CAREYBaanbreker moderne zending KRONIEK willen naar Afrika lima BOSCH! Nederlandse studenten Een ivoord voor vandaag Nederlandse hoogleraren naar Honoloeloe ANDERZIJDS AXEL EN ZUID-AFRIKA Tk heb het altijd wel geweten dat Axel tot grote dingen in staat is. Was het niet reedis een stad, toen Ternemen nog als dorp ge- horen moest worden en Rotter- dam nauwelijks een gehucht was? Aldus schrijft ds. D. J. Couvée in de gereformeerde Zeeuwse Kerkbode" en hij vervolgt: TTTERD het niet in éép enkele nacht door pnn» Maurit* ver overd. dank zil de dappere man. wiens naam de Pironstraat ver- eeuwiet. terwijl Stalingrad er maanden over moest doen om zich eindelijk over te geven? Heeft het niet zijn wijd en zijd vermaarde dominee Jan Scharp bezeten, die ondanks de r in zijn eigen naam het klaar speelde om een hele preek te fabriceren zonder één en kele r? En die nog bovendien uit te spreken ook! En. haalde Rotter dam deze woordkunstenaar met succes uit Axel. een eeuw later be riep Axel 'n dominee uit Rotter dam! En hij kwam! Sterker: gaf eens in 1106 een bisschop heel Axel maar cadeau aan Utrecht. Axel nam in 1060 wraak door zijn Jong- «e burgemeester weg te kopen midden uit Utrechts bolwerk: zijn raadhuis! Zeer ongebruikelijke din gen. Om niet meer te noemen: Axelse kooplieden reisden en handelden op Rtga en reizen nu weer naar Zuld- AmerikaCanada. Spanje. Indone- •lë. Tenslotte: waar in heel Zee- land staat de enige christelijke bi bliotheek en openbare leeszaal. Waaraan Juist de prlncipiëelate fractie subsidie wilde onthouden?.... In Axel! TA, Axel bleek tot grote dingen ..„bekwaam BleekMaar blijkt het nóg? Want wat lees ik daar tot mijn schrik in de Axelse Courant van 24 juni 1961. die mij helaas nü eerst onder ogen komt? Dat de meest principiële fractie van de gemeenteraad het voorstel heeft gedaan om aan de Regering van de nieuwe Republiek Zuid- Afrika een gelukstelegram te zen- <jen endat B en W. adviseren dit niet te doen!! Hoe luidde dan dit ontwerp-tele- Eiro? „De Raad der gemeente el zendt U zijn hartelijke geluk wens bij de verwezenlijking van de volledige onafhankelijkheid van Uw land, na een tijdperk van bijna 60 jaar. gekenmerkt door heldhaftige strüd en oprechte diplomatie". Natuurlijk: de heldhaftige en op rechte diplomaat herkent en eert zijns gelijken onmiddellijk overal ter wereld en begroet ze blij, al wonen zij aan de onderkant van de aardbol. Dit is de durf en de stoere taal van het calvinisme in zijn bloei tijd. door niemand minder dan de liberale Fruin gegrepen als het pit en het merg van onze eigen groot se Republiek! En nü gesmoord door het ad vies van Burgemeester en Wethou ders van datzelfde Axel! Zij im mers adviseren dit telegTam van louter staal, niet stante pede door te zenden naar de al meer alléén staande dr. Verwoerd, doch.... naar de prullemand Vanzelf spreekt het College niet ibtelijke taal._Met beroej) t$7°d» deze op het kille artikel 153 der wet en het nóg killere art gemeentewet, verklaren zij n.b. dat het „zeer ongebruikelijk" zou zijn als de raad een dergelijk telegram zou verzenden. Wat een dooddoe ner! Wat 'n traditonalisrae! Alsof Axel niet meer dan eens zich be kwaam heeft getoond zeer onge bruikelijke dingen te doen! „Bovendien", zo heet het verder m het afwijzend prae-advies, „is daarmede geen enkel gemeentelijk belang gediend. De internationale verhoudingen zijn overigens derma te ontwikkeld, dat het uw raad ont raden moet worden aan het voor stel medewerking te verlenen". Alsof Juist de internationale toe standen