I*' lo) Reydons vrouw wist dat zij een spion trouwde at „De beste mop die ik in jaren heb gehoord klein formaat altijd paraat 1 vingerdruk elke foto lukt zoveel dia's op 1 normale film! Olympus Pen EE f 195.- N.T.S. bood opera van Gluck op verjaardag Baas Peet en Compagnon NIEUWE LEIDSCHE COURANT WOENSDAG 4 OKTOBER 196] Izwestia weet te vertellen: Vandaag is het proces tegen de twee Nederlanders, Reydon en De Jager, die in de Sowjetunie zijn gearresteerd op beschuldiging van spionage, in Kief begonnen. De aanklacht is nader gepreciseerd met de mededeling, dat zij naar de Oekraïne gezonden zijn om uit te vinden, waar zich in de westelijke Oekraïne de plaats bevindt en welke de afvuurmethodc is van raketten met vloeibare brandstof. I Het Russische ministerie van bui tenlandse zaken heeft de Nederland se ambassade in Moskou toestem ming gegeven een vertegenwoordiger naar het proces te sturen. Deze ver tegenwoordiger, de tweede secretari: van de ambassade P. J. Polak, mag echter geen contact met de beide verdachten opnemen voor het begin van het proces. Verder hebben Rey don en De Jager zich akkoord ver klaard met de toewijzing van een Rus sische raadsman. In Kief is medegedeeld, dat de Neder landers hebben bekend. Zij worden sinds hun arrestatie volkomen van de buiten wereld afgesloten gehouden. Het proces tal waarschijnlijk tot donderdag duren. De beschuldiging, die vervat was in een artikel in het regeringsblad Izwes tia, is een eerste aanwijzing, dat zich in het gebied bij de Tsjechische en Poolse grenzen raketinstallaties bevinden. Het was al opgevallen, dat alle spionagege- vallen van de afgelopen jaren betrek king hadden op dit gebied. Het Russische blad schrijft, dat de twee mannen" naar Rusland gezonden zijn om militaire gegevens voor de N.A.V.O. te verzamelen en dat zij daar bij op heterdaad betrapt zijn. Zij ge bruikten hun veelvuldige reizen naar Sowjethavens als dekmantel voor hei nemen van foto's van militaire, scheeps- en haveninstallaties. Zij gebruikten ca mera's, die verborgen waren in de ap paratuur van hun hutlampen. Dam—vraag 153 (Eerste publicatie) Spien Zwart: 5, 7, 9, 13, 14, 17, 20, 34, 40. Wit: 23, 25, 31, 33, 38, 41, 42, 43, 50. Wit speelt en wint. Schauh—vrutig 153 De stand der stukken in Bronsteins eindspel was, wit: Ke8, Tb4, Lg6, pi d5; zwart: Kc8, Th5, Lg5, pi e7 en e2. Wit speelt en houdt remise, als volgt: 1. Lg6f5f, Kc8c72. Tb4—e4, Lg5 h4 (Het is duidelijk dat Th2 faalt op Lg4) 3. Te4xe2, Th5xf5; 4. Te2Xe7j, Lh4xe7; 5. d5d6f, Nu volgen de drie patvarianten: 5Le7xd6 pat of 5Kc7c8; 6. d6—d7f, Kc8—c7; 7. d7—d8D f, Le7xd8 pat of 5Kc7 c6, 6. d6xe7 (Dreigt Kd8) Kc6—c7 Bridyc De oplossing van het 3 ruitenspél is als volgt: Zuid wint de 2e slag met ruiten 10, incasseert schoppenaas en speelt vervolgens schoppenboer na! Ge zien West's openingsbod van 1 schop pen, moet Zuid de Westspeler taxeren op schoppenheer-vrouw. West komt dus na het spelen van schoppenboer aan slag en bevindt zich nu in een moeilijke positie. Ziehier de kaartverdeling na de 4e slag: H 9 8 A 7 4 H 3 V Speelt West troef na, dan kan Zuid weliswaar zijn laatste schoppen niet aftroeven, maar daar slaat tegenover, dat Zuid nu troefheer vangt. Speelt West geen troef na, zo kan de laatste schoppen worden getroefd en het spel is eveneens gewonnen! De verrassende pointe schuilt dus in het spelen van schoppenboer né de 3e slag. Indien Zuid namelijk een klei ne schoppen zou spelen, laat West de slag lopen voor Oost!! Deze speelt dan troef na en Zuid gaat één down! Jack Diamond. Driehoek—puzzel Horizontaal woorden invullen die betekenen: 1. klinker, 2. voornaam woord, 3. nauw, 4. denkbeeld, 5. de dondergod bij de Germanen, 6. op een andere plaats. Bij juiste oplossing vormen de be ginletters de naam van een gemeente in Z.