1 VfWiwr;*;! ook „die man" Wij moeten de hand toesteken KRONIEK ■urn Enkele kanttekeningen Zwolle behandelde kerken op Soemba niet als mondig Geen bijbelse motieven tegen de crematie Een woord voor vandaag „'t Vierde gebod veelal verkeerd begrepen" Zuivel foermasept irriY *111 IA. VAKBEWEGING ECONOMISCH VERANTWOORDELIJK? W7AT behoort tot de tuk van de werknemersvakbeweglnf? Dit is een W vraag, die reeds vele pennen In beweging heeft gebracht. Enerzijds is opgemerkt, dat de vakbeweging rich met haar na-oorlogse tuk- stelling balten haar eigenlijke grenien begeeft, anderzijds wordt het geluid gehoord, dat de vakbeweging In nog veel meer opzichten zich het lot van de werknemer behoort un te trekken. In deze discussie valt ook nog wel eens het woord „economische medezeggen schap". De sociale medezeggenschap wordt dan als een verworven goed beschouwd, maar het volgende punt is dan bet meespreken op economisch terrein. Vorige week op de studieconferentie van het C.N.V., waar prof. dr. J. E. Andriessen refereerde over het voorontwerp Arbeldsvoorwaardenwet, kwam dit vraagstuk ook enigermate aan de orde. Als de vakbeweging mede te beslissen krijgt over de al of niet goedkeuring van loonvoorstellen, dan zou sij daardoor mede-verantwoordelijkheid aanvaarden voor de ontwikkeling van de prijzen In Nederland. Een ongewenste stijging van de loonkosten kan immers belangrijke repercussies hebben in de prijzensfeer. En het dragen van mede-verantwoordelijkheid voor de prijzen betekent Inderdaad een economische verantwoordelijkheid. Het voorontwerp Arbeldsvoorwaardenwet met de voorgestelde Loon raad, waarin de vakcentralen zitting zouden moeten hebben, plutst de werknemersvakbeweging thans dus heel duidelijk en levensgroot voor een verantwoordelijkheid voor de economische gang van zaken. Nu kunnen we gaan opmerken dat het sociale en het economische slechts twee aspecten zijn van dezelfde zaak, en dat het één niet los te maken of te schelden is van het ander, maar hiermee komen we er niet in de praktijk. Inderdud heeft de werknemersvakbeweging, gelijktijdig met het aanvaarden van verantwoordelijkheden voor sociale maatregelen, ook economische kon- sekwenties aanvurd. Het feit dat de vakcentralen hebben zitting genomen in de Sociaal-Economische Raad, ter advisering van de regering in sociaal- economische aangelegenheden, maakt dit reeds duidelijk. Ook het verheffen van de Stichting van de Arbeid tot adviescollege van de regering voor deze aangelegenheden kwam indertijd al op hetzelfde neer. De werknemersvak beweging draagt dus reeds langer economische verantwoordelijkheid zonder dat het steeds met zoveel nadruk Is gesteld. BIJ het voortgaan van de ontwikkeling komt dit tweede aspect van de ver antwoordelijkheid echter duidelijker om de hoek gluren. We geloven, dat de vakbeweging zich tot nog toe durover terecht nog niet te veel zorgen heeft gemukt, omdat voor tuur het sociaal wenselijke voorop stond, en wat sociaal wenselijk Is dat is economisch altijd mogelijk. Het is alleen de vraag, of het economisch ook wenselijk is. Voor de toekomst mag echter verwacht worden, dat de werknemersvak beweging zich steeds meer ook zal moeten gaan bezig houden met de econo mische aspecten van het bedrijfsleven. IDEËLE ACHTERGROND INDERDAAD zijn wij van mening, dat, wil de werknemersvakbeweging voor de toekomst haar tuk goed kunnen blijven verrichten, zij meer Inzicht zal moeten krijgen in de economische gang van het bedrijfsleven. In onderneming en bedrijfstak zal men minder karig moeten zijn met het ver strekken van gegevens over de financiële uitkomsten. Bovendien, afgezien biervan. worden vele ondernemingen van zo grote mutschappelijke betekenis, dat men zich afvraagt, of men met de bedrijfs resultaten maar verstoppertje kan blijven spelen. Daarvoor hangt er immers voor veel mensen te veel van Deze grotere openbaarheid van de cijfers, welke misschien dikwijls extra gunstig blijken te zijn. behoeft echter niet te lelden tot extra zware looneisen van de werknemers, waardoor de hele loonontwikkeling ontwricht zou wor den. Er bestun Immers ook nog mogelijkheden als uitkeringen