Axel niet eer zouden moe ten nopen om ook Berlijn en Ken nedy zijn morele steun telegrafisch x°* zeggen! Waarvoor heeft Axel dan een eigen mijnenveger? „Het aanbieden van soortgelijke telegrammen is naar onze mening primair een regeringszaak", be sluit dit kleinerend advies. Alsof Axel niet opweegt desnoods tegen een heel land! Bewijs? TK woonde nog pas in Axel. toen /U»wefe.n aangekondigd stond: Voetbalwedstrijd Axel— Po len-In mijn zo geheten kleinbur gerlijke Rotterdamse mentaliteit meende ik aanvankelijk, dat het Juister zou zijn geveest te adver teren: Axels elftal contra Pools elftal Toen ik echter ook iets groter en ruimer had leren denken, be- stad Axel contra Polen. Op de dag van deze volkeren- slag veroverde ik mij met moeite een zitplaatsje op één van de rug- loze banken, die het tournooiveld omzoomden. Twee onbekenden, tussen wie ik terecht was gekomen, spraken een voor mij totaal vreemde taal. Dus meende ik dat zij Poolse supporters waren. die ik toevalligerwijs scheidde. Ik begreep dan ook geer. syllabe van hetgeen die twee iD hun laaiend voetbalenthousiasme langs en vóór mijn vergeefs ach teruitwijkende neus aan krachtter. men naar elkaar toespuwden. Ik best nd eenvoudig niet voor hen. Ik verdroeg dat stukje Poolse landdag, omdat ik in hen twee van Axels edele bevrijders zag. 'n Dag later bleek het onvervalst Axels te zijn geweest uit de „oude stad" Hoe dan ook, ik woonde daar een strijd bij niet maar tussen twee elftalletjes, doch zoals in 'n Olym pisch stadion tussen twee naties, zeg Amerikanen en Russen. Hier tussen het glorierijk Axel met zijn eigen klederdracht en privé-taal en het land Polen. Groots gedacht! Nóia Polen niet verloren! En nu zet B. en W. van dat zelf de Axel opeens een domper op het gelukstelegram van onze eeuwen oude Zeeuws Vlaamse veste aan de zoveel Jongere Republiek van Zuid- Afrika, dat vandaag zo goed more le steun kan gebruiken! Foei B. én flJ doorziet blijkbaar niet het NJ klare verband zeg tussen de eerste de beste ijzeren lantaarn paal in het Koestraatje en het trotse ertsgebergte van de Oeral, of tussen de nog resterende kinder hoofdjes aan het ..Achterommetje" en de marmergroeven van Carra ra. evenmin als de tastbare samen hang tussen Axel en de wereldpo litiek. zoals die toch jaarlijks glas helder in het licht werd gesteld door bedoelde fractie bij de be spreking van uw begroting. Is niet Goethe reeds in zijn Wahlverwan- ten uitgegaan van het feit. dat „sommige stoffen binnen de mens voeling houden met verwante stof fen op aarde of zelfs op de ster ren"? Zodat een Engelse geleerde niet ten onrechte iti het meisje Ot- tilie tekenen waarnam, die op de nabijheid van steenkolen wezen? En gij, B. en W. van Axel loochent nog in 1961 het verband tussen uw stad en Zuid-Afrika? Hebt ge Pen ning dan nooit gelezen? Nog steeds weet ik hier op mijn afgelegen heide niet hoe het met het gelukstelegram is afgelopen. Want ik ontvang mijn oude lijf blad meestal in een bundeltje van 8 nummers tegelijk verpakt, dus altijd te laat. Daarom blijf ik in gr- ondraaglijke spanning, tenzij and mij teleg— de grote dagblad. Cn over de uitslag. Die hebben t te druk met Algerié en Bizer- ta, met Berlijn en allerlei ander dagelijks weerkerend klein goed. om zich met iets zó ongebruikelijks en fascinerends in te laten. In elk geval moet het mooie, het spontane er voor de voorstellend» fractie al af zijn. indien ik wèl heb: twee man sterk. Sterk, schrijf ik. Want zij komen er tenslotte wel over heen. Net als Verwoerd zijn zij voor apartheid en vrezen geen mens. 