Uw probleem is het onze
Wereldraad nu één met
Intern. Zendingsraad
Christendom is voor een
kwart vertegenwoordigd
Hü
KRONIEK
mm
Een woord voor vandaag
Inplaats van armenzorg^
profetische solidariteit
1
ONZERZIJDS
ASSIMILATIE EEN UITWEG?
h (Mfimilatie ook een uitweg uit
de minderheidspositie? Deze vraag
stelt het maandblad Licht en Le
ven, een uitgave ran de Gerefor
meerde Kerken in Nederland en
België, tot verbreiding van het
Evangelie in een artikel getiteld:
Enkele aspecten v€n het antise
mitisme. Het blad vervolgt dan:
Dit Rusland zijn Joodse bevol
king met kracht in deze richting
dringt, moet ons al waarschuwen.
Welbewuste, stelselmatige, massa
le assimilatie is. evengoed als de
gaskamer, een aanslag op Gods
plan en beloften aangaande Israël.
daarom altijd tot mislukking ge
kant zij ook gestimuleerd wordt, is
doemd.
Voor enkelingen is er soms geen
andere lijn. Gelukkig kan ook dit
individuele opgaan in de volken,
voor die volken tot zegen zijn en
ook Israël zelf nog ten goede ko-
Maar assimilatie is fataal als het
ten diepste uit hetzelfde verzet ge
boren wordt als het anti-semitisme
dat het tracht te ontgaan.
Als drang de lotsgemeenschap
met een lijdend volk te ontvluchten,
mag zij begrijpelijk zijn. zij mag
nooit worden aangemoedigd, ook
niet bij de Joodse Christen. die
Juist een eigen taak en plaats in het
geheel der Kerk behouden moet
Nog tal van andere oorzaken van
anti-semitlsme zouden kunnen wor
den genoemd gelegen in de positie
der Joden op net gebied van han
del. wetenschap en kunst.
Ik mag deze echter nu wel voor
bijgaan. omdat ze voor ons land
niet die betekenis hebben als elders
en omdat de bestrijding van eerst
genoemde hoofdwortels vanzelf de
aantasting van de kleinere insluit.
Een gevaarlijke bron van anti-semi
tlsme kan ik misschien nog even
noemen en wel de valse filosofie.
Hegel. Nietzsche. Houston Stewart
Chamberlain, Marx en vele ande
ren, behoren tot de wegbereiders
de staatsvergodlng, de
en de klassewaan der
ideologieën. De gevaren
heidense geestesrichting
door de Christenen vaalc li
vroeg genoeg onderkend,
bestrijding is dikwijls slap
moderne
radlsch. De Kerk moest hier veel
waakzamer zijn. Het feit dat er in
ons land. mede dank zij figuren als
Prof. Dooyeweerd. een bijbels ge
fundeerde wijsbegeerte groeit, met
eigen leerstoelen aan de universi
teiten. kan op de duur een grote
zegen blijken te zijn. De invloed
van filosofische stromingen is
verbijsterend groot. Velen willen
dan ook niet alleen doktoren en
predikanten, maar evenzeer hoog
leraren uitzenden in de wereld
waar dit maar mogelijk is.
We hopen dat ons dit steeds meer
gelukken mag. Daardoor zullen we
ongetwijfeld ook het anti-semitlsme
fundamenteel ondergraven. De be
tekenis van de universiteiten voor
het propageren en verbreiden van
ideeën wordt door Moskou helaas
vaak scherper gezien dan door ons.
zou ik tenslotte nog moeten in
gaan op de achtergronden van de
anti-Joodse gevoelens in de wereld
van de Islam, in het bijzonder in
de Arabische landen, vroeger en
nu. Dit punt kwam echter reeds
ter sprake in onze artikelen over
de „Wereld rondom Isrël".
De wortels van de haat of van het
verzet tegen de staat Israël liggen
ook hier dieper dan van Joodse kant
vaak wordt gedacht, al maken de
„Ner" groep en de kring van „New-
Outlook" hier een uitzondering, en
al dringen mannen als Prof. Goi-
tien van Jeruzalem e.a. meer tot
de eigenlijke oorzaken door. Princi
pieel verschillen de wortels van het
anti-semitisme in het Oosten niet
van die in het Westen. Wel komen
er andere nevenbronnen bij, zoals
vrees voor Joodse suprematie, het
vluchtelingenprobleem en dergely-
Met de opdracht, wil onze opge
stane Koning ons ook de wijsheid
en de ootmoed geven die ieder die
tracht mee te werken aan een ver
zoening tussen de volken, zo drin
gend nodig heeft.
