Uw probleem is het onze KRONIEK Een kanttekening CHU moet initiatief tot samenwerking nemen Een woord voor vandaag ■■mi Mens moet kans kri jgen weer mee te spelen R.K. Kerk zendt waarnemers naar New Delhi Ctiouoto Ds. Dronkers promoveerl op tie religieuze film N.J.G. begint een actie tegen de honger NIEUWE BELANGRIJKE STUDIERICHTING OP de In Jail J.L te Groningen gehouden Vrije-Universiteitsdagen is uit drukkelijk ter sprake gekomen de roeping die de Vrije Universiteit in dese tijd heeft in de wereld waarin wij leven. Dat aou in aeker opzicht kunnen gelden van alles wat die dagen is be sproken, want die roeping is zeer veelzijdig. Maar we denken nu in zonderheid aan de elkaar aanvullende, op elkaar afgestemde toespraken van prof. dr. L. W. Kuilman, Wij en de Wereld, en van prof. dr. J. H. Bavinck, De Wereld en Wij: De vraag hoe de Vrije Universiteit, overeenkomstig haar beginsel, dienstbaar kan wezen in het uitgaan tot onze huidige wereld ener zijds en in het trekken van die wereld tot ons andererzljds. In concreto ging het daarbij om de vraag, op welke wijze de Vrije Universiteit en de gemeenschap die haar draagt een bijdrage kan leveren in de samen werking tussen de volken in de wereld-samenleving, waardoor de tijd waarin wij leven zijn tekening ontvangt. Niemand die tracht in deze samenwerking mee te leven en mee te denken kan ontkomen aan bet besef van de klemmende nood waardoor deze samen- Prof. Van Niftrik in Overijssel: (Van onze parlcmentsredactie) mJ J^.JL,^...Vcrstecg' l>ereid' deze H dat een begin wordt gemaakt Het is een avontuur, maar dat was het voor Abra ham ook, toen hij uit Ur werd geroepen. Ik geloof, dat wij momenteel uit ons Ur worden geroepen." De voorzitter van de Overijsselse CHJG, de heer H. Fokke, liet aan het eind van de bijeenkomst een verklaring voorlezen, waarin de c.h. jongeren plan nen ontvouwen voor een hechtere sa menwerking met de ARJOS in hun pro vincie. Men wil eikaars vergaderingen intensiever bijwonen en de hoofdbe sturen opwekken in het najaar van 1962 een grote gezamenlijke jeugdmanifestatie van protestantse jongeren te organi- ET INITIATIEF voor eenl&* 1 nauwere samenwerl Beroepingswerk Die afstand ,n leienstellini spreken ons allereerst laa in hrl rrolr vrrrehlt Jerend lid van het hoofdbestuur ■I het Hogepriesterlijk gebed Het betekent een aanklacht tegen de rking, kerkelijke en politieke verdeeldheid, zei leving wordt bedreigd, de afstand die de een van de ander, het ene volk I moet momenteel uitgaan van de prof. Versteeg Hij legde er, evenals de' KKnK van bet andere scheidt, en de noodzakelijkheid, wegen te zoeken om deze! CHU." Dit is het Standpunt van daadw^kewT'begin^met de elnheidi Bedankt' voor Pernis. vac. J. v. d afstand te helpen overbruggen. I prof. dr. G. C. Van Niftrik, advi- moet worden gemaakt, maar meende te- Sar: J. P van Rhoon Ie Ermelo «terend lid van het hnofdhestmirl ven».-..d.V ook met de praktischeGEREFORMEERDE^KERKEN bsrolktof hrrlt in d, rordrrrn drr -rrrld in ,rrSrU)klns mei hrl .sndrrl """l JZLT """E Dr"Ch' dst dat hrl klrlnrrr drrl rsn de «rreldbrrolkln, dssrasn hrrlt. deze woorden op een bijeenkomst, Zodra we ons echter moeite geven om tezamen die afstand te overbruggen, "ie "e Overijsselse c.h. jongeren- wordt het ons duidelijk dat het inderdaad gaat om wederzijdse dienst in de groepen jn samenwerking met de verheffing van bet algemeen levenspeil, maar dat deze dienst ons nood- Arjos zaterdag in Hellendoorn zakelijk in aanraking brengt met het gehele levenspatroon, met de totale mens hebben gehouden, naar zijn stoffelijk maar ook naar zijn maatschappelijk, zijn geestelijk, zijn religieus bestaan, en dit zowel aan de zijde van de zogenaamde welvaarts- Evenals op de c.h. zomerconferentie izodrn -h hrn „,,r dir wrlvuH ,o rchrilomd „„Ihrrek, J ÜIÏ t\ ""tt'W. Jat. wanneer we hier üprrken van trch rakter De schridslijnen lopen niache bi,.land, hrl mei loutrr technische hulp niet is gedaan. En dat juist I dwars aoor de partijen heen en klop- omdat het hier geldt samenleven en samenwerken. Omdat het er maar niet pen niet met de geestelijke werkeüjk- om gaat, enige of zelfs belangrijke materiële hulp tc bieden hoe nood- j heid. „In de CHU ken ik bosjes men zakelijk