e Schaaf vertrok weer naar Kameroen KR0NIEK ■■mi K^Dompo Christelijk schoolcongres liet vele vragen liggen De geloofsbelijdenis geen brandkast maar een banier Een woord voor vandaag Nieuive vertaling zal worden gemoderniseerd Revisie N.T. begint dezer dagen Contact en gesprek met rooms-katli olieken 2 400 jaar geloofsbelijdenis III (Van on je kerkredacteur) Als een kostbaar kleinood is ons de Nederlandse Geloofs belijdenis toevertrouwd. De inkt van het manuscript van Guido da Bres is verbleekt. Het per kament is geel geworden en moet in een museum onder glas wor den bewaard. Wat doen we er mee; nu, na vierhonderd jaar Is het oude manuscript de platina geloofsbelijdenis met de verbindende kracht van bijvoorbeeld de Augsburg- se Confessie der lutheranen. Zii vrees den in de fouten van de heftige vol gelingen van Luther te vervallen. Die hadden immers hun confessie de pro testantse kerken in Duitsland opgelegd met de macht van de keurvorsten die over een bepaald gebied regeerden, zo als de rooms-katholieke keurvorsten hun confessie oplegden aan hun onderda- Dese calvinisten van het stempel-De Brem waren niet bang voor een ge loofsbelijdenis op sich. maar »f| voor j- r-> te enge binding. ZIJ stelden hun Standaardmeter, die in Parijs geloofsbelijdenissen enkel en alleen op, wordt bewaard als officiële toetamaat voor de wereld? Wie in de geschiedenis afdaalt ont dekt dat onze voorouders heel omdat zij meenden dat hun woorden een vruchtbare getuigenis konden heb ben; omdat slj op die manier de Jon ge gelovigen konden duidelijk maken wat de nieuwe kerken van de reforma- j tie eigenlijk geloofden; omdat, zoals distributie van de bijbel verder te anders tegenover deze Neder- Calvljn het eens zelf gezegd had. een lpiHpn tpvpnc rwMr pon orrol lanrf» «"„llJi™ iMMlS TrucMb».r «den. maar tevens ook een groot Yaounde krijgt Franstalig lectuurcentrum De voormalige Franse en nu zelf standige staat Kameroen was gis teren dubbel in het nieuws. Op de synode van de Hervormde Kerk moest een besluit genomen worden of deze kerk inderdaad in zal gaan (Van onze kerkredacteur) op de emsüge uitnodiging zen- di.tributtatel.el epbouw.ru ontworpen en dit kantoor dingsarbeiders naar dit gebied te Zijn werk heeft de ba«is geleed voor I**1. d om geheel Frans-sprekend Afri- Afrlkanen op te leiden tot journalist en om hen te vormen als auteurs. Op de vier de verdieping zal dan een uitgo iiij wer den gevestigd, die voor kostprijs de boe ken op de markt brengt. Tevens komt hier het hoofdkantoor voor de bijbelver spreiding. Dit plan is vorig jaar tijdens een lite ratuurconferentie voor Afrika in noord- sturen. Van Schiphol vertrok ds. Ype Schaaf met vrouw en Kind weer naar Kameroen om daar de landse Geloofsbelijdenis stonden. Voor hen was hij geen ellemaat vau het geloof maar levend ge loof in woorden gestold. Er lijn twee gevaren. Er zijn gelo vigen en kerken geweest die de ge loofsbelijdenis hebben opgesloten in een brandkast. Zo nu en dan kijken ze er naar en zeggen: „Die oude mensen wisten het toch maar mooi te formu leren." Maar een werkelijk contact met het heden ia er niet. Er zijn anderen geweest, dia van de gelooMïeliJdenis zelf een brandkast hebben gemaakt, waarin ons geloof moaat worden opgealoten. ..Zo moet u Jeloven en anders niet." Dat lijkt ver acht veel op de roomse inquisitie die zat: „Zo moet ja geloven en anders verbranden we je op de brandstapel. Deze gelovigen zeiden al of niet be wust: „Zo moet ie geloven anders ver brand Ja ziel in het eeuwige vuur van da heL Onze vaders uit de dagen van Guido de Bres wilden noch het een noch het ander. Geen wapen Toen mannen als Johannes a Lasco en Guido de Bret in die allereerste begintijd van de reformatie hun pen op het papter zetten, had dit schrijf- apparaat niets ran een wapen waar mee zij tegenstanders te lijf gingen. Zij dachten er met aan om een brand kast te bouwen waarin het geloof voortaan veilig bewaard zou kunnen worden, zoals de stenen tafels in de ark; rij wilden erenmin de gelovigen ran hun tijd nu eens fijntjes zeggen wat zij geloven moesten. De geloofs belijdenis van De Bres is geen vuist slag