Uw probleem is het onze
Niemand weet waar
Yossele is...
KRONIEK
■mii
Oecumenisch congres over
toestand in Zuid-Amerika
Een ivoord voor vandaag
Hongaarse predikant in
Waver veen begraven
ANDERZIJDS
HERVORMD-GEREFORMEERD
In het Centraal Weekblad"
heeft prof. De Gaay Fortman
een voorstel van prof. Lekkerker-
ker doorgegeven om aan de V.U.
twee kerkelijke hoogleraren na
mens de Hervormde Kerk te be
noemen. Dit zou betekenen, dat
alle gereformeerde theologische
studenten ook in eontaet zouden
komen met de Hervormde Kerk
en dat er plaats zou zijn voor een
gereformeerde om predikant te
worden in de Hervormde Kerk.
Naar aanleiding van dit voorstel
heeft de conferentie van Woud-
schoten prof. Lekker kerker ver
zocht een concept-schrijven op te
stellen dat door het comité na
mens Woudschotenaan de di
recteur van de V.U. zou kunnen
worden verzonden, waarin wordt
gevraagd dit voorstel te verwe
zenlijken. Naar aanleiding hier
van schrijft prof. dr. R. Schip
pers in .JBeUjien en Beleven" on
der meer het volgende:
Het gerei ls. dat de Nederlandse
Hervormde Kerk de theologische
opleiding aan de Vrije Universiteit
niet erkent. Dat is een oud zeer.
Het dateert al van 1880. dus van de
oprichting van de Vrije Universi
teit En ook na de Invoering van
een nieuwe kerkorde heeft de Her-
zoveel woorden staat in artikel 1
van de Ordinantie voor de oplei
ding en vorming van de dienaar
des Woords:
..De opleiding van de dienaar des
Woordj geschiedt aan de theo
logische faculteit van de daarvoor
door de generale synode aangewe
zen universiteiten in Nederland."
In feite zijn daarvoor aangewe-
ten de theologische faculteiten van
de drie rijksuniversiteiten (Lelden.
Utrecht. Groningen) en die van de
Semeente-universltelt van Amster-
am. In artikel 3. sub 8 van de
genoemde Ordinantie la dat trou
wens ook te lezen. Daar wordt ge
sproken over „een rijks* of ge
meentelijke hoogleraar", die door
de hervormde synode kan worden
belast met een stuk van de taak
der kerkelijke hoogleraren. Met
hoogleraren van een nlet-openbare
universiteit ia niet gerekend.
bepaald niet moeten opwinden. Het
ataat aan een kerk vrij haar eigen
bepalingen te hebben voor de op
leiding van haar predikanten. Onze
kerken hebben soortgelijke bepalin-
Sen als de Hervormde Kerk. Wij
ebben een eigen opleiding der
kerk In Kampen en erkennen die
van de theologische faculteit aan
de Vrije Universiteit. En daarmee
is ook voor ons de zaak thans uit.
Bovendien is de tegenwoordige
itand van zaken in de Hervormde
Kerk heel begrijpelijk als resultaat
van een historische ontwikkeling.
In 1880 moge het onbevredigend
zijn geweest dat dc Hervormde
Kerk de theologische faculteit niet
wilde „erkennen", terwijl toen de
katheders in deze faculteit bezet
werden door hervormde hooglera
ren (het was nog vóór de dolean
tie en Kuyper. Rutgers en Hoede-
maker. om de drie groten van toen
te noemen, waren toen alle drie
nog hervormd), na de doleantie
ontstond de toestand dat de theolo
gische faculteit van de Vrije Univer
siteit een verband kreeg met de
Gereformeerde Kerken. Daardoor
werd gegarandeerd dat uitsluitend
gereformeerde hoogleraren aan de-
xacultelt zouden worden benoemo
en dat de candidaten van de Vrije
Universiteit toegang kregen tot de
kerkelijke examens In de Gerefor
meerde Kerken. Dat bij deze huidi
ge stand van zaken de theologische
1"\AAR komt nog iets bij. De op-
stelling en indeling van de vak
ken voor het candidaatsexamen aan
de theologische faculteiten der
openbare universiteiten ls zodanig,
dat er een noodzakelijke aanvulling
op moet worden gegeven om haar
Eeschikt te doen zijn voor de op-
tiding tot predikant, in welke kerk
dan ook. Vandaar dat de luthersen'
en de doopsgezinden naast en in
nauw verband met haar de op
leiding van de theologische faculteit
der gemeente-universiteit van Am
sterdam nog een seminarie heb
ben. dat ongeveer hetzelfde gezegd
kan worden omtrent een remon
strants seminarie in Leiden en dat
aan Iedere theologische faculteit
van een openbare universiteit in
Nederland twee hoogleraren van
wege de Hervormde Kerk, twee
kerkelijke hoogleraren, zijn ver
bonden. Deze worden door de her
vormde synode benoemd, terwijl hun
salaris door het rijk (Leiden,
Utrecht, Groningen) of door de ge
meente (Amsterdam; thans met
rijkssubsidie) wordt betaald. Deze
kerkelijke hoogleraren doceren bij
belse theologie, dogmatiek, christe
lijke ethiek, wezen en geschiedenis
van het apostolaat, practische theo
logie. geschiedenis van de Neder
landse Hervormde Kerk en haar
belijdenis, kerkrecht, d.w.z. die
vakken waarvan de synode meent
dat r- - -
TVT zijn de feiten. Ze hebben na-
tuurlijk allerlei consequenties.
