Ds. P.VAN VLIET 1 s:rie en jan i GEESTELIJK LEVEN zendingspredikant in Algiers Hoe komt men tot verantwoordelijk ouderschap Wat zegt de bijbel ervan r: DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD zondagsblad! ZATERDAG 9 DECEMBER 196* Een bommetje", zegt de kleine meid Veel meer spanningen dan op Java Ze zien er fijn uit! (Van c speciale verslaggever Link van Bruggen) Algiers, december Dominee P. van Vliet, missionair predikant van de Ge reformeerde Kerk van Rotterdam, werkt sinds juli van A)gertfe "d3/ laatste^nog dit jaar onder de mohammedanen in Algiers. H(j bezet wereldoorlog^ een eenzame póst, een post vol spanning en dreiging ook, doch zending noch missie laten zich hierdoor beïnvloeden, op De apostolaire roeping om het Evangelie te brengen moet onder de moeilijkste omstandigheden gevolgd in dehuidi- worden. Ook daar, waar terreur heerst, waar moord en Se, onrustige tijden niet bevorder- 1S voor de uitbreiding van doodslag aan de orde van de dag zyn, waar niemand vrq- het Evangelie. Dominee Van Vliet arbeidt in een wijk. die onderdeel van de Kasbah is. Het geweld van de gebeurtenissen heeft de Europe- anen daar bijna allen bewogen te vertrekken, 's Zondags trekt het gezamenlijke bijeenkomst op één van de Pinksterdagen. Als protestantse kerken werken thans uitsluitend de Methodisten en de ..Eglise Réformée de Fran- onder de mohammedanen in de Tweede Wereldoorlog, doch de zendings- taak wordt steeds sterker gevoeld. Duidelijk is wel dat een beroep op een Nederlandse zendeling me de door de omstandigheden in de hand is gewerkt. Een Fransman uit durft te spreken. Ge zegt maar een beetje met alsof ze 't over een stuk speelgoed «igen woorden wat de 41-jarige heeft: Een bommetje.." De predikant, die predikant u vertejt. Ge zijt u i - - - -- - r - 1931 tcj ei een bedehui s dan ook m aar bewust dat het gemakkelijker 1958 zendeling op Java is geweest. nig mensen Protestanten uit - grote stroom dère" UklS'komin geen einde kennen. Ge hebt ook moeite ontworstelen. Hij diepe bewondering voor de man. Lever over z'n die tegenover u zit, omdat hij het waarvoor hij veel gemakkelijker kan hebben. „Bijzondere sfeer" dat hij biddend steun verricht. ..De Morgenlandzending, die ii Praat vaarlijke ligging heet te hebben. Voorbereidingen Ps. P. tan Vliet, missionair predi kant van de Gereformeerde Kerk tan Rotterdam, die op het zen- dingsveld in Algerije uerkt. pakketten aan de kerk gebonden zijn. Er is een bekeerde Arabier, die preekt, en er zijp ook jeugd clubs. De man doet het fantas tisch. Toen hij christen werd, hebben zijn ouders hem bijna doodgeslagen, wat ik alleen maar vertel om de situatie hier te te kenen. Met de Franse protestan ten heb ik al veel contact. Het is de bedoeling dat ik ook voor hen zal gaan preken". Dominee Van Vliet, die juist van de particuliere synode van de „Eglise Réformée" is terugge keerd. spreekt vol enthousiasme over de reveil, die in deze kerk waarneembaar is. Op 't stuk van de zending is men bepaald diligent geworden. Men ziet in dat men, naast het sociale verk van de CIMADE - een hulporga nisatie van Franse jongeren - ook geestelijke arbeid dient te verrichten. Samen met de Metho disten heeft de „Eglise Réfor mée" thans het ..Centre Chré- tienne d'Etude Moghrébine" op gericht, teneinde o.m. de Islam van Noord-Afrika te bestuderen. Actiever Zwitserland. Frankrijk land gevestigd is. heeft het eigen lijke beroep op me gedaan", ver klaart hij. „Er wordt na c. mengewerkt met de „Eg rie ii forn?