in eens, winst- delingen, deelnemingen in de Investeringen in de eigen onderneming enz. Want hoewel misschien dit vragen van meer inzicht in de economische gang van zaken door de werknemersvakbeweging, dikwijls geïnterpreteerd wordt als middel om de materiële eisen nog verder op te schroeven, gaat het hier In wezen toch om de verwerkelijking van ideële doelstellingen, met name van de christelijke vakbeweging. De werknemers een inzicht geven in de gang van zaken bij de onderneming en In de bedrijfstak bindt In de eerste plaats de arbeiders aan de onderneming, het geeft de ondernemlngsrud meer inhoud, binnen de vakbeweging kan het accent gelegd worden bij de plaats waar de arbeider zijn werk verricht. In de tweede pluts behoeft dit niet te lelden tot extra looneisen, want de arbeider Is niet alleen de looncontractman, hij Is, en moet zijn, de bedrijfs- genoot. Hem moet in de onderneming getoond worden, dat hij dit ook Inder daad is. Het aandeel hebben in de onderneming, het delen in de Tesultaten. heeft dan nog een heel ander effect dan alleen een materieel. Hier is ook het morele effect dat de man in vertrouwen genomen wordt Spaarregelingen, winstdellngen, deelnemingen enz. moeten dan ook niet ontaarden in een arbeidsvoorwaarde, maar moeten een middel zijn om de werknemer een andere kijk op het bedrijf te geven. In betzelfde vlak ligt de gedachte om un de werknemer, Indien hij een bedrijf verlaat een bedrag mee te geven, dat in omvang afgestemd is op de j is menselijkheid Reclassering Laten we er niet lang over praten: de reclasseringsdag nadert. Dat betekent dat u, thuis of op straat, een bus wordt voorgehou den. U kunt een dubbeltje of nog minder in die bus doen en de collectant zegt dan: „Dank u wel." Maarbent u in uw hart con tent, wanneer u zich haastig van „de zoveelste collecte" afmaakt? Hebt u er van tevoren over nage dacht, wat het precies betekent wanneer u een gave in die bus deponeert, wat u daarmee doet en hoeveel (ofhoe weinig) u helpt? In feite is hei beschamend dat wij nog moeten worden voorgelicht over het wezen en de belangrijkheid van de re classering. die verzorgd wordt door vijf grote landelijke instellingen. Zo denkt ook prof. mr. dr. I. A. Die penhorst erover, die de persconferen tie, uitgeschreven door de vereniging van reclasseringsinstellingen vooraf- gaande aan de collectedagen, als zitter leidde. Nog altijd, zei hij bij die gelegenheid stuiten wij op veel wanbegrip omtrent gevangenschap en reclassering. Men denkt, dat gevangenen die hun straf uitzitten het nog zo kwaad niet hebben: :ij krijgen onderdak en behoorlijk voed- _iel, mogen werken, krijgen ontspan ningsavondjes en wat wordt er tegen woordig al niet gepraat over open ge vangenissen en.... over weglopen...? De waarheid Is echter, dat Neder land. aldus prof. Diepenhorst, zijn ge vangenen moet onderbrengen in ouderde gebouwen, die vrijwel gens aan de moderne eisen voldoen en die een behoorlijk regime bijna mogelijk maken. Over reclassering wordt dan gezegd: in de gevangenis wordt al begonnen, de mensen die hun straf uitzitten, te paard te helpen en wanneer zij er uit komen, is hun bedje gespreid. Er wordt voor hen beter gezorgd dan voor menig der, die geen strafregister heeft! Hiertegenin wierp prof. Diepenhorst de stelling, dat mensen die een kleine misstap begaan en die bestraft zijn, aan bloot staaft dat dit feit hen hun he le leven lang wordt nagehouden, ma dat mensen, die jarenlang hun eig< thuis tot een hel maken, gewoonlijk vrijuit gaan. Reclassering betekent menselijkheid naastenliefde. Reclassering wil ieder een helpen: de moeder van zeven kin deren, die tot winkeldiefstal komt. de academicus die fraudeert, de nozem die tot misdaad komt omdat hij geen behoorlijk thuis had, mensen die tot grote en tot kleine misstappen geraak ten. ten ■neptt!I 'olg van opvoeding en milieu. Misdaad komt ook voort uit de mens zelf, ongeacht zijn omstandigheden. Maar wie heeft dan het recht, daarna zo iemand als oud vuil aan de weg te laten liggen? Advertentie Wilt Gij Onderwijzer worden? Er is momanteal aan groot gabrak aan Onderwijzers. Wij raden U aan zo spoedig mogelijk aan prospectus aan ta vragen bij: RESA-HILVERSUM lenete v«n (i, periode w«orln hU aan dit bedrijf verbonden geweest la. In dit (B.t.rd. SehriR.lijk. Cu.,u.) - T.I. 45132 bodrUf laat hU Immer, leU van alebaelf achter Het verschaffen van economisch inzicht aan de werknemers In de gang van T0ik-Vartalar (Fr„ D. an Engels) Hoofd zaken in onderneming en bedrijfstak lijkt ons daarom in velerlei opzicht een correspondent an V.T.H.