op de synodale tafels van later tijd; geen roep: „En voortaan gelo ven jullie zo'" Integendeel. De Bres wilde alleen maar belijden wat hij en zijn menden geloofden. kon zijn voor „het begtn van de kerk. Goon .scheiding In hun oren klonken nog steeds de literatuurcentrum op te zetten voor geheel Frans-sprekend Afrika. De ze dertigjarige predikant zal ver antwoordelijk zijn voor een een- MAMMOETBOM Over d« maandag door do Rossen tot ontploffing gebrachte botn schrijft D e Volkskrant: „Premier Chrocojtaef heeft zijn program tot de laatste bom afge werkt. Hij heeft «ich door nieta en niemand laten tegenhouden. De ontploffing van de erhte vijftig megalonner howijat nog eenz do diepe minachting waarmee de Rus*i»rho premier jegens de wereldgezondheid ver- vuld ia. Chroeojtajefa minachting gaat ook uit naor zijn eigen woorden, die kort gele den nog inhielden dat de schender san de kernstop een grote schuld en schande zou dragen. Do Russische hommen laten niet alleen hun sporen na in de aUnoafi hebben ook het politieke klimaat beïnvloed, en het begrip coëxistentie niet alleen to» een holle maar ook tot een dreigende leut gemaakt. Hat uilaicbt op «en redelijk dus virendi tussen de vrije wereld en communittisrhe Mok ia voorlopig verdwe nen. Vermoedelijk aal Chroeajtsjef binnen niet al te lange tijd dit boort bij de ka rakteristieke brutaliteit van het regime een staking van alle etoomproeven hepslen. met afwijzing van elke vorm van controle. Hij kent het spreekwoord van de emmer cn de druppel, t'hroeejtajef weet dat Amerika coot aijn fateoen en geweten niet verant woorden kan de beslissende radioactieve druppel in de dampkring los te laten. De 1 Sowjetunie heelt gewetenloos haar slag gr- slagen. Op de hele vrije wereld zal dit op treden een reactie van grote saamhorigheid uitlokten en speciaal voor Weat-Europa een versnelling van het proces van éénwording. Eén twijfel dia in het Westen altijd onze kerheid veroorzaakte, ia opgeheven. Het is nu duidelijk dat (Tiroetjtajefa woord niet maar waard ia dan een plerhtige belofte van Hitler". Het Algemeen D a g b 1 a d merkt o.m. op: „Het beproeven van wat men de Ru'riaehe monsterboni heeft gedoopt ia geschied in weerwil van een stortvloed van protesten uit de gehele wereld. Het was een schone kans voor Chrooajtsjef geweest om rich vrienden te maken, vooral in de landen die neutraal worden genoemd, wan- naar hij de aangekondigde proef niet had laten doorgaan. Kennelijk heeft hij de voor keur gegeven aan aan lomp gebaar waar uit ongetwijfeld moest blijken dat de Sow- jetoaie onder alle omstandigheden haar -igen gang gaat. iets van „wij gijn niet hang,* want wij hebben da grootste bom- Dat laatste Is nn op aijn larhtsf gezegd twijfelachtig. Een hom van vijftig mega ton of meer is natuurlijk een geweldig wa- pen, maar het gaat mank aan het cuve] «aaraan go vele voortbrengselen van dc Russische techniek lijden: het is wal grof en onhandig. Vee] meer indruk maakt op ona de mededeling van het Amerikaanse departement van defenrie dat elke Ameri kaanse bommenwerper, dia boateand ia •tratepiaehe bombardementen, ia ingericht voor het vervoer van twee kernbommen van 2S megaton omdat een dergelijke be- wapening praktischer ia terwijl de totale vernietigingskracht deaelfde blijft. Men kaï echter twee doelen verwoesten op eet vlucht an feitelijk is het verschil in uitwar king toaaen een hom van vijftig en een vai 5j megaton niet ao erg groot". op gang te krijgen. Deze .enge man. die zijn baardje heeft laten staan om zijn vrouw te bewijzen dat hij inderdaad rood is, werd in de Ka meroen al een bekende persoonlijk' Ad, die de bijnaam gekregen heeft var „De baard va- de bijbelverspreiding." Die baard maakt hem echter gemakkelijk herkenbaar voor de negers, die anders nauwelijks de ene blanke van de andere kunnen onderscheiden omdat zij r'lemaal op elkaar lijken. In de twee jaar dat hij daar heeft gewerkt is de bijbe'-erkoop vervijfvoudigd. Maar hij heeft meer gedaan dan al leen bijbels verkopen en een geheel Ka- woorden, nu gapnkm door de:, trum dat op zijn minst bijna Mn hervormer: JDoor elke redetwist r moet niet