HET OOG WORDT NIET VERZADIGD VAN ZIEN ons land het meest gefotografeerd een fractie van een secondemoord Doffe berusting Schreeuwend leed Familieraad t Smaakt uitstekend Vuurtje geven bij brandend probleem Fel begeerde rugbybal In hoogste nood Voor elkaar bestemd OKTOBER 1961 J^TTELIJKE malen per dag trekken we de grootste la van ons bureau open en schuiven er dan met een armzwaai achteloos een stapeltje foto's in. Tientallen, want ze konden niet in de krant. Ze zijn gekomen van overal, waar iets gebeurde en een fotograaf aanwezig was. En er gebeurt niet veel meer op deze jachtige wereld, dat aan het oog van de perscamera ontsnapt. Foto's, die heel het menselijk zijn omvatten, foto's, die al het menselijk kunnen tonen, maar ook de menselijke onmacht vast houden. Soms alleen maar voor de fotograaf, die de foto maakte cn hem in zijn don kere kamer zag opkomen in het ontwik- kelbad. Soms komt zo'n foto ook een ogenblik te staan op het netvlies van ons oog: een gecompliceerd auto-ongeluk, brandweerlieden blussen de rokende resten van een neergestort vliegtuig, hongerende kinderen in Kongo, een woe dende man dreigend met een mes. vrou wen vluchtend voor aanstormend water, de schamele bezittingen op de rug mee torsend. DAi in dag uit wordt heel het levens leed in een nimmer stoppende reeks foto's uitgestald. Maar niet alleen de ellende schreeuwt om aandacht De ver overing van de ruimte, het bouwen van immense stuwdammen in de bergen, geslaagde chirurchische ingreep zijn op het gevoelige papier vastgelegd. En dan zijn er nog de foto's, die de mens in al zijn handel en wandel be trappen. Een dirigent, uiterst geconcen treerd zwaaiend met zijn b&ton, een dwaalde kleuter huilend om zijn moeder, een baardige grijsaard lezend in een boek, een jonge moeder met haar pasgeborene Foto's, die een gevoel van vreugde op roepen om het mens zijn. Foto's, die de besehouwer stil maken van ontroering Zo is de mensde medemensZo zijn i zich Daarom is het de tijd waard eens te laten confronteren met leden en met het tempo van het heden o o nog in de aderen te kijken naar de mens van een jaar geleden En zie: het doen en laten is niet veranderd. Dezelfde lief de en haat, dezelfde moed en angst, dezelfde lach en traan, dezelfde geboor te en dezelfde dood. se Gemeentemuseum en en Internatio nale jury is bezig geweest het werk de vele fotografen té keuren, die voo expositie World Press Photo 1961 hebben ingezonden. Het is eigenlijk een opmerkelijk feit, dat een krantenfoto, die zozeer aai tualiteit gebonden is en die evenals de krant min of meer een eendagsvlieg ge noemd mag worden, de aandacht gevan gen kan houden. Er moet toen bij het opent van de sluiter toch iets me< de gevoelige filmstrook gekomen zijn dan alleen een gebeuren. Wat geeft de fotograaf dan aan plaat mee, dat we er op reageren, hoe dan ook? A AN het initiatief van de Ned. Ver. van Fotojournalisten, die in 1955 een der gelijke „krachtmeting" voor het eerst organiseerde, is het te danken, dat World Press Photo uitgroeide tot een manifes tatie van fotografisch kunnen, zoals die tot en met 4 november in het Gemeen temuseum zal zijn te zien. Vorig jaar werd de stichting World Press Photo The Hague-Holland in leven geroepen, waarin zitting hebben vertegenwoordigers van de Nederlandse fotografen en van de Nederlandse kran ten- en tijdschriften uitgevers. Prins Bernhard heeft het bescherm heerschap op zich genomen. BIJ de rondgang over dé expositie is de indruk van al het ingezondene rond uit overweldigend. Ook bij de toegepaste rubricering in nieuws, feature, stories en sport stond de jury voor een moeilijke taak omdat de kwaliteit van het gebode- ne elkaar niet ver ontloopt. In de klasse nieuws vallen de zoge naamde harde dramatische foto's op, die uit Japan, de Ver. Staten en de Philippijnen komen. Foto's o.m. van bij verkeersongelukken omgekomenen, om standers met vertrokken gezichten er omheen. Slechts weinigen worden er van de Nederlandse (gezins) kranten gepubli ceerd. Even hard als zo'n foto moet de fotograaf zijn, die een dergelijke plaat kan maken, want hij is immers een var de ooggetuigen, die de geestelijke hard; heid kan opbrengen op dat moment aar het maken van een foto te denken. Toen enkele jaren geleden bij eer vliegfeest op Ypenburg tijdens een de monstratie van een vrije val de para chute van een Fransman weigerde er hij van enorme hoogte naar beneden stortte, zag geen van tientallen aan zige fotografen ook zelfs maar kans foto te maken. Er zou een mens gaan sterven en ze zagen het DRACHTIG van uitvoering en veelal getuigend van bijzondere opmer kingsgave zijn de talrijke feature-foto's Opnamen, die het leven van verschil lende kanten betrappen en die niet aan actualiteit zijn gebonden. De inzendingen van Nederland en West-Duitsland in deze rubriek mogen hier worden vermeld Groot-Britannië stuurde het grootste aan tal <188 foto's), waaronder hoe kan 't ook anders veel prima sportopnamen Rusland zond veel platen in, die be trekking hebben op de techniek: de ruimtevaart en Gagarin zijn favoriet. Amerika stuurde naast de zgn. harde fo to's, uitstekende sportplaten en enkele zeer goede natuuropnamen in. De kroon spant echter naar ons gevoel de Zweedse inzending, die met drieën tachtig foto's elke rubriek recht deed wat betreft gegeven en uitwerking r dt gehele linie boven het gemid delde peil van het geëxposeerde ligt. O

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 6