FIMTO 'HI i LIGTVOET LIGTVOET voor je prima service GRAMMOFOONPLATEN BEDANKT nieuwe kleren in een nieuw huis TT TT 895- Vioolbouwer 3 1961 PERFECTIE EN VERFIJNING EN KENMERKEN 12e RADIOTENTOONSTELLING (Van onzer verslaggevers) I-JET GROTE nieuws op de 12e FI RATO zit meer in het „waar en hoe", dan in het „wat". Elk jaar op~ nieuw zoekt men naar een tendens, een „rode draad", steeds moeilijker wordt het deze te vinden behalve voor de pur sang technicus, die uiter aard op zijn gebied hier en daar on getwijfeld heel fijne rode draadjes te genkomt. Een jaar of vijf, zes, ge leden vormde de transistor het al'es- overheersende nieuwe element in de radiotechniek, drie jaar geleden dach ten we, dat het de komst van de ste- reofonische weergave van grammo foonplaten was en nu weten we. dat die alleen nog maar als een heel dun, roze stukje garen voortkruipt het land der electronica. In het „wat" hoeven we het nieuirs niet tc zoe ken. Wel in de opzet: de 12e FIRA- TO trekt in nieuwe feestkleren een nieuw huis binnen. Vele standhouders hebben vorig jaar. de laatste keer in de Ferdinand Bolstraat, nog hun oude standmateriaal gebruikt, om dit jaar in het nieuwe RAI-gebouw extra mooi voor de dag te kunnen komen. Men wil er iets bijzonders van ma ken in het nieuwe gebouw, er zijn zelfs stands van twee verdiepingen ontworpen en wat voor het grote pu bliek plezierig is: de ruimte in het nieuwe RAI-gebouw is voldoende om gedurende de hele FIRATO (1 t/m 8 september) geïnteresseerd publiek te kunnen toelaten. Vorige malen was de FIRATO op bepaalde tiiden alleen voor de handel geopend. Tenslotte is de FIRATO in de eerste plaats een vakbeurs. Kleiner, klein, kleinst Dit moet ook het uitgangspunt zijn voor een beoordeling. .Een vakbeurs is er niet om een massa te imponeren, maar om de handel de gelegenheid te geven, zich te oriënteren. En van deze hoek uit gezien is er natuurlijk op el ke FIRATO weer nieuws. En als we het daar in zo-ken. is er toch wel een „rode draad" te vinden, namelijk de tendens om te gaan verkleinen en te miniaturiseren. Dat verkleinen komt men tegen bij de televisie-apparaten. Erres bijvoorbeeld gaf ons een staaltje van de diepte der tv-toestellen sinds 1958. In dat jaar waren deze 52 cm diep, in 195» 43 cm. in 1960 30 cm en thans brengt men een tv-toestel uit, dat nog slechts een diepte heeft van 25 centimeter. Niemand zal hier ver heugder over zijn dan de klein behuis de. die vaak verzucht: ,,Ik wil ook wel zo'n ding maar waar zetten we het Het verkleinen en miniaturiseren ko men we ook tegen in de sector der draagbare toestellen. De stilte-liefheb ber kan ze verfoeien doorzetten doen ze zich toch. Er is geen ontko men aan en de FIRATO zal dit aanto nen. Méér ..portables" in méér uitvoe ringen. als kleine koffertjes, als hand tasjes en als sigarettendoosjes zo groot. Uiteraard speelt bij deze ontwikkeling de transistor een bijzonder grote rol. De draagbare ontvanger met buizen heeft afgedaan. En tegelijkertijd zien we een andere ontwikkeling, namelijk de komst van wat grotere transistorra- die niet in de eerste plaats be doeld zijn om mee de deur uit te ne men. Ze wordèn aangekondigd als .snoerloze toestellen voor thuis" en ze zullen waarschijnlijk in een specifieke behoefte voldoen. Namelijk daar, waar naast een televisie-ontvanger niet eens een compleet kamerradiotoe stel wil kopen wanneer het oude op is. Op de populariteit van het tweede toe stel voor slaap-, kinder- of werkkamer heeft