Bijvoorbeeld deze, dat een her
vormde iongeman ven gereformeer
de belijdenis, dia predikant in zijn
kerk wil worden, wel eens begint
aan de Vrije Universiteit theologie
te studeren, maar dan al spoedig
merkt dat dit hem op den duur
in een slop voert, zodat hij er dan
toch maar mee ophoudt en naar
openbare universiteit gaat. Of
erde
dat een gereformeerde jonge-
die predikant wil worden in
deze. dat
zijn studententijd
len hervormd te worden en dan
ontdekt, dat hij wanneer dit gevoe
len zich doorzet, beter de Vrije
Universiteit kan verlaten, want hij
moet bij wijze van spreken
van de Hervormde Kerk naar een
openbare universiteit. Maar een
nog veel belangrijker consequentie
is deze, dat de gereformeerde the
ologie, zoals ze aan de Vrije Uni
versiteit wordt beoefend, op de pre
dikanten van de Hervormde Kerk
niet die Invloed kan krijgen die de
theologie op hen heeft, zoals zij
wordt beoefend aan de openbare
universiteiten ln Nederland. En dat
ls een reden van het ontstaan van
een toestand, dia wel eens het te
genovergestelde van „eenhaid" ver-
rr/ELNU, by deze stand van zaken
moet men het voorstel van
f'rof. De Gaay Fortman nog eens
ezen. Het is een van de drie voor
stellen. die hij deed in verband met
de vraag, wat er nu reeds prac-
tisch en concreet kan gebeuren
terwille van de eenheid tussen
hervormden en gereformeerden.
Het begint met de woorden: „Laat
de hervormde kerk de theologi
sche opleiding aan de Vrije Uni
versiteit erkennen....". Prof De
Gaay Fortman wil dus dat in dit
opzicht een gtap gedaan wordt
door de hervormde synode. Het
doen van deze stap is haar kerkor-
delijk mogelijk. Ze moet dan, vol
gens artikel 1 van de betreffende
Ordinantie, ook de theologische fa
culteit van da Vrije Universiteit
aanwijzen als opleidingsinstituut
Er moeten dan nl. twee hervorm
de kerkelijke hoogleraren komen
aan de Vrije Universiteit. Daar
heeft de Hervormde Kerk niet al
léén over te zeggen. Ook de Vrije
Universiteit ls daarbij in geding.
Vandaar het vervolg van het voor-
Stel van prof. De Gaay Fortman:
„..en daartoe aan directeuren dier
Universiteit verzoeken toegelaten te
worden tot het benoemen van hoog
leraren vanwege de hervormde
kerk".
TK heb het gevoel dat in het voor-
1 stel De Gaay Fortman niet
voldoende met het noodzakelijke
vice-versa in het hervormd-gerefor-
meerde verkeer rekent Indien zou
gebeuren wat hij wil, krijgen we
één-richtlngsverkeer. nl. theologen
van de Vrije Universiteit (her-
vorqpde theologische studenten,
eventueel van huls uit gerefor
meerde theologische studenten
die hervormd worden) naar de
Hervormde Kerk. Als ..tegenpres
tatie" zou moeten worden overwo-
Jen het openen van de mogelijk-
eid. dat ia
die in Nederland
eit the-
laten worden tot"de"kër'k#iljke°exa-
mens in de Gereformeerde Ker
ken. uit de aard van de zaak met
een aanvulling zoals deze voor de
Hervormde Kerk wordt verzorgd
door haar kerkelijke hoogleraren.
Tragische onderontwikkeling' j Beroepingswerk
„De tragische toestand van so
ciale en culturele onderontwikke
ling" in Zuid-Amerika en de ma
nier waarop hierin verandering
kan worden gebracht, is het onder
werp van een serie verstrekkende
rapporten over de sociale, econo
mische en politieke vraagstukken
van Zuid-Amerika. Deze rappor
ten zijn het resultaat van bespre
kingen over kerk en maatschappij
die zyn gehouden door de Fede
raties van Kerken in Argentinië,
Brazilië en Uruguay, in samen
werking met de Wereldraad van
Kerken.
