Uiv probleem is het on ze Int. oud-katholiek congres met „twee gezichten" KRONIEK min Een woord voor vandaas Nederlandse juristen naar V.S. voor Cobb Panorthodoxe conferentie bereidt pro-synode voor Eerste zendingsvliegtuig in Jalimodal gedaald ANDERZIJDS IIEEFT DE CIIR. ORGANISATIE ZOVEEL PRETENTIE? Wie zo eens om zich heen ziet, ontdekt telkens nog ondernemers, die kerkelijk zeer meelevend zijn, maar die voor hun maatschappe lijke organisatie zeer bewust de zogenaamde algemene, neutrale vakorganisatie kiezen. In deze vakorganisatie nemen ze dan ook nog dikwijls een vooraanstaande filaats in. Het zijn in vele gevat- en mensen, die hun kinderen naar de christelijke school sturen en die politiek onderdak zoeken bij de zogenaamde confessionele partijen. Maar. wanneer het op de vakorganisatie aankomt, dan is de keus in eens anders gericht. Dit onderwerp wordt deze week aangesneden in het officieel or gaan van de Chr. Bond van Brandstof fenhandelaren. Het b'ad schrijft hierover o.m. het tfolgende: „Het verwRt, dat men wel eens hoort uit de kring van de z.g. alge meen georganiseerde ondernemers is. dat het juist uit eer beid is voor God. dat men Zijn Naam niet wil verbinden aan puur-mcnselijke za ken als ondernemer-zijn. zaken doen, wtnst behalen enzovoort Met het onderwijs zoq het nog wat an ders zijn. omdat daann Juiit de opvoeding van de kinderen wel heel eig op de voorgrond staan. De politiek is door de strijd voor de christelijke school eigenlijk een verlengstuk van de schoolkeuze. Maar bij het ondernemerschap zou het gaan om materiële zaken, waarbij de woorden „christelijke" en „vakorganisatie" tegenstrijdig en gevoelt er iets in van het door de mens over God beschikken ten behoeve van eigen materiële verlangens. En. zo zegt men dan. Je kunt toch zomaar niet even over God beschikken? Daar is God toch veel te verheven voor daar is de af stand tussen God en mens toch veel te groot voor? Wat verbeeldt deze mens zich wel? We vragen ons af. of onze mede broeders, die zich z.g. algemeen organiseerden nu werkelijk van ons denken, dat wij m onze verwa tenheid en eigengereidheid zomaar menen over God te kunnen beschik ken. Zó staat het toch niet bij de christelijk georgamseerden1 Juist wij weten, hoe moeilijk het is in het ondernemerschap bet christenzijn te beleven. Juist wij weten, dat adeldom verplicht. Wij beschikken niet over God. maar God heeft Zichzelf gegeven aan de mens. De eerste actie is van God uitgegaan en wat de mens nu mag doen. uit grote dankbaar heid voor die actie van God. is het gehele leven in al zijn openba ringsvormen aan hem wijden. Uit dankbaarheid. En zou het niet een miskenning van de grote liefde van God bete kenen, wanneer de mens nu juist in zijn ondernemer-zijn niet de al lereerste plaats aan God zou willen Want immers, wat hebben we, dat we niet van God gekregen heb ben1 Het is toch alles geleend goed en we zijn toch niet meer dan rentmeesters? Deze erkenning en dit heel diep weten heeft niets te maken met eigengereidheid en ver watenheid. En dit alles is geen beschikken over God. Wie als christen dicht bij de Schrift wil leven, komt toch telkens weer tot de ontdekking, dat de Bij bel wel terdege bepaalde gegevens en richtlijnen bevat, die voor het ondernemer-zijn van fundamentele betekenis zijn. De erkenning, dat God de souvereine Gebieder en E.ger.aar is van ons leven en onze bezittingen en dat de mens beeld drager Gods mag zijn en in zijn ondernemerschap rentmeester, is zo'n fundamenteel gegeven. Dat met winstbejag het hoogste is. maar veel meer het dienen van de naaste in een zo goed en degelijk mogelijk dienstbetoon tegen een redelijke vergoeding, is een vol gend gegeven. Dat het ondernemerschap een verantwoordelijke bezigheid is, waai.oor de mens ook .11 net ge richt komt is ook een Bijbels ge- geven. Wie deze en soortgelijke dingen eens goed overdenkt, moet toestem men, dat men met deze waarheden in de beleving van het ondernemer- zijn geen verstoppertje kan spelen. Veeleer zullen de ondernemers er behoefte aan hebben, steeds bij de ze ethiek van het ondernemerschap bepaald te worden. Geloof en leven staan ln nauwe relatie tot elkaar, vooral in deze dingen. Envooral in onze tijd met zijn grote welvaart. Het gezamenlijk in één gelijkge