ée de France", ook aard met de Gereformeerde Kerk van Rotterdam, waar ik altiid od ikend. Hier. in Noord- Neder- taken bezig", brengt de predikant misschien wel twee jaar duren, 1 Isla Ook op andere terreinen is de „Eglise Réformée" actiever ge worden. Hoewel er nog liberale Kinae- viaarf hiï D, situatie hier schept £!n"ej.r iftijd plezierig bijzondere ders dan op Java, -- moet ik Arabisch leren. »=«,.- Eglise Ré- ste valt beslist niet mee. Het zal voor ik het behoorlijk spreek. Op predikanten zijn. zoekt bovendien 't ogenblik heb ik toegang tot aansluiting bij de ker- driehonderd Arabische ge- kenorde van Calvijn. Op de sy- ;n, die via levensmiddelen- node is vooral getracht het tot een formaliteit vervallen ambt van ouderling weer nieuw leven in te blazen. Men denkt in de richting van het geven van be voegdheid voor de bediening van het Woord en de Sacramenten, daar waar de pastorale taak niet kan worden vervuld. In afgele gen gemeenschappen van protes tanten staat nu eenmaal niet al tijd een predikant, terwijl er slechts zelden één kan komen. „Sinds kort." zegt de Neder landse predikant, „heb ik ook nog een taak onderhanden, die ik hier eigenlijk pas heb gezien. Op 12 november ben ik met een veertiendaagse kerkdienst voor Nederlanders begonnen. Er zijn in totaal zo'n tweehonderd land- genoten in Algerije, van wie ver- -ö schillenden het op prijs stellen regelmatig onder het gehoor van een Nederlandse dominee te ko- <i men". <r Om verpleegsters voor het zen- dingsveld ta recruteren zal de S president van de CIMADE, ds. Beaumont, binnenkort naar Ne- derland gaan. Volgens dominee Van Vliet geldt het verpleegsters- tekort in Nederland niet in de eerste plaats het zendingsterrein. Er zouden genoeg gediplomeer- de, jonge vrouwen zijn. die hier hun beste krachten zouden willen c beproeven. Alleen: het Franse verpleegstersdiploma is bij de wet verplicht. Voor een korte omscholingscursus zouden echter t al voorzieningen zijn getroffen. 70 OVER bergen en dalen van allerlei verwikkelingen, teleurstellingen, verrassingen, méé- en tegenvallers groeien we naar de trouwdag toe. En als die dan aange broken is, zijn we het roerend eens: het bruidspaar ziet er fijn uit! Misschien zal een buitenstaander dat niet vinden. De moderne mens is zo verwend op het gebied van bruidspa ren! De meest koninklijke schrijden op onze televisiescher men voorbij en doen ons van stap tot stap vóór, hoe het eigenlijk wel behoort. We zien hen pal in het gezicht. We lezen hun ontroering af op momenten, die hun persoonlijk eigendom behoorden te blijven men zou bijna wensen dat de televisiegoochelaars op zo'n ogenblik óók eens staakten! Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER - -»• i huis zijn t aan veel' Z,J 1 mel aan al zekere mejuffrouw Robert. een centrum in Dr. FAGLEY IN NEW DELHI EN ONDERTUSSEN verga pen we ons aan schatten van juwelen en bloemen, aan de flonkering van gewaden en uniformen. Daarbij leggen Sarie en Jan het voor de buitenstaan- der maar armzalig af. Ze kunnen ook geen indruk maken i der éclatante paren. Zie die stoeten japonnen zelf vervaardigden of kochten, al dan niet rekening houdend met de mogelijkheid om ze later tot uitgaansjurken om te bouwen. Zie de plechtige bruidegoms, die zich vol maakt thuisvoelen in hun opgedofte staat, omdat ze zó bij allerlei gelegenheden uitgedost zijn. Werkelijk, ook zij steken Sarie en Jan de loef af. ^"ELFS DE huurlingen winnen het van hen. Bruidegoms t-1 compleet met vest, grijze