AMSTERDAM BLUES ROES i (GE) VRAAG(D) GESPREK Triptiek "Ruimte voor ons.... ijna voltooide reió tM Rivierwater Je naam HERFST ZATERDAG 16 DECEMBER 1961 Voor de tweede keer brengt ruimte een expe- rimentele pagina. Veel I hoeven we er eigenlijk niet over te vertellen. Je ziet het (met naam en toenaam) allemaal wel onder de titel I I liefste breng mijn handen weg naar het land waar de aarde nooit meer gaat slapen naar het land waar in het water de vissen elkander niet eten waar takken de wind bewegen omdat het anders nooit meer gaat waaien liefste laten we daar gaan wonen waar de zon op de schoorsteen staat inplaats van een klok waar kinderen wijzer zijn dan geleerden die op tien vingers twaalf uren proberen te tellen waar blinden kunnen zeggen zie wij zijn blind en zij behoeven zich niet te schamen waar gebedeld wordt en gegeten liefste laat ik in jou gaan wonen in je land vol heerlijke onrust in je zee van bekoorlijke vissen in je aarde van zachte nagels en woon jij in mij in mijn kamer van koude met affiches vol schaatsenrijders breek met je ogen de handen van mijn lippen open liefste eet mijn mond op ik wil niet niet meer spreken. ARIE GELDERBLOM De dichter greep. En zag dat de lucht tussen de dode tak en zijn trillende hand tot glas werd. Doorschijnend en blauw werd het bevroren oppervlak boven de aarde en onder de hemel. Traag groeide de aarde onder de hemel vandaan en draaide in grote langzame wentelingen boven de De zon kwam naast de dichter staan en trachtte de aangerichte glaswording te herstellen door de harde weerstand van de lucht, op te nemen en achter zich in de duisternis te werpen. De gedachten van de dichter stonden tussen de gevechtsklare ideeën van lucht en licht; van aarde en hemel. Langzaam werd de vaste vorm van de lucht tot een taaie vloei stof. Tussen de zwevende bomen dreven de huizen. De kinderen speelden geboeid met planeten en dronken de sterren. De doorzich tigheid van het glas was door het vloeibaar worden, slepend traag verdwenen. Alles was donker en stil tussen de Kieren van de steden en dor- Op deze tweede experimentele pagina .gevecht met een uoord" een (ge)Vraag(d)Gesprek met de schrijver G. K. van het Rere. 't Is al een tijdje geleden, dat we bij hem zijn geweest, maar we heb ben de navolgende regel voor déze .Jiuimte" bewaard. „Meneer is niet thuis", hoor den wij tot driemaal toe, toen wij probeerden de schrijver G. K. van het Reve tot een inter view te verleiden. De vierde maal bleek het echter moge lijk hem nu kennelijk over tuigd niet met studenten te doen te hebben te bezoeken. Vol verwachting belden wij aan op een pand dat gelegen was aan de O.Z. Achterburg wal. Hij opende zelf de deur (een fijn democratisch trekje) en ging ons voor naar „de ten -v de dichter. De witte paar den in de stallen achter de rand van de horizon verloren hier door hun lichaamswarmte en de geur van hun hart. Voor de tweede keer kwam de zon naast de dichter staan. Het ondoorzichtige, vloeibare glas werd opnieuw de vijand van het licht. Fel was de hitte van de hartstocht die lag onder de strijdende wolkendieren. Van uit het binnenste van de zon kwam de gloeiende kern met he vige kracht los en in één moment werd een gasvorm van de lucht geschapen. Het heelal werd één ogenblik doorzichtig. En de dichter zag hoog in de lucht een glimmende insect waarachter Het woord als een brandende vlag wapperde. De dichter 'as het woord en schreef het tegen de bewasemde ruiten zodat de men sen, die binnen zaten, het in spiegelscr.rift konden lezen. CEES VAN DOP „Portret van een kettingroker" GERT DE JOODE l De nachtinkl nachtinkt staat nog nat de schem ring te begraven daarna het ruisen ln kalme gli. met sluiers i rond de grond 4at is vergeten grootheid CEES VAN DOP Buiten zijn dan mannen haastig met snelle ogen dragen zij hun verveling in de vorm van tassen en parapluus door de morgen Zij lopen een kind om missen de geur van een hloem vergeten mij te groeten op kantoor pakken zij de dag uit hun tassen mompelen een goede morgen Soms staat 's avonds een boom voor mijn deur zacht neigend met het warrige hoofd spreekt zij een zegen uit over de vogels de stille dieren en mij maar ik moet weg ik heb steeds haast geen