STEEKJE STEEKJE van lespapier Open briel ■laak 'n gal in plastic-emmer ZIT 196 ZATERDAG 9 DECEMBER 1961 na Initiatief van Cécile Dreesmann Enige maanden geleden heeft - zoals wij toen schreven de isumentenbond een onderzoek igesteld naar de eigenschappen i aantal centrifuges. Hoe tstekend bepaalde centrifuges uit het opgemaakte rapport loorschijn kwamen: één min- prettige eigenschap hadden •bijna al die droog-apparaten, JÖeraan de centrifuge, zodat er frten teiltje gebruikt moet worden het water in op te vangen. c. j>j Doe het eens anders, zo advi- t- fleerde toen een praktische huis- %trouw. Maak in een plastic em- ïrtner een gat ter hoogte van de ian de emmer de uitmonding ^.jan de tuit wordt afgetekend, »?taarna dit gedeelte kan werden (ingesneden. Hierbij moet de vtmnmer natuurlijk eerst tegen de tuit worden geplaatst, anders zit u met een te hoog of een te laag igat. Bij het centrifugeren kan het water dan via het gat in de tus- tmmer lopen. Weliswaar doet eld- dan nog maar een gedeelte van de emmer dienst, maar het wa ter wordt nu tenminste zonder morsen afgevoerd, terwijl daar naast een emmer door het heng sel gemakkelijker weg te dragen is, dan een teiltje. Hel atelier berieden. Nadat we een paar weken geleden de heer C. Jongsma, die vele jaren de bloemen- en plantenrubriek op deze pagina met zoveel zorg heeft samengesteld, hebben uitgezwaaid, willen wij nu graag mevrouw A. C. Muller-Idzerda aan u voorstellen. V'ij vinden het namelijk bijzonder plezierig, dat zij van nu af aan om de veertien dagen deze rubriek voor „Blad-Zij" gaat verzorgen. Mevrouw Muller is (zo getuigen haar boeken wel) niet alleen een deskundige op dit gebied, maar tevens iemand die op echt vrouwelijke manier door bloem en plant een bepaalde sfeer in huis kan creëren. Hopenlijk zult u daar in üw huis de vruchten van kunnen plukken En om haai dan nu zélf aan het woord te laten: DE VRUCHTEN van de herfst Wanneer de bloe men schaarser en duurder worden biedt de natuur besdragende hees- ook In huis voor Eén enkele tak in een kruikje of oude fles kan in zijn soberheid soms als .blikvanger wedijveren met een bewerkelijk bloem- stulije! Probeer er oog voor te krij gen en bedenk dat de vorm van de dikwijls bladerlo ze takken in elk geval een vaas met nauwe hals recht vaardigt. Mis schien staat er er gens in een verlo ren hoekje nog wel een oud soyakruik- je, een likeurflesje of een mandfles op zo'n herfstdecoratie te wachten! Zorg steeds dat de bestak minstens twee keer zo lang is als de hoogte van vaas of fles. Te korte takken maken een domme indruk. Naar gelang van de min of meer decoratieve vorm kunt U van één tot drie takken gebruiken. By het verwerken van meer dere takken bouwt U Uw stuk je in driehoeks verband op. De langste tak zet U achteraan in het midden, de rechter snijdt U wat korter af en de linker nog weer korter, zodat een on- gelijkbenige driehoek ontstaat. Een dergelijke asymmetrische schikking is altijd in evenwicht. Stel dat U maar één tak hebt kunnen bemachtigen en dat de hals van de vaas iets te wijd is, waardoor het effect verloren gaat. Snijdt dan van de houtige steel een of meer stukjes af en steek deze als spietjes achter de tak en tegen de hals. Is dit" nog niet voldoende, dan k'int U een wigje maken, door een kant te splijten. Uw tak er daarna tussen plaatsen, zodat hij niet kan wegzakken. Nog een manier om heester- takken op hun plaats te hou den is een T-vormig stukje lood of bladtin, dat altijd weer dienst kan doen. De korte armen van de T worden om de steel ge slagen en de poot aan de achter zijde over de rand van de vaas gebogen, waardoor de tak muurvast zit. Het lood of tin kan daarna met een blaadje gecamoufleerd worden. Zet