Chr. volksonderwijs zoekt toenadering en gesprek ICC AN: werken voor en met de Ambonezen Dordrecht en Utrecht schrapten in het werk van De Bres Een woord voor vandaag Zending heeft „tole" en terriers nodig ZWAARDENAKER 2 400 jaar geloofsbelijdenis (Slot) (Van onze kerkredacteur) I Nog éénmaal i» sindsdien in de Ne- iderlandse Geloofsbelijdenis een wijzi- •n* ffplmfcheliidenis was niet aangebracht. Dat gebeurde nog De gelootsbeiijaeius was mei slechtt een vijftigtal jaren gelden. De alleen bedoeld als een getuigenis grote scheuring in de Nederlandse voor de Spaanse dwingeland.kerk had zich reeds voltrokken Philips n, aan wie hij bij de rfi' merkwaardige postbestelling over Eén zin maakt de muur van het kasteel Doornik in de nacht van 1 op 2 november was geadresseerd. Het was d? be lijdenis van een man, Guido de Bres, maar tevens het getuigenis van zijn plaatselijke gemeente be doeld als leidraad bij het aanne men van nieuwe leden. Toch duurde het nog jaren eer andere kerkelijke leiders, en de kerken zelf zich officieel aansloten bij de aanspraken van de dominee van Doornik. De eerste moeilijkheid die moest den overwonnen, was de ingewortelde afkeer tegen een papteren geloof ei angst dat een dergelijke belijdenis kerkelijke traditie ven de Schrift zou protestanten van c._ PL- J den dc macht van kerkelijke traditie al te zeer bespeurd bij het rooms-katholi- ctsme. maar tr ook de gevolgen van gezien bij de lutheranen. In Duitsland werd immers de protestantse geloofs belijdenis. in dat geval de Augsburgse Confessie, door dc keurvorst met de macht van het zwaard opgedrongen. In de Lage Landen werd de belijdenis er door het zwaard van de roomse in quisitie uitgeperst. Daar ligt een ken merkend verschil tussen de lutherse en reformatorische belijdenis. de gereformeerden die tijdensl Een simpele opmerking in het de synode van Utrecht in 1905 beslo-.jaarverslag van de Vereniging ten de tooorden „om te weren en ua christelijk Volksonderwijs te roeten alle afgoden] en valse gods- dienst en het rijk des Antichrists tc beeft op de jaarvergadering van gronde te werpen zoals in artikel 36 deze vereniging vele tongen los- de taak van de burgerlijke staat werd gemaakt. Er was trouwens al een tongen los stap niet gevolgd. In de Hervormde Kerk is men nau welijks aan deze vraag toegekomen, omdat daar de belijdenis tot voor kort en toch eigenlijk ook nu nog niet lang niet die bindende kracht had. die zij in de Gereformeerde Kerken heeft. Voor hervormden geldt veeleer: .Zo beleden onze vaderen, en in hun stappen moeten men. Maar dat wil niet zeggen dat wij hen in alles moeten volgen". Bij de christelijk-gereformeerden is een stro ming die graag het voorbeeld van de gereformeerden zou willen volgen, maar er is een andere stroming die deze zin nog steeds ten volle aanvaardt en in artikel 36 de taak ook van de heden daagse staat zien omschreven. dat zinnetje. De secretaris van C.V.O., mr. A. Evenhuis te 'sGravenhage, had namelijk de mogelijkheid geopperd van een verbreding van het werkterrein van C.V.O. door het verlenen van enige belijden ko-] invloed aan niet-hervormden. Hieraan heeft Christelijk Natio naal Schoolonderwijs zich stoten. C.N.S. oordeelde dat C.V.O. een hervormde organi satie is. gen met de kerkeraad der hervormde gemeente. Ook de heer C. H. Sonneveld te Pijn- acker. lid van de Raad voor Kerk en School kwam hierop, toen hij in de dis cussie uitlegde, dat de Raad. evenals C.V.O.. de band tussen school en kerk wil bewaren (voor wat de Raad betreft: óók tussen openbare school en kerk). Mr. Evenhuis gaf een nadere toelich- Men moet kerk echter in het bredere ting. De gewraakte passage uit het verband der jaarverslag was slechts bedoeld als het (Van een i verslaggevers) oplaten van een vliegertje in verband met de gewijzigde verhoudingen op schoolgebied. Menigmaal bereikt het hoofdbestuur de vraag van een plaatse lijk bestuur of het ook mogelijk is om gereformeerden in het bestuur op te ne men. Het hoofdbestuur antwoordt dan, dat daartegen geen bezwaar is, mits de school haar karakter als brede volks school zal behouden. Ook in gerefor meerde kringen aldus mr. Evenhuis zijn er verschuivingen en krijgt men leer zicht op de volksschool. Er bestaat een misverstand. Velen denken dat er drie organisaties op het Gaat zij zich verbreden tot algemeen-christelijke vereniging, dan men dit kunnen beschouwen als C.N.S. In onze dagen wordt gesproken over een nieuwe modernisering vani- de belijdenis. Sommijen menen d„ i e n snort oorlogsverklannf 1 dil moet. Anderen ,effen evenwel welkJ vereniging immers al &L& TÏT!