Christen- jeugd leeft mee in de oecumene NEW DELHI RENNIES Uw probleem is het onze Vermijd alle aanstoot in liet gastvrije India BOEKENHOEK Een ivoord voor vandaag Westduits onbehagen protestants in politiek I Leiding Wereldraad vraagt: Nederigheid èn stoutmoedigheid noodzakelijk onze bijeenkomst duidelijk en doel treffend geven, dan zullen wij dat moeten doen met nederigheid, er ons van bewust zijnde, dat velen van ons in de gedachten van de meeste Indiërs worden vereenzelvigd met een „christelijke" beschaving, die zich niets van de leer van Jezus aantrekt. „Maar terzelfder tUd", vervolgt het me morandum. „sullen wij dit getuigen!* moeten geven met stoutmoedigheid, een moeien geven mei iiouunoeaigucia, De leiding van de Wereldraad apostolische stoutmoedigheid, die de vul Kerken heeft de afgevaardig-i V °p """U ij.»,, Hier In India hebben de wtjien van on- den naar de derde Aasemblee m|fetelde vervlogen eeuwen gebeden: „Leid New Delhi in een memorandum TBn onwerkeiuke tot de werke lijkheid, leid mij uit de duisternis tot het licht". Russische kerk De bot de Wereldraad toegelaten Russi sche kerk is haar deelneming begonnen met een beroep op alle christenen mede te werken aan eenheid, vrede en ontwa pening oc de gehele wereld. „De mejjaheid moet bevrijd worden van de oorlog als een middel om internatio nale problemen op te lossen", aldus een boodschap van patriarch Alexis van Moskou. „De Wereldraad moet onderhandelin gen eisen over algemene en algehele ont wapening en over andere vraagstukken, die een bron van zorgen voor de mens heid zijn". „De afgevaardigden van de Russische kerk zUn bereid ilttlng te nemen In de _HI commissie van de Wereldraad, die leer element van soberheid ten aan-stellige en theologische vraagstukken be- Zij confereerde in New Delhi aangespoord alles te vermijden, dat aan de „volgelingen van Allah. Brahma, Ah oer a. Mazda en de Wijzen, die tronen hebben opge geven om de waarheid te zoeken", aanstoot zou kunnen geven in het land. dat thans zovele christenen gastvrijheid biedt. „Het sou verstandig s|jn het gebruik van alcohol en tabak te beperken, bui tensporige uitgaven te vermUden en rus tig slle kleine ongerieven of moeilijkhe den te aanvaarden, waarop men sou kun. nen stuiten", sldus het memorandum, waarin er ook op wordt geweien, dat het de meeste mensen In India moellilk valt „san een beroep op godsdienstig inzicht te geloven. Indien dit niet vergezeld gaat zien van zaken als voedsel en levenson derhoud". Er mag geen rundvlees worden gege ten. omdat de koe een heilig dier is; aan de bara wordt geen sterke drank ge schonken; een groot deel van India ia diOQMtiagd. Rijk» en „Het Is onvermijdelijk, dat onze ver gaderingen op velen de indruk maken van een bijeenkomst van de rijken. Dit is een nadeel, dat wij zullen moeten aan vaarden." Tengevolge van het tekort aan kamers logeren vele afgevaardigden in huizen, •waar zij soms genoegen moeten nemen met een emmer regenwater om zich te waaaen en waar de kille nachtwind door de gordijnen in de glasloze ramen waait. De evangelist Billy Graham heeft een kamer in het vervallen oude Delhi ver kozen boven logiea op een geriefelijker plaats. „India heeft ongetwijfeld eerbied voor Christus", aldus het memorandum. „In Mahatma Gandhi heeft het een man le ren kennen, die de gewoonte had zijn ziel te voeden met het Nieuwe Testament. Toch was voor Gandhl. evenals voor de meeste Indiërs, het getuigenis, dat Jezus Wandelingen in (Van onsc kerkredscteur) F!r lijn geen honderd Rusiidw ge delegeerden gekomen nssr de derde A*se«nhlee van de Wereldraad van herken, mals velen hier hadden ver- ebt. De delegatie beatast maar een man of irstien. Maar sy i* wel in geslaagd de aamlaebt op h te vestigen. Westerlingen en 'terlmgen gelijk gapen om strijd menkomstrn met wijd open monden aan. Hun hoge kappen, hun prachtig (ecultiv eerde baarden, hun zware kruisen, hun bisschoppelijke stok- •nen heel wat meer dan