Zal deze verzoening meer diep
gaand zijn, dan moet ze één wezen
met de verzoening met God. We
mogen dankbaar zijn voor de meer
realistische en mildere politiek die
landen als Turkije en Perzië, o.a.
ten opzichte van Israël voeren, de
basis ervan blijft echter helaas nog
wankel.
NEW DELHI
MET een indrukwekkende gods
dienstoefening, gehouden in
een enorme veelkleurige tent op
het terrein van het conferentie-1
gebouw, is gisteren de derde
Derde Assemblee
is begonnen
de fusie
Internationale Zendingsraad werd
- - ,1Tj bezegeld. Voortaan zal het zendings-
Assemblee van de Wereldraad werk worden geleid door een spe-
van Kerken officieel geopend. c»a!e afdeling ran de Wereldraad.
Uit duizenden sten»men en in vele Slechts twee kerken hadden, na del
talen klonk het loflied van de
hier in New Delhi verzamelde
christenen: ,,Lof zij de Heer, de
almachtige Koning der ere". En
kort daarna was het dr. W. A.
Visser 't Hooft, de secretaris-, I
- j ui n j j tenen uit vrijwel de gehele wereld door
generaal van de Wereldraad, die de Indische hoofdstad, langs de tempels
aan hetgeen op dit moment voor Slv» en VijJnoe, naar de tent om da
i tj j u rju,. openingszitting bU te wonen. „Jezus
leefde in de hoofden en de harten Christus, het Licht der wereld", het the-
van de aanwezigen, vertolkte,ma van deze Assemblee, stond ook ln de-
i«T'ze eerste dienst als centraal gegeven,
toen hij Zei. ,,WlJ streven niet >ietr0pO||taan Juhanon Mar Thomas van
naar een vage, onafgebakende de Syrische kerk van Malabar zei: „wu
ma „„„Vtoi/i I hebben uit vele plaatsen juist dese plaats
eenheid. Wij wensen een eenheid, Kfkoient omdat Christus, Die het Licht
waarvan Christus zelf de Schep
per is. In het Westen en ook in
het Oosten ontbreekt het niet aan
stemmen, die aansporen onze ge
dachte van eenheid te verruimen.
Wij kunnen slechts antwoorden,
dat wij geen ruimere eenheid
kennen dan die in Christus".
Reeds op deze eerste dag heeft de
derde Assemblee een historisch be-
I sluit pan wijde strekking genomen:
De Oostduitse bisschop Gottfried Noth
verklaarde in een rede, dat Christus op
elke mogelijke manier aan de wereld
moet worden verkondigd en ook, dat
christenen andere godsdiensten niet moe
de Wereldraad met de kleineren, omdat zij in Jezus Chris
tus geloven. „Dat was Jezus gewoonte
helemaal met", aldus de bisschop, die
daaraan toevoegde: „Elke goedkope po-
zichzelf te verheffen boven an-
Christus fout". Na te heb-
v\jf jaar geduurd hebbende periode
van voorbereiding tot de integratie,
overwegende bezwaren gehouden.
Het waren kerken uit Noorwegen en
Kongo.
HET LICHT
In een kleurige stoet wandelden Chris
tenen uit vrijwel de gehele wereld door
VERSPREIDING VAN DE PROTESTANTEN OVER DE WERELD
ereld Is, ons hart heeft verlicht.
WU belUden. dat wU ln de duisternis heb
ben gewandeld en ook, dat wU de wereld
niet hebben herinnerd aan het ware
Licht".
WESTELIJK DENKEN
De eigenlijke predikatie werd gehou
den door ds. Oe Ba Hmyin, secretaris
van de Birmaanse bond van Baptisten-
kerken. HU drong aan op een radicale
breuk met de zuiver westelijke manier
van denken in het christendom. Alleen
dan zal het ln Azië beter worden begre
pen. „Eén van de meest dringende taken
is het formuleren van een theologie, die
de volkeren der gehele wereld duidelijk
aanspreekt. Zonder dat komt de christe
lijke kerk los te staan van de krachtige
beweging van nieuw geloof, die over de
wereld gaat. niet in de laatste plaats in
Azië. Als het christendom de oosterse
denkwijzen negeert, krijgt het een uitslui
tend regionaal-westers karakter", zo ver
klaarde de predikant, die deze heroriën
tering voor de kerk de grootste opgave
van onze tijd noemde.