'T'OCH, mócht de raad het fatale o ad«iea,van ®- en w- opvolgen. B en W. die er hun lintje uit Kaap stad mee verspelen en tevens In het stadsmuseum het Afrikaanse danktelegram naast de kostbare „kwitantie getekend door de gene raals Louis Botha, Christiaan de Wet en Koos de la Rey" zullen moeten missen, mocht het metter daad zo droef eindigen, dan zóuden deze teleurgestelde raadsleden hun verstenliefde misschien eens kun nen gaan omzetten in naastenlief de. Immers, staat er niet ergens ook in hun bijbel: indien uw broe- d?r, rondlgt, ga heen en doe het niet af met briefjes Zijn er niet vlakbij broeders, van wie deze meest principiclen menen d*1zwaar hebben gezon digd Doch tot hen g.ièn weigert men zelfs niet deze „zon daars die herhaald hebben aan geboden zélf tot hun beschuldigers te komen, zelfs maar te ontvangen? Ja, tot „zeer ongebruikelijke" dinf2|4 het niets steeds goede, s altijd wel een of ander in Axel 1761 - 17 augustus - 1961 Van leest tot lessenaar isoonlijk maar een fractie van kunnen zien. Men noemt hem wel de vader van de moderne zending, omdat hij baanbrekende ideecn op het gebied I van de zending heeft gepropageerd. Het is duidelijk, dat de uitwerking van de ze'denkbeelden grotendeels na zijn dood heeft plaats gevonden. Vier punten (Van een onzer redacteuren) „Verwacht grote dingen van God. onderneem grote dingen voor God!" Als dit gevleugelde woord uit de zendingshistorie het enige was, dat ons van de grote missio naris William Carey bekend zou zijn gebleven,dan verdiende hij reeds volop de dankbaarheid van de christelijke kerk. Want het is een echt evangelisch woord. Het gaat regelrecht in tegen een half zacht, lijdelijk en naar binnen ge keerd christendom. Het is zoiets als een geestelijke injectie. „Ver- J «-.1 I dient samen ie stenen. Wacht grote dingen van God, on- dan tractaatjes uitgaan derneem grote dingen voor God!"iï?.ei^s®n hierdc«r op de boodschap Id het kort komen Carey's opvattin gen neer op vier punten. De verkondi ging van het evangelie diende gepaard te gaan met: het geven van onderwijs, het vertalen van de Bijbel, het oplei den van inheemse predikers en het be- invloeden van cultuur en volksleven door het evangelie. (De gedachte van de medische zending was al ouder.) Carey heeft dit alles in praktijk ge bracht, toen hij in India Serampore in de buurt van Calcutta als zende ling werkzaam was. Vooral echter toen hij later als de grote organisator van het zendingswerk in India. China en andere delen van Azië missionaire wer kers uitstuurde. Geef de mensen eerst het evangelie in handen en leer ze dit te lezen, was zijn systeem. In- de instructies, die hij aan nieuwe zendelingen meegaf, stond dat men eerst de taal moet leren en er een grammatica en een woordenlijst van dient samen te stellen. Daarna kunnen het evangelie van Marcus in han- jden geven, in een goede vertaling, die j geheel aansluit op het alledaagse taal- 1 gebruik ter plaatse. Formidabel was de talenkennis van Carey. Als jongen leerde hij reeds La tijn en toen hij later zelf een schoen makerij bezat, werkte hij voortdurend met een bock naast zich, waardoor hij zijn talenkennis vergrootte. Op weg naar klanten om gelapte schoenen af te leveren, repeteerde hij het gelezene. Maar vooral in de Bijbel las hij. Op jBijbels in di- zendingswerk gebruiken. Het leven van William Carey, die op 17 augustus 1761 te Paulerspurv 'North ampton) werd geboren, is eigenlijk een illustratie geweest van zijn levensde vies. Van een simpele