uiteraard het feit, dat nog slechts Elke avond een show Vo< Fin zullen rstell.ii ivorden gegeven doo houder». De Commissie Collectieve Grammofoonplaten Campagne heeft deze primeur weggesleept. In haar stand van omstreeks 300 ma organi seren verschillende grammofoonpla- tenmaatschappijen shows, waaraan vele bekende Nederlandse artiesten meewerken, zoals Mieke Telkamp, Eddv Christiani, de Diamond Five, het Leids Studenteneabaret. het Lee- dv Trio, Nelly Wijsbek, The Four- Yo's en de Tama's. En elke avond zal Harry de Groot met een speciaal orkest acte de presence geven. Deze shows worden uitgevoerd op het grote podium, links van de grammofoon- platenstand, die vlak achter de hoofd ingang ligt. Rechts heeft men een huisje opgebouwd uit grammofoon- platenhoezen. Er is ook een expositie ia verbonden. Een deskundige jury zal uitmaken, welke hoes liet mooiste is en het publiek krijgt de gelegen heid zijn opinie aan die van de jury te toetsen. De bezoekers kunnen een stembiljet invullen en in de „regen ton" van het hoeshuis deponeren. Wiens opinie overeenkomt met die van de jury wint een prijs. een optisch filter, dat voor de beeldbuis is geplaatst. Hierdoor zou onder meer de optredende ver moeidheid bij langdurig lv-kljken worden opgeheven. Bovendien brengt SABA de zogenaamde „tolelupe". een apparaat, waarmee men het beeld kan vergroten met ongeveer een derde men bereikt hiermee dus een close-up-effect. Radio Elk jaar wordt gezegd: de radio valt niet meer te verbeteren, tech nisch is het laatste woord gezegd. Elk jaar zien de constructeurs toch weer kans. te perfetioneren. Vrijwel alle duurdere toestellen zijn nu wel uitge voerd met stereo-mogelijkheden, al is stereo-uit-één-kastje niet hetzelfde als uit twee uiteen geplaatste luidsprekers. Wat de vormgeving betreft is het vlak ke. lage model nog steeds favoriet en heeft de Zweedse raeubelstijl invloed op de ontwerpen. Er wordt veel teak hout toegepast. De portable is steeds meer in trek, ook in zijn grotere uitvoeringen als toestel voor thuis. Veel van de grotere portables hebben aansluitingsmogelijkheid voor een extra luidspreker, waardoor de kwaliteit van een normaal toestel wordt verkregen. Een categorie apart is de draagbare auto-ontvanger, waarvoor steeds meer belangstelling blijkt te bestaan. Buiten de auto werken deze toestellen op bat- lerijcn, in de auto op de accu, terwijl dan bovendien simpel door het toe stelletje in een slede te schuiven een buitenantenne en een grotere luid spreker worden bijgeschakeld. En de rest... waardoor de beeldlijnen geheel vervagen, zonder dat de beeld- scherpte wordt aangetast. Het Is :ht. Onderzoek gelast aan de tropische school Deventer (Van onze parlementsredactle) Nadat de directeur van de Rijks Ho gere School voor Tropische Landbouw in Deventer dr. ir. N. H. van Herpen in zijn schoolgebouw een omroepinstallatie heeft laten aanleggen, waardoor het mogelijk is. ook ongemerkt gesprekken af te luisteren, is ernstige wrijving ont staan tussen de directeur enerzijds en zijn personeel anderzijds. Ook de 220 leerlingen die de school telt, hebben te lijden onder de sfeer. Om naar de ware toedracht van de wrijving een onderzoek in te stellen, heeft minister Marijnen een commissie benoemd, die reeds vandaag op het stad huis van Deventer met haar werkzaam heden is begonnen. Voorzitter ^ervan is de Wagcningsc hoogleraar prof. M. Polak, leden zijn het Tweede-Kamer lid de heer C Kleijwegt en drs. R. Zijl stra. secretaris