Enkele kanttekeningen jongeren nodig willen leven Europa heeft die bewust Een woord voor vandaag Nederduits Gereformeerde Kerk beklaagt zich ICCC verboden vliegtuigen te charteren in de V.S. Vr0.atang.&(li 2 ECHT OF ONECHT? IS HET sociale beleid van het bedrijfsleven echt of onecht? Deze vraag: wordt gesteld in het septembernummer van het maandblad Gids voor perso neelsbeleid. arbeidsvraagstukken, sociale venekering. Gaat bet om de mens of om de onderneming? Zijn ondernemers, personeelschefs, maatschappelijke werkers huichelaars? Het blad komt tot deze probleemstelling naar aanleiding ▼an een passage In de roman van Hella Haasse, getiteld: „Cider voor arme De schrijfster laat een van de hoofdpersonen in deze roman o.m. het volgende opmerken: „Veefokkers en kippenhouders wisten allang, dat hun levende have het meeste rendement beeft bij optimale verzorging, dus wanneer men de dieren de aanpassing aan de omgeving en omstandigheden zo gemakkelijk mogelijk maakt. De plotselinge, kosten noch moeite sparende aanpak van het „jongeren- probleem" ziet er tegen de achtergrond van het nijpende tekort aan jonge krachten in bedrijf en industrie en de misschien nog brandender behoefte aan jonge consumenten, vrij wat minder belangeloos uit dan de toon van diverse campagnes sou doen vermoeden. Het op het ogenblik alom bedreven „wat de Jeugd wil en voelt" is niet het doel van een serieus onderzoek betreffende de toekomst van de mens en zijn menszijn, maar onderdeel van een groots opge zette wervingsactie, die uiteindelijk gericht is op het voortbestaan van bepaalde vormen van produktie en consumptie, kortom van het tot nog toe in de westerse wereld sacrosancte economische systeem". Deze passages heeft de redactie van genoemd maandblad aangegrepen om de ▼raag te stellen, of het sociale beleid van het bedrijfsleven inderdaad onecht ia. De redactie heeft dit citaat en deze vraag voorgelegd aan een aantal promi nente personen. In het septembernummer van het blad wordt het antwoord ▼an deze personen op de gestelde vraag gegeven. Tevens zijn deze antwoorden voorzien van een naschrift van de schrijfster. In dit naschrift merkt Hella Haasse op, dat de geciteerde passage uit haar roman de eenzijdige en bepaald niet relativerend gestelde mening is van een van de hoofdpersonen. Het Is in de allerlaatste plaats de bedoeling van de schrijfster geweest onder het mom van deze hoofdpersoon eventuele eigen meningen te spnien. Desniettemin meent zij, dat er ln het weergegevene een kern van waarheid schuilt Het stuit haar echter tegen de borst deze passage uit elkaar te rafelen om zo het ene aspect dat de jeugd en het bedrijfsleven raakt, er uit te lichten. Hoewel deze toevoeging van de schrijfster nog weer een ander licht werpt op de zaak, blijft het toch Interessant kennis te nemen van wat een aantal vooraanstaande Nederlanders denkt over het karakter van het sociale beleid van het bedrijfsleven. DE MENS IN HET BEDRIJF ÏNRS. A. M. MEES. directeur van een belangrijke industriële groep in land, staat dan op het standpunt dat het doel van een onderneming is en olijft het bereiken van een goed rendement. Op dit doel is alles gericht, ook het personeelsbeleid en ook het sociale beleid. Een directeur kan op rechte sociale gevoelens hebben, maar voorzover hij zich door deze gevoelens te veel laat leiden, is dit in strijd met zijn taak als ondernemer Het zou perfide zijn. indien een werkgever opzettelijk sociale gevoelens huichelt, maar als hij er eerlijk voor uitkomt, dat zijn sociale maatregelen een econo mische achtergrond hebben, dan is daar niets op tegen. Wij geloven dat dit een gezond bedrijfsstandpunt is, al zouden we hier on middellijk aan toe