Bauograf Echte eenheid nog niet gevonden in New Delhi NEW DELHI i J Een woord voor vandaag Eindpunt van oecumene is meer dan federatie TIPVANBOOTZ Star schema belemmert sterk hoger onderwijs f* Stud ie vrijheid uit de tijd Ambonezen in Nederland behoeven nog steun JEl ANDERZIJDS PREEK ALS BEELDROMAN ran preken ven. Terecht, als tutgd is, dat de opening van het Woord van God van beslissende invloed kan zijn in het leven van de mens! In het blad Belijden en Beleven gaat ds. J. Overduin te Veenendaal in op de kwestie van de verhaaltjesin de preek. Hoe hij er over denkt blijkt uit het volgende: met hen". En vooral de laatste we reldoorlog heeft een enorme veran dering in levensgevoel en mentali- teweeg^ebracht. Dat blijkt ook uit de i bliek. In de dertiger jaren over het algemeen preken hoog ge- waarderd. die een behoorlijke •oma onbehoorlijke inspanning van het gehoor vroegen. In alle geval moest men het niet wagen enkele illustraties door de preek te strooi en, want dan was de predikheer als minderwaardig verworpen. Ik zal nooit vergeten hoe een begaafd prediker als dr. B. Wielenga, die zowel naar vorm als inhoud ver antwoorde preken leverde, door een groepje studenten werd „afge maakt" als ..verhaaltjes-dominee" en ..keukenmeidendominee". Onder deze „afmakers" is er niet één die het niveau van dr. B. Wielen ga ooit gehaald heelt. het Woord. Intussen begrepen len van deze protesterende man nen niet, dat zij zelf veel verder van het ideaal van bediening des Woorda afstonden dan mannen als Wielenga met zo nu en dan een illustratie, omdat zij er nog niet achter gekomen waren. dat zij meer bepaalde theologische sche ma's dan het concrete Woord Gods bedienden. De preek als re feraat deed het bij velen. Zeer spitsvondige thema's en puntverde- lingen. die voor een gewoon mens noch direct noch bij nader toeho ren doorzichtig werden, wekten be wondering. En ook zij, van wie men over tuigd kon zijn, dat ze er niets van konden snappen, deden mee in de bewondering uit vrees niet voor „vol" aangezien te worden. Het toppunt van „zegen" was wel de uitroep na de preek „waar haalt ie het vandaan?" of „ik heb er koppijn van". Maar iemand, die hongerde naar ontdekking en ver troosting. ging teleurgesteld naar huis, omdat het aangeboden voed sel meer op stenen dan op brood leek. In die tijd hebben we ook menigmaal horen verkondigen, dat de toepassing in de preek achterwe ge moest blijven, omdat dan de mens en niet God aan het woord kwam. trokken zich niet veel aan van het ab solute verhaaltjes-verbod, mits de illustratie een dienende en nederi- ■\7ERSTANDIGE zich niet veel ?ert op di t goede ren, dat Jezus Christus ren óók heden Dezelfde is, dat Zijn Woord en belofte niet na negentien eeuwen krachteloos is geworden en dat dezelfde Geest vandaag even overwinnend werkt als in de tijden van Jesaja. Daarmede kan het be sef, dat het Woord Gods nooit ver leden tijd wordt en nu nog weder barend werkt, versterkt worden. Daarom heb ik nooit kwaad willen horen van predikers, die de tekst goed uitlegden en de bood schap tot de mensen van vandaag richtten en die zo nu en dan een treffend verhaal vertelden, waar door de waarheid Gods zeer con creet en actueel op een mens af komt. MAAR tegenwoordig maak ik me weieens bezorgd over die predikers, die preken leveren als beeldromans. Ik hoorde eens een preek met een twintig verhaaltjes. Hier heb ik wél bezwaar tegen. Dan heeft het verhaal niet meer een dienende functie om de boodschap te onderstrepen voor het heden maar een overheersende betekenis, die de boodschap geen gelegenheid geeft om tot zijn recht te laten komen. Het wordt telkens een „praatje bij 'n plaatje". Men krijgt het gevoel, dat de prediker meer beheerst wordt door de gedachte: hoe kan ik mijn ge hoor „houden" en „blijven boeien" dan hoe open ik getrouw de Schriften. Wie zo overdadig met verhaaltjes strooit illustreert daar mede eigen theologische of liever gezegd exegetische onmacht. Hij schiet te kort in eerbied voor het Woord. Hij is er ook nog niet