de jas en de «treepjeshroek van afgevaardigden en ook meer omgekeerde boorden van de Engelse geestelijken. Het begon al op de dag van aankomst >rt voor het begin van dit grote •ngres. Twee minuten voordat de ussisrhe «trailjager landde, daalde n ander vliegtuig met veel Ameri kanen en Duitser*. Onder hen bevond tirh dr Han» Lilje, bisschop van Hannover, die lich onlangs nogal rergaloppeerd heeft voor de We»t- duitse televisie en wiens uitspraken ran ingemnden stukken tot gevolg hadden in de verschillende Duitse kranten. De tientallen fotografen en persmensen lieten hem echter zonder meer voorbijgaan Maar toen de deur van het Ru«- «i«ehe vliegtuig open ging. holden ijj naar voren om maar het beste ;>lsst*je te veroveren voor het maken an foto's De negen inderdaad in drukwekkende geestelijke leaders van de Russisch-Orthodove Kerk onder sit bisschop Johannes Wendland, de leestelijke leider van de Russische kerk in de Oo«teuropese «atelliet- •laten, en de bekeode aartsbisschop Nikodim, werden onmiddellijk aller lei vragen gesteld „Hoe «as de reis?" „Goed, maar we hebben niets gezien, want we rlogen voortdurend boven de wol ken". „Wat denkt u van India?" „We moeten in ome sware Wieren nog wennen aan de warmte In ieder ge tal brengen wij u van ome kerk de beste wensen nieo en Gods segen". De antwoorden waren minder in- Jrukwrkkrnd dan de verschijning, maar kon het ook andera? Deae Rus ten stonden nog maar drie meter an bun vliegtuig vandaan. In ieder geval plaatsten zij bisschop Lilje in de achaduw en eveneens Billy Graham, die in alle stilte Mew Delhi was binnengeslopen. Dit zal ren van de weinige conferenties wor den, waar hü niet ia! spreken en ook niet tal kunnen spreken. Graham kamt n I als waarnemer van de rai- ielijke Baptisten, Amerika's groot ste groep van kerken, die echter geen lid ia van de Wereldraad, maar een «landpunt inneemt, dat veel lykt op 1st van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Er is nog een waarnemer gekomen die echter wél tal spreken, zij het niet in de bijeenkom«trn van de We reldraad. Dat is dr Carl Melntire can de Internationale Raad van Christelijke Kerken Hij is ven plan amen met de India Bible Christian Council een aantal proteetbijeenkom- sten te beleggen Zijn aanval richt Iirh h«nfdtakelyk op de leden der RussWhe delegatie, die hg wil 01 maskeren al» communisten We echi ■I: De Rui i aandacht!! I rekke handelt", aldus de patriarch, die zei voldaan te zijn over bet feit. dat zfjn kerk tot de raad Is toegetreden en tot 'ot opmerkte, dat zijn kerk zich verzet -gen het zendingswerk, dat Jk punt vormt. B. Roolvink opende I.V.I.O.-gebouw De staatssecretaris van sociale zaken n volksgezondheid, de heer B. Rool vink, heeft gisteren het nieuwe gebouw van het Instituut voor individueel onder wijs (I.V.I.O.) aan de Koninginneweg in Amsterdam officieel geopend, door oetgangerslicht van het zebrapad het nieuwe gebouw op groen te stellen. toespraak noemde de heer Roolvink het I.V.I.O. een bijzonder waardevol instituut. ,,Het gaat de stich ting I.V.I.O. om de mens en in het bij zonder de arbeidende mens". De heer Roolvink merkte op dat het een grote verdienste is geweest van prof. dr. Kohnstamm. de grondlegger en eerste voorzitter van de stichting, dat hij be- begreep, dat de sociale didaotiek slechts door een individuele benadering meest ruime zin kan slagen. De staatssecretaris wees er op dat dit onderwijs zoals alle onderwijs, een ster ke sociale inslag heeft. Maar vooral bij onderwijs buiten schoolverband dient tevens een doeltreffende benadering de individuele mens betracht te den. haar terrein een belangrijke bijdra ge levert aan een doeltreffende realise ring van het recht op arbeid en daar mede In het kader van bet streven naar sociale zekerheid een onmisbare plaats Inneemt. Herderlijk schrijven in Oost-Duitsland geworden, heb- thoheke geeste- t Oost-Duitsland op de laatste Naar thans bekend is geworde ben de hoogste