POLITIEK bracht Ik öa niet teleur&estelk Ijeen GENERATIEVORMING EN JAN GEESTELIJK LEVEN. het groene eiland in de greep van Rome 6 0 ZONDAGSBLAD ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1961' De positie van de protestantse kerken In Ierland Het mag niet en dus In b«t Jongste nummer van ..Jong Gereformeerd" schrijft mevrouw Gr. Gilhuis—Smi Uk amp hoe ril eens als een nog Jong mevrouwtje uitgenodigd was op de gecombi neerde vergadering van j v. en m.v. Ze moest spreken over .Onze lectuur". Leider van de bijeenkomst was de gerijpte bovenmeester van de geheide stempel oompleet met vadermoordenaar, sik en lorgnet plus het vaderlijke overwicht. Zij vervolgt dam ..Toen viel de naam van een boek dat in die dagen nogal in discussie was om zijn .realisme". Mocht Je (Van een onzer medewerkers) TF^IE xich een beeld wil vor- men van de huidige situatie ""'.'"ÜLI der protestantse kerken Ierland, zal van dit land, da' ons eigenlijk alleen bekend is om z'n regen, niet snel een bevredigende indruk krijgen. Ieder die de overtocht naar dit mistige en mystieke eiland waagt, om er de mensen zelf aan het woord te laten, komt er al na 24 uur achter, dat er geen niet al te trots te kijken. Overigens twee Ieren zijn te vinden, die het eens zijn over deze ongetwijfeld er het te weten, want ik had het ingewikkelde kwestie. De bewering dat het heden moet worden gezien bwk alat arieitnl a» wr ..md.. totar ontmoMl. vanuit het VMlcden. gtldt wel byzonder voor Ierland. De wonderlijke verdeling van het groene eiland in Eire en Noord-Ierland zal mer begrijpen, wanneer men iets weet van de historische achtergrond. niet graag zien dat Jullie een dergelijk boek lazen. Kijk eens. ik heb het natuurlijk gelezen, en mevrouw Gil huis vanzelfsprekend ook. omdat wij voorlichting moe waren beïnvloed, zodat ze een eigen keltische vorm gaven aan het kerkelijk ritueel. Patrick bracht deze ongeroma- niseerde vorm naar Ierland, en kringvergadering konden maar een paar woorden wisselen. „Weet u nog van dat boek", fluisterde se mij ondeugend toe, „waar tegen meester die avond toen u bij ons was zo waar schuwde Nou. we hebben het na die avond zowat allemaal gelezen "Vaannee we maar willen zeggen: Laat uw „neen" geen Ja" worden. NegaUvisme negatief ontvangen leidt tot Iets positiefs in de verkeerde zin van het woord. Uw „neen" worde geen „ja". nemers naar New Delhi moeten zenden. Samengevat kwam zijn redenering hierop neer: ,.Er is op zichzelf niets op tegen, maar ik zeg toch ronduit een krachtig ..neen" tegen dit voorstel". De predikant voerde geen enkels reden aan om zijn „neen" te ondersteunen. Het kwam dan ook niet voort uit verstandelijke overwe gingen. Ik herinner me nog hoe een collega en ik reageerden. We keken elkaar aan met stomme verbazing. En ik ben ervan overtuigd dat jongeren van onze tijd beslist een dergelijk „neon" niet zouden hebben aanvaard. Wie zo „neen" zegt. drijft anderen tot „Ja". Want de conclusie is maar al te gemakkelijk dat als er geen gronden zijn voor „neen", er dus wel gronden moeten zijn om .ja" te zeggen. Natuurlijk is dat niet zo. Maar het gevoels matige. „onredelijke" „neen", heeft nu eenmaal een even „onredelijk" .ja" tot gevolg Een ongemotiveerd of te snel neen" kan gevaarlijker worden dan een Ja". Wie verkeerd Ja" zegt kan men sen in zijn kielzog meeslepen, maar wie verkeerd ..neen" zegt kan mensen een volkomen verkeerde weg opdrijven en dan alleen, zonder de geestelijke steun van ouderen. zendeling stierf als bisschop Armagh, de stad in het westen, wijze waar nu nog de primaat van de