£ ïed^hfe^eï^i ufjuS*. gehouden jnnrver- eijn Uteo.ogl,,IJ„eul.nnr ZJjn wour- j ^y. van Hulst de" t„ de raomf leggen~van de^noderoe men, I actie van C.N.S. Het bestuur C.V.O. heeft met dat door hem goed- v-—iv,— huilden maar hui- Naar hun menin* hee'4 het geen iin gekeurde zinnetje juist het tegenge- veïdïv^defilijd«Sr,«£%lS- de van Guido de stelde bedoeld van wat C.N.S. er stelling waarover ook veel gesproken te moderniseren. Wie heeft ge- achter zoekt, en wel een poging tot n ln onze naoorlogse Jaren als om te lijk? De geloofsbelijdenis is 400 jaar toenadering en gesprek. De heer Van bewijzen dat er weinig nieuws is onder oud vandaag. Het ziet er niet naar .Hulst wilde het misverstand wegne- de kerkelijke zon. Toch vond de belij-1 uj| dat spoedig hetzij een andere men door in de eerstvolgende publi- dcnis van De Bres uiteindelijkingang. taCtxij een gemoderniseerde krijgen katie van C.V.O. te verklaren, dat ffyUzeer beperkt en veIen xuUcn °P de" jubileumdag men alleen de bedoeling had regionaal karakter droeg en later **fg*n: ,,Het is niet meer nodig!" latere I dichter bij elkaar te komen. regionale synoden spraken zich deze geloofsbelijdenis uit en aanva>iu- den haar als het belijden van de kerk De beslissing van die kleine synode van Antwerpen in 1566 was toch wel belangrijk. De belijdenis werd daar aanvaard, maar kreeg er geen bin dend gezag toegekend. In die dagen zat men in die stad midden in het cnnflikt met de lutheranen en dat ver klaart de onwil om ook maar verder te gaan dan de uitspraak dat het een mooie belijdenis was. Calvijn had ge zegd dat Luther te veel „apen" had, en Antwerpen wilde in dit geval be slist geen na-aper van De Bres noch vun Calvijn worden. Angst verdween Maar deze angst verdween tijdens dc synodezittingen van Embden als sneeuw voor dc zon. Zelfs de felste tegenstan ders van een belijdenis moesten erken nen dat De Bres ..ruimte en vrijheid had geschapen". De waarschuwing bij voorbeeld tegen dc vermenging van goddelijke met menselijke wijsheid viel zeer in de smaak. Opmerkelijk en te vens tekenend voor de veranderde sfeer ia het feit dat Juist deze woorden door de grote synode van Dordrecht zijn geschrapt. Embden aanvaardde de geloofsbelij denis om. zoals de notulen van die ver gadering het zelf stellen: „die eendrach- tlgbcydt in de Leere tusschen de Ne- drrlantsche Kercken te bewljaen. heeft het den Broederen goet ghcdocht, de belijd In ghe des Gheloofs der Nederlant-1 sche Kercken de onderschrijven." Deze belijdenis moet samenbinden. De woor- den klinken als ern klacht als wij ze plaatsen ln onze kerkelijke samenle ving want nu weten wij dat wij dese selfde belijdenis kunnen aanvaarden en torh kerkelijk gescheiden kunnen leven. In Embden spraken dc gelovigen niet slechts voor zichzelf: daar werd ook besloten dat de Nederlandse predikan ten gemaand zouden worden de belijde nis tc ondertekenen In Embden ia dc belijdenis van ..getuigenis" dus al een „band" geworden. Van die ondertekening kwam voor hands niet veel. Toen tenminate in 1578 een synode in Dordrecht wod ge houden. wachtte men maar een her druk van de geloofsbelijdenis af om dc 37 artikelen te onderschreven, zo als dat toen heette. Dat was toen niet ideëel bedoeld, maar sloeg op de handtekening die onder het stuk gezet moest worden. Toen de herdruk ein delijk van de persen kiram, moesten dc predikanten en professoren ijlings hun naam er onder zetten. In 1574 was reeds gezegd dat ook ie ouder lingen en diakenen dit eigenlijk zou den moeten