van de Chr. Boeren- en Tuindersbond. Mr- A. D. Pfeiffer, hoofd van de afdeling juridische zaken van het ministerie van landbouw is secretaris. De commissie zal alle betrokkenen ver- maar na aankoop thuis zal merken, de steeds voortschrijdende verfijning de televisie-ontwerpen. Nieuwe scha- Erres brengt op de FIRATO een snoerloos tafeltoestelletje uit voor drie golfbereiken, dat over al in huis kan worden gebruikt, dat mee op reis of op de boot kan en dat bovendien uitermate geschikt is voor plaatsen, waar geen electriciteit voorhanden is. voor één radio per huis luisterbijdrage betaald behoeft te worden, een gunsti ge invloed gehad. Het miniaturiseren in de ware zin zal men vooral in de zogenaamde ..stille zaal" (de Oosthal in het nieuwe RAI-gebouw) kunnen zien. Nauwelijks zichtbaar er zal wel een loep te pas moeten komen maar interessant is daar ongetwijfeld geleider), die kleiner is dan het oog van een naald. Zelfs als hiermee stopnaald bedoeld wordt, dan nog En verder zijn er dan de grammo foons (de afspeelapparatuur) waarvan alleen maar is te zeggen, dat hier een nauwelijks te verhogen perfectie is be reikt, maar dat kwaliteit toch wel hand-in-hand gaat met de prijs. Of met andere woorden: werkelijk goede af speelapparatuur kan niet goedkoop zijn. De bandrecorder concurreert heftig met de grammofoon al maken de gram- mofoonplatenmensen zich over die band recorder toch niet de grote zorgen, die men zou kunnen verwachten. En een belangrijke zijlijn van de recorder is het dicteerapparaat. vaak tevens zoda nig uitgevoerd, dat het inkomende tele foongesprekken kan opnemen. Een uit komst voor de vrije zaterdag.... Hiermee ts het gebied van de leek enigszins verkend voor de radio amateur en de technicus is er natuur lijk veel en veel meer te zien, onder meer in de .jtille" zaal en bovendien kan .men in vele stands demonstraties van de apparatuur zien en horen. En dan mogen we wel in het begin ge zegd hebben: in het „wat" zit het nieuws niet dat betekent niet, dat er op de 12e FIRATO niet bijzonder veel moois en interessants te beleven valt, dat is elk jaar weer gebleken, ook in de jaren zonder primeurs. Dat bedankje doel ons roed. eerlek Is oerltyk Uw tevredenheid Is bet grootste compliment dal ons kent maken. Maar hem, n hóeft ons niet te bedanken. Het spreekt ranselt, dat w(J ons In spannen om i prima service te geven, daar hebt Immers het volste recht op! LIGTVOET laat i|)n klanten nooit In de steek. Zty, die b|J ons kochten, weten dat nlt ervaring. Wilt n klesen nlt een grote collectief Wilt n deskundige voorllohttngf Wilt n uitvoerige demonstratie*? WUt u oen PHILIPS TELEVISIETOESTEL? Wilt u uw radio of telovlslo Inrollen? WUt n op gesnakkeltlke wtJse betalen? Een briefje of telefoontje naar LIGTVOET Is al voldoende om ome servlce-sfdellng te mobill- 110--beeldbuis GANGETJE 12 - TEL. 23005 volsntooiatlsrh dergelijke vergaande miniaturise- alleen een technische pr de eerste ordé, doch ook ring niet tie groot belang in de verdere toepassingen van de electronica. Men zal er geminiaturiseerde complete cuits vinden, ingegoten in plastic alle mogelijke andere pietepeuterig kleine schakelingen, die in rekenma chines e.d. kunnen worden toegepast. Televisie Hij" deelde mee', dat hij bij zijn intrede san de school een chaos aantrof en bij het scheppen van orde van een aantal i^gen "maken"'de 'bediening steeds leraren verzet ondervond. Omdat de, eenvQudjger en daarmee betrouwbaar- school werd