Stil
DE DOKTER
IINIIIIi
pijn
Wereldraad besluit tot
toelating van 23 kerken
Een ivoord voor vandaag
Korting van vijfhonderd
gnlden op Israël-reis
Schoolwezen neigt naar
zelfgenoegzaam isolement
Is Duitse Evangelische
kerk splitsing nabij? I
aan 'f woord
BLOEDGROEPEN
ANDERZIJDS
DE HEILIGE GEEST
Jn Centraal Weekblad van en
kele weken geleden heelt de heer
P. Beukelman uit Dordrecht,
reeds dertta jaar ouderling der
Gerei. Kerk. een artikel geschre
ven onder de titel .Maat van ons
de Geest niet wijken". De schrij
ver is na ernstig onderzoek van
Gods Woord tot de vaste overtui
ging gekomen, dat er een nog
riiker en een nog rol Ier geloofs
leven in de Geref. Kerken moge
lijk it (hij werd verontrust over
het z.g. vertchralingsrapport in
zake de stand van het geestelijk
leven), indien wv ons nog meer
overgeven aan de njkdom en
werkelijkheden die God in Zijn
Woord heeft gegeven. Sprekend
over de toespraak van Petrus
CHandelingen 2zegt de heer
Beukelman. dat er dus van twee
erlei sprake is: wat op de Pink
sterdag werd uitgestort was be
lofte ran de Vader, welke Jezus
)>ad ontvangen, en ook. dat de be
lofte ran de vervulling toekomt
aan de Joden, als ze gelovigen
waren en aan hun kinderen, als
mede aan allen, die verre waren
(indien zij gekenden des Heren
zijn). Zou het niet kunnen zijn,
dat wij te lang deze woor
den met die interpretatie hebben
gegeven, die ze toch moeten heb
ben?. zo vraagt de schrijver. Hij
vervolgt dan:
Tf/E denken hier ook aan dat inde-
»V re woord van Petnit: ..Dit Is het.
waarvan geanroken s door de pro
feet Joêl: ..En het zal zijn in het
laatet der dagen, zegt God. dat Ik
van Mijn Gaeai zal uitMo tea op alle
vleea En dan volgt een Hjat van ma-
nifeatatlea Nu zijn we toch in het
laatat der dagen Dat was reeds to.
toen Petrus deee woorden van Joél
aanhaak!'* Want Joel sprak, dat het
zo zou geschieden in het laaat der
dagen, en Petrus zei: dit is het, waar
van Joèl sprakHebben we nu niet.
op vet te verontschuldigen wij», dit
vnn h liften
Dat Petrua wil bij die belofte leef
de. blijkt duidelijk uit Handelingen 8.
Hlenn wordt beschreven, hoe PniLp-
pua in Saraane predikte De Sa man-
hrtatua. Zij lieten zich dopen, zowel
man ale vrouw.
Nu zou men gemakkelijk kunnen
denkan: ..Wat een prachtig evangeli
satiewerk van Ptiilujpua; dat was een
mooie jonge kerk Maar als men
te Jeruzalem hoorde, dat ook Sama
ria het woord Gods had aangenomen,
gingen Petrus en Johannes daarheen.
En daar aangekomen, baden zij voor
hen, dat zU de Heilige Geest ontvan
gen mochten. ..Want die was nog over
niemand van hen gekomen". Daarna
legden zij hun de handen op
WAT zegt het rapport ..Stand Gees
telijk Leven" onzer generale
synode ..WIJ hebben niet minder
nodig dan een reveil, een opwekking
door de Heilige Geeet: en een ruime
toedeling van Zijn gaven en krach
ten".
Zal er ooit een andere weg te vin
den zijn. om te komen tot net bezit
van deze gaven en krachten door de
Heilige Geest. dan die. welke in de
bovenaangehaalde Schriftgedeelten,
wordt aangewezen Mij dunkt: Gods
Woord God Zelf geeft geen an
dere weg.
HOE zouden we er ook toe kunnen
komen, als we niet bereid zijn en
verlangen de wag van God te volgen
Meerder malen hoort men de be
wering. dat men niet mag stellen, dat
er kinderen van God zijn. die wèl
zl|n wedergeboren door de Heilige
Geest, maar nog niet de volle in
woning. de vervulling met de Heilige
Maar uK alle genoemde aanhalin
gen blijkt, dat dit wet degelijk naar
Gods Woord is. De Samaritanen bijv.
wéren gelovigen, ze lieten rich do
pen. ze hadden het Woord Gods aan
genomen. zegt de Schrift en Pe
trus was met hen begaan. ..dewijl de
Heilige Geest nog over niemand van
hen gekomen was".