-Holland. aak; 3. Lee air tra; 4. kr ben ka; 5. eeuw email; 6. nes Leo pet; 7. sr tin Bets; 8. ed ante lip; 9. Eem kers Aa. Vert.: 1. telkens Ee; 2. ader Eerde; 3. mee rust A.M.; 4. blauM link; 5. oei been te; 6. en rem ober; 7. rat Napels; 8. par kiet ia; 9. L.K. aalt Spa De vrouw van Reydon zou verklaard hebben, dat zü geen idee had, waar haar man deze. zomer uithing. Zy daclit. dat hü op zee was. Zij wist, vol gens de Izwestia, dat zü met een spion trouwde, want haar huwelijk moest ivorden uitgesteld, omdat Reydon een opdracht voor Archangel gekregen had' Bovendien ontving zü .f 120 per weeV dc Nederlandse veiligheidsdienst, terwül haar man aan het spioneren De eerste opdracht voor De Jager zou geweest zijn in Sjanghai oorlogs schepen en haveninstallaties te fotogra feren. De opdrachtgever was een Ne derlander, genaamd Von Maurrick. dio hen altijd ontmoette in een café op dc Nieuwendijk. Reydon werd in aanraking met dc ;pionagegroep gebracht door P. H. J .an der Knaap, assistentbestuurslid van de Centrale voor Zeevarenden in Schie dam, aldus de Izwestia. Zijn rechtstreek baas in de groep was een zekere Na- dort, die op verschillende koopvaardij schepen baantjes voor Reydon zocht. Hij zou het reizen enige tijd hebben vol gehouden, totdat zijn spionagesalaris werd ingehouden en hij zich moest gaan voorbereiden op zijn toeristenreis naar de Sowjetunie. Hierbij kwam hij in hel café op de Nieuwendijk in contact met een grpte Amerikaan met een groen pak aan, die als Carl werd voorgesteld Partner Deze vertelde hem. dat zü een reis voor hem hadden georganiseerd door middel van reisbureau Muller in Am sterdam, „met ccn geschikte partner'. Deze partner bleek Dc Jager te zUn Het blad vervolgde, dat de twee wer den opgeleid in liet nemen van foto's uit snel rüdcnde auto's en zü moesten voor werpen. die zü slechts even te zien kre gen, tot in büzonderbeden kunnen be- schrüvcn. In het huis van de vrouw van Rey don, Nelly, zouden zij bij elkaar geko men zijn om in haar bijzün over hun werk te spreken. Op hun reis naar de Sowjetunie kregen zij, volgens de Izwes tia, vijftig filmpjes, vier camera's en ruim 5000 gulden mee, die hun ter hand gesteld werden door Von Maurrick. Toen zij m juli de Russische grens overgingen, begonnen zy koortsachtig foto's te maken „van buisleidingen, bruggen en militaire eenheden". Vol gens het blad maakten zy daarna noti ties, die zij verborgen in geheime zak ken in hun zwembroekjes. De oorspron kelijke aantekeningen werden verbrand en weggegooid. „De Russische politie heeft hen ech ter constant in dc gaten gehouden en wist hen op heterdaad te betrappen." Zij zullen nu in een twee dagen durend proces in het gebouw van het hoogge rechtshof in de Tsjekistofstraat, zo ge noemd naar dc gevreesde revolutionaire geheime politie, berecht worden. Desgevraagd verklaarde de assis tent-bestuurder van de Centrale voor Zeevarenden in Schiedam, de heer Van der Knaap, of hij de Nederlander Reydon in aanraking zou hebben ge bracht met een spionageorganisatie Dit is de beste mop, die ik in jaren heb gehoord; het is pure onzin. Hij verklaarde, dat hij Reydon ken de in verband met een normaal ar beidsgeschil, dat deze enige tijd ge leden had. Daarna heeft hij Reydon nooit meer gezien. DRIE INFILTRANTEN GEGREPEN De bevolking bij Sorong heeft dins dag nog drie ongewapende infiltranten aan dc politie overgeleverd en er zyn thans drieëntwintig infiltranten gevan gen of gesneuveld. Officile kringen be schouwen de infiltratie als een volko men mislukking cn dc toestand te So rong is normaal. Dc politie spoort nog enkele voort vluchtige infiltranten op en de militai ren hebben hun optreden gestaakt. Een de r thans gevangen is vermoe delijk de moordenaar van dc heer E. W Carli. hoofdagent van politie. Deze was bij de eerste aanraking met de infiltranten gevangen genomen cn werd later vermoord in het bos aan getroffen. deze kleine keurcame- ra met de grote prestaties! De Olympus Pen EE is nauwelijks groter dan een pakje "king size'-sigaret- ten: dé camera dus om altijd bij u te hebben, voor de 1001 fotosituaties die u tot nu toe miste. U ver langde naar een volautomatische camera, maar vond de prijs bezwaarlijk? Deze pocket-camera bezit een feilloze automatiek, kost toch niet meer dan f 195.