ach tergekomen hoe actueel, hoe aan grijpend en insnijdend het Woord Gods in zich zelf ig, zodat wij niet met allerlei kunstmiddelen het Woord Gods actueel behoeven te maken. Niets is actueler dan het Woord Gods. niets boeiender dan het verhaal van God. een tekst uit Paulus moet „bepreken", dan heb ik tijd en ruimte nodig om de gemeente te laten zien de achtergronden. de verbanden, het doel, de inhoud der woorden. Dan blijkt het, dat wij bij Paulus nooit te doen hebben met dorre dogmatische verhandelin gen, maar met een actuele bood schap op leven en dood met een bewogen pastorale inslag. Dan sta ik altijd weer verbaasd hoe dat Woord geldt voor alle tijden en ge schreven kan zijn (wat de eigen lijke inhoud aangaat) anno domini 1961. Dan leer ik de gemeente Gods Woord te lezen. Dan druk ik de hoorders met hun neus op de Bijbel. Dan mogen ze niet de kerk uitgaan met de uitroep „waar haalt ie 't vandaan". Maar „wat hebben wij er altijd overheen ge lezen". Ook dat is nog niet voldoen de. want de inhoud van het Woord vraagt het enig wettige antwoord van geloof, hoop en liefde, waarin de bekering is ingesloten. Wie zo probeert (mede door steeds te blijven studeren) de Schriften te openen, heeft geen tijd om in het halve uur preken tien tot twintig verhaaltjes te vertellen. U moet mij dus goed begrijpen: ik heb geen gezwaar tegen treffen de illustraties, maar wel tegen de overwoekering, waardoor de preek een beeldroman wordt, hetgeen de oppervlakkigheid van de hoorders in de hand werkt. Drie sprekers wijzen drie richtingen menische beweging is steeds het verlangen naar de eenheid geweest. Veel werk is sinds de eerste wereldconferentie van zen- taai andere inhoud. De westerse kerk dingsmensen in 1910 verricht,' Gelijke woorden; andere inhoud (Van onze kerkredacteur) maar het werd hier in New Delhi pijnlijk duidelijk, dat de echte een heid nog lang niet is gevonden. Drie sprekers probeerden op hun manier de weg naar de eenheid te wijzen, maar wij kregen toch het gevoel, dat zij ieder in een andere richting wezen. De Grieks-orthodoxe theoloog, Ni kos Nissiotis, die vorig jaar in T<fy- borg de harten verwarmd had met een zeer bijbelse toespraak wees op de gave van de eenheid zoals die met Pinksteren in de wereld is geko men. De Westindiër Phillip Potter, klaagde dat het gebrek aan eenheid het werk van de kerk verlamt. Aarts bisschop Ramsey de Engelse primaat, riep op tot geduld. De eerste spreker sprak met grote zekerheid van wat de Oosters-orthodoxe kerken te zeg gen hebben, aartsbisschop Ramsey sprak met diepe nederigheid, Potter met jeugdig ongeduld. Ramsev zei: „Onze opdracht is een heid, heiligheid en waarheid." Nissiotis daarentegen: ..De kerk is niet op weg naar de eenheid, maar leeft uit de een heid". Potter echter zei: „Wij moeten zoeken naar de manifeste, de duidelijk zichtbare eenheid". Bij alle drie de spre kers had eigenlijk het woordje „eenheid" toch weer een iets andere inhoud. En daar ligt de moeilijkheid van dit ge- -nrek dat eigenlijk al lang aan de gang s. maar waarvan ook weer iedereen zich bewust is dat het volslagen vastgelopen. Nissiotis spreekt over eenheid die door God gegeven is i Pinksteren. Potter, de neger, over de eenheid die gegeven is in de oecumeni sche beweging. De eerste zoekt de gees telijke werkelijkheid, de laatste heel duidelijk de natuurlijke werkelijkheid de eenheid. Dienst Als Nissiotis spreekt vanuit zijn oosters-orthodoxe visie gebruikt hij de zelfde woorden als zijn westerse colle ga's, maar zij hebben bij hem ee Courante kroniek VAN DER PUTTEN Vrijwel alle Nederlandse dagbladen hebben een eommentaar gewgd aan het ontslag van de technisch hoofdambtenaar van hert ministerie van defensie, de heer F. H. van der Putten, dat hem maandag door minister Visser is gegeven. De Telegraaf icgt er o.m. dit van: ,.De krachten op het ministerie van defensie, die er belang by hebben de beer Van der Pntten voorgoed weg te werken, sijn voor minister Visser te sterk geweest. De formele aanleiding voor het ontslag van