richte organisatie belijden van de waarheid van de Bijbel als Woord van God en dat Woord van God aanvaarden als uitgangspunt, als basis, voor het leven in de praktijk van het ondernemerschap, is een eerste vereiste voor ieder, die zich met de naam van christen wil sieren. Wie daarentegen meent als chris ten in een z.g algemene organisa tie onderdak te moeten zoeken, zal juist in het bewust beleven van ge noemde zaken verstek moeten laten gaan. Daarvoor leeft men in een z.g. algemene „organisatie". wezenlijke oecumene ligt veel verder dan de Wereldraad, maar deze kan daartoe als instrument dienen. het afwijzend stand punt der oud-katholieken in zake de sa- Zendingsraad (Van een onzer medewerkers) „Een congres met twee gezich ten", aldus kan men het 18e inter- Ten nationale congres van oud-katho- m^nsmriting3 lieken typeren, dat van 20 tot 25 reldraad dreigt een misverstand: september jL te Haarlem gehem- ^v«„"dhetek°,"ï.„dgSX den werd. Enerzijds werd de blik deze aamensmelting worden vragen gericht op de oecumene, ander- *aiUl and order geweerd 6.. ,r nog andere onzuivere tendei zijds keek men ook rond bmnen wereldraad eigen kerkgemeenschap en koos Jans, die t j I-. j-, 1 „1 dit negatieve sianapuni op aen ai men de liturgie ditmaal als een- door de feiten overbodig zal blijken iraal thema. MELKPRIJS losU gemeld heeft minister De Poui vo- n«r week de mrikhandrlarrn medege deeld, dal de Min»tn»argr op melk met een kwart rent mag worden verhoogd. Volgen» Het V rije Volk ia de grote vraag nu wie die margeverhoging moet betalen: de verbruiker of de prodacenleo. Het bied „Ven agrarische «ijde i» reed» «telling genomen. Min geeft daar de roorkeur aan ren rerhogiog van de prijs voor de ronsn- ment. (Een prijevrrhoging van ren kwart rent hoger kan worden bereikt door de prij. Irli.cn» een tijdlang een cent hoger Ie «tellen en daarna weer op het oude peil terug Ie brengen. Dergelijke prijsscbom- melingen komen nu ook al voor.) Wij muden het rrhlcr onjui»t en onnodig ▼inden de melkprij» Ie verhogen. In de rer»te pfaais i» hel een atgemrrn (en du» ook een agrarisch) belang, de prijten xo •labiel mogelijk Ie houden. Mjar boven dien i» het (landpunt „Laat dr eontumrnt maar betalen" koriiirhfig. Jaist ven agra rische tijde bekeken. Het melk verbruik vertoont <le laatfte jaren een zonMante da ling die bij een nieuwe prijsverhoging ver- Merkt sou worden Benoemd tot leeruur aan de: le Chr. Middelbare Handelsschool te Amsterdam- Z.: drs. R. Kooistra te Culemborg (wis kunde): D. P. Knoop te Utrecht (ge schiedenis). Benoemd tot hoofd aan de: Otto Baron iv. Wassenaar v. Catwijck school te Kat- jwijk a.d. Rijn: H. J. v. Essen te Katwijk Een lange stoet van bisschoppen en geestelijken uit binnen- en buitenland, onder wie anglikanen en oosters-ortho- doxen. ging vooraf aan de bisschop van Haarlem, mgr. J. van der Oord. die de openingsdienst celebreerde, waarbij de Zwitserse bisschop dr. U. Küry een in dringende prediking hield over Hebr. 10 23—25. „Laat ons de belijdenis van onze hoop onwrikbaar vasthouden." Het Haarlemse congres was het vijf de, dat In Nederland gehouden werd en koos als zijn voorzitter onze landgenoot prof. dr. P. J. Maan uit Utrecht. Deze congressen worden gehouden, sinds de Oud-Katholieke Kerken zich ln 1889 in de zogenaamde Unie van Utrecht ver enigd hebben. Zij vormen geen vastom- leder, maar niettemin zijn deze hoge waarde als graadmeter, ontmoe ting» forum en inspiratiebron. Zowel bisschoppen als vele andere geestelijken en gelovigen van de Oud- Katho'.ieke Kerken van Nederland. Duitsland. Zwitserland. Oostenrijk. Joe goslavië en Polen, alsmede van de Poolse Kerk in Amerika en Canada wa ren m Haarlem aanwezig. Als gevolg van de volledige kerkelijke gemeen schap met de Anglikaanse Kerk nam ook een aanzienlijke anglikaanse delega tie aan de besprekingen deel, onder wie de bisschop van Chichester als verte genwoordiger van de aartsbisschop van Canterbury en de bisschop van Fulham. Voorts waren er vertegenwoordigers van de Wereldraad van Kerken en van de landelijke Oecumenische Raad, en gees telijken en gelovigen van de Lusitani- sche Kerk van Portugal en de Lutherse Kerk van Zweden. tendenzen van de n. aldus bisschop JBL vens uitsprak dat dit negatieve standpunt op