ui.gebreid, was hetaan- d jj wordt in hei werk gesteld brengen van een omroepinstallatie nodig om'de stabiliteit van het beeld te groten. De 43-cm beeldbuis is var 1 toneel verdwenen en vervangen door de vlakke 48-centimeter-buis. Vooral in het ..vlakke" zit de winst: minder vertekening voor hen, die niet recht voor hun toestel zitten In de meeste toestellen is óf een UHF-gedeelte (2e programma!) reeds ingebouwd, of zijn voorzieningen getroffen om die inbouw zo snel en goedkoop mogelijk te maken als het 2e net er komt. Bij de dure toestellen vindt men nog allerlei ver fijningen, o.a. een fotocel, die de hel derheid van het beeld automatisch re gelt ten opzichte van de kamerverlich- microfoons en luidsprekers te van lampjes, öïe gaan branden, als de afluisterapparatuur is ingeschakeld. Sen der belangrijkste nieuwtjes op de 12e FIRATO is ongetwij feld SABAVISION. het filter van SABA, dat de beeldlijnen van het televisiebeeld langs op tische weg doet 'vervagen. Het filter is aangebracht tussen beeldbuis en beschermende ruit daarvóór. ^Bijzonder interessant Is een ont wikkeling bij SABA. die een filter in zijn toestellen heeft aangebracht, ingewikkelde handel in steeds belangrijker produkt MOEILIJKE MARKT MET STEEDS WEER VERSCHUIVINGEN (Van een onzer verslaggevers) In 1960 voerde Nederland voor een waarde van ruim tien miljoen gulden grammofoonplaten in. De totale omzet van grammofoonpla- Nederland wordt geschat op 50 miljoen gulden per jaar. Naar schatting zijn er tegen de één mil joen grammofoons of radio-gram mofooncombinaties in gebruik. Het zijn bepaald geen kinderachtige getallen. Men kan alleen uit deze summiere cijfers al concluderen dat de grammofoonplaat m het Nederlandse gezin een bijzonder belangrijke plaats is gaan innemen. Twee revoluties In de tijd van de 78-toerenplaat ..n van de periode van Pathéfoon-met- wasrol niet eens te spreken was dc plaat beslist geen onbelangrijk produkt de ogen van de handel toch r dan een aardig artikel' n produkt, dat met alle midde- de moderne reclame, in een keiharde concurrentiestrijd tussen dc belangengroepen, met steeds meer ver ve en fantasie wordt gepousseerd. Een produkt met een markt voor alle be- volkings- en alle leeftijdsgroepen, waar bij de teen-agers als publiek al een even belangrijke rol zijn gaan spelen als in bijvoorbeeld de mode-industrie. Twee grote revoluties heeft de gram mofoonplaat doorgemaakt. Eerst, in de dertiger jaren, de overgang van akoes tische naar elektrische opname en weer gave. daarna de komst van de lang speelplaat omstreeks 1948. Die lang speelplaat betekende vooral voor dt echte muziekliefhebber een enorme vooruitgang: grote stukken op één >laat. aanzienlijk betere weergave, veel deinere kans op beschadiging. In het populaire genre kon de 78-toerenplaat zich nog een kleine tien jaar handha ven, maar 3'4 tot 4 jaar geleden kwam daaf zeer abrupt een einde aan. De 78-toerenplaat zal men in de Nederland- winkels nauwelijks meer vinden. HIJ s in een half jaar vergeten. Alleen jr achtergebleven gebieden, de ont wikkelingslanden in Afrika, wordt hij nog geproduceerd. Een derde revolutie leek drie jaar geleden op komst met de stereofonische wefcrgave. Het is een heel langzame evolutie gebleken, waar men eigenlijk niet goed raad mee weet en waarvan, met een man uit het vak te spre- .de verdere ontwikkeling net zo speculatief is als een reis naar dc maan". Er zijn in de grammofoonpla tenindustrie bepaald interessanter evo luties te signaleren, dan nu juiat de stereofonie. Die industrie op zichzelf is ln zijn onderlinge verhoudingen uitermate in gewikkeld. de merken vertellen lang niet altijd de herkomst het zijn de bel an ge neroepet georiënteerde E.M.I. (Electrical and Mechanical Industries Ltd.), de D.G.G. 