hoed en zwarte schoenen vanaf 36.scherp concurrerende prijzen met bruidjes wij verhuren bruidsjaponnen geheel naar maat in dromen van zijde en kant omstuwd door snoezige bruidsmeisjes, koene bruidsjonkertjes, gezwaluwstaarte, gerokte, gesmokingde va ders, ooms, vrienden en passend opgetuigde moeders, tantes en vriendinnen. Ja. zeker, laat het maar een ééndagsgala zijn, we zullen er geen onvriendelijk woord over zeggen, want het is een bijbelse notie dat de bruid zich versiert voor haar bruidegom. En elke buitenstaander hoeft ontegenzeggelijk ge lijk: ze zien er allemaal boeiender, statiger, liefelijker uit. Maar mogen we toch van Sarie en Jan zeggen dat we hen fijn vinden?! Misschien zegt die buitenstaander nu wel schimpend: ze zijn niet eens in 't wit en 't zwart. Gelijk hebt U. Sarie's baby is al te dicht in de buurt om nog aan enig ander wit te denken dan aan dat van luiers en wasmiddelen (zie de adver tentiekolommen!) en Jan deelt het algemeen gevoelen van de volkswijk dat het zwart bij doojen behoort, en hij voelt zich meer dan springlevend. Maar toch heeft ook deze bruid zich versierd. Ziet U wel dat ze haar vurige rode haardos in tijdelijk-permanente (o grillige tegenspraak) krullen heeft la ten dwingen. En ziet U wel dat ze een nieuwe rode jurk heeft aangedaan Goed, best, die had ook iets minder opvallend kunnen zijn, en die had in elk geval wat minder moeten vloeken naast het korenblauw van Jan's pak. Hoewel: papa vers en korenbloemen behoren die niet samen? les. (Een flauwe glimlach) Als de kleine meid. nu tweeeneenhalf r, -dl% h»ort. zegt "ft* WAT DOET GIJ VOOR MIJ nodig, omdat kwam dat ze maar weinig op schoot. Het vorige jaar heb ik eerst een oriëntatiereis naar de ze contreien gemaakt. Op grond hiervan hebben m'n vrouw en ik besloten naar Algerije te gaan.' iets anders. fijn uitzien denken 1 toch Een rechter en een fabrikant brachten samen een bezoek aan Korea. Op een van hun laatste tochten zagen ze tot hun grote verrassing hoe een krachtige jongeman de ploeg voorttrok op grootste' Mission Roland jarenlang een heet hangijzer In Noord-Afrika, aldus ds. Van de discussies in kringen van het. in 't bijzonder in Algerije, - Wereldraad van Kerken is altijd veel met kleine, particu- V**r*e" liero genootschappen gewerkt. De paalde uitspraken hebben een akker, terwijl een oudere man deze bestuurde. Na dit merkwaardige tafe reeltje gefotografeerd te hebben zei de rechter tot de tolk: „Die mensen zijn zeker erg arm?" „Ja" antwoordde deze, „dat is Chi-Noui en zijn zoon. Door hard werken en heel zuinig le ven, slaagden zij er eindelijk in zich een os aan te schaffen voor het zware werk. Maar toen moest er een kerk komen. Ze wilden ook zo graag daar voor iets offeren. Maar geld hadden ze niet. Toen verkoch ten zij hun os en gaven het ontvangen bedrag voor de kerk bouw. Daarom trekt de zoon na de ploeg". „Wat een offer!" riep de fabrikant uit. „Dat vin den ze zelf niet", verzekerde de tolk. „Integendeel. Ze zeg gen: wat een geluk, dat we Juist de os hadden en deze kon den verkopen. Nu konden we ook ons deel voor de kerkbouw bijdragen." De heren waren diep onder de indruk. In hun hart brandde de ▼raag: „Wat doet gij voor Mij?" („De Kerkklok", Maarssen.) NEW DELHI, november slaagde er in het gevaarlijke echter dat daar de levensstan- onderwerp van de bevolkingsex- daard verhoogd moet worden, ter- fVan onze kerkredacteur) plosie uit de discussie over gc- w'^ ,er "?ds „Geboortebeperking" is reeds boortebeperking te