- (incl. leren tas)! Eén vingerdruk.. altijd scherpe, briljante foto's. Door 't korte brandpunt (28 mm) is instellen niet nodig. Objectief: Zuiko f 3.5-28 mm. Dia's maken duur? Met de Olympus Pen EE foto grafeert u voor de helft van de O v prijs, dankzij het 18x24 formaat! X IfEN DEFTIG FEEST moet het *-* gisteravond in de Amster damse Stadsschouwburg op de tien de verjaardag van de Nederlandse Televisie St ichting geweest zijn. De kijkers konden er een beetje van mee genieten, toen de beeldbuis op namen van dc zaal vol gasten toon de. Want ter ere van haar tweede lustrum bood de N.T.S. de opera „Iphigenia in Aulis" irnn Gluck aan. En zo men ooit de kleurentelevisie miste, dan toch wel op deze uit zending. Maar goed misschien komt deze wens later toch nog eens in vervulling. In elk geval was het een mooi cadeau van de N.T.S. een cadeau waaraan alle tijd en moeite besteed was. Het resultaat mocht er dan ook wezen. De opera kwam over het algemeen goed op de beeldbuis door, men kon de handeling volgen, de verschillen- ETHERGOLVEN Niet-automatische uitvoeringen: Olympus Pen S (zwart), objectief Zuiko 1:2.8-30 mm. sluiter tijden 1/8,1/15,1/30,1/60,1/125,1/250+B, 11 59.-; Olympus Pen (grijs), objectief Zuiko 13.5-28 mm, sluitertijden 1/25, 1/50, 1/100 1/200-fB. f129.- Fodor-dubbelgarantie: Elke Olympus Pen wordt gegarandeerd door fabriek én importeur Het Fodor-garantiecertificaat waarborgt u een keur camera met 2 jaar volledige garantie. Informeer naar meer bij uw fotohandelaar of vraag de importeur om de brochures 'Olympus Pen', Accessoires en Japanse Camerashow (meer dan 40 camera's). Levering uitsluitend via uw fotohandelaar. ACADEMISCHE EXAMENS AMSTERDAM, V.U. Geslaagd voor doet ex geschiedenis: J P Feddema iNieuwlande. Dr.i. Kand. ex. geschiedenis: mej. H H H Denemarken breidt GRONINGEN Geslaagd voor doet. ex Engels: mej. J H Torringa (Groningen) icum laude). Engels M.O.-A: mej. D M Nflk (Leeuwarden). Scheikunde M.O.-B: J \V Smi 1de (Groningen). Kand. ex. landheclkun- visserij grens uit De Deense premier Kampmann heeft dc: mej. S K G Tjang a Fa (Paramaribo), J M H Timmer (Randwijk), E A Laban (Klaaswaal), J W M Janssen (Silvolde), 11 A M Nieuwkoop (Heusden), H M Welda 1 AMSTERDAMG.U. Kand. ex. genees kunde tweede deel: H Beunlngh (Naai den in zijn rede ter gelegenheid van de ope ning van het nieuwe parlementaire jaar aangekondigd dat Denemarken een vis- serijgrens van 12 zeemijlen zal invoeren voor dc Faroe-eilanden en Groenland. jaart, E L Greve, J de Jong, E C W L Mar- res. mej. A C van Moorse!, mej. A van Nieuwenlhuiben, A J Paulus, mej. H C Scheffcr en R P Windhorst (allen tc Am sterdam). Deense bijdrage in de hulp aan onder- orn'wikkeldc gebieden verhoogd zal wor den van 13 miljoen kronen tot 21 miljoen kronen (ongeveer 10.880.000 gulden). 