de beer Van der Pullen ie. dat hg er niet in geslaagd ion syn te bewijzen dat de Nederlandse officieren, die met Japan gecollaboreerd hebben, nu nog in Neder landse militaire dienst xijn. De uitvoerig gemotiveerde reeks van beschuldigingen, die de heer Van der Patten in zijn aan minister Visser gegeven rapport heeft samengevat, dat er een nauwe band bestaat tussen de in Indonesië en Nederland loj. Oudewater) gepleegde onregelmatigheden, lijn als „niet ter zake doende" met een armzwaai van tafel ge veegd. „Hierom heb ik niet gevraagd", aldus de minister. Minister Visser heeft door dit optreden alle verantwoordelijkheid voor deze met het recht spottende gang van zaken op zirh genomen. Het is nu aan de Kamer om deze zaak recht te zetten, hetgeen voor minister Vissar onvermjjdelgk politieke consequen ties zon hebben. Het Nederlandse volk mag echter ver wachten, dat zyn vertegenwoordigers aan het recht voorkeur geven boven een politiek De Nieuwe Rotterdamse Cou rant zou het een gevaarlijke gedachte vinden wanneer de minister na het ont slag van de heer Van der Putten denkt dat hiermee de zaak is afgesloten. Het blad vervolgt: „In de eerste plaats gevaarlijk voor de goede naam van het ambtelijk apparaat, dat de minister zo ter harte gaat. De «met die de zaak-Van der Putten terecht of ten onrechte op deze t heeft geworpen, kan alleen worden wjjderl door een volledige opening zaken. Niet door een ontslag. Niet door de mededeling dat de ambtenaa smet heeft geworpen, ongeschikt vervullen van enige functie is. En ook niet door de verklaring, dat de alle verantwoordelijkheid voor de gang van zaken voor zjjn rekening neemt. Zelfa al bevat het memorandum van i heer Van der Putten niet* dan onbewezi aantijgingen, zelfs al ia de rol die de voorgangers van ir. Visser in de z Van der Putten hebben gespeeld, volkm aanvaardbaar, zelfs al sijn alle „hükom- stizheden" die de troebele sfeer zaak-Van der Putten hebben bepaald, volledig anders dan de berichten rn ruchten dat hebben gesuggereerd, dan is en blijft een duidelijke, gedetailleerde verklaring noodxakrljjk. En dan nog iets: de minister de persconferentie gezegd, dat i van berichtgeving" de communisten een grote dienst bewijst. Wy hebben er ernstige bezwaren tegen, dat de minister hier een volkomen irrelevante zaak het commu nisme bij te pas brengt. Dit is incorrect. - niet alleen incorrect, ook g< spreekt over „dienst" en denkt terkerkelijke hulpverlening; Nissiotis Fireekt over dienst en denkt aan de op- racht van de Oosters-orthodoxe ker en om de kerken van het westen te helpen de eenheid te vinden. Zo zouden we kunnen doorgaan. Het is duidelijk dat juist dit gesprek kan eindigen in een waarlijk babylonische spraakverwarring. En inderdaad hoorden wij in de wan delgangen al herhaaldelijk de klacht, dat in de commissie-vergadering wel veel woorden gesproken worden, maar men telkens weer opnieuw langs elkaar heen spreekt. De stelling van Nissiotis is dat een heid de bron van het leven is van de kerk. dat eenheid het begin en het uit eindelijk doel is van de schepping in Christus. De eenheid vindt zijn oor sprong in de eenheid tussen de Vader en de Zoon. Het is duidelijk dat deze vertegen woordiger van de Oosters-orthodoxe kerken het woord „kerk" niet lichtvaar dig gebruikt: „Bij historische kerken bedoelen we de kerken die belijden in i-oorden van de geloofsbelijdenis Nicea de gehele goddelijke econo- van de openbaring in de kerk van God. de Heilige Drieëcnheid en die ge loven in de doorgaande werking van de Heilige Oepst in en door de kerk door handelingen die hun hoogtepunt vinden in de sacramenten en het Woord dat bediendt wordt door hen die apart ge zet zijn om dat te doen." Eigen bijdrage leveren door te herinneren onderbroken continuïteit "an het leven van de historische kerk die een veel groter gezag heeft dan welke geloofsbe lijdenis van welke plaatselijke kerk ook. die probeeit uit te leggen waarom zij zich heeft afgescheiden en die dat pro beert te rechtvaardigen. Juist om deze kritiek