aarmond. een ,cheidm0 ont- hf1£ miljoen gulden vraagt om het staan. Als uu> geweten u dwingt een' mening te verwerpen, moet gij toch u beijveren in broederlijke eenheid met de tegenstander te blijven.. Men moet de pest van geschillen over de leer meer verafschuwen dan de dood." Calvijn had het gevoel dat in Duits land ..niemand de mond mag openen voor de Waarheid tegen Luther, terwijl Luther mens is en geen God." En in die sfeer wilde hij met leven. Deze ge loofsbelijdenis van De Bres mocht daar om het geloof niet aan banden leggen, de Waanieid niet begrenzen. maar moest hem beschrijven, louter als een getuigenis. Dat blijkt ook later uit de geschie denis. Reeds in 1562 werd deze geloofs belijdenis aangeboden aan de afschu welijk wrede koning Philip II van Spanje, die verantwoordelijk moet wor den gesteld voor de bloedige geloofs- "lgingen in de Lage Landen. De belijdenis werd hem aangeboden niet om te zoggen: ..Dit moet u ook gelo ven", maar om te laten zien wat de mensen, tegen wie hij zijn soldaten op hitste nu eigenlijk bewoog, wat zij ge loofden. waarom zij zo blijmoedig de dood ingingen. Zij zeiden als het ware: Lees dan wat wij geloven, dan ziet u dat wij niet zulke gevaarlijke misdadi gers zijn als men u wil doen geloven. Diep in hun hart hoopten deze vertwij felden dat zijn ogen zouden opengaan. Zij hoopten op een wonder, op de ver horing van hun gebeden. Zij riepen uit: Wij zijn geen rebellen, maar lie ver dan Christus te loochenen willen wij „onze ruggen hun zwepen toekeren, onze tongen uitsteken voor hun mes sen. onze monden laten snoeren, onze lichamen aan het vuur overgegeven in de wetenschap dat wie Christus volgt het kruis moet opnemen en zichzelf moet loochenen." Geen Pans Hun geloofsbelijdenis was geen pa pieren paus. geen letterknechten), maar een geloofsbelijdenis van mensen met de dood voor ogen. Daarom kon de synode van Antwer pen van pinksteren 1565 bepalen: ..Bij de aanvang van iedere synode zal men voorlezing doen van de geloofsbelijde nissen der kerken van dit land. zowel om openlijk te doen blijken van onze eenheid als om te raadplegen of er lets in te veranderen of bij te voegen was." Deze laatste regel Is al spoedig verdwenen. LaLre synoden hebben niet meer zo'n eenvoudige wijziging in de geloofsbelijdenis aanvaardt. Ter wijl de vaderen beseften dat hun belijdenis nauwelijks volkomen Benoemingen Dr. Remigius Cornelis Kwant is door de St Radboudstichting benoemd tot bijzonder hoogleraar in de faculteit der letteren aan de Rijksuniversiteit te Utrecht om onderwijs te geven in logi ca. de metafysica, de zielkunde en de ethica^ Hij zal op maandag 6 november zijn ambt aanvaarden. Dr. H A. Brasz, die benoemd is tot lector in de faculteit der rechtgeleerd heid van de Vrije Universiteit te Am sterdam zal vrijdagmiddag 10 novem ber zijn lectoraat aanvaarden met eer openbare les in het Woestduincentrum Die middag zal daar voorts dr. D. C. Renoojj, benoemd tot buitengewoon hoogleraar in de faculteit der ec mische wetenschappen zijn ambt vaarden. Dr. S D. Fokkc-ma. benoemd tot gewoon hoogleraar in de faculteit der letteren en wijebegeerte aan de V U. zal vrijdagmiddag 17 november a.s. in het Woestduincentrum zijn ambt aan vaarden. Zijn werk heeft de basis gelegd verschillende nieuwe vertalingen. Tot toe werden de vertalingen gecontroleerd door taalgeleerden in Londen en soms New York. Maar gezien het vele werk dat er nog in deze streek is. werd besloten dat het Nederlands Bijbelgenootschap een van haar geleerden naar dit gebied zal zen den. om de verschillende vertalingen die op het ogenblik gemaakt worden, t- con troleren en bij de vertaling te helpen. Zeer waarschijnlijk zal dit werk geleld worden door dr. J. Voorhoeve die enige tijd geleden met verlof Is teruggekeerd uit Suriname, waar h(J gewerkt heeft aan de vertaling van de bijbel In het Su rinaams. Dr. Voorhoeve zal dit werk echter slechts tijdelijk gaan lelden. Het ligt ln de bedoeling dat een jonge Nederlan der speciaal voor dit werk zal worden opgeleid. H|J zal dan verantwoordelijk zijn voor de vertaling van de bijbel ln een twintigtal Kameroenese stamtalen. Lectuur