halen en te tüh i b 1 1— plaatsen in het licht van het verantwoordelijk ouderschap. Kerken. Be- juist op dit punt zag hij dat u"uu~" de verschillende inzichten reeds sprake "ring. Hij verzette zich tegen de gedachte dat als overal ter wereld maar ge boerd wordt, zoals in Nederland, de aarde voldoende voedsel zal bieden. Men kan nu eenmaal het het verleden heel wat stof tot de protestantse groepen elkaar klimaat van Nederland niet land. die in Tizi-Ouzou onder de discussie opgeworpen. Natuur- beginnen te naderen, zodat hij Kj>byl«i zjjn arbeid verricht. Een ijjk kwam ook dit onderwent zelfs kon spreken over op deze derde assemblee in „consensus" op dit punt. New Delhi aan de orde. in coördinerende zin, is i de definitie: Dit komt uit in biddend nemen van besluiten die rekening houden met de rechten van ieder knul op liefde -en jsorg in de volste zin van deze woor den, met de rechten van de moe der-vrouw op zowel lichamelijke als geestelijke gezondheid en met andere delen van de aarde men. zei hij. Ook verwachtte hij niets van de gedachte om men sen straks te laten emigreren naar andere groene planeten. In de eerste plaats kost een derge lijke emigratie zoiets als meer dan 10 miljoen gulden per passa- 5 gier, maar tijdens de reis zal er een rigoereuze geboortebeperking nodig zijn. omdat de reis naar de dichtstbijzijnde ster nog altijd 350 jaar zal duren. de economische en sociale facto ren die het gezinsleven geving mÈ palen." Hij ontliep niet de bekende tek- cultus sten in de bijbel waarin wordt ge- Consensus Opmerkelijk daarom is zijn uit- het gezin woont, be- spraak in dit land waar door de heen de vruchtbaarheids- o enorm sterk is geweest overal langs de Wat zegt de bijbel genlngen. maar door Neen"» Dan is dit zeSd- dat de men8 de aarde moet gen de vruchtbaarheidssymbolen maar door. ween. Dan is a.i bevolken en zich moet vermenig- n «niroi» n„i. vuldigen. maar stelde, dat zij niet betekenen dat de aarde overvol moet worden, zodat de mens in 0 plaats van de aarde te onderwer- vruchtbaarheid door een beperking Kunt u in een gesprek uit de bijbel belichten wat deze naar bijbel-uitspraken. Wat zegt over een verschijnsel als het spiritisme, over het vagevuur, over het vasten, over hoogmoed, over het duizendjarige rijk, over bekering, berouw, erfzonde, kin derdoop, over de Drieëenheid, over het Schriftgezag en ga zo weldra niet meer zonder kunt. Het behandelt 102 onderwerpen onderworpen wordt kort en duidelijk met verwijzing gevolgen van de bevolkingsexplo- staan, dat geen enkele ont stelde. dat zij niet wikkelingshulp op den duur succes 5«an hebben, als zij niet gepaard gaat met een reductie gemak bij gesprekken met uw In zijn rede verzette deze pre- kinderen, hoe bruikbaar voor le- dikant zich vooral tegen een den van jeugdverenigingen. Een 6r°ot aantal stellingen die ken Een boekje om steeds bij de vsn de'welvaartsgrens automak hand te hebben. Lijsten voorm tisch een beperking de omvang van de gezin nen. Tegelijkertijd kan geen enke le vorm van geboortebeperking Kans van slagen hebben als zij niet gepaard gaat met een poging om het land tot een hogere ont houden. wikkeling te brengen. - Fagley ziet een nieuwe consen- is in protestantse kringen over dit onderwerp. In de allereerste snel vinden boorten met zich mee brengt. De plaats ziet hij dat wij steeds be- moeilijkheid voor het oosten is ter de bijbelse uitspraak gaan be grijpen van de uitdrukking dat ..de twee één vlees" zullen zijn, zoals dat in de bijbel heet. Deze