'Deutsche Grammofon Gesellschaft) en DEC-CA. Waar het publiek voornamelijk mee te maken heeft zijn de „la bels", de plaatmerken en wie in deze materie onderduikt loopt het risico, nooit meer boven tc komen! Dezelfde „label" kan namelijk In twee verschillende landen In handen zijn van twee verschillende belan gengroepen en omgekeerd kan een zelfde werk, in eenzelfde uitvoering heel goed onder verschillende labels worden uitgebracht. Het Ir een boei ende materie, waarover de Insiders niet zo heel veel zeggen. Het Is een stuk commercie. Zakelijk idealisme99 En dat geldt dan eveneens voor dc wijze, waarop men zich een stuk markt verovert en waarop men die markt .bespeelt" Geen grammofoonplaten- man zal ooit beweren, dat hij niet com mercieel is ingesteld. Maar wel zal hij zeggen, dat een deel van zijn werk ge dekt wordt door ..idealisme". Immers, in de serieuze muzsek gaan artistiek idealisme en zakelijk belang hand in hand. Die markt op zichzelf is boeiend genoeg en zeker voortdurend evolu erend. Zij ls te verdelen in de twee hoofdgroepen ..klassiek" en „populair" een indeling, die eigenlijk kant noch wal raakt. Want de musicoloog ver staat onder klassiek heel wat anders. Maar goed: ..klassiek" loopt van mid deleeuwen tot Milhaud en Menotti. En „populair" dekt vrijwel alles wat ni „klassiek" is, van marsen tot super-i tellectualistische cool-jazz, van walsen- koning Strauss tot Elvis Presley, var achtergrondmuziekjes tot musicals var topklasse. En nog heel veel meer: hel literaire chanson, het „levenslied", het bioscooporgel enz. enz. Over „klassiek" kun je bij de gram- mofoonplatenmensen nog wel wat tc weten komen in een gesprek van enke le uren begin je een gesprek over populair, trek er dan "en lang week end voor uit. Wij hadden zo'n gesprek een van een paar uur met dc mensen van een der grootste impor teurs en producenten in Nederland, de Bovema in Heemstede, die enkele zeei oude en bekende merken o.a. het al tellen De dr.r één kant leroudste „met het hondje" uitbrengt. 1 art werken naar kunstenaars Dc grammofoonplatenhandel is „niet ontevreden". Als een zakenman dit zegt. kan de leek het vertalen in: „Het gaat best". De omzet in de duurdere klas sieke platen blijft constant, hetgeen ten opzichte van andere landen een vooruit gang betekent. Maar er is wel een ver schuiving merkbaar Een paar jaar ge leden kocht de kleine groep serieuze muziekliefhebber' werken. Nu koopt hii kunstenaars. Men koopt Callas, of Klompcrer of Oistrakh. En omdat de werkelijk grote kunstenaars uitsluitend bereid zijn met alleen de allerbeste or kesten en ensembles op te treden, koopt dan tevens een goed werk. Een groter en steeds groeiend publiek koopt werken en spreekt de laatste tijd tljn voorkeur uit voor één werk Dat bete kent een toenemende pooulariteit van de 25 cm 33-toerentalplaat. waarop dus kanten staat, wat vroege-- op 30-cm plaat stond „koppel-verkoop" op 30-cm-platen. Deze verschuiving gaat enigszins ten koste van de 45-toeren-EP, doch dit wordt dan weer gecompenseerd door de 45-toeren single-play-plaatjes. waarop men korte populair-klassieke werken overbrengt. Er is een steeds groeiende belangstel ling voor dit