dit ook moge zijn maar hierom, dat de in een of ander opzicht medewerking vragende en ontvangende volken zelf <te verantwoordelijkheid voor hun welstand, voor hnn wei-zijn zullen gaan dragen. En dan blijkt het, dat de materiële nood méér Is dan alleen materiële nood, dat deze samenwerking ons in aanraking brengt met het totale leven, en dat de moeilijkheden, die hierin dienen te worden overwonnen, gelegen zijn óók in de sociale, de culturele, de religieuze achtergrond van de partners in deze wereldomspannende samenwerking; het totaal van het mensenleven waarin dese samenwerking moet functioneren. Wanneer we ons nu afvragen, welke taak de Vrije Universiteit in deze samen werking heeft, dan ligt het allereerst op haar weg om naar eigen beginsel do problematiek waarmee we hier in aanraking komen mee te deordenken. Het is ook met het oog daarop, dat In het studieprogramma van de Vrije Universiteit een studierichting is opgenomen, die op de studie van het leven van de nlet-westerse volken In alle aspecten daarvan is gericht. Daarmee is sinds kort een begin gemaakt en daarin heeft een in de kring van de Uni versiteit reeds sinds Jaren gekoesterde wens een aanvankelijke, een begin van vervulling gevonden. Deze wens, dat het in de internationale relaties van de Vrije Universiteit zal uitkomen, dat deze naar de aard van haar beginsel en van haar bedoeling die van de aanvang aan heeft meegesproken niet zul len beperkt blijven tol de volken levende binnen de Europese cultuurkring, maar dat heel de wereld en alle volken binnen het blikveld van de Univer siteit zullen komen te liggen. We kunnen hier al dadelijk denken aan de belangrijke betekenis van de gods dienstwetenschap en de sendingswetenschap in deze tijd. Maar daarnaast bestaat sinds kort aan de Vrije Universiteit een studierichting, de culturele anthropologic, de studie die vroeger met de naam van volkenkunde werd aangeduid, die de opzettelijke bestudering van bet materieel en van het sociaal en geestelijk leven van de volken buiten de Europese cultuurkring tot doelstelling heeft. En nieuw academisch Jaar gaat weer beginnen. Weer zullen een aantal jonge mannen en vrouwen hun studie aanvangen en ze worden In de bepaling van hun studie voor een keuze gesteld. Daarbij kan het goed zijn, aan deze samen leving en samenwerking en aan de boeiende en klemmende problematiek daarvan te worden herinnerd. We staan daar geen van allen buiten; we hebben daarin allen onze plaats. Hier worden mensen gevraagd, die in de doordenking van de vraagstukken waarvoor deze ontmoeting der volken ons stelt willen meewerken. Daarvoor z|jn hoogleraren nodig en daarvoor zijn studenten nodig. Ook deze keuse is de overweging zeer waard. „Eenheid mag niet betekenen inlii-iten. ving van een van beide groepen bij de Bedankt andere Daarom zal het ook niet zo mo gen zyn, als de c.h. partijsecretaris mr Van Gelder in 1936 heeft gezegd, dat bij voorbaat moest vaststaan, dat het nieuwe verband een unie zal zijn. Hoe die ene protestantse party wel moet zyn, kan slechts de tUd leren. Daarop kan ik nu moeilijk een antwoord ge ven. Daarover zal moeten worden ge praat. In elk geval moet er een begin komen. Daarbij moet zoveel liefde en begrip worden opgebracht, dat men geduld met elkaar heeft." PauXus dankt voor het geloof, de liefde en de hoop van dt christenen van Colosse. Maar hij bidt ook voor hen. Hoe moei het ook is deze drie dingen te bezitten, er moet meer zijn. Ir, evangelisatiesamenkomsten wordt vaak gezongen „Het ii maar een stap tot Jezus". Maar na die ene stap moeten velt stappen met Jezus volgen. Het eerste wat nodig is volgent Pauhis, dat zij met de „rechte kennis van Gods wil vervuil worden". Gods wil is niet slechts dat wij ons bekeren, maai nok dat we met Christus leven. Wij hebben kennis nodij We komen er niet met teren op een geloofservaring uit hei verleden In zijn boek ..Klaagliederen" van Jeremia breekt even di zon door als hij midden in zijn klacht plotseling beseft, de Gods barmhartigheden iedere dag nieuw zijn. Maar ze moete niet slechts nieuw zijn voor God. Ze moeten ook nieuw zij voor ons. Vandaag wil God ons iets leren, dat Hij ons gistere nog niet kon laten zien. Staan wij open voor Zijn lessen? Maar