willen voegen, wat ds. N. Steenbeek, voorzitter van de Nederlandse Jeugdgemeenschap over het sociale beleid in de onderneming opmerkt. Ds Steenbeek heeft er waardering voor, dat men in de kringen van het bedrijfsleven steeds meer oog krijgt voor de mens in de werksituatie. Hij geeft toe, dat het bedrijfsleven het goede recht heeft eigen motieven te be zlgen, maar hij Is tevens van mening, dat ook In het bedrijf de zorg voor de mens zal moeten overheersen. Hij gelooft dat hier en daar deze zorg om de mens nog te weinig opgeld doet. In het kader van de zorg voor de mens in het bedrijf, noemt ds Steenbeek ook nog een ander zeer belangrijk aspect, namelijk de nog steeds overheer sende intellectualistische Instructie van het onderwijs. Met waardering wor den genoemd de Mater-Amabilisscholen, de Levensscholen, het Zonnebloem- werk, de Mijnschoo! en de Havenschool. maar ln deze geest zou een gehele onderwijsvernieuwing doorgevoerd dienen te worden. Het Nederlandse be drijfsleven zou mede in zijn eigen belang als één man achter de onderwijs vernieuwing moeten staan. De zuiverheid van de bedoelingen met de Jeugd ln het algemeen en de he- drijfsjeugd in het bijzonder zouden bewezen kunnen worden door het vor mende onderwijs een vaste plaats te geven in een nieuwe schooltype voor de jeugd tot achttien jaar. Een schooltype, dat geïnspireerd is op de vrije jeugdvorming en dat eindelijk weer een mogelijkheid biedt voor een inte gratie van het geestelijk leven in het werk van alledag. Deze waardevolle opmerkingen zijn een nadere bezinning waard en wij geven se daarom gaarne door. Prinses Beatrix sprak te Toulouse In de Franse stad Toulouse heeft de ,,Fondation Européenne de pr<^men^d^ons Mn ringen, la culture" een bezinningsweek georganiseerd waar studenten en vornxgev jonge intellectuelen samen konden spreken over de problemen van het toekomstige Europa. Prinses Beatrix was een van de deel neemsters. Zij heeft het slotwoord van de conferentie gesproken. Daarin riep zy de aanwezigen op hun verantwoordelykheid te dra gen en offers te brengen nu de westerse samenleving ondermijnd wordt. Zy riep hen vooral op traagheid af te schudden en bewust te leven. Prinses Beatrix begon te zeggen: „Ik was verheugd toen mij gevraagd werd een kort slotwoord te spreken op deze .rencontre" in Toulouse, want ik voel mij persoonlek betrokken bij het cen trale thema van deze bijeenkomst. De meen te mogen zeggen dat in Europa, vooral onder de jongeren, een leegte gevoeld wordt: Wij missen een gemeen schappelijk ideaal. Wij voelen ons niet geleid naar een welomlijnde toekomst In ons leven bestaat geen wezenlijk ver- vooruitziend plan. geen bestemming die wij gezamenlijk nastreven. Wij trachten deze leegte te vullen door een tamelijk negatief materialisme. gedachten door het Ieder van ons heeft zijn eigen per soonlijk ideaaltje, zijn eigen kléine ambitie of ..doel" in het leven: een huis. een auto. later een goed pen sioen. Maar het is niet met dit soort ambities dat wij Europa zullen her bouwen, laat staan de wereld. Gij allen, althans een grote meerder heid onder u die, zoals ik. een aantal jaren in de wereld der studenten hebt doorgebracht, de toekomstige culturele elite zoals men zegt terecht overi gens gij hebt. daar ben ik zeker van. een ontstellend aantal collega's ontmoet die geen belangstelling toonden voc grote problemen waar onze wereld te kampen heeft. Wij leven in een wereld waar alles kookt. Wij zyn getuigen een geweldige strijd van ideologieën. Wij zien voor ons een maatschappij die v andert met een ongelooflijke snelheid intensiteit. IDEALEN Maar waar zijn de gemeenschappelijke idealen, de onverzettelijke gezamenlijke wil. het alles en allen