12 345 Grillige GRENZEN JAZZ %uimte voor ons. met bolhoed op ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1961 Voor nummer vier in deze reeks zijn we iets afgeweken van het open-pagina-recept. We vonden het namelijk wel leuk naar Schiphol te gaan, waar een bekende band arriveerde. Naast een reportage over deze musici, kom je weer gedichten en foto's tegen. Deze week arriveerde op Schip hol Mr. Acker Bilk en zijn Para mount Jazz Band tijdens «tralen de zonneschijn. Anderhalve minuut later stond hü in de stromende re gen onder de lekkende vleugel van het toestel waanhee hij uit Enge land was komen vliegen. Ondanks de kennelijke pogingen van De Bilt om er iets moois van te ma ken. kwam Mr. Bilk niet onder de indruk. Glimlachend ging hij ons voor naar de wachtkamer, onder de ene arm een kruik va derlands vocht, onder de andere een regenjas, een klompje met bloemen in de hand en een anjer in het knoopsgat geklemd. Geen opium De nu tweeëndertig-jarige kla rinettist en leider van de meest bekende dixielandband in Enge land leerde zijn instrument be- Als een man achter het raam Bunkerruimte I men heeft verdriet doen breken met gitaarspel I met ogenfonkeling hier rust het niet weten hier wacht de beslagenheid I achter het raam Hans Baars Rotterdam EEN PSALM I het geluk is gekomen i als een subtiele gedachte I als de gouden ogen pan een kleurenvis I God gaf het ons i als blauwe bloemen op een japanse vaas het was zacht het is zacht I om onze hoofden I als de bloedkoralen I ran een blauwe zee als de korenbloemen I pan de ochtend. heersen in de gevangenis! De mensen, die hierin een nieuwe aanwijzing denken te vinden voor de verfoeilijkheid van de jazz. moeten wij helaas teleurstellen. Mr. Bilk heelt geen opium ge schoven, hij heelt geen bank be rooid ol Iraude gepleegd, niets daarvan, hij heelt alleen maar geslapen. Deze vreedzame hande ling geschiedde echter op een wachtpost in Egypte tijdens Eden's Suez-avontuur. Toen Bilk □a drie maanden uit de gevange nis werd ontslagen en hij even later licht gewond van het strijd toneel verdween was Engeland een nieuwe klarinettist rijker. In de volgende jaren speelde hij in de band van Ken Colyer en met een eigen band in Duitsland en Polen. Tegen het einde van de jaren vijftig nam de belangstel ling voor oude jazz in Engeland echter af en Bilk en zijn mannen dachten serieus aan opgeven. Toen kwam iemand op het lumi neuze idee, dat op het ogenblik etiket van de band is geworden. Bolhoedjes, Edwardiaanse vesten, gesteven boordjes en een ouder- Blauwe lucht Als ik naar boven kijk dan gaat mijn hart branden branden van verlangen naar blauwe, blauwe landen Als ik naar boven kijk I dan sou ik willen wensen dat naar deze lurht u en ik „I. m.nwn wat vaker zouden kijken en als witte wolken wilden worden want dan zouden wij, dunkt me, wel heel wat hoogstaander worden. DAAN VAN DER WAALS LJ Twee „archief-verzen" van één Inzender, namelijk H. K. uit Den Haag. Vlucht Als ik nu eens «tenen dronk «n een fossiel werd of een standbeeld. Laten we morgen vergeten •n ook gisteren door de uren netjes (dat wèl) op de muur te plakken. In de tijd dat poëzie bestond uit het perifere zenuwstelsel ben ik reeds bang geweest Nu is vandaag gekomen laten we stenen drinken en de sterren herbarium plakken. Dichten weer slaat mijn hand de tonen aan slaat mijn hand de hand aan zich zelf misschien is zwijgen beter of hoogstens een woord als meisje poes of E Mc2 toch voor Jou wü ik niet zwijgen dan zwijgen met alletwee je oren dicht bij me: alleen de hartslag telt Adres gevraagd j We hebben een postwlsseltje teruggekregen, dat bestemd was voor dpi. soldaat Th. Bezemer. We dachten, dat hij nog in Gar- deren zat maar dat schijnt ln- tussen verleden tijd te zijn. Vraag: wil deze dichtende sol- I daat ons even vertellen waar hjj De grens is recht, hard, koud dicht Doordat er niemand door kan is het eigenlijk Per slot van een van de eigen- i een grens dat je .overschrijden", dat r in Berlijn. Een an dere eigenschap, die van strenge afbakening, is op de voorgrond geschoven. Doodgewone contract breuk maakte een eind aan de mogelijkheid om de vrijheid te zoeken. Het was een grillig be sluit. Middag in een drukke stad ER UIT GELICHT E- V-, Den Haag. Ach, lieve E., we begrijpen het wel, steeds snel ler en zwaarder hè? Goof L.. Delft- Vooruit, met wetse stijl op aanplakbiljetten en programma's zijn sindsdien waar schijnlijk belangrijker dan de mu ziek zelf (voor het publiek ten minste). De titel Mr. (Mister) is zelfs contractueel vastgelegd. Ongecompliceerd Ondanks de commerciële inslag speelt de Paramount Band echter pittige, ongecompliceerde jazz, die wij wat klank betreft zouden wil len vergelijken met het Dutch Swing College uit diens bcgin- P Ter