Paulus spreekt niet alleen over „kennis". Hij spreek over de rechte kennis". Het gaat niet zo maar om een levent les, zoals dat wel eens genoemd wordt, maar om een Godsli en daarom juist toch een Levensles. De achtergrond is echU niet ons leven, maar het eeuwige leven. Sleohts hij leert di u'il Ieren. Maar dan moeten ook wij bidden: Open mijn ooj Heer, dat ik mag zien. Bisschop Surinaamse Broedergemeenten De buitengewone synode van de Evan- gelische Broedergemeente in Suriname heeft ds. R. Doth gekozen tot bisschop. Ds. Doth. die enkele jaren predikant op de Nederlandse Antillen is geweest, ver klaarde zich bereid dit ambt op zich te Geen „hoera"" Niftrik begon met uit tc die even goed antirevolutionair zouden kunnen zijn en in de ARP ken ik vele christelijk-historischen.Prof. Vi In de CHU heb ik altijd overhoop ge- [°«P«n' dal,.hU,„n1'et ™st' ho® h" l,,,n _„f rmrwkicnn mo», ,ic had. „Na 1945 wilden de a.r. een- keken de ch' l»<l™MUk Eén ik Zijlstra hoor. denk ik: dat I, chris- ld d. dl, de boot afhield. teHjk-historlsch." Dal ik Toen bepleitte ik de een- held, maar het „hoera", dat ik daarop verwachtte, bleef uit. Veel chrlsteiyk- Groot was de opkomst van jongeren én ouderen naar deze byeenkomst. Aanvan kelijk zou prof. dr. J. Zyiatra als anti revolutionair zyn standpunt uiteenzet ten. maar toen de minister verhinderd bleek, was het a.r. Tweede Kamerlid, LWF publiceert boek over het concilie 'ereldfederatie een boek komende tweede Vaticaanse concilie de Rooms Katholieke Kerk. Het boek dat getiteld zal zijn .Evangelie en concilie" werd geschreven door een team van twee Amerikaanse en twee Duitse theologen. De redacteur is de Deense theoloog dr. K. E. Skydsgaard. Het boek zal zowel in het Duits als het Engels verschijnen. Eleelronisch brein haalde onvoldoende Aan dc universiteit van North Alleghney is een electronisch brein gezakt voor zijn eerste examen, on geveer 800 leerlingen werden tot van daag naar huis gestuurd, omdat het brein niet de roosters voor het nieuwe schooljaar afgeleverd had. Zij zullen nu met de hand worden opgesteld. BUITENLANDERS Zoal» bekend beeft de Zwitserse rege- jl^ad^iTu'Lt^da^mMdag'b^'het^Dlk' Nationale Reclasseringsdag (Van een onzer verslaggeefsters) •De ring maatregelen getroffen Wil k t> I a d iegt hiervan o Bond*kamrr nam een federale waarbij de verwerving van woningen door in het buitenland woonachtige personen aan een goedkeuring wordt onderworpen Deze goedkeuring behoeft niet te worden gevraagd door natuurlijke perionen die in Zwitierland ijjn geboren en daar gedu rende tenminste vijftien jaar ltebben ge woond, door erfgenamen, door vreemde mogendheden of internationale organisa tie». De goedkeuring moet worden gewei gerd indien niet el verkrijging kan Cvtljoen van het Groothandelsgebouw Rotterdam een provinciale bijeen komst gehouden, gewijd aan de reclasse- N'a de Inleiding door mr. M. A. H. Snork, lid van de commissie van uit voering voor de Nationale Reclasserings dag, sprak dr. J. van der Grient, over «Schreven met dubbel kryt". Dr. van der Grient Is hoofd van de afdeling Re giem van de directie het gevangenis- het feit tiring Reformatie noodzaak of i ergissmg: (Vai redacteuren) Dr. van der Grient vergeleek hef maat schappelijk bestel met ccn krytperk, waarin de mensen als spelers fungeren. Bij vals spel kan de mens buiten spel ge- grwrltigd belang b|j plaatst worden, tijdelijk of voorgoed, itrdrn aangetoond of Deze tydelijke uitzetting van valsspe- indien d. .nnin, dirkt bij ailiuitt ob- h-rc "it de i»..t«h»ppt| houdt echt.r tr- u I-Jj-n jJ j. i gelijkertijd een waarschuwing in voor jrcten I» gelegen Indien de "™"aB I* diegene dia nog in het «pel zyn. legen op een plaats, die verdient b«W Maar-. 