ligen" omvang aan. Het is begrijpelijk dat de levens deze „eilanden der Hei- lijzonder fel en ingeto- Daar staan we dan eindelijk in Dublin, de zo Engels aan doende stad met haar vele ker ken. Maar in plaats van een goe de indruk wordt de verwarring alleen maar zijn zetel heeft. Geschil het heidendom rondom Bovendien was door 't ontbre ken van enige samenbindende kracht, de onderlinge verdeeld- heid groot. Op de lange duur zijn .ft» dtdt tormannen, de overwin- ui, wuiu. Ut verwarring Atiamiscne oceaan raakte wat „verwonnen Zit n maar «roter. Opvattingen geïsoleerd, toen 't contact met „ifl, ïn beschlvina V! 0,ne°.vVJX7eren°d",eeriïï! ffS8"' WWd' XT onderdrukte' vo pinies van de leren die men dat daar de Noormannen Frank- .11. b.i i« dat daar de Noormannen Frank- tegen, rijk begonnen aan te vallen. _het Toen in de tijden na St. Patrick de door Rome voorgeschreven p organisatie en liturgie Nieuwe invasie en opinies ontmoet spreken elkaar of zijn voor bewoners continent niet te rijmen. Ook met betrekking tot de vraag welke rol de protestanten hebben ge- zijn intrede deed, ontstond speeld 'O de strijd om de Ierse schil tussen Benedictijnse orden onafhankelijkheid, wordt noch van Rome enerzijds, en de reeds tt die in 1179 Dublin door protestanten, noch door lang gevestigde Ierse orden an- - uuoun rooms-katholieken een objectief derzijds over de tonsuur en de standpunt ingenomen. De rooms- „heidense wijze waarop de Paas- 1 die >egin katholieken, "die door de protes-zondag werd'berekend." ~Het eïn- grote^drama daVin^cU*" tantse minderheid in bepaalde de van het keltisch christendom nis bekend staat als „De Ierse vaU pim. 650, als eerst in het kwestie Voortaan is de Ierse Een volgende invasie de Engelse koning Hendrik ie in 1179 Dublin en omge ving door verovering in bezit kreeg. Dit feit vormt het bej van Engelse invloed, grote drama dat in de geschiede- tijden werden onderdrukt, r geneigd de protestantse prestaties zuiden de keltische wat te geringschatten, wat on- vangen worden door Romaanse. alY juist is, maar waarvoor men en als dit bevestigd wordt toch begrip kan hebben. Ander- de synode van Whytby in 66 rijds is ook door protestantse Tegenwoordig maakt de Church Tand x_.i j nog aansprak qpr schrijvers als Young en Lecky. of Ireland 1 het fanatieke optreden tegen de dat zij de erfgename rooms-katholieken scherp geschiedenis niet te begrljj als we de Engelse er niet bij be- °P trekken. De Engelse vorsten heb ben getracht hun positie in Ier- e versterken. Het meeste behaalde wel Hendrik VIII. strijd raakte rechte Toen hij Eigen karakter zendeling haar patroon Van r.k. zijde wordt steld. dat Patrick als bisschop de oud- hem. Om het verzet Dr. BUSKES MET EMERITAAT De Ierse Republiek dateert pas van 1921. Hoewel de kinderschoe nen al ontgroeid, is zij nog zo zeer bezig om een eigen karak ter te vormen, dat het moeilijk is, ln deze snelle en steeds snel- tM UCk iCjOC Vum. «au lere ontwikkeling ons een beeld de band met Rome" ln' de 16de de' koning boorde',' te vormen dat enigszins harmo- eeuw werd verbroken. Deze pro- Dit hartstochtelijk leven- blemen zijn des te ingewikkelder, omdat de overlevering veelal in is opgesteld. van de godsdienst de politiek d® economie te betrekken, dat VolRsvlrhuLringln we ook op die terreinen enigszins ieerde Ierland ee thuis dienen te zijn. Daarom la- van rust waar ten we hier een summier zicht over de historie van wciueu land voorafgaan. Vaak moet de schaD Engelse geschiedenis aan«»h»»M p worden, als achtergrond St. Patrick Als de nevels van de Ierse Ds. Buskes