uitdrukking spreekt van een ver eniging van twee mensen naar li chaam. ziel en geest. die door God zelf tot stand wordt gebracht. Daarmee wordt het huwelijk uit de natuurlijke in de geestelijke sfeer getrokken. Man en vrouw worden niet gedwongen om zich voort te planten door de wetten van de natuur zoals lagere, dier lijke wezens. Ouderschap wordt een kwestie van een vrije, ethi sche keus. In de tweede plaats komt men meer en meer tot de ontdekking dat een gevolg'van dit jJÉfen vlees" zijn is dat de huwelijksgemeen schap en ouderschap niet -^wee van elkaar afhankelijke zaken zijn, maar twee zaken die los van elkaar waarde hebben. Meer en meer breekt het besef door dat sex een geschenk van God is, dat evenwel voor zelfzuchtige doelein den misbruikt kan worden. In de derde plaats komt Fagley dan tot de conclusie dat verant woordelijk ouderschap beschreven kan worden, zoals wij dat in het begin van dit artikel hebben ge daan. Middelen Maar hoe komt men tot een verantwoordelijk ouderschap; welke middelen mag men daarbij gebruiken? Volgens deze Ameri kaan moet men als eis stellen dat zij voor zowel man als vrouw aan vaardbaar zijn en dat ze geen ge vaar opleveren noch voor de vrouw noch voor mogelijke kinde ren die in de toekomst geboren fantelijke ogen, die trots zeggen: „Zie ik er niet knap uit?" Waakzame ogen, die al maar heen en weer -flitsen om te kij- ken of alles wel tot in de puntjes verloopt. Heerszuchtige ogen, die van plan zijn hun eigen zinnetje door te zetten en arme huwelijkspartner, die er zo vierkant invliegt. Bereke- <x nende ogen, voor wie het huwelijk misschien slechts een mid- del tot een gans ander doel is. En gelukkige ogen. die toch "2 popperig en glazig aandoen omdat ze enkel zwijmelen in het moment en hoe zullen die staan als dit plechtige ogenblik voorbij is? j* Sarie en Jan kijken anders. In hun (Ogen flitst en tintelt het. Ze genieten mateloos van hun trouwdag dat is duide- 5 lijk. Ze zijn ongelofelijk gelukkig dat is ook duidelijk, •{r Maar ze hebben een plan. Samen een plan voor de toekomst, jj Het ia alsof ze samen levend water drinken om dan een hele r lange reis te maken. En bij dat levende water denk ik op- 6 nieuw in bijbelse termen. Hiermee nadert mijn verhaal over Sarie en Jan zijn eind. j* Herinnert U het zich nog: jaren later heeft een der jeugdlei- ders hen opnieuw ontmoet. Een stad is zo groot en je raakt elkander kwijt. Maar die jeugdleider kon rapporteren: zij le- ven tjpg. Ik schrijf het met grote letters. En ik wens het elk .bruidspaar van 1961 of van daarvoor en daarna toe! kunnen worden. Abortus wordt ten sterkste afgewezen en met be zorgdheid wordt gesproken over vrijwillige sterilisatie. Fagley meent dat de landen van het oosten geholpen moeten worden op dit punt. In het westen is men al te lauw, omdat men daar zelfs in landen als Italië, Spanje en Portugal er reeds in geslaagd is het geboorteoverschot te verkleinen. Het probleem is in de oosterse onderontwikkelde landen het grootst. De westerse medicinale wetenschap is er in ge slaagd het sterftecijfer in deze landen drastisch te verlagen, maar moet nu ook hulp bieden om te komen tot een verlaging van het steeds stijgende geboorte- WIJKPREDIKANT overschot, immers in de jaren tus-ie sen 1890 en 1990 zal de wereld bevolking zich verdubbelen, maar vier vijfde van deze verdubbeling: zal opgevangen moeten worden in Azië. Fagley ziet geen heil in Verenigde Naties op dit punt, noch verwacht hij directe hulp van de