10 iej dr Van ótr orient, „is den te worden en die van nationaal belang I de valsspeler er nu alleen maar op uit ia of indien sprako i» van een woning in «m de nonnen te schenden? Is de een (treek w»ar reedi bovenmatig veel wo ningen door buitenlander» worden verwor- x en, kan de toestemming tot aankoop wor den geweigerd. Wanneer de verkrijger in rechtstreek »e of iijdeling»« verwantschap staat tot de vervreemder of wel indien de woning wordt verworven om tot behoud van een permanei van een eonvmereiële of industriële ond< neming kan de goedkeuring niet worden onthouden Ook voor Nederland sijn er be paalde be «waren aan ts voeren tegen een overmatige aankoop van woonbuiien of grond door buitenlanders, die «peeulalir ol andere doeleinden hiermee naitreren. Hieronder D ook Ie verstaan aankoop van permanente of aemipermanente zomerwo ningen, die door de betrokkenen slecht» en kele weken of maanden van het jaar wor den benul Zolang in Nederland ulloie burger» «onder behoorlijke behuiling blij ven en de overheid het noodtakelijk acht door middel van een bouwstop de activitei ten op het gebied van de bouwnijverheid zéér aterk af te remmen en volledig on der controle te houden, »o lang kan het slechts in enhrle gevallen mogelijk «ijn buitenlanders hinnrn de Nedrrlandae grenzen een pied-4-terre te bieden zelfsprekend allen hierbuiten de 1 lander*, die hetsij economise!»# of fterke bindirren met Nederland hebben te onderhouden. Hun vestiging in Nederland i» als regel een nationaal heleng Vi gevallen, die ballen dit vlak liggtn, kan onder de nog aleed# bestaande woning nood geen plasta in dit overvolle land wor den gebodn Krestatles. Maar als die rekening dan voldaan, dan moet de ex-gedetineer- de weer In het spel kannen treden. We moeten vertrouwen hebben In de ge dachte, dat de mens zUn leven wil be teren. Als we dat niet deden, zou de hele reclasseringagedachte geen zin hebben. Ieder, zo meende dr. Van der Grient, weet Innerlijk van zijn eigen onbetaal de rekening. Want vaak zUn we niet schuldig aan wat we hebben misdaan, maar aan wat we niet hebben gedaan." Als we dat beseffen praten we niet meer over reclassering, maar geven we Hierna werd de door de P.C.R.V. aan gekochte film „De straf gaat door" ver toond. Het probleem van deze film, het weer volledig ln de maatschappij op nemen van een ex-gevangene, was hei onderwerp van de discussie door het i de Prof. Van Niftrik ging ervan ui', dat tussen de leden van dc beide partijen over de scheidslijnen heen een diepere eenheid in Christus bestaat V3n dit een- zyn moet worden uitgegaan bij het zoe- naar samenwerking. „Als wij begin- op het vlak van de discussie of wij het eens zijn. komen wij er nooit. Wij zouden dan ónze vormgeving van de ver bondenheid ïh Christus belangrijker achten dan die verbondenheid zelf. Dc Amsterdamse hoogleraar nr de. dat een organisatie altyd de ging heeft, voort te duren, ook als de geestelijke situatie ermee niet overeenstemming is. Blijkbaar ont breekt het creatief vermogen om tot een nieuwe vormgeving te komen. Mede daarom benadrukte de hoog leraar. dat de eenheid van onderop moet beginnen. „Wacht niet op de hoofdbesturen!" wakkerde I" enthousiast gehoor aan. Prof. Van Niftrik ontveinsde zich niet, dat de eenheid misschien ten koste zal gaan van stemmen of leden, die zich zul len afsplitsen. De bereidheid om offers te brengen wilde hij echter zwaarder laten gelden. „Verwacht overigens mij niet, dat ik ga zeggen, hoe het den moet. Hoofdzaak is, dat verantwoor- deiykc mannen bij elkaar gaan zitten er De Rooms-Katholieke Kerk heeft eer uitnodiging van de Wereldraad van Ker ken aanvaard om een delegatie van vijf waarnemers af te vaardigen naar de derde assemblee van de raad die van 13 november tot 6 december in New Delhi wordt gehouden. Dit werd medegedeeld door het secre tariaat voor oecumenische zaken, een der commissies die het r.k. Vaticaans concilie dat het volgend jaar gehouden wordt voorbereidt. Protestantse kerken zullen worden uitgenodigd waarnemers het concilie af te vaardigen. r.k. delegatie naar de Wereldraad der Kerken zal bestaan lut: prof dr. J. C. Groot, voorzitter St. Willibrod vereniging te Warmond, de dominicaanse pater Le Guillou van het Istina-instituut in Parys, pater Edward Duff, directeur van het Centrum voot Sociale Studies te St. Louis in de Verenigde Staten en twee Indische geestelijken die zullen worden aangewe- ?n door kardinaal Gracias, aartsbisschop an Bombay. Het secretariaat besloot de invitatie an te nemen omdat het bijzonder geïn teresseerd is in de discussie die men in New Delhi verwacht over voorstellen tot Integratie van de Internationale Zen dingsraad met de Wereldraad, de toela ting van de Russisch Orthodoxe Kerk en