Vijftig personen, waaronder 42 afge
vaardigden en acht waarnemers, af
komstig uit veertien Zuidafrikaanse
landen, woonden de conferentie bij, die
eind juli werd gehouden in de buurt van
Lima. De Wereldraad werd vertegen
woordigd door ds. Paul Abrecht. secre
taris van de afdeling kerk en maatsehap-
Êij. De voorzitter was prof. Miguez
onlno, het hoofd van de Theologische
Universiteit van Buenos Aires.
De verklaringen van de conferentie,
die waren opgesteld door drie werkgroe
pen, werden in
aangenomen en
fidele rapporten,
In verband met <ïe Zuidamerlkaan-
se sociaal-culturele problemen, wijst
de conferentie in haar rapporten op
stand die niet alleen is toe te schrij
ven aan het ontbreken van bestaans
mogelijkheden en een foutief regerings
beleid, maar die ook het gevolg is van
het leenstelsel uit de koloniale perio-
de, dat wordt gehandhaafd door oli
garchische minderheidsgroepen. Een
toestand tevens, die wordt verergerd
door bepaalde krachten die va
ten komen. De omstandigheden
in de Inheemse bevolking in sommige
landen verkeert noemt de commissie
„een halve slavernij". De status van
de grote massa die in de steder, woont
wordt steeds slechter, terwijl de plat-
De conferentie spoort de kerken
de steden en op het platteland aan, een
ernstige studie van de toestand te ma
ken. De kerken moeten zoeken naai
wegen om de inheemse bevolking een
behoorlijk bestaan te geven en het werk
op het platteland lonend te maken.
In het rapport over de economie
wordt over de toestanden in de steden
gezegd, dat deze slechter zijn geworden
door de grote economische veranderin
gen die hier hebben plaats gevonden
door de Industrialisatie en de verstede
lijking der bevolking. De grote massa
ln de stad wordt gevormd door anal-
phabeten die de vakbekwaamheid mis
soort vergeten proletariaat.
In het rapport over de landverbete-
rlng wordt gezegd dat Iedere aandrang
tot verbetering doodloopt op de onkun
de van bet gouvernement en de onwil
van de leidinggevende klasse om de
nodige veranderingen ln te voeren.
Hierdoor neemt het gevaar van een
vulkanische uitbarsting toe.
Middel
De kerk heeft altijd gezegd dat het
economisch systeem niet moet worden1
beschouwd als een doel op zich, aldus
het rapport, maar wel als een middel
waarmee men een rechtvaardige en
verantwoorde samenleving kan krijgen.
Dit betekent dat we op het ogenblik in
Zuid-Amerika een economisch systeem
nodig hebben, dat evenwicht zal
vooruitgang. De kerk
streven hiernaar te zien als een onder
deel van haar christen-taak ten opzichte
van de mensheid.
ke gevaren in Zuid
dictatuur en het mili
tarisme. De meeste Zuidamerikaanse I
regimes worden gekenmerkt door een
voortdurende corruptie. De nationalisti
sche beweging is vandaag aan de dag
de basis van de strijd voor de economi-l
sche vrijheid van Zuid-Amerika. Het|
economisch imperialisme heeft in dit De raad van de „International
werelddcelhet streven naar wUedige on- FeUowship Reconciliation", welke
affisss.-'ssf'jisssiajs - sts
U echter Amerikaans, er 1. een nog K,rk 'n.Vr<^ V*°
veel gevaarlijker, nl. het Russische H' augustus te Le Chambonaur-
Ala het waar is dat dit imperialismeMarne bijeen geweest.
regeringen heeft verknoeid. J
NED. HERV. KERK
Beroepen te Noordbroek itoez.): C. v. I
Gelder, kand. te Amsterdam.
Aangenomen naar Den Haag. wijkgem.
32: P, Holst te Rotterdam-Charlois.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen de benoeming tot leraar
godsdienstond. a.h. Chr. Lyceum Popu-
lierstr. te 's Gravenhage: C. L. Ruben, I
luchtmachtpred. op de vliegbasis Eindho- i
GEREFORMEERDE KERKEN (VrUg.)
Bedankt voor Hoogvliet: H. van Om* j
men te Loosdrecht.
I.C.V. over situatie
van Berlijn
komt dat doordat onze gouvernemen
ten hier vatbaar voor waren. Wij mo
rn daarom de oplossing van het pro-
eem niet geheel aan een kant zoeken."
In de slotzitting sprak de conferen
tie af dat ze haar werk voort zal zet
ten in een Latijnsamerikaanse com
missie voor kerk en maatschappij, die
zal worden gevormd onder leiding
van de studiecommissies van de Kerk-
federaties in Argentinië, Brazilië, Uru
guay en Mexico.
Verder werd er voorgesteld dat deze
commissie binnen twee jaar een twee
de Latijnsamerikaanse conferentie over
kerk en maatschappij zal organiseren.