den duur 'Kir de feiten overbodig zal blijken ..De oud-katholieke kerkgemeen schap richt zich samen met de anglika nen en oosters-orthodoxen principieel op het herstel van de oecumene in de oud- kerxelijke betekenis en op volledige avondmaalsgemeenschap tussen oud katholieken en anglikanen De Wereld raad is door haar samenstelling niet in c'.aat zich primair daarvoor in te zet ten". maar de bisschop riep het congres op deze belijdenis der oud-kerkelijke oecumene niet slechts tot een theorie of opinie te maken, maar tot een levende werkelijkheid van waaruit de kerk leeft en handelt. Over de herenigingssehema's van de kerken van Ceylon, Noord-India en Pa kistan zullen de anglikanen zich dit Jaar hebben uit te spreken en ook van de bisschopsconferentie der oud-katho- nieuw VATTEN- muizinN pasta VLOKKEN ROEIT ZE GENADELOOS UIT OECUMENE Het ja ir 1961 staat te boek als oecumenische beslissingen, al dus de bisschop van Deventer mgr. Jans in een referaat over de oecume nische beweging. De bisschop dacht hierbij allereerst aan de bijeenkomst van de Wereldraad te New Delhi, noemde enkele winstpunten in de 1 ges'elde basisformule, maar achtte de ze vaag ten aanzien van de waardering van de H. Schrift in haar relatie tot kerk en traditie en van de relatie Christus' godheid en mensheid. Maar de basis en hoe deze zal functioneren. Voorts werd betreurd, dat de eenheid in geloof en belijdenis geen gelijke tred houdt In de Wereldraad met de een heid in manifestatie, dienst en getuige nis. Er wordt teveel vergeten dat de Wereldraad geen doel Is in zichzelf: Wereldraad en Oecumene zijn twee be grippen die elkaar niet dekken, want de ORTHODOXIE In deze dagen vindt ook de pan-ortho- doxe conferentie op Rhodos plaats, waarheen het congres een groet zond en waar ook een waarnemer der oud katholieken aanwezig ls. Op het congres werd uitgesproken dat hereniging tussen orthodoxen en oud-katholieken een gebiedende nood zaak is. Met name in het referaat van de aartsbisschop van Utrecht, dr. A. Rinkel, werd onder grote bijval uitge sproken dat er geen dogmatische be lemmeringen aanwezig zijn en ook de exarch Johannes Wendland van de Russische Kerk sprak in deze geest. Inmiddels heeft de bisschopsconferen tie zich met een officieel schriji de verschillende patriarchen gericht, 'in zij zich hunnerzijds bereid klaren de volle kerkelijke gemeen schap aan te gaan. Van het patriarchaat van Moskou Constantinopel waren vertegenwoordi gers te Haarlem aanwezig, terwijl de patriarchen van Rc^menië en Bulgarije boodschappen zonden. Ook patriarch Alexei van Moskou richtte zich persoon- in een brief tot het congres. Als er een ton binnenkomt (Van een onzer redacteuren) verwarmende reacties binnen; tal kleine giften stromen het actiecomité ai, j__ toe De steun van het Nederlandse be- Als de financiële mogelijkheden l drijf,:eVen echter onmisbaar om op ziin geschapen en het ziet er korte temijn de nodige gelden bijeen te 11\rhulp op korte ter bet bedrijfsleven e n—Tl 1700 brie- de deur uit. Het wachten is thans deze kring boe- maandag 2 oktober twee Neder-1 Daar r-n van xroot belang i«. dat de meikhan- 1 andse juristen: mevrouw dr. F. T. I nn delaar, die hun produkt aan de klant Diemer-Lindeboom te Rotterdam 1 moeten komen. brengt, een behoorlijke wirwtmarge heeft R „r Hnutpn nlaats- Het comité heeft reeds een miljoen /olang de marge te krap i». verknopt hij en mr' van M°Uten, plaats handtekeningen binnen en het hoopt op (bij voorbeeld op warme dagen) liever vervangend kinderrechter te Arn-,het dubbele aantal voor 2 oktober De fn.-dranLrn d. k.rmwlk. ml, hi) ook hem naar de Verenigde staten om initiatiefnemera begonnen hun actie. j die zeer blijkt „aan te slaan uit de namens vele honderdduizenden l overweging ..dat het hier een pedago- Nederlanders er het hunne toe bij I rische opdracht geldt, ontstaan uit de J Hoor «rssrin» varkrerpn zekerheid d:it rrrkoopt dan ronmbi omdat lijn win»t op margarine groter i». De mogelijkheid om de melkhandel eni ge verruiming te geven tonder de prij» voor de consument te verhogen i» er. nu de kottprij» van melk over het gelirlr land mri ongeveer een rent i» gedaald. On» dunkt, dat er bij de verdeling van die eent tn«»en de boeren en de schatkist irlkhandrlaar af kan Ove, „Feti