gaat met emeritaat. Iedere ingewijde ln het kérke- in Amsterdam afscheid. Zijn iaat- ,ef«Bden opgetrokken, lijk leven wist dat het er van moest komen. Naar leeftijd la hij preek was één klaagzang. Heel vinden we als grote en baast le er nog niet aan toe. Hij is pas. Maar sijn hart dat altijd «0 nederig zei deze man dat hij he- gendarische figuur St. Patrick, intens geklopt heeft voor mensen zonder de Heiland, heeft het ifit de heU,«® d,e het christendom begeven. Dese kleine en helemaal niet knappe man moest sich moeten «aan Ik ben blij dat God n**r *er,and bracht. Wat dreef al enige Jaren geleden terugtrekken uit sijn wijk. Nog enkele ja- naast teleurstellingen veel zegen deie bisschop ertoe om juist ln ren heeft hij het vol gehouden als ziekenhuispredikant. Maar nu heeft gegeven, dat er mensen deze moerassige uithoek van bij zelfs geen trappen meer mag klimmen, nu de dokter hem door mijn prediking tot God rijn FnroB. het -vanrelle te hren- het fietsen verboden heeft, nu hij telkens weer absent moest gekomen. p m. zijn, omdat iljn willend hart het werk niet meer aan kan, heeft hij het beter geoordeeld om uit de actieve dienst te treden. Een tV^At hïï dl„?kani hU „o, wel, da. w». hij d»,r d, l,r.» heen hat Haf ste T heeft gedaan: preken, r.n dat zal bij blijven doen. In het uur dat wij ln sijn studeerkamer doorbrachten werd toch nog weer ln Ierland geweest zijn, die vla de handelswegen door het christendom bereikt waren. een nieuwe afspraak gemaakt. Zo lang hij kan blijft hij preken. n Morgen neemt hij afscheid uit de actieve dienst van de kerk, "5I a'"-®' daarvan zal hij blij- 1 van het oude evangelie 1 Indrukwekkend va is het zendingswerk Vanuit het westen ei ropa gekerstend. Terwijl onze lage landen vanuit Engeland be- invloed werden, richtten de Ier se zendelingen zich op Schotland. Wales. IJsland en de Skandina- vische landen. Tegen 800 begonnen de Noor mannen het land te teisteren. Veel van al wat door eeuwen lange vlijt was gebouwd, werd in puin en as veranderd. Maar elke plundertocht staken de en toch 't hoofd weer omhooi Bij de volgende vloedgolf trol Maar zo sterk het verlangen naar hervorming onder het volk in Engeland was, evenzo krach tig was de wens van de Ieren om bij het oude te blijven. Zelfs toen aartsbisschop Browne van Dublin het bevel gaf. dat van alle kansels de koninklijke opper- Zendingswerk eeweest* macht moest worden gepredikt. Een andere oorzaak maar hij blijft ln dienst van zijn Heer. 'tor ^f/„Una' kloosters bestonden die zende- als naalden oprijzen, ten teken eigen keltische taal. het Gaelic, ü"*"1 opleidden. Het opmerkelij- dat men stand gehouden heeft, spraken en de nieuw ingevoerde Kan mj zeggen. ,JK ga met te- ke Van deze centra was, dat ze Soms sloten de monniken zich Engelse liturgie niet konden vol de wereld af. De gen. Lang niet genoeg Anglicaan- lië, Bretagne, Vertalen Buskes, dr. Buskes eigenlijk, moeten we experimenteren met leurgesteld heen.' maar voor velen is hij gewoon a||e risico's daaraan verbonden." „Buskes", is een merkwaardige, voor sommigen zelfs tegenstrijdi ge persoonLijkheid. Hij is de do minee die met Geelkerken mee- 4 gmg en geschorst werd door de Een van die experimenten be- gereformeerde synode van Assen- treft de vertaling van het evange- 1926. Na de oorlog is hij de Par- lie. We kunnen al die ouda ter tij van de Arbeid-dominee gewor- men niet meer gebruiken. De den. Maar altijd was hij in aUes mensen begrijpen ze niet meer. wat hij deed de evangelist, de Maar ook dat is veel moeilijker man die maar een boodschap dan voorheen. Ik