doen en nog later wilde dc synode van Middelburg zelfs dat deze eis ook gesteld zou worden aan de schoolmeesters. Kerkvolk Het duurde evenwel nog Jaren voor dr belijdenis tot het gewone volk door drong. Uit 1612. dus maar enkele jaren voor de wereldberoemde synode van Dordt, komt dc klacht: „Men bevindt duydelyck dat naulycx die duysenstc Lidtmaet der Ghercformecrdc Kercken oyt de Ncierlantschc Belijdenis ghele- icn. hondert en do hondert diese nojrt ghesien. Ja noyt hebben hooren noemen". Maar vooral door de synode van Dordrecht Is de belijdenis In het mid-1 delpunt van de belangstelling komen te staan. Deze synode moest zich onder meer uitspreken over de leer der re monstranten. Bovendien hadden de Sta ten geelst dat nu eindelijk eens de nood-1 zakelijke revisie van de geloofsbelijde-1 nis moest volgen. Na ieta meer dan 50 Jaar was deze al vooral naar taal verouderd. Veranderingen D« geloofsbelijdenis krijgt op deze 1 synode .s een nieuwe taak. Zij is niet slechts een belijden van het geloof, niet slechts ccn band voor gelijkgezinden zoals in Embden. In Dordrecht wordt zij gebruikt om scheiding te maken, om Dit te sluiten. De leer der remon- strantcn werd onverenigbaar verklaard met de belijdenis heel M ANDERZIJDS MIDDENSTAND ONTEVREDEN VOALS wij reeds berichtten be- staat er in de kring van de middenstandsbonden ontevreden heid over het .starre en weinig gedifferentieerde loonbeleid" van de minister van economische za ken. De brandstoffenhandel tvil er graag fien cent per mud bij heb ben, de melkhandel tenminste twee cent per liter en de bakkers nemen met een cent per brood geen genoegen en vragen er nog een cent bij. Onlangs berichtte het r.k. ochtendblad De Volkskrant reeds dat de r.k. mid denstands- centrale de medewerking aan het prijsbeleid van de regering had opgezegd. Dit bericht bleek on juist te zijn. Dat de middenstan ders ontevreden zijn, is echter wel duidelijk. Dc Koninklijke Nederlandse Middenstandsbond, de KJI.M.B., schrijft hierover in zijn orgaan, het volgende: Dc samenwerkende middenstands bonden beraden zich over het on dernemen van stappen bij de re gering over een aanpassing van het priisbeleid aan de actuele omstan- dijheden. In plaats van uniformi teit wordt differentiatie verlangd zonder dat het gemiddelde prijspeil omhoog wordt gedrukt. Dit kan worden bereikt door de onvermijde lijke prijsverhogingen te compense ren aoor prijsverlagingen elders, waar de verhoging van produktivi- teit en rentabiliteit daartoe ruimte laat. Blijkens de Memorie van Toelich ting bij zijn begroting is minister De Pous ervan overtuigd, dat zich om standigheden kunnen voordoen, wel ke prijscorrecties in sommige be drijfstakken bedrijfseconomisch aanvaardbaar en uit een oogpunt van sociale rechtvaardigheid nood zakelijk maken. Het behoeft wel geen betoog, dat wij ons geheel achter deze opvat ting scharen, omdat ook in onze kring wordt geconstateerd, dat het eenvormige prijsbeleid onredelijke gevolgen met zich brengt. Vele be drijfstakken verkereo in een dwang positie; zij moeten voorkomen, dat net personeel wegtrekt naar gunsti ger posities elders en daarom ls men gedwongen mee te gaan in de drang naar betere arbeidsvoorwaar den. ondanks het feit, dat men de hieruit voortvloeiende hogere ar beidskosten niet uit de beschikbare economische ruimte kan verkrijgen. Reeds doet het verschijnsel zich dat tracht te komen door het zowel met de lonen als met de prijzen niet meer zo nauw te nemen. De druk wordt te groot en het voortbestaan van de onderneming komt in ge vaar. Wil men deze kwalijke ont wikkeling vermijden, dan moet er uitkomst langs legale weg worden gevonden en deze zal dus in ver schillende gevallen tot prijsverho ging moeten leiden. Het is niet zoals sommige dag bladen het wilden doen voorkomen, dat een of meer middenstandsbon den besloten hebben de steun aan het prijsbeleid van de regering te beëindigen. Wel bestaat het voornemen met de minister op korte termijn tot overleg te geraken over een zoda nige toepassing van dc richtlijnen voor het