paar jaar geleden heeft xieh iet» soortgelijks voorgedaan laen een maat schappij, welke op voordelige vo« rirklrkostenvrrrrkeringen afsloot hij o.a. bat 1 I in financiële failliet ging. Drw twee dfronfiiures doen een em«ti- gr leemte aan de dag treden waarin een vooreiening getroffen moet werden. Al sinds jarrn Maat bet levrnsvrnrke- nngibrdrijf onder tortirht van de Verze keringskamer. Dit i» een overheidsinsti tuut, dat naar gebleken is op effectieve wijse r on'role uitoefent op de »oliditeit van de in drse bedrijfstak werkaatne on- I door ervaring verkregen zekerheid dat te dragen een te plegen onrecht vele 15-jarigen met een slechte progno- se zich nog kunnen ontwikkelen tot goe de en bruikbare mensen". Zij. die de actie financieel willen steu nen dienen dit onverwijld te doen door een gift te storten op Gemeentegiro Amsterdam 4177. ten name van „Actie- "orrtt P -c'on ObV. Valentijnkade 62 te Ams'erdam. De heer J. van der Mo te voorkomen namelijk de vol trekking van het doodvonnis aan de 15-jarige Preston Cobb. die zo als men weet tot de elektrische stoel verootdeeld is wegens dood slag op een 70-jarige boer. Hun niet eenvoudige opdracht ls zich ter plaatse op de hoogte 'e stellen van de wetgeving en de rechtspraak, a'smede het grond!g bestuderen van mMl' de stand van zaken ui dit geding en te irden bezien of door de wetgeving niet een daar-deur geoperd zal kunnen worden welke tot bet niet voltrekken zou kunnen lelden. Uitgegaan zal wor den van gedachten die ook internatio naal tot uiting komen in de opvattingen kinderrecht en kinderbescherming len te Haarlem, verklaarde zich bereid iedere belangstellende nadere inlicht gen te willen geven. Zijn telefc annui mer is 02500—34505. Be In de groepsgesprekken werden vele wensen geuit, waarbij verschillende voorstellen gedaa.i werden om de gelovi gen nog meer dan th^ns het geval is bij de handeling der liturgie te betrekken. Voorts werkte men nader uit de gedach te hoe persoonlijke vroomheid en de eredienst der kerk als gemeenschap op elkaar betrokken horen te zijn en niet zonder elkander kunnen. Een van de groepen sprak over „bijbel en liturgie" en hoopte op een herstel van het getij dengebed. uitbreiding van de liturgische lezingen, met name uit het Oude Testa ment en een veelvuldiger gebruik der (onberijmde» psalmen. DIENSTEN .Levende liturgie" was echter niet alleen van toepassing op het gespreks thema maar veel meer nog op de dien sten. die gezamenlijk met de vertegen woordigers uit andere kerkgemeen schappen werden gevierd in de kathe drale kerk van Haarlem, waar 's mof gen? de H. Eucharistie gevierd werd. en velen communiceerden en 's avonds de vespers gezongen werden. Op vrij dagmorgen werd de liturgie gevolgd van de nieuwe Duitse missaal en op vrij dagavond werd de evensong volgens de anglikaanse ritus gezongen en gebeden. In een van de toespraken tijdens de openbare slotbijeenkomst werd vastge steld dat de negatieve afweerhouding van de eerste congressen veranderd is in een positieve openheid, ook in het gesprek met de Rooms-Katholieke Kerk. terwijl het congres als ontmoetings plaats niet alleen maar voor de oud katholieken zelf van belang is. maar ook in het interkerkelijke verkeer een belangrijk kruispunt is gaan vormen. Christus wordt wel de Koning van de wereld of Heer va de wereld genoemd in de bijbel, maar zelden of nooit van gemeente. Dan noemt Paulus Hem, zoals bijvoorbeeld in Colossenzen 1 18 „Het Hoofd van de gemeente". Er is een totaal ander verband tussen het hoofd en zijn lichaam en dt koning en zijn onderdanen. k Uit het hoofd komen wel de beslissingen voort, maar zm komen niet als eisen tot de andere delen van het lichaarm Een koning geeft een decreet uit en de mensen moeten buigerë Een hoofd denkt en de leden doen. Zij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Christus wil dan ook niet de Heersei zijn over Zijn gemeente. Hij wordt elders in de bijbel di overste Leidsman genoemd; maar dan is Hij de Leidsman van een groep vrijwilligers die zich geheel naar Hem willen richten, omdat zij weten, dat er niemand is als Hij. De onderdanen van een koning gehoorzamen, omdat zij moeten gehoorzamen. Maar de leden van een lichaam gehoor} zamen, omdat zij willen gehoorzamen. De grote vraag