op de jongere belijdenissen, zoals wij die kennen ir Wandelingen in Prof. Kok op Oud-kath. synode uw 3-in-1 drank voor uw apéritief voor uw long-drink voor uw cocktail De synode der Oud-katholieke Kerk, die deze week te Utrecnt bijeen kwam, stond in het teken van de derde vergadering van de Wereldraad van Kerken. Zowel de mededelingen van het Epis copaat, als in de bespreking van het onderwerp ,,de oecumene ter plaatse" kwam dit tot uitdruk king. Ook de aartsbisschop van Utrecht, mgr. dr. A. Rinkel, die namens het Episcopaat sprak over ontwikkelingen en feiten in het leven der kerk, merk te daarbij op, dat het leven van de eigen kerkgemeenschap vanzelf sprekend aan de orde komt in een synode, maar dat daarbij ook de blik verder moet reiken. Naast an dere feiten, memoreerde de bisschop uit het eigen kerkelijk leven het in ternationale congres te Haarlem in september van dit jaar, en bracht hij met nadruk de noodzaak van het opgerichte bouwfonds naar vo ren, waarvoor een actie gevoerd wordt, die thans halverwege is. Sprekend over het contact met ande- kerken, meende de bisschop, dat iet name ten aanzien van Anglikanen n Orthodoxen de tijd van incidentele contacten voorbij is en grotere lijnen getrokken moeten worden, waarvoor fi nanciële offers nodig zijn. Met de Oos- ters-Orthodoxen liggen ontmoetingen van kerkelijke leiders en theologen in het voornemen, zoals deze met de Anglikanen reeds bestaan. Wat dit laat ste betreft noemde spreker het recente bezoek van de aartsbisschop van Can terbury aan de theologenconferentie te Ametsfoort een feit van historische be tekenis sinds de sluiting van de volle dig kerkelijke gemeenschap in 1931. Hereniging Over de vraag, of de Anglikaanse kerkgemeenschap de volledig kerkelijke gemeenschap aan kan gaan met de nieuw te vormen kerken van Ceylon en Noord-India, zal de Anglikaanse kerk zelfstandig te beslissen hebben. Indirect zijn de oud-katholieke bisschoppen het overleg betrokken. Een onvoorw delijk positief antwoord van de zijde lö« ngst het ordt gehanteerd alt argn- kwee die het Advertentie ■eft, geeft vnrdtel aan de verdenking, dat die angst gebruikt wordt om een raak in de doofpot j te «toppen. Die verdenking mag dan vol-, komen ongegrond zyn, minitter Visser heeft er door zijn opmerking voedael aan Spit, Spierpijn TT der oud-katholieke bisschopsconferentie blijkt niet mogelijk te zijn. voordat de nieuw te vormen kerken tot stand ge komen zijn. Een positief „ja" zou naar het inzicht van de bisschoppen het on gewenste gevolg hebben, dat men zich ook in andere gebieden op dergelijke herenigingsschema's gaat verlaten, ter wijl een negatief antwoord daarentegen het herenigingswerk grote schade zou berokkenen. Het sluiten van een Intercommunie met de Lusitanische kerk van Portugal is in onderzoek. Over de oecumene ter plaatse refe reerde prof. M. Kok uit Den Haag. na welke rede een levendige bespreking volgde. Na in grote trekken de ontwik keling van de Wereldraad geschetst tc hebben, wees spreker er op, dat de Wereldraad geen super-kerk is. maar slechts een orgaan der kerken en dat de Wereldraad geen ander gezag heeft dan wijs beleid alleen. Het gaat in de oecumene om het herstel van Gods we reldwijde kerk. Het eindpunt ligt veel verder en dieper dan de gedachte aan federatie van kerken, het beginpunt ligt in Christus, als het enige funda ment, en het werk der eenheid is een werk Gods. Spreker riep de teleurge- stelden en ontmoedigden op tot gebed geduld, tot geloof en taaie volhar ding in het oecumenisch werken. Contacten Een belangrijke factor in het oecume nisch werk ter plaatse noemde spreker eisen geloofsbeleving: zelf licht Christus zijn en dat licht uitstra- en beleven. Dit is een zaak van de hoogste orde in het oecumenisch werk en gesprek. Hoe dichter wij bij Christus leven, des te wezenlijker zal onze een heid groeien. Voorts ligt er voor de oud-Katholieken een eerste taak bij het bevorderen van het contact met Angli kanen en Orthodoxen ook in eigen land plaatse. Met de kerken van de