorrecht, dat mij straks hopelijk staat te wachten: regelmatig bij al le ziekte en verdriet waarmee je in aanraking komt het WONDER van het op aarde komen van nieuw levert te mo gen meemaken. Een jong moedertje moge me dan al eens hebben toege voegd: ,,U zou het maar eens moeten krijgen, dokter..." e n een angstige vader moge zich al eens hebben laten ontval len: „Jullie, dokters, zijn na tuurlijk gehard in die dingen", waarop ik toen heb menen te moeten antwoorden dat het meer een kwestie van „wen nen" is, doch, nader be schouwd, geloof ik eigenlijk dat het ook geen kwestie van „wennen" genoemd moet wor den. maar dat je elke geboor te weer als iets nieuws be leeft. Als eer. nieuw wonder. Een wonder van God. TON VAN DER HAMMEN gaat i Als de Amerikaanse dienst de Pauluskerk begonnen is, tri den de kleinsten in één van zalen bezig gehouden. vroedvrouw, het eerste heen en het er alles voor elkaar te hebben en de vroedvrouw pre cies op het juiste ogenblik te laten roepen. Verkeerde man Aangezien vele geboorten bij nacht en ontij plaatshebben, hebben de praktikanten in „het huls" om de beurt een week nachtdienst. Dat wil zeggen: de man in kwestie „slaapt" ln de kamer waar de telefoon staat. Slapen is er overigens niet veel bij, want vijf tele foontjes per nacht is „heel rustig" en kwam er niets dan wordt de „telefonist" de vol gende morgen uitbundig gefe liciteerd. En dan gebeurde het wel eens dat de verkeerde man uit bed werd getrommeld. Wat het „slachtoffer" dan zei als hij met zijn fietsje (auto ls nog een visioen) en „lood- gieterstas" (de gelijkenis is frappant) op het punt stond in de grauwe, vaak natte don kerte te verdwijnen, laat zich hier niet navertellen. Dat be grijpt u wel. Ja. die „loodgieters-" alias verlostas. Daarover gaat ook een mooi verhaal in het Prak tikantenhuis. Het moet een van mijn voorgangers zijn overko- MET DE ZORG en toewijding, aan onze Ker ummers besteed hebben wij als krant een traditie geschapen, i die wij met dit nummer gaarne voortgezet willen zien. De krant zoals zij elke dag zich bij de lezer en leze- - res aandient getuigt van haast. Het ene nieuwsbericht verdringt het andere, en zo er al een beeld onstaat, dan is het óók i dat van de ongedurigheid. De tijd, gelaten tot bezinning, is meestal kort, tè kort. Te klemmender de plicht om niettemin te laten - doorklinken de Boodschap die de tijd, ook de haastige tijd 1 waarin wij leven, verduurt. Is het wonder dat zij die de dagelijkse krant maken zich ge- 2 lukkig prijzen wanneer zij eens de kans krijgen tot wat dieper - bezinning, tot wat breder ademtocht? Daartoe biedt de voorberei- 2 ding van het jaarlijkse Kerstnummer gelegenheid. Het Kerstnum- nier is niet anders dan de „gewone" krant, in zoverre wij ook in de gewone krant gaarne de stem van het Evangelie laten horen. Maar het is wei anders, aangezien het hier geconcentreerd geschieden 1 kan en het nadrukkelijker getuigen kan van rust die ook temidden r van onrust nog mogelijk is. Daarom ook dat dit Kerstnummer weer geheel is voorbereid 2 en samengesteld door dezelfden die de „gewone" krant verzorgen. 5 En ook ditmaal zijn directie en hoofdredactie erkentelijk voor de toewijding waarvan deze Kerstbijlage het resultaat is. Als reeds zovele jaren, waren opzet en rechtstreekse verzorging bij onze re- dactcur Jos van Hofwegen in goede en vertrouwde handen. Hij is door velen terzijde gestaan, onder wie verscheidenen die daartoe in de gelegenheid waren omdat weer anderen een deel van het werk voor de dagelijkse krant hadden afgenomen. Elk nummer van een krant is het product van teamgeest, deze Kerstbijlage al 1 evenzo. 3 Hopen wij, dat dit Kerstnummer onze lezerskring goede uren zal verschaffen, vooral omdat het wil vertellen van Hem die, om haar te redlen, is afgedaald in een wereld zonder uitweg in zichzelf. DIRECTIE EN HOOFDREDACTIE.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 14