Wereldgezondheidsorganisatie. Hij roept daarom die landen die hulp willen bieden, zoals bijvoorbeeld de Scandinavische landen, op om samen met de landen die gehol pen willen worden, zoals India en Pakistan, een internationale stich ting te vormen die de mogelijkhe den van verdere technische sa menwerking kan bestuderen. Ver. Naties moeten actie tegen Katanga verklaren - Gewapend optreden dienstbaar aan vreedzame oplos sing - De gevaren, die in Kongo dreigen. DE STRIJD in (en waar schijnlijk ook om) Katanga Is begonnen. De krachtmeting tassen de gendarmerie van pre mier Tsjombe en de eenheden van het VN-leger is ln volle gang. Het hoogtepunt van de strijd was op het ogenblik, dat we dit schreven, nog niet be reikt. Klaarblijkelijk wachtte men in VN-kringen, tol voldoen de versterkingen zouden zijn aangevoerd. Zulks ter voorko ming van een fiasco, mis zich ln september heeft voorge daan. toen de VN een mislukte poging deden, premier Tsjom be een toontje lager te laten itngen. Intussen was het bij het achrljven van drie regels nog niet duidelijk, met welk doel de militaire operaties te gen Katanga «IJn bevolen. Aan secretaris-generaal Oe Thant werden plannen toegeschreven, die towel een militair als een KUtlek karakter iouden hebben: t onder VN-controle brengen van de provincie Katanga en het naar voren halen van ande re politieke leiders. Hoe dit laatste ook zij. het moet voor Iedereen daldelijk zijn, dat de militaire actie van de VN niet in de eerste plaats bedoeld mag zijn om Katanga te onderwer pen aan het gezag van de cen trale regering In Leopoldstad. do-h slechts dienstbaar mag wor den gemaakt aan een hernieuwd streven, op vreedzame wijze tot oplossing vsn de Kongolese binnenlandse problemen te ge raken. Dit klinkt wat para doxaal, maar het een sluit het ander niet uit. Tenzij premier Tsjombe blijft vasthouden aan de fictie van een afgescheiden Katanga en ook nu nog niet voor rede vatbaar blijkt te zijn. Hoog spol Dit laatste is toch wel steeds de grote fout van premier Tsjombe geweest. Hij heeft aangemoedigd door enkele schijnsuccessen steeds hoog spel gespeeld. Het is lang gord gegaan, bijna anderhalf jaar. En het heeft er op geleken, dat hij het pleit zou winnen: dat hij er in zou slagen, een grote mate van autonomie te verkrij gen voor de provincie, waarvan hij premier is. Op het beslissen de ogenblik heeft Tsjombe ech ter steeds het onderste uit de kan willen nemen, met het ge vaar, dat hij het deksel op de neus zou kriigen. Het spelen vgn hoog spel heeft trouwens maar twee mogelijkheden: men wint alles of men verliest al les, een tussenoplossing is er En voor Tsjombe lijkt het tijdstip te zijn aangebroken, dat h(j bi één slag aliea gaat verliezen, wat hij ln de afgelo pen anderhalf Jaar meende te hebben gewonnen. Dat zou jam mer zijn, niet alleen voor Tsjom be. die veel voor Katanga ge daan heeft, maar vooral voor de bevolking van de provincie, die het alachtoffer sou kunnen tig is geweest. Toen de onaf hankelijkheid van Kongo werd geproclameerd, was Katanga een Kongolese provincie. Hier zien we ook het verschil met Nieuw-Guinea, dat bij de over dracht van de souvereiniteit over het vroegere Nederlands- Indië aan de Republik Indone sia uitdrukkelijk van deze over dracht werd uitgezonderd. Katanga was en Is een Kon golese provincie, een deel van de republiek Kongo. Tijdens de rondetafelconferentie ln Brus sel heeft Tsjombe gepleit voor een federale opzet van deze re publiek, maar tenslotte heeft hij zoals andere Kongolese