17 Zeg," fluisterde ze. toen ze zyn deur bereikt hadden. „Als ik je iets vertel, wil je dan beloven, dat je niet verder over spreekt." Hij knikte en boog zijn hoofd naar haar toe om haar confidentie in ontvangst te nemen. ,,Hij is in de kelder." „Wie?" „Milt Beman. Hij heeft zijn voet bezeerd en hij kan niet lopen. Hij heeft de hele dag niets anders dan noten gegeten." Baas Peet bood aan zo vlug mogelijk naar be neden te gaan om te zien wat hij doen kon, maar dit voorstel werd met beslistheid van de baan ge schoven. „Milt verstopt zich daar," legde ze hem uit. „Hij wil niet dat iemand in het huis weet dat hij bene- :n is. Vooral zijn zuster mag het niet weten." Uit de loop van het verhaal bleek dat Jake en Marlène toen ze zich' die namiddag bezig hielden met het oude spelletje van onschuldige voetgan gers over een strak gespannen touwtje te laten struikelen, de fout begaan hadden een dikke po litieagent tot hun slachtoffer te maken. Deze per sonificatie van de gerechtigheid was juist bezig Milt Beman te achtervolgen. De belediging die hem werd aangedaan, vond hij blijkbaar zo schan dalig, dat hij zijn plichten vergat om zich te wre ken en hiermede Milt een kans gaf om te ontsnaD- Enige ogenblikken later ontdekten Jake en Mar lène die ook aan de haal waren gegaan, in de don kere kelder, waar zij een schuilplaats meenden te vinden, Milt Beman. „En nou moet ik h'em toch iets brengen om te eten." zei Marlène. wanhopig. „Zou u me niet een paar boterhammen kunnen geven?" Baas Peet aarzelde. Hij vond het geen prettig idee Marlène in haar kinderlijk négligé in de don kere kelder te laten afdalen, zelfs al was het dan om de barmhartige Samaritaan te spelen. „Je grootmoeder vindt het vast niet goed", aar zelde hij. Maar Marlène maakte een ongeduldig gebaar. „Dat kan mc nu net niets schelen," zei ze. „Ik moet nu eerst voor Milt zorgen. Er is niemand in de wereld die iets om hem geeft, behalve Jake en en Jake moet in het bad." Dit argument was zo overtuigend, dat Baas Peet brood te voorschijn haalde, een kaars en lucifers opzocht en bij het kelderluik bleef staan, toen zij langs de grillig verlichte treden omlaag sloop. Mar lène bracht hem op de een of andere manier altijd van zijn stuk, precies zoals zij dit iedereen deed. De tinteling in haar ogen was tc groot en er was teveel rusteloosheid in haar lichaam. Ze gaf te snel toe aan iedere ingeving van haar gevoelig, doch onberekenbaar hart. Hij dacht aan de angstige blik, die hij in de ogen van moeder Kurtz gezien had, toen zij Marlène verbood, en aan de uitdruk king van Jasper's gezicht, toen zij danste. En hij hield zichzelf voor, dat het kleine meisje Marlène iemand nodig had, die een streng toezicht op haar uitoefende. Daar zat hij dan op de rand van het luik en wachtte geduldig op haar terugkomst. Toen er enige tijd verstreken was en er geen en kel geluid tot hem doordrong, werd Baas Peet on rustig. Hij stond op, liep wat heen cn weer in de tuin en staarde besluiteloos naar de heldere ster renlucht. toen hij plotseling een schrille angstkreet hoorde. Hij was al halfweg de keldertrap toen een onderdrukt gegiechel hem gerust stelde. „Smerige oude rat!" hoorde h'ij Marlène zeggen. Hij boog zich voorover en tuurde in de scheme rige ruimte. Het licht van de kaars wierp het scherpe silhouet van een rond jongenshoofd op brede schouders tegen de muur en verlichtte ge zicht en gestalte van Marlène, die naast Milt op de grond zat, met gekruiste benen, haar blote armen om de knieën geslagen. „Ze zullen mij een gemene oplawaaier geven, als ze me te pakken krijgen," zei de jongen, terwijl hij een boterham verslond. „Maar ze mogen je toch niet in de gevangenis zetten voor iets, dat je niet gedaan hebt," zei ze verontwaardigd. „Je bent toch geen dief!" Milt ging door met eten zonder op te kijken. Hy zei kwaadaardig: „Ik knijp er wel uit. Maak je over mij maar niet ongerust." „Maar je kan niet lopen." „Dat kan ik wèl, dat zal ik je laten zien." Met een ruk stond hij op. Baas Peet zag zijn schaduw omhoog schieten van de vloer tot aan de zoldering, een ogenblik heen en weer zwaaien en dan terugvallen naar omlaag. „O Milt, laat ik toch iemand roepen," fluisterde