-diploma, H.B.S., gewenste, maar ook mogelijke zaak. I Gymnasium an MULO A an B. Zelfbescherming Voor hrt k.mrotr Jaar i. 63 miljoen uitgetrokken voor de civiele verdediging. Ook sal vanwege het departement van bin nenlandse «aken een voorlichtingscampagne worden gevoerd, gewijd aan de Individuele lelfbeaeherming tegen radioactieve neer- •lag. Trouw schrijft hierover in een hoofdartikel: „Het werd hoog tgd dat de Toorlirhtlng krachtig ter hand werd geno men. In teer brede lagrvj van de bevolking heerst omtrent de mogelijkheden van de in dividuele zelfbescherming grote, onwetend heid, gepaard gaande met al even grote ma te van aorgeloosheid. Bij velen leeft de gedachte, dat in geval van een gewapend conflict, waarbij kern wapens worden gebruikt, er toch niet» meer te redden valt en dat de kana om een aan vul te overleven vrijwel nihil is. Eu op grond van die gedachte komt men er dan toe aan de individuele zelfbescherming geen aandacht Ie tchenken en dese alt een nutte- Asser synode zegt: Synod e-19 64 in Delf shaven De generale synode der Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) heeft deze week in Assen haar be sprekingen beëindigd. Ze behan delde de zaak van de kerkscheu ring op Soemba. Hierover deelde de voorzitter mede, dat van de kerkeraad van de zendende kerk van Zwolle een brief was binnen gekomen waarin deze meedeelde, dat hij geen gevolg zou geven aan de uitnodiging van de synode om in de gelegenheid te worden ge steld via een deputatie een oor deel te geven over deze kwestie. volhing heeft wel degelijk sla. Het sal Bij sonder nuttig sijn wanneer eed ieder stTaks sorgvuldig kennis neemt van de mogelijk heden welke de individuele selfbeveher- ming hiedt. Mogelijkheden, die gebaseerd sijn op en uitgebalanceerd bij de praktische ervarin gen, verkregen na proefexplosies van de Ve.terse mogendheden. Zij steunen tevens op bet oordeel van de militaire deskundigen van de N-A.V.O. Mogel.jkhedeu die uitwa ren da| het er acker niet so hopeloos be hoeft uit te zien als menigeen denkt. Ook een aanval net atoomwapenen ia te over- Deae tijd van aterke politieke spanning vergt vsn een volk sterke senuwrn en een alerk moreel. Allo aorgelooaheid rn vage angst voor do toekomst ral uitgebannen moeten worden. Door het nuehter onder •gen sim van do roalitcit en de mogelijkhe den die er sijn om one tegen de gevaren van onse tijd to wapenen, kan vree# en angst goeddeels vvrdwijnen. Het valt wat ongeluÜig dat da voorlich tingscampagne begint onder omatandighe- ém, dot d« spanningen om Berlijn sijn too- Wel beklaagde de kerkeraad zich J de handelwijze van de synode. Op gemeengoed i stel Bescherming Be."1"' vrienden of buren degene die hem be ging niet meer na te houden. Want wie zijn wijzelf, als wij niet bewaard worden voor de zonde? En wat doen wij zelf tegenover onze mede- Helaas. de reclassering kan niet alles doen, wat zij zou willen. Zij heeft te weinig krachten en te weinig geld. Het werk moet worden verzet in vrije tijd in onvoldoende lokaliteiten. Trots op gelukkig met 8000 vrijwillige mede werkers ontveinst de reclassering zich toch niet. dat er massa's werk zyn, die door deskundige medewerkers moe ten worden verzet, door ambtenaren en maatschappelijke werkers (sters) die hiervan hun dagtaak maken en dus hun brood moeten verdienen. arom Is er geld nodig voor de re classering. Want reclassering is er niet alleen op gericht, de delinquenten die na hun straftijd definitief of voorwaar delijk in de maatschappij terugkeren te helpen en te steunen, maar ook op de beveiliging van de samenleving tegen herhalingen van misstappen. Streng en mild Over de vormen van de Nederlandse rechtspleging en over de noodzakelijke