vraagstukken van gosdienstvrijheid in de gehele wereld. De synode verklaarde dat de E.B.G. i Suriname bereid is om de verplich tingen van de uniteitsprovlncie op zich te nemen. De synode droeg het provin ciaal bestuur op om bij de uniteitsdirec- tie de aanvraag in te dienen om de Evan gelische Broedergemeente in Suriname te erkennen als uniteitsprovincie; daar* mee krijgen dus deze gemeenten een vorm van zelfstandigheid in het geheel in de uniè van Broedergemeenten. De eerste synode van de uniteifspro- ncie zal worden gehouden op een nader te bepalen datum in 1963. predikant te Utrecht ds. A. Dron kers, hoopt donderdagmiddag 5 oktober kwart over vier aan de Rijksuniversiteit aldaar bij prof. dr. J. C. Hoekendijk te promove ren tot doctor in de godgeleerd heid op proefschrift: ,,De religeu- ze film,- een terreinverkenning". Ds. A. Dronkers. die zich reeds jaren lang beweegt op het ontmoetingsterrein tussen kerk en film. heeft zijn proefschrift gesteld over Van der Leeuws uitspraak: ..Het heilige schuwt niet de realiteit maar wel de natuurlijkheid", daarmee terstond de mogeiykheid en de grenzen van de „religieuse" film gevende. Het proefschrift, dat een elftal hoofd stukken omvat houdt zich achtereenvol gens bezig met het begrip, de geschiedenis. Tien procent van het zakgeld gevraagd gelegen heid krijgen vele spontane activiteiten te organiseren, waardoor de financiële by- dragen nog zullen worden vergroot. In stemming met deze actie werd betuigd door de Nederlandse Sport Federatie nog' vele andere instellingen. De Nederlandse Jeugd Gemeen- ^Daarnaast zaj^de^jeugd^ schap zal op 11 november een grootscheepse actie starten, waardoor alle jongeren gelegen heid krijgen een offer te brengen voor hun medemensen in nood. Het begin van de actie zal een jeugdappel in de Beatrix-Irene- hal van de Jaarbeurs zijn, die hiervoor gratis ter beschikking is gesteld. De Nederlandse regering had het na tionaal Fao-comité opgedragen de activi teiten te coördineren, die verschillende groeperingen van de bevolking >n het ka der van dc Wereld Campagne tegen de Honger gaan ondernemen. Op uitnodiging het comité heeft de Nederlandse Or ganisatie voor Internationale Bijstand, de Novib. zich als particuliere organisatie belast met het voeren van een algemene De Novib nu. heeft op haar beurt de Nederlandse Jeugd Gemeenschap ver zocht de gehele Nederlandse Jeugd te ac tiveren om een grootse Jeugdactie te ontketenen, waardoor alle jongeren, sportjeugd, studerende jeugd, jeugd in de bedrijven en leden van jeugdorganisa ties en andere jeugdclubs, net zoals bij de geslaagde Doe Open actie ten bate van de vluchtelingen, de medemens zul len kunnen helpen ">11 november zullen uit alle Neder- se gemeenten twee jonge mensen, jongen en een meisje, naar Utrecht komen, waar de actie met medewerking van pers, radio en televisie, zal worden ingezet in de Beatrix-Irene-hal Jaarbeurs. Het Is de bedoeling dat vanaf acht januari 1962 alle jongens cn meisjes gedurende tien weken 10% van hun zakgeld zullen afslaan. Hiervoor wor den kaarten gedrukt, die door de plaat- seiyke jeugdcomité's aan klassc-verte- Senwonrdigers, clubleden en andere ongeren zullen worden uitgereikt. misch onverbeeldbare, communicatiepri bleraen van de religieuze film, de beti kenis van het symbool, practische toepa singen van de religieuze filmcommunia tie, enkele voorbeelden van religieu: films en tot slot de conclusies van hi onderzoek. De promovendus heeft 22 stellingen ai zyn proefschrift toegevoegd, waarvan w vermelden stelling 4: In spectaculali bijbelse films van Cecil B. DeMille, e is de „religieuze" film misvormd tot et film van pseudoreligieuze gehalte en c godsdienstige realiteit verwrongen t natuurlijkheid. Stelling 15: „De vijfdaagse werkwei i in het algemeen de industriële kalei der met haar nieuwe tijdritme stellen i kerk voor de noodzaak zich theologisc te oriënteren ten aanzien van zondag, de feestdag en de pauzetijd". Stelling 19: „Voor de moderne zielzo catechese is inzicht in de probleme die met de massacommunicatiemiddek aaronder de film, samenhangen gebiedende eis, die door de r.k. kerk j de encycliek „Miranda pro sus-1957" t recht is erkend". Stelling 20: Audovisuele kerkdienst! jn