uw bestakken liefst in water met chrysal (bij elke bloemist verkrijgbaar), waar door ze langer houdbaar zijn. Weliswaar rijpen de vruchten dan nog verder na, maar hun uiterlijk is toch heel wat fris ser, dan wanneer ze. droog be waard, door de droge kamer lucht rimpelen A. C. MULLER-Idzerda De ontbijtboel... bedden op maken.... stoffen en eventueel zuigen... de twaalfuur-boterham 's middags wat strijken of verstellen.. boodschappen doen... koken... afwassen.... en dan is de dag weer om. Zo gaat dat met een kleine variatie el ke dag weer, tenminste, bij de meesten van ons. Want dit is toch het gemiddelde dagpro gramma voor haar, die vol gens de wet „geen beroep" hebben, maar gewoon huis vrouw zijn. Maar als u dan aan het einde van die dag de ba lans eens zou opmaken en u af vragen: wat blijft van al dat werk over, dan luidt het ant woord: niets. Want practisch alles, wat we dagelijks doen, wordt toch weer ongedaan ge maakt. Het keurige bed ligt er de volgende morgen weer net zo bij als toen u er de dag ervoor mee begon, 't Gaat er eigen lijk in hoofdzaak om de boel thuis zo te houden, als het is... Of: misschien trekt u 's mor gens de deur achter u dicht om ja, dat is voor mij moeilijker te omschrijven, want de beroepen, waarin vrouwen tegenwoordig werkzaam zijn, lopen niet alleen sterk uiteen, maar zijn legio. Wel licht kunt u "s avonds wél zeggen, r overblijft". al zou uw werk zelfs in een of andere kast worden opgeborgen en na een tijdje naar een stoffig archief verhuizen. |gï (dan wel dienen i_.i e, om er dg aardap pelen in te pakken om bij mezelf te blijven....) u kunt iets laten zien. - Voor de huis vrouw, zowel als een baan, heeft Cé cile Dreesmann iets willen doen. In het eerste geval is haar uitgangspunt voor de huisvrouw een gelegenheid te scheppen iets te creëren, dat blijft. Voor de andere categorie kan dit op eigen initiatief bezig zijn met iets zo volkomen anders een fijne afleiding zijn, een rust ge vende hobby, Waarbij niet veel komt kijken. Nu u de naam Cé cile Dreesmann hebt gehoord, weet u misschien gelijk waar het om gaat... borduren! En wel v a de schriftelijke weg... een schrifte lijke cursus in borduren dus. Een tijdje geleden is zij hier als eni- zitten sus haar eigen stempel mee te geven: die van borduurkundige bij uitstek. Schrikt u voor het ge val u niet ..twee rechter handen" hebt nu niet. het gaat mevrouw Dreesmann niet om aller-ingewik- keldste zaken, nee haar bedoe ling is de grondslag te leggen waarmee u later alle kanten uit kunt. Het is al evenmin haar be doeling u iets te leren, dat u nog van de lagere school kent. Cécile Dreesmann óók bekend van haar radiopraatjes heeft na melijk haar lessen aangepast aan deze tijd; wie zich ervoor inte resseert leert min of meer bor duurwerk te maken, dat het pre dikaat ,,20e eeuwse kunstvorm" zou kunnen meekrijgen. Basiscursus Zij heeft daartoe een basiscur sus ontworpen van twee maal vier lessen. Met de toegezonden ma terialen, garens en naalden kunt u op een merklap via een schrif telijke handleiding aan de gang gaan en na afloop van die vier lessen (elke maand één) wordt de merklap opgestuurd, bekeken en beoordeeld. Gedurende de tweede cursus worden er weer twee werkstuk ken gemaakt, waarbij dezelfde procedure wordt gevolgd. Al be zig zijnde hiermee heeft u intus sen zoveel opgestoken, dat u na afloop van de cursus zelf verder kunt gaan met wat u steek voor steek in een opbouwende volgorde hebt geleerd. Het zal van uw ei gen creativiteit afhangen in hoe verre u daarna zelfs vrijer kunt gaan experiménteren.... 