tijd voor bomen. Zingt er een vrouw lang blond lichtblauw achter de ramen glimlachen bloemen en plakboeken van vroeger en ook speelt een draaiorgel dat is alles ik geef het een dubbeltje. Steeds maar weer stel ik vragen aan voorbijgangers aan warme meisjes aan mijzelf verwacht geen antwoord hen al weer weg alleen 's nachts is er tijd maar dan slaap ik. werkkamer van de auteur". Wij zullen u dit vertrek niet in details beschrijven. Van het Reve zelf is daar trouwens veel beter in. Het meest in het oog lopend waren de wit-ge- pleisterde muren, behangen met enkele kitsch-schilderijtjes die, volgens Van het Reve, zo lelijk waren dat het niet mooi er kon. Nadat we vervolgens een vertederde blik hadden ge slagen op zijn poes, vanwege de kleur „Kous" geheten, zou het interview een aanvang ne- Genoemde aanvang werd echter geen succes, zelfs een fles landwijn vermocht niet on ze tongen losser te maken. De vraag of we dan geen lijstje met vragen hadden meegeno men moesten wij helaas ont kennend beantwoorden. Van het Reve begon daarop in ar ren moede zelf maar te praten. Over zijn voorkeur voor Toer- Senjew en Hermans, Ibsen en 'Neill en de schilder Willink. Over zijn afkeer van de expe rimentelen: „Zij vergeten pro fijt te trekken van hun voor gangers, ze zijn geen revolu tionairen, maar losgeslagen kleinburgers" en „Wij zouden de beleefdheid moeten hebben om begrijpelijk te schrijven". iiiiiiiiiiiiiimimiiiiiuiiiiiiiiii) (VANUIT MIJN VENSTER GEZIEN) daar staan de bomen met twee duiven die daar wonen beneden zijn twee katten snachts kun je die horen en overdag de vogels het is hier hoog De redacteur van Tirade ge looft trouwens helemaal niet dat het nodig is te revolteren. „Wij leven in een grote tijd" en is van mening dat er voor Europa nog een tijd van grote nabloei komt. „Al die angst voor een atoombom is alleen maar de projectie van een le vensangst". In dit verband is het wel aardig te lezen wat een zekere heer J. de Kadt schrijft in het 26e nummer van Tirade „Over vijfentwintig jaar be grijpt niemand meer hoe men zich zo druk kon maken over de apocalyptische verhalen die rondom wat atoomkernen draaiden" (vijftien jaar na Hi roshima begrijpen wij niet Van het Reve is een harde werker. Hij staat vroeg op, verricht de nodige huishoude lijke arbeid en begint om streeks twaalf uur te schrij ven. Dat is trouwens wel no dig. Het is bekend, dat hij soms dagen lang één alinea herschrijft en bijschaaft. „Natuurlijk is het leven logisch gezien zinloos", zegt hij aan het eind van ons be zoek, „het heeft echter een niet onder woorden te brengen, dieper verborgen zin." Deze zin te zoeken en te vinden is een levensnoodzaak. „De mens die deze zin gevonden heeft, gaat het leven anders zien", zegt Van het Reve, die het evangelie als waarheid accep teert maar er een geheel sym bolische betekenis aan hecht. „Een geloof dat speculeert op een beloning (de hemel) kan niet echt zijn", vindt hij. Hij gelooft daarom ook niet aan een leven na de dood. „De mens is daar niet belangrijk genoeg voor". de toren van een kerk en een fm-antenne en een waslijn en een dooie kraai die langzamerhand wel zal stinken hoger dan die twee dit is het mooiste raam je kunt de wolken zien soms vliegen er vogels en als het regent kun je de druppels daar het eerste horen. HANS KREUZEN de zinledige gebaren van het rivierwater zijn geboren achter witte blauwdrukken van het zonnespectrum mogelijkerwijs gestapt uit de naadloze muilkorf van de wind zoals je weet of zoals je niet weet maar ik wist reeds lang dat je handen te koel waren om te huiveren hierom. CEES VAN DOP Wat eens geweest is, vindt geen wederkeer. Maar boven de chaos van het leven staan k de vingers der techniekdie met onfeilbare zekerheid licht brengen in dit dionysch p ongewisse. ft Foto: PETER MOLEVELDto <5«tire spelemeien, zich vermeien in jasmijn in de witte kelken van een heerlijke bloem benedijen alle lieve maagden die gras gebruiken in de olielampen voor katoen konterfeitsels maken van je vorige gezicht en het in de ruimte hangen. je liefste vriend ontlopen en zijn schoonheid aan de duivel verkopen... in de bus naar alle mensjes kijken hoe ze lekker verkouden hun neusjes in de eigen mensdamp waren