De commissie zal zorgen dat er in 1962,
samen met het Noordamerikaanse co
mité voor samenwerking in Zuid-Ame
rika. een bespreking zal worden ge
voerd om een beter inzicht te krijgen
In de aard van de crisis en om elkaar
te helpen in deze situatie een werkelijk
christelijke houding aan te nemen.
Benoemd tot onderwijzer aan de Chr.
School te Abbenes: J. Willemsen te Lei
den: aan de L.V.O. school te Hoogland'.
G. A. H. de Groot te Heerlen: aan de
Eben Haëzer-school te Jaarsveld; L. J
Onder leiding van de Neder
lander Piet Verhoef uit Drie
bergen ij» in de stad Exeter in
de Engelse provincie Devon, het
werk begonnen aan de nieuwe
baptistenkerk, dat gedaan wordt
in het kader van het werkkam
penprogramma van de Wereld
raad. van Kerken. Op de foto
van links naar rechtsPiet Ver
hoef, hervormd, Marleen AU
Cohen uit Utrecht, remonstrant
met Joodse achtergrond, Gunther
Krametter uit Oostenrijk, rooms-
katholiek en Fernando Coidan
uit Athene, Grieks-orthodox.
Tijdens de bijeenkomst is, aldus het
Hervormde Persbureau, de internatio
nale situatie een uitvoerig punt van
discussie geweest. Ten aanzien van Ber
lijn werden enkele mogelijkheden tot
vruchtbare onderhandelingen naar vo
ren gebracht.
Tot deze mogelijkheden behoort vol
gens de raad onder meer het gehele ge
bied van Berlijn op te nemen ln een
vrije stad. die internationaal wordt ge-
garandeerd en onder internationaal toe
zicht gesteld wordt; de spoedige erken
ning door het Westen van de Duitse
Democratische Republiek en van de
Oder-Neisse-Linie als de Duitse oost
grens; gelijktijdige ontwapening van zo
wel West- als Oost-Duitsland, beginnen
de met een gemeenschappelijke afwij
zing van alle atoom- en andere massa
le vernietigingswapenen en het sluiten
van een vredesverdrag tussen de Duit
se federatie en de landen, die in oorlog
geweest zijn met het nationaal-socialisti-
sche rijk.
De raad der International Fellowship
of Reconciliation besloot aan de drie
binnenkort te houden grote kerkelijke
conferenties, nl. de pan-orthodoxe op
Rhodes (eind september), de derde
assemblee van de Wereldraad van
ken te New Delhi (18 november tot 8
december), en het door de paus bijeen
geroepen concilie een schrijven te rich
ten. In dit schrijven wordt aan de drie
grote conferenties gevraagd een duide.
lijke verklaring te willen geven ovej
de christelijke plicht van elke mede
werking ten aanzien van oorlog en be
wapening af te zien en elke verzoeking
om oorlog oL welke vorm van een
welddaad ook, als in Gods ogen
rechtvaardigd te beschouwen, af te
De hijhei is nog maar weinige bladzijden oud of ge komt di
twee woorden al tegen: „Vrees niet!" God spreekt die woor
den tot Abraham als deze zich haast radeloos beklaagt over
zijn kinderloosheid. En het bijbelboek is bijna ten einde ge
lezen als ge die woorden voor de laatste maal tegenkomt: als
Johannes in zijn Patmos-visioen als dood aan de voeten valt
van de Koning der koningen die hem verschijnt in al zijn
majesteit en luister. „Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en
de laatste en de levende en Ik ben dood geweest en zie, Ik
ben levend tot in alle eeuwigheden en Ik heb de sleutels van
de dood en het dodenrijk."
Vrees niet gesproken tot de bange mens in twee geheel
verschillende situaties. En tussen die eerste en die laatste
bladzijden van uw bijbel komt ge die geruststellende woorden
nog vele, vele malen tegen, gesproken tot allerlei mensen in
allerlei angsten.
Want dat blijkt toch het hoofdkenmerk te zijn van het leven
van de mens op aarde ja, ook van de christen: angst. Zelfs
hetgeen onze trots is is nog moeite en leed, zo heet het in
psalm 90, het gebed van Mozes.
Toch kunt ge als christen zonder angst leven uit het gelooft
„Anneke Beekman-affairein Israël
Ook Israël heeft nu een Anneke
Beekman-affaire. De Israëlische
fiolitie, Interpol en speciaal Scot-
and Yard zoeken naarstig naar
een Joods jongetje met een naam
uit jiddisje wiegeliedjes: Yossele.
Hij zelf heeft niets misdaan. Hij is
met zijn negen jaar echter de in
zet geworden van een politieke en
religieuze controverse tussen zijn
ouders en zijn grootvader.
Het ls de vraag: moet Yossele Schu
macher een Joods religieuze opvoeding
in Israël krygen zoals zijn grootvader
Nachman Sjtarkes dat wenst of moet hij
in de Sowjetunie bij zijn ouders worden
grootgebracht met het idee van atheïsme
zoals zijn ouders dat voor ogen staat.