Marlène bezorgd. „Laat ik je zuster nou maar ,.Neen, ik wil haar niet horen huilen en schel den. Ze kan toch niets aan mij doen." „Baas Peet dan!" „Wie is dat?" vroeg Milt. „Dc nieuwe huisbaas, waar je zuster die gordijn tjes voor maakt, je weet wel." „Over een paar dagen is hij haar nieuwe vriend je," zei Milt bitter. Bij deze woorden begon Marlène onderdrukt te lachen. „O jé, je hebt hem nog niet gezien. Hij heeft een blauw oog en hij heeft een lok, zó over zijn voorhoofd en hij trilt in zijn knieën. Maar in ieder geval is hij aardig. Hij vraagt je vast niets. Je hoeft hem niets te zeggen. Hij is niet als andere „Hoe bedoel je dat?" ALICE HEGAN RICE VERTALING VAN DIET KRAMER 18 Baas Peet maakte een onbeheerste beweging. Hij kende de plichten van een gentleman maar toch bleef hij staan. Zijn voetstappen zouden hen doen schrikken. ..O, hij is nou eenmaal heel anders, 's Avonds ligt hij op het kelderluik en dan praat hij tegen zichzelf. Ik en Jake zien hem daar dikwijls. Hij ligt te glimlachen en hij steekt zijn handen uit, precies alsof hij tegen iemand praat. „Dat is lollig," zei Milt, voor een ogenblik afge leid van zijn eigen zaken. „Waar komt hij van- „Van overal. Europa, Azië en Afrika „Dat liegt-ie." „Neen heus niet. Ik en Jake hebben het de juf frouw op school gevraagd en ze zegt, dat alle plaatsen waarover hij gesproken heeft, op de kaart staan. En hij is getatoueerd ook." Dit was iets, dat Milt bijna overtuigde, maax nog aarzelde hij. „Hij heeft een rode zalf die hij gebruikt, als je je bezeerd hebt," ging Marlène enthousiast door. „Het helpt reusachtig." „Nou vooruit dan maar, schiet op en vraag of hij die zalf geven wil. Zeg dat het voor een hond „Hij komt voor een hond even vlug als voor een mens," beweerde Marlène. „En hij heeft watten en verbandgaas en misschien geeft hij je ook wel een kwartje. Toen hij laatst voor kleine Feemie Mur phy had uitgerekend dat zc jarig was. kreeg ze ook een kwartje." Baas Peet begreep, dat Milt spoedig overtuigd zou zijn. Heel voorzichtig liep hij naar boven toe en toen Marlène h'em kwam roepen, stond hij ach ter in de tuin verdiept in de beschouwing van het firmament. „Ik zal wel voor hem zorgen," verzekerde hij haar haastig. ,.Ga zo vlug mogelijk langs de brand ladder naar boven, je grootje is juist thuis geko- Ze knikte en verdween, terwijl Baas Peet in de kelder afdaalde. De gestalte die hij daar inéénge doken in een hoek zag zitten, had weinig gelijkenis meer met de knappe jonge bandiet, die eens in het portaal met Marlène stoeide. Alle overmoed had Milt verlaten en de vroegere onbeschaamdheid van zijn gezicht had plaats gemaakt voor de angstige blik van een opgejaagd beest „Ik kom alleen maar eens even naar je voet kij ken," stelde Baas Peet hem gerust. „Nou, nou, dat ij een gemene jaap. Je moet maar meegaan naar boven, dan kunnen wij voorzichtig jc sok af doen." „Niks gedaan." gromde Milt. „Ik kan niet ko- „Maar als je zwaar op mij leunt?" „Dat is hel niete baas! De agenten zitten achter me aan en ik wil niet hebben dat mijn zuster dal te weten komt." „Dat is lelijker", zei Baas Peet afwezig. Hij vroeg zich af, waar hij zijn verbandgaas opgeborgen had. „Mijn voet zou niet zo gezwollen zijn, als ik mijn schoen had aangehouden", meende de jongen misnoegd. „Waar is je schoen? Wij zullen 'm meenomen." „Ik zeg je dat ik niet meega. Je wil me er stie kem in laten lopen." „Onzin. Alleen Mimi en ik zijn in huis." „Mimi?" Milt toonde zich ogenblikkelijk veront- „Dat is mijn hond, het aardigste dier dat je ooit gezien hebt. Ik denk, dat jc wel bij haar in de smaak zult vallen." Milt aarzelde nog, maar plot seling werd de pijn zo hevig, dat hij kreunend toe stemde en zich door Baas Peet liet helpen de trap op. de tuin door en het huis