strengheid en mildheid bij de bestraf fing spraken mr. L. H. Feitsma, offi- ier van justitie te Haarlem en prof. dr. Rijksen, hoogleraar in de criminolo- ie te Utrecht. Zij stelden, dat de Nederlandse rech- •rs een grote mate van vrijheid heb ben bij het toepassen van de strafmaat: hierbij wordt geen vastgelegd systeem gevolgd, maar de omstandigheden en de persoon van de delinquent worden wel in aanmerking genomen. Daartoe is reeds in het dossier het voorlichtings rapport van de reclassering aanwezig. Mildheid in de straf is geen gunstbe toon. geen slapheid of sentimentaliteit, maar genadig recht. De straf dient mild als mogelijk en zo streng als dig te zijn. Soms kan mildheid echter verkeerd werken, bijvoorbeeld ten opzichte van de preventie, welke uitgaat van het be straffen van havenschuimers, bedron ken autorijders, jeugdcriminalitiet en stroperij. Hier kunnen strenge straffen afschrikwekkend werken. Per jaar worden in Nederland plm 11000 personen gevonnist en daarbij zijn 20 pet. voorwaardelijke veroorde lingen. In april van dit jaar telden de strafgestichten in ons land in totaal 4406 personen, t.w. 4290 mannen en 116 vrouwen. Bovendien werd een aantal ter beschikking van de rege ring gestelden verpleegd in particulie re inrichtingen. Ongeveer 80 pet. van de delinquenten komt later goed terecht, de overigen struikelen opnieuw, dikwijls reeds in de proeftijd, na een voorwaardelijke in vrijheidstelling. N Het toezicht Bij de steeds wisselende gevangenis bevolking komen na korte of lange tijd natuurlijke velen vrij. Zo. kan het zijn. dat de reclassering op meer dan 17000 onen tegelijk toezicht moet houden, zijn voorwaardelijk veroordeelden of voorwaardelijk in vrijheidgestelden. Bovendien helpt men de gedetineerden, tracht hen te beïnvloeden voor de ko mende wederaanpassing in de samenle ving en bij hun terugkeer werk hen te vinden. Voorts worden per jaar nog zo'n goede 10.000 voorlichtingsrap porten samengesteld. En voor dit alles heeft men in totaal 330 reclasseringsambtenaren plas, al leen voor het toezicht, ruim 8000 vrij willigers. Te begrijpen, dat dit veel te weinig krachten zijn is niet moeilijk. Wellicht rijst nu de vraag: waarc moet er zoveel worden gedaan vo ..die mensen", die de samenleving toch maar benadeeld hebben? Kunnen zij zichzelf niet helpen? Prof. Rijksen zei hiervan: het is normaal, dat wij met straf reageren op een misdrijf, maar de consequentie is. dat de bedrij ver van dat misdrijf uit de samenleving wordt genomen en dus een verarming aan contacten ondergaat. Hoe kunnen wij verwachten, dat hij bij zijn terug keer in de maatschappij al deze con tacten weer opneemt, terwijl zijn vak bekwaamheid heeft geleden, zijn tempo is verlaagd, zijn gezin dikwijls bescha digd is en geleden heeft onder zijn straf, in elk geval van hem vervreemd? HU is zijn plaats in het leven kwijt e moet die heroveren.... En dan zijn er bovendien de buren kennissen, de mede-arbeiders op hi werk, die hem de rug toekeren. Die maar niet toe kunnen komen. ,,d: man" de hand toe te steken. Hij heeft Om dit alles heeft de teruggekeer de een sterke steun in de rug nodig en dat is reclassering. Een van de grootste problemen van de reclasse ring is échter het blijvend gebrek aan medewerking van „de mensen rond om", die geen begrip tonen en „die man" uitstoten. Daarom moeten wij allen helpen op twee manleren: door een verantwoorde gave én door men selijkheid. Prof. Rijksen legde er nog de nadruk op, dat er gesproken werd over norma le delinquenten en niet over psychopa ten, die door geestelijke afwijkingten komen tot misdaden, waardoor de be volking enkele malen is opgeschrikt. Mensen met geestelijke afwijkingen worden verpleegd in inrichtingen en in gevangenissen ingesloten. Synode Apeldoorn spreekt uit: Zitting verdaagd enige discussie besloot de synode met vijf stemmen tegen, en twee ont houdingen de saak van de scheuring op Soemba verder af te handelen. Met 23 tegen vier stemmen en een onthouding werd het voorstel van de commissie aan- lijkbezorging HRH romen, waarin deze uitspreekt, dat begraving als de gebruikelijke vorm zendende kerk van