FM wat zegt Calvijn ln zijn com-
mentaar op Handelingen 19 «de
twaalf discipelen die Paulus in Efeze
aantrof*? ..Paulus miste hier (bij de
twaalf discipelen) niet de geest van
de wedergeboorte, maar de bijzon
dere gaven van de Heilige Geest"
En verder: „Zolang Johannes nog zijn
roeping moest volbrengen, werden de
Gaven des Geestes. die nu bewijzen,
dat Christus ter rechterhand Zijns
Vaders gezeten Is. veel minder over
vloedig uitgestort, omdat Hij zich
toen nog niet als haar Verlosser aan
de wereld geopenbaard had." Ook
5eeft Calvijn aan Paulua in de mond
eze woorden aan de gelovige Efe-
ziérs: „Gij behoort dus te weten, dat
gij moet voortvaren, dewijl gij nog
verre van de etndpaal verwijderd
Heel sprekend is het ook. als Cal
vijn schrijft: ..Want de mensen wor
den door het gevoel van wat hun
ontbreekt aangespoord om er naar te
jagen." Moeten wij nu niet gaan ho
pen m bidden, dat de ..mensen" van
alle kerken, door het gevoel van wat
hun ontbreekt, ook aangespoord wor
den ernaar te jagen, naar uit te zien.
naar te verlangen? En waar moet
men dan meer concreet naar jagen
en verlangen en om bidden? Daar
toe willen wij luisteren naar een an
dere grote theoloog, wijlen de „oude"
dr. Abraham Kuyper Deze schrijft
in zijn weinig bekende boek: „Nabij
God te zijn" over iets concreets, een
Leest u zelf: ..Het is een kennis,
die soms ogenblikken kent. dat het
is. of het zien van aangezicht tot aan
gezicht reeds hier. als door de gor
dijnen van het heiligdom heen. als
door een kier van het voorhangsel,
ons gegund wordt"
Er. ook dit „Dan komt het tot dat
onuitsprekelijke, tot dat ondoorgron
delijke. dat de Here God zelf in de
Heilige Geest Zich zó nauw met onze
geest verenigt, dat Hij niet meer bo-
tot ons inkeert en ons hart tot Zijn
woonstede maakt"
Wij zouden hier Immers aan. dr.
Kuyper kunnen vragen: „Was ons
hart dan al niet een woonstede van
de Heilige Geest?" Wij waren toch al
gelovigen. wedergeborenen? Dr.
Kuyper worstelde, om ons daar iets
duidelijk van te maken: ..Nu niet
meer boven ons. niet meer om ons.
maar nu een volle inwoning." Dit is
inderdaad precies naar het Woord
van God!
Het is een ervaring bij de meesten.
mu dunkt élle gelovigen, die ervan
zijnde geliefde professor, dr.
J. H. Bavinck Deze schrijft in het
werk: „De Heilige Geest" (verzamel
werk van geref theologen): „Een
boek over de Heilige Geest, in deze
dagen geschreven, moet echter nood
zakelijk tegelijk een oproep, een
appèl, tot op zekere hoogte een aan
klacht worden." En hij haalt dan
naar voren wat over het volk Israël
geschreven staat in Jesaja: 10 Zij
waren wederspannig en bedroefden
zijn Heilige Geest; daarom verander
de Hij voor hen in een vijand. Hij zelf
atreed tegen hen."
Prof Bavinck gaat dan verden
„Dat zijn woorden, die ons bang kun
nen maken in deze dagen. Wij kun
nen zo. ondanks onze vrome woor
den, in wereldse termen denken en
handelen, dat wij de Geest geen ge
legenheid meer laten om Zijn won
derwerken in ons te volbrengen." En
vlak hierna: ..Het leven uit de kracht
van de Heilige Geest is een leven van
oneindige moed het is de moge
lijkheid van het onmogelijke."
dagen een appèl doet op de
gelovigen. In het „verschralingsrap-
port" staat: „We hebben de Heilige
Geest veelsins bedroefd en tegenge-
staan. Laten we dan nu op Zijn appèl
van ganser harte met „JA" antwoor
den." En laten we tenminste begin
nen met wat het rapport der generale
synode ook zegt: „We moeten boete
en berouw tonen: de predikanten
moeten de gemeente wèï onderrich
ten. waarin wij de Heilige Geest be
droefd hebben en dit ln hun open
haar gebed voor en met de gemeente
belijden
Opdat ook de gemeente, door het
gevoel van hetgeen ontbreekt, moge
aangespoord worden ernaar te jagen
(CalvQn).
