EDAM werven, c r thuisblijven, §i NIEUWE BOEKEN ?l ZONDAGSBLAD ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1961 SLAUERHOFF STIERF 25 JAAR GELEDEN Tegen dat het straks, op 6 oktober, vijf en twintig jaar geleden zal zijn, dat Jan Jacob Slauerhoff, dichter en scheepsarts, te Hilversum op bijna 38-jarige leeftijd stierf, zal In de pers en via de radio de heugenis aan deze „ro manticus, zoals onze literatuur in de eigenlijke periode van de romantiek er niet één gekend heeft" (Stuiveling) voor een ogenblik herleven. Men zal de gebruikelijke gemeen plaatsen tegenkomen: gespleten persoonlijkheid; man van gekweldheid en organische onvrede, innerlijke onzekerheid en onmaatschappelijk gedrag; een soort Nederlandse Rim baud, en andere karakteristieken van gelijke strekking. ••Dit is de St. Marine kerck binnen Uyttrechl. Pieter Saenredam ghemt tekening op de zware pijler rechts. Deze in 1844 gesloopte kerk uns h eeuw. In het begin van de vijftiende eeuw werd het koor in gothische nog steeds de beste doei voleyndicht den L'9 January int Jaer 1641". aldus luidt de aan- vaardigste romaanse bedehuis van Utrecht, afgebouwd in de twaalfde bouwd. Saenredams paneelschilderingen en zijn prenten vormen omtrent deze kerk. Ook zijn befaamde slordig heid zal weer ter sprake ko men. dit woord al dan niet tus sen haakjes geplaatst. Sommi gen zullen constateren dat hij. met Marsman, tot een kenne lijk voorbije periode behoort. Anderen zullen bij de herlezing van zijn verzen en misschien meer nog door zijn proza op nieuw geboeid, misschien wel heroverd worden. Daarna zal zich weer een stilte over zijn naam. zijn werk, zijn gedach tenis heenleggen. Scholieren zullen voortgaan bepaalde bun dels, zoals Een Eerlijk Zee mansgraf (zijn laatste), of af zonderlijke verzen zoals bijv. ..De Ontdekker", op hun lite ratuurlijst te plaatsen. De stem van deze onmaatschappe lijke zwerver zal blijven op klinken uit de mond van de jongen of het meisje aan het examentafeltje. ..woest beloof de rijkdommen" vermeldende via een geknepen stemgeluid. En die drie kale masten: galgen? kruisen? wat betekent L__ Hij is rusteloos... teemt dan de geëxamineerde. Hij wil zijn dwaling niet belijden. Lees die laatste strofe venuen. Hoe goed doet het ala allen eens door de ongenadige Oceaan door elkaar geram meld worden, al beneemt het mij de adem, Iedere nacht." Misverstand En het zien van vreemde landen dan? ..Het is een eeu wig misverstand dat de zee man vreemde landen kent", schrijft hij elders. „Hij komt or wel. maar hij ziet ze niet... We hebben het getuigenis van een eerste stuurman die 17 jaar op China voer en daar i op C tijd twaalf ja Mathematicus en tilosoof Een begenadigde geest in misvormd lichaam maakte „zie!" van het bouw werk zichtbaar Dit is het eerst kort geleden te voorschijn gekomen schilderij tan de reeds tijdens Saenredams leven gesloopte St. Pieterskerk te Den Bosch. Deze sublieme ar chitectonische verbeelding heeft een zinverrukkende atmosferische het juiste antwoord voor de hand ligt. Saenredam heeft meer ge- daan dan met een wiskundig zui- zijn opvolgers die het ver spel van lijnen (het lineaire diepte ..ziel" konden hebben. En daarin bleef hij een eenling tegenover zijn opvolgers die het levensge voel r- J- de uitbundige hoogte, kortom ruimte buitenkant van de barokke mens in hun kerkstukken lieten over heersen. Uit deze verschillen valt ook te Saenredams onderge- te suggereren in een plat vlak. En wat pure realiteit lijkt, is in we zen te vergelijken met de toneel speelkunst. die. hoewel zij schijn verklaren van werkelijkheid is, zich als rea- oeuvre de liteit laat herkennen en het wezen schikte functie heeft. De schaarse (het karakter) achter de dingen keren dat de gezet, staat hij daar niet ook Saenredam zichzelL doch uitsluitend ter on- suggestie zichtbaar maakt. Dit laatste