derde assemblee in
FLEVOLAND
Zoals bekend tsl in do toekomst Lelystad
bet grootste centrum worden vsn de nieuwe
IJ«selmeerpolders. Maar voorlopig is hel
nog niet «o ver. En volgens Vrij Neder
land bestaat er onder de pioniers, die
nu al jaren verblijven op de plaats waar
de stad eenmaal moet komen, ontevreden
heid: het pionieren duurt te lang. Het
blad schrijft„Bijna honderd gesinnen
vinden bet no so langiamerhand mooi
het stoer doen en dat
wordt te veel van bet romantische. Lely
stad had volgent de oorspronkelijke plan
nen al lang een min of meer normale
lersetting moeten «ijn- Daarop bijv.^ had
al in Dui
Hoe is het in de wereld van van
daag gesteld met het protestan
tisme, het algemene verzamel
woord van de niet rooms-katho-
lieke kerken? Deze vraag is inte
ressant nu „New Delhi", de derde
assemblee van de Wereldraad van
Kerken is begonnen. Zeer globaal
genomen mag worden gesteld dat
daar in de hoofdstad van India
vertegenwoordigers bijeen zijn van
een kwart van alle christenen. En
verder kan worden gezegd, dat
van alle christenen op de wereld
de protestanten globaal achten
twintig procent uitmaken.
Welke christenen komen er in New
Delhi nu eigenlijk bijeen? In de eerste
plaats kan men zeggen dat dat voorna
melijk protestanten zijn: het lidmaat
schap van de orthodoxe kerk van Rus
land en van Roemenië is namelijk nog
niet geaccepteerd, zodat deze groepe
ringen niet meetellen.
Van de vele schakeringen die samen
het protestantisme vormen is de groot-
groep wel die der lutheranen,
■anbootf de lange besorgtoebt
knardijk geregeld te msken. Hij «iet
nu nirt langer brood in en komt selde
of nooit, belzeen voor gesinnen met kil
Heren vervelend it De oorzaak van dei
IHtlaildT De culti verin zswerkiasmbedi
alleen i
de helft
litsland woont en hiervan
schatting ongeveer
vijftig miljoen aangesloten bij de We-
1 reldraad van Kerken. Met name in de
Verenigde Staten houden grote groepen
'zich echter abijdig.^H
na dertig miljoen aanhangers, hetgeen
er dus op neerkomt, dat een op de drie
protestanten in de V.S. baptist is. Het
wereldbaptisme telt ongeveer veertig
miljoen volgelingen, waarvan meer dan
de helft bij de Wereldraad van Kerken
ia aangesloten.
Calvinisten
grootste deel men schat telfs ne
gentig procent ls aangesloten bij
de Wereldraad.
De Anglicanen, die zichzelf beschou
wen als nauwelijks behorend tot het
Protestantisme, hebben veel aanhangers
1 de Engelssprekende landen en voor
al in Groot Britannië zelf. Vrijwel alle
veertig miljoen leden zijn vertegenwoor
digd in de Wereldraad van Kerken.
Van de methodisten, die eveneens
,erk vertegenwoordigd zijn in Engels
sprekende landen, is het grootste deel
bij de Wereldraad aangesloten, te
ten twintig van de dertig miljoen.
Tenslotte blijven er dan nog eer
tal groepen over die niet zijn onder te
brengen bij deze protestantse kerken,
onder welke rubriek een groot deel
de zendingskerken vallen. Tezamen
vatten zij onj~!1
christenen, die
de Wereldraad i
genwoordigd.
deren, dus ongedoopten. inbegrepen bij-
dnl.aw» P-liW lün ..mud. Del E„ tweede eroeperinj in on, lind
Deltawerken, urgent geworden weliswaar gering in aantal maar in
•tormramp ven 1953, hebben het Neder-jdp wereld van het protestantisme vsn
land»* drooglegging»- en ontginningspro- j groot gewicht wordt gevormd door
inmma dn*danig overbelast, dat de j de baptisten, die het ^sterkst vertegen-
Zuiderseepolderwerken moeaten wordi
„getemporiaeerd". Ven I
l»e»tedin«»heperking, die de raak ophield.
Fn daarna bet penoneelagrbrek. De bouw
van het uiteindelijke Lelvatad werd opge-
»ehort. Fji daar «itten de pionier» maar
mee. Niet alleen de atoere mannen, maar
vooral hun vrouwen en kinderen. In de
zomer komen er genoeg toeriaten naar hun
uithoudingavrrmogen kijken. Dat geeft wat
vertier. In de herfat en winter «ijn te
alleen met de regen, de wind en het gebrek
aan o.m- ver» brood. De I.elvatadter» *ijn
nogal revelig. Zij verwijten het ook bier
In d# wijde vlakte machtige Den Haag
bealuitelooaheid en getalm. Ze morren, «aan
weg ala ie de kana krijgen. De anderen
warhten tot uiteindelijk toch de boeren
de polder in kunnen komen, waarna eet
echt Lelvatad bestaansrecht krijgt."