Russische Orthodoxen erg gelukkigl Beroepingswerk
„Historische
gebeurtenis in
oecumene
T^EN krachtig applaus steeg op,
t-* toen gistermorgen in de
Vivyan Bhavan-hal, het moderne
congresgebouw van New Delhi,
de uitslag van de stemming werd
bekendgemaakt: met slechts de
stemonthouding van twee kerken
hadden de afgevaardigden naar
deze derde Assemblee besloten
de Russische Orthodoxe Kerk toe
houden „op grond van bepaalde on
standlgheden. voortvloeiend uit god:
dienstige overwegingen". „Maar", z
,.wU hopen, dz
bezorgdheid on-
NED. HERV. KERK
Beroepen te Gouda (wijkgem. I): A.
*n Brummelen te Sc hoon re woerd; te
Hasselt: B. Eysenga te Barneveld; te
Marrum «Fr. toez.J. G. Huetink te
Midwolda (Gr.); te Giessen Rijswijk
«toezJ: M. J. Kalvenhaar te Elim (Dr.).
Aangenomen naar Haarlem (wijkgem
Schalkwijk): dr. G. Snijders te Haarlem
Bedankt voor Hedel: B. Haverkamp te
oegde hij daaraai
de oorzaken van
der Gods voorzienig bestel in de naaste
toekomst zullen worden weggenomen"
Instemming
Naar mededelingen van de Russische
Orthodoxe Kerk zelf telt zij in de Sow jet
unie rond dertig miljoen leden en dertig
duizend priesters. Haar toetreding tot de
Wereldraad werd met hartelijke instem
ming begroet door de leiders van de
Griekse Orthodoxe Kerk en het Oecu
menisch Patriarchaat in Constantinopel.
Zij beschouwden het besluit als een his
torische gebeurtenis in de ontwikkeling
van de oecumenische beweging.
Op een later gehouden persconferentie
verklaarde de leider van de Russische
delegatie, aartsbisschop Xikodim. o.m.:
te laten als lid van de Wereld- -De RuMfn hebben, een open hart. Daar-
raad van Kerken. Terwijl buiten op diUvehrèniring v*n aUc^d'fe^de'ehru-
de congreszaal werd gepost met lennaam dragen, bijzonder toe. W# zijn
een spandoek, waarop de woor- n- »-•
den: Russische geestelijken zijn
communistische agenten, geen
dienaren van God", namen de
zestien in het zwart geklede afge
vaardigden van de Russische
Kerk hun zetels in en kort daarop
verklaarde de secretaris-gene
raal van de Wereldraad, dr. W.
Visser 't Hooft, dat de leiding
van de Wereldraad onder de
indruk was van het door de Rus
sische Orthodoxe Kerk getoonde
verlangen naar gemeenschap met
andere kerken.
Afgevaardigden van twee kerken
onthielden zich dus van stemming. Het
waren de Russische Orthodoxe Kerk
In Amerika en de Hongaarse Hervorm
de Kerk In datzelfde land. Namens
laatstgenoemde kerk verklaarde bis
schop Zoltan Beky uit Trenton, New
Jersey, dat hij door z(jn stemonthou
ding uiting had willen geven aan de
vrees, dat de Russische kerkelijke lei
ders de Wereldraad zouden willen mis
bruiken als een middel om politieke
doeleinden na te streven. En sarisbis
schop John Sjahovski van de Russische
Kerk ln de V.S. (die bijna dertig jaar
geleden met de kerk van Moskou brak)
zei zich van stemming te hebben ont-
erg gelukkig. De eendracht van de chris
tenen zal nu groter en dieper worden".
Aartsbisschop Nikodim verklaarde
voorts, dat zijn kerk volkomen vrij is van
staatsbemoeienis. Deze laatste is trouwens
volgens de Russische grondwet verbo
den. Voorts ontkende hij dat de kerk
de toestemming van het Kremlin nodig
zou hebben gehad om zich bij de Wereld
raad aan te sluiten. „Men kan onmogelijk
spreken van bijzondere goedkeuring of
afkeuring van de handelingen van onze
kerk", zo zei hij. De anti-godsdienstcam
pagne van de Russische communistische
partij duurt al jaren, maar deze neemt
haar eigen plaats in.
Dr. Franklin Clark Fry. voorzitter van
de Verenigde Lutherse Kerk in Amerika
en één van de presidenten van de We
reldraad, zei er dit van: ..De toetreding
de Russische Orthodoxe Kerk zal
misschien meer betekenen voor de ver
sterking van het christendom in Rus
land dan al hetgeen men anders zou
kunnen onde nemen". Dr. Fry zei ver
der. dat de Russische Kerk nu leden zal
aanwijzen voor het bestuur van de raad
Advertentie
jnet
RPTERDGN
China
Reeven te Utrecht-Z.: te Vinkeveen
G. J. van der Burgh te Lexmond; te
A'dam (vac. G. R. Visser): Joh. Lever te
Vlaardingen; te Klazienaveen (vac. M.