Zwolle de kerken I lijkbezorging. Oost-Soemba niet behandeld heeft' óp grond van de symboliek, die de dat daardoor de Heilige Schrift klaarblijkelijk aan het be- |n 'graven van doden verbindt, tot januari (Van een onzer verslaggevers) Een verzoek van de classis Win schoten om een uitspraak te doen over de vraag hoe de Gereformeer de Kerken te staan hebben tegen over de lijkverbranding, en of een kerkeraad zich desgevraagd bij een lijkverbranding kan doen ver tegenwoordigen, heeft op de gene rale synode van deze kerken een uitgebreide discussie uitgelokt, waarbij het voor en tegen van de crematie als vanzelf aan de orde kwam. De commissie die deze zaak behandeld had en namens welke dr. J. G. Aalders te Leeuwarden rapporteerde, kwam tot de conclusie dat de Heilige Schrift geen uitdrukkelijk verbod noch enige afkeu- j ig van lijkverbranding als middel cbe; - lijkbezorging bevat Zij noemt alleen de afs mondige kerken ■cheuring niet werd bedwongen, doch veeleer werd bestendigd. Een verzoek van de kerkeraad van Zwolle om de steunverlening aan de kerken op Oost-Soemba nader te rege len. werd door de synode afgewezen. De voorzitter deelde een in besloten zitting genomen besluit mee over de moeilijkheden in de gemeente van Kat wijk aan Zee. Beide partijen zullen elk voor hun deel schuld dienen te belijden. De synode verzoekt de classis zich te beraden op wegen en mogelijkheden om het kerkelijk leven in Katwijk te her- werking" aan deze •tellen, indien onverhoopt de djot dl ,e onthodde». ol heer vertejenwoor- .ynodc nodie geoordeelde schuldbelride- .Hgln, hierbij te weigeren, nu «en heide rijden rou blijken te onl. dle „e]de df commU,| breken.,n 1 synode voor te antwoorden. Meer Een hrirt ven de kerk ven Zwolle. j„„ dozij„ „modeleden geven hun dat re de rendingsartuid op Sotj)nOa be- „in! u gennen over dit voorstel. eindigt, werd in handen gesteld van te HeJ*Draësès"bésloot~de'*sym)de benoemen deputaten. dat he: mod era men in overleg met de d ^•SSïven'wuB om b^anri) commissie aan de ^woise xerxeraaa B innerde aan het protest van de kerken opnieuw een brief zal schrijven, waarin roepen. - wordt medegedeeld, dat het oordeel van deze kerkeraad naar de mening van de j (Advertentie) synode op een misverstand rust. sluiting aan de traditie van de kerk der eeuwen, achtte de commissie het zinvol en belangrijk, dat de kerk en haar leden deze vorm van dodenbezorging in ere houden als een openbaar getuigenis van hun geloof en van hun hoop aangaande de wederopstanding des vleses. Het cremeren van de doden, mits niet uit motieven van ongeloof of van bij geloof, is als zodanig niet per se in strijd met het christelijk geloof, en geeft de kerk dan ook geen reden, haar „mede- van lijkbezor- Protest het oor deel overgeven? Ds. K. G. Idema te Wilsum (graaf schap Bentheim) noemde lijkverbranding een gewelddadig aantasten van het li chaam en ds. W. Tom te Alphen-Noord verklaarde dat het lichaam eigendom blijft van Christus, zodat niemand het recht heeft dit te verbranden. Ds. W. de Graaf te Almkerk riep prof. dr. H. Bavinck, ds. K. Fernhout en dr. H. Colijn te hulp om aan te tonen dat de doorgaande lijn van het gereformeer de denken tegen de lijkverbranding was. Wees voorzichtig Prof. dr. D. Nauta maande tot voor zichtigheid. In aansluiting op wat prof. dr. G. E. Meuleman reeds had opge merkt, wees hU er op dat een veroor deling van de crematie Iegelijk een ver oordeling inhoudt van wat bij vele ortho doxe christenen in andere landen een nor maal gebruik Is. De anti-crematiegetuigenissen van ds. De Graaf noemde hij verouderd. Zij stam den uit een tijd toen crematie uit atheïs tische overwegingen werd gepropageerd Het zou niet juist zijn wanneer men tot de leden van de Gereformeerde Kerken zegt. dat zij zich alleen maar mogen la ten begraven. Dit kan zeker niet in een kerkelijke uitspraak gebeuren, want die zal men over tien jaar of eerder moeten herzien, juist omdat men zo'n uitspraak niet op een stellig getuigenis uit de Hei lige Schrift kan gronden. Het meest voelde prof. Nauta voor de methode, die men in de Hervorm de Kerk volgt: een herderlijk schrij ven laten