heb zelf wel wilde hebben, namelijk het evan- eens. bekent hij eerlijk, het evan gelie van de gestorven en opge- gelie proberen te vertalen in de stane Heiland. Bij alles wat hij taal en de levenssfeer van de ar- deed. bij daden die velen niet be- beider. Maar soms ontdekte ik grepen, was dat evangelie toch al- dan naderhand dat ik zo gespro- tijd weer het ..Leitmotiv" van ken had dat de arbeider het evan- z:jn leven. *eU« was gaan zien als een om- lijsting van zijn eigen aociale 1de- Ju ut daarom htbben u-ij ia «SJF? ds°.":!* ons laatste gesprek hem niet ge niet door Romeinse beschaving voorgoed evangelie Het woord generatievorming is heel ongebruikelijk en kan, zonder nadere toelichting, diverse betekenissen hebben. Dat is merkwaardig. Het woord gezinsvorming heeft reeds lang burgerrecht onder ons verkregen. Dit jaar is een speciaal lummer van het gereformeerd tijdschrift Bezinning gewijd aan Verantwoorde Gezinsvorming. In de komende herfst hopen wij -rFA,—r weer een Gezinsweek mee te maken. Naast het gezin kennen vraagd naar zijn rerhourlinp tot j^oud van het evangelie", bena- wij kerk, staat en maatschappij, met welke vier banden toch dertiger"jaren. Gereformeerde Kerken (hij bleef drukte ds. Buskes nog eens met ie hele menselijke samenleving in kaart gebracht lijkt te zijn. getal na 1945. in rijn hart gereformeerd) en kracht, „het gaat om Christuj. (yat betekent dan die generatievorming? ook niet naar zijn politieke be- En dan probeerde lk het weer slissing. We vroegen hem een- S^beerwe» »e^hett»M!erntot>BiJ Dat het waarschijn- ken van een kader, een élite, een voudig iet, te eertellen ooer de ral we lijk ook de ,„k. to onbekend is, - frmw blijven „n hm «Tufdi». üf» kier.sn dk» genera- de hedendaagse Calvinistische Ne- het water, het derlandse literatuur en critiek zich opnemen toest aan de esthetische beg len van Calvijn. Men vindt cr kleine groep voortrekkers trent het begin van deze ger jaren, bloei 1 aeren een ne koerswijzigingen, het beleid. schrift daarna Onwaartse Weven 1. dat zich de leiding, het scheppend werk tenslottenal945 0ntmoetinB. dat Parallel met de hier geschetste ontwikkelingsgang afwikkeling schijnt het wel. naarmate men dichter het heden nadert is de geschiedenis van het christelijke literaire tijdschrift: Ons Kerkgang 1 te denken. boodschapT eon'^prolp" tót bi<ai' voltrok. H,d het begrip hen bezig ruig. Die mag otót ontbreken Het "kouden dan hadden zij het zonder extra-aandacht toch wel van de vorige generatie kan „In zekere zin Is de positie JtJ de kerk nu moeilijker", meende no- hij. We kunnen een achteruitgang dat Christus nog <k beapeuren van het directe kerk- weer citeerde hij die tekst uit moeite is moeilijk, verzuchtte ds. Buskes fr^®Vwaarop het moet steunen jjjfi nn n mt Ta tt ""1 het wil stimuleren. Was het ger al moeten beseffen schappij ondergebracht. In het po- zakken misschien wel wat te vol dezelfde ia." En litieke veld zouden rij er ook ter- K--" in Amsterdam rijn de kerken gieren dezelfde", die morgen de Kuyper werd gevolgd door de ge- nof vol. Maar dat wil niet zeg- tc)tst zal zijn van rijn afscheids- neratie-Colijn, deze gen dat er minder belangstelling Welvaart jczock botókont oiel d.t d« mon- En nog hm kwnm die tckrt „n onverschillig ttjn geworden k Bijna evenveel mensen volgen de radiokerkdiensten, dacht hij. als d'"l« probleem dat de prediking •r naar de kerk gaan. He', wordt In onxe dagen moet overwinnen, ook steeds moeilijker om zalen Da| de wetTMrt. De de genera tie-Schouten teel zijn wij. al was de sprong verwacht elementen in