ook liturgisc te beschouwen. gesproken als legitie Emeritaat voor dr. L. Praamsma Het blad „De Wachter", het orgaan var dc Chr. Reformed Churches ln de Ver enigde Staten van Amerika en Canada, meldt ln het verslag van de classis To ronto. dat dr. L. Praamsma, die nog her stellende Is van een ernstig auto-ongeluk, emeritaat heeft gekregen met terugwer kende kracht tot de datum van „Gezien het feit, dat het ongeval ge beurde terwijl hij onderweg was naar een vergadering van een door de synode benoemde commissie (onfeilbaarheid Hei lige Schrift) zal de synode worden ge vraagd, of die de onkosten die niet door de verzekering worden gedekt, wil be kostigen". aldus het bericht in De Wach ter. Dr. Praamsma, die talloze publikaties op zijn naam heeft staan, o.m. „Het dwaze Gods", de recente catechismus-studie „Lerende hen onderhouden" en een boek over Calvijn, werd op 1 januari 1910 ge boren. Na 1935 diende hij de gereformeer de kerken van Nieuwolda en Stadskanaal ln 1949 aanvaardde dr. Praamsma een beroep naar Groningen en in 1953 ver bond hij zich aan de Chr. Reformed Church te Toronto (Canada). Op de sy node van Utrecht 1960 stond dr. Praams ma met prof. Van der Woude op tweetal voor het hoogleraarschap aan de Theolo gische Hogeschool te Kampen (vacature prof. Den Hartogh). Het is nog niet bekend of dr. Praams ma zich na zijn herstel weer opnieuw in Nederland zal vestigen of in Canada zal biyven wonen. Stelling 21: „De in de laatste jan gegroeide beweging voor volkskerstzaj stelt zowel de vraag naar de psycholoj sche betekenis van de traditionele ken liederen en melodieën als de mogelykhe en de wenselijkheid van een nieuw oec menisch kerstlied aan de orde". Stelling 22: „De opzet van openbi kunstbezit is een gelukkig voorbeeld vi massacommunicatie, waarbij beeld woord onlosmakeiyk aan elkaar verba den zyn". Het proefschrift is door ds. Dronk» opgedragen aan zUn vrouw en kinder en aan pasteur H. de Tienda, stichter i inspirator van Interfllm. Het proefschf wordt uitgegeven door Boekencenim ln Den Haag. „Disk": nieuw periodiel voor discofielen "T^EZER dagen verscheen als uit| ve van Fonorama te Amersfoi de eerste aflevering van „Disk", e maandblad voor liefhebbers van l "ieuie gram.nofoonn uziek. De redactie van dit periodiek ben bij de bekende grammofoonplatenrew sent Jan de Kruijf, die zal worden t gestaan door de v?-:te medewerki Han de By, Leo Hoost en Jan v Voorthuysen; namen dus, die op I gebied der discofonie een bekende kla hebben. Incidenteel werken dan o.a. nog v der mee Sas Bunge, Geza Frid, Felix Nobel en Jos Wouters, eveneens nan die een deskundige voorlichting gar Deze eerste aflevering, die tevens .tistiek aantrekkelijk geïllustreerd maakt een zeer verzorgde indruk, bevat dit startnummer een achttal zenswaardige artikelen, waaronder en gedegen vergelijkende discografieën. Uiteraard is er veel plaats ingeruil voor plaatbesprekingen. Deze zijn kc doch tevens zeer ad rem. De wi waarop zij zijn ingedeeld valt bov dien zeer te waarderen, want doon de namen der componisten van de bespreken werken alfabetisch gerai schikt zijn, kan de lezer direct datgi vinden waarnaar zijn belangstelling i gaat. de overheid Woensdag 13 september a s. houdt de vereniging ..Protestant» Nederland" in de Oude Kerk aan de Keizeratraat te Scheveningen een bijeenkomst, waarop de Schevenmgse Hervormde predikant da. A. J. de Jong sal spreken over het onderwerp: „Reformatie vergissing of noodzaak'". Ds. B. Wentael, gereformeerd predi kant te Oudewater heeft de leiding van de avond. De Chrlsteiyke Oratoriumver eniging „Prinaes Juliana", onder leiding van mevrouw Massaar-van Driel, en me juffrouw H. M. van der Vlies, orgel, verlenen medewerking. uiterst koddige manier waarop twee kapel len elkaar in de haren en de •naren-instru menten aijn grvlogen De musiek aoals die af en toe door de Lurhtmaehtkapel ge speeld werd, waa populair en ook bjj de mannen die haar speelden, maar, naar nu na ;aren blijkt, ook in de strijd met de waardigheid van de militaire stand, wat kannen tien als een oogloikend is stedelijke ar..oriteiieo hirnan vol- toeslaan vergrijp tegen de krijgstucht In doende «yn doordrongen". m.ddel» is een rommi.rie ingesteld Onder Vet kopje .Kapellen" «chrijft richtlijnen gaat op.tellen voor d* mil. Vrij Nederland: „Re^da leng wordt mnaiek en rapport gaat uitbrengen aa er gedokterd aan het kweken van beterrhefs van «laven die airh dan opni kegtnp tussen burger en militair Menhe.ighouden adiijat no defin.hef gekoten to hebben I maar: in de,e tyd van internationale Toor de humoristische methode, want er U ningeo mag onie k» d««» lande «eer braaf ge lach an om de I appèl ontbreken". Gelukkig t op bet leden van de rechterlijke macht, reclas- seringslnstelltngen. politiële autoritei ten, reclaaserlngsraden. plaatselijke comlté's voor de N.R.D. en promotors. In totaal aljn er tussen de tien- cn vijftiendulaend reclassenten per Jaar In Nederland. Hiervan krijgt de P.CJt.V. een vyfentwtntlghonderd te verwerken. Zweedse liberalen willen scheiding kerk en staat De liberale groep van de Zweedse volkspartij spreekt zich uit vóór de scheiding van kerk en staat. De huidige bevoorrechte positie *ran de Lutherse Kerk in de staat is onverenigbaar met het beginsel van volledige godsdienst vrijheid. In een hervormingsprogramma eist deze groep gerechtelijke en prakti sche gelijkschakeling van alle geloofsge meenschappen. Ook aan de Vrije Kerken moet de steun van de staat, die tot nu toe alleen aan de Lutherse kerk werd gegeven, bij de inning van de kerkelijke belastingen verleend worden. Natuurlijk moeten niet- kerkelijken van deze belasting ontheven worden. Tenslotte verlangt men ln het hervor mingsprogramma dat de bevolkingsre- Sisters uit de handen van de Lutherse ominees overgaan In die van de ge meentelijke overheid. Sedert 1957 houdt een commissie van vijf leden, die is samengesteld door de Zweedse minister van onderwijs en waartoe twee vertegenwoordigers van de Lutherse kerk behoren, zich bezig met de vraag of en op welke punten de tradi tionele reglementen van de staatskerk hervorming nodig hebben. Wanneer niconderzock heeft vastgesteld dat 51 pro cent van de door hen ondervraagden vóór d« handhaving van de betrekkingen tussen de Lutherse kerk en de staat wa ren. terwijl 18 procent zich uitsprak voor een «eheiding van kerk en staat Bij o geveer 31 procent was geen nauw- omschreven mening te ontdekken. ben i u mij b.v. zeggen kent? Antwoord: Inderdaad hebben d e meeste namen een betekenis. Niet steeds is dat na te gaan. maar van Hendrik meent men te kun- maken met de verandering der me ters. Het betreft hier veiligheidsvoor schriften, die gegeven worden om gas vergiftiging te voorkomen. Dat de ver binding met het gasstel niet aan de veiligheidsvoorschriften voldeed, werd pas geconstateerd bij de verandering van de meters. Dit is een samenloop van omstandigheden, die niets met el- vaststellen. dat deze betekent: de kaar te maken hebben. Wat de veilig- opperste i het huis. Vraag: Hoe maak Ik de toetsen van mijn schrijfmachine weer glad" Antwoord: De toetsen kan men weer glad maken door de putjes te vullen met „vloeibaar" hout, dat in tu ben verkrijgbaar is in zaken voor hout en ijzerwaren. Daar dit materiaal na tuurlijk naturelkleurig is, kan men na droging de toetsen weer zwart schil deren. maar dit slijt er gemakkelijk weer af. Beter is het eerst door het vloeibare hout zwartsel (kdolpoeder. huis betreft: m de voorschriften niet opvolgt. Verzet hiertegen baat niet. Het kan zijn, dat alles voor het oog van de leek veilig is en er vele jaren verlopen voordat er een onge luk komt. Toch komen er vele men sen om het leven, doordat zij het ge vaar niet zien en de veiligheidsvoor schriften niet opvolgen. Misschien heeft dit bezoek uw leven wel gered. Vraag: Is een amazonezit verboden norit) te mengen en daarmede de op motor, scooter, bromfiets of fiets? kant van de plankjes zit. In zolderbal ken en ander hout van mijn woning zie ik nog niets. Kunnen we deze die ren vernietigen en hoe? Beginnen ze ook straks aan het andere hout? Antwoord: Volwassen houtwormen verpoppen zich tot vlinders, die elders weer eitjes leggen. De uitkomende maden boren zich in en door het hout. Gevernist hout wordt minder snel aan getast dan onbehandeld hout. Heeft u houtworm in huis, dan moet u deze goed uitroeien, anders worden langza merhand meubels en balken aange tast. Goede bestrijdingsmiddelen kunt u krijgen bij