gelegenheid van de Neder landse toernee werd een plaatje uitgebracht waarop twee liedjes van eigen bodem: ,,Ik zag twee beren" en „Toen onze mop een mopje was". De achterkant van het hoesje (in fraaie „negentien de" eeuwse stijl) is speciale aan dacht waard. Tot slot voor de liefhebbers, vanavond speelt de band in Rot- Mijn huis; Mijn hart Want mijn huis is mijn hart en daarbuiten vermoed ik de slaperige loop van oeroude rivieren zich moeizaam strekkend als gezwollen aders op ontspierde handen. Want mijn buis is mijn hart en de wanden behangen met mijn bloedeigen vignetten zijn er broos als do piano van Monk. En daar binnen in een luchtledige woestijn groeien de cactussen grijs en zijn de vogels ais wekkers stopgezet; kruipen vreemde lianen en wortelen zich moeizaam in het breekbare vlies van mijn huid. Compakte vetplanten trillen er onhoorbaar in de okeren schraalte van verzwegenheid. De aarde is er gebarsten en de witte plafonds zijn gescheurd dc stenen breken moeilijk Dit hart is mijn huis en vensters als springplanken en valkuilen zijn luchtziek zingend op een kier gezet. En buiten waar de stenen zo duidelijk zwijgen zijn vlijmscherpe pennen in vingertoppen vastgeroest en krassen bloedend vraagtekens in de wolken. Want ook de grensincidenten zijn er uiet vai KEES VAN DER VELDEN (Rotterdam) Eb Zeewind De zee vecht met het strand en buldert met zijn branding als zwaar geschut. Vergeefs, hij neemt de vlucht en laat in 't bloedend zand slechts afval over: hout schelpen en een enkel dier terwijl hij dreigend roept, zes uur en 'k ben weer hier. Vloed Het strand neemt stelling voor de duinen en vecht om iedere meter zand De zee klirgt op tegen de flauwe helling die wegzakt en verdrinkt in deze wrede schoot en bijt zich gulzig vast aan 't land Maar juist voordat het strand, de kreet zal slaken voor de dood zakt zij ineen en mompelt, Later, ditmaal had ik geen tijd genoeg. Leen Kleiwegh Schiedam Wij, met onze adem strelen de zonlicht stuivende wind tot een lopend vuur droge echo's boven staalglad zand onder vleugels van de wind klapwieken onze haren als buigzame gemzen uitwaaien van wier is even wisselvallig) Hoog boven onze vlaggen versnipperen sopraandunne stemmen dit is onwelluidend worstelen van gedachten met de ruwe tong van de wind van het leven. Cor Hermans (R'damJ ïk héb te lang de stad gezien de gezichten langs me schuivend in eeuwige beweging als 't stoplicht op de hoek als een perpetuum mobilie van steeds weer steeds meer mensen ïk zie ze komen in rijen dringend trap op trap af ze naderen en verdwijnen straat in straat uit de winkels als kamers vol glazen geluiden stemmen in licht en weeïge warmte weer de gezichten in stoeten in drommen ze komen en gaan ze sleuren me mee winkel in winkel uit buiten bijt de kou schrammend en vinnig en lichten snijden de duisternis en weer de gezichten witte vlekken bleke plekken gezichten en mensen mensen en gezichten net als ïk FRIEDA HOLTINK (Den Haag) n n n V e Herfst- de mist hing tussen de drop- aan de takken de herfstbladeren dreven roerloos in de plassen op de straten en ik liep daar naarstig door een kompositie van melodieën had ik willen maken; als een vruchtbare komponist in die zilveren mist va9 voze dorpsstraten willen slechts was mijn gang naar het bemuurde steegje, waar mijn schreden een huis moesten binnengaan, in dat huis kon ik geen piano vinden, waar ik op de toetsen deze roerselen verenigd had willen slaan.... H. Najaarsbos de lome lijflucht van de bomen omhoog heerst naar de grijsgebloemde stra len wil ik trager leven en luisteren naar de sisklanken van de beschilderde bladeren Cor Hermans Voor JOU Nu moet je niet meer huilen ik zeg niet nooit meer maar vandaag niet vandaag heb ik de morgen gezien de morgen van lichtblauwe de morgen van zachte zon de morgen van vogels en stemmen de morgen voor jou huil maar niet meer ik heb immers de morgen ge- Johan Kruis (Leiden) Verleden temidden van de bruiloftspartij, die men leven noemt voel ik mij weer een regen druppel, vallend in een kil heelal van onwetende helpers en eenzaam trek ik mij terug in een regenwolk. Men zette dan geen paraplu op. Soms voel ik mij als een kind Soms voel ik mij als een kind tastend in het donker van de gang langs de posten en de deur zonder dat het de knop vindt Soms voel ik mij als een kind dat langs de sloten loopt en naar de koeien roept en bloemen tot kransen samen bindt Soms voel ik mij als een kind, dat de school blij ontvlucht stapt in een regenplas zijn jas bollend in de taind Soms zou ik een kind willen zijn dat huilt om niet en zuchtend droomt naar een beslagen raam tot het zijn vader ziet Hans Bink -O- Hans Kreuzen Typisch augustus-cartoonetje

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 18