„De wens van de ouders dient te wor
den uitgevoerd. De jongen dient aan de
ouders te worden teruggegeven opdat zij
met hem naar de Sowjetunie kunnen
~~ti om zich daar te vestigen", heeft
Israëlische rechtbank beslist „De
justitie kan my nog meer vertellen",
moet grootvader Nachman Sjtarkes heb
ben gedacht en liet zyn kleinzoon
dwynen.
Dr. H. Faber emeritus predikant van
de Hervormde kerk en nu wetenschappe
lijk hoofdambtenaar aan de Rijksiinivtr*
siteit van Leiden is tot voorzitter geko
zen van het Internationaal Verbond voor
VrUzinnig Christendom op het congres
dat vorige week in Davos, Zwitserland
werd gehouden.
OP INSPECTIE
De minister van defensie, ir. FT. Vi
heeft bet voornemeo in september
bezoek aan de Nad. Antillen
(Van een onzer redacteuren)
A CHTER het kleine Hervormde
kerkje van Waverveen zijn
eerste en ook zijn laatste gemeente,
waar hij bijna negen jaren met
grote liefde en toewijding heeft
..J: - "'"d.gm.dd d ui,
beri.bt me.lt Elacvicr .p. Hongarije Afkomstige ds. Janos
«Terwyi de minUter» in verschillende Kerekes begraven. Groot was het
landen, frzieo de internationale spanningen^ medeleven niet alleen met me-
nn vakantie. «I be.i«hede» sur vrouw Kerekes, die alleen achter
d. h~l<to.d "atw I blijft, maar ook met de moeder
ons« minister van dcfcnaia van plan v sep-
tembar naar Curacao le vertrekken, teneinde Van de Overledene, die niet Vanuit
de militaire situatie op dat eiland tej Hongarije naar ons land kon ko-
in»peeteren. Dit is des te vreemder, omdatmen om de begrafenis Van haar
in MlIHTTT* enige zoon te wonen.
""h **n In kerk V0l>d "ooraf een rouw-
L.V dienst plaau, waar de oud-zendeiirg
Wy «rillen niet «over gaan de verdedigingjj Pol. thans te Vrieienveen, sprak
van Curacao als een onbelangryke saak te| naar aanleiding van een gedeelte uit
beschouwen; naer onsa smaak sou een dea-j Openbaring 3. In zijn toespraak wees
kundig militair met evenveel vrucht een ds. Pol er op. dat God Zijn kir.d Janos
oordeel daarover kunnen uitspreken als j Kerekes. dia wist en er van *®toigde
d. Ktnnn - - hLti*gS&l& X
t kritieke perioden van t
Dat demonstreren voor do vrede in balt maar ook door verschillende Zaandam-
oo.ien nog moeilijker is dan in het westen, mers - voor zijn komst in Waverveen
ondervond een groep perifi.ten. waerover ^ns ds. Kerekes hulpprediker ln Zaan-
Vrii Nodorl.nd bol vertelt- dam aIsm*de door vrijwel alle pre-
Vrij N ederl en «i het volgende v*,rt dikanten uit de classis Breukelen. prof.
«Het is bekend da' de Onsleuropete dr j Severijn. ds. J de Lange, direc-
landen graag voor de vrede demonstreren. tor van de Gereformeerde Zendings-
Maar daarmee bedoelen ta wel aen heel I bond. alsmede enkele in ons land ver-
eigen vrede, dat is ook bekend Minder totvende^Hongaarse predikanten, sprak
békend, althans in Nadarland. is dat een
lal groepje van SS paeifii
overduidelijke wjjie kennis heefi gemaakt
met dere Oosteurnpesa vredeeennreptie
Tijden* de vredesmars, die «ij houden van
San Freneisro naar Moskou, trokken «ij op
7 augustus Doft-Duitsland binnen Aanvan
kelijk ging allee goed, maar toen bleek dat
tegen Ooatet -npoee atoomwapens »ni
legers demonstreerden, snels se dal ook t krijsen In het westen
legen de we*ler«e hadden erdaan. was het omdat M voor eomi
«nel afcelooen. Ze werden bet land aitceaet.i hcudon, in het ooeten
Nu willen te neer Polen vlieaan om! omdat «e afgaaantan van hel
vandaar de voetreis naar Moekoo voort to I sijn- Kortom, demonstreren voor e
i ren lastige saak."
Kampstra, Ned. Hervormd
predikant te Mijdracht een kort woord
namens de Gsssig en de ring Breuke
len Namens de kerkeraad en kerkvoog
dij der Ned. Hervormde gemeente in
Waverveen sprak de heer B Strubbe
woorden van dank voor de getrouwe ar
beid die ds. Kerekes in Waverveen bad
voorlezen van een gedeelte uit Ezechlël.
waarover ds. Kerekes by zijn intrede
in Waverveen had gapreekt.