Naast de opbouw van de bijbelver spreiding zal ds. Schaaf zich ook gaan wijden aan de opbouw van een litera tuurcentrum. Zo gauw de fondsen bin nen zijn. zal begonnen worden met de bouw van een centraal kantoor in You- nelé. Op de begane grond komt een afde ling die zorgt voor de uitwisseling van li teratuur tussen de verschillende autono me stamkerken: op de eerste verdieping de redactie er administratie van het inter kerkelijke weekblad ..La Semaine Came- ïaise". op de derde verdieping wordt schrijverscursus gevestigd om jonge Resolutie in de V.N. tegen apartheid India heeft, tezamen met Afghanistan, Ceylon. Malakka en Venezuela, een ont werpresolutie in de speciale politieke commissie der VN ingediend, waarin er bij alle VN-leden op wordt aangedron gen om. m het kader van het handvest, afzonderlijk of gemeenschappelijk stap pen te nemen, die Zuid-Afrika ertoe den kunnen brengen zijn politiek var scheiden rassenontwikkeling te lafen Deze resolutie gaat in tegen maandagavond jl. door Ghana inged1 de ontwerpresolutie, waarin wordt v< gesteld diplomatieke en economische sancties tegen Zuid-Afrika te ne Volgens de Ghanese resolutie Algemene Vergadering voorts de Vei- lijdenis vaak tot een brandkast hun geloof in plaats van een bele- j ving van hun geloof. Laten we even wel nooit vergeten dat de mensen uit de dagen van Guido de Bres de ge loofsbelijdenis alleen zagen als een banier voor de wereld, als een ge tuigenis van de hoop die in hen was. I Kostersehap 200 jaar van vader od zoon De koster van de Martinikerk in Bolsward, de heer D. de Way, oefent dat ambt al dertig jaar uit. Morgen viert hij dit feit overigens op beschei den wijze, want hij is nog maar ..kleine jongen" vergeleken bij zyn vader, die het ambt aan de zoon deed", toen hij in dezelfde kerk 42 jaar Kotter was geweest. Dat men het kosterschap in deze familie steeds als een begerenswaardig ambt heeft gezien zou kunnen worden afgeleid uit het feit. dat de grootvader van de huidige kosteroolc koster was. Hoe lang? 42 jaar. Vraagt vervolgens naar het beroep van overgrootvader vtfh de heer De Way, dan komt het antwoord snel: koster niet gedurende 42, maar gedurende 48 jaar. Waar de bet-overgrootvader het dagelijks brood mee heeft verdiend laat zich gemakkelijk raden. Juist, hij was koster en wel van de Martini kerk in Bolsward Hoe lang hij dat geweest is, vermeldt de historie niet. Wel staat vast dat het kostersehap al gedurende 200 jaar van vader op zoon ts overgegaan. Levenslang voor Leon Bearden De 38-jarige Leon Bearden. die in au gustus een groot Amerikaans passagiers vliegtuig naar Cuba wilde dwingen, is gisteren te El Paso in Texas tot levens lang veroordeeld. Zijn 17-jarige zoon Cody, die hem geholpen heeft, kreeg vier jaar. Hun opzet mislukte doordat de piloot voorgaf te weinig brandstof te hebben voor een vlucht naar Cuba. Het toestel landde in Texas. ka te dienen. Reeds een jaar geleden in Kitwe werd ds. Schaaf gevraagd om dit werk op te zetten en het Nederlands Bij belgenootschap dat ds. Schaaf naar Ka- eroen uitzendt heeft dit goedgekeurd. Financiële hulp Naar alle waarschijnlijkheid kan de Hervormde Kerk zorgen voor de jaar lijkse ko6ten van de lopende begroting die ongeveer 76.000 bedragen. Een Amerikaanse organisatie op literatuur- gebied wil de kosten van de uitgave an het weekblad op zich nemen. De Engelsen hebben reeds de uitgave an twee eenvoudige theologische werk jes op zich genomen, terwijl ds. Schaaf vorige week in Duitsland gehoord :eft dat dit land naar alle waarschijnlijkheid half miljoen Duitse marken bijeen zal brengen om het lectuurcentrum op te zetten. Ook de NCRV heeft medewerking toe gezegd. Volgend jaar gaat een groep al de televisie een serie programma's n de Kameroen opnemen om de Neder landse kijkers een beeld te geven van de toestanden in dat land. Zowel de Her vormde berk als het Nederlands Bijbel genootschap zullen tegen de achtergrond van deze programma's een actie begin nen om geld bijeen te brengen voor het vele werk dat gedaan moet worden. Linkse lectuur De Kameroen linkse lectuur gerelayeerd worden door Albanië, afkomstig