omvattende en thousiasme, die ons moeten inspireren, ons, de jeugd van Europa? Waar zijn de onweerstaanbare geestesstromingen die ons naar een burgerzin van grote allure moeten stuwen, ons aansporen tot de gezamenlijke daden die Europa nodig heeft? Maar wij hebben toch idealen, zult mij zeggen- Er bestaan toch vaste waa den die ons leiden: Het christendom, het humanisme en, op het terrein der praktische verwezenlijkingen, het enigd Europa. Als wij ons echter in absolute eerlijkheid afvragen of (Advertentie) Advertentie BESCHERM ANDER Z»JDS Eervol ontslag en benoemingen Amsterdam, Gemeentelijke Universi teit. Eervol ontslag verleend aan prof. dr. L. van der Horst als hoogleraar ln de psychiatrie en tevens als hoofd van de psychiatrische en neurologische kliniek (paviljoen 3> van het Wilhelmina Gasthuis. Benoemd tot hoogleraar in het Burgerlijk Recht: mr. H. C. F. Schoor dijk. Leiden. Rijksuniversiteit. Benoemd bij k.b. tot gewoon hoogleraar in de facul teit der Rechtsgeleerdheid om onder wijs te geven in de inleiding tot de rechtswetenschap, alsmede de wijsbe geerte van het Recht: mr. J. F. Glas tra van Loon. buitengewoon hoogleraar Kan deze universiteit. Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Rottcrdam-Charlois, vac. P. Holst: K. W. Slik te Wemeldinge Aangenomen het beroep Presbyterian Church of Australia: D. Morreau te Kats Bedankt voor Nieuwolda: H. J. Grocnewegen, vie. te 's Gravenhage. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Oosterend (Texel): G. H- Garr.tsen te Bronrijp. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen to Elburg bij accL, vac. P. Zwier: G. Blom te Meerkerk. Bedankt voor De Krim: D. Coppoolse te Hengelo GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Dordrecht en Leiden: A Hofman te Zeist. BAPTISTTEN GEMEENTEN Aanrenomen rsar Alphen a.d Rijn: M. Cohen laatstelijk pref. te Elkhart OJ4.A.). EVANGELISATIEBLAD Naar aanleiding van het voor stel van ds. B. Wentsel van Oude water. een nieuw evangelisatieblad voor rooms-katholieken op te rich ten, schrijft ds. H. J. Hegger ik het gereformeerd evangelisatie blad „Witte Velden", onder meer het volgende: boeiend te maken, vooral rooms-katholieken. Polemiek vindt een rooms-katholiek interessant, maar nog meer positieve uiteenzet tingen over Bijbelse waarheden zul len maar moeilijk zijn aandacht gaande houden. In elk geval zal de redactie van zulk een blad met zorg moeten uit gekozen worden. Het feit dat men door de synode benoemd is in de Re- formatie-Rome-commissie. lijkt mij nog geen bewijs dat men de no dige journalistieke gaven bezit voor een pittige redigering van zulk een blad. Moeten we ook niet overwegen of aan de verlangens van ds. W. en anderen tegemoet gekomen kan worden op een andere manier, b.v. bestaande uit een reeks brochures, zoals de Una Sancta die heeft? Ik ben geneigd om te denken, dat men hetzelfde geld dat men anders voor zulk een apart evangelisatieblad zou besteden, veel efficiënter kon gebruiken voor een cursus, die men dan met de midde len van de reclame aan de rooms- katholieken gratis kan aanbieden. Op de manier ook van de Una Sancta: door advertenties, waarin concrete vragen worden gesteld, b.v.: „Is de reformatorische christen een eeuwige twijfelaar?" doen?" Enzovoort. ,,U kunt tis cursus krijgen over de leer van de reformatie (gereformeerde kerk- ken). Schrijf dan aan postbus te ln dat geval zou ech ter beslist een predikant moeten vrijgesteld worden voor de schrifte lijke en mondelinge vragen, die dan binnenkomen. Want het zou on verantwoord zijn om allerlei vra- Ïen óp te roepen, terwijl niet vol- oende zorg besteed zou worden aan de beantwoording daarvan. del: Trouwens ook ds. W. schrijft in deze geest: ..Er zijn veel katho lieken. die het met bepaalde devo ties totaal niet eens zijn. critici, in tellectuelen. Het lijkt mij verstan dig dat deze categorie een ander re formatorisch blad ontvangt." Ja, wat zou het prachtig zijn als onze Rome-kenner, prof. Berkou- wer wiens geschriften ook door r.k.