prijsbeleid, dat aan rede lijke verlangens van bepaalde be drijfstakken tegemoet gekomen kan worden, ook Indien het cijfermati ge bewijs voor het bestaan van een uitzonderingspositie niet ten volle geleverd kar worden. Bovendien moet de vraag wor den gesteld, of het ten opzichte van de ondernemers ln het midden- en kleinbedrijf wel verantwoord is om het huidige systeem zonder enig uitlicht op een beter perspec tief In de nabije toekomst sonder meer te handhaven. Het gevolg is immers, dat men in de bedrijfstakken met een gerin ge of zelfs negatieve ontwikkeling van produktiviteit en rentabiliteit steeds meer inteert, zowel wat het bedrijfsvermogen als het onderne mersinkomen betreft. Dit ls in een periode van welvaartsstijging stel lig sociaal onaanvaardbaar. Handhaaft het huidige regiem zich nog geruime tijd, zonder dat er mogelijkheid wordt geopend om in voldoende mate rekening te hou den met de concrete situatie in de bedrijfstak, dan wordt er niet alleen onrecht begaan bij de verdeling van het nationale inkomen, maar dan wordt ook door het prijsbeleid een fundamentele wijziging ge bracht in het maatschappelijke pa troon ten koste van de economisch- zwakkere ondernemers. Herstel van een vrijere prijsvor ming Is op de duur even noodzake lijk en ln overeenstemming met de bestaande maatschappelijke orde als vrijere loonvorming. wmmm. hm terrein van de christelijke school zijn: aan de ene kant Gereformeerd School verband. aan de andere zijde Christe lijk Volksonderwijs en daartussenin Christelijk Nationaal Schoolonderwijs, waarin zowel hervormden als gerefor meerden zitten. G.S.V. moge van afkomst kerkelijk gereformeerd zijn, het is dat nu niet meer. Al lang maken ook hervormden, christelijk gereformeerden e.d. deel uit van deze organisatie. Waarom is dar het ongenoegen van C.N.S. niet al véél eerder gewekt ten opzichte van G.S.V. dat immers niet uitsluitend gerefor meerd bleef maar keert men zich tegen C.V.O. wanneer het ruimte willen geven voor anderen dan alleen hervormden? Bij C.N.S. heeft men déze^HHI ook elke hervormde schoolvereniging daar kan thuishoren. Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van C.N. S. verklaarde dr. H. J. Honders. twee de voorzitter van die vereniging, dat beide organisaties nu toch eigenlijk wel op één stoel behoorden te gaan zit ten. Dat vond de heer Evenhuis ook. Zelfs wilde hij dat G.V.S. er óók bij kon komen, dan was de situatie van 1890 hersteld. Een initiatief van C.N.S. is echter uitgebleven. De heer Evenhuis zag het specifiek belang van hervormde scholen wel in, maar hij meende dat dit werk op de zelfde voet voortgezet kon worden. Vu rig hoopte hij dat C.N.S. thans op de gedane suggestie zou ingaan. Op een informatie van de heer Jouwsma uit Enschede, die toelating van gereformeerden in de besturen toe juichte, maar dit onmogelijk achtte ge zien de statuten van C.V.O.. antwoord de mr. Evenhuis dat een statutenwijzi ging altijd mogelijk is en na zeventig jaar misschien wel gewenst. Hervormd „drijven" Tli "ïljll openingswoord had de voorzit ter van C.V.O.. dr. H. W. Tilanus tè 's Gravenhage een uitlating, gedaan op de generale synode der gereformeerde kerken gereleveerd. Naar aanleiding van schoolstichting in de IJsselmeerpol- ders had ds. G. Y. Vellenga te Apel doorn gesproken over „het drijven van de Hervormde Raad voor Kerk en School" om uitsluitend hervormde scho len te stichten. De heer Tilanus vond dat wel over dreven. De Hervormde Raad is er ze ker niet op uit om de gedachte var specifiek hervormde scholen ingang tc doen vinden (mr. Evenhuis merkte la ter op, dat de Raad voor Kerk en School zonder te drijven juist wel een beetje meer in de richting van de her vormde scholen zou mogen gaan, het geen hij onlangs ook met ds. Vellenga besproken zei te hebben). Wel spreekt C.V.O. in zijn statuten uit. dat het wenselijk is de christelijke scholen zo mogelijk in verband te bren- kunnen het niet beperken tot één kerk. Het be zwaar tegen vele voorstanders der christelijke school is echter, dat zij kerk en school los van elkaar willen houden. Het verwijt van gereformeerde zijde, dat de hervormden op stichting van eigen scholen uit zijn, plaatste dr. Tila nus naast een verwijt van hervormde kant tegen het stichten van gerefor meerde scholen bijv. in Limburg, waar al C.V.O.