zijn van Peking. China doet namelijk haar best om communistische Invloed in Afrika te krijgen, meer nog dan Moskou. De protestantse kerken die een derde van de bevolking van deze jonge staat omvatten willen al het hun ne doen om de boodschap van de bijbel en de christelijke levensvisie te publl- De Franse kerken kunnen hun echt vrijwel niets bieden, noch op theologisch noch op literair gebied noch on dat van de audiovisuele hulpmiddelen. Het zullen de Nederlandse en Duitse kerken moeten zijn die deze lacune opvangen vooral omdat door de Franse cultuur-beïnvloe ding de Angelsaksische landen nauwe lijks ingang hebben, meet.t ds Ypt Schaaf. Is het tiende nationaal christe lijk schoolcongres, dat zich bezig hield met de moderne cultuur en de christelijke school, geslaagd? Op deze vraag antwoordde dr. A. la Fleur, die de slotrede uitsprak, ontkennend en bevestigend. Ontkennend omdat de opkomst (ofschoon veel beter dan het vorig congres, er waren nu vijfhonderd deelnemers) beneden de maat was, als men bedenkt dat er twintigdui zend werkers bij het christelijk on derwijs zijn. Ontkennend ook omdat het onderwerp niet „uitputtend" be handeld werd en men niet met klink klare antwoorden naar huis ging. Wel hart onder de riem (Van een onzer verslaggevers) Wat kennen vele mensen zichzelf toch slecht. Neem bijvoor beeld de Israëlieten in de dagen van Mozes, tijdens de rond wandeling op aarde. God heeft hen samengebracht onder aan de voet van de Sinaï en zal hen daar Zijn wet geven. Als Mozes dit voorlegt aan de oudsten van het volk antwoorden deze namens „hun kiezers": „Alles wat de Here gesproken heeft zullen wij doen." Zij waren dit vast van plan. Zij waren op dit ogenblik ronduit eerlijk. Ze waren zelfs een beetje trots dat God hen had uitgekozen om „een koninkrijk van priesters te zijn en een uitverkoren volk". Daar wilden ze iets tegenover stellen. Zij waren eerlijk, maar niet wijs. want zij kenden zichzelf niet. Zij kenden hun eigen hart niet, dat in het geheel niet in staat was om Gods geboden te houden; dat altijd naar beneden trekt; dat als een tuin al heel goed onderhouden moet worden wil het naast onkruid ook bloemen voort brengen. Na 1500 jaar falen schrijft uiteindelijk Paulus dat de wet niet gegeven is om te houden, maar om te bewijzen dat wij niet in staat zijn om de wet te houden, om 20 heilig en onberis pelijk te leven als God wil. De wet bewijst dat wij straf waardig zijn. Maar de wet heeft niet het laatste woord. Dat is overgeven aan Gods genade. God wil ons aannemen on danks het feit dat wij de wet niet kunnen houden, omdat Christus voor ons stierf. Het hoofdbestuur N.B.G. besloot: (Van onze kerkredacteur) N.B.G. te vervangen, gezien het feit dat deze vertaling in zijn Nederlands al sterk verouderd is. Dit is een^gevolg aan de kant van de snelle ontwikkeling van de taal en de herhaaldelijk veranderde spellingsvoorschriften, maar aan de an dere kant ook een gevolg van het feit dat het Nederlands vooral van het Nieuwe Testament hier cn daar van meet af aan betrekkelijk ouderwets is. Dat komt omdat deze vertaling veel eerder is klaar gekomen dan die van het Oude Testament Aan de vertaling uit het Grieks werd reeds voor de eerste wereldoorlog begonnen. Deze kwam in 1939 uit. De vertaling van het Oude Tes tament is van latere datum en deze werd ook pas in 1951 gepubliceerd. Bovendien hebben aan de vertaling van het Oude Testament Neerlandici meegewerkt, aan J: het Nieuwe Testament niet. Het Nederlands Bijbelgenoot schap hoopt over ongeveer vijf 1 jaar een revisie uit te kunnen brengen van de Nieuwe Verta ling. De vertaling van het Oude Testament is reeds in revisie, maar het hoofdbestuur van het N.B.G. heeft besloten op korte 1 termiin ook een revisiecommis- dr- Kuiper van de VrUë Universiteit n u kt- rn Prof dr Bonihof van Leiden. Onder Sie m te stellen voor het Nieuwe meer hebben bi deze commissie ook reeds Testament. De eerste leden zijn E™ ^11 n'..T*" Unn,k en prof- dr- R- reeds aangewezen. Dit werd gistermiddag door dr. Kijne, secretaris voor buitenlandse aangelegen heden van het N.BG., ons verteld op Schiphol bij het afscheid van ds Ype Schaaf, toen we hem vroegen of het tijd werd de Nieuwe Vertaling van Hervormde kerk ivenst: Commissie Er zal een commissie gevormd 1 »n zes lot acht mensen, waaronde. Neerlandici. Het zijn dc hoogleraren prof. Schippers zitting genomen. Commerciële t.v. niet eigen net afgewezen Gisteren is op „Woudschoten" in Zeist de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk bij- Siïtü. DP|re ^t. wërt.