't Gaat dieper Omdat we zélf (u mag het best weten) sinds jaren niet meer aan zelfs de eenvoudigste kruis steken zijn toegekomen. hebben we de initiatiefneemster van de ze originele en zo typisch vrou welijke cursus eens opgezocht in haar atelier aan de Amsterdam se Anna Vondelstraat 1, al was het alleen maar om geen domme dingen over die moeilijke kunst van apart borduren te vertellen... Al pratend met Cécile Dreesmann kregen we echter de indruk, dat zij met die lessen nog iets anders heeft voorgehad, dan slechts de mogelijkheid te scheppen andere en iets gezelligs en leer- te bieden, 't Gaat zoge zegd wat dieper. Manchetten we. eerlijk gezegd, verwacht ie mand te ontmoeten, die paste bij het beeld, dat je je onwillekeu rig van een borduur-deskundige maakt. Fijne priegelsteekjes, snoezig handwerk, dikke boeken over de kunst van het borduren... daar hoort een „dametje" bij in een rechte stoel met keurige, af gepaste manieren, die direkt ziet, dat de twee witte manchetten on deraan de mouwen van de gaste niet goed er op zijn genaaid, om dat er iets met de punten van die manchetten niet klopt Nu heeft zij die manchetten, de onze, ook wel gezien alleen pas na een tijdje. En in een rechte stoel zat ze helemaal niet, in gemakkelijke kleren praatte zij zittend op een bijna twee meter breed divanbed, lekker met een paar kussens in de rug en de benen recht voor zich uit (op die bank dan. En dat met een aparte, lage stem, die meer bij mevrouw Drees mann als de (uitstekend!) paard- rijdster past, dan bij iemand met linnen en strengetjes zij. Een op vallende combinatie: het atelier beneden met al die verfijnde handwerken, en de kamer boven, waar over datzelfde handwerk wordt gepraat zonder dat je in de verste verte de ontwerpster ermee kunt associëren. Al 50 keer En hiermee zijn we weer bij die cursus gekomen. Eigenlijk heeft deze dochter van wijlen de president-o komt aan het persóónlijk lesge ven. Met dit lesgeven, eerst aan een viertal kennissen, nog geen jaar later aan meer dan driehon derd geïnteresseerden, is het ei genlijk begonnen, na haar oplei ding aan de Royal School of Needlework in Engeland. Het waarom, hoe en daarna zullen we maar laten schieten Ze zegt het zonder tierelantijnen en pose als ze even naar voren brengt al meer dan eens (misschien wel 50 keer) geïnterviewd te zijn. Ook wij hebben, naar aanleiding van een door haar geschreven boek, wel eens iets over die ach tergrond verteld. Nu willen we even stilstaan bij een soort twee sprong van mevrouw Dreesmann, waarbij ze echter weet. welke weg het worden zal. En dat zal niet het vervolg op de weg zijn, die ze nu al geruime tijd heeft be wandeld. Van een „praktiserend" borduurkundige, wordt ze een „schrijvende", waarbij haar crea tiviteit zich nog meer dan thans gaat richten op andere dingen. Met dit laatste is zij al een tijdje bezig. Kaarsen Kijk maar eens naar de aparte kaarsen, die zij voor een Duitse kaarsenfabriek heeft ontworpen. Zoals dat lange witte exemplaar met onderaan een randje van fleurige parafine bloemen in al lerlei tinten; of die dikke rode kerstkaars, versierd met een guir lande van dennegroeD Aparte presenteerblaadjes. ontworpen voor emaillewerk. een hoogst originele decoratie voor een wit metalen snipper- en prullenbak, spelen met pailletten het zijn er evenzovele voorbeelden van. Maar hoofdzaak voor Cécile Dreesmann in ..new look" is een omvangrijk boek, een soort stan daardwerk. dat haar wellicht ja ren zal kosten. Ze zal er zich on herroepelijk vandaag of morgen min of meer voor gaan opsluiten in haar pas betrokken huis in Laren, een oude boerderij, die van binnen (naar eigen ontwerp) een modern gezicht heeft ge kregen. Het zal een boek worden over de geschiedenis van de vrouwelijke handwerken, de achtergronden ervan, de verban den onderling, de sociale en ge ografische elementen daarbij, de