rooms-kathoheke geeste lijken in Oost-Duitsland op de laatste zondag van oktober een herderlijk schrijven tot de gelovigen gericht in ze pleiten voor het behouden eenheid der kerk. Het schrijven was ondertekend door dc zes bisschoppen die de hiërarchie in Oost-Duitsland telt en door een vicsris- generaal. Hoewel in het schrijven niet rechtstreeks wordt gesproken over het communistische regime, wordt de gelo vigen wel voorehouden dat, al degenen die vervolging uit de weg gaan uit vrees voor nadeel of omdat ze zich ongestoord verder willen ontwikkelen, as moeten betalen met gevaren v< ziel en door het torsen van een last die op de duur ondraaglijk wordt". Ten aanzien van ae kerkeenheid wordt met nadruk gewaarschuwd tegen het be leggen van vergaderingen of tegen diensten als deze „zonder of tegen de bisschop" worden gehouden. geerden van de derde Assem» blee van de Wereldraad van Ker ken New Delhi binnen kwamen vliegen, besloten 110 jongeren hun eigen jeugdconferentie, waar op zij meer vragen stelden dan antwoorden gaven. Zij waren bij een in een primitief tentenkamp op een groot zendingsterrein van de Baptisten, spraken eerlijk met elkaar als jonge mensen uk Oost en West-Europa, Afrika, Azië, Noord- en Zuid-Amerika en Australië. De resultaten van dat gesprek waren heel wat minder spectaculair dan die van de enige tijd geleden in Lausanne gehou den Europese jeugdconferentie. Maar de problematiek van deze conferentie was dan ook heel wat groter. In ieder geval spraken deze jongeren uit, dat zij willen mee leven en mee werken in het grote geheel van de oecumene en dat zij verantwoordelijkheid wil len dragen. In hun voorstellen kwzmen zij on der meer met het verzoek, dat de Europeae Conferentie van Kerken, die om de twee jaar ln bet Deense stadje Nyborg wordt gehouden. ook jeugdge- delegeerden zal uitnodigen; dat de Mereldraad zal doorgaan met het or ganiseren van jeugdleldersconferen- tlcs voor jonge kerkelijke werkers uit zowel Oost- als West-Europa en dat ook de jongeren deel zullen gaan uit maken van de Wereldraad-commissie voor Internationale aangelegenheden. Wat betekent „onze dienst in de wereld (Van onze kerkredacteur) Van Keulen N.V.. Den Haag. Het van het weer. door Jerome S. Meyer. Bewerking J. Swanenburg-Lopes Dias. Illustraties Rein van Looij. Uitgave El sevier. Amsterdam. Het boek van de aarde, door Jerome S Meyer. Bewerking J Swanenburg- Lopes Dias. Illustraties Rein van Looij. Uitgave Elsevier. Amsterdam. Kerstboek 1961 De Vonk. samenge steld door R. Oostra. C. Covens en D. van der Meiden-Coolsma. Uitgave Van Gorcum it Comp.. Assen. Geheime opdracht in Tibet, door J. van Winkel. Vertaling Thea de Laat. Illustraties Pim van Boxsel. Uitgave Ploegsma. Amsterdam. Mamie, dflbr Winston Graham. Verta ling J. W. Kessens. Serie Fontein-Boeke rij. Uitgave De Fontein. Utrecht. Linda, door Ans van der Putten, Lin da reeks deel 1. Illustratie* Elly van Beek. Uitgave V A. Kramers. Den Haag Dagen vol avontuur, door Ans van der Putten. Linda-reeks deel 2. Illustraties Elly van Beek. Uitgave V. A. Kramers, Den Haag. De molen bij het bos. door Michel- Aimé Baudouy. Bewerking Dolf Ver- roen. Illustraties Claire Marchal. Uitga ve V A. Kramers. 's-Gravenhage. Roel en Remi. vier deeltjes, door Hen ri Amoldus. Tekeningen Ben Horsthuis. Uitgave V. A. Kramers, Den Haag De held van de Rio Sinu. door Jef de Jonge. Illustraties R. van Giffen. In Zwarte Peter-serie. Uitgave V. A. Kra mers. 's-Gravenhage. Het gevecht op het Rotseiland, door Jef de Jonge Illustraties R van Giffen In Zwarte Peter-serie Uitgave V. A. Kramers. 