zich 'dra- wel wat groter, bij de generatie- gen kan en moeilijk in 1. De Zijlstra. De vorming H nieuwe generatie is in het politie ke veld in hoofdzaak toever trouwd aan de kiesverenigingen Al hebben wij met generatie- thode is vast te leggen. Deze laatste, indirecte, metho de heeft in dit bestek onze aan dacht Het is ons niet te doen om politieke of kerkelijke kader dat de christen-litera- Kolfslag op izame was temidden van zijn volk, men leeft ook nu als vreemden onder elkaar. Er liggen factoren voor deze on bevredigende gang van zaken aan beide kanten, bij de huidige ze' leidi te krijgen Verleden *1** v., -o-ht ming^he^ week was het Concertgebouw nog net te goed. „Ik vocht toch V) wel vol. koanat maar het waren meest kerkmen sen. We vergissen :.r.v- op zich la rtlesten. 0,,^ de welvaart niet het probleem oorlog geleden heeft, te "maken erkmen- ,ta d menoen die J®"1 met de generatievorming? w-iv,p«nh ,ii„ Wli 'lellen de vraag niet reto- dat we met dergelijke bij- menen dat ze «o welvarend zijn riïch mMr zakelijk Wij weten eenkomsten een direct evangeli- dat *e geen dokter meer nodig daar nog zo weinig van. Maar zo- aaUewerk doen. Een uitzonde- hebbwi". „j* voor die wel- veel is zeker, er is daar iets aan saw dacht dat naar die )e het bereikt hebt VTaag je Je enkele uitzonderingen niet te vorming iets breders en anders op vorming in de eerste plaats. d zijn dezegelukkig nooit te isole- fo'ns'dle ng zoekt. Ook hier ziet eds verdergaand specialis me bij de literatuur en vervlak king. massale tendenzen. bij de lezers, die hoe langer hoe meer consumenten worden. Een ten- als tenminste deugen. Ti de culturele vor- de ming* die hoe langer hoe meer in een ongelukkige impasse dreigt te geraken. de hele linie doorzet. Hm£d€r„ eigen kring ontmoet. d* vaak tijdsverschijnsel. Christe- v°udl««n Verkenning van dit front Voordat wij allerlei details na der bezien, lijkt het ons wense lijk, de positie in het heden zo kc. u.c. duidelijk mogelijk te schetsen, wetói» efficient "»"bd het v"'ed'" P"""1 vroeger neutraal geheten, stormachtige groei der corr catiemiddclen, de, wonderlijk ge- Maar dat wil niet zeggen dat gezocht in een goede kerkelijken worden meegetrokken at'n CtCarré van*^ 'woorT^We- d!S Buskcs pessimistisch raS". Hut fenér.liccrcnd ,c-' Mernd h. Het te»endccl U nu. sproken meent ds Buskes da', de Wie zegt dat in onze tijd de men- tijd van de massale samenkom- Qjet meer open staan voor stan voorbij ia. het evangelie heeft het mis. Dan Wat er dan wel moet ge ben ren* sou onze tijd sterker zijn dan Eerlijk gaf deze man die op sijn Christus Ook nu la Christus nog evangelisatiewerk veel segen dezelfde. Alleen wordt ln kerke- Het is nu eerst wel va»» beeft reten. toe. „Ik weet bet ujke kring te wetnlg rekening ge- ^^bepaling. hoe' gebrekkig ■let". „Voor e oorlog wist Ik het houden met Christus. Nog msar ook, kan ons daarbij van dienst ■og wei. mi r na niet meer. Na onlangs nam een predikant hier ujn. Genera'uevorming iahetkwe- cauemiaaeien, ae. wonaeriux ge- 7,7, noeg, daarmee parallel lopende hebben in de laatste vijftig jaar vereenzaming, de nieuwe bindin- vee,1 ««wonnen, veel verloren. Zo- Ken en tegelijk de ontbinding. de. helaas vaak contrasterende heeft ook alles in eigen huis ijnpo. achtergrond vormt. pul aire politiek, inde doorbraak. f bij eigen kring te beginnen: enz. Maar nog weinig in de zaak hebben nagenoeg geen oor- zelf. dat is bij de generatievor Een heel belangrijk, maar verwaarloosd front geraakt. Wel verschijnt nog tal van verhalen en leesstof naar oud patroon en vindt zijn weg naar een dankbaar publiek. Maar die bron is gedoemd te verdro- gen. Men kan niet het verleden ïenstelijke navolging. Maar wat blijven navolgen. Niet alleen is het onmogelijk, het zou ook on wezenlijk en ongezond worden. Dat wij een nieuwe literatuur verlangen is geen zucht om alleen maar met de tijd mee te gaan. Rijnjdorp Met de tijd mee willen gaan is dan maar modieus willen in op dit gebied uit nieuwe en nood zakelijke impulsen leeft, mag uit zondering heten. 