binnen, waar hij ten slotte uitgeput neerviel op het bod. Hel was een pijnlijk cn moeilijk werkje om de bebloede sok van dc gezwollen voet tc schuiven. Het vereiste al Baas Peets handigheid en Milts moed. Gelukkig wilde Mimi zich nuttig maken. Het was alsof zij merkte dat de jonge vreemdeling in moeilijkheden zat. Ze legde haar kop op zyn knie, rolde medelijdend met de ogen en liet zich rustig achter het oor krauwen, gedurende dc pijnlijke operatic. „Dal is haar manier om jc te vertellen, dat ze medelijden met jc IVeefl", zei Baas Peet mot een vriendelijke blik naar zijn hond. „Ik moet zeggen dat je niet kleinzerig bent. Doe ik jc erge pijn?" „Niet zo erg", zei Milt met opcén geklemde tan- „Ziezo. nu zal ik hel verbandgaas halen cn de zalf cn dan geef ik jc een aspirientje en binnen vijf minuten voel jc jc beter." Toen dit allemaal gedaan was ging Baas Peet zijn laatste dagtaak volbrengen. Die bestond uit het sluiten van de winkel, het opbergen van zijn schat ten en het opwinden van dc klokken. Hij deed dit zo rustig alsof cr geen door de politie gezochte vluchteling op zijn bed lag, die al z(n bewegin gen met achterdochtige en verbaasde ogen volgde. Baas Peet besteedde veel tijd aan zijn klokken. Hij was altijd bezig hen uit elkaar te nemen of hen op le winden. De juiste tijd kon hem helemaal niet schelen, maar hij beschouwde zijn klokken als een deel van zijn gezin en daarom hadden zij zijn zor gen en genegenheid. Terwijl hij zijn avondronde maakte, zakte Milt meer en meer terug op het bed; om ten slotte in een diepe slaap te vallen. (Wordt vervolgd). de personages op het toneel onder scheiden, al bleef de camera soms wel erg veel op verre en hoge afstand, en ook het geluid we>rd voortreffelijk overgebracht. Of de keuze van deze zeer klassieke opera door alle kijkers wefl even goed gewaardeerd zal zijn, durven wij niet te beweren. Gluoh is geen componist voor het grote pu bliek van de operaliefhebbers. Mis- sch i'en heeft de N.T.S. daarom wel de zgn. Wagner-versie van de „Tplugenia in Aulis" gebruikt en Adnaan Mor- rien opdracht tot een vertaling in het Nederlands verstrekt. Maar het ij juist hiertegen, dat wij ernstige artis tieke bezwaren moeten richten. WAGNER-VERSIE Gluck schreef zyn „Iphigenia in Aulis" in het Frans cn zijn opzet was jui9t een eenheid tussen woord en mu ziek te bereiken. Daarom gaat hel juist in zijn opcrahervonmlng. In de 18c eeuw was de opera verworden tot een reeks virtuoze aria's, zonder veel onderling verband. Gluck kwam dank zij zijn librettist Calzabigd tot ander inzicht; hij wenste dat de muziek de drama tische handeling, het tekstwoord zou steunen cn daarmee de diepere gevoe lens van dc dramatis personae zou blootleggen. In zijn „Orfeo" zet Gluck deze principes uiteen, en wanneer Gluck in aanraking komt met de Fran- KRO-voorzitter verweert zich De voorzitter van de KRO mr. H. W. van Doorn schrijft in het programma blad van zijn omroepvereniging dat deze week zal verschijnen een hoofd artikel onder de titel „Repliek". Hierin verweert hij zich tegen de verslagen in vele dagbladen to.m. dc r.k.) van zijn tijdens de KRO-perseonferentie ge maakte opmerkingen t.a.v. de «amen- stelling van de NTS en het NTS-jour- Dc opmerkingen over de „staatsbe- waking" in het NTS-bestuur houdt hij staande (maar hij schreef dit artikel voordat minister Gals maandagmiddag in Hilversum dit misverstand ontze nuwde), evenals zijn recht, zijn mening hierover te zeggen tydens een perscon ferentie. Evenzeer blijft mr. Van Doorn bij zijn kritiek op het NTS-journaal wat samenstelling, actualiteiten nieuws aan gaat, maar dit doet. naar hij uiidruk- kelyk opmerkt in zijn artikel, „niets af aan dc grote waardering welke hij heeft voor het vakmanschap cn de toe wijding. door de journaaldienst