genre, dat toch ook tot de klassieke muziek gerekend moet wor den. Voorbeelden: het onsterfelijk Non nenkoor, Ave Vcrum van Mozart, Lie- bestraum van Liszt, het Warszaw Con certo (klassiek?). Nu kan men wel zeg gen, dat deze keuze getuigt van een zekere muzikale gemakzucht, maar de basis voor goede muziek wordt toch ge legd. Er is verder een enorme hausse In opera, ondanks het feit. dat men een grote groep van het operapubliek heeft verloren, namelijk de Amsterdamse Jo den en de bewoners van de Jordaan. die een stuk van hun eigen karakter beginnen te verliezen. Vooral de Itali aanse opera is favoriet, maar Mozart is toch ook zeer gevraagd schrijft dit toe aan de festivals in het moderne genre is een oratorisch werk als Jeanne d'Arc au Bücher vai Honegger zonder meer een „bestseller' De grote groei, na de na-oorlogse ir zinking is vooral ook te danken a a het feit, dat de echte muziekliefhebber uit zijn ivoren toren is gestapt en de opera niet meer als minderwaardig be schouwt. Enorm groot is sinds enkele Jaren ook onder de platenkopers maar ook bij het concertpubliek de belangstel ling voor dc oude Italiaanse meesters als Vivaldi. Na de oorlog was men van romantiek, er werd gezocht naar meer abstracte muziekvormen, zij het. dat deze nu weer van lieverlede roman tisch gespeeld worden. En verder neemt de vraag naar de echte kamermuziek snel toe. Twee oorzaken zijn hiervoor aan te wijzen: ten eerste, dat diezelfde kamermuziek steeds minder beoefend wordt, maar dat men haar toch niet wil missen en ten tweede, dat men ont dekt heeft, dat bij de moderne geluids weergave de kamermuziek ook het meest geschikt Is voor de kamer ker voor die van de kleine woning. Smartlappen99 i weckend Heemstede populaire platen gepraat. Toen bleek bijvoorbeeld, dat commerclëel J [esproken dc vraag naar de moderne azz gering is. Dat lijkt in tegenspraak met de grote belangstelling, die veel jonge mensen, studenten bijvoorbeeld, voor jazz hebben. Mensen dus, die de moderne jazz beschouwen als om naar te luisteren, niet om op tc dansen. De ze categoric platenliefhebbers is aller minst kapitaalkrachtig: ze lenen dc pla ten van elkaar, ze kopen nle» veel. Maar hoe dan verklaard, dat er zulke enorm» omzetten gemaakt worden, ook door jongelui. In net populaire genre, in de echte tecn-agermuziek? Kijk. zegt men, een Connie, de Blue Diamonds. Elvis Presley worden gekocht door een groep jongelui, die al verdienen en bo vendien staan ze allemaal op de 45-sin- gle-plaatjes. Maar de echte jazz-liefheb- bers studeren meestal nog en hebben veel minder geld. Over die teen-agermarkt Is veel te zeggen Laet bijvoorbeeld het woord smaakbederf gerust vallen. Men wordt er nie' kwaad om. „Natuurlijk, er is veel bij. wat we zelf niet mooi vinden We proberen allemaal het beste te brengen en daar is wel eens iets on Tussen buiien, versterker», anten ne», transistoren en gedrukte bedra dingen kan men op de FIRATO ren •tand aantreffen, waar de tijd beeft •tilgeMaan. Dat i» dan de vinnlbnu- werswerkplaats, die F.rre» heeft in gericht in oude stijl en waar een echte xioolbouwer zijn oude, maar nog altijd onveranderd gebleven am bacht zal demonstreren. De firma wil hiermee aantonen, dat \rrfijndc speriali-ntic en dc individuele am bachtelijke aandacht voor het pro dukt ook in deze tijd nog opgeld doen. liet is natuurlijk een kwestie van reclame, maar ongetwijfeld zal bet interessant zijn, die vioolbouwer de grote omzet in deze populaire din gen