gelukt dank zij het vermogen, het dersteuning lineaire element met verbluffend van hoogte of diepte, picturaal (schilderkunstig) talent te doen samensmelten tot een uit zonderlijke eenheid. Kunst dus. maar dan in een vorm welke al leen die grote geesten gegeven is reeds de oude wijsgeren het beeld Taal en lied oude meesters, architecten, an dere bouwkundigen en in oude bedehuizen en profane bouw werken belang stellende leken, deskundigen en hobbyisten op orgelgebied, zij allen zullen in de komende weken eenzelfde doel hebben, nl. het Centraal Museum te Utrecht, waar een bijna complete overzichtsten toonstelling is ingericht van de schilderijen en tekeningen die een uniek kunstenaar uit de Gouden Eeuw heeft nagelaten. En hun bezoek aan deze veel zijdige bron van studie en schoonheid zal een posthume hulde zijn aan de man in wiens mismaakte lichaam een bege nadigde geest huisde: Pieter Jansz. Saenredam, de gedron gen bultenaar van wie niemand weet hoevele malen hij de door deweekse stilte van een kerk socht om aan de spot van zijn medeburgers te ontsnappen. Voor wat betreft de aanleg viel de appel niet ver van de boom; Saenredams vader was een veel gevraagd graveur. Maar het was de oude Jan niet gegeven, zijn zoon in 't konstig vak in te wij den, want hij stierf (in 1607) toen de kleine Pieter tien jaar was. Twee jaar later verliet de jongen met moeder Anna Pauwels zijn geboorteplaats Assendelft bij Krommenie, in de Zaanstreek, om zich in de schildersstad Haarlem te vestigen. Daar kwam hij wel dra in dc leer bij de knappe fi guurschilder en decorateur Frans Pieter de Grebber van wie nog werk is te zien in het paleis Huis ten Bosch. tienjarige scholing van De Breb- ber Jieeft hem zeer beslist niet gekoerst in de richting van ar chitectonische uitbeelding, waarin hij baanbrekende eenling zou wor-' den. Dat er desondanks tussen Saenredams leertijd en zijn om mezwaai toch een Haarlemse schakel heeft bestaan, is eerst bij recente onderzoekingen ontdekt: Pieter moet in de magische wer king van de perspectiefkunst zijn ingewijd door de later beroemde bouwmeester Jacob van Campen, die vóór 1618 zijn mede-leerling is geweest. Italië dat deze schilder zich ging toeleggen op de bouw kunst. een besluit waartoe zijn kunde in perspectivisch tekenen ongetwijfeld zal hebben bijgedra gen. In aanleg op dit punt waren Saenredam en Van Campen nauw aan elkaar verwant. Het mathe matisch denken en handelen was ook Pieter aangeboren. Op vele van zijn paneelschilderingen en tekeningen die daarvan, zo mo gen wij nu wel zeggen, het lo gisch uitvloeisel waren, zijn ook buiten de eigenlijke voorstelling om talloze bewijzen te vinden van nauwgezetheid als een overheer sende karaktertrek. Saenredam vermeldde vaak zeer precies hoe lang hij met een werkstuk doende was. noteerde op het blad maten, aanwijzingen voor latere uitwerking. deelde zelfs bouwkundige en historische bijzonderheden mede. gaf ook wel aan hoeveel tijd er tussen teke ning en schilderij was verlopen en verzuimde niet van een door hem aangebrachte wijziging mel ding te maken. andere gebouwen vast te leg gen. misschien wel het boeiend ste aspect van Saenredams leven en werk. De koele wetmatigheid van bouwkundige vormen, boven dien. men zou haast zeggen, zo geabstraheerd weergegeven, lijkt een onmogelijk medium voor livittit van hogere orde^ tèn-mëaSiiJkë' elementen' als ideaal voor ogen stond motief en daad met elkaar in har monie kunnen brengen. Verrassend 'Leggen we bij Saenredam deze wel wat ingewikkeld schijnende maatstaf aan, dan komen wij tot verrassende ontdekkingen. Van achter de kern, het architecto nisch lijnenspel, treedt het motief naar voren, een motief dat hem niet uitsluitend werd ingegeven door zijn verlangen, de spotzieke mens te ontvluchten, leen door geest of enkel door zijn belang stelling voor de esthetische