de drogist. Vraag: Welke bedragen zijn aftrek baar voor belasting als het betreft: a. Een studerend kind, jonger dan 27 kamerbewoner buiten de •laats van de ouders dat geheel ten de ouders komt (bijv. stu- toetsen te bewerken. Zo nodig kunt verdunnen met aceton. Vraag: Wij hebben indertijd de ve randa dichtgemaakt en het gasstel uit keukentje daarheen verplaatst de ko kolenkast gezet. i door- de verandering van de penning ir lopende meters zijn er heren kijken, hoe het gesteld was met de gasstellen. Zij keurden het stuk met twee kranen af e.i zeiden, dat er in plaats van de slang naar het gasstel buis moest komen. Er moest Antwoord: Amazonezit op een fiets is toegestaan mits men het verkeer niet in gevaar brengt. Hierop bestaat echter een uitzondering ten aanzien van personen beneden de tien jaar die op met dc fiets worden medegenomen. Deze doelmatige en veilige zit plaats hebben met voldoende steun 'voor rug. handen en voeten, zodat kind op II december een amazonezit dus praktisch verbo- ken Jaar studeert, den is. Voor rijwielen met bulpmo- 'm tor (bromfietsen) u de amazonezit verboden, voor scooters en motorrij- ilifheidsslanr komen. Ik zei: Dat ia wielen niet, mits men het verkeer niet goed, doe hrl maar, maarzij zeiden, in^gevaar ^brengt. •st doen. Ik wilde die kos ten niet maken. Omdat zij die pen ningmeters weggehaald hebben I ten op<" vangen, zal worden afgesneden. Alles is goed in orde best h Vraag: Vijf Jaar geleden kocht lk tweede soort hout (nieuw) voor de vliering. Nu ontdekte ik. dat er in dit tjes uit en bij nader onderzoek ont dekte ik larven van 1H cm lengte en dikte. Zij vreten in hoofdz Antwoord: Deze zaak heeft niets te nog aan de bast, die aan de onder- Koste diekosten, kamerhuur, reiskosten gezinsbezoek, examengelden, enz.; b. bij koop van een huis (o.a. provisie, registratiekosten, kosten hypotheekak te, enz. enz.); c. bij verkoop van een huis; d. bij vrijwillige verhuizing (dus niet ter verbetering van positie)? Antwoord: Indien het kind ouder is dan 16 jaar geniet men in dit geval drievoudige kinderaftrek. indien het jn het betrok- jonger is dan 27 jaar. Is het kind slechts geduren de een deel van het jaar te uwen laa- te geweest en dit niet op 31 decem ber. dan vervalt het recht op kinder aftrek. maar dan kunt u de werkelij ke onderhoudskosten tot de buitenge wone lasten rekenen (tezamen met ziektekosten e.d. zie de toelichting op het aangiftebiljet). Voor die bui tengewone lasten is aftrek mogelijk, wanneer zij een zeker minimum te bo ven gaan en warneer men erom ver zoekt. De aan- en verkoopkosten van een huis zijn niet aftrekbaar. Niet af trekbaar zijn de kosten om deze komstenbron te verwerven. Wèl trekbaar echter zijn de kosten om opbrengst van het huis te verwerf zoals b.v. verzekering en onderho Bij vrijwillige verhuizing bestaat gi recht op aftrek van kosten. Zodra belastingaangifte wat ingewikkeld wo haalt men de kosten van een betroi bare en bona-fide belastingdeskund er altijd uit. Op het gemeente-archief te Lei( Is het boek Het Huis Wijngaerde 1 E. Gerdes ter inzage. Een lezer ge de volgende tekst van het gedicht ,d God geen haast heeft" enz. Zo 't God goed is, zo zij 't ons m Ons beste werk is stil zijn. Die naar en de Heer zijn twee, 1> moeten een van wil zijn Heeft God geen haast, heb ik g haast. Wanneer m' is op 't beneri Is dikwijls hulpe aldernaast. En ze naast is, schijnt ze 't verste. En schoon men nooit tot redd kwam, Nog waar een mug geen mei; Want of men 't U hier bem Nog blijft de weg ten hemel. Het is van D. R. —1627) Vraag: Omstreeks 1850-'60 wi wel eens gortwater of havergortwi als geneesmiddel gebruikt. Wat dat en hoe werd het klaargemaal Voor welke ziekted diende het? Antwoord: Onze medische mei werker deelt mede: Tegenwoordig 'co het wel voor dat zuigelingen, die darmstoornissen lijden, rijst- of gorta ter toegediend krijgen. Dit evenwel o sluitend wanneer de behandelende a: dit voorschrijft De rijst of gort wot dan in water gekookt Na enige tl wordt de massa gezeefd, zodat de lu reis er uit worden verwijderd. Het niet zeker of het door u genoem havereortwater een eeuw gele^n vo dezelfde stoornis werd gebruikt Campbuisen (1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2