^esSd t De gedachte dat de wereld tot het eigendom van Jezus Christus be hoort. mag alle werkers in het ko ninkrijk van Christus inspireren, Want hun arbeid zal met ijdel zijn in de Heer. Wél geslaagd achtte dr. La Fleur het congres als een hart onder de riem van hen. die bij het christelijk on derwijs werkzaam rijn. Dat er op dit congres heel veel vra gen bleven liggen, was een waarheid waarmede stellig alle congressanten in stemden. Zowel na de redevoeringen van prof dr. H. van Riesaen als van dr. W. Sleumer hield men een forum en een algemene discussie. In beide ge vallen moest er veel onbeantwoord blij- Het bleek dat in het betoog van prof. Van Rieseen inzonderheid deze stelling veel vragen opriep: „Nog sterker dan voorheen heeft de christen ta dit alles (de verschijnselen van deze tijd van veranderingen en het verloren gaan van de christelijke signatuur onzer cul tuur) zijn eigen weg te gaan. de anti these die dat oproept niet schuwend." de discuss dering van het vraagstuk van „christen dom en cultuur" had gezegd, kwam men daar steeds op terug. En men raakte er niet uit. Het ging tenslotte over alledaagse dingen uit de schoolpractijk als dansen en toneel. Moet je daar nee of ja tegen zeggen? De heer J. A. van Bennekom te Mid delburg noemde als voorbeeld een bal letuitvoering van de volksuniversiteit. Kan men daar zijn leerlingen heenstu- ren* De meerderheid der ouders zal misschien geen bezwaar hebben. Maar dan beginnen de moeiten pas. Want een minderheid heeft wél bezwaar. Moet men een afwiizend standpunt innemen terwille van de minderheid, of betreft het hier in feite een ..dictatuur der minderheid" waarvoor men niet moet De heer Deurman, directeur van de chr. h.b.s. Overvoorde in Den Haag meende, dat de beslissende vraag in zulke gevallen zal zijn: wat is er prin cipieel tegen (tegen het dansen enz.). Maar de heer Wilschut, hoofd der chr. u.1.0. te Renkum legde het accent heel anders. Voor hem was beslissend: wat ia er principieel vóór. De beduchtheid dat men beginselen gaat maken, die later slechts „nor men" bleken te zijn en die dan als be ginsel herroepen moeten worden, was groot bij dr. Sleumer. „WIJ zijn te lang ui het defensief geweeat". verklaarde hij. „Daarom hebben we veel overgela ten aan ..de wereld". Het wordt tijd dat we ons standpunt bijbels gaan be palen. Want als wij dansen, bridgen, to neel e.d. .zonde" vinden, dan komt dit omdat wc ons in de beoordeling daar van te lang teruggetrokken nebben Misschien dat we na serieuze bezinning dr Sleu- afwijzend zullen staan tegen' mer aangaande de meer sociale bena- imige uitingen vaa de cultuur Maar af- HIJ In stand. Oók het verleden In zijn slotrede greep dr. La Fleur terug op een uitlating van prof. Van Riessen, volgens wie de zich verande rende maatschappij ook een nieuwe di mensie in de school heeft gebracht: de dimensie der permanente veranderin gen. Eén van die veranderingen is de af gekeerde houding ten opzichte van het verleden. Dr. La Fleur was ervan over tuigd, dat men niet al te spoedig de jeugd tegemoet dient te komen als het gaat om verwerping van traditie en verleden. „Het is een misdaad aan de jeugd wanneer we bij alles wat in de school overboord wordt gezet óók de blik op bet verleden betrekken. Men zou van een moderne staatsman als Churchill in dit opzicht veel kunnen leren; want met het gezicht op het verleden vol bracht hij zijn taak in het heden." Vaak viel op het congres de aan- duiding ..verantwoordelijkheid". Men zal de jeugd geen verantwoordelijkheid kunnen leren als men die zelf niet kent. zei dr. La Fleur. In „verantwoordelijk heid" zit ..antwoord". Wanneer God roept (en dienen bij het christelijk on derwijs is toch ook roeping?) heeft men