N de Wolf): J. Wolven te Urk: te Hollum
AmelandI, Oudega <W.). en te Wierum:
G. den Heeten. kand. te Rotterdam;
Paesens: H. Boswijk, kand. te 't Harde.
Aangenomen naar Asperen: M. J. Vos
kand. te Overveen. die bedankte voor
Bruinisse, Scharendijke, Vianen en Vries
(Dr.).
Bedankt voor Zeist (vac. J. Wilschut):
H. W. Wierda te Haarlem-N; voor Nieu-
weroord (Dr.): J. A. Netten te Groote-
Beroepen te Klundert-Moerdijk en te
Monnikendam: C. van Noort, kand. te
Rotterdam.
Het risico, dat wij over „harde" waarheden heenlezen, blijkt
vooral aanwezig bij het lezen van de Bijbel. Velen hebben al
op school en catechisatie allerlei Bijbelteksten uit het hoofd
geleerd en dan is er het gevaar, dat het hart er niet of veel
te weinig aan te pas is gekomen. In de brief van Jacobus
staat zo'n woord, waarover we geneigd zijn heen te lezen.
Ziet u zelf maar: „Indien iemand, meent godsdienstig te zijn
en daarbij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart mis
leidt, diens godsdienst is waardeloos." Er staat acht geen
woord Frans bij! Wie maar raak praat, niet let op wat hij
zegt en daardoor anderen op de één of andere wijze kwetst
(in hun gezicht of achter hun rug!), die moet maar niet be
weren, dat hij toch God dient. Zulk een godsdienst is waar
deloos. Dat is een oordeel over u en mij; zou één van ons
durven volhouden zijn tong voortdurend en onder alle om
standigheden in bedwang te hebben? Laten wij niet proberen
aan de klem van Jacobus' woord te ontkomen. Wij misleiden
ons hart maar en wij moeten wél beseffen, dat wij geen enkel
woord vrijblijvend kunnen spreken. De dienst aan God open
baart zich ook in dingen als ons spreken. Laten we eerlijk
zijn: het gebeurt maar hoogst zelden, dat wij daarbij stil staan.
Woorden vervluchtigen. Maar is het u nooit overkomen, dat
u veel later werd herinnerd aan een gedachtenloos gesproken
woord, dat zich heeft vastgehaakt in het hart van een ander,
een woord, dat die ander pijn heeft gedaan?
kOSRAM
en voor de verschillende organen. Zij zal
ook een financiële bijdrage leveren.
De Wereldraad heeft het niet raad
zaam geacht, aldus dr. Fry. te trachten
contact op te nemen met de kerken op
het Chinese vasteland. Deze zijn in
naam nog altijd lid van de Wereldraad,
maar sinds 1950 hebben zij niet meer
actief kunnen deelnemen aan het werk
van de raad.
Nog 22
Nog 22 andere kerken zijn gisteren
eveneens tot de Wereldraad toegelaten.
Daarmee is het aantal aangesloten kerken
gekomen op 198. Tot de nieuwe leden
behoren de Bulgaarse. Roemeense en
Poolse Orthodoxe kerken, evenals elf
Afrikaanse kerken, waaronder de Bantoe-
kerk van Natal ln Zuld-Afrika. Ook twee
Chileense Pinkstergemeenten behoren er
bij: het zijn de eerste Pinkstergemeenten,
die zich bjj de Wereldraad hebben aan
gesloten.
Prijsvraag van Thacir
Modorn toaatenf Van licht- tot
donkartoruln. Vla tharmoataat
ragemaar. 2 eneden tagall|k.
Wippen eruit ale xe bruin aljn.
Veroranden noottl
Rowenta-perleclle I
Ds. E. H. Woldringh /~\NS SCHOOLWEZEN neigt naar
1 i een wat zelfgenoegzaam isole
er eriCCien ment, dat door de maatschappij
met een gebrek aan belangstel line
i.'I 'vS J7 voor zijn werk wordt beantwoord,
laar d* e H Woidrmg. emeritus predi- Het is een oorzaak van gebrek
kant s - J- jbfi
(Vrijg
Prof. Idenburg in Amsterdam:
O o
Onderwijs buiten
school verhand is
dringend nodig
zen aan en maakt fouten van het school
wezen goed door kansen te bieden aan
mislukte leerlingen van het voortgezet
onderwijs, het bevordert de vernieuwing
omdat het meer openstaat voor experi
menten. het voorziet in eerder verspeel
de kansen, het voorziet in tijdens de vol
wassenheid opkomende behoeften, het
See ft een aanvullende beroepsopleiding,
et draagt de kennis over die voortkomt
uit de snelle wetenschappelijke en socia
le evolutie en het brengt de kennis, nodig
om een goed consument te zijn en de
vrije tijd geestelijk produktief te beste-
Gevraagd: zinvolle
Latijnse spreuk op
naam van Stichting
TTET bestuur van de Stichting
Thacir (theologische, arche
ologische en culturele Israël-rei-
zen) is in staat gesteld om een
bedrag van 500.toe te wijzen
aan diegene onder predikanten,
theologen en theologische studen
ten. die in de naam Thacir een
zinvolle Latijnse spreuk weet te
ontdekken. Zoals reeds eerder ge
meld zal de eerste Thacir-reis
onder leiding van prof. dr. Th.