ioord| dan dus hoe onze verhouding tot Christus is. God is geen grote Tyran, die met een zweep de wereld en ook ons leven regeert. God wil ons zo veranderen door Zijn Heilige Geest, dat wij werkelijk één zijn met Hem en Zijn Zoon. De panorthodoxe conferentie op Rhodos, waar vertegenwoordigers van acht orthodoxe patriarchs'en en vier zelfstandige Orthodr»^ Kerken die nog geen patriarch nebben als geestelijk hoofd, wil getuigen van de eenheid van de oosterse orthodoxie. Deze confe rentie heeft tot doel de geest van christelijke liefde in de wereld uit te dragen. Dit deelde bisschop Chrysostomos van het Oecume nisch Patriarchaat van Constanti nopel mede in zijn eerste toespraak tot deze afgevaardigden. Ia aansluiting op gerichte gedeelte van het congres, sprak de vertegenwoordiger van de Wereld raad zijn voldoening uit over hetgeen id en hoopte, dat niet al leen 1961. maar alle komende jaren door belangrijke oecumenische gebeurtenis- en en beslissingen gekenmerkt zullen worden. LITURGIE (Van een onzer medewerkers) Toen ds. F J. S. Rumainum, de voorzitter van de Synode der Ev. Chr. Kerk op Nieuw-Guinea, ver leden jaar in Nederland was, heeft hij contact opgenomen met de leiding der Rijnse Zending te Wuppertal en haar de vraag voor gelegd of zij bereid was tezamen met de Kerk van Nieuw-Guinea en de Ned. Herv. Kerk nieuw zen dingswerk aan te vatten in een onbekend gedeelte van het cen- "het oecumenisch|,T"»1e bergland van Nieuw-Guinea. Als gevolg van de toen gehouden besprekingen vertrokken verleden najaar de Nederlandse zendings arts W. H. Vriend en de Duitse zendingspredikanten S. Zöllner en I. Ahring naar Hollandia. Na een tijd van voorbereiding in de Baliemvallei vertrokken een Onder het thema „levende liturgie" Papoese predikant, enkele Papoese rden een drietal evangelisten, dokter Vriend en ds. Zöllner op 20 maart jl. naar de Jalimovallei waar men zich voor stelde het niéuwe werk aan te vatten. T)p tocht was niet zonder gevaar. Een 3500 m hoee bererue moest worden over getrokken. De afdaling langs een 1000 m hoge en bijna loodrechte bergwand kon slechts met grote moeite en met behulp van inheemsen worden volbracht. Ten slotte wist niemand of deze eerste vreem delingen die het Jalimodal binnengingen niet zouden worden gedood en opgegeten. Terwijl zij verder trokken werd de verbinding met de buitenwereld onder houden dank zij een draagbare radio, terwijl ds. Ahring vanuit de Baliem vallei met behulp van de piloten van di zendineslucht vaartmaatschappij zorgde voor de nodige voedseldroppings. Met grote moeite werd ten slotte het gebied bereikt waar voldoende mensen woonden om het stichten van een uitgebreide zen dingspost te rechtvaardigen. Het ging er om daar zo spoedig mogelijk een eenvoudig vliegveld aan te leggen, opdat de vliegtuigjes van de zendingsluchtvaartmaatschap pij zouden kunnen landen. Met mede werking van de piloten, die vanuit lar voren werd gebracht: ln de vernieuwingen van de laatste honderd jaar is het ehrlsto-ccntrlsch karakter der liturgie duidelijker gewor- een actief deelnemen van de gemeente nagestreefd en in hoge mate bereikt. De wctma'ighcid en clericali- sering is overwonnen, maar er blijft nog veel te doen. eve deelneming is vaak nog te uiterlijk, maar een vernieuwing van het nerlijk liturgisch leven vraagt ook n een vernieuwing van de liturgie zelf. waarbij niet alleen wetenschappe lijke motieven mogen meespreken, maai ook het pastoraal gezichtspunt van betekenis is. Wezenlijke structuren moeten van bijkomstigheden worden be vrijd en zichtbaar worden gemaakt. Bij elke liturgische vernieuwing zal de eenheid met de westers-katholieke traditie en de oecumenische toenade ring gezocht moeten worden Tevens vroeg men zich af of deze tijd wel rijp is voor creatieve liturgische ar beid zolang het mijsterie van het kerk-zijn nog onvoldoende beleefd wordt en de bijbels-liturgische theolo gie nog slechts op beperkte schaal heeft doorgewerkt. de lucht aanwijzingen gaven, werd in het zeer bergachtige terrein 'een stuk grond gevonden, dat geëgaliseerd kon worden. Dokter Vriend en ds. Zöllner wisten zich van de medewerking van de be volking te verzekeren op voorwaarde dat men als beloning te zijner tijd ijzeren bijlen zou ontvangen. Daartoe werd aan deze