Uit Fl.ev.era Weekblad eet
citaat over een geheel ander onderwerp
„De avonturier Galvao, die naar oma
mening door Interpol moet worden ge
tocht wegen» vrijheidsberoving,
ren aantal Nederlander*, en wegen* moord
op een Portugese afnnrman. beeft gijn roof
Philadelphia teil:
Rechtmatige plaats
voor gehandicapten
in samenleving
Ouders en vrienden van het afwijken
de kind, verenigd In de prot. chr. lan
delijke organisatie Philadelphia, kwamen
zaterdagmiddag sjunen In Utrecht, >y»ar
zit luisterden naar een rede ""er
mogelijkheden en wensen voor i
handlranten. ultgesnroken door n
J. W. Eggink, secretaris van de gi
telUke dienst voor sociale zaken te Am-
t er op dit gebied nog zeer veel
en te verwezenlijken zijn. werd door
dr. Eggink duidelijk in het licht gesteld
Hij bepleitte in de eerste olaats beter
sociaal begrip voor de gehandicaoton.
oodat deze niet naast, maar werkelijk
in de samenleving een rechtmatige
plaats kunnen vinden.
Gewenst is daarvoor een streng-natio-
naal programma in overleg met rege
ring en Staten-Generaal. want <olk en
overheid beide moeten volledig ver
trouwd raken met de problemen van li
chamelijk en geestelijk gehandicapten,
ir ook met die van hun huisgenoten
deeenen, die hen bijstaan on hun
moeilijke weg. althans een weg. die af-
ijkt van die. welke de niet-gehandi-
inte op eigen kracht kan volgen.
Willen wij gelijkgerechtlgheid berei-
pn voor de lichamelijk of geestelijk ge
handicapten. dan zal het zaak zijn hen
zoveel mogelijk normaal te doen delen
•n het maatschappelijk bestel. De ge
handicapte zelf moet daarom zoveel mo
gelijk actief betrokken worden in de
sociale besluitvorming die zowel hem
zelf als de niet-gehandicapten betreft
In dit licht dient ook de hulp, de ge
handicapte geboden, te worden gezien
Overdrijving en onjuiste bijstand dient
vermeden te worden, gepaste hulp
wel aan de gehandicapte zelf als
huisgenoten geboden, moet worden
diept en op grotere schaal toegepast. De
gehandicapte moet zich emanciperen, de
speciale invaliditeitswet veranderd in so
ciale wetten die allen tezamen, gehan
dicapt of niet. omvangen. De emanci
patie der gehandicapten is reeds In gang,
aar nog niet in volle gang.
Om dit doel. dat meer is dan eer
ideaal, te bereiken, zal het Nederlandse
volk hand in hand moeten staan
waarlijk willen samenwerken. Het gaat
hier nl. niet om een bijzondere eis. maar
om sociale rechtvaardigheid, waarop ook
de gehandicapte recht hëeft in
menleving.
i Kerken zijn verte-
Buiten het eigenlijke protestantisme
zijn naar schatting acht en een half
miljoen mensen, leden van verscheidene
kleine kerkgroeperingen, aangesloten
bij de Wereldraad.
G. Casteleijn
promoveerde
n,.., u:: i-,f,Liin. w-,i Aan de rijksuniversiteit te Utrecht
Than» heeft by een vliegtuig f^kaapt Wij promovperdp vanmlddag de heer G.
leven in een periode waarin het vliegen a#teleijn te Oudewater tot doctor ln de
een onderdeel van het degelijk» leven i«. faculteit der wiskunde en natuurwcten-
Dit beeft het nadeel, dat men gemakkelijk 1 schappen op het proefschrift getiteld:
politiek* tegenstander» uit de weg kan ..Physical Investigations on Percussion"
raimen door ..o bom in hn .li.,mi, I, i T-J.oh ond.r.o.k v.n de Mriuk.
lenen of done ,ieh een een .lie,l.,i< P'«>- C.
mcesier Ie maken Het i* raak dat de'
vrije wereld «ich tegen dit »oort daden
kracht keert. De ideeën
van Galvao. dat by «ich venet tegen i
dictatuur die in Portugal iou heersen,
worden door syn eigen daden gelogenstraft.
Tn een jaar tyd beeft hy telf ten tweeden j_.B| SHS5HH5 «c* flüf
male een aanslag gepleegd, nota bene o|V is vervolgens geanalyseerd.
In het proefschrift wordt beschreven
hoe onderzocht is op welke wijze artsen
de borstkast van patiënten bekloppen en
hoe het daarbij opgewekte geluid af
hangt van de snelheid van de percutc-
ide vinger. Dit geluid werd daartoe
langs electronische weg geregistreerd.