Aan de groeve las da. Pol een gedeel
te uit 1 Cor. 15 en de geloofsbelijdenis.
Nadat het Onze Vader gebeden was.
zongen de talrijke aanwezigen Psalm
72 vers 11 „Zijn naam moet eeuwig
eer ontvangen".
Namens mevrouw Kerekes en de ver
dere familie sprak de heer J. Groot uit
Huizen een woord van dank.
Een deputatie van in ons land woon
achtige Hongaarse vluchtelingen legde
hierna enkele bloemstukken op de groe-
Brilten verbrandden hek
Dominee vraagt na
200 jaar vergoeding
Dc predikant van een klein» episco
paalse kerk in de Amerikaanse stad
Philadelphia heeft van de Britse
regering schadevergoeding gevraagd
voor het feit. dat Britse militairen
in 1777 het hek om de kerk hebben
gesloopt en opgestookt, omdat zjj
het koud hadden. Volgens ds. Koci
was het hete 18 dollar uaard, maai
h\j heeft uitgerekend dat dit ge
ringe bedrag met rente op rente
uitgegroeid is tot een vordering van
770 000 do'hr
Hf zei dat dc Britse minister van
financiën, Selwyn Lloyd, inmiddels
de rekening heeft gekregen. Een
antwoord hierop is echter noa niet
-mft'onyen. Ds. Koci verlelaarae dat
hij ook akkoord zal gaan met een
geringere schadeloosstelling, mits
deze ..redelijk" is. D» betrokken
Europese leiding
Leger des Heils
naar Nederland
William Booth Kweekschool te Amstel
veen de Europese conferentie van hel
Leger des Heils gehouden. Op deze con
ferentie is de topleiding van het Legei
des Heils in tien Europese landen (Bel
gië. Denemarken, Duitsland. Finland,
Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwe
gen, Zweden, Zwitserland) bijeen om
zich te samen mat de internationale lei-
der van het Leger des Heils, generaal
Wilfred Kitching en diens naaste mede
werkers (de Chef van de Staf. commis-
ir E. Wickberg en de internationaal
secretaris voor Europa, commissioner
H. L. Becquet) te beraden op vr;
stukken die van vitaal belang vooi
Legerarbeid zijn en op de positie
problemen van het Leger in de verschil
lende Europese landen.
In het algemeen zal de delegatie van
elk land bestaan uit: de territoriaal lei
der, de chef-secretaris, de veld-secreta-
ris (verantwoordelijk voor het evange
lisatiewerk) en de territoriaal jeugdse-
De conferentie zal worden geopend
met een openbare welkomstsamenk
in de grote zaal van Krasnapolsk
donderdagavond 24 augustus (19.30
Behalve generaal Kitching spreekt daar
o.a. commissioner Charles Péan. terri
toriaal leider van Frankrijk, drager
van het Legioen van Eer en bekend als
de „held van Duivelseiland", commis
sioner Henri Becquet, Internationaal se
cretaris voor Europa, de pionier van
het uitgebreide Legerwerk in Kongo en
commissioner Ragnar Ahlberg. territo
riaal leider van Zweden en voorheen
leider van het Leger des Heils in
Ierland,
Zondagavond d.a.v. zullen in 4 korp
sen van het Leger des Heils delegaties
van deze conferentie deelnemen aan de
vondsamenkomst (aanvang 7.30 uur)
greszaal (leider de chef van de staf
tn mevrouw Wickberg). in Haarlem
Centrum (leider commissioner Henri
Becquet) en in Utrecht Stichterskorps
(leider commissioner R. Ahlberg).
Waarheen? Dat Is de vraar waarop
Yossele's ouders, de Israëlische politie
en Interpol graag antwoord zouden
willen hebben. Maar niemand Is er die
ord geeft. Daarom heeft de po-
Iaraël reeds tal van invallen
gedaan in religieuze tehuizen en kiboet-
siem, daarom ook heeft Scotland Yard
In Engeland enige Joodse scholen ge
ïnspecteerd, omdat men meent dat Yos
sele in Groot Brlttannië by geestverwan
ten van zyn grootvader verborgen wordt
gehouden. Speciaal de Lubavltch Foun
dation ln Stamford Hlll Londen Is
nauwlettend gecontroleerd. Daar immers
Is Yossele's oom Salomon Sjtarkes na de
verdwynlng van de jongen leraar gewor-
Bemid deling
Zowel opperrabbijn dr. Isreël Brodie
an het Britse Gemenebest als de demis
sionaire opperrabbijn van Israël, dr. Jit-
schak Nissim. hebben hun bemiddeling
aangeboden. Doch Nachman Sjtarkes die
behoort tot de Neturei Karta. een ultra
orthodoxe groep in de Mea Sjeariem in
Jeruzalem, wenst niets van die bemidde
ling te weten. Hij en zijn geestverwan
ten die ook in Engeland en Amerika
worden gevonden kent. geen opperrabbijn
van Israël, omdat zy de staat Israël niet
erkennen daar deze is gesticht door men
senhanden van de duivelse zionisten en
niet door de beloofde Messias.