1). In dit verband wijzen wij ook op het veel te weinig_ geraad pleegde boek van se geestelijken waren bereid naar Ierland te gaan om te trach ten de kudde zonder herder te doen kiezen voor de Reformatie. Zelfs de oude Engelse adel in Ierland die stamde uit de dagen van Hendrik II, was zo belust op zelfstandigheid, en was zó door de Ierse cultuur beïnvloed wat wel pleit voor de kracht daar van dat ze weinig enthousias me toonde. Door de zeer felle Roomse vor stin Maria, die de bijnaam „de Bloedige" kreeg, werd de her- die tij dens Hendrik gevlucht waren, te rug. De band met Rome was weer als vanouds. Toen deze door haar opvolgster Elisabeth weer verbroken werd, bleven de Ieren de paus trouw, al was het al leen maar uit haat tegen de En- fielsen. En zo zien we dan, dat erland, dat in de eerste eeuwen zeer los stond van Rome. hoe wel de pausen vaak de Engelse zijde kozen, uit afkeer de Opstand Catharina van Aragon, ge- daarop een breuk met Ro- tot stand bracht, wenste zelfstandige positie ste Ierse kerk niet zo groot ge- de Ieren "tekuimen breken," brêid- weest is. en dat de genoemde de Hendrik zijn macht uit. Zodra aanspraken ongeldig zijn. omdat het Ierse volk argwanende houdu^; Immers, in het „Ierse Parle- Toen in 1558 Hendriks dochter Elisabeth aan de regering kwam, kreeg Engeland een felle voorvechtster voor het protes tantisme, want Elisabeth had al leen dank zij de wetten der re formatie op kunnen volgen. Ook in Ierland trachtte zij het nieu we geloof in te voeren. Om haar maatregelen kracht bij te zetten liet zij een wet aannemen, dat de Ierse adel die de nieuwe leer niet zou accepteren de kans liep het grondbezit kwijt te raken. de Ieren gekant te- Ook -NHVH de gebeden als zodanig zou worden genoemd, bleek dat de geestelij ken weliswaar de reformatori sche koers volgden, maar dat de grote massa in het geheel niet in beweging was te krijgen. Al leen een aantal bisschoppen die fel^ anti waren, gingen in balling- Naar Rome gen de door Elisabeth in 1591 ge stichte universiteit. Trinity Col lege, dat als een bolwerk van Engels protestantisme werd be schouwd. Rooms-katholieken weiden niet geweerd, maar ze konden er geen graad behalen. Ondanks deze discriminatie werd Trinity door hen wel bezocht, en hoewel deze universiteit slechts uit de protestantse minderheid van het volk hoogleraren kon aantrekken, werd het een zeer bloeiende in stelling, waarvan vooral de me dische faculteit grote faam heeft St. Brigid Cathedral, behorenda tot het bisdom ran Kildare, één der belangrijkste plaatsen voor het Keltisch Christendom, vlak St. Patricks dood. Na da afschaffing van de Church of Ireland als staatskerk, in 1870, kwam dese kathedraal, met haar oude klooster weer tol bloei, I verworven en behouden tot ln t ze tijd toe. De Ieren, die dit alles godsdienstige en politieke bedrei ging zagen, organiseerden opstand die voor hen voo: eindigde met de garantie 1603, dat ze hun land mochtei houden, en eigen godsdienst oefenen. Deze tolerantie was e ter weer spoedig verdwenen dool de hebzucht der Engelse groot, grondbezitters. Zij, of beter