niet het recht om het antwoord schul dig te blijven Had prof. Van Riessen van de moge lijkheid gewaagd, dat men in christelij ke kring vastloopt en dat men eens wellicht alles zal moeten prijsgeven en opnieuw beginnen, dr. La Fleur. die dit met instemming citeerde wees des- ondsnks op de onveranderlijkheid van het koninkrijk van Jezus Christus. De eens geuite bewering „God zal zijn school niet verlaten", werd door dr. La Fleur als onbijbels verworpen. God zal zijn kerk niet verlaten, al neemt HIJ hier en daar plaatselijk haar kandelaar weg. Maar zijn wark houdt eengekomen voor een vergadering die twee dagen zal duren. Deze vergadering wordt onder meer bij gewoond door ds. M. Boegner, oud voorzitter van de Nationale Fede ratie van Protestantse Kerken van Frankrijk. De synode behandelde na een groot aantal benoemin gen te hebben afgehandeld een concept pastoraal advies over de reformatorische houding jegens de Rooms-Katholieke Kerk en haar leden. Een van de voornaamste redenen voor de noodzaak van contact en ge sprek met de rooms-katholieken wordt in dit concept genoemd de over weging dat christelijke kerken op geen enkele wijze „langs elkaar heen moeten gaan". Over dit concept werd uitvoerig gediscussieerd. Besloten werd om gemaakte opmerkingen in het con cept te verwerken waarna het mode- ramen zal beslissen over de eind redactie. Dan zal het stuk worden ver zonden naar kerkeraden en predi kanten. Aan de synode werd ter bespreking voorgelegd een nota van de „raad voor de zaken van kerk en samen leving", welke nota handelt over com merciële televisie en reclame in de televisie. De voorzitter van genoem de raad, mr. dr. A. A. van Rhyn wees commerciële televisie met een eigen net af. Onder bepaalde voorwaarden zal reclame in televisieuitzendingen echter aanvaardbaar zijn. aldus de heer Van Rhyn. Besloten werd dc nota te gebruiken als grondslag van een ver der uitgewerkt stuk. dat de raad. zo mogelijk in de februarivergadering "an de synode, aan de synode zal moe- Zondigen is niet geoorloofd Onlangs werd in Velp de najaarscon- fer?ntie van de Internationale gemeen schap van christenzakenlieden gehouden Het thema van deze conferentie was: „Is het geoorloofd?" Hierover spraken ds. W van der Lin den. christelijk gereformeerd predikant te Deventer en ds. W. van Petegem. vrJJ- evangelisch predikant te Bussum. Ds Van der Linden zij o a ..Een ding weet ik zeker, zondigen is niet geoor loofd". Het doel waarnaar de christenzaken- middelen te vinden -akenvrienden en de mensen waarmee j in aanraking komen, de boodschap vi Jaius Christus gebracht kan worden. ten voorleggen. De vergadering werd voorts toege sproken door dr. J. Kotto, secretaris generaal van de synode der Evange- lisch-Christelyke Kerk van Kameroen, welke kerk de hervormde zending neeft gevraagd zendingsarbeiders naar Kameroen te sturen. De synode besprak tenslotte een nota over de komende assemblee van de Wereldraad van Kerken welke nota is opgesteld door prof. dr. erband met de kritiek die op de We reldraad is uitgeoefend als zou de Russische Kerk louter om politieke redenen toelating zoeken. In kringen van de Wereldraad van Kerken hecht men aan het verzoek van de Russische Kerk om tot de raad te mogen toe- tieden. geen politieke betekenis, aldus prof. Berkhof. Wel is men in Genève over dit verzoek ten zeerste verrast geweest. Ds. W. van der Zwaan gaat promoveren D? W van der Zwaan, sedert kort predikant van de Gereformeerde Kerk te Eindhoven hoopt op vrijdag 17 no vember bij prof. dr. J. Waterink te pro moveren tot doctor in de theologie op een proefschrift getiteld: „Wat brachten ze mee?" De ondertitel luidt: Een onder zoek naar de godsdienstige kennis en belangstellingsfcer van 450 jongens en meisjes die verblijven in diverse inrich tingen der kinderbescherming. Leden Academische Raad benoemd Tot Ud van de Academische Raad zijn voor een periode van vier jaren, in gaande met het studiejaar 1961-1962, benoemd prof. dr. J. N. Bakhuizen var den Brink (Leiden), prof. dr. B. A. van Groningen (Leiden), prof. dr. C. J. Gorter (Leiden), prof. dr. H. W Julius (Utrecht", mr. J M. Kan (Den