's-Gravenhage. De conferentie was bedoeld als een voorbereiding op de derde Assemblee. De jongeren zullen dan ook in de ver gaderingen hun «tem kunnen laten ho ren. Zij zijn zich er evenwel van be wust, dat zij evenmin als de oude- ren een antwoord hebben op de vele problemen in onze huidige wereld. Er werd ter conferentie gesproken over het thema van de Assemblee: „Jezus Christus, het Licht der wereld". Er wa ren discussie-groepen, verdeeld naar de continenten, die dit thema vanuit de ge zichtspunten ..dienst", „eenheid", en getuigenis" bespraken. Opmerkelijk was dat juist het thema an „onze dienst in de wereld" de meeste aandacht trok. Over eenheid konden zelfs de Jongeren het niet eens worden. In plaats van één rapport wer den er twee rapporten opgesteld, die aan de Assemblee werden doorgezonden. Ook deze jongeren waren hoofdzake lijk verdeeld ln twee kampen, die ln de oecnmene zich steeds duidelijker afte kenen, namelijk van „lowcburcb" en „hlghchnrch". zoals de Britten het uit drukken. In wezen gaat het hier om het verschil tussen de episcopale en de re formatorische kerken. Het Is overigens geen wonder, dat de jongeren elkaar niet geheel konden vinden de verschil len van mening verbraken toch niet het gevoel van het bij elkaar horen want zij hadden maar vier uur om op het probleem van de eenheid der kerk ln te Hulpverlening De meeste aandacht trokken de ge sprekken over de hulpverlening. Het is duidelijk, dat de jongeren iets wil len doen. En juist op dit punt werden vele vragen opgeworpen. Onder r. werd gevraagd: 1 hoe kunnen wij er zeker van dat de hulpverlening werkelijk dienst is. die naar twee kanten vruchten zal afwerpen, namelijk naar die van de zendende en van de ontvangende kerk? 9 Wélke dienst kunnen wU verlenen en moet het alleen een dienst op korte termijn zijn of ook op lange ter mijn? Hoe staan in dit opzicht het werk van de zending, die diensten wil verle nen op langere termijn, en de Interker kelijke Hulpverlening, die diensten wil verlenen op kortere termijn, tegenover elkaar? Zijn de verschillende zendingsorgani saties zich wel bewust, dat dienstverle ning (zoals van de Interchurch Aid) ook zending Is? Hier zat men midden In de problematiek, die de Wereldraad straks zal bezighouden, nu de Integratie tussen Zendingsraad en Wereldraad feit Is geworden. Waar houdt Interchurch Aid op waar begint de zending? 3 Door de Wereldraad is voorgesteld «en BAi*r«lariial f m vArman (4 al Kot Paternalisme Nog meer vragen stelden vooral ook de Europeanen. Zij richtten zich tot de jongeren uit Afrika en Azië en brach ten het probleem van de Afroaziatische jongeren ter sprake, die in Europa stu deren. Is het wel wijs, zo vroegen de Europeanen, om deze jonge mensen hun opleiding in Europa te geven? Kun nen zij, als zij in hun eigen land terug keren, zich nog wel aanpassen bij de oude levensgewoonten? Zij vroegen dit vanuit de werkelijkheid dat vele jon geren in Europa zo verwend zijn, dat zij niet meer terug willen. De jonge mensen uit Afrika en Azië reageerden nogal fel op deze vraag: zij zagen er een soort van bevoogding in, een soort van kritiek op hun studenten. ,,U spreekt hier als een „Dutch uncle" zeiden ze en ze bedoelden: ,,U spreekt als iemand die ons wil bevoogden". is duidelijk, dat deze jongeren bang zijn voor alles wat op bevoog ding, op paternalisme, lijkt. Zij zijn eigenlijk in zeker zin jongeren van zes tien en zeventien jaar in een gezin met strenge vader, die menen dat zij heus wel op eigen benen kunnen staan en al die zorg niet meer nodig hetben. Dat wil helemaal niet zeggen, dat zij neerkijken op het werk van de zende lingen in het verleden, want daar bleek niets van. Maar deze jongeren vragen van de blanken wél dat die hen vrij la ten waar het mogelijk is en hulp blijven bieden waar het nodig is. Toch blijkt steeds weer uit hun houding, dat zij heus nu zelfstandig genoeg menen te >m de juiste wegen te bewandelen. De gedachte is sterk: ..Laat toch maar meer aan ons over. Wij redden onszelf heus wel". En dat juist vaak op mo menten dat de westerlingen bang zijn, dat zij het niet zullen klaren. er werd door hen gezegd: „Het moet toch gaan om ons zijn in de wereld?" Maar dat konden de Afrikanen heel moeilijk meezeggen. Terwijl sommige Europeanen juist zeiden: „Wij moeten