maakt het ons ook mogelijk nu en dan in de sector van de serieuze mu ziek iets te doen. waar we van te vo ren van weten, dat er geld bij moet. Wit beschouwen dat dan als een artis tieke daad, die goodwill oplevert, maar geen cent opbrengt". Typisch voorbeeld In een ander merk dan dat van onze gastheren is de moderne muziekserie van Phi lips met werken van Schónberg en andere modernen. Waar men zelf bepaald bezwaar tegen heeft, zijn de „smartlappen", zoals die In vak jargon heten, het allersentimenteel ste, maar tevens allergrofste levens lied: Maar zolang we van die pla ten nog duizenden omzetten..." Haagse hi-fi De oude rotten in dit vak kennen ook hun publiek. Zij weten bijvoorbeeld, dat de echte muziekliefhebber een gevari eerde discotheek heeft. Hij zal r Beethoven Vivaldi hebben, maar misschien cool-jazz of liedjes van Ella Fitzgerald. Juist de echte, niet gebor neerde muziekminnaar is veelzijdig en slaat open voor lichtere genres, mits ze maar verantwoord gebracht worden. En dan zijn er de fanatici, die alle uitvoe ringen van een stuk willen hebben. Het meest extreme voorbeeld is wel dat van de man, die 172 verschillende uit voeringen bezit van de Sterren-Aria uit Toaca. ders gericht, bij de HM J ue fanatici, die alleen nog maar op geluidskwaliteit letten en geen oor hebben voor de muziek zelf. De men sen, die nooit tevreden zijn, die htfti kamer helemaal om hun apparatuur heen bouwen en elke keer weer iets nieuws verzinnen. Die heb je overal, maar een verrassend aspect is. dat men ze het meest in... Den Haag tegen komt Snobisme" De „rest van Neder land" mag het beamen of tegenspre ken. En in datzelfde Den Haag is ook de belangstelling voor de s'ereofonische grammofoonplaat het grootst. Maar Den aag is toch weer net niet groot ge noeg om van stereo een revolutie te Waarom dc stereo zo langzaam evo lueert? In de eerste plaats is niet alles wat onder dc naam stereo gebracht wordt aan platen, ook die naam waard. En ten tweede is een werkelijk goede apparatuur erg kostbaar. Er is wel eens gedacht, dat de veel groter natuur lijkheid eventuele fouten zou verdoeze len. zodat men met wat eenvoudiger apparatuur uit kon komen. Daar kwam stallatie in huis moet halen. Dan ls men gauw een kleine duizend gulden kwijt. En bovendien: onze moderne hui zen zijn er niet geschikt voor. Wil men de muziek in stereo goed tot zijn recht laten komen, dan doet men beter in een vrijstaande villa te gaan wonen. Op de „Firato" zal men waar schijnlijk niet veel revolutionairs meer tegenkomen op platengebied en op grammofoongebied. Maar men verwaarloze de plaat en alles wat daar bij komt, vooral niet: ge middeld geeft de Nederlander vier gulden per jaar uit aan grammo foonplaten. En de grammofoonbe- zitter gemiddeld vyftig gulden. Niet meer iets om te bagatellise ren. De Zweedse minister-president, Tage Erlander, heeft gezegd dat Zweden zijn neutraliteit niet voor een economische politiek zal opgeven en daarom geen lid kan worden van do Europese gemeen schappelijke markt. Hij voegde er echter aan toe dat Zweden een levendige be langstelling heeft voor economische sa menwerking. Dit is dan ern van de opvolgers van de koffergrammofonn van onze ouders: een volledig met transistors uitgeruste koffercom binatie van Philips. Dc motor loopt op batterijen. grootste belangengroepen zijn de Brits! Men voelt niet zoveel meer voor de der de maat bij. Maar vergeet u niot: m

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 9