overeenkomstige invloeden, kort om een kunsthistorisch werk op het gebied van de borduurkunst. Eén geheel Natuurlijk, er bestaan wel eni ge beschrijvingen, die echter zo'n stukje geschiedenis per de tail weergeven, zoals een beschrij ving over het Turkse goud bor duursel, en andere uitingen van de borduurkunst. Daar houdt het evenwel bij op. Mevrouw Drees mann nu wil al die onderlinge ver banden. die nog nooit in één boek zijn samengevat en nog nimmer als één geheel zijn be schreven. zwart op wit gestalte gaan geven. Vraag niet wat voor werk daarin gaat zitten. Al haar persoonlijke ervaringen en stu dies, opgedaan op haar vele rei zen (een paar weken geleden zat ze nog met vijf meisjes rond het borduur-raam in Tenerife, drie dagen lang om het hoe en het waarom te ontdekken) worden er in neergelegd. Uit bronnen kan ze niet al te zeer putten, 't wordt dus geen encyclopaedic, samen gesteld uit reeds bekende gege- veps. Toekomst andere zaken zal moeten laten schieten, heeft zij die schriftelij ke cursus samengesteld. Ener zijds met een wat sociaal getint doel, daarnaast vooral om de weg borduren ,,a la Cécile Drees mann" niet af te snijden. C.D.: twee letters die voor ken ners een begrip zijn en voor niet- wetenden soms Dior betekenen (zoals laatst een mevrouw ver rukt uitriep, toen zij een zakdoek- Je met deze initialen cadeau kreeg AI ziet het er, zuiver practisch bekeken, voor de zak doekjes en de vele andere artike len misschien in de nabije toe komst niet zo rooskleurig uit, voor de wat verdere toekomst wordt de „new look" Cécile Dreesmann nog meer, dan zij al was... een deskundige, om het woord wetenschappelijke niet eens te gebruiken. Stofzuiger vervangt „slaap kindje slaap' „Het klokje van zeven uur en dus.is voor heel wat kinderen steeds weer het sein zich al of niet onder te genstand naar bed te laten brengen. Moedcrs-met-tijd hebben gelukkig óók nog de gewoonte dit radio-slaaplied je uit te breiden of te vervangen door een meer per soonlijke compositie: het zélf gezongen slaapliedje. Maar ondanks deze en nog andere mogelijkheden op dit ge bied, blijven er kinderen, die op de daartoe bestemde lijd hun ogen maar niet willen dichtdoen. Ze woelen en draaien, roepen om water, spelen of verzinnen van alles en doen hun uiterste best om zo lang mogelijk wakkr te blijven. Moeite ermee? En een schor- gevecht om hem zover re keel gekregen van het „slaap, te krijgen. Tot ze op kindje slaap" dat aan zeggings- zekere dag eens de kracht verloren schijnt te heb- stofzuiger aanzette, kort ben? Probeer het dan eens met nadat ze de jongeman ....de stofzuiger. Een Engelse naar bed had gebracht, moeder geeft u dit advies (via Wie schetst haar ver haar damesweekblad „Woman's bazin# toen ze ont- Realm") en wie wefet helpt u de- dekte, dat het ventje ze tip in één keer van alle na- geen minuut later sliep als een de knaap slaapt een gat in de righeid af. Het zoontje van de- groot boeket rozen? middag. Ook 's avonds valt ze Engelse moeder nu weigerde Sindsdien is het in-slaap-ko- bij het gezoem van het zuigap- alsmaar te gaan slapen. Voor- men geen probleem meer. Zo- paraat in slaap, 'n Idee voor be- al 's middags leverde mama dra mijnheer onder de dekens zitsters van „moeilijke sla- dag na dag weer een verbeten ligt gaat de stofzuiger aan en pers"? En dit laatste heeft te maken met de mevrouw Dreesmann, zo als we die (een beetje) hebben leren kennen tijdens een prettige babbel in het witte huis aan de Anna Vondelstraat. Nu hadden allereerst hard roepen, want goede man heeft dit jaar de Open Brief bezocht. Ik roep wat hard, omdat hij al weer zo ver weg is en ook omdat u zult zeg gen: begint ze daar nu nog eens over? Dat hebben we gelukkig achter de