onze christelijke posities durven opge ven." kwamen de Afrikanen er m heel moeüijk toe om zelfs maar te kénnen, dat daar een kern van wi heid in school; het was hen veel liever ■LüMÜkttÊ^H houden. De jongeren kwamen er niet uit. Zij stelden vragen en kwamen aan de ant woorden niet toe. „Het meest waarde volle was", vertelde een Tsjechische jongen ons. „dat wU elkaar hebben ontmoet, dat wij eerlijk en open gedachten konden wisselen." Zelf hU vooral biy. dat hü de Westeuropese jongeren ervan had weten te overtuigen, dat het goed zou zijn als ook de Jonge ren ln de geest van de Praagse Vredes conferentie bijeen zouden kunnen ko men, misschien niet ln Praag, maar dan elders ln Europa. En ook dat wérd officiële wens van deze jongeren- conferentie. secretariaat te vormen, dat het zendingscommissie en van Interchurch Aid zal moeten combineren. Hoe is de vertiouding van deze drie onderdelen vai het werk van de Wereldraad tot elkaar Hoe zullen we kunnen zorgen, dat de jonge mensen, die zich geven r deze vormen van hulpverlening. Advertentie (Advertentie) Stram en Rheumatisch Doe dan toch eens een bloedzuiverende kuur. Met Knischen Salts. Al tientallen jaren was Kruscher Textielgoederen mat hetFEUSOL-etlket zijn klaurachtt Lat U dua voortaan op FEUSOL. FELISOL écht kleurecht een slotbeschouwing zei een van de oudere sprekers, een Burmees predi kant: „De jongeren hebben hier niet laten blijken, dat zij leven uit de drang om de antwoorden zo spoedig mogelijk te vinden en de wereld zo spoedig mo gelijk te laten zien wie Christus is." was een wat felle kritiek van een die zijn eerste jeugd achter de rug heeft. De jongeren zelf zetten dan ook een aantal vraagtekens achter deze uitspraak. zo bleef het bij vragen. De jeugd Europa in Lausanne vroeg om in tercommunie. Zo ver was de ejugd van de wereld ln New Delhi nog niet. De jongeren spraken door elkaar en langs elkaar heen. Hun grote vraag aan de derde assemblee was eigenlijk: „Wijs de weg. want wij komen er niet uit." Daarmede hebben ook deze kerke lijke jongeren bewezen jeugd van deze tijd te zijn, jeugd die zich niet langer dnodstaart op prachtige visioenen, zo als een generatie geleden, maar die die per onder de indruk is van de overwel digende problemen en die wars is van gemakkelijke antwoorden. Isolement Maar naast het streng kerkelijk pro bleem. dat zo duidelijk het zoeken van de eenheid bemoeilijkte, en het pro bleem van de zelfstandigwording, w ook nog een theologisch verschil v mening, een tegenstelling die bij ons Nederland indertijd zo sterk speelde de dagen van de doorbraak. Wat is de taak van de christen ln dc wereld? Moet hij in de wereld gaan staan en zeggen: Dit is Gods wereld? Zo hebben deze jongeren het uiteinde lijk wel uitgesproken. Maar hierbij kwam eigenlijk toch lar voren de vraag: „Moeten we zo- laar midden in deze wereld gaan staan of moeten we ons als christenen eerst samenbundelen?". „Ligt in het isole ment onze kracht of juist in dat leven i de wereld?" Deze vragen spelen niet alleen in land. waar zij juist vaak zo sterk r nisaties. De vragen leven te Afrika. Daar willen de kerken dig mogelijk zelfstandig worden, ook fi nancieel. Ten opzichte van hnn regeringen willen zij niet laten blijken, dat zij het werk eigenlijk financieel nog niet kun nen dragen. Het gevolg Is. dat vele kerken eigenlijk niet in staat zijn scho len en ziekenhuizen te laten draalen In vele landen die onlangs zelfstandig geworden zijn, worden deze instituten dan ook overgenomen door de staat Moet men daar biy om zjjn of niet? Verloren? Het waren juist sommige Europeanen, ook Nederlanders, die sterke nadruk legden op de gevaren van het isole ment, terwijl de Afrikanen en Aziaten maar met lede ogen aanzagen, dat de ze instituten verloren gingen, omdat daarmee grote evangelisatorische kan sen om jonge mensen en zelfs kinderen voor Christus te winnen verloren gaan. Zo werd b.v. door Europese jongeren gevraagd: ..Ja. maar