C. Vriezen, hoogleraar in de Oud
testamentische wetenschappen
aan de rijksuniversiteit
Utrecht, plaatsvinden van 13 tot
26 februari 1962.
Mededingen kunnen alleen zij. die lid
van gcn«->emde Stichting ziin «waarva
de jaarlijkse contributie 2.5" bedraagt
Het adres van Thacir is: Jacob Cats-
straat 111b. Rotterdam 11. Deelnemers
aan de prijsvraag dienen de gevonden
spreuk v«Wr 15 december a s in te zen
den aan het adres van prof. Vriezen.
Baarnseweg 29. Den Dolder. Dit dient te
geschieden in een gesloten enveloDpe met
naamkaartje, waarop de spreuk. In over
leg met prof. Vriezen zal het bestuur van
Thacir de beste spreuk uitkiezen en hono-
n. In geval er meer winnaars zijn zal
de prijs worden geloot of zal deze
eventueel worden gedeeld. De 500.zal
vorden uitgekeerd ln mindering op de
totaalsom van 1154.—, die de veertien
daagse Israël-reis zal kosten en aan één
van de -'innaar dient deel te nemen,
winnaar kan dus één van de Israel
ii maken voor de som van 654.
Het bestuur van Thacir zal vóór 1 janu-
.s., ln overleg met prof. Vriezen, de
i van ds winnaar bekendmaken. Het
programma van de geheel Israël omvat
tende reizen wordt caarne od aanvraag
gezonden. Het adres Is: Jaeob Cats-
aat 111 b. Rotterdam 11. In het Stich
tingsbestuur hebben zitting: ds. R. Bak
ker. Rotterdam; ds. C. B. Bavinck. Am
sterdam: ds. J. n. Grolle. 1'treeht; dr.
N. J. Hommes. Rotterdam; drs. J. H.
Zaln ann, Voorburg.
Drijven wordt in
Haufe die theologen in het gelijk ge-
[steld, die van de aanvang aan een dui
delijke en
het communistische regiem in Oost-
Duitsland hebben ingenomen.
(V»n ome correspondent In Bonn) De met sociili'tisehe «riheidspor-
In Görlitz in Oost-Duitsland is «J, dfSS
een conferentie gehouden, dié den de figuren is van de „Bond van do-
waarschijnlijk het voorspel zal
Zijn tot de afsplitsing van de pro- heeft de Evangelische Kerk te splitsen,
testantse kerk in de z.g. Duitse :DiS. splitsing heeft zich reeds voitrok-
i Ti f. kon aldus argumenteerde ds. Klein-
Democratische Republiek (de schmidt. „op het moment dat de kerk in
communistische Oostzone) van
de Evangelische Kerk van Duits
land. Dat zou dan betekenen de
stichting van een afzonderlijke
Oostduitse protestantse kerk met
een eigen synode en een eigen
raad.
Op initiatief van de christelijke ar-
beidskring in de (communistische)
Duitse Vredesraad vertrokken naar
Görlitz de Oostberiynse staatssecreta
ris voor kerkelijke aangelegenheden
Selgewasser (wiens eigen zoon enige
tijd geleden naar West-Dultsland is ge
vlucht) en meer dan 200 predikanten
en theologen uit alle streken van de
Oostzone. Ook talrilke vertegenwoor
digers van de protestantse kerken in
de landen van het communistische
Oostblok ondernamen de reis.
NIEUWE STAPPEN
De bedoeling van de conferentie was
de protestantse christenen in Oost-Duiis
land te winnen voor de politiek van de
eenheidspartij, de S.E.D. Maar in feite
wilden de initiatiefnemers weer enkele
stappen verder komen op de weg naar
een afsplitsing van de Oostduitse kerken
van de E.K.D., die ook in de laatste
moeilijke jaren voor de protestantse kerk
in geheel Duitsland is opgetreden. De
raad van deze kerk zetelt in Wcst-Ber-
ljjn onder leiding van Prases Scharf (die
uit Oost-Berlljn is uitgewezen en de
Oostzone niet meer mag betreden)
De Leipziger theoloog prof. Haufe be
gaf zich over een afstand in debat
met de voormalige voorzitter van de
raad. bisschop dr. Otto Dibelius, en met
de tegenwoordige vice-voorzitter. de bis
schop van Hannover, dr. Lilje, over het
vraagstuk van de erkenning van het
staatsgezag (Romeinen 13) en het recht
van de christen tot verzet.