aan de dag gelegd". Dat hij dit klaarblijkelijk ter pers conferentie niet duidelijk genoeg heeft gemaakt, verdriet mr. Van Doorn te meer, nu daardoor een schaduw, en (zo gaat het artikel verder), wat erger is een onverdiende schaduw, is gewor pen op de hulde, die dezer dagen zal worden gebracht aan het adres van dc journaaldienst en met name aan dat van de hoofdredacteur de heer Enke- Dezc hulde zal zijn het op 10 okto ber a.s. uitreiken van dc televisieprijs 1961 van het Prins Bernhardfonds aan het NTS-journaal in de persoon van de heer Enkelaar. Hierover zegt mr. Van Doorn in zyn artikel; „Ik ken de formulering van de jury van het Prins Bernhardfonds niet. Ik weet ook niet in verband met welke specifieke stukken van het NTS-jour naal de onderscheiding is toegekend. Zij lykt mij volop verdiend". Commentaar Nederland goed in radiowedstrijd By de gisteravond in Jeruzalem ge houden finale van de internationale ra diowedstrijd ..Tot ziens in Jeruzalem" heeft onze Nederlandse deelnemer de heer Meppelink uit Amsterdam, en goed figuur geslagen Hij ivas de beste van de huropese deelnemers. Er waren in totaal IS landen vertegenwoordigd. Da wedstrijd werd gewonnen door een Jr- minitisrhe rabbijn, die op alle vragen een bijzonder goe uitvoerig antwoord wist ie geven en nergens een moment aarzelde. Grote bewondering werd ook geuit voor de antwoorden van een Bra ziliaanse huisvrouw, die de rabbij vrij wel op de voet volgde en slechts een kleine vergissing maakte. De derde prijs was i'oor de deelnemer uit de Verenig de Staten. Alle drie deze delnmers ont vingen een gouden plaquette. De overige deelnemers ontvingen een bronzen pla quette ter herinnering aan deze wed strijd. D hc te ant Hij struikelde over twee vragen, waarvan de ene was: Van welke vrouw uwrdt het eerst in de bijbel gezegd dat zij huilde? Dc lieer Meppelink wist niet dat dit Hagar was die Ismael beweende. Nog een tweede vraag miste hij en daardoor kon hij geen hoofdprijs win nen, maar het feit dat hij vele landen, waaronder alle Europese achter zich liet. is toch wel een eervolle vermelding waard. sc opera die het declamatorische beier had bewaard, kan hy verder bouwen Zo schrijft Bailli Le Blanc du Roullet, attaché van het Franse gezantschap in Wenen, een libretto voor hem „Iphigé- nie en Aulide", waarbij deze op zijn beurt teruggrijpt op Racine en Euripi des. En zo komt het meesterstuk tot stand een opera, waarin inderdaad woord en toon versmolten zün, Na tuurlijk hebben Gluoks hervormingen invloed uitgeoefend en Wagner heeft immers zyn ideëen bij Gluck gevon- den. Wagner heeft dan ook juist deze opera naar zijn „nieuwere inzichten" bewerkt door haar aan zijn eigen klank ideaal aan tc passen en door de han deling te veranderen. In dc oorspron kelijke versie wijtot Gluck af van het klassieke verhaal en laat hij Iphigenia cn Acihille6 In het huwelijk treden. In dc Wagner-versie komt de godin Ar temis op het beslissende moment van Iphigenia's offerdood (anders kan de Griekse vloot niet uitvaren l tussen beide en voert haar weg naar Tauris. Het Is jammer, dat de N.T.S., als toch dc grote kosten voor een opvoe ring maakte, niet dc oorspronkelijk» versie gekozen heeft Dan had zü In derdaad de daad gesteld, waarover di rigent Leo Driehuys in zü" gesprekje met Willem O. Duys sprak. En de Ne derlandse vertaling was dan ook nicl nodig geweest. Dc N.T.S. is als 't wara In dc daad blüven steken! OPVOERING Hoe was de opvoering nu? Een grote verrassing voor ons was dc Zuidefri- kaanse sopraan Haulic van Niekeric in de titelrol ccn mooie stem en een lieftallige versdhijmng. Zij had het prille, maar waardig-meisjesachtige van Iphigenia, en zij beeldde dc rol goed uit. Mimi Aarden als haar moeder Klytaimnestra bood een geheel andere