Haag), mr. J. Meynen (Velp). prof. dr. G. M. Verrijn Stuart (Amsterdam), drs. J de Vries (Vinkeveen) en mejuffrouw dr. A. de Waal (Utrecht). Volkstelling vraagt niet naar godsdienst (Van medewerker) ng, die ii Italië wordt gehouden, brengt protestanten bijzondere moeilijkheden met zich mee Óp het in te vullen for mulier moet nl niet alleen de plaats van vestiging worden aangegeven, maar ook de (kerkelijke) parochie waartoe men behoort. Kennelijk veronderstelt de staat nog altijd, dat elke Italiaanse bur ger tot de R.K. Kerk behoort. Op het formulier ontbreekt dan ook de vraag naar de eigen godsdienst. De protestanten beschouwen een der gelijke vraagstelling als een aantasting de godsdienstvrijheid. Het ligt in de bedoeling dat deze revi sie tegelijk klaar zal zijn met de revisie van het Oude Testament, waaraan reeds jaren gewerkt wordt. Aangezien de ge leerden slechts een dag per maand bijeen kunnen zijn. zal het echter nog wel vijf jaar duren eer we een nieuwe vertaling in meer hedendaags Nederlands krijgen, waarin dus archaeisehe uitdrukkingen als de uitspraak van Johannes: „Hij moet wassen, ik moet minder worden" niet meer zullen voorkomen. Naast dit project zal het N.B.G. ook verder gaan met de vertaling van het Nieuwe Testament in modern Neder lands. Terwijl het in het eerste geval zal blijven gaan om een zo getrouw mogelijke vertaling van de grondtekst >or kerkelijk gebruik, gaat het bij >ze vertaling om een zo begrijpelijk ogelijk Nederlands te krijgen. Dc brief van Paulus aan de Filippcnzen is reeds klaar gekomen en werd reeds eerder door ons op de pagina „Geeste lijk Leven" besproken. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hedel: B. Haverkamp te Groenekan; te Rinsumageest (Fr.): R. Hengstmangers, kand. te Vlaardingen; in de N.O.P. (wijkgem. Markenesse): B. C. Junckema te Opende (Gr.). GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Asperen: M. J. Vos, kand. te Overveen, die bedankte voor Wierum. Scharendijkc. Bruinisse en Vries (Dr.). Beroepbaar. De classis Rotterdam heeft prep. geëx. en beroepbaar verklaard: kand. C. van Noort. Dresselhuisstr. 17b, Rotterdam-4. tel. 83593. en kand. G. den Heeten. Rotterdamse Ryweg 89, Rotter- dam-8, tel. 81720. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Benthuizen: P. van der Bijl te Barneveld. Kritiek van S.S.R. op s l udiebegeleiding De heer J. A. J. Stoffels, de aftre dende praeses van de Societas Studio- sorum Reformatorum Amstelodamen- beeft op een vergadering van de 72ste Dies Natalis in zijn jaarrede kri tiek uitgeoefend op het verschijnsel stu diebegeleiding. Wanneer de universitai re autoriteiten, aldus de heer Stoffels, de z.g. studiebegeleiding gaan propage ren, zal er aan de vrijheid die de stu dent heeft om eigen methoden en mid delen te kiezen om verantwoordelijk- heid te leren dragen, een einde komen. Met gevaar is dan aanwezig, dat afge studeerden geen persoonlijkheden meer zijn, d:e in hun studententijd de groei naar de zelfstandigheid hebben doorge maakt. Het tweede bezwaar van de geleide studie dat de heer Stoffels noemde, is dat het ideaal van de universiteit ver waarloosd. ja zelfs prijsgegeven en verlaagd wordt tot het peil van een middelbare school waar het verkrijgen van kermis het enige doel is. Verzoek prof. Geyser aanklacht intrekken werd afgewezen dc hoogleraar tn de theologie. Albert Geyser, in Pretoria is gisteren hervat. Een verzoek van prof aanklacht in te trekken werd door de commissie van de Neder- ?ereoMc^e[VOrmde .>Kerk' waarvoor hU terechtstaat, van de hand gewezen evenals een verzoek om de pers toe té laten in de zittingszaal. Gisteren was het de vjjfde dag van beLh^dferftewen PK°af' peysfr die wordt beschuldigd van het doceren van «en ••t..».t..i kende visie op het Nieuwe Testa- zoals deze en z,ch in publicaties aardoor anderen, de Federatie van dc Italiaanse prote- e?rst* beschuldigina tegen hem aanhan- •tantse kerken heeft hiertegen nu een *l* hebben gemaakt, hebben de hoog- nrotest ingediend bij de miniiter-pren-; '"aar vandaag aan een kruisverhoor dent. onderworpen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2