Prof. Haufe wees erop, dat de D.D.R.
het Westen met de regering i
verdrag sloot over de militaire ziels
zorg". Volgens ds. Kleinschmidt is daar
door een protestantse kerk in Oost-
Duitsland) en een „militaire kerk" (in
West-Duitsland) ontstaan. Het schrijven
van de bond nan de kerkelijke leiding
in Oost-Duitsland met de eis uit de 1
E K.D. te treden is niet m«*er dan een
logische consequentie. Ds. Kleinschmidt
bestreed, dat dit schrijven is opgesteld
met medeweten van de communistische
partij in Oost-Duitsland.
Ds. Kleinschmidt deed nor een ver
rassende onthulling: hj| zei n.l., dat de
landsbisschop van Thiiringen, Mltzen-
heim, die de Oostduitse communisten
gaarne zouden zien In de rol van landsbis
schop in geheel Oost-Duitsland (tegen
hanger dus van Prases Scharf) het stre
ven van de bond tot afsplitsing van de
kerk ln Oost-Duitsland niet ondersteunt.
In kerkelijke kringen In de Bondsrepu
bliek verwacht men, dat na de Görlitzer
conferentie spoedig concrete maatrege-
Ion zullen worden genomen om de ker
ken in Oost-Duitsland los te maken van
die in West-Duitsland.
peil te brengen.
Mgr. dr. De Brouwer
overleden
Op 87-jarige leeftijd is zondag in het
Sint Elisabethziekenhuis in Tilburg
overleden mgr. dr. P. C. de Brouwer,
geheim kamerheer van de paus. Petrus
Cornelis de Brouwer werd 17 oktober
1874 te Hilvarenbeek geboren. Hij was
de eerste r.k. geestelijke, die aan een
Nederlandse universiteit zijn studie
voortzette, nl. aan de rijksuniveristeit te
Utrecht. Hij was tevens de stichter en
eerste rector van het r.k. gymnasium,
dat Brabant in Tilburg kreeg.
Mgr. dr. De Brouwer was de oprich
ter van de r.k. volksuniversiteit te Til-
burg en de stuwkracht van Brabantia
Nostra, de beweging die tot doel had
geen „intermezzo in de Duitse geschie- Noord-Brabant op een hoger ctïltureel
HOGERE EISEN
blad met linksboven op de envelops „Medische rubriek".
Antwoord op vragen van algemeen belang wordt wekelijks
In dexe rnbrlek gegeven, vragen waarvan de beantwoording
niet langs dexe weg gewenst Is, geschiedt per brief/*
ving zijn opleiding aan het Calvin-Colle-
ge te Grand Rapids. Bii zijn terugkomst
in Nederland werd hij beroepbaar ge
steld in de Gereformeerde Kerken. Hij
aanvaardde zijn ambt te Kornhom. Hier
ging hij met de vrijmaking mee In 1946
taat op 15 Juli 1953. Daarna veatiade hij
•ich te Groningen. Aanstaande donder
dagmiddag zal zfln stoffelijk overschot
te Kornhom worden begraven na afloop
van een rouwdienst in de Vrijgemaakte
Kerk die om half twee zal aanvangen.
In het Koninklijk Instituut voor de
Tropen te Amsterdam zal van 13 janu
ari tot 2 juni 1962 o.a, een universitai
re leergang worden gehouden. gewijd
aan de problem at iel. oer ontwikkelings
landen De leergang is ontworpen en
georganiseerd onder auspiciën van de
Stichting voor Internationale samenwer
king der Nederlandse universiteiten en
hogescholen als resultaat van een sug
gests van de nationale Unesco commis
sie Nederland. De studie beoogt In
zicht te verschsffen ln de cultuur en de
maatschappelijke structuur van de ont
wikkelingslanden. De ontwikkelingsgang
zal worden nagegaan van de contacten
tussen de westerse en de niet-wester-
se wereld en van de sociale, economi
sche en staatkundige gevolgen van de
ze contacten De leergang ij toeganke
lijk voor studen'en Nan alle studierich
tingen. die het kandidaatsexamen heb
ben afgelegd, en voor andere belang
stellenden.