politici dat deden zich neer gelegd bij het besluit, dat Kon go een eenbeidaataat worden van de halsstarrige weigering der Katangaanse po litieke leiders, de onjuiste en onwezenlijke afscheiding Katanga ongedaan "I Begrip Als we de huidige situatie in Katanga juist willen beoorde len. dienen we uit te gaan van het vaststaande feit. dat de af scheiding van Katanga onwet- Een Katangaanse gendarme ln een gevechtswagen, kort voordat zware gevechten uit braken In Elisabethstad. Op het ogenblik, dat Tsjombe van dc door Loemoemba ver oorzaakte verwarring gebruik maakte om de afscheiding van de provincie Katanga te procla meren. ontmoette deze daad veel begrip, ook al was men er overal van overtuigd, dat deze fictieve afscheiding op den duur onhoudbaar zou blijken te zijn. Dit laatste mag ten overvloede worden afgeleid uit het feit, dat vrijwel geen enkel land Ka- tanga als souvereine staat heeft erkend. De proclamatie van de afscheiding van Katanga was begrijpelijk in de omstandighe den, waaronder zij geschiedde, ook al was zij moeilijk te ver dedigen. Later, toen de rol van Loemoemba was uitgespeeld nemen, dat een periode van or de en rust zou aanbreken, bleef Tsjombe weigefen. zijn mede werking te verlenen. Hij nam wel deel aan bespre kingen met andere Kongolese politieke leiders over de vor ming van een Kongolese fede ratie of confederatie van sta ten. maar hij etste daarbij voor Katanga een rol op. die ln fei te de afscheiding van deze pro vincie van de Kongolese repu bliek zou bestendigen. Erkend Erkende Tsjombe in wezen bij de onderhandelingen op Ma dagascar en in Cocquilhatstad reeds, dat Katanga deel uit maakte van de republiek Kon go. dit was in nog sterkere mate het geval, toen deze zo mer het Kongolese parlement in Leopoldstad bijeen zou ko men om een regering van na tionale eenheid aan te wijzen, die geheel Kongo (dus ook Ka- tanga en de in handen van de loemoembisten zijnde Oostpro vincie en Kivoe) zou vertegen woordigen. Het heeft er toen nl. geruime tijd op geleken, dat Tsjombe de Katangaanse afge vaardigden in het centrale Kon golese parlement zou toestaan, naar Leopoldstad te reizen om hun stem uit te brengen. Het was toen de bedoeling, dat ook premier Tsjombe en andere Ka tangaanse leiders een plaats in kabinet zouden het krijgen. Korte tijd voordat het parle ment in Leopoldstad bijeen kwam, besloot Tsjombe echter, zich van medewerking te ont houden. En zo was men in Leo poldstad aangewezen op samen werking met de pro-commnnls- tlsche loemocmbistische leiders uit Stanlcystad. die een ter reurbewind uitoefenden in Oost provincie en Klvoe. Conclusies Uit de handelwijze van Tsjom be kunnen twee conclusies worden getrokken: in de eerste plaats levert zij het bewijs, dat de premier wel degelijk beseft, dat Katanga een Kongolese provincie is. die vorig jaar af gevaardigden heeft gekozen naar het centrale parlement; en voorts, dat de regering, die thans in Leopoldstad aan het bewind is. gevormd kon wor den (of beter nog: moest wor den). omdat Tsjombe's afge vaardigden verstek hebben laten gaan, toen zij een beslissende invloed hadden kunnen uitoe fenen. Tsjombe heeft met zijn wei gerachtige houding niet alleen bereikt, dat Kongo niet de rege ring kreeg, die het had moeten hebben: hij was er ook oor zaak van, dat het parlement ln Leopoldstad besloot, dat zo spoedig mogelijk een eind moest worden gemaakt aan de af scheiding van de provincie Ka- tanga. En daarmee begonnen de moeilijkheden. Burgeroorlog Sinds die