den in de bouwkunst. Dit alles speelde wel eer evengoed als zijn gelukkige menwerking met Jacob Campen voor wie hij veelal zijn korte schetstoqhten maakte, t ten slotte de daad kunnen worden gezegd: hem sprak de „ziel" van het bouw- werk een talc. En in zijn kunst bezong lui het lied. waarin het spel van licht óp licht met de schoonheid van aan dc natuur ontleende materialen harmonieus samensmolt tot een rijk accoord. Die taal en dat lied zijn dus nu gedurende twee maanden in Utrecht te beluisteren in 38 van Van de tot dusver 48 schilderijen die ■fifiS 'ij van Saenredam kennen als- -jk en in zin bijna compleet motief dat hem aanwezige tekenwerk. Wie bij het verwerken van de vele indrukken gedegen Historie En daarna wordt Slauerhoff weer terzijde geschoven. De dichter is historie geworden. Bij de zielige levensgang van deze man. arts en patiënt in één persoon, verheerlijker van kracht, onafhankelijkheid en avontuur ook uit een gevoel van fysiek tekort, staat men na zoveel jaren, die zo zwaar zijn aan miljoenvoudige ram pen. niet meer stil. Hij her leeft in herinneringen, zoals in Vestdijks Gestalten tegenover mij, minder als een non-con formist (waarbij men denkt aan een geestelijk strijder van formaat) dan als iemand, die ..een uitzonderingsgeval ver tegenwoordigde in ieder denk baar groepsverband, een leven de ontkenning van iedere saamhorigheid, met haar rech- ten en plichten." I Dit heeft ertoe bijgedragen een zwerver van hem te ma- Iken. waarbij het evenwel cu rieus is in Vestdijks herinne ringen te lezen, dat Slauerhoff Ials arts is gaan varen op ad vies. en wel vanwege zijn wer kelijke of veronderstelde ..weerloosheid tegenover vrou- Dc herdenking van Slaucr- Ihoffs dood kan ons er aan herinneren, dat het dichter- en schrijver- I schap kan samengaan met de grootst denkbare verschillen in stand, I beroep en karakter. Wie wat verder kijkt dan wat voor ogen is Iziet duidelijk, dat elke auteur van enige be- Ilekenis in zijn werk een levenshouding zoekt, verraadt of propageert. IMen is nu eenmaal in de historie en de samen leving geplaatst, men Ikomt nu eenmaal uit een bepaald milieu en men brengt zijn eigen I bepaalde psychosoma- I tische structuur mee. Al schrijvend' en dichtend I reageert men op het I leven zoals men het I aantreft en beantwoordt - men. al of niet duide- I lijk. dc vraag die de jonge Goethe zichzelf al rijmend stelde: eenmaal aan land i een kapitein die op Palestina toeris- bracht en uitstekend He breeuws kende, maar alleen van horen zeggen." „Welk een paradoxaal be staan! Duizenden teemljlen af te leggen om niets te alen, door de onbegrensde ruimte te koersen, aangewezen op een hut van twee meter ln 't vier kant, of een kool ln bet be dompte logies... Ayez pltlé d'un pauvre marln." Er komt een ogenblik waarop do grootste zwerver, evenals indertijd Bontekoe, tot dezelfde slotsom komt als de spreuken dichter: ..Zoals een vogel, die omdoolt uit zijn nest, zo is een man die omdoolt uit zijn plaats." Inconsequent kan inbrengen is, dat ze nooit consequent zijn. Ze willen toch publiceren en daartoe is een publiek, een burgerlijke sa menleving, onmisbaar. Slauer- hoffs kosmopolitisme (waarop hij niet prat ging) is door de zozeer toegenomen verkeersin tensiteit lang niet meer zo im ponerend voor de thuisblijvers ncn ontheemden maakt dc ro mantische zwerversdrang niet veel indruk meer. Misschien ligt hier een dieper* oorzaak van vuriger tijden, maar wia kernexplosies meemaken zijn op vuur niet zo belust Toch zou men Slauerhoff on recht doen. indien men het liet bij een bespiegeling over het betrekkelijke verschil tussen thuisblijven en zwerven, en over de redenen die tot het verbleken van ziin roem hebben kunnen leidep. De diepste Slau erhoff heeft zich misschien uit- als overstaan Ten miljoc- diep- itgelegd in de i aoor museumdirectrice