Opnieuw is de kwestie actueel gewor
den, hoewel zij reeds twee jaar speelt.
De Israëlische politie die er genoeg van
had aan het lijntje gehouden te worden
heeft grootvader Nachman Sjtarkes uit
Jeruzalem opgehaald en naar de gevan
genis te Ramle overgebracht ter uitzit-
ting van de straf wegens het onttrekken
van een minderjarige aan het ouderiyk
gezag.
Reeds eerder heeft de oude, zieke, maar
fanatieke man met de cellen in Ramle
kennisgemaakt. Drie maanden geleden
is hij voortijdig vrijgelaten, omdat hij de
politie spijt betuigde van zijn daad en
beloofde in vryheid alles te zullen doen
om zijn kleinzoon terug te brengen. Van
die hulp is niets gekomen.
Medeplichtigen
By zyn recente arrestatie nam de po-
Ijtie cn passant de heer Zalman Kutt en
diens echtgenote Rachel uit een afgelegen
nederzetting ln de Negev in arrest. By hen
zou Nachman Sjtarkes zyn kleinzoon
enige tyd geleden hebben verborgen. Het
echtpaar houdt echter zyn onschuld vol.
Niet Yossele Schumacher zou by hen
hebben gewoond, maar zo maar een jon
gen van wie zy niets verder weten dan
dat hy Baruch zou heten.
De Kutts zyn overigens niet de enigen
aan wie medeplichtigheid wordt ver
weten. Ook een Israëlisch parlementslid
van een der religieuze partijen zou bij
de verdwyning van de jongen betrokken
zijn. Zyn aandeel is nog niet helemaal
der activiteiten te hebben ontwikkeld c
de familie tot overeenstemming te laten
geraken over het land waarin en de wij
ze waarop Yossele zou worden opgevoed:
atheïstisch in Rusland bij zyn ouders
of religieus in Israël bij zijn grootvader.
De politie hecht hier weinig geloof aan
want het echtpaar Kutt is familie van het
parlementslid.
Na twee jaar wachten op resultaten
van het politie-onderzoek is de fa
milie Schumacher onlangs weer terug
gekeerd naar de Sowjetunie. Nog al
tijd hopen de beide mensen dat hun
zoon spoedig zal volgen. Grootvader
Sjtarkes zit zijn straf uit. Een groot
deel van de openbare mening in Is
raël is tegen hem, maar daar trekt
hij zich niets van aan. En niemand
weet waar Yossele is.
Vraag: Wanneer ls het de beste tijd
voor het stekken van een Christus-
Antwoord: Het stekken van een
'at kunstmest en elke week
dra de plant nieuw blad heeft gevormd.
Vraag: De houten trip naar mijn het
bovenétage kraakt zeer hinderlijk. Hoe moet
is dit te verhelpen?
Antwoord: Het wil ons voorkomen,
verschillende treden los zitten
in hel
blad
zen en als men er op let komt men
vele voorbeelden tegen, o.a. bij het
kammen van droge haren, bij het aai-
prima, en van een poes. Ook het onweer is
i ver- een grootse vorm van hetzelfde proces.
insectL dst waarbij de ladingen door de wrijving de PelgrimvaderV
ten? William Bradford, de eerste gou
verneur van de Pelgrimvaders, was
een historicus en van zo iemand mogen
wij toch zeker verwachten, dat hij de
juiste datum heeft opgetekend. Hebben
j. t»_i_ a- Delfshaven
oorzaakt worden door L
het blad geboord heeft. Of Ls van verschillende"luchtlagen ontstaan." gódsdïen'itoefemni ITehoudeTin'de Ou"
anderszms beschadigd? U Vraag: Wat is de herkomst van het de Kerk of in een schuur ter nlaatse
controleren of u nergens gezegde: „Ferst Nepels zien en dan S°ftUUr t#r Pl#at,e
het door u bedoelde sterven"? Mijn collega's twisten over
een
gaatjes vindt
blsd. Is dat het geval, dan moet u de de vraag of met
punt een maand lang om de week be- aans plaatsi
d«t hierdoor het kreken onlite.t. Hel hendelen met een melathionhoudend -
beste is de krakende treden op t
ken en deze met wat draadnagel
te spijkeren. Vervolgens moet u de ge-
hele trap goe- nat maken. Alj de trap dorheid
et „sterven een itan-
atsje wordt bedoeld dan wel
in de zin van „overlijden"
betekent.
Antwoord: Het gezegde
schuur ter plaatse
het pand Voorhaven 125 staat,
of aan het vroegere Westerhoofd? Daar
is een gedenkplaat aangebracht.