uitgaan, waarin de mensen pastoraal gewezen worden op de vraag waar het om gaat, opdat ze daarna zélf beslissen kunnen. Ook dr. D. van Swigchem te Kampen wilde geen getuigenis tegen de crematie. Dat kan de kerk niet doen. En de begra fenis verdedigen op grond van de bij belse symboliek leek hem onhoudbaar. Zo zou men op grond van de bijbelse symboliek van herder en schapen wel kunnen verdedigen, dat de Drentse schaapskudden in stand moeten blij- God heeft ons overgebracht in het Koninkrijk van de Zoc Zijner liefde", schrijft Paulus aan de Colossenzen (1:13 Het is opmerkelijk dat hij deze woorden niet in een toeh mende tijd plaatst, dat God dat zal doen. Neen, er sta duidelijk dat de Here dit reeds gedaan heeft. In een andei brief schrijft hij zelfs dat wij reeds het hemels burgerrec] verkregen hebben. We zijn geneigd te zeggen dat we er niet zo heel erg ve van merken. O, natuurlijk, we weten wel dat God de Konir van ons leven moet zijn, maar we zitten vaak nog zo vast het leven van nu. Daarom doen we er goed aan ons steeds weer voor ogen houden dat wij hier op aarde als vreemdelingen leven. W hebben een nieuw Vaderland gekregen. We wonen echtt hier niet, omdat er in dat Vaderland voor ons nog geen plaa is, maar omdat de Vader ons hier op aarde een taak hee gegeven. Wij vertegenwoordigen dat hemelse Vaderland. W zijn, zegt Paulus elders, gezanten van Christus' xvege. W vertegenwoordigen God op aarde. En dat is nu juist het wonderlijke. Als Zijn kinderen zij) wij maar niet „een druppeltje in de emmer", maar mensi met een officiële status. God vindt ons belangrijk. Hij hei ons Ziju, geloofsbrieven overhandigd. Hij gelooft in Wordt Zijn geloof niet beschaamd? Geref. Kerken en continue-arbeid (Van een onzer redacteuren) Naar aanleiding van een verzoek om advies van de kerk van Hoog vliet of volcontinuewerkers al dan niet als ambtsdragers aan de gemeente mogen worden voorge steld, heeft de classis Schiedam van de Gereformeerde Kerken zich in de Oosterkerk te Vlaar- dingen beziggehouden met wat kort aangeduid de zondagsviering wordt genoemd. Ds. Joh. Lever van Vlaardingen hield een ge degen inleiding, waarop een Herv. svnode achter protest Wereldraad tegen hervatting van de kernproeven Het moderamen van de generale synode der Nederlandse Hervormde Kerk heeft vandaag een verklaring doen uitgaan over de hervatting van de proefnemingen met kernwapens. In het stuk dat naar de kerkeraden en predikanten is gezonden, verklaart het moderamen dat het zowel het pro test van de zijde van de Wereldraad van Kerken tegen de hervatting van de proefnemingen met kernwapenen, als het beroep op het geweten van de volken en van hun leidinggevende staatslieden en het appel op de publie ke opinie ten volle voor zijn rekening wil nemen. Het moderamen roept overheid en volk op, acht te geven op het appel dat van de Wereldraad uitging. Ook roept het synodale orgaan, dat met de dagelijkse leiding belast is, de ge meenten en de voorgangers op „God te bidden dat deze woorden ingang mogen vinden in de harten", (bedoeld is het protest van de Wereldraad), „opdat niet alleen weer een einde kome aan de gevaarlijke experimen tele explosies van kernwapenen, maar ook door de hervatting van de onder handelingen en het sluiten van con troleerbare overeenkomsten, het oor logsgevaar worde verminderd en de vrede tussen de volkeren worde be vorderd". De verklaring, die namens het mo deramen is ondertekend door ds. P. G. van den Hooff, praeses en dr. E. Emmen, scriba, begint met een terug blik op hetgeen in de laatste jaren van de zijde van de Wereldraad van Ker ken en van de Commissie der kerken voor internationale zaken (CCIA), ook mede namens de Nederlandse Her vormde Kerk, ten behoeve van het behoud van de wereldvrede is onder- Deputaatschap HUID k ZEEPenCREME I Besluiten Dc synode besloot aan de classis Win schoten een schrijven te richten. Daarin adviseert zy met de leden van de ge meente, van wie bekend Is dat zy hun lichaam na hun overiyden wensen te la ten cremeren, een pastoraal gesprek te voeren over deze aangelegenheid. Opdat deze leden zich bewust rekenschap zul len geven