samenleving, dat vandaag zwaar- verwaarloosde voetganger ln het
der weegt dan ooit tevoren. Door economisch verkeer zien zoals hij
deze ontwikkeling heeft het onder- daar staat met slechts pov
wijs buiten schoolverband in de ken?jf, t?*'nov~'
J, aanbod, belr
hedendaagse samenleving een'de reclame.
essentiële plaats. j Machteloos is hij d<x>r rijn ondeskun-
Dit zei prof. dr. Ph. J. Idenburg digheid en dat tarwüt d» tuut»
dat terwijl de juiste keuze
an de duurzame consumptie
goederen voor hem een zaak is. die zijn
zelfgevoel ten nauwste raakt en direct
te maken heeft met zijn prestige tegen-
anderen. De kwantitatiev^teHÉa
ring van afschrijvingsproblemen. afbe-
talingsregeling«*n c d. blijkt telkens weer
uiterst gebrekkig te zijn bij brede lagen
van volwassenen, aldus prof. Idenburg.
sprekend over het begrip ..een goed
consument"
vanmorgen in een rede ter gelegenheid
van het 25-jarig bestaan van het In-
«tituut voor individueel onderwijs
(I.V.I.O.) en de opening van het nieu
we gebouw van dit instituut. De ver
gadering werd gehouden in het Inter
nationaal cultureel centrum in Am
sterdam.
Dc hoogleraar merkte voorts op. dat
de tien functies die het onderwijl buiten
schoolverband vervult, te maken hebben
met een ideaal dat ons volk aanspreekt,
dat van gelijke kansen voor aller, Het
zou onjuist zijn indien aan het school
wezen het monopolie der opstijgings
kansen rou vallen, zodat wie met langs
zijn treden opklimt geen kans meer zou
hebber om hogerop te komen of dat zijn
ontwikkelingsmogelijkheden verkeken
zouden zijn. Dit is een dreigend gevaar
nu de sleutelmacht der school steeds den Bijbel UMl) n»d o.m. de volgende re-
hechter wordt gevestigd. Wij mogen er i «uiteten: Haren fl 100.—Bolsward fJHJL
lenbure in elke situatie, op: f ,.3^ Kteuwlande 1395.75. Nljverd.l
■HHIW- «mn
Alvorens over de bloedgroepen te spreken, is
het wenselijk eerst enige woorden over het bloed
zelf te zeggen.
Een volwassen mens heeft ongeveer vijf liter
bloed. Het bestaat uit een dunne lichtgele vloei
stof. die plasma heet. In deze bloedvloeistof wor
den de voedingsstoffen etu?it. suiker, vetten
in opgeloste of fijn verdeelde toestand ver
voerd.
In het plasma drijven drie soorten bloedcellen:
De rode bloedlichaampjes, die een rode kleur-
bènade- stof bevatten en zorgen voor het transport
Het onderwijs buiten schoolvertuuid
(vooral schriftelijk" kan goede diensten
bewijzen als bezigheidstherapie
geestelijk of lichamelijk zieken
stellenden, het kan ten slotte bijdragen
tot d« verbetering van de situatie in
ontwikkelingsgebieden, aldus prof. Iden
burg.
UNIECOLLECTE
De 83e Unlerollecte
aldus prof. Idenburg.
verband Het enige onderwijs
land. dat wc-kelyk vrij mag
zei hij
Vervolgens somde hij de
van het onderwijs buiten -
op. Het vult tekorten van
t S85 W. Den Dolder f 1«0 35. Ouder-
hoolverband
het schoolwe
el 118 35. Hul
MlddelhaniU I 383 -
Vli»»mgen f 1 (M« «v
Geiee-« 1 3«". - Tctaa
ïlté'» 73,JW 33
daalaw
zuurstof: de witte bloedlichaampjes, die optre
den als soldaatjes om het lichaam tegen infec
ties te beschermen: en de bloedplaatjes, die een
rolspelen bij de stolling.
Als we bloed van twee verschillende diersoorten
bij elkaar brengen, ontstaat er een samenklonte
ring van de rode bloedlichaampjes. Dit werd reeds
in 1898 door Bordet ontdekt
Wanneer we bloed samenbrengen van twee ver
schillende individuen, behorende tot dezelfde soort,
bijvoorbeeld twee mensen, dan treedt deze klonte
ring niet altijd op. hetgeen door Landsteiner in 1900
ontdekt werd. Hij onderscheidde twee stoffen, die
gebonden zouden ziin aan dc rode bloedlichaam
pjes en die hij „A"- en „B"-factor noemde. Bij
aanwezigheid van één dezer spreekt men van bloed
groep A of bloedgroep B. Bij het ontbreken van
beide van bloedgroep O.
In 1902 werd hieraan door De Castello een vier
de bloedgroep toegevoegd, bloedgroep AB.