-scholen bestaan. Men haalt de gereformeerde kinderen van deze scho len af, en vraagt nu bij andere scholen steun voor het laten rijden van een schoolbus „Gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn", zegt God tegen Mozes en zijn volk. Voor Israël zijn die woorden eigen lijk nimmer in vervulling gegaan. Dat uitverkoren volk van God is immers steeds een volk met priesters in plaats van een volk van priesters geweest. Het volk zelf moest zich laten helpen door de priesters in de eredienst te Jeruzalem. Maar God wilde een volk hebben dat de wereld zou helpen. Deze woorden zijn eigenlijk pas werkelijkheid geworden vöor de nieuwtestamentische gemeente. Voor ons is er geen tempel meer met priesters, maar er is nog altijd een priesterdienst. Wij zijn Gods priesters geroepen om te staan tussen de aarde en de hemel, tussen de mens die God niet kent en God die de mens niet kent, tenzij hij door Jezus Christus gegrepen wordt. De taak van een priester is met de zondeschuld van mensen tot God te gaan, maar tevens om voor die mens vergeving en kracht af te smeken. Vervullen wij die taak? We hebben een buurman, die niet gelooft, een buurvrouw die van niets wil weten. We hebben een vriend die door het leven zo geslagen is dat hij meent dat God uit Zijn hemel is gevallen. Zijn wij ooit voor die mensen tot God gegaan? Dat is niet de taak van de dominees. Dat is de taak van de priesters en de pries ters zijn wij. Mammoetwet De heer Tilanus herinnerde aan de discussie over de mammoetwet en de eigenaardige tegenstellingen, die daar bij aan de dag treden. Hij maakte ge wag van dr. H. J Langman's om zwaai. Als voorzitter van de Bond var Chr. Mulo heeft deze zich een jaar ge leden nog fel tegen de mammoetwet ge- 1 11 thans heeft hij uitgespro ken. dat afwijzing raadzaam Dr. Langman verklaarde dit mede op grond van een advies van protestants- christelijke politici, met wie men als christelijke schoolorganisaties een on derhoud had. Van een dergelijk onder houd wist dr. Tilanus echter niets af. Aangaande de ontwikkeling van C.V. vertelde dr. Tilanus dat deze ver eniging nu 1076 aangesloten scholen heeft (verleden jaar 1056). Er wordt naar gestreefd provinciaal tot bt organisatie te komen, teneinde i service te kunnen bieden. Met een pro vinciaal bureau voor Zeeland is C.V.O. reeds gestart. Borocpin smerk GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Arnhem (vac. F. A. Hof man): J. P. Boer te Rotterdam en P. A. Kouwenhoven te Poortugaal; te Nieuweroord: J. A. van Netten te Groo- tegast. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-C als miss. pred. voor Nieuw-Guinea: G Kuyt, kand. te Katwijk aan Zee. Bedankt voor Borssele: P. Honkoop te Yerseke- voor Sint Catharinus (Ontario H. van Gilst te Lisse. Nieuwe deuren open in Kairo en India Op de deze week gehouden verga- Kom op daarmee", dering van de hervormde raad voor de zending werden deze week de consequenties bespro ken van de nieuwe deuren die zich openen in West-Afrika, Kairo en India. Werkers voor deze ge bieden hebben zich reeds gemeld en nieuwe mensen die graag in de zending willen gaan melden zich regelmatig aan. Men heeft even wel uitgerekend dat in 1962 voor al het werk van de hervormde zending 2.657.000.