van hun voornemen, waarme* zU zowel van de in de Heilige Schrift voorkomende gewoonte als van de oude ehristeiyke traditie van het begraven der doden afwyken. De synode zo staat in het besluit acht geen redenen aanwezig waarom eer kerkeraad zich niet bij een lijkbezor- zing door middel van crematie zou doen vertegenwoordigen. Want de wijze van dodenbezorging Ds. G. Y. Vellen ga te Apeldoorn stel- kan de kerk niet van haar roeping ont- voor een deputaatschap te benoemen, slaan, het evangelische getuigenis van dat moet nagaan wat de meest gewens-j het eeuwige leven in Jezus Christus te- v genover de openbaring van dood en gankelijkhcid te doen horen. Dt H. J. Ripharcn te Barn,dracht hcr-l vwdediddc het voorstel der commissie door genomen. Men itl hierbij echter dienen tr bedenken, dat de»r campagne los staat van de crisis om Berlijn. Zij was op bet depar tement al bijna een jaar in voorbereiding, want ook loa van Berlijn was het noodiake- I i jk. dat de selfbearhenning meer aan dacht ging krijgen. De voorlichting was sinds lang onvoldoende. Een lot dusverre beslaande leemle wordl dus nu opgevuld. Niemand behoeft te acbrik- ken of te denken dat de gevaren op een conflict plotseling zeer lijn toegenomen. Het gaat er van nu af aan alleen maar om dat iedere burger goed op de hoogte raakt van wat hij in tijden van gevaar moet doen of nalaten. Aelilelooa voorbijgaan aan de voorlichting die gegeven aal worden ton in strijd sijn met de jniate rerantwoordelijk- heidsbeleving tegenover xirhaelf, «tjn grain S*reforme,rd, ceitndte te Rotterdam j herinneren. dat dé synode piet kan en oms,, Inj tejende oprlchtln, van „o jjtepreken dat crematie wèl geoorloofd crematorium In die stad. Een uitspraak 1S. ^aar evenmin dat crematie niet als dere waar by dc crematie niet met Béoorloofd is Men moet wel in het ne- I De Heilige Schrift verbiedt de crema- tie niet Maar er zyn wel méér zaken. die door de bybel niet rechtstreeks ge boden of verboden worden e Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hasselt: A. van Brumme- len te Schoonrewoerd. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepbaar, kand. B. Woltjer, Nieuwe Plantage 64 te Delft, zal thans gaarne een eventueel beroep In overweging ne- CHRIST. GEREF. KERKEN zijn mc'. het christelijk geloof. Maar als I Beroepen te Hilversum-O.: I. de Bruy- men in dc bubel leest dat het lichaam ne te Rotterdam-C. (voorheen te Hilver- een tempel van de Heilige Geest is, en I fumJ. tevens dat het vuur een oordeel inhoudt: I kerk zich toch houdt. De crematie heeft een bepaalde achtergrond in de huma nistische levensbeschouwing. Tegen die achtergrond zou het zin hebben als de kerken een ultrpraak deden tégen de crematie. Ds. W. H, en met hem tegen het de symboliek die de Heilige Schrift aan het begraven van doden verbindt. per se in strijd doet. Dc gedachte dat crematie een geweld dadig aantasten van het lichaam door het vuur zou zijn, verwierp hy. In het graf wordt het lichaam eveneens aan de verbranding overgegevan, al verloopt het proces daar langzamer. Naar huis Nadat de synode vrijdag nog enige klei nere zaken had behandeld, heeft ds. P D. Kuiper de zittingen voorlopig geslo ten. Op 2 januari komt men opnieuw bij een, voor één of twee weken. Daarmee is een record behaald, „sinds mensenheugenis" zyn geen sy nodes gehouden, die by zulk een over laden agenda als de synode van Apel doorn zo snel door de rijstebryberg van stukken heen was. Handen houden \/L van „atrix" M J want „atrix" V I houdt ze mooi! handcreme drukke bespreking volgde. E classis besloot, zich achter hi intussen reeds door Hoogvliet gi nomen principe-besluit te stelle dat hier een bevestigend antwooi moet worden gegeven. Ds. Lever constateerde in zijn toog, dat er in de Ger. kerken veel sprake is van een misverstaan Gods woord in het vierde gebod: stammen", zo zeide hy, „uit een geslat dat een strenge door de puritein sterk beïnvloede zondaesheiliging vi staan heeft als een goddelijk gebo waardoor we bij de buitenwacht doe gaan voor mensen „die niets mogen zondag". Spreker wacht er zich voor beweren, dat het gebod voor ons ge enkele betekenis