Reformatie bestaat het contact in de oecumenische raden, waar op velerlei gesprek, samenwerking en ge bed gestalte kunnen krijgen Toch meen de spreker te moeten waarschuwen te gen een nivellering van de kerkelijke scheidslijnen, oo een wiize. die de van de verdeeldheid vergeet en dej pijn kunstmatig verdooft. Ook het contact met roonns-katholieken moet gestimuleerd worden, en men moet mogelijkheden tot samenwerking niet schuwen, maar los van de historie el- - kaar als mede-christenen gaan ontmoe ten en een nieuw vertrouwen weder-1 zijds wekken. Het zal meer dan tot nu toe nodig' zijn, dat het oecumenisch werk en de afgevaardigden In dat werk de aan- dacht krijgen In de regelmatige verga deringen der kerkbesturen en op dc bijeenkomsten der gemeenten, aldus prof. Kok. t (Van i kerkredacteur) TJ^EN rooms-katholicke bisschop uit Italië, Lino Lozza, die ook wel eens een kykje wilde komen nemen op de Assemblee van de Wereldraad van Kerken werd door een ontdaan Vaticaan binnen 24 uur teruggeroe pen. Oorzaak was een persinterview dat hij gaf, waarin lig volgens een vertegenwoordiger van het Indiase persbureau gezegd had dat het Vaiicaan de wreedheden die door de Portugezen in de naam van het christendom begaan worden in Angola en Goa afkeurde. „Hoewel het Vaticaan over het algemeen diet ingrijpt by politieke acties", had hij gezegd, „die door leden van dc Rooms-Katholieke Kerk worden ondernomen, wgst het scherp de houding af die de Portugezen in hun kolonies innemen." Toen de vijf officiële wnarnemcrj van de Rooms-Katholieke Kerk dit bericht in de krant lazen, waren zij vreselijk ontdaan. Zy hebben onmid dellijk een verklaring uitgegeven waarin werd uitgesproken dat de bisschop geen waarnemer was, dat hg het Vaticaan niet vertegenwoor digde, dat hij alleen kwam als een persvertegenwoordiger van Unitas, een klein Italiaan i oecumenisch instituutje. dat de man geen woord Engels sprak en verkeerd geciteerd was, dat hem woorden in de mond waren gelegd, dat men misbruik van hem had gemaakt en dat hg alweer uit New Delhi vertrokken was. De Italiaanse bisschop was nog geen half uur in het gebouw toen hij door een vertegenwoordiger van liet pershuieau werd aangeschoten, die hem natuurlijk vragen stcble die voor hem als man van India belangrijk waren. Goa ir een Portu gese enclave in Tndia en India heeft reeds herhaaldelijk gesteld dat de Portugezen dit gebied aan India moeten overgeven. Er werd gesproken via een tolk, die geen Italiaans sprak en de offi- icle r.k. dat beeft verkeerd gecit zijn. De journalist houdt er dat hij wel degelijk de heeft doorgegeven zoals hy doorgekregen. In ieder geval is het duidelijk dat de bisschop helemaal niet namens liet Vaticaan kwain, ai liet hjj de journalisten wel doorschemeren dat hij een belangrijk personage was en dat hij het werk van de assemblee kwam waarnemen. Hij sprak geen woord Engels en uocb de waarne mers, noch do rooms-katholieke journalisten, waarvan er hier velen zyn, begrepen wal lig eigenlijk kwam doen. Een enkeling was zelfs hang dat de orthodoxe ?roep, die niet zoveel vau contact met protestanten wil weten, opeigen houtje een onder zoek kwam instellen. Zy halen allen verlicht adem, nu de bisschop linca recta retour is gezonden naar Italië. onze Nederlandse geloofsbelijdenis, zal Nissiotis in deze samenkomsten zelf kritiek moeten aanhoren. De unieke Or thodoxe Kerk heeft geen nieuwe belijde nissen nodig om tot haar doel te komen, was zijn standpunt. Maar daartegenin klinkt dan de stem van de ne^er, Philip Potter, die toch ook eigenlijk weer met een westerse stem spreekt. Ook hij hecht i schien al te weinig waarde aan de geloofsbelijdenissen omdat zij beho ren tot een bepaalde tijd en een naaide omstandigheid, en roept niet op om terug te keren tot het begin en de kerkvaders, maar juist om te komen tot een nieuwe geloofsbelijde nis, die voor allen en overal kan gel den. oproep om uit het slop te komen: „Het werk van Geloof en Orde (wa-r juist gesproken wordt over de eenheid) kan ten onder gaan door