- theologen zeer gewaardeerd worden, de redactie van zulk een weten schappelijk tijdschrift op zich zou willen nemen. Zulk een tijdschrift zou men dan ook gratis aan alle priesters moeten aanbieden, zoals ook Rome aan elke predikant en theologisch student een gratis abon nement op zijn apologetisch tijd schrift Het Schild aanbiedt Ik ben overtuigd dat onze gereformeerde kerken een heel grote dienst aan de zaak van de reformatie in Ne derland zouden bewijzen, indien ze de kosten van zulk een blad op zich zouden willen nemen. ideaal van een verenigd Europa, ol zelfs ieder ander ideaal met uitzon dering van de godsdienst werkelijk den: Aangezien Enropa zich op een gevaar lijk punt In zijn historische ontwikke ling bevindt en zijn situatie ln de wereld aan radicale veranderingen onderhevig is, moeten wy bij onszelf de redenen zoeken die dreigen te leiden tot het westerse samen leving. PROBLEMEN Laten wij ons hier niet verdiepen in het feit dat de bronnen waaruit van eeuw tot eeuw de Europa-droom op welde, verdroogd schijnen. Laat ons, niet zonder diepe weemoed, constateren, dat wij, in de plaats van gemeenschap pelijke idealen, slechts gemeenschappe lijke problemen hebben en dat het die problemen zijn, die heden de enige Europese eenheid vormen. Wat moeten wij doen om hieruit te komen? Eerst en vooral onze geestelijke in stelling veranderen, onze traagheid af schudden. Immers, wij hebben allen de neiging ons af te wenden van de hui dige vraagstukken die ent weldigend zijn en ons te verschansen achter een muur van afzijdigheid nassiviteit. Wij moeten deze onverschilligheid duchten, die houding van rustig en ge makzuchtig de ogen sluiten, want zij vormt het grootste gevaar dat ons be dreigt Passiviteit is een vergrijp. Zij is handlangster van het verval en zou uiteindelijk onze toekomst vernietigen. Waarom zeggen zovele jonge Europea nen: De internationale politiek? On nodig je daarover op te winden, daar kunnen wij toch niets aan doen. Dat is een zaak tussen de Amerikanen en Russen. VERANTWOORDELIJK HEID In het algemeen is zulk een opvat ting al verkeerd, maar een intellec tueel, zodra hij met enige intelligentie over de dingen nadenkt, moet dubbel beseffen hoe verkeerd zulk een Iais> ser-aller is. Ik ben overtuigd dat de daad die deze stilstaande vijver van onthou ding en berusting in beweging kan brengen, van de jonge intellectuelen moet komen. Zij moeten de blik wijd geopend hebben op de wereld waar in zij zich bewegen: zij moeten hem frank en vrij beoordelen, onafhanke lijk, onstuimig zelfs. Zmoeten die wereld niet ondergaan, zij moeten hem beleven. Met een volledige ken- zaken moeten zij de duizen den jongeren om hen heen die anders verloren zouden raken, inspireren, or ganiseren, inlichten, bezielen. Ziehier onze verantwoordelijkheid tegenover Europa, tegenover de wereld. Het is niet de gemakkelijkste weg. Ik weet het uit ondervinding. Het is een kwestie van willen, steeds opnieuw en bewust betrokken willen zijn bij de grote Europese geest, bevorderen wij het scheppen van een gemeenschappelijk ver antwoordelijkheidsgevoel, een Europees bewustzijn, die naar mijn overtuiging tot de enige oplossing kunnen leiden voor onszelf en voor dit deel van de wereld, ook al lijkt ons zijn toekomst vandaag nog verward en ingewikkeld. VRIENDSCHAP op gewezen te hebben dat de oudere generatie de jeugd van vandaag bij deze