schoenmaker bracht hij het tot predikant, zendeling, taalgeleerde en docent. Al zijn kennis verkreeg hij door zelfstudie. Maar de achtergrond van Carey's rusteloos wer ken en studeren was deze: hij wilde grote dingen voor God ondernemen. Zoals veel figuren uit de missionaire wereld, heeft Carey een bewogen leven, gehad, vol moeilijkheden en tegenslagen, zijn werktafel vond |H maar ook vol successen. Er zou een verse talen. Nooit begon Carey romantisch verhaal te schrijven zijn over arbeid, voor hij een hoofdstuk uit de Careys loopbaan „Van schoenmaker i Bijbel had gelezen in het Engels, daar- tot professor Maar de werkelijkheid na in elk van de talen die hij zich was keihard. De grote dingen, die Ca-eigen had gemaakt: Hebreeuws, Grieks. Latijn. Italiaans. Frans en Nederlands. Later kwamen daar verschillende ta len bij. Nadat Carey in 1793 in India aan wal gestapt was hij heeft En geland nooit terug gezien dook hij zigheden, want een pionier moet alles doen. Bovendien had Carey geen steun van zijn vrouw; zij kon in India niet aarden en stierf daar na twaalf jaar krankzinnigheid. Tegenwerking van autoriteiten, ein deloze financiële zorgen, het sterven van een kind en andere tegenslagen, waren uitermate geschikt om Carey voorgoed van zijn zendingsidealen af te brengen. Bovendien meende hij BOUGIES Thermo e/asftC algeslemd op het fiedendaagie verkeer ■snvsit. N.V, Wills* v W. Poilbui 8005 GROEP-RIJKENS zeven uur doorgebracht in persoonlijk gebed. Daarna heb ik deelgenomen aan de huisgodsdienstoefening met de bedienden. Terwijl de thee gebruikt werd, heb ik een beetje Perzisch gelezen met een Mohammedaan, die wachtte toen ik uit mijn slaapkamer kwam. Ook heb ik voor het ontbijt nog een schriftge deelte in het Hindoes gelezen. Zodra het ontbijt was afgelopen ben ik met een geleerde, die op mij wacht te. met de vertaling in het Ramyana uit het Sanskriet voortgegaan. Om tien uur ging ik naar college. Toen ik omstreeks twee uur thuis kwam, heb ik een vel drukproef nagezien van de Bengaalse vertaling van Jeremia. Na de maaltijd vertaalde ik met be hulp van de voornaamste geleerde het college het grootste gedeelte Mattheus 8 in het Sanskriet. Dit hield mij tot zes uur bezig. Na zessen ging ik zitten met een Te- linga-geleerde 'die bezig is met de vertaling uit het Sanskriet in de taal van zijn land) om die taal te leren. Om half acht preekte ik in het Engels. Om negen uur was de dienst alge- Ik ben toen gaan zitten en heb het elfde hoofdstuk van Ezechiël in het Bengaals vertaald (Mijn vorige taling heb ik weggegooid). Dit duur de tot bijna elf uur. Toen ben ik gaan schrijven. Daarna besluit ik de dag door hoofdstuk uit het Griekse Nieuwe Tes tament te lezen en mijzelf aan God toe te vertrouwen." Grootse visie De Nederlands» predikant dr. A. H. Oussoren, die in 1945 promoveerde op dissertatie over Carey, heeft deze machtige zendingsinspirator vergeleken met Zinzendorf. Zij hebben beiden gro- bang dat ik nooit tot enig nut kan zijn onder de heidenen, daar ?^k"nnmn".'?