rug. Of (en het viel me op dat steeds meer mensen zo praten): doet zij daar nog aan? Wij geven cadeautjes met Kerst hoor. Of wij gaan naar de wintersport; aan zo'n dure Sint heb je niets. Of: och bij ons ge looft niemand er meer aan, ik zeg tegen de jongens: kom, we gaan een avond uit, en ik haal wat lekkers in huis, geen onzin GEEN ONZIN. Sinterklaas is onzin. Ja, in zekere zin is hij onzin. Maar daarom ben ik nu juist zo dol op hem. Ieder mens wordt in de gelegenheid gesteld te doen wat hij ook laten kan, en dat is eigenlijk de waarheid omtrent feestvieren. Neem nu eens de Sint uit de Open Brief. Uit louter gekheid heeft „hij" me ik weet wel wie je bent, rakker! een scoo ter van plastic en twee zuurtjes- flesjes, zulke waar kinderen win keltje mee spelen, gegeven. In een lang, gek gedicht wordt mij opgedragen schrijf- cn sprcckpil- letjes te slikken en mij op de scooter van de ene bezigheid mijns levens naar de andere te begeven. Allemaal onzin. Goed om aan de kinderen te geven die de scooter direct slipbochten laten beschrijven op de tafel en met de flesjes knoeien bij de kraan in de keuken. Voor mij wat let ters op papier, en de mens daar achter. En ik zie haar: practisch alleen op de wereld, ongehuwd, jong en energiek, een vrouw met een zelfstandige werkkring, en taak die heel haar hart heeft. En waar zij ook Sinterklaas zal mee-vieren, bij familieleden of kennissen, die avond dat ze aan haar „onzin" begint, is ze alleen. In haar kamer, haar eigen klein domein, spelen haar fanta sie en levenslust tikkertje om de tafel waaraan zij zacht zit te gie chelen: zij zal Christine eens pla gen! Wat een prestatie! Ze had het honderd keer kunnen laten tegen één keer doen. Zij heeft tien keer gedacht: Chris vindt me idioot, maar de gedachte dat ik toch ook ergens een klein dwaasje moet zijn heeft haar de hele mik mak doen inpakken en wegstu ren: vooruit! Kijk, dat is nu een feest. Die kleine lach, niet duur en verhe ven. maar levensecht omdat zij bij de ander vertoeft. Goed zo, Sinterklaasje, en dank u! En laat ieder die niet feest kan vieren, van u leren. Feestvieren. Een oma ik mag u toch zo noemen, mevr. C. schreef me de vorige week: „Gaat Sint Nikolaas er een beetje uit? Dat zou mij spij ten. Tot mijn verbazing hoorde ik dezer dagen een jonge vrouw met een dochtertje van bijna drie jaar tegen mijn dochter bij wie ik logeer, zeggen: wij vieren het maar niet. dit jaar. Zij (het kind) snapt het toch nog niet als we haar niet wijzer maken, en ons komt het met allerlei uitga ven niet zo gelegen. Oma schrijft: .Kwam het óns vroeger gelegen? Had je ook niet je verdriet en zorgen en kon je het geld (al ging het heel wat zuiniger dan nu) ook niet best voor wat an ders gebruiken? Is deze tijd niet arm aan geluk, terwijl toch de meeste mensen het beter hebben dan zij als kind gewend waren?" Er zullen meer zijn die als deze oma denken. Toch mag je, nu ik even doormijmer, bedenk ik dit, aan een paar gevallen nooit je tijd afmeten, al treft de toon van het uitgesprokene je even als eigentijds. VROEGER ZIJN er ook vest en zeker mensen geweest die het uit gemakzucht niet deden en wie weet nog een bijbelwoord op hun houding van toepassing wis ten. Per slot is een Sint een hei lige. En zo blijven er altijd soor ten mensen. Niet-mee-aoen-ers. En levenskunstenaars. Mensen die van een kleinigheid een feest ma ken en mensen die de spontaan ste daad nog met achterdocht be groeten. Maar wat is nu van onze tijd? En waar moeten we tegen in gaan? Ik geloof dat het tegen dit is: dat men „geluk" altijd elders zoekt. Dat geluk een radio in je auto zou zijn. en laten we dan verder niets aan Sint doen. je hebt er toch niets aan. Dat ge luk die blouse in de etalage zou