opletten hoe je moeder met saamgeperste oren luisteren hoe alles klinkt wat menselijk heet kijken hoe een mooie CLAESINA HULZEBOSCH erveeld sluit de wind zijn ajé er zijn genoeg mensen 'ronken geworden en velen ebben glazen laten vallen an wanhoop van ellende voor nie weer bijeenrapen i dokter gevonden hadden onder verbinden) i lopen zij tastend door de nacht H hun armen in verband spelen f biljart met de maan ARIE GELDERBLOM je naam in het koper van de zon (de krassen aan de uiteinden der letters komen door jg wisselvalligheid) Elke dag is het licht van de zon achter de verre wolken met te zeggen woorden Een rode trompet moet er klagen in de holte van de nacht Het thema" is de warme melodie l je CEES VAN DOP .k zo'n •g prak- Mens erger je niet ganzebord hebben het met Sin terklaas overtuigend gewonnen van mitrailleurs, kanonnen en tanks. In een Zwols warenhuis werden vijf keer zoveel spellen verkocht, dan in vorige jaren. En wie durft nu i weren, dat niemand folder gelezen heeft? log te be- Kop in een onzer ochtendbla den: „Ambtenaren: Ons geduld is ten einde". Dat vinden we brutaal; wij zeggen toch ook niets als we uren voor een loket Met de lichamelijke fitheid van de leerlingen op de Ameri kaanse lagere scholen is het maar droef gesteld. Slechts ongeveer dc helft van de 200.000 kinderen. vaardighcidsdiploma's deelgenomen, heeft t voldaan. Aan de iels zwaardere eisen voldeed slechts 10 pet. De meeste kinderen waren dus niet fit; voor de verdediging van een zo belangrijk land als de Ver. Stalen moet toch worden gezorgd voor een strijdbare gene ratic. Oorzaak van dc fitlooslicid is de televisie. Dc televisie is dus een staatsvijand. Iets, dat van dc Nederlandse t.v. nic' eens gezegd kan worden, al zouden wc liet nog zo graag willen De Indische douane heeft vorige week in Calcutta gesmok keld goud ter waarde van onge veer 150.009 gulden in beslag genomen. Het wis verborgen in een jasje met 168 zakken, gedra gen door een Indische reiziger, die uit Bangkok kwam. Zou het een maat- of een confectiekos tuum zijn geweest? Als het laatste liet geval is, moeten wij pak hebben. Lijkt ons tjsch (hoewel een treinkaartje zoeken een speld-liooibcrgkwcsti gaat worden). Het hoogste gerechtshof in Italië heeft bepaald, dat men ook in een auto met beslagen ruiten zijn vrouw niet mag zoenen. Wij vragen ons af wie er bjj deze Hoge Raad beslagen zijn. Sinds dc opening van dc ten toonstelling van dc jongste werken van Henri Matisse in New York, nu acht weken geleden, hebben 116.000 bezoekers het museum bezocht. Slechts cén van die 116.000 is het opgevallen, dat een der collages al die tijd ondersteboven heeft gehangen. Deze waarschuwde de directie, zodat het schilderij omgekeerd kon worden. Wjj geloven, dot het schilderij toch nog verkeerd hangt: volgens ons moet het dwars worden opgehangen (liefst een beetje fluiterend). lyciiuc C(. i verb*» znn be „Heeft geen titel" GERT DE JOGDE Verschillende malen is ons gevraagd om adressen van literaire tijdschriften. Voor geïnteresseerdenhier vol gen er een paar: Gard Sivik: E&senburgsin- gel 117a. Rotterdam; De Gids: Singei 330, Amster dam; Kentering: van Fo- reestweg 40, Delft; Podium: postbus 6, Koog-Zaandijk; Maatstaf: p. a. Daamen N.V., Postbus 79, 's-Graven- hage; Tirade: p a. G. A. van Oorschot, Buitenplaats „Donkervliet", Loenersloot. de laatste jagers doelloos in de onthoofde bossen k de herfst verdwijnt in durf0 draden onder de zuigende Cc wolken; ik sluit een vei met de echo der zon maar wil een boom zijn zonder takken staan als een spijker in terend licht t WIM ROlk Er uit gelich Tom E. Leidschendam. Je 1 haal en één gedicht blijven h De andere krijg je terug. Red ze overtuigen ons niet (helemaa nc Jan de J. Amsterdam. J( daad van ontkenning is óók de ze. 't Zei ons allemaal nogal t J. B. Oegstgeest. We durven I bijna niet. Maar daar het vri den zijn, die je de feilen dun te vertellen: 't is néé geword Het motief kom je t.z.t. in e >u duelloog tegen. brievenschrijv V. Petra W. Rotterdam. Wij men" allang niet meer van Kerstmissen. Bert J. Voorburg. Daar een der blad daar al uitgebreid i o heeft gedaan en we zelfs dur^ri

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 18