arbeiders dagelijks een stokje als betaling gegeven. Voor een aantal van deze stokjes zou dan later bijl worden verstrekt. Toen men merkte dat de Jalimo's zelf stokjes vervaardigden werden op verzoek van dokter Vriend vanuit Hollandia kroon- kurken van limonadeflessen gedropt om als betalingsbewijs te worden uit gegeven. Ook liet men kruiwagens en schoppen aan parachutes naar beneden komen om daarmee het werk te be spoedigen. Vliegveld Verleden week was men op het zen dingsbureau te Oegstgeest enigszins in zorg omdat uit Hollandia bericht was ontvangen dat de radio was uitgevallen en daarmee de verbindingen waren ver broken. Later kwam er een bericht dat dokter Vriend, die aanvankelijk gezegd had dit dal slechts via de lucht te zullen verlaten, zozeer zag hij tegen de uiterst moeilijke terugtocht op, na een tocht van zeven dagen in de Baliemvallei was aan gekomen om de verbindingen te herstel len. Voor het eerst sinds maart was hij weer in de „bewoonde" wereld. Zaterdag ontving de raad vooj- de zen ding een telegram van het moderamen van de synode der Ev. Chr. Kerk te Hollandia met de volgende inhoud. „Eer ste landing met zendingsluchtvaart in Jalimo uitstekend verlopen op 23 sep tember 9 uur plaatselijke tüd. Verheugd en Gode dankbaar". Thans is de eerste fase van het werk voltooid en kan de eigenlijke arbeid een aanvang nemen. De aluminiumhuizen, die uit elkaar genomen al enige maanden -klaar staan, kunnen nu worden aange voerd en opgezet. Dan zullen ook de vrouwen en kleine kinderen van de ge noemde zendingsarbeiders, die allen reeds in Nieuw-Guinea aanwezig zijn, daar hun intrek nemen. Een ziekenhuisje zal wor den gebouwd, medicijnen en voedsel zul len worden aangevoerd en de boodschap van het evangelie zal klinken in dit deel van de wereld dat nog nooit eerder door kustbewoners van Niïuw-Guinea, laat staan door blanken, was aanschouwd. In de eerste openbare zitting, dil zondag gehouden werd in de Kerk va# de Maria-vcrkonaigmg op Rhodos. gal deze bisschop te kennen dat naar zijr mening de broederlijke samenwerkini van alle kerken een eis is. Hii sprak tcT zowel de afgevaardigden van de twaal Oosters-Orthodoxe Kerken als tot dr waarnemers van de Wereldraad, dj Rooms Katholieke Kerk, en de Oud katholieke Kerken. Alleen door werk# lijk zo samen te werken zijn de kerker in staat om de huidige materialistisch! stromingen werkelijk te ontmoeten. I Ook aartsbisschop Nikodim van Moskou stelde met nadruk vast dat het een verlangen van de Orthodoxe i Kerken is om elkaar beter te leren j kennen en ook de contacten met andere kerken te verdiepen. God heeft de christenheid de opdracht, gegeven de wereld licht en vrede te Ij brengen, zei hij. J Bisschop Parthenios van het patriar chaat van Alexandrië schonk aandaclj aan de grote betekenis van deze pars orthodoxe conferentie voor de gehel panorthodoxe beweging." Hij sprak di hoop uit dat de weg tot hereniging val de Coptische Kerk met de Orthodox! Kerken zal worden gevonden. Ook de oecumenische patriarch, dh echter de conferentie niet bijwoont, spra^, de hoop uit dat de kerken door de^ conferentie elkaar beter zullen lerrf kennen en begrijpen, en een bijdrage zul len leveren voor de samenwerking val de kerken, hoewel de eenheid van dr kerken pas „aan het einde van die wen ligt. De patriarch is niet aanwezig, noq een van de andere patriarchen van Oosters-Orthodoxe Kerken. Athenagoraj heeft deze conferentie echter wel voo( bereid en zij wordt op zijn uitnodigiïr gehouden. Het is de eerste maal de* eeuw dat kerken van voor en achter h< ijzeren gordijn bijeen zijn om hun gz zamenlijke belangen te bespreken. De conferentie is bijeengeroepen or de agenda voor een pro-synode op i stellen die dan uiteindelijk zal moetd resulteren in een synode die werkeüjl kerkelijke beslissingen kan nemen, gel dig voor alle Orthodoxe Kerken. Men meent dat de pro-synode zich k het bijzonder zal bezig houden met 9 vraag naar de betrekkingen tot de oecr mcnische beweging en de verhoudiik tussen de Rooms Katholieke Kerk en d( Oosters-Orthodoxe Kerken. Op de echtl synode zullen dan de geestelijke leiderf de patriarchen bijeenkomen om df synodale beslissingen te nemen. Benoemd tot onderwijzer aan de Chj Nat. school te Reeuwijk: J. W. Schrei der te Hoenkoop; Derde