zijn. cn verder komt de hele zaak me niet gelegen als ik die blouse maar heb. Dat geluk zou zijn een kind te hebben, ja zeker, maar dan moet dat kind ook du re spulletjes, plissé rokjes, cn laarsjes, anders steekt het af, en natuurlijk is dan iedere „onzinni ge" uitgaaf er een die achterwe ge blijft. Als Ik naar dat geluk kijk, wijs ik het af. Niet omdat ik zoveel beter ben. Maar omdat geven zo fantastisch heerlijk is vergeleken bij hebben. O, o, ik geloof dat de Sint ons nooit gelegen is geko- Eén keer overgeslagen, zonder. Als u me kende, zoudt u het ook zeggen. En nu? Waar is het? Weggegooid in een harkje drie penselen en tubes verf, wan ten en de Scheepsjongens van Bontekoe. Opgegaan in rook van drie doosjes sigaretten in feest- verpakking, weggerold op rol schaatsen, vergt uizetd in al het serviesgoed dat door de jaren heen door ons is aangeschaft en weer gebroken. Wat een feest is er mee gekocht, en wat een her inneringen. 1V/TAAR, OMA. hoe moet ik dat 1V1 diegenen duidelijk maken over wie u schrijft. Die zo vaak nog spelen met hun kind alsof zij nooit voldoende met poppen heb ben gespeeld. Die met hun auto- tje langs de wegen rossen alsof ze nooit als kleine jongens uit de benen gekund hebben. Maar dat is ook zol Millioenen kinderen groeien op in honger en gebrek maar even zoveel groeien op in een niet leefbare ruimte. Of is het soms niet een rare wereld die de jongste, beweeglijkste ca tegorie van onze samenleving: de jonge gezinnen, doet wonen in hokjes van kamers, vaak nog hoog in de lucht ook. Is het geen nood. mensen samengepropt in gebouwen waar de een om de ander alles moet laten wat hem zijn huis tot een oord van ont spanning zou moeten maken: la chen. zingen, uitrazen, heen cn weer lopen het ruziën van de kinderen, het gekras van specl- Joed op de vloer, het draven? a. feest IS een raadsel, want deze wereld is niet voor feesten geschikt. Het paradijs was een feest. Daar bekommerde geen van de schepselen zich om de vragen van zin en onzin. Die woorden bestonden niet. Zij wa ren vervuld. Want wie naar God gekeerd staat, ziet in al het zijn de de bedoeling. Maar het paradijs verloren wij. Rouw en bederf, misverstand en misère slopen in alle menselijke verhoudingen. Toen richtte God een feest aan en zei: „Troost, troost, mijn volk", arm in rijkdom en hulpe loos bij feestvieren, niet in staat deze schepping zinvol te hante ren: Ik zend u mijn liefde. Daar begint alle feest: bij liefde. God herschiep het paradijs en Jezus Christus, tot mens geworden lief de Gods, kwam temidden van ons. Wat denkt u. met eerbied gesproken: dat het God gelegen kwam ons in ons geknoei, Zijn Zoon te geven? Ieder mens zou zeegen: nee Maar God zei: ja. Midden in de winternacht ging de hemel open. CHRISTINE Heb er een móóie naam blj- gekregen... mevrouw tje! („Zo noem ik u altijd in gedachten") schreef de leze res die deze aanhef boven haar brief zette, er nog bij... Toe maar, terwijl ik nooit postwis sels van een tientje verstuur voor deze rubriek! Slechts een boek, dat echter in de prak tijk méér geld waard blijkt te zijn, omdat het zelfs voor geen goud te koop Is... 't Is slechts ie verdienen, zo u weet. Zou deze lezeres soms déze pagina en een damesblad door elkaar hebben gehaald? Kan best, 'k krijg wel meer tips, die zó uit de damesbladen zijn ko men wandelen... soms zelfs, zonder dat ze een nieuw boed ie op hebben, als u begrijpt wat ik bedoel. Nóg duidelijker gesteld: ze zijn niet eens een beetje herschreven, maar woor delijk hetzelfde. Niet, dat dé ze lezeres uit een dergelijke bron heeft geput, laat ik me haasten dit er gauw bij te ver- lellen. Maar dit „mevrouw tlp-tlentje" was wel even een aanknoopbare gelegenheid om ji. <in.hart