taak kan helpen en haar dank baarheid uitgesproken te hebben over de discussies die tijdens de conferentie zijn op zichzelf staande gebeurtenis. Het moet voor ons alle de zweepslag zijn die al te dikwijls nodig hebben om de bewust levende mannen en vrouwen te zijn die ons land, ons Europa, onze wereld nodig heeft. Prinses Beatrix eindigde met te zeggen: Wij moeten klaar staan om een harmo nischer en krachtiger Europese gemeen schap te bouwen. Maar zij zal slechts tot wording komen als wjj bereid zijn of fers te brengen waar dat nodle Is. Als wU bereid zijn de verantwoordelijkheid te dragen die op onze generatie rust. Als wil de gelegenheden zullen weten te gr li nen om deel te nemen aan het on* .ete- lljke werk dat nog verricht moet worden alvorens ons doel bereikt zal zijn. Een doel dat wij alleen zullen kunnen verwezenlijken als wij onze daden grond vesten on een basis van vriendschap er wederzijdse eerbied. In Handelingen 9 worden de gelovigen mensen genoemd du van „die weg zijn". Paulus zal deze mensen wel eens w Damascus gaan gevangen nemen. Het is een opmerkelijkt uitdrukking, vooral als we hem vergelijken met Psalm 32 waarin God de psalmist belooft: ,Jk zal u leren en onder wijzen aangaande de weg die gij gaan zult." Eigenlijk zeg het Hebreeuws niet alleen, dat God ons les wil geven, maa ook dat Hij ons in die weg zal plaatsen. Mensen die van die weg zijn, zijn mensen die geroepen rijn God zegt: Komt tot Mij. Horen wij Zijn stemMaar geroe\ zijn is niet voldoende. Het zijn ook mensen die geho> hebben. Maar zelfs dat is niet voldoende. Ook op de pern van onze stations horen mensen vele oproepen van treirtet die net zijn binnengekomen, maar velen blijven rustig zitter, Mensen die van die weg zijn, zijn daarom mensen die ziji „ingestapt". In Christus zijn wij een nieuwe schepping. Gó, wil ons in Christus plaatsen. Hij zegt ons niet alleen hoi wij leven moeten. Zijn leren is tevens een plaatsen in di| weg. Zijn wij inderdaad van die weg, of staan we er buiteri Over verwrongen berichtgeving De Nederduits Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika heeft in haar zojuist verschenen nieuws brief een lijst gepubliceerd van naar zij zegt verwrongen voorstellingen over deze kerk en over Zuid-Afrika, welke zijn ge geven door de buitenlandse pers Zij heeft daartegen met veront waardiging geprotesteerd. Dr Carl Mclntire de president van de Internationale Raad van Christelijke Kerken staat voor zijn eerste grote moeilijkheid in verband met het komend wereld congres dat in augustus volgend jaar in Amsterdam zal worden ge houden'. De Civil Aeronautics Board van de Amerikaanse regering heeft deze kleinere oecumenische be weging het recht ontzegd om vliegtuigen te charteren om de Amerikaanse deelnemers aan het congres naar Nederland te bren gen. Reeds op het vorige algemene gres in Brazilië was besloten weer ei gen vliegtuigen te laten vliegen. Er was een overeenkomst gesloten met de Pan American Airways om twee vliegtuigen van de westkust en een van de oost kust naar Schiphol te laten vertrekken. In opdracht van het Amerikaanse bu reau heeft deze maatschappij de over eenkomst moeten opzeggen. Dit was het gevolg van een nieuwe regeling die organisaties met meer dan 20.000 leden het recht ontzegt om vlieg tuigen te charteren. Er worden uit zonderingen gemaakt, onder meer voor universiteiten met meer dan 20.000 studenten, maar niet voor ker kelijke organtsaties als de Internatio nale Raad van Christelijke Kerken, in ons'land beter bekend ts naar Drink echte voor mensen die kwaliteit verlangen t de afkorting van de Engelse naam: ICCC. Geen uitzondering De voorzitter van deze organisatie neeft een verzoek ingediend om