een tekort aan jon- g- mannen en vrouwen die mee willen spreken, omdat zij wanhopen of er wel echt iets gebeurt. Dit is geen vrucht van jeugdig ongeduld. Het is het duidelijke en pijnlijke besef dat de' kerken de eenheid niet willen ma 'festeren, die niet slechts gegeven is in Christus maar die reeds hier en nu is gegeven en waar over reeds zoveel overeenstemming be staat. Met nadruk wil ik stellen dat het misschien wel de belangrijkste taak van Geloof en Orde is om in de komen de jaren de kerken op te roepen in hun eigen bestaan en in hun verhouding tot andere kerken te verdisconteren wat in de oecumenische beweging is gegeven en te vertrouwen op Gods genade om hen in de gehoorzaamheid aan de waarheid te leiden die zij nu samen hebben ontvangen. Lausanne Potter verdedigde vooral de jonge ren die in Lausanne de kerken heb ben opgeroepen om te komen tot in' tzreommunie. tot gemeenschappelijke avondmaalsdiensten. „Dit is geen oor logskreet van protestantse malconten ten die overstemd wordt door welbe- wapende „katholieken." zei hij. Maar prompt over deze bijna heftige woorde". kwam de rustige stem van de primaat ,van de Anglicaanse Kerk die zei: Geduld, geduld." Hij zei onder meer: „De roep om eenheid is urgent. Waar twe of drie christelijke groepen zijn in cen bepaalde plaats blijft dringende vraag: Waarom worden niet een? Maar evenmin als men zich de eenheid en daarom moet er op dit punt ook een goddelijk ge duld zijn. Waarbij wij dan moeten op passen dat we goddelijk geduld niet verwarr-r met menselijke luiheid." Aartsbisschop Ramsey waarschuwde vooral tegen het gevaar van het kleine ren van de theologie. Het'is waar dat het westen met het evangelie ook de confessionele scheidingen overgeplant heaft op de zendlngsvelden, maar zeg nu niet: rnlk niet al te diep in de theologie; we kunnen olstaan met eenvoudige i 'tspraken en principes om tot ee.ihe'd te komen. Wie dat zeggen, l-omen vaak aanzetten met geweldige theologische vooronderstellingen die zij niet eens onderzoeken." De opvolger te zijn van een man, over wie in de Bijbel sfaj geschreven, dat er niet meer zo'n profeet is opgestaan: moet een moeilijke zaak zijn geweest! Jozua treedt, in Ga opdrachtin de bevoegdheden van Mozes. Hij is de aangl wezen man om het volk Israël te leiden in het beloofde lani „Jozua nu, de zoon van Nun, was vol van de geest der u*ij| i heid, want Mozes had zijn handen op hem gelegd. Daaro\ luisterden de Israëlieten naar hem en deden zoals de Hei) Mozes geboden had", zo lezen wij in het laatste hoo/dstuiD] van het boek Deuteronomium. Vol van de geest der wijsheii Jozua was een heel ander mens dan zijn voorganger Mozar t maar één ding hadden zij gemeen: zij waren wijze mannef die een moeilijk volk leidden en door wie God Zijn plannt met dit volk volvoerde. Later, kort voordat Jozua zijn zwcfa taak neerlegt en God hem gaat aflossen, legt hij ten aanhore^sc van het volk Israël een soort van verantwoording af. Mafk i daarin is dit het overwegende: de Heer, uw God, heeft Zè^nf voor u gestreden. En ook daarin komt die geest van wijshePj. tot uiting. Het leven heeft Jozua niet alleen successen bezorg^ met welk een voldoening hij aan het eind van zijn f-evt mag terugzien op zijn werk. God Zélf heeft voor u gestredeP zo is zijn slotconclusie. Niet: naast waardering voor mijze^. ook nog dank aan God, zoals maar al te vaak gebeurt. Maaprc God deed het en ik mocht Zijn medewerker zijn! JZ Prof. A. D. de Groot over v.h.m.o. ,f' hij Binnenkort zullen er in ons land drie maal zoveel studenten zijn als voor de oorlog, maar deson danks blijft er ten opzichte van andere landen een achterstand aan academisch gevormden be staan. Onze onderwijsinspanning blijft dan ook relatief ten achter. Dit zei prof. dr. A. D. de Groot, hoogleraar in de toegepaste psy chologie aan de Gemeentelijke universiteit te Amsterdam in een inleiding die hij gisteravond hield op de tweedaagse conferentie voorlichting over het weten schappelijk onderwijs", die onder auspiciën van het contactcentrum