wat „INO AKERTJES" paar En dan nu uu6 „inhakertjes", ondanks feit. dat vorige week de ru briek niet is verschenen en we eigenlijk de ontstane schade wat in zouden moeten halen.... Daarom gauw gezegd: nu u misschien een tot foto-album omgetoverd schetsboek cadeau hebt gegeven met de Sint, is het zaak er even op te wijze dat die schetsboeken geen dun papierentussenblad bevatten. Plakt u de foto's in het boek (vaak te prefereren boven fo to-hoekjes, omdat „belangstel lende familieleden" graag zo'n fotootje van vroeger er uit gaan lichten....), leg dan voor lopig een paar zakdoeken of zoiets tussen de bladen. Anders kan de zaak aan elkaar gaan kleven en is de narigheid met beschadigde foto's niet te over zien. zo heeft (helaas) een le zeres bij ondervinding! Een mevrouw uit Leiden die mij om advies vroeg, wil ik antwoorden: stop ze eens in de wolblank, meestal knappen ze daar van op. Vervolgens kunt u nó het wassen zo nu en dan bij het spoelen een scheut spiritus aan het water toevoe- gen. Is goed tegen het geel worden! Tenslotte nog tegen rammelende deuren: naast pu naises kunt u ook een stukje schuimrubber of -plastic bo ven en onderaan de deurrichel bevestigen, b.v. met een stuk je plastic plakband. Helpt vol gens deze briefschrijfsters PAS OP Om te voorkomen, dat u eenzelfde ongelukkige ervaring heeft als mevrouw J. C. du I uit Rotterdam, raadt zij u aan bij een flink brandende kachel dc stofzuiger, waarmee u aan het werk bent, niet met dc blaaskant in de richting van de glazen ruitjes in de haard laten staan! Kunnen ze ineens springen en dat's niet zo leuk. SNERT-BABBELTJES 't Is weer tijd voor erwten soep, dus... smeer tegen het aanzetten de bodem van uw pan eens met margarine in voor u begint te koken en kle- verij of zelfs aanbranden is er niet meer bij. aldus mevrouw W. Nelleke-Jilleba uit Dordt. Gebruikt u voor die soep slechts de helft van een selde rijknol. van de andere helft kunt u selderijsla maken bij de boterham. Meekoken in de soep iplm. 10 min.), koud laten wor den. in stukjes snijden en ver der als sla afmaken. Heerlijk, verzekert u mevrouw A. F. Rotteveel uit Leiden, die u er ook nog attent op wil maken, kunt bewaren door de aange sneden kant met margarine in te smeren. VERSTELLEN ÈN RODE KOOL Wist u, dat u geen lelijke handen krijgt bij het doorsnij den van een rode kool als u die kool al snijdend zo nu cn dan een tijdje goed onder de kraan houdt? Gelijk uw han den spoelen en geen problemen meer, schrijft mevrouw A. Hocwenaren uit Hank. Dan wil mevrouw B. uit Wassenaar graag even wijzen op zand kleurige jersey voor het ver stellen van jeager herenonder goed. Vaak is er moeilijk aan materiaal te komen voor het verstelwerk van juist deze stof, maar genoemde wollen jersey blijkt dé oplossing. 't IS JAMMER. MAAR... 't Is spijtig, maar d« volgende lnzndingen konden niet naar de tip-map verhulzen. Zoals uit Den Rx. brieV'L.Vam££Vr' R.P.-L mevr. De K. en mevr. C. H.-T. en uit Rotterdam mevr. J. van de H - - van D. Teleurstellen mevr. H. T.-E. uil ievr. B. V.-S. uit Am- it. M. v.d. W.-V. uit vt. S. uit Nieuw-Ven- 'Ji Schleda terdam t Cap Burrn te D. uit Dordt: mevr.'T. uit Oudcrk. a. d. IJssel; m van T.-K. uit Leiderdorp: Nieuwcndljk: r Sehevenlngen; uit Hoogvliet t der M.-S. uit ■r. G. M.-G. uit vr. A. J. K.-de L. maken, dat er enige tijd kan zitten tuisen het moment van inzending én het doorgeven van dc namen, zoal» hierboven? En levens, dat het hier gaat nm tips, die de laatste weken zijn Ingezonden? Brie ven. die n.L vóór we met dit: ..'t U Jammer, maar...".lijstje be gonnen al niet In aanmerking kwa men, kunnen uiteraard na zo lange tijd niet meer worden genoemd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 15