dr. Maria Elisabet Houtzager verzorgde ca talogus. Na interessante artikelen 1 van Saenredamkenner P. T. A. van Swillens en de prentkunstexpert Q. van Regteren Altena zijn Ach, wat zal de Kan hij beter rustig bllj- of zichzelf tot actie Zal hij zich J. SLAUERHOFF gesproken aan het slot van zijn fragmentarische en slordige dagboek, en met dat slot wil len we dit vluchtige herden- kingsartikel besluiten. „Een tijdlang heb Ik het ala geluk ervaren ver van de aar- I de en de mensen af te zijn, op I zee. alleen. Dit niet uit men senhaat. maar medelijden en weerzin. Het Is niet om aan te zien, het lelijke, het onbebolpe- i ne van de mensen In hun Ie- I ven. Er sal een tijd komen dat dit mij niet langer stoort, dat het denkbeeld van het vol maakte so vast ln mij is dat dit de werkelijkheid Is. en da werkelijkheid waarin Ik leef bijzaak. Dan zal de nabijheid I van de mensen ook beter te verdragen sljn. Want lk sal dan nog verder van hen af zijn dan 1 op see. En hoe verder men I van hen af Is. hoe beter men nog helpen kan." C. RIJNSDORP I Aan Slauerhoffs nagedachte nis zal. behalve in de pers, ook in openbare bijeenkomsten aan dacht worden gewijd. In het Huis Van Looy te Haarlem zal op 5 oktober een tentoonstelling ..Logboek van Slauerhoff' wor den geopend. Deze tentoonstel ling is georganiseerd door het Nederlands Letterkundig Muse um en Documentatiecentrum; de opening zal worden ver richt door de voorzitter dr. J. Hulsker. Het is dc bedoeling dat later ook Leeuwarden (Slauerhoffs geboorteplaats) en Den Haag deze overzichtsexpo sitie zullen herbergen. Openba re herdenkingsbijeenkomsten zullen op 5 oktober plaatsvinden te Haarlem en Hilversum, waarna later ook te Utrecht en Den Haag manifestaties zullen worden gehouden. Nijgh en Van Ditmars uitge versmaatschappij verzorgt een herdruk van Slauerhoffs Verza melde Gedichten als dundruk editie. Tekstverzorger van deze uitgave is K. Lekkerkcrker, die zich sinds 1940 al met de teks ten van Slauerhoff heeft bezig- fiehouden en die delen VIII en X van het verzameld werk toen Nijgh en Van Dltmar n- zeven delen de uitgave staakte zelfstandig heeft gepupli- ceerd. Een laatste deel, dat o.m. een nieuwe levensbeschrij ving zal moeten bevatten, zal te zijner tijd nog moeten ver schijnen. huisje bou- Zal hij'onder tenten leven? Zal op rotsen hij vertrou- I wen? I Zelfs de sterkste rotsen be- voor u besproken Laat ieder zijn eigen oplos sing vinden, raadt Goethe. En, aangezien hij tot de thuisblij- Zo leefden de Egyptenarcn In de oudheid, door Pierre Montet. Uitgave Hollandia N.V., Baarn. Vertaling L. Esmcijer en J. D. Noest. broers, door Tonke Dragt. Uit gave H. P. Leopolds Uitgevers maatschappij N.V., Den Haag. behoort, of reist c teit" deed samengaan met bui Daarenboven schijnt Saenredams van franje ontdane realiteit nau welijks of geen aansluiting te heb ben bij de barokke geest van zijn tijd. Dwaalspoor Kern, motief en daad de eenheid die wij de ..ziel" van het Godshuis (of van het wereld lijk bouwwerk) willen noemen. Daarin verschilt Saenredam met de hem voorgaande architectuur- cialisecfde gildebroeders, eveneens geëxposeerde w end vergelijkingsmateriaal en perspectiefschilders als Maar aldus redenerend, komen Hans Vredeman de Vries wij op een dwaalspoor. Het zijn drik van Steenwijk de Jonge, wier alweer de werken zelf. waarin gefantaseerde conterfeitsels geen gevolgd door maar liefst 248 re producties. Ook het niet op de tentoonstel ling aanwezige werk is in deze catalogus beschreven, zulks naast bijzonderheden over voorgangers in hetzelfde onderwerp gespe- liseefde gildebroeders, wier a. eveneens geëxposeerde werk boei de hand doet. Itehjk verrijkt terug te keren, geeft hij de zwervers een goe de. en misschien wat goedkope Waarom altijd verder zwer- I't Goede ligt zo bij de hand'. Leer 't geluk alhier ver grijp het aan de