Bedrijfsleven-Onderwijs te -Zeist wordt gehouden. De verschillende soorten van onderwijs typerend, zei prof. De Groot dat het voorbereidend middelbaar en hoger onderwijs in Nederland zich kenmerkt door starre onderwijsprogramma's uit een oogpunt van vormingsprincipes wel mooi zijn, maar dat beslist niet zijn als selectiemiddel. Voor een groot deel van de leerlingen is het programma van de middelbare school te overladen, het heeft te veel verplichte vakken e: weinig keuzemógelijkheden. Hij die de middelbare school afvalt behoeft nog niet ongeschikt te zijn voor de universi teit. daar de overlading hem parten Advertentie Prolieer eens andere zenuw-middelen, zelfs de duurste welke er zijn, dan komt U t&ch terug op Mijnhardt's Zenuwtabletten, omdat deze Uw zenuwen vlug kal meren, U rustiger stemmen en de t meester doen blijven. „Komt er nooit een eind aan de no den van de Abonezen in Nederland? Moeten wij hen nog steeds met gif ten blijven steunen?" Deze vragen zijn de stichting „Helpt Ambon in Nood" regelmatig gesteld en het antwoord hierop is dat zulks inder daad nodig is. Nieuw presidium Wereldraad De derde Assemblee van de Wereld raad van Kerken in New Delhi zou vandaag een nieuw presidium en een nieuw centraal comité kiezen voor de periode van zes jaar tot aan de vol gende Assemblee-vergadering Voor de zes voorzittersfuncties zijn de vol gende kandidaten gesteld: 1. ds. Martin Niemöller. leider van de evangelische kerk in Hessen-Nassau in Wcst-Duitsland; 2. dr. Michael Ramsey, aartsbisschop Canterbury en hoofd k*rk: Francis Ib;am. gouverneur-gene raal van Oost-Nigeria en ouderling van de presbyteriaanse kerk in Nigeria; 4. Charles Parlir uit Englewood (New Jersey), lid van de Amerikaanse methodistenkei k; 5. dr. Iakovos, uit New York. aarts bisschop van de Grieks-orthodoxe kerk in Nooró- en Zuid-Amerika; 6. dr. David G. Moses, hoofd van de Hislop-collcge in Nagpur (India) en lid van de verenigde k-rk van Noord- India en Pakistan. Aartsbisschop Iakovos is het enige lid van het aftredende presidium, dat ook voor het nieuwe bestuur kandidaat is gesteld. Tot de kandidrten voor het nieuwe centraal comité, dat honderd leden telt. behoren leden van alle in de Wereld raad vertegenwoordigde kerkgenoot schappen. Do Russ.sch-orthodoxe kerk. die zoals bekend vorige week is toegela ten. zal vijf leden in het comité hebben, en de orthodoxe kerken tezamen twintig. Het aantal chronische zieken die in daarvoor bestemde inrichtingen zijn op genomen is niet gewijzigd. Al deze mensen zien ieder jaar uit naar het H.A.LN.-pakket dat de stichting hen geeft. Er komen steeds meer studenten die naast eigen middelen en de steun van de officiële instanties net het duwtje in de rug. dat de stichting hen geeft, no dig hebben om het hoofd boven water tc kunnen houden. Ditzelfde geldt voor de talrijke, zich niet op politiek terrein begevende Am- bonese verenigingen en instellingen die zich met de inkomsten van eigen en publieke middelen niet voldoende kun nen ontplooien. Voor dit werk is geld nodig. De stichting H.A.I.N. doet daar om ook dit jaar weer een beroep op het Nederlandse volk om haar in staat te stellen de helpende hand te reiken in die soms vereeten plaatsen in de Ambonese wereld waar nog steeds li chamelijke of sociale nood heerst. Men kan zijn bijdrage overmaken aan de stichting „Helpt Ambon in Nood" te Utrecht, door middel van overschrijving op gironummer 160000 van genoemde stichting, of op een re kening bij de Rotterdamsche Bank te Utrecht, dan wel door het zenden van een postwissel. V oogdij vereniging viert jubileum De minister van justitie, mr. A. C. Beerman, heeft gisteren in het museum Fodor aan de Keizersgracht in Amster dam de tentoonstelling ..Het kind van toen kinderen van nu", die ter gelegen heid van het 75-jarig bestaan der vrij zinnig protestantse voogdijvereniging „Tot steun" en het 60-jarig bestaan van de afdeling Amsterdam dezer vereniging is ingericht, officieel geopend. De vereniging „Tot steun" legt zien toe op de zorg voor