bij wij ze van uitzondering toch het recht te krijgen voor zijn beweging om vliegtui gen te huren. Toen zijn verzoek werd afgewezen heeft hij opnieuw een ver- i. jj:j 1i de be- Toen ook dit tweede verzoek werd afgewezen heeft hij een audiëntie aangevraagd hij president Kennedy, maar ook dit verzoek werd hem ge weigerd. Het bureau heeft toen voorgesteld om de organisatie te verdelen in afdelingen en groepen die een zelfstandig bestaan leiden los van de I.C.C.C. Op die ma nier zouden bepaalde gedelegeerden wel in staat zijn om gebruik te maken van een chartervliegtuig. Mclntire heeft dit echter afgewezen omdat hierbij wordt ingegrepen in de interne zaken van de ICCC. In een felle open brief heeft dr Mclntire nu de vrienden van deze bewe ging in de Verenigde Staten opgeroepen om hun conaresmannen te schrijven en hun te vragen deze kwestie op hoog ni veau ter sprake te brengen. Nieuwe kardinalen in december consistorie zal houden om ongeveer tien nieuwe voor het merendeel niet- Italiaanse kardinalen te creëren. Van deze berichten kon in Vaticaanstad geen bevestiging of ontkenning worden ver kregen- Vaticaanse functionarissen geven in de regel geen commentaar op zulke berichten en zeggen, dat het geheel aan de paus is te beslissen wanneer consis tories worden gehouden. Volgens de persberichten zou het con sistorie plaatsvinden op 11 december. Als waarschijnlijke kandidaten voor op neming in het colleee van kardinalen noemde de pers de aartsbisschoppen van Toulouse. Munster, Colombo (Cey lon), Washington D.C. en verscheidene Latijns-Amerikaanse steden. Er hebben geruime tiid geruchten ge lopen. volgens welke de paus de om vang van het college van kardinalen i uitbreiden tot 100. onlangs iets over de positie van de nl blanke inwoners van Zuidwest-Afri geschreven, wat een Zuid-Afrikaa kerkblad aanlaiding gaf tot het volg< de commentaar: „Het is stuitend een stuk waarin de 'eiten op zo treurenswaardige wijze worden gen geerd, in druk heeft kunnen verschi nen. Het is pijnlijk dat een kerkeli orgaan zulk derderangs documentat materiaal kan -mbliceren zonder ,In Engeland", .ervolgt de nieuw brief, „werd ln een propagandafili getiteld: „Let my people go" aan b publiek voorgeschoteld, d in Sharp ville de politie Ingreep ln laam der w in naam der beschaving, in naam vi van de nationalistisch» regering i; van de apartheid. In maart van 19 zijn te SharpevlHe verscheidene honde den zwarten door politie -edood of v(| wond". Verontwaardigd gaat de nieuwsdiea verder: „Wij kunnen geen woorden vi den om uiting te geven aan onze vtf bazing over de boosaardigheid, waan zoiets voorkomt en wij kunnen naug lijks geloven dat het Britse publiek c nozel genoeg is om zulke goedkope p| paganda te slikken. Wij wachten nuj spanning op de mededeling in nas van welke kerken de politiebeambten Cato Manor en Port Elizabeth door oproerlingen verden vermoord en naam van welke kerken c? Engel troepen hebben ingegrepen tegen I terroristen van de Mau-Mau, in Kenyf KAPEL De nieuwsbrief brengt vervolgens e bericht van een Amerikaans kerkbf ter sprake, waarin werd beweerd, 1 een kapel voor 2000 niet-blanke rooi katholieken, op last van een comri sie onder leiding van de Nederduits reformeerde Kerk, was afgebroken. brief geeft toe dat het gebouw is afi broken, maar wijst er op dat de zot naamde kapel niets anders was dan kleine vensterloze ".ut van bamboe, i zonder toestemming van de eigei van het land, was gebouwd door particulier. Toen niemand zich als ■•aar kwam melden, en omdat er in betrokken nederzetting slechts 31 rooii katholieke gezinnen woonden, heeft eigenares van het land, die toevallig was van de Nederduits Gereformé de Kerk, de ut laten slopen. „Kortgeleden