— nodig zaï zijn. Dat wil zeggen dat de her vormde gemeenten van ons land 238.000 meer zullen moeten op brengen dan in 1960. een brief schrijft ds. P. J. Mackaay, secretaris van de Raad voor de zending. dat hij toen hij deze geweldige verant woordelijkheid zag, moest denken aan een brief van de beroemde zendeling Nommensen, waarin deze schreef: We hebben minstens acht en twintig zendelingen nodig in de komende tijd. Het moeten mensen zijn, die de lieve God op Zijn Woord geloven, die met Gods Woord rekenen als met getallen en die by het begin van het gevecht zich reeds verheugen op de overwinning. Wij weten, dat onze zending met de beste wil van de wereld niet meer kan doen dat zij reeds doet Maar tot nu toe gold hiér steeds het parool TOLE, dat betekent .voorwaarts". De Heer, die het bevel gegeven heeft, kan de harten der mensen neigen als waterbeken. Hij zegt: „Van Mij is het zilver en het goud. Onmiddellijke verlichting van RHEUMAT1EK EN SPIERPIJNEN Werkt uitermate actief in op de haard van de pijn ter verlichting van rheumatiek, zenuwpijnen, spit, ischias en stijfheid ^^icts werkt sneller, niets werkt aan genamer, ter verlichting dan een behandeling met Algesal-bul- sem. Het enige middel, dat het diaethyl- amino-salicylaat in een speciale emulsie met hoog doordringingsvermogen bevat (U.S. Patent n° 2596674) dringt Algesal direct door in het weefsel, de ge wrichtsbanden en de spieren tot aan de haard van dc pijn, waar ccn onmid dellijke verlichting ontstaat. Overtuigt Uzelf van dit buitengewone doordrin gingsvermogen wanneer U Algesal uitwrijft, zult U merken, dat deze aan vankelijk kleurloze wonderbalscra meer en meer melkwit wordt en volledig in do poriën verdwijnt (in plaats van een oppervlakkige warmtesensatie op de huid te veroorzaken), teneinde diep in te werken op de pijnlijke weefsels. Nog beter de pijnstillende werking van Algesal "doorstraalt" weefsel en spieren tot in de gewrichten, zodanig dat ccn duurzaam gevoel van ver lichting en welzijn in de plaats komt van pijn of stijfheid. Maar, vergeet niet Pijn slaat altijd onverwacht toe Zorgt er dus voor thuis altijd ccn tube Algesal bij de hand te hebben. I neemt vaker Dr. Meerwoldt Jhzn. overleden Te Pernis. waar hij 25 jaar lang de dokterspraktijk uitoefende, is na korte ziekte overleden, de heer J. Meerwoldt JHzn arts en erevoorzitter van de Christelijke vereniging tot ver pleging van langdurige zieken. ..Het Zon nehuis" Dr. Meerwoldt was 77 Jaar. Zijn arts- camen deed hij in 1912. waarna hij tot 1921 als huisarts werkzaam was te Aspe- Te Pernis ontplooide hij vele activitei- n in de plaatselijke en regionale gezond heidszorg. In 1946 droeg hij zijn praktijk over aan zijn oudste zoon. Landelijke bekendheid kreeg dr. Meer woldt als 2e voorzitter, medisch adviseur en later als voorzitter van de bovenge noemde vereniging ..Het Zonnehuis" Hij diende deze vereniging gedurende meer dan 25 jaar met zijn grote gave van geest en hart De begrafenis zal a.s. za terdag te Pernii plaatsvinden. R.K. oecumenisch centrum geopend Vrijdagmorgen zal het nieuwe oecume nisch centrum van de r.k. ..St-Willibror- dus-vereniging" op het landgoed „Eiken horst" op de grens van Boxtel en Esch de R.K. .worden ln vijf jaar „taN, hen hp« In Nederland woont naast het Nederlandse volk het Zuid-Mo lukse volk. Dit volk leeft in vele opzichten zijn eigen leven. Het houdt vast aan zijn eigen cultuur, zijn eigen kerk. Het heeft zijn eigen strijd en zijn grote verlan gen. Het hunkert naar zijn eigen - - j i jm j u kcn* orndat zij het Nederlands hele- Ambonese vaderland. En daar ligt het pro- maal niet, of nauwelijks, machtig zijn. bleem, eerst voor de Zuid-Moluk- 0m .a?_n dit bezwaar eniirszins tege- dit bczwa: kers zelf, maar toch ook voor de s"eHingcnk dTenims'Set d?rki besproken, zodat ze wet het gaat. Nederlanders. Wij mogen niet langs elkaar heen leven; wij zijn op elkaar aangewezen. er in Nederland wel belangstelling voor hen bestaat. WEEKENDS Voor de wat oudere Ambonese jeugd belegt het 1CCAN weekend-bijeenkom sten. waarop ook Nederlandse christen jongeren aanwezig zijn. Deze weekends zijn buitengewoon belangrijk voor de onderlinge verstandhouding van de i de Nederlandse jongeren. Het werk van het ICCAN is veelom- attend. Het doet nog veel meer dan pbcwo- hier opgesomd. Onlangs heeft het waar- ICCAN zijn eerste lustrum gevierd. Het mag met enige voldoening terugzien op Vele kampbewoners zijn weinig of werd brug geslagen de gelegenheid geweest kennis te maken met het gewone dagelijkse le ven in onze westerse samenleving. Ook hier ziet het ICCAN een taak: de Am bonezen