in regeringsscho- len heb je toch ook vaak kansen?'" De weg Dit zegt de apostel Jacobus tot de mensen met een driftige natuur: „U moet langzaam zijn tot toorn!" En dan is natuur lijk het antwoord prompt: ,£en mens kan zijn karakter niet veranderen. Ik ben nu eenmaal heetgebakerd en de mensen in mijn buurt moeten daar maar rekening mee houden." Het is de apostel beslist niet te doen om de driftigen op te roepen tot wat meer zelfbeheersing en zelfdiscipline al is( daar op zichzelf alles voor te zeggen. Jacobus zegt: „De toom van een man brengt geen gerechtigheid voor God voort." Dat betekent dus zoveel als: u moet met uw drift en uw boosheid niet j denken er bij God iets mee te bereiken, hoe u er misschien i ook van overtuigd bent, dat u zich terecht driftig of boos maakt! Wellicht wordt de vraag gesteld, of we dan „zelfs" onze toorn moeten gaan zien in verband met God. Wat dacht u dan? God wil namelijk ons gehele levenons totale optreden onder de klem van Zijn gebod brengen. En als u zich bij het driftig of boos worden wat meer gaat afvragen hoe God erop zou kunnen reageren, dan is die drift of die boosheid meestal vlug gezakt! 't Is weer zo'n „harde" waarheid, die ons niet ligt. Maar die we toch in ons eigen belang zullen moeten accepteren! Zelfbewuster optreden is noodzakelijk Het coalitieverdrag tussen de christen-democraten en de libera len beperkt de vrijheid van han delen van de individuele afgevaar digde in de Bondsdag even weinig als het recht van de Bondskanse lier om de politieke richtlijnen te bepalen, zoals dat in de Westduitse grondwet is vastgelegd. Dit ver klaarde de (protestantse) minis ter-president van Sleeswijk-Hol- stein, Kaie-Uwe von Hassel, voor de Bochumer werkgroep van de Evangelische Akademie. Niettemin is volgens hem een verdrag van zestien bladzijden minstens veer tien bladzijden te lang. De premier achtte het noodzakelijk zich in de praktische politiek van het verdrag te distanciëren en te streven naar een gemeenschappelijke gedrags lijn. „Met ergernis en onbehagen", zo ze: Von Hassel, in zijn referaat over het „protestantse onbehagen in de politiek", Als brandend maagzuur laaiend opstijgt soms tot hoos ln de keel brengen een paar Rennies baat. Die blussen de zwaarste zuurbrand in een handomdraai. Gewoon laten smelten op de tong en... prompt is alle leed geleden, 'n Wondermiddel, die Rennies, en een uitkomst voor de mensen die zonder Rennies nauwelijks hun dagelijkse maaltijd aandurven - uit angst voor ds zuurbrand daarna... tegen brandend maagzuur „hebben de burgers van de Duitse Bondsrepubliek de afgelopen acht we- ken de gebeurtenissen in Bonn gevolgd." Hij vergeleek de verkiezingsstrijd en het marchanderen om tot een coalitie te komen met de laatste fase van de republiek van Weimar en hij stelde voor een witboek over dit alles samen te stellen, opdat iedere politicus zich daar aan kan spiegelen. Ook de CDU ont- j kwam niet aan zijn kritiek. Onduidelijk Het „protestantse onbehagen In de politiek" was volgens de regeringslei der van Sleeswijk-Holstein terug te bren gen tot de onduidelijke verhouding tus sen de Duitse Evangelische Kerk en de staat. Hij meende, dat het bestaan van een protestantse werkgemeenschap ln de CDU meer zin heeft dan een rooms- katholleke tegenhanger: de protestantse politicus krijgt geen richtlijnen van zijn kerk, laat staan de morele steun. Von Hassel wees er met nadruk op, dat hij noch een verpolitisering van de kerk wenste, noch een „confessionallse- rlng" van de politiek.. Dc protestantse politicus echter verwacht van zijn kerk, dat deze hem voor alles zal steunen te genover het atheïstisch communisme. Het protestantse onbehagen komt niet zo zeer voort uit angst voor een toene mende roomse invloed in de politiek als wel uit de onduidelijke verhouding van de Evangelische Kerk tot de overheid, j de communistische dictatuur en het vraagstuk van de defensiepolitiek. Ze ker niet in de laatste