heeft de heer Me| Williams, assistent voor Afrlkaai kwesties op het Amerikaanse ministg van buitenlandse zaken, erover klaagd. dat aan de Afrikanen gi waarheidsgetrouw beeld wordt gege' van ons rassenprobleem in het Zuid Als de heei .Villiams het nodig achi klagen over 'e berichtgeving betref! de Amerikaanse incidenten in de A kaanse pers, dan vragen wij ons wat er gezegd moet worden over wijze waarop Zuldafrikaanse aang genheden In tal Rhodos stelde agend - op voor pro-synode De pan-orthodoxe conferentie op B dos heeft eenstemmig een ontw( rapport aangenomen dat de agenda vormen voor de volgende pan-ortho< pro-synode welke voorbereidingen moeten treffen voor een toekoms synode. Een punt betreffende meth< van bestrijding van het atheïsme op verzoek van de Sowjetrussische gatie geschrapt Op de agenda ko wel punten voor die door de Russi afgevaardigden warc.i voorgesteld 1 „orthodoxie en rassendiscrimina ..orthodoxie en christelijke plicht op gebied van snelle maatschappelijke anderine". en „samenwerking olaatselijke orthodoxe kerken bij nassing van de christelijke opvatti van vrede, broederschap en liefde' Chr. onderofficieren beklagen zich over hun beddegoed De Chrlstelljk-soclale onderofficieren- vereniging heeft in een brief aan de hoofddirecteur personeel van het minis terie van defensie de klacht gcnlt dat vele onderofficieren van de Landmacht zijn gedwongen langer dan veertien da gen met hun heddelakens te doen. Bij verscheidene onderdelen klagen militairen voortdurend, dat ze niet tij dig schone lakens, kussenslopen en bcd- overtrekken krijgen, aldus de brief. De voorraden zijn blijkbaar zo klein, dat deze „nacht-leger goederen" niet op tijd kunnen worden verwisseld Het betrok ken personeel acht dit niet in overeen stemming met de begrippen van hygië ne. die hun worden bijgebracht en on ontbeerlijk zijn, zo zegt de C.S.O.O.V. Het is gewenst, dat hier verbetering ten goede komt. zo meent het hoofdbestuur van de vereniging. De brief vermeldt verder, dat de on derofficieren in het bijzonder klagen over de verstrekking van heddelakens. Regel is. dat om de veertien dagen een schoon de C.S.O.O.V. pET, de meid uit de keuken, waar de koperen I ketels glommen en de plavuizen glansden, is per trekschuit vertrokken. Haar boezelaar is een j museumstuk geworden en van haar muts kan geen kind meer geloven, dat hij echt bestaan heeft. Bet is weg en dat zal wel goed zijn. i Het is alleen zo jammer, dat zij bij haar ver- \trek niet alleen de sociale onrechtvaardigheden van haar tijd, maar ook de trouw en toewijding I in haar reismandje heeft gestopt. Bet is weg en p j de onbillijkheden, die zij verplicht was te slikken, (TQQn GTPPII li WIP 3 5)11 slikt n iemand meer en dat is logisch. Het is ach- 5 l t a"" teraf alleen maar curieus, dat ze trouw en toege- De kerkeraad der christelijke gere-'tvijd is gebleven daar in de koude keuken. formeerde gemeente te Delft deelt, Ach, Bet zou eens even om een hoekje moeten mede. dat de^ fusie van_de Chr. Geref. kunnen kijken: wat zou ze verbaasd zijn. Elec- Geen ke- roestvrij. Bovendien is de maatschappij nu verlucht met al lerlei mooie voorzieningen. Een wetje hier. een tandartsje daar. We gooiden er nog een vacantie- regeling, een vrije zus en een makkelijke zo te genaan. Want we zaten een beetje omhoog zon der Bet. We wilden zo graag een nieuwe eigen tijdse Bet. Maar we zijn daar niet in geslaagd en die hele Bet met haar trouw en toewijding is even legendarisch geworden als oom Tom uit de negerhut. We pi aten er nog wat droevig over na met omfloerste stem en een gesust geweten. En de tijd jaagt voort. Er kwam geen nieuwe Bet. ze evolueerde tot Beppie, de hulp. Beppie heeft al