meer heeft, maar w meent hij, dat de spaarzamelijke geg vens geen enkele aanleiding bieden te spreken over een gebod van God heiliging van de zondag, terwijl daarnaast duidelijk is, dat de sabb het vierde gebod met de kom Christus is voorbijgegaan. DE SABBAT aldus ds La ver, „Zijn eer heerlijkheid. Hij nam souverein afsta van zijn volbrachte werk om zich verlustigen in wat Hij scheppende 1 stand bracht. In het vierde gebod ri God Zijn volk Israël op om hierin Zi beeld te dragen. God nam het zijn d gelijkse werk uit handen, een keer p week, om in het zwoegend bestaan aarde toch nog het beeld te verton van zijn Schepper en om bewaard blijven voor de verslaving va beid op aarde. God heeft de i door eigen schuld moest opboksen gen de scheppingskrachten, die naar het leven staan, vol genade de sabbat hoog willen uitheffen bov de ruïnes en het puin, waarin hij goede schepping heeft veranderd." ,,De sabbat heeft", aldus spr., „ev wel nooit een doel in zichzelf gehad. 1 tijdens de heilshistorie van het o de verbondsvolk een goddelijk tek genade, midden in het harde lev« Een bloeiende roos, die God liet gro tussen doornen en distels. Met sabbat mocht Israël teruggrijpen na het paradijs en vooruitgrijpen naar nienwe aarde, waarop de mens ge slaaf, maar heer is over de scheppir En het is Christus, die dit slavenklei heeft verwisseld voor een koningsma tel. Dat is de bevrijdende boodsch van het Evangelie in deze zenuwslope de en jachtige tijd." SCHADUW In Col. 2:16-17 noemt Paulus de oudtj tamentische sabbat „slechts een sen duw van hetgeen komen moest, tervw de werkelijkheid van Christus is". „De schaduw is", zo zeide ds. Lever, „si™ de komst van Christus voorbijgegled op het doek van Gods heilsgeschiedeiu Algemeen is in de oud-christelijke ka dan ook van meet af aan aangenome dat de sabbat sinds Christus vervuld! Wanneer dan in later eeuwen voorn melijk sinds keizer Constantijn de Gi te door de wetgeving de zondagss beid sterk wordt beperkt, gebeurt nooit met een beroep op het vierde g bod, maar wel op grond van de vreu de over de opstanding van Christus i met het doel. het bijwonen van de s menkomsten der gelovigen en de pre king van het evangelie mogelijk te m ken." Hier is volgens spreker „al vro en die een groot goed is gebleken we heel zuinig op moeten zijn. Mal we kunnen haar geen gebod van Gi „We mogen dus concluderen", aU ds. Lever, „dat de christelijke zond noch in het licht van de nieuwtestame tlsche openbaring, noch in het licht v de historische ontwikkeling in dc ot christelijke kerk een verplaatste si bat is." ALLE DAGEN Het is naar de mening van ds. Lev heel gelukkig, dat de catechismus i rust niet tot een dag beperkt, ma over alle dagen uitstrekt. „Op het tt tein van het vierde gebod wordt 1 Evangelie gepredikt, dat het nu alle gen sabbat is. Onze catechismus sprei dan ook niet met Gods woord ol het nalaten van de arbeid, maar over het getrouw en naarstig komen de gemeente van Christus. Dit he niets wettisch, maar is voluit evanj ltsch. De zondagsviering is onder leiding van Gods geest in de plaats komen van de sabbatsheiliging. Dai om kan ook een volcontinuwerker t ambt bekleden, tenzij hij terwille v de financiën de arbeid op zondag pi fereert boven de samenkomst van gemeente." „De zondag is", aldus spr.. „een 1 schenk van God aan de wereld. Het wone leven mag op die dag onderb ken worden om de vreugde van het ei te van dood en schuld en smart verl te leven met volle teugen te kunnen drinken en om daar heel dc week w« mee te kunnen doen. Het mag dan g« goddelijk gebod zijn, maar dan to wel een gave van God." „Het blijft daarom de moeite waa te vechten voor de echte rust op w dae. En dat kan nergens beter dan de gemeente van Christus. Dc zond Is vol van de genade van God, het vt ster midden In de harde werkwef waardoor God de zonnestralen van eeuwige vreugde verlichtend en vi warmend laat binnenvallen. Het is dag des Heren, van de Here Jezus! I Is de dag. waarop wij onze vcrlossi mogen vieren om de vreugde er oï van maandag tot zaterdag ie blijv I beleve: "aidu lus ds. Leve:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2