4 Het is vervolgens geanalyseerd, tenein
de vrijheid van lieden weerover hij, ook de het verband met ziekte en leeftijd te
•I iou bij, wat ijjn wens is, dictator van onderzoeken.
Portugal worden, niet heeft te beschikken Uit allerlei proeven en theoretische
(i.leoo pe.t h,t oode Sowjet-tmeje toe: ov.rw.fin,,n is weerachUnliJk fema.kt,
neem „n d, enjbeid „deren I ffTUTSj! ",rV",
bemoeee. Tij bnpen. dal d. Nedeelendw m,„ nle, m,„
ju«tine slsnog «tappen zal daaruit gegevens van locale aard KD
do Santa Maria een vervolg gegeven, ondernemen om deze zeerover Ie vervolgen." kunnen afleiden.
ben verklaard, dat alles in de kerk bloot
gesteld ls aan bederf door onze mense
lijke zonden, zei de bisschop: „Er is der
halve geen bepaald geografisch gebied
en geen bepaalde tijd, die als norm voor
anderen mag worden gesteld. Een wes
terse vorm van christendom mag niet
worden uitgespeeld tegen een oosterse
vorm. noch een vorm uit het verleden te
gen de huidige".
KANSEN
Dr. Visser 't Hooft herinnerde in zijn
rede aan de aanvraag van de Russische
Orthodoxe Kerk om tot de Wereldraad
te worden toegelaten. Hij meende, dat
een toetreding van deze kerk kansen bood
voor een werkelijk geestelyk gesprek tus
sen de kerken van het Westen en van het
Oosten. Over deze toetreding, alsmede
over die van 22 andere kerken, zou van
daag worden gestemd. Reeds vanmorgen
viel de beslissing over aansluiting
de Russisch Orthodoxe Kerk. Na
geheime stemming werd zij tot de
Wereldraad toegelaten. Naar het oordeel
dr. Visser 't Hooft zal de toetreding
deze kerken een grotere verschei
denheid van uitdrukking van het chris
telijk geloof tot gevolg hebben.
GEEN SUPERKERK
Sprekend over het rooms-katholieke
concilie zei de secretaris-generaal
de Wereldraad, dat deze raad bepaalde
punten verduidelijkt zou willen zien.
o.m. de kwestie van de godsdienstvry-
heid. En wat de toekomst van de oecu
menische beweging betreft: „Zij, die ge
loven, dat de tijd gekomen is voor moe
dige en respectabele stappen naar grotere
eenheid van de kerken, moeten niet te
leurgesteld zijn. De stappen zullen niet
automatisch leiden tot de vorming van
een uniforme, gecentraliseerde super-
kerk".
De Britse secretaris-generaal
Internationale Zendingsraad, bisschep
blgin, verklaarde te hopen, dat de
tijd zal komen, waarin de kerken van
Azië en Afrika zendelingen naar de hei
dense massa's ln Europa's en Amerika
zullen zenden om hen weer In aanraking
te brengen met het Evangelie. HU sprak
ts de hoop uit. dat, nu de integratie
Wereldraad en Internationale Zen
dingsraad een feit is, de specifieke zen-
Ti in gs taak duidelijker naar voren zal ko-
RUSSISCHE KERK
Zaterdag, aan de vooravond van de
opening der Assemblee, is op een pers
conferentie de kwestie van de aanglui-
de Russisch Orthodoxe Kerk
aan diKocde^gekpmen- Journa
listen bestookten de woordvoerder voor
do Wereldraad, de Ceylonese bisschop
Lakdase de Mei, met vragen, die hierop
neerkwamen, dat de aanvraag een poli
tieke zaak is. De bisschop betoogde dat
een christen in Rusland geen communist
kan zijn en dat hij geen enkel openbaar
ambt kan bekleden. En de Russische
aartsbisschop Nicodim voegde daaraan
toe: „Degenen, die zeggen, dat de hande
lingen van mijn kerk niet worden be
paald door het Evangelie, zijn mensen
die óf slecht op de hoogte zijn of kwade
bedoelingen hebben."
Vermelden wy tenslotte nog. dat gis
teren in alle r.k. kerken van Nederland
een schrUven van het Nederlands Epis
copaat Is voorgelezen, waarin de r.k
christenen worden opgeroepen tot ge
bed en offer, tot medebezlnnbig ook „oj
Christus als het ware Licht, dat ons vai
de duisternis der verdeeldheid zal moe
ten bevrUden".
Rernenin esmerh
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Lombardijen:
Hcule te Rotterdam-zuid en Katen-
drecht: te Rotterdam-Delfshaven als
evangelisatiepredikant: C. J. Honig te
Mechelen 'België).
Aangenomen naar Barendrecht (vak.
A. C. Scherpenisse)G. Leene te Bos
koop.