geleidelijk aan door filmvoor stellingen en voordrachten over actuele gebeurtenissen, hiermee in aanraking te brengen. CURSUSSEN Gelukkig weten velen dat al zijn het er nog te toeinig. Maar on der die velen mag met ere ge noemd worden de Stichting ICCAN, dat nief alleen voor maar ook met de Ambonezen werkt. Het ICCAN wil een brug zijn, waarover men elkaar kan ontmoe ten als goede buren, die zich niet r in eikaars huivestigen, om de la- hct icCAN-werk'?,'?"de kens uit te delen, maar om over en voor Ambonese jeugdleiders Van hen weer iets voor elkaar te betekenen wordt zeer veel verwacht: het in con- Het ICCAN is opgericht als samen- tact komen van Ambonese jongeren werkingsorgaan van verschillende met onze westerse jeugd brengt nu een- plaatselijke en regionale comité's. die maal vaak grote problemen met zich op een of andere wijze contact had j mee Daarom is het van grote beteke- den met de Ambonezen in de kam-l"" pen. Deze comité's zorgden ervoor, dat de Ambonezen in contact kwa-j men met de Nederlanders. is bereikt, maar degenen die mid den in dit moeilijke werk staan, zijn de eersten, die begrijpen, dat nog vele vragen om een antwoord roepen. Voor wie het werk financieel wil steunen volgt hier het gironummer: Giro 4182 ten name van: Stichting ICCAN te Amersfoort. Toenadering tussen Rooms-Katholieken en Anglicanen Dat schreef Nommensen. die de apostel der Bataks is genoemd, in 1903 aan zijn bestuur. Ze telegrafeerden terug. Er stond maar één woord in dat telegram: Tole, voorwaarts. En de werkers kwamen i het geld. Ds. Mackaay vervolgt: Zegt God ditzelfde nu tot ons? God spreekt door de gemeente, door Zijn Kerk, die immers het lichaam van Chris- us is. Hier in Oegstgeest luisteren wij ;espannen naar wat God zegt, naar wat Ie gemeente nu gaat doen. Verheugt ook zij zich bij het begin van het gevecht op de overwinning en zegt zij daarom Tole, Wat betekent dit concreet? Het bete kent, dat de zending alleen maar dit gro- erk, d?t zo ontzaglijk veel geld kost, kan vatten wanneer er overal in de gemeenten mensen zijn, die bidden. Het geslacht van de oude zendingsvrienden, die dagelijks voor de zending gebeden hebben, is bijna uitgestorven. Wij kunnen slechts dan voorwaarts gaan wanneer hun plaatsen door jongeren worden ingeno men. Ook op de kansels. Misschien moet dit laatste hieraan wel met nadruk wor den toegevoegd. Het betekent in de tweede plaats, dat de hervormde zending in iedere gemeente een paar mensen nodig heeft, die ge- grepen zijn door de grote mogelijkheden. die God ons thans geeft en worden als terrier. Zo'n hond, een terrier, houdt niet pp voordat hij zijn doel heeft bereikt. Ons doel is voor 1962 aan grote en kleine I gaven een bedrag uit de kerk te ontvan gen van 2.175.000,-. Dat geld krijgt de t zending niet vanzelf. Ook niet door een goede en voortdurende voorlichting. Dat geld krijgt zij alleen maar wanneer de l kerkeraden èn hun predikanten en wan- neer de zendingscommissies zich hiervoor verantwoordelijk gaan weten. Maar daar- j voor zijn in en buiten de kerkeraden en de zendingscommissies mensen nodig, die als terriers zijn, die altijd maar weer tot de gemeenteleden zeggen: „Van God is Uw zilver en Uw goud. Kom op daar- Er wonen in verschillende gemeenten zulke terriers. Velen vinden het maar 1 lastige mensen. Maar daar trekken ze zich g niets van aan. Zij zijn door God gegre- i pen en daarom bijten ze door. De zending vraagt gebed en veel meer zulke terriers. Zweeds theoloog naar R.K. Kerk Evenals in Nederland dr. H. van der Linde, heeft in Zweden een vooraanstaand luthers theoloog het besluit genomen om over te gaan naai de Rooms-Katholieke 41 Kerk. Het is de bekende docent in prac- tische theologie, »an de Universiteit van Uppsala, Stig Lindholm. I De 47-jarige docent is al tweemaal voorgedragen voor het bisschopsambt, in n 1956 in Karlstad en in 1959 ir. Linköping. In Zweden werd algemeen aangenomen dat hij volgend jaar de bisschop van k Vasteras zou opvolgen. Stig Lindholm beeft er met nadruk op n gewezen dat zijn overgang naar de