ge-i zegd, hun rentmeesters zijn hel geweest, die door afpersing en ge. sar de haat tussen rooms-katho lieken en protestanten deden toe nemen. en het verlangen naai een zelfstandig Eire deden ont staan. Samenwerking Wanneer wij in aanmerking ne men, dat de eigenlijke oorzaken van de godsdienstige controvers« op politiek en sociaal terrein la gen, hoeft het feit dat rooms-ka tholieken en protestanten in de ze tijd zo vreedzaam naast el kaar leven ons niet te verwon deren. Nu heden ten dage de oor- zaken van de haat zijn wegge vallen, blijkt dat de godsdiensti ge tegenstellingen op zichzelf ge nomen. niet fel geweest zijn. Uil vele gesprekken kregen wij d« indruk, dat de Ieren tegenwoor dig meer geneigd zijn tot sa menwerking ook al noodge dwongen, ter verbetering van hun economische positie dan tol onderlinge verdeeldheid. On danks eeuwenlange strijd, bloed vergieten en armoede, heeft de optimistische kijk op een geluk kiger toekomst het uitgehouden. het Het nut van slagerijen het feit. dat de zelfs de geestelijke toen ronde torens, die nog steeds spits leiders, merendeels slechts de een groeiend probleem Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER bovenal een in veer afstaan en zich daarin verantwoordelijk we- groeiende groep in de twinti- wenselijk en natuurlijk. Maar het lartepunt ligt in de eigen tijd, .«r men de verbinding niet mis- •n mag. Wat moeten en wat kunnen wij doen C1 Dat brengt ons terug bij de ge- Tijd- neratievorming. Daar schort iets. Het lijkt wel alsof het toenemen en de groei van de communica tiemiddelen (TV, pocketboeken, gen waarop hef recht heeft en om rnaar twee van de actueeLste enkele opmerking bij gwn tlendep VJm de >1>onnees b„it le noemen) een tekere_passiviteit, zelfs, heeft doen qnL staan. Generatievorming is als de golfslag op een groot water, als het ritme in de ontplooiing van het menselijk leven. Dat ritme lijkt ongelijk en slap geworden te zijn. En de nuchtere vraag als ze maar nuchter is komt in ons op: is daar niets tegen te bü 'hVt" publiek «KTSK doe,n? An:w5T,'nm,le° wU d,"°» invloed hebben? Vragen waarop een gedetail- vervlak. I««rd wetenschappelijk antwoord ver vmik- j„„1, j.„_» ♦- onderzoek dient gegeven worden. Daartoe hebben wij so- psychologen Maar een algemeen at- woord dat allen aanspreekt, een men geletterden, specialis- leken. Het een hoeft daar bij op het ander niet te wachten. allen aangaat. Wij moeten, meer dan vroeger, met deze dingen bezig zijn. Wij volle inzet, denkend kend. En biddend. C. OUBOTER 1) Dr. W. J. C. Buitendijk heeft ln het Tijdschrift voor Chr. Gymn. en M.O. dese smak aan de orde gesteld. Men lese de No. 8 van 4 en II maart, 1. 22 en 29 april, 6 mei en 3 juni van dit Jaar. S) C. Rijnsdorp In drie Etap pen, Burn, Bosch en Keuning, aangetekend zijn nm hun huwelijksplannen vaster vorm te geven, kwam de kink in de kabel. Die gedenkwaardige och tend wandelde ik door de wijk, en opeens ontmoette ik de toekomstige bruid. Maar dan in een vorm waarin ik haar tot ditsver niet had leren kennen, 'n Beetje pips en 'n tikje grauwig; helemaal niet het fleurige kind dat ik gewend was. Ik miste trouwens ook direct haar zonnige lach toen ze me in 't oog kreeg. Ze keek sikkeneurig en ontevreden. é"\P hetzelfde moment reali- seerde ik me trouwens dat -half elf in de morgen 'n raar tijdstip is voor een dienst doend morgenhitje om door haar- woonwijk te slenteren. Eén van beide: ze behoorde - ettelijke kilometers verderop huishoudelijke plichten te vervul len, of ze was ziek en moest dan met het oog op alle werk neemsters