school met dj Bijbel te Rotterdam-Hoogvliet: P. v. i Linden te Rotterdam; Ds. Griffijnschoa te Kollumerzwaag: W. Noordhuis te Enrf wierurr) (tijd.); Ds. J. Fraanje school tl Barneveld: H. Brons te Ermelo (tijd.M Dr. P. J. Hoedemakers school te Dei Haag: L. Looyen te Den Haag; Julii na school te Rijssen: H. de Vries te Eö ter; Keucheniusschool te Den Haag; A A. Wielenga te Alblasserdam. (Advertentie) 1 Verwaarloos ze niet i die Rheumatische Pijnen 1 Anders kant U straks nlat meer op of neer... Begin morgen die bloedzuiverende Kru schen-kuur, om zelf te ondervinden - en al spoedig! hoeveel beter ge voelt naar lichaam en geest. Want oo Uw stemming heeft van Rheumatisch Pijnen zo te lijden. Eigenlijk vergallei die pijnen Uw hele leven, belemmerei U in Uw doen en laten. En dat terwi, hulp voor 't grijpen ligt. Neem toe Kruschen. De kleine dagelijkse dosis doe wonderen. Op Uw hele gesteL noemincen Amsterdam. Gemeentelijke Unlversi- gewoon hoogleraar in gen en ingevuld a Vraag: Aangezien wij (man vrouw i geen aangiftebiljet voor dc komstenbelasting en geen aanslag ont- merplant. In de vangen, is onze vraag of wij hierover extra belastingen moeten betalen. Antwoord: In dergelijke gevallen is haar wat droger houden en in een men verplicht een aangifteformulier stookte kamer plaatsen. Zij houdt r de inkomstenbelasting aan te vra- veel licht. dr J. S. Cramer die belast n i econometrie: iet het aanslag. Vraag: Om de hiel aan de binnen- lolli ■WH moet niet gezet worden. Vraag: Hoe maakt men ijslolli Antwoord: Voor het maken van behoeft men geen bindmiddel vraagt zij veel staan met zelf te verschijnen ol kan wat ik dit ook nalaten en mij schriftelijk nen verweren? Ik wil namelijk tijdig de ge- kosten berekenen, want deze zouden van dan zó hoog kunnen worden, dat hel alle maar beter is er niet aan te beginnen. Aan welk adres moet ik het beroep- s? schrift adresseren? Moet dit geschie- ijs- den op gezegeld papier1 Toen de belastingrecht- opvattirgen die voorts in de eind 1959 J»r de Al rem erve ver gadering der Verenigde Naties aan vaarde verklaring over de rechten van het kind. Grondigheid e«i snelheid zijn bi' dit alles geboden, omdat immer» op 6 ok tober ree-is in Georgia beslist zal wor den of er al of met termen aanwezig zijn voor een reviaie van het vonnis. eerge'egd sernmation" te Parijs beige-achtige le- gebruiken. Het is voldoende hiervoor spraak van de Raden van Beroep werd Bi noen1» °s NED. HERV. KERK irrrh gedaan Daarbij is de buitenkant ge- donkere plek gekomen. Weet u er raad op de gebruikelijke aan te maken Dit moet me laatje met ijsblokjes gieten. handeling is nodig. Men moet e ter voor zorgen, dat het heel goed droc is. Daartoe zoudt u het enige dage in de zon kunnen laten liggen. Is hi goed droog, dan kan men het gebruike voor de kanaries. Vraag: Hoe kan ik het adres te w ten komen van iemand, die varende i vermoedelijke bij de kustvaart? Antwoord: U kunt zich het beste wei den tot de rijksinspectie van de bevt kingsregisters. Herengracht 23, 's-Gri venhage. 1 OP De rel» van de Jorl»ten Is alleen mo gelijk indien de benodigde gelden, zijn de een ton. in het bezit zl.in van het actiecomité, dat bestaat uit het gehrie personeel van de Amserdamse Oerhardschool onder leiding hoofd dezer onderwijsinstelling, de heer r n j.., \(ni.n Beroepen te Ootmarsum (toez.): J. H. ten Broecke. vic. te Uithoorn; te Kerk- werve-Serooskerke: J. v. 't Kruis, vic. te Katwijk a. d. Rijn; te Rheden-W.: 's-Gravenhage: te Schoonhoven (2e pr. plnatj) P. J. Bos te Sprang. Bedankt voor Doorn »Ned. prot. bondi Leek (Gr.). Voor het arhadeTertekeringabedrijf be slaat tolk een controle-in»tituat niet Tori) aijn hierbij ook teer grote belangen be trokken. De aandrang, welke thans geoe fend wordt, om voor het sehadrveriekc- ringsbedrijf iets soortgelijks in hel leven to roepen, dient ondersteund, wanneer de «••uradeurs er niet ia muden slagen on derling eea raad van toexieht op de be drijfstak Ie vormen. Een waterdirfate garantie ia nodig niet alleen om n.enwe deeonfitares te vtwirko- X^erVkaanÜ^"dollar ln'"de VS men. maar ook om het danig georiiokle w,ijken u mel waarde v.ir eer. gul- Réider. L. G. C. Grabandt den in Nederland is het duidelijk, da' en A. Jense te Gouda dit bedrag toch wel