Rooms-Katholieke Kerk een uitsluitend f persoonlijke aangelegenheid is. u Toch twijfelt men er niet aan dat de D katholiserende groepen van de Lutherse zijn stap. Twee katholiserende dominees hebben kortgeleden bekend gemaakt dat ook zij a uit de Lutherse Kerk zullen treden en men verwacht binnenkort deze beslissing ook van een derde dominee Buiten de katholiserende groepen ziet e men de stap van Lindholm als het be- wijs van de grote verschillen die er in i de Lutherse Kerk bestaan tussen de katholiserende en protestantse groepen. die niet weg te praten blijken te zijn. Adcertenfie MAÏZENA DU RYEA maakt lïy groenten zo lekker. .worden geopend. De aartsbisschop tortT'terwUf ook een enkele toevoeging I universiteit te Nijmegen heeft drs Utrecht, kardinaal dr B. J Alfrink. werd c' rekeurd ter verduidelijking J Egbers tc Amersfoort benoemd richt de inzegening van het centrum. De de filmavonden worden druk bezocht. i- de tck«t De leer bleef ech'er dr- '»t wetetMcfcappeltjk medewerker bij dc St-WiUibrordua-vereniglng" is bela:=; Men heeft In deze kampen zelfde: de veranderingen betroffen al-1 verenigde faculteiten der letteren en met het binnenlands herenigingswerk. als- keur voor BHhelse films. leen de taal waarin die leer denken. j brokkelen. J®*j" 'J beSr'iP<™. «tot Ambonese i Hij sei on een diocesane conferentie Kinderen, die nog niet anders hebben van de Anglicaanse Kerk in New Castle- meegemaakt dan het verblijf in kam- ..Tot aan dc laatste oorlog en later pen of woonoorden geen idee hebben ook nog wel bestonden er slechts normaal westers leven. Daar- zeer schaarse betrekkingen tussen de s-Katholieke Kerk en de Church of z xsrL 'SS 3?'Siits bevinden Een van de middelen om dat mo! het organiseren ven dc kmderva- van do roomse kerk toen was Nu is er ta iL ra?!lc; Reeds vele Ambonese kinderen een kalme, maar opmerkelijke verande Praagse universiteit voor Afro-aziaten Tc Praag zal weldra een nieuwe uni- versiteit voor Afrikaanse Aziatische. La tijns-Amerikaanse en andere buitenland- i se studenten geopend worden. Dc opc- ning van deze universiteit is volgens dr. F. Kahuda. Tsjechisch minister van onder- wijs. „een nieuwe stap op de weg naar 1 de verwezenlijking van die beginselen, waarop onze buitenlandse politiek be- rust het aanknopen van duurzame vriendschappelijke betrekkingen". Een soortgelijke universiteit is verleden jaar te Moskou geopend i Nieuwe opdracht voor r prof. J. P. H. v. fl. Want ISOLEMENT Een van de grote problemen was i te) het Isolement, waarin deze mensen om. en ook omdat verandering (en vooral de jongeren onder hen) zich geving uit medisch oogpunt gezien j je hebben de afgelopen jaren drie weken ring ingetreden Ik mag wel zeggen dat si-1 lang gelogeerd in Nederlandse gezinnen het ijzeren gordijn verdwenen is." I I gewezen primaat zei. dat ontspanning»- en culturele hebben afi avonden in de kampen. De belangstel ling daarvoor te overweldigend. Vooral Een rechtstreeks gevolg bonl.cl.n nnlsUan ,cn: j,ïoïiie. haat rivaliteit uit de ---- Jammer Is tnssen ouders en pleegouders. Met min- weg te ruimen .maar de wee tussen t dedat vele Ambonezen het gesproken der verbeurend is. dat de \mhonese is open. Velen bewandelen die wee woord bij deze films niet kannen vol- ouders op deze wijze gaan beseffen dat de geest", t Dt? leeropdracht van prof. dr. ir. i j lu.van der Want- hoogleraar aan de Landbouwhogeschool te Wageningen is gewijzigd in die van de virologie. 1 Met deze wijziging is thans voorzien in 1 de open plaats voor deze leerstoel, die ontstaan is tengevolge van het over- 9 lyden van prof. dr. T H. Thung. Sedert 1 januari 1959 tot de datum f waarop deze wijziging is gerekend tc I zijn ingegaan, nl. 19 september 1961 i was prof. Van der Want hoogleraar in de bijzondere delen van de plantcziek- j tenkundc. Het ligt in het voornemen, dat prof. i Van der Want te zijner tijd de funct-e van directeur van het laboratorium! voor bloembollenonderzoek zal neerleg- 1 gen, als in het beheerschap is voorzien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2