figuur. Fel en demonnsch was haar uit beelding. waarby de wat rauwe stem paste. Mimi Aarden moet altyd wel zich voor temperamentvolle overdrij ving blijven hoeden. Caspar Broccheler als Agamemnon, Iphigenia's vader, maakte van zyn rol meer dan wij. eer lijk gezegd, verwacht hadden, vocaal en ook els acteur. Regisseur Johan de Meester had hem goed gecoachd' Ar nold van Mill was een Indrukwekken de Kalchas, dc priester, cn vocaal gaf hü zeer veel te genieten. Johan van der Zalm in dc rol van Achi'lles konden wij niet bewonderen. Hij is zo gewend Puc cini tc zingen, dat hij het hierook niet kon laten! En wie dc alt Wilhelmine Matthès in de sopraan rol van Artemis gekozen heeft, weten,wij niet Wit. Vcascur die ook dc costuums had ontworpen, had een toneelbeeld opge bouwd met veel ruimte cn veel mege- lykheden, waarvan Johan dc Meesier bekwaam gebruik maakte. Alleen von den wij het storend, dat hü onder hot zingen het ballet liet dansen. Boven dien was de choreografie van Robert Kaescn allesbehalve fraai! Leo Driehuys heeft met zün uitne mende leiding over deze opvoering zün „grote werk" afgeleverd. Het Kunst- maand-orkest ontwikkelde een mooie klank, dc band lussen orkest en toneel bleef gehandhaafd dc (empl waren juist gekozen: kortom, daar stond een jong en bekwaam vakman. Jammer al leen van de Wagncrversle en van de Nederlandse tekst. vanavond 0 Na het NTS-journaal en het wrer- overzicht komt om 8.20 uur de VARA op het scherm met de actuali'eitcn- rubriek en (8.35 uur) de eerste oogst van „onbekend talent". Om 9.05 uur 'de woningnood in Nederland en om begint een documentaire film over 10 uur zingt Harry Belafonte Ame rikaanse liederen. Dc NTS neemt „Onbekend talent" cn Harry Bcla- vanavond 0 In het NCRV-programma kunt U tussen 8.10 cn 9 uur luistcrer. naar dc eerste uitvoering in Nederland van dc mis van Willy Brukhard. Me dewerkenden zijn dc sopraan Lucie Waringa, de bas David Hollestelle, het NCRV-Vocaal ensemble cn het Radio Bach-orkcst. Marinus Voorberg dirigeert. Om 9.20 uur, na dc eyclus over dc geloofsbelijdenis, speelt de band van de Engelse luchtmacht voor U en om 10 uur hoort U het 4c strijkkwartet van Bartók, uitge voerd door het Fino Arts Quartet. Bij dc VARA gaat dr. W. Droes (8.35 uur) zijn memoires voortzetten. Nu uit dc jaren na dc tweede wc* rendoorlog. Om 8.50 uur wordt het hoorspel „De man met het hamertje" van Hans Homberg opgevoerd, om 9.55 uur zingt weer het „puik van zoete kelen" operafragmenten van Verdi cn voor dc liefhebbers is er om 11.25 uur een jazz rubriek. Programma voor morgen Nw 7 10 Gym 7.20 Gram VPRO: 7 S0 Dagopening. AVRO. 8.00 Nw» 8.15 Gram 9.00 Gym v d vrouw 9.10 De groenteman 9.16 Gram 9.35 Watcrat 9.40 Morgenwij ding 10.00 Gram 10.50 V d kleuter» 11.00 Kookpraatje j 1.15 Grim 11.45 Stijn Streu- lezmg 12.00 Dansmuz 11.30 Land- bouwmeded 12.33 Gram 13.00 Nw» 13.15 Mrded cn gram 13.15 Beursber 13.30 Lichte muz 14,00 Gram 11 30 V d vrouw 13.06 Me. tropole ork 15.30 Voordracht 13.45 Kamur- ork cn *ol 16.15 Gevar progr 16.50 Gram U.30 v d fouffL 16 00 Nw;, 18 19 Lichte inut 18.30 Sport- praatje IB.33 Gesproken brief 18,40 Lichte rnuz 10,00 V d kleuter» 10.06 Liedjes en: Het v - hl,..: 2>I 'Hl N W> 2" Oj 22.10 rwegirvg 8.00 Nw» 818 mmm t.4o bémbMb i 830 V d hulavrouw m 12.23 V d boerer bouwmeded 1238 Gram 12.50 Act 13.15 Plalcnnieuw». 1 1.25 Licht' - V d Jeugd 7.30 Gram 17.40 Beursber 17.45 Lichte 18 15 Sportrubrn-k 18.30 Hultmuz 18.50 lorlaal perspekUef, lezing 1B.00 Nw* cn reerber 19 10 Op dc man af, praatje 10.13 kam 10.20 Radlokranl 10.50 Poll «-zing 1.00 GI-var progr 22.30 Nw» 22 10 Avond- rdenklng 22.36 Boekbaapr 2.7,00 Tenor plano 23.30 Moder -omingen en hun eliflei lutioi s achtergrond,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 7