Landsteiner stelde vast. dat. behoudens de stof
fen gebonden aan de rode bloedlichaampjes, die
men ..antigenen'' noemt, ook z.g. antilichamen
voorkomen in de bloedvloeistof van hetzelfde indi-
vldu. maar steeds in zodanige combinatie dat een
jantilichaam aanwezig is als het bijpassende anti-
lofcj geen ontbreekt, dus bij bloedgroep A het antili-
lehaam anti-B; bij bloedgroep B het antilichaam
anti-A; bij bloedgroep O de antilichamen anti-A en
anti-B: bij bloedgroep AB geen antilichamen.
In 1911 en later werd gevonden, dat bloedgroep
A nog onder te verdelen was: bloedgroepen Al, A2
Geleidelijk aan zijn enkele andere bloedgroepen
..ntdekt. waaronder de factoren M. N en P door
Landsteiner en Levine. In 1937 volgde de belang
rijke ontdekking van de Rhesusfactor. ook weer
ioor de bekende Landsteiner.
Het onderwerp der bloedgroepen heeft de laatste
jaren veel belangstelling gewekt wegens de geva
ren die aan de bloedtransfusie verbonden zijn.
Voorts heeft de kennis der bloedgroepen betekenis
nij het onderzoek naar het vaderschap en schept
ze voorstellingen betreffende enige ziekelijke afwij
kingen van zwangere en vrucht.
Wat de bloedtransfusie betreft, is het van be
lang. dat men de bloedgroep van de patiënt en de
donor (degene, die het bloed afstaat) kent; slechts
dan kan men ongelukken, die bestaan uit klonte
ring van de rode bloedlichaampjes van de patiënt
en de donor, voorkomen. De klontering wordt ge
volgd door een oplossing van de rode cellen, het
geen met ernstige ziekteverschijnselen gepaard
gaat.
De AB-groep, die geen antilichamen bezit, kan
elk bloed ontvangen. Men noemt de mensen, die
AB-bloed hebben, danook ..universele ontvangers".
De O-groep, daarentegen kan alleen bloed van de
zelfde bloedgroep ontvangen, zij worden ..univer
sele donoren" genoemd, omdat zij iedereen bloed
kunnen geven In de praktijk komt het er echter
op neer. dat men slechts bloed van dezelfde bloed
groep geeft
Dc genoemde factoren zijn erfelijk en als com
ponenten aan de erfelijke aanleg gepaard, onder
die verstande dat zij voor de helft afkomstig zijn
van de vader en voor de helft van de moeder. Een
bloedgroep is dus bij een kind alleen aanwezig,
indien één of beide ouders deze bloedgroep bezit
ten. Uit hoofde van deze eigenschappen kan men
dus het vaderschap van een kind nagaan, hoewel
iet duidelijk zal zijn. dat niet in alle gevallen
•en uitspraak mogelijk is.
Wat de verdeling van de bloedgroepen in West
Curopa betreft, het volgende: De O-groep is de
;rootste. ongeveer 47 pet., en wordt gevolgd door
le A-groep, ongeveer 42 pet., de B-groep ongeveer
8 pet. en de AB-groep ongeveer 3 pet.
Tegenwoordig speelt ook de Rhesusfactor bij de
bloedgroepen een belangrijke rol. Het blijkt, dat on
geveer 85 pet. van de mensen deze Rhesusfactor
bezitten, en daarom Rhesus-positief worden ge
noemd. De overige 15 pet. noemt men Rhesus-ne-
gatief. De Rhesusfactor houdt geen verband met
de andere reeds genoemde bloedgroepen. Verschil
lende ziektebeelden in de zwangerschap en van de
vrucht houden rechtstreeks verband met de Rhe-
susfactoren van man en vrouw Een Rhesus-positie
ve vrucht, verwekt door een Rhcsus-negatieve moe
der rn Rhesus-positieve vader, kan in sommige ge
vallen een stof verwekken, die voor de vrucht zelf
schadelijk zal blijken te zijn. De vrucht kan hier-
?a" ten gronde gaan of tot een kind uitgroeien,
lijdende aan een bloedafwijking of hersenbeschadi
ging. Het is zelfs mogelijk, dat een bloedtransfusie
van Rhesus-positief bloed bij een Rhesus-negatieve
vrouw in de toekomst bij een eventuele zwanger
schap parten zal gaan spelen. Om deze reden wordt
ook bij de bloedtransfusies rekening gehouden met
deze Rhesusfactor.
Tot slot moet w<
genwoordig steeds JR WÊ.
dat er zoveel bloedgroepen zijn" als vingerafdruk^
ken. gezien de steeds nieuwe groepen die men ont
dekt. zonder dat deze overigens medisch van veel
betekenis zijn.