^sVh4ri'hiin°* lijn s^"an' M.ar ter- dagboek Oi .01, ander, notitie: IkWJJ' het Zmzendort te doen was om de ben onbekwaam om zendelina te zijn. reddmg der rieten, ling Carey verder: en dikwijls twijfel ik of ik wel een wllde de ™lkm met ,h«' J11"1 christen ben" den -n gedachten in aanraking brengen met Hp» evnnop'ie Dasnm stichtte hij Maar Carey verwachtte grote dingen ten slotte een universiteit tr~"die grote dingen was ilde gebruiken in zijn dienst. En dit is voor Carey tot aan zijn dood in 1834 de prikkel ge weest om ook wat voor God te doen. grootse Dagindeling De groep-Rijkens, bestaande uit een aan tal vooraanstaande figuren uit het bedrijfs leven, heeft ia een verklaring medege deeld dat tij overeenkomstig de De Nederlandse Studenten Raad, de overkoepelende organisatie van alle studentenverenigingen in Nederland van welke politieke kleur of religie zy mogen zijn, heeft tijdens zijn Nationaal Con nie plaats de manier waarop het overleg, dat al jaren gaande wan, door een reek»! indiscreties in de publiciteit is geramd. De ondoordachte wijae waarop de heer Olt- mana en in mindere mate ook prof. Duyn- stee hun eigen contacten en die van ande ren beschreven, waren uitstekend geschikt aowel de Nederlandse als de Indonesi- verkla- De schoenmaker Carey hij bleef zijn ambacht ook beoefenen toen hij predikant bij de baptisten was gewor den braent het in India tot profes sor in het Sanskriet. Niet dat hij daar mee zijn zendingswerk verloochende. Carey aanvaardde het professoraat omdat het een goed traktement ople verde. waardoor het zendingswerk zo veel beter gedaan kon worden. Hoezeer de talenstudie en de bijbelver taling zijn dagelijks program vulden, blijkt uit de brief, die hij op 10 de cember 1805 's avonds aan een vriend „Ik stond vanmorgen om kwart voor ----- hoofdstuk in de en heb de tijd tot Nieuw-Guinea. De groep u\ echter wel blijven streven naar betere betrekkingen met Djakarta, betgeen naar haar inaicht uitsluitend te bereiken is door directe on derhandelingen tassen beide rederingen Naar aanleiding van (lexe verklaring merkt De Teletraaf op: „Wat het strrsen naar betere betrekkingen met Indonesië be-1 ïht •reft. i. weldenkend. Nederlander j J^'l-ndse regenn, heeft a.rh daarop die bet niet .nu toejuichen, wanne* deae herhlrn gewrongen - betrekkingen weer normaal touden worden. I re.n *aaroin J ™mM,rr pr' Dit mm beid. partijen tot groot voordeel ",'nU'w kuilen strekken. Maar hel is niet Nederland, doeb 'n'1rBk W*k' Indonesië, dat de betrekkingen tutten hei de landen verbroken heeft. Do gmep-Rij- kena heeft enkele malen lal en doorsche meren, dat het haar in contacten met vooraanstaande en invloedrijke Indonesiërs gebleken is, dal van die kant herstel van de betrekkingen op prijs gesteld «ou wor den. Wanneer dit inderdaad so ia en wan neer het werkelijk so ia, dat de felle re volutionaire sentimenten in Indonesië, die alle aaken en verhoudingen tot tchade van een leder scheel trekken, langxamerhaud uitgewoed lijn. waarom doet de Indonesi-1 Er ii arhe regering dan niet een. rij bat omjkan daarmee uiteraard geen eind rijn ge-in studenten uit de Nederlandse studen gres 1960 een resolutie aange nomen, dat het zeer nuttig ZOU zijn, i Hebreeuwse Bijbel als Nederlandse studenten recht- streeks in contact zouden kunnen F) i komen met Afrikaanse studenteni DGTOGDUl^SWCrk en wel in hun eigen omgeving eni Ie? aan hun eigen universiteiten. Als ned. herv. kerk gevolg hiervan werd opgericht Berapen te Zoetermeer, tweede pred. het „Nederlands Studenten Afrika pi: C. Vos te Bennekom. Gezelschap", dat zich ten doel stelt gereformeerde kerken dit contact tot stand te brengen visie. Maar op zijn grafsteen beitel de men overeenkomstig Carey's laat ste beschikktng: „Een ongelukkige, ar me en hulpeloze stumper, die zich in Gods liefdevolle armen heeft overge- Communistische orde voor Mitzenheim De Oostduitse bisschop Mitzenheim, dezer dagen 70 jaar is geworden h van Ulbricht het „Vaderlandse kruis van verdienste" in goud gekregen. Volgent communistische leider