Examens. Aan het Zendings Semina
rium te Baarn zijn geslaagd voor hel
zendingsexamen de heren J. van der
Neut. kandidaat te Baarn en ds. W. H.
M. Reinders, woonachtig te Zeist.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Alphen aan de Rijn:
E. Venema te Zwijndrecht.
Tweetal te Rotterdam-West: N. de
Jong te Katwijk aan Zee en J. C. van
Ravenswaay te Scheveningen.
DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP
Beroepen te Beverwijk: H. Luikinga
te Zaandam; te Berlikum: T. Siccama
te Wolvega-Tjalleberd; te Akkrum (in
combinatie met Terhorne) da. J. Gor
ter te Terhorne, die dit beroep ook
Het maken van onderscheid bij het omgaan met rijken ei
armen is geen verschijnsel van onze tijd. Tegenwoordig heb
ben we daar wel een mooi woord voor: discrimineren. En on
de pil wat te vergulden praten we maar liever over het ver
schil in sociaal milieu, dat nu eenmaal moeilijk of helemas
niet te overbruggen valt. Er is ten slotte al nivellering genoe
in het leven, zo voegen we er dan diepzinnig aan toe. D»
apostel Jacobus duidt dat verschijnsel aan met de kernachtig
uitdrukking: „aanzien des persoons". Het bestond dus ooit;
al in zijn tijd. Hij zegt er harde dingen van aan het adrc»ff
van de Joden, die in de verstrooiing leven: aan hen is zyi s
brief gericht. Dat verschil in behandeling kwam ook in du-
christelijke gemeente voor. Jacobus schetst hoe het kan tovr_
gaan in een vergadering: er komt een man binnen met eelj
gouden ring aan zijn vinger en in prachtige kleding, maa
er verschijnt ook een arme in schamele kleding. De eersti
krijgt de ereplaats, de tweede moet maar achteraan blijvtf
staan. Natuurlijk klopt dat niet: zou er iemand zijn, die hiWi
goedkeurt? Maar dan de praktijk, óók de christelijke praktijr)
ondanks alle gepraat over democratie! Weet u wat Jacobs
ervan zegt? Het is zonde, het is overtreding van Gods tot\
die zegt, dat wij onze naaste moeten liefhebben als onszelj
Als wij ach en wee roepen over de discriminatie naar huid
kleur, maar ons verheven voelen boven onze naaste, die 1
materieel en sociaal minder heeft, dan kunnen wij over 1
eerste maar beter zwijgen!
Causerie voor „Kerk en Wereld
(Van een 1
verslaggevers)
Heeft bij het vijftienjarig be
staan van „Kerk en Wereld" te
Driebergen prof. dr. J. C. Hoeken
dijk verklaard dat het welvarende
Westen faalt wanneer het alleen
maar als de rijke man een beetje
van zijn overvloed afstaat aan het
hongerende Oosten, maar dat het
solidair met die onderontwikkelde
gebieden moet worden, op de zes
tiende verjaardag van „Kerk en
Wereld" heeft dr. A. Th. van
Leeuwen deze gedachte uitge
werkt.
In zijn rede „werelddiaconaat tussen
economie en oecumene" heeft deze
functionaris van „Kerk en Wereld" uit
eengezet dat de hulpverlening aan on
derontwikkelde gebieden opvallende
overeenkomsten vertoont met de tradi
tie der koloniale economie.
Althans wanneer deze hulpverlening
bedoelt de onvermijdelijke revolutione
ring van het gangbare levenspatroon te
voorkomen of af te remmen. Het mid
del zal dan erger blijken dan de kwaal.
(Advertentie)
Hsllzame, dispwsrksm
KLOOSTERBALSEM
verzacht en verlicht aan
doeningen van huid en
spieren.
Huisapotheek
totheek 4 CH
1 potje IjlPU
In de „geholpen" 'anden zal het leid#
•en onoverwinnelijke argwaan, ju'
die kringen, op wier medewerk!
ten inspiratie een effectieve hulp In i
lereerste instantie zou zijn aangew|
in.
Daardoor aldus dr. Van Leeuwi
komt zij terecht in een vicieuze
sl, om ten slotte vast te raken ln 1
oeras van een corrupte, reactionait
kliek, of er uitgegooid te worden dof
sn communistische staatsgreep. 1
Deze frustratie slaat weer terug op d
gevende partij, de westerse landen, a
vol ergernis constateren dat zij stai
voor dank krijgen. Zij vragen zich I
of het nog langer verantwoord is hl
tijd. energie en kapitaal te storten I
het bodemloze vat van een onderontwifc
keld gebied, dat te eigenwijs of te do|
>m naar de wijze raad van de out"
broer te luisteren en zijn loyaal i
gestoken hand te grijpen. |n
Overschakelen Uj
Geen internationale armenzorg maipa
profetische solidariteit ls nodig.