plaats spruit het onbehagen voort uit de houding van be paalde groepen in de Evangelische Kerk, ue zich ook theologen uitspreken voor een bepaalde partij, zelfs voor een onder communistische invloed staande partij. Een groot deel van de jonge theologen staat onder invloed van deze groepen. Zij motiveren hun steun aan het communisme met een beroep op de christelijke verdraagzaamheid. „De protestantse christen moet ln de politiek zelfbewuster optreden, zo meen de Von Hassel." Het alternatief voor hem is niet „rooms-katholiek of protes tant", maar „communistisch atheïsme of vrijheid voor het christelijk geloof." Onderwij sbenoemingen Benoemd tot onderwijzer: aan de Chr. Uloschool te Utrecht: IJ. Spoelstra te Dokkum; Chr. Uloschool te Bussum: H. van der Veen te Haarlem; Uloschool te Breukelen: J. A. Mönch te Amster dam; Kon. Wilhelmina Uloschool te Baarn: J. H. van de Heetkamp te Ede. Benoemd tot onderwijzeres: C^ir. Ulo school te Utrecht: M. G. Penneweert- van Tellingen. Benoemd tot onderwijzer: aan de C.V.O. school te Borne (Ov.): P. Wie- ringa te Vriezenveen. Benoemd tot hoofd: aan de Herv. school te Ter Aar: H. L. van Dijk te de Valk bij Lunteren. Benoemd tot onderwijzer:: aan de School m.d. Bijbel te Bergambacht: W. J. van Dijk te Woerden: Ds. G. F. C. Bakkerschool te Nuenen: M. J. G. de Vink te Leiden; Chr. L.O. school te Arnhem: W. Hendriks te Kampen; Kon. Wilhelminaschool van de Marthastich- ting te Alphen a.d. Rijn: C. Stroo te Leiderdorp. Benoemd tot onderwijzeres: aan de Chr. L.O. school te Arnhem: J. van Schooten te Arnhem en K. de Graaf te Arnhem; Chr. Nat. school te Nieuw- Loosdrecht: J. Sluimer te Hilversum; Hervormde school te Slochteren: R. F. Wijma te Groningen; Herv. school te Zevenaar; A. J. J. Vellinga te Geeste ren (Gld.)dr. H. Franssen school te Zwolle: G. A Koebrugge te Groningen; Duinzicht L.O. school te Den Haag: mevr. R. v. d. Jagt-Tijmstra te Den Haag; Willem de Zwijgerschool te Den Haag-Scheveningen: M. de Jong te Den Haag; Elout v. Soeterwoudeschool te Zwolle; R. Wegman te Zwolle; Kon. Wil- de Marthastichting te Het T.N.O. afdeling fysisch che- huidig adres mogen wij misch instituut. Croesestraat 79. schaffen. Utrecht deelt mede. dat onderzoek het is de vraag of de kleur van uw vloerbedekking daartegen bestand is. Vraag: Door een synthetisch was middel is onze gegalvaniseerde met markiezendoek, omdat het daar ketel gaan roesten. Nu wilden wij den door de plaatselijke keurings- op de tweede verdieping altijd waait dienst van Waren, zodat het onnodig en koud is. Maar het doek wordt gauw op te zenden. Vraag: Wie waren de vader moeder van koningin Victoria. Was zij enig kind? Antwoord: Koningin Victoria was dochter van de hertog van Kent Maria Louise van Saxen Coburg Gotha. weduwe van E. Karl van Leiningen. Haar moeder had reeds bij haar vorige Beroevin sswerk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Eext (Dr toez.): J A Poelstra te Garnwerd; te Hierden toez P J. Bos te Sprang; te Krim pen a.d. Lek (2e maal): A. van Brum- melen te Schoonrewoerd. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Laar (Duitsland): A. dë hele wereld redder in de nood. in Segger te Zoutkamp^ duizenden gevallen van Rheumatische Bedankt voor Palmerston North Pijn Dat komt omdat 't principe waar- Nieuw-Zeeland)S Oegema te Lewe- op Kruschen werkt, de oorzaak van de dorp (n^. BwliMing). kwaal aantast en verdrijf CHRIST. GEREF. KERKEN Rheumatische Pijnen vinden veelal hun! Tweetal te Broek op Langendyk: T oorzaak in de ertraagde werking van Brienen te Mussel en W. Steenbergen te de bloedmiverend* organen Juist die Meppel. komen doo- Knisch»ns *es minerale Beroepen te Leeuwarden (2e pred zouten weer op gang 't Bloed gaat weer plaats": M W Nieuwenhuijze te Am- sneller stromen en wordt gezuiverd van vterdam-W alles waf nu de pijn verwekt. Probeer Bedankt l't eens met Kruschenstra te IJmuiden. niet bij ieder buitje weg halen. Nu heb goed geel