is Mitzenht ..een voorbeeld' door zijn christelijke tiviteiten in de dienst van de vrede van de natie". Bovendien werd bisschop Mitzenheim door de Oostberlijnse Hum- boldt-universiteit tot eredoctor in de theologie benoemd. Bisschop Mitzenheim was zes jaar lang i van de synode van de Evangelische Kirehe Deutschlands. In die Jaren heeft de Oostduitse communistische staat. Bij de nieuwe verkiezingen vorig jaar hij aLs moderamenlid herkiesbaar, i werd hij niet herkozen. Afrika maakt momenteel een storm-1 achtige ontwikkeling door. De huidige j Afrikaanse student is voorbestemd bin-1 nen betrekkelijk korte tijd een verant woordelijke positie in zijn land te gaanjd Mdrnt en <ie innemen. In het nabije verleden zijn de aken «om» debetrekkingen tussen Afrika en West-Eu- ropa sterk beïnvloed door de nationalis- van de tische ontwikkelingen en het wantrouwen op njn mmjitengevolge van de vroegere koloniale rr volstrekt af j verhoudingen. De voorgenomen reis isehe kant wer- heeft dan ook tot voornaamste doel. de afgelegd, mogelijkheid te scheppen als represen- g f.reformeerde gemeenten Er zijn twee lijnen die ge in het oog moet blijven houden alt ge dat moeilijke boek Job leest. De ene is de hemelse lijn: de satan die uitdagend voor God treedt en als het ware een wedstrijd met hem aangaat met een mensenziel als inzet. En dan de aardse, die menselijke twist tussen Job en zijn vrien den over God. Een eindeloos lijkend gesprek over problemen die niet af te tasten zijn. Is de ellende waarin Job gestort is een straf voor zijn (verborgen) zonden? En als Job eer beter dan slechter heeft geleefd dan andere mensen, hoe komt het dan toch dat juist hij dit alles moet ondergaan? Hoe is het mogelijk dat de goddelozen schijnbaar slechts geluk en voor spoed in hun leven ervaren en dat de vromen zo dikwijls het kind van de rekening schijnen te moeten zijn? Vragen, vragen en nog eens vragen waar de mens nooit uitkomt'. En de uitslag, het antwoord? In die „hemelse lijn" is de uit komst zeker: de satan komt niet meer in het boek voor. Maar hoe worden nu al die aardse vragen opgelost? Het antivoord mag gelukkig zijn dat die vragen niét beantwoord worden! Voor het aangezicht van God moeten Job en zijn vrienden ze haastig terugnemen. Want wat moet ons antwoord zijn als God vraagt: „Wie is het toch die het raadsbesluit verduistert met woorden zonder verstand?" Die blaast nog iedere 10 minuten." zei hij enthousiast op Schiphol, maar nauwverholen spijt klonk in zijn stem, toen hij er aan toevoegde dat de Vesu vius helemaal dood is. De Etna op Si cilië leeft echter nog „en de mooiste vul kaan ter wereld zal ik nu terugzien op Hawaii, nl. de Kilanea." Op de vraag of dat nog een echte vuurspuwende berg is, zei hij glim lachend: ..Zo kunt u het inderdaad noe men." Een tweede vulkaan op Hawaii, die de romantische naam Mona Loa Hi eerste wetenschappelijke congres d_aagt is veel minder actief. Als leider van de Nederlandse de legatie die in Honoloeloe van 21 au gustus tot 6 september het tiende „Pacific Science Congress" gaat bij wonen is gisteren prof. dr. ir. H. A. Brouwer, oudhoogleraar in de geolo gie aan de Gemeentelijke Universi teit te Amsterdam, van Schiphol naar Hawaii vertrokken. Hij reist via New York. de landen rond de Stille Oceaan werd in 1920 eveneens in Honoloeloe ge-1 houden. Nederland, dat toen nog Oost-| Indië bezat, nam op de voor de oorlog gehouden congressen steeds een voor- aanstaande plaats in. Die is nu beschei dener geworden. Ons land is op het gres alleen nog maar