Daarvoor moet men allereerst
schakelen van nationaal denken en h»j'
delen naar de Internationale dlmenstf*^
„Er zal een grootscheepse politieke
herscholing moeten plaatsvinden, wig:
ke ons leert de grote dingen groot fer,
de kleine dingen klein te zien. (en
Zijn wij in staat de wereld ook dq^
de ogen van andere volken te bekijkCg
of staren wij ons blind op ónze v
ningnood, onze dreigende overbevolkir
ónze defensie, ja zelfs op ónze dreigen
de welvaart?"
Daarnaast zag dr. Van Leeuwen I
als taak de revolutie, die het Wesi,
in de niet*westersé wereld is begonnr
te helpen voltooien. De leuze der „01
wikkeling" wordt een aanfluiting als i
niet bereid zijn de prijs daarvoor F
betalen.
En kómen doet het toch! Als wij
daag de hand weigeren aan een ons
welgevallig, volksdemocratisch regié
dat onder dictatoriale leiding doten
drastische planning en nationalisatie 11>
nationale integratie tracht te gerakf,ir
zullen wij morgen de vuist ontmoetu^
en met schijnheilige verontwaardig!!
constateren, dat ook dit niet-westeiLf
land via een verdachte „neutralitel"
weer bij het communistisch blok is
Algemene conferentie
Nederlandse letteren
De elfde algemene conferentie der
Nederlandse letteren, die te Antwerpen
byeen geweest is. heeft zaterdagochtend
een aantal resoluties aangenomen be
treffende letterkunde, bibliotheekw
zen. radio en televisie.
Algemeen thema van de conferentie
was: de maatschappelijke positie
de schrijver, in het bijzonder in zijn
verhouding tot ó'e radio, de televisie, het
toneel, de bibliotheken, de boekhandel
en de uitgeverij.
De conferentie heeft een algemene
resolutie aangenomen, waarin wordt
vastgesteld dat „ondanks de herhaalde
malen geuite klemmende bezwaren te
gen de cultuurbelemmerende heffing
van een overdrachts taxe op het boek
in België, deze in ó'e loop van dit jaar
nog aanzienlijk werd verhoogd,
spreekt de verwachting uit, dat ter
lcgenheid van de op handen zUnde her
ziening van de fiscale wetgeving in
België in een vrijstelling voor het boek
voorzien zal worden".
Gevels
Want het communisme heeft
voorgevel en een achtergevel. De ad
tergevel ls naar de niet-westerse lr
den gekeerd, de onderontwikkelde i1»c
bieden zien de voorgevel.
Wat het werelddiaconaat hier te do(gs
heeft? Conform het voorbeeld van P^vo
lus de Grieken een Griek en de bi
baren een barbaar te worden.
Zo heeft de zending het steeds gedal
of althans bedoeld. Zij heeft de vetj
ge haven der westers-christelijke zekr
heden achter zich gelaten en zij is ir°s
gevaren om de Indonesiërs een In#0^
nesiër en de Chinezen een Chinees 10
worden. I Si
Wat de zending deed was maar dgei
begin, een onderpand, een voorbode walt
groter dingen. Het werelddiaconaat stol
op dezelfde wortel als de zending i
het wereldapostolaat en ontval
zijn voedsel uit dezelfde grond.
Het werelddiaconaat bedoelt e
de radicale solidariteit met de
christelijke wereld, is even diepgai
revolutionair en wordt bezield door i
even grondig - profetisch - kritisaj
geest tegenover het christendom.
Vanuit het binnenste van het h
ligdom, waar de grote Diakonos
zus Christus zijn brood uitdeelt
verzoening der wereld, gaat het
in de volkerenwereld, tot aan de e
den der aarde, opdat zij allen ov
vloed hebben.
Vraag: Wat kan de oorzaak zijn, dat groen. Deze verdraagt lichte schaduw
de bloemen van mijn passiflora. die
tegen een muur staat, steeds tegen de
het opengaan krimpen
heldergrc
lijs
fieschiktheid en siei
aatste twee altijd
Wij hebben deze lTjst opgemaakt naar Amsterdam.
[eschiktheid en sierlijkheid, daar de Vraag: Zou het mogelijk zijn mij
*°Inrer" het adres te geven g
eens volgens gebruiksaanwijzing,
u na deze behandeling de vlek afwjd
met synthetisch sop en daarna
schoonwater nabehandelt, zal
Antw-oord: De passiflora heeft veel
warmte nodig. Het is deze zomer voor
dergelijke planten buiten op een en
kele uitzondering na te koud ge
weest. Een plaats aan de oost- of
zuidkant van een muur is de beste.