blnnen- Zoals de titel al aangeeft gaat het in dit 300 pagina's tellende uuiuou boek om de typische avonturen, de oude Egypti- die een tweeling beleven kan. TON HYDRA Twee jaar nadat de burgemeesleren van Amsterdam besloten hadden, het oude stadhuis op de hoek van Kalverstraat (links) en Nieutvendijk te doen slopen, maakte Pieter Saenredam daarvan een „grootte en nette teeckeningh naar 't leeven selver". Daarvoor heeft de gebochelde kunstenaar die het volks gewoel liever ontweek re* dagen tang op de Dam zitten werken, zoals hij zelf heeft gezegd: ..van smorgens tot savonts naersticlt daeraen besigh tveesende". Dat was in 1641. Hel staal sierlijk vermeld op de luifel van de aangebouude kraampjes, rechts op het schilderij dal hy in 1657 vervaardigde. De vroede vaderen kochten het paneel voor vierhonderd guldens en gaven het een plaats in de burgemeesterskamer van het nieuue stadhuis, nu koninklijk paleis. Het uil de rooilijn springende gothische bouwsel is de „Vierschaar", waar dus recht werd gesproken. Het is duidelijk merkbaar dat het driedelig complex vele veranderingen had ondergaan. Precies Eenling Verdroomd seizoen Verdroomd seizoen, door Rinl Carpentier Alting. Uitgave Leo polds Uitgevers Mij N.V., Den Haag. De jeugd van een jong meisje, opgroeiend in het Indië van voor de oorlog in de beschermde we reld van een veilig thuis. Een dro merig boek inderdaad, maar boei end door de ragfijne tekening van mensen en natuur. Het is geen roman in de zin van een verhaal met begin en einde, met een probleemstelling en een oplossing. Wel proeven we er jeugdherinneringen van de schrijf ster in. soms helder en levendig, soms vaag en verried. Een boek, dat ons enige goede uren geeft. Het spreekt vanzelf, dat ook dc leek de levensgang van de precie- se Saenredam ln zijn werken vrij gemakkelijk kan volgen. We zien hem bezig ln Haarlem, waar hij omstreeks 1628 aan zijn „nieuwe richting" begon, in Den Bosch. Assendelft, terug in Haarlem, dan Utrecht voor ruim vijf maanden, vervolgens Amsterdam. Rhenen. wederom Haarlem. Assendelft. Alkmaar en ten slotte bi de stad waar hij zijn domicilie had en waar hij ln de Haarlemse St. Bavo op 31 mei 1665 zijn laat ste rustplaats kreeg. De lezer die wel eens iets van Saenredam heeft bewonderd, maar zich nooit in diens leven heeft verdiept, zal waarschijnlijk nu het meest benieuwd zijn naar een antwoord op de vraag of het niet vreemd is dat men het oeu vre van een zo streng mathema tisch mens kunstwerk noemt, en hoe hij het kon volhouden, zijn le ven lang vrijwel uitsluitend inte rieurs en exterieurs van kerken I kant. IDezc laatste regel is mis- schien wat tendentieus ver- I taald, maar zeker niet tegen I de geest van het gedichtje in. Vereenzaming I Zwerven. Dat brengt vanzelf vereenzaming mee. Wat -men Iniet in zich heeft vindt men I ook niet aan de vreemdste kust. Klimaat, zeden en ge- Iwoonten lopen zeer uiteen. maar is de mens onder het costuum van tijd en plaats I niet overal eender? Slauerhoff, I die de Maatschappij der Ne- I Iderlandse Letterkunde met een hengelaarscollege vergeleek en zich voor het lidmaatschap te I I goed achtte, minacht de bur- gerlijke samenleving, maar in I Ieen diergaarde in Zuid-Ameri- ka herkent hij zichzelf in de I gekooide beesten. Het schip waarop hij vaart is ten slotte ook maar 150 meter lang. In I Izijn dagboek schrijft hij er- gens: I..Is het weer ironie van het I noodlot dat ik, die altijd naar I het barbaarse hunkerde en de stilte en het zwijgen Opnieuw is de bekende „Zo leefden. -serie met een inte ressant boek verrijkt ditmaal handelend over de oude Egypti sche beschaving. De schrijver Voortdurend treden er verwisse- heeft zich niet laten verleiden de lingen op, die soms moeilijkheden hele beschavingsgeschiedenis, die meebrengen, maar ook wel eens zich over ruim drieduizend jaren gemak opleveren. De