wordt. Is dit waar? de ik het gewassen, maar het wordt gj £g u~ww niet schoon. Al de vuile vlekken blij ven erin zitten. Ik heb het gewoon meegewassen in de wasmachine, met de radion gewassen, maar het is nog zo vuil als het was. Is er een middel waarmee ik het schoon kan krijgen? Antwoord: Het markiezendoek is niet gemakkelijk meer schoon te krijgen. Antwoord: Er hebben ons inderdaad van verschillende zijden klachten be reikt over het geel worden van was goed na gebruik van aluminium was ketels. Bij onderzc bleek echter, dat dit geel worden niet te wijten was aan het aluminium, maar aan het door elkaar gebruiken verschillende merken waspoeder. Brieven, die niet voorzien zijn n adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet I onderling met elkaar verband l houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. -ee kinderen. Haar halfzuster omdat het is aangetast door het vocht. Deze wasmiddelen bevatten veelal stof- Feodorc bleet haar vriendin tot zii in U hebt dus nu te maken met weer- fen. die op zichzelf gebruikt niet bij B 1872 stierf Haar halfbroer Fürst Karl vlekken. De stof kan blijkbaar wel schadelijk zijn. maar als ze op elkaar Daarr... goede wasbeurt, zodat wij inwerken het wasgoed doen vergelen laten bezinken ■■■ril zelfs kunnen aantasten. Indien liticus en was in augustus ber 1848 president terie te Frankfort. Vraag: Hoe lang Is de ruitijd i liberaal po- U aanraden de stof te ptem- sop van synthetisch wasmiddel. U moet zich dus bij een kip? Moeten kippen dan speciaal voer hebben en hoe lang zijn zij van de leg' geveer 80 graden Celsius. Het sop mag ketel af te raden. vast merk wasmiddel kleding wij geen aanleiding aluminium wa Antwoord: De ruitijd duur ongtvi koken. Daarna moet spoelen. Vraag: Ik heb vlekken op Jabo nofelt. waarschijnlijk roest halve liter water. Oplossing C: I gram calciumacetaat in twee liter wa ter. De drie oplossingen moet u ach tereenvolgens bij elkaar voegen, dus B bij A doen en vervolgens C en A, onder voortdurend roeren, moet u de troebele oplossing zinken en de heldere vloeistof afschenken en gebruiken. U moet de de oplossing doen, voortdu rend op en neer halen en daarna dro gen bij hoge temperatuur (100 graden Fahrenheit). Nadat u deze goed heeft kleding op- Vraag: Is het mogelijk mij een re- laten drogen, moet cept te geven om een regenmantel absoluut waterdicht te maken? Ik de weet. dat er o.a. aluin bij gebruikt wel waterafstotend. Een weken. Men kan erop rekenen, dat stoelpoten waaronder glijers zitten. Is wordt, maar de juiste samenstelling is der recept is ons niet bekend. de leg is. het mogelijk deze vlekken te verwij- mij niet bekend en met de produkten, verkorten door goed deren' te hou- voer te geven en het dier den. Voor het voer is het beste goed merkartikel t rancier zal gaarne Vraag: LEEFT Victor Krawtsjenko nog en geniet hij volkomen vrijheid" Antwoord: Hij leeft Werkendam: M. Vliet-1 wij kunnen nagaan. Antwoord: Op de roestvlekken ln de geen jabo kan u het beste een paar druppels Antwoord De leve- citroensap laten vallen. Leg er dan een krijgen, ha advies dienen, doek over en ga daarna met het strijk- doek dicht gemaakt kan worden. U vel, ijzer over heen. De roestvlekken op het Vraag: Waar komt de uitdrukking De deugd in het midden" vandaan n wat betekent zij eigenlijk? Antwoord: Het werkelijk gezegde Is: ,.De deugd in het midden, zei de dui- hij ging tussen twee capucijnen onder be- vlekken linofeit kan !kiS echter de gebruiksaanwijzing imonmken) zitten". De thans gebrui- bescherming en een schuilnaam. Zijn worden met een wolbleekmiddel. ellicht verwijderen met nauwkeurig volgen Zelf een mengsel kelijke term ..De deugd in het midden" is hiervan een verkorting. Het is een schertsende opmerking als men met z'n drieën op pad is. maken, is een ingewikkeld werkje. U moet dan drie oplossingen maken, namelijk: Oplossing A: 1000 gram alu-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2