verwaarloosd^ kin deren. Zij doet dit door deze kinderen in pleeggezinnen te plaatsen. In totaal heeft de vereniging „Tot steun" 900 pupillen onder haar hoede speelt. De starre programma's houdt1" veel reserve voor het hoger onderwin™ tegen. In West-Europa volgt 18 procdl v van de groep van 15 tot 19 jaar midda gr baar onderwijs, in de V.S. en Canada tfw dat 64 procent en in Rusland veert^et procent. rkt< Bijna de helft van hen die aan a„er academische studie beginnen, voltooit6 die niet. Bij het zoeken naar de oorzakt dient men onderscheid te maken tuss» do verschillende faculteiten. Met name afol de technische hogescholen geven velen fcgi D" vertibeh Prifest satietalent met betrekking tot de stuir op. De trage studiegang is ondertuss^" een ernstig probleem. Hij vroeg zich fli waarom het in ons land acht a negi jaar moet duren voor men leraar i m - wijl men er elders ve nodig heeft. Studievrijheid van de student in 6 zin dat hij vrij is' college te lopen r lentamina af te leggen, noemde r uit de tijd. Het hoger onderwijs is e< te kostbare zaak om afhankelijk zijn van ernst en luim van de studet Prof. De Groot bepleitte ten slot een radicale verandering van h hoger onderwijssysteem, dat bij o^r, een cultuur is geworden waarin b belang van een snelle studie niM sterk leeft. k Beroepingswerkfe NED. HERV. KERK c Beroepen te Wijckel (Fr.): J. H. JiiZoi minck te Drogeham; te Dedemsva^b, (vac. J. Blonet, toez.) A. P. Peschar,jjn Ballum (Ameland); te Ried, Boer, Dotfpe jum en Schalsum: H. Lofvers, kand. Amsterdam. Bedankt voor Amsterdam (Jeugdzorf1111 predikant): J. Plasman te Gieterveen. GEREFORMEERDE KERKEN anc Beroeoen te Groningen-N. (vac. J. Marseille): A. Reen te Alkmaar; te Vfilr nen: H. Boswijk, kand. te 't Harde. uzc GEREFORMEERDE GEMEENTEN rga Mijn honden mijn katten, door Kwe rel Capek. Vertaling mevrouw H. C. C>r de Wit-Boonacker. Uitgave Holland N.V., Baarn. Kookboek voor verliefde lekkerbek]#*11 door Sybille Schall. Vertaling A. SeckP-,< Twijnstra. Uitgave Hollandia N-*ri. Baarn. In de Franse lekkerbek. 100 FraniGc recepten, door Roger Lallemand. V&s i taling B. Hiemstra-Van Roon. Uitga|Jst Hollandia N.V., Baarn. Beeldende poëzie. Het dier b werk. Bijeengebracht door Adriaan Mc» riën. Foto's Jan en Rense Schaap. U gave L. Stafleu Zoon, Leiden. Lampions der liefde, zijnde enifDi spannende fragmenten uit het geheiur: dagboek van Maria Petronelle Goudefcsn tor. door Jan Mens. Illustraties WCT Bijmoer. ABC-pocket. Tweede druk. Iff. gave N.V. De Arbeiderspers, Amst! dam. Hoe blijf ik een nachtje over?, dou Jean Dutourd. Vertaling Johan Veeni ga. Illustraties Maurice Henri. ABP011 pocket. Uitgave N.V. De Arbeiderspef>« Amsterdam. I Het raadsel van de vier getallen, dol Johan Veeninga. Illustraties Pim v(Cc Boxsel. ABC-pocket voor de jeugd. Ueac gave N.V. De Arbeiderspers, Amst«ij dam. »ld Dokter Pascal, door Emile Zola. Vf t taling L. West. Uitgave Bigot Sc VL^ Rossum N.V., Blaricum. R Het geld, door Emile Zola. Vertalit™ C. Belinfante. Uitgave Bigot V£d Rossum N V., Blaricum. 8r- Bekentenis op sterk water, door GSt raid Kersh. Vertaling Maria de R<8 ABC-pockct. Uitgave N.V. De ArbeideSTr pers Amsterdam. jan1 Amsterdam uit Naatjes tijd, door Oznowicz. ABC-pocket. Uitgave N.V. D Arbeiderspers. Amsterdam. Dikkertie Dap en een heleboel andei, versjes, door Annie M. G. Schmidt. lustraties Wim Bijmoer. ABC-poctp t voor de jeugd. Uitgave N.V. De Arb#8P derspers, Amsterdam Li Patrouille, door Philip Macdonafem Vertaling Nini Brunt. AÈC-pocket. Ui Li gave N.V. De Arbeiderspers, Amst%id dam. R< Drie hoeraatjes voor de muizen, •ie ongeveer 40 procent in inrich Margery Sharp. Vertaling Marjolein I tingen en 60 procent in pleeggezinnen zijn Vos Illustraties Garth Williams. ABJ geplaatst. De vereniging „Tot steun" telt pocket voor de jeugd. Uitgave N.V. P 10.000 leden. I Arbeiderspers, Amsterdam. i BALLPOINTS ir bij de kantoorboekhandel en speciaalzaken. ^Sjj zegge en schrijve de beste...!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2