Antwoord: Volgens de kerkhistoricus
grof. dr. J. N. Bakhuizen van den
rink te Leiden zijn de Pilgrim Fa-
Kerst Na- thers op ?1 juli 1620 uit Leiden
droog is. mag u verwachten, dat wy aan de pot
het Kraken verlost zult zijn. rand van de pot
de bloem betreft raden
.Hl plant tot aan de en aantrekkelijk WÊ
rand van de pot eens onder te dompelen der sterven mag alvorens
om de week kunstmest te geven. fraaie stad gezien heeft, of dat
heT'MSicht'wa'r^^dT'ierste'rs^sis Vraag: Een kennis van mij draagt wanneer men Napels gezien heeft, rus-
het gedicht waarvan de^ eerste^ regels wel eens cen wit Wollen truitje. Wan- j
neer zij in het donker met haar nagels
langs de wol strijkt, ziet men vonkjes
als van elektriciteit overspringen. Wat het Italiaanse „Vedi Napoli
zijn dit voor vonkjes, hoe ontstaan zij *-
Jels zien en dan sterven" bedoelt inder. Deïfshaven vertrokken, vanwaar zij
te zeggeiv da ^Napels zo mooi de volgende dag met de Speedwell
-1..L. gg- niet eer- naar Southampton afreisden. Voorheen
deze ia ook wel de datum 22 juli genoemd.
tig sterven kan. omdat men het schoon-
op aarde heeft mogen aanschou-
Het gezegde is de vertaling van
vyriclilen Hij b«.;ool mil h,l k<rfc voi^e„ie maanl 200
I jaar.
90 niet gewemi, I
warden ge- In opslagplaats
Er wordt wel eens beweerd, dal
heeft dit werkelijk met elektriciteit het oorspronkelijk zou
Het verschil kan verband houden met
het gebruik van de „oude stijl" in de
kalender, waarbij een verschil van
tien dagen optreedt. Het staat niet vast
of de Pilgrim Fathers inderdaad i
„Eerst Napels zien en dan Mori"
Vraag: Op Moederdag ontving ik
prachtige flamingoplant, maar na i..
kele weken werden de onderste blaad- Antwoord: Wanneer een goed isole- wollll „loaio 10 J RHRBS! mnas m
Ie, jeel. Twee nieuwe blederen kwe. rende ito! met een andere tto! wordt He de rivier Lenerine, op enlie Speedwell eeweeit riin In elk «evel
men uit. niet eroen. maar bronsachtiff aewraven ontstaan ar plpktrlsoh»» laHin- u_» nL t»_a 'ijn. in eiK geval
men uit, niet groen, maar bronsachtig gewreven, ontstaan er elektrische ladin- afstand w
van kleur. Ook kwam er een prachtige gen, die van^de goed isolerende stof echter een plaats
wezige bloemen IH| jH
langs ontdekte lk een druppeltje vocht hoge elektrische spanningen kunnen
op het tafeltje, waarop do plant staat, ontstaan, die zich tenslotte
afgevoerd kunnen worden. De- ufChe aantrekkelijkheid.
weinig toeris-
Het is is het zeker, dat de achtergebleven
de vorm
elektrische vonkjes ontladen In
geval ontstaat door het strijken
kan toch de reden zijn? De plant staat met de nagels over het wollen truitje
(dn nirt «wenstln binnenstad van Delft is
- terdagavond brand uitgebroken
brandweer was zeer vlug ter plaatse op
f koud en niet warm tn welke met kan wegvloeien
Vraag: In mijn bezit zijn drie boek
jes. uitgegeven door W. Zwagers. In
twee dier ooekjes staat, dat de Pilgrim
Fathers zich te Delfshaven hebben in
gescheept op het Middenhoofd. maar
volgen» de plaat bit Tromp en Reub is
dit het Westerhoofd. Op de plaat bij
zich Tromp en Reub staat als vertrekdatum
in het aangegeven 1 augustus 1620. op de
ymaisc cu»iaji «eeu omgexeerd scno- donker zichtbare vonkjes. Men kan plaat in de kerk 22 tuil 16*20 Deze helnt ni*r
kÏ üfcf blussen. De.teltje) tn het water. Iedere dag kriigt soms ook wel een geknetter horen. Dit laatste plaat is uit Boston gekomen Antwoord- U kunt de vlekken
Kh.dc bied beperkt. |u| w.ter. eenm.el lp de veertien 4e- v.rKluJnKl uu neb op reer vele wil- Zoudeh de men.cn het deer mer w.: LS. iXT?.
afgevaren, kan misschien het
meente-archief te Rotterdam u nade
re inlichtingen geven.
Vraag: Over een nieuw pilo werk
pak is rubberlijm (voor het lijmen
van board) gemorst. Is er een middel
deze te verwijderen? Benzine
vele wij- Zouden de mensen het daar niet i
wijderen door ze te betten met acetonu