no*d* - 1 onderwijzer aan de: Chr -neer daar er ln de VS. waarachimüjk ULO school te Harderwijk: H. v. Putten ook veel gereisd zal moeten worden, li Klundcrt. Antwoord: Bevochtiging nen met spiritus om ze dan ..uit te lo pen" is een bekend huismiddel, dat nor maal geen moeilijkheden dplevert. Blijkbaar is de voor de si ïocnen toege- de Ruytér te Hallum; te Rinsumageest 1 paste verf in uw geval er minder te- (toez J. E. L. v d. Geest, kand. te gen bestanc! Wij kunnen u helaas geen afdoende middel aanradei Misschien i dat uw levcanrier hierop raad weet of dat hij zich met de fabriek in verbin ding kan stellen Wij vrezen, dat de schoenen blank geschuurd zullen moe- ■orden en vervolgens opni> an der Molen. Dit is een groot bedrag doch men I GEREFORMEERDE KERKEN dient hierbij te bedenken dat door dc Beroepen te Woudsend (Fr.): C. Gros. ^rfd Maar dat kan het beste op de ongur'Uge valutavcrhouding in Amerika kand te Voorburg; te Bundc (Duitsl.) fabriek ge?chiedi lOh 000 gulden 25000 dollar betekent I J - te La-w dar. bovendien wee' da', één EVANG. LUTHERSE GEMEENTE Drietal te Haarlem: J. Blase te Den limonade overgebracht naar de belastingkamers van de Gerechtshoven, is er in princi pe in de wijze van procederen niets dit op veranderd. U behoeft zich dus niet te laten vertegenwoordigen door een pro- ren cureur. maar u kunt zelf gaan Wèl De volgt na de indiening van een berocp- ixi- schrift en een vertoogschrift van de inspecteur altijd een zitting, waar de zaak nog mondeling kan worden behan- deld. Daar dient u op dc u toegezonden Antwoord: De Wolvendaalkerk staat oproep wel te verschijnen. U kunt zich Colombo op Ceylon. Zij is in de ook laten vertegenwoordigen, b v. door een goed onderlegd belastingdckundi- 5e. Gezegeld papier is niet nodig. De czwaren moeten schriftelijk aan het Gerechtshof worden kenbaar gemaakt wöori-nbe"^ "nodi? mol nr>n afc-hriff v-nn Hn nitcnr-.-lr WOOraeilll'_X nOOlg koelkast moet daarvoor op het Vraag: Waar staat de Wolvendaal- "-k1 Wanneer is zij gebouwd" Vraag: Dezer darm Is eer 1 plant in mijn bezit gekomen. 17de eeuw door de Vcreenigde Oostin- dische Compagnie gebouwd, toen Cey lon een Nederlandse bezitting was. Dc kerk staat er nog steeds TTians wor den er diensten van de Engelse kerk met 'ehouden Het oude meubilair met de fraaie stoelen van de V.O.C. is nog aanwezig Ook vindt men er grafste- Nederlanders uit de 17de Vraag: In de nieuwe Bijbelvertalin staat in Jcremia 31 vers 29: „De vadei hebben druiven gegeten en de tand« der kinderen zijn slee geworden". In oude vertaling s'aat .stomp". Dat is vo( mij veel begrijpelijker Is het wool „slee" echt goed Nederlands? Ik heb hi nog nooit horen gebruiken. Als men oi rijpe vruchten eet, worden de tande Antwoord: Het woord „slee" algemeen gebruikelijk en tetekei stroef Het woord is wèl goed Nedei lands, maar men heeft een uitgebrei afschrift van de uitspraak van de inspecteur en met redenen om kleed. Uit het bezwaarschrift moet een duidelijke conclusie kunnen worden ge trokken t.a.v. het bed ra e het inde trsx««a te herstellen." Dordrecht De stengels zijn 18 insluit, dagen zijn Nederlandse legerpredi- is dus gewenst. a ook veei gereun zal moeien woraeii. l Gelukkig komen er zeer vele hart- Zwijndrecht. 'Ol blade 1 Op het uiteinde zit een rozet. Wat is I d» naam1 En hoe moe' m»n de n'ant c in de zomer en winter behandelen? I Heeft zij veel bemesting oodig? i lang kanten voorgegaan Nederlandse d«nsten. Vraag: Ik wil in beroep komen van em uttsnraak van de insDecteur van belastingen tegen een aanslag in de in komstenbelasting. Moet ik mij nu bij Aan het strand heb ik een hoeveelheid zeeschub (ossis sepia» ge vonden. dat ik voor mnn kanaries heb Een k meegenomen. Hoe wordt dit geb-ttik geschikt gemaakt" Mijn wit no iron-overhemd bedorven doordat ik een vlek had wi len verwijderen met behulp van blee) water. Er zijn grote gele vlekken ingt komen. Hue moet ik deze verwijderd Antwoord: Naar onze mening is hé bes'e het overhemd te behandelen n* woJhlank en dan goed nasooelen. Br handeling me', bleekwater geeft risico' •je op twee emmers wak voldoende, maar dan moet het wat» ermengd zijn i .Antwoord: Geen enkele speciale be- bleekwater alvorens de was t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2