Bij te weinig zon en te lage tempera
tuur is de groei wel goed en gezond,
voor een flinke bloei is licht en warm
te nodig. Het staat het met de bemes
ting. De plant vraagt veel voedsel.
Krijgt zij wel voldoende water?.
Vraag: Achter in de tuin bij een pad
wil ik gaarne een dichte beplanting
aanbrengen, die binnen korte tijd on
geveer twee meter hoog kan worden.
Bekend is mij een liguster ovali fo
lium 'de groen blijvende) en populie-
er ook struiken of boompj
dicht zijn en groen blijven
genoemde hoogte bereiken, zodat de
bomenrij dicht en mooi blijft?
Antwoord: Er zijn enkele coniferen
en een taxus-soort, die zich voor dit
doel goed lenen, zo b.v. de thuja occi-
dentalis de levensboom, die rook kan
verdragen. Deze conifeer is zeer ge-
schikt, mooi bronsgroen en van mooie
1 groei. Voorts de taxus baccata, helder-
indruk maken. Een voordeel is. dat zij woningverbetering
alt.jd groen blijven en een vrij snelle geWe„ ,erug te krijgen?
5roei hebben. Een nadeel ls, dat zij
uur in aanschaf zijn, vooral als men
boven de maat van een meter komt.
U heeft per strekkende meter twee
stuks nodig. Met het oog op de hoge
aanschaffingsprijs kunt u planten aan
schaffen in de maat van 75 cm tot 1
meter. U zet er dan in de zomer een
r:j hoge zonnebloemen voor. De plant-
tijd is september of april/mei. Een
goede boomkweker kan u deze planten
wel leveren.
tan de uit-
kwartel?"
Antwoord: Dit is een oud gezegde
uit de tUd toen er nog veel kwartels
voorkwamen. Het eigenaardige is, dat
Antwoord: Het adres is Stadhouders
laan 136, Den Haag. tel. 070-512031.
Vraag: Is u soms de uitgever bekend
(of het adres van de auteur) van een
in 1950 in Den Haag uitgegeven publi-
katie: „Raketten over Den Haag",
door J. F. A. Boer? Bestaan er naar
uw weten nog andere historische pu-
blikaties over de Duitse raketbasis
Den Haag (Haagse bos) en Wassenaar
in de laatste oorlogswinter?
Antwoord: „Raketten over Den
Haag" is oorspronkelijk verschenen in
het jaarboek 1949 van de Geschiedkun
dige Vereniging „Die Haghe", Rijs-
wijkseplein 30. Den Haag. tel. 070—
oe xwanei neiemaai niet aooi is. maar verder gepubheeerd"och/'zfin
wel doet alsof. Bij gevaar drukt deze 2ljn
vogel zich plat op de grond,
op elke regel zijn wel uitzonderingen labo-vloêrhedekkinu
het komt ook voor d*t de kwartel er 'a0°. vloerbedekking
van door gaat.
Antwoord: Men kan zich wenden tot
daarover inlichten.
Vraag: Wij hebben op onze vaste
bo-vloerbedekking een schaal met
pinda-saus laten vallen. Wij hebben
van alles geprobeerd, maar er blUft een
donkere vlek, zo groot als een etens- teur
bord. Weet u een middel om de vloer
bedekking te reinigen?
Antwoord: Bij de drogist kunt u het
geblokkeerde de vlek- Alleen zal de behandeld
schoner zijn dan de omgeving.
dit wordt langzamerhand wel bet»j
Mocht het resultaat desniettemin
dit alles tegenvallen, dan raden w'
aan, het nog eens te proberen
gaioxidezeep. eveneens een zeer w
zaam vlekkenmiddel. Men moet
de vlek nat maken en flink met dL
zeep insmeren. U moet dit dan en
tijd laten inwerken en vervolgens t,
spoelen. Zo nodig kunt u deze behanl
ling enige malen herhalen.
Vraaj: Welke zijn de data
verkiezingen in 1962 van de Staten-<L
neraal, de provinciale 6taten van ZiffS
Holland en van de gemeenteraad teT~
Gravenhage?
Antwoord: De eerstvolgende
kan zin*en voor de provinciale staten
Kan nn Tft rr
de Raad Reisbureauwezen, J. v. Olde- middel KR2 krijgen. Behandel de vlek Den Haag.
Kamer der Staten Generaal in 191
Vraag: Kunt u mij het adres
strekken van de fabrikant of
Roxy-sigaretten?
Antwoord: Het adres van de fabf
kant is Alvana Cigar. Manufaet I
Imp. Comp. N.V., Koninginnegracht Ir