hef huishoudelijk comfort van deze eeuw tot haar beschikking, ze heeft een radio op haar verwarmde kamer en huiselijk verkeer. Beppie stoft en zuigt, daar is ze ook voor zou jc zeg gen. en daarom wast ze ook af en snijdt ze de andijvie. Maar dat is haar léven niet. Beppie's le ven. ia wat is haar tevenDaar kom je niet zo gemakkelijk achter. Eén ding is zeker, Beppie is Chr. Geref. Gemeenten Geref. Gemeenten in Nederland (Delft, Drachten. Hoofddorp en Vlaardlngen) niet is doorgegaan. Laatstgenoemde ge meenten. behalve Vlaardingen, dat zleh nog nader wenst te beraden, hebben zleh derhalve weer losgemaakt en noe men zich weer ChristeUlk Gerefor meerde Gemeenten ln Nederland. geen dienstmeisje stel je voor. Ze dient niet, ze kijkt wel uit. Dienen is beneden haar stand. Ze is een totaal andere figuur dan Bet. uiterlijk, maar vooral ook innerlijk, en aan begrippen zoals trouw en toewijding heeft ze geen boodschap Ach Bet. zit er ergens in een museum in een diep hoekje van je schortzak niet een snippertje van het ene en een snufje van het andere, dal we kunnen enten op Beppie? beddelaken wordt verstrekt. De ver strekking stagneert, als door onvoorzie ne omstandigheden bewassing langer duurt of een groot aantal lakens in herstelling moet worden gegeven. De CS.O O V. deelt mede, dat de on derofficieren verstrekking van twee scho ne heddelakens per week wensen. Voor namelijk omdat militairen door hun dienst en dienstomstandigheden meer schoon beddegoed moeten hebben dan in het burgerleven het geval is. is een wekelijkse verschoning geen luxe, aldus In de laatste oorlog was er een dwaas, die dacht dat hij het dienende element in de vrouw wat zou kunnen activeren. Hij bedacht een plan waar veel domme meisjes intrapten. Dat plan was de arbeidsdienst voor meisjes en de slagzin was „ick dien". Die dietsche c extra gaf het plan iets deftigs, en iets dat meer lijkt dan het is, wil er meestal wel in. En trouwens, als je deftig bent hoef je natuurlijk niet echt te dienen. Dat dachten die meisjes toen tenminste en dat denken de Beppie's nu nog. Dat is de grote denkfout van Beppie. Ze heeft op haar vereniging weieens iets gehoord over Florence Nightin en over Albert Schweitzer maar dai spreek leen maar tot haar romantische verbeelding, zulk soort dienen iets met haar dienen te m. zou kunnen hebben, is iets toat haar ontgaat Op een ander niveau maakt de werkgee van Beppie dezelfde denkfout. Ze heeft een gend heimwee naar Bel maar laten we lijk zijn uit puur egoïstische motieven heeft heimwee naar de s'aafse bereidwitlif van Bet. Hoe zou Beppie nog weten wat di is? Van haar mevrouw heeft ze het zeker nie leerd. Want die heeft met veel woorden hel grip dienen helemaal leeggevraat. Ze hante hierbij sierlijk de voorzittershamer in da goeddoende damescomité. Beppie is niet dor ze ziet dat feilloos en ze zou het een stuk lijker vinden, als haar mevrouw eens wat der vlot praatte over naastenliefde en barn tigheid. Mevrouw voelt zich he'emaal niet antwoordelijk voor Beppie. Ze zit rustig en achter de muur van sociale voorzieningen en pie zal haar verder een zorg ziin, zolang ze 1 stoft en zuigt en de andijvie snijdt en niet z\ om nog meer vrij. Wat een cirkelgang. A en B weten niet wat dienen is, zodat C en D het ook niet weten. Wiskunde was nooit mijn sterke punt moet ik hier dan ooit uitkomen? Al deze gei ten overspoelen me. terivijl ik met een oude j ran Bet in mijn handen zit. Bet met muts en haar boezelaar Op de prent draagt een kandelaar met een brandende kaars. Ik zie aan haar ogen dat ze zingt ..Gij it klein hoekje en ik in 't mijn". Het is geen kunde, het is een geheim. MINK VAN RUS1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2