schrijfster uitstrekt, te schetsen. Zijn weten- heeft kans gezien op dit simpele schappelijke instelling verzette gegeven een serie uiterst span- zich daartegen. Terecht. Hij licht- nende verhalen te schrijven, die te er de bloeiperiode van 1320 tot zowel voor jong als oud zeer le- 1100 v. Chr. uit, de tijd van de zenswaardig zijn. De schrijfster Ramsessen en liet daarbij niets erkent dat voor de verhalen is aan ziin fantasie over; de honder- gebruik gemaakt van motieven den bronnenvermeldingen laten uit verschillende sprookjes aaarover geen twijfel bestaan. en volksverhalen. Alles is ech- Zo ontstond als het ware een zul- [er in een zecr aanvaardbaar ge- vere „momentopname", die glo- heel samengevlochten. Ook zijn baal genomen toch wel represen- de twaalf afzonderlijke verhalen tatlef geacht mag worden voor de waaruit het boek is opgebouwd, rijke, langdurige en boeiende be- zo °P elkaar afgestemd, dat het schavingsperiode van het oude <och een bevredigend geheel is Egypte, nog stééds studieobject gebleven, dat goed leesbaar is en voor talrijke egyptologen. ook de interesse van de lezer Het is beslist geen vakboek ge- *aand® x|J„n dik" worden de opzet trouwens van wendingen die m de ver- deze serie. waarin ook deze halen voorkomen. Het boek lijkt schrijver volkomen is geslaagd ons zeer aan te bevelen voor Jon- De belangstellende leek vindt er ,gcrif*n oolt wel meisjes in de een bron van wetenswaardighe- leeftijdsgroep van omstreeks 12 den in. Inieeaan wordt o.m. op - het gezin, de landbouw, de nijver heid. het leger, het bestuur, de rechtspraak, de religie en (uiter aard) de Farao's. Een historische overzichtstabel, beginnend bij de Oude Steentijd (plm. 5000 v. Chr.) en eindigend bij Nasser, de man van onze dagen vormt het merk- rdige sluitstuk van dit bclang- treerd. wekkende boek. De Drie Broers, door Fannie Hel bestendig beeld, door Mar cis Davenport. Uitgave H. P. Leopold N.V., Den Haag. Marcia Davenport behandelt ln haar nieuwate roman ..Het besten dig beeld een liefdesverhouding tussen een jonge gescheiden Ame rikaanse vrouw en een getrouw de Italiaan. Aangezien beide c'y,?.rtalln* M- G- hoofdfiguren een geheel andere Schenk. Uitgave Hollandia N.V„ achtergrond hebben ontstaat daar- Baarn- door een crisis in het gemoedsle- Hunst. de Amerikaanse schrijfster dwil A<^r'doen*gelov«i Vicky Baum. heeft weer een roman dat dergelijke buitenechtelijke ovfrhrt Amerikaanse familieleven verhoudingen ln Italië gewoonte vrijheid, steeds moet leven ln rnÏÏwJn D® £riti> ont»ta«» volgens I "n rrrrr- r™ I avond mij kleed, allerlei ge- uit St. Louis. De oudste. Charley, den aan de „regels" van het praat zonder zin moet aanho- I j? succesrijk zakenman, zijn „spel". De warmbloedige Italiaan 1 b.roer Henn fung<?ert als zijn kan namelijk niet scheiden omdat shppendrager en vaart daar wel hij ook volgens de schrijfster, bij; broer Bd echter is eigenwijs: door zijn verhouding met de Ame- nij doet niet mee in de big business rikaanse vrouw meer van zijn ae- van Charley, maar blijft zijn leven z*n gaat houden. Er moet dus een lang een loontrekker. Het resultaat afscheid komen tussen beide men- dat Ed hot beste leven heeft; Vooral ook omdat zij te ver John Henry een nietszeggend be- z'> gegaan en de familie- en ken- Charley met al zyn rijk- nisaenkring van de Italiaan zich flauwe acherts, niet kan zwijgen naar mijn zin en plaats van over steppen zwerven, tn oerwouden oir tasten, op een schip leef dat lang la, en ln smalle gangen tussen luxehutten loop I 't8an -- en op wandeldekken voor ge- 0,11 vreseU)k veel ellende. g®at richten tegen deze verhou- lede dekatoelen met hile ver- I Fanrü?„ Hur« vertelt allee vlot kend geschreven.' u°!SLa¥3t I ff »-??*. precies zoals het leven tïMH2ï?,l£ *255Jö wende cultuurmensen i SS**

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 17