parlcmentszitting heeft de centrale regering te Leopoldstad het ongedaan ma ken van de afscheiding van Ka- tanga op haar programma staan. Het is echter ook steeds duidelijk geweest, dat dit niet met vreedzame middelen zou kunnen geschieden, maar dat geweld gebruikt moest worden, zolang premier Tsjombe zou blijven weigeren, op de een of andere wijze zijn medewerking te verlenen. Dat zou geleid heb ben tot een burgeroorlog, die Kongo opnieuw in een enorme chaos zou hebben gestort en die naar alle waarschijnlijkheid de loemoembisten in het gehele land aan de macht zou hebben gebracht. De troepen van de Verenigde Naties zijn o.a. naar Kongo gezonden om een burger oorlog te voorkomen. Van het begin af aan hebben de VN-een- heden in Katanga er dan ook gestreefd, deze opdracht uit te i Men zal zich her- Zweedse militairen nemen posities ln tegenover de Ka tangaanse gendarmerie, ge reed om terug te schieten, als z(j worden aangevallen. inneren, dat ook Loemoemba meer dan een jaar geleden al gepoogd heeft, met geweld een einde aan de afscheiding van Katanga te maken. Ook toen hebben de VN-autoriteiten maatregelen genomen om te verhinderen, dat dit voornemen werd uitgevoerd. En ln dc afgelopen maanden Is het streven van de vertegen woordigers van de VN er steeds weer op gericht geweest, de Katangaanse leiders te overre den om met de centrale rege ring te Leopoldstad ln contact te treden over een regeling van de politieke moeilijkheden. Excuus De VN-vertegenwoordigers wa ren volkomen afhankelijk van de medewerking van Tsjombe, wilden zij er in kunnen slagen, een aanval van het Kongolese leger op Katanga te voorkomen. De centrale regering te Leo poldstad stond onder zware po litieke druk van de zijde van de loemoembisten onder leiding van de pro-Russische Gizenga (vice-premier van de centrale regering!). Zij kon haar optre den tegen Tsjombe niet einde loos blijven uitstellen, zonder haar eigen gezag te ondermij nen. Bovendien bleek, dat de aan het gezag van Leopoldstad onttrokken troepen van Gizenga een excuus zochten om op eigen houtje een veroveringsoorlog te gen Katanga te beginnen om zo de invloed van de loemoem- uit te breiden. In de afgelopen weken hebben Gizenga's mili tairen reeds pogingen in die richting ondernomen. Ook Mo- boetoe's troepen zijn toen nood gedwongen in actie gekomen en een burgeroorlog op grote schaal dreigde onvermijdelijk te wor- Hct materiaal voor een heil loos avontuur lag aan de gren zen van Katanga klaar en zoals we in het begin van dit artikel al schreven de enigen, die van de te verwachten moei lijkheden zouden profiteren, zou den de pro-communlstlsche po litici ln Stanleystad zijn ge weest. Chaos Men moet de houding van de Katangaanse leiders en de reac tie daarop van de voornaamste vertegenwoordigers van de Ver. Naties dan ook voor een be langrijk deel tegen deze ach tergrond zien. Het gaat niet al leen om de vraag, of Katanga nog langer tijd moet worden gegeven om zijn onwettige en onwezenijk verzet tegen de centrale regering te Leopold stad op te geven. We dienen duidelijk te stellen, dat het voortbestaan van Kon go als een onafhankelijke repu bliek (en niet als een onder communistische leiding staande politiestaat) thans meer dan ooit op het spel staat. Deze re publiek dreigt opnieuw Ineen te storten, met alle gevaren die daaraan verbonden zijn, ook wat enmenning van buiten af be treft. En ook Katanga kan daar geen enkel belang bij hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 14