controlerende instanties thuis zitten. Het aller gekste was evenwel dat ze me met een lauwe groet probeerde voorbij te gaan. net alsof ze me nauwelijks kende en alsof ik nooit complete achterkamers voor haar had veroverd. „Zeg eens!'' zei ik derhalve „Stop Jij eens, Sarie!" en ik versperde haamde weg. Pal voor 'n slagerswinkel, waar ziel togende karbonades, worsten en andere vleesproducten meteen 'n aandachtig toeziend publiek gingen vormen. Ik zegende trou- wens het feit dat ik Sarie juist daar ontmoette, want voor slage- rijen plegen zelden of nooit nieuwsgierige passanten te pauseren. Die staan liever stil voor interessanter vitrines en dus kun je nergens zo goed praten als voor 'n slagersetalage. Beter nog i dan voor 'n gewoon huis, want daar kunnen ze je dan via het open raam woord voor woord volgen. SARIE stopte gedwee, maar daarmee was ook alles gezegd, want haar ogen stonden boos en haar lippen zaten kwaad- aardig op mekaar en haar hele houding deed aan 'n nijdig ste kelvarkentje denken. Nu is dat zo normaal als 't maar kan bij jongens en meisjes van 'n jaar of zeventien, die op een of ande- I re manier in de puree zitten, en dat deze pose me intimideerde. „Wat is er met jou aan de hand?" vervolgde ik dus. „Ach, niks!" zei Sarie en keek belangstellend langs me heen. als 'n poes die een gaatje zoekt om "n lastige hond te ont snappen. Maar het was tenslotte al winst dat ze iets gezegd had. U kent de Blikstaartjes nu ook wel voldoende om te weten dat ze woordenrijk zijn, en zodra ze hun tong maar beginnen te roe ren. krijgen ze daar weer zelf schik in en komt het hele verhaal vast wel los. „O gelukkig: niks!" echode ik derhalve haar na. en tracht te haar intonatie te imiteren, wat me overigens niet lukte. Tege lijk ging ik in haar gezichtsveld staan, zodat haar blik wel op m'n jasknopen moest stuiten. Eén tel trachtte ze daar geïnteres seerd naar te turen, en toen sloeg ze haar ogen op en keek me aan. Het was heel gek: er rolde plechtstatig 'n dikke traan langs haar neusje, en tegelijk schoot ze opeens in de lach. „U bent 'n rare!" constateerde ze deskundig. 1 vele predi- 1 ze dén ken 't alleen maar; daarom alleen reeds zou men de volkswijk verkiezen boven alle gevestigde parochies in den lande. „Dat past dan goed", peinsde ik, „Want jij bent er ook een! Wie loopt nou 's morgens om half elf over dc Pompeniersweg en <1 zet 'n gezicht als een oorwurm! En dat terwijl alle kranten stik- i vol advertenties staan van „meisjes, kom bij ons, hoog loon, -veel vrije tijd en niks te doen!" Ik dacht dat je ergens werkte!" Ik paste wel op 'n directe vraag te stellen in verband met die d werkkring: ik weet veel te goed dat men zo af en toe de kerk voor een geheimzinnige trawant van het arbeidsbureau en de 1 reeds genoemde controlerende instanties houdt! 5 „Ik werk niet meer!" zei Sarie. Haar lach was alweer ver- j dwenen, en een volgende traan glibberde naar beneden. De co- c teletten en biefstukjes werden al meer geïnteresseerd, en ik voelde dat dit toch niet de meest geschikte plaats was voor ver- j dere bijzonderheden. „Meid!" zei ik ..Loop even mee naar het wijkgebouw. Je hebt 'n kop koffie nodig. En als jij 'm niet 1 nodig hebt, dan ik wel." 1 jv Ze ztapte meteen met me mee. en aangezien de slagerij geen tweehonderd meter van het clubhuis staat, zaten we 'n minuutje j 1 ook echt niet zeggen I.J. later voor de zoveelste maal in de spreekkamer.En Sarie schonk de koffie in, die daar altijd op dorstige zielen staat te wachten. WIJKPREDIKANT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 14