aanwezig omdat Nieuw-Guinea Nederlands gebied is. Op het congres, dat om de drie of vier jaar wordt gehouden, worden steeds proble men behandeld, die zich in de landen van de Pacific voordoen. Het aantal wetenschappen, dat op het congres is vertegenwoordigd, is in de loop der jaren uitgebreid. Nu omvat het volgens prol Brouwer een groot deel der natuur-, aanverwante en toegepaste wetenschappen. De overige leden van de Nederlandse delegatie zijn prof. dr. H. Boschma van de Rijksuniversiteit te Leiden, prof. dr. H. A. P. C. Oomen, verbonden aan de afdeling tropische hygiëne en geografi sche pathologie van het Koninklijk In stituut voor de Tropen, prof. dr. C. G. G. J. van Steenis. bijzonder hoogleraar te Leiden en Amsterdam en prof. dr. J. van Baal, buitengewoon hoogleraar te Utrecht en voormalig gouverneur var Nieuw-Guinea. De thans 74 jaar oude prof. Brouwer, die lid is van de Pacific Science Coun cil en in Amsterdam jarenlang direc teur is geweest van het Geologisch In stituut van de Gemeentelijke Universi teit. heeft de meeste tot nu toe gehou den congressen (het vierde werd op Ja va gehouden) bijgewoond. Hij zal r Honoloeloe een voordracht houden het verband tussen vulcanisme e: bewegingen der aardkorst. Op dit ter rein is hij een expert, die vele vulkanen zelf heeft beklommen en zelfs het vo rig jaar nog de 1000 meter hoge Strom- boli in de Middellandse zee. Ds. J. Kerekes overleden Tijdens zijn vakantie in Exloo, Dren the. is geheel onverwacht overleden de hervormde predikant van Waverveen, ds. Janos Kerekes. Hij zou een korte tocht maken met enige kinderen toen hij bij het portier van zijn auto plotse ling in elkaar zakte en stierf. Ds. Ke rekes werd slechts 43 jaar. Deze predikant werd in Hongarije ge boren en volgde daar zijn middelbare en theologische opleiding. In 1948 kreeg hij een beurs aan de Rijksuniversiteit van Utrecht, waar hij een aantal jaren studeerde onder wijlen prof. dr- Edel- koort. Rond eind 1949 werd hij benoemd tot hulpprediker te Zaandam, waar hij in het bijzonder heeft bijgedragen tot de goede verhouding tussen de evange lisatie van de Gereformeerde Bond. die kerkelijke rechten kreeg en de kerke- raad van de hervormde gemeente van die plaats. Ds. Kerekes wenste naar Hongarije terug te keren, maar dit werd hem on mogelijk gemaakt, omdat zijn regering hem weigerde een terugreisvisum te geven. Hij stelde zich toen beroepbaai en werd in september 1952 tot predi kant van Waverveen bevestigd. Begin deze maand had ds. Kerekes een beroep ontvangen van de gemeente van Sint Philipsland. Hij had echter nog geen beslissing genomen- In het bijzonder heeft deze predikant, die vloeiend Nederlands had leren spre ken zich gegeven voor het werk onder zijn Hongaarse landgenoten. De begra fenis vindt zaterdag a s. plaats te Wa verveen. na een rouwdienst om 1 uur in de hervormde kerk, die geleid zal worden door ds. H. Pol van Vriezen- Rijkvn» wel te apprrciëren te wijsen. Ook van Indnm den tegenstrijdige verklaring' Ten alotte heeft de groep-Rijki min altijd even gelukkig gen en IHfl J*"" uMr*''e -, nc»i-DUtup«, genen in nev ucm van ur ®r. *'r Npde, nd,e hr Eur°Pcsc integratie welke Nederland reidheid Nieuw-Guinea over te dragen alsvoorstaat, met de Afrikaanse student ac- uitgnngspunt van het gesprek aanvaardde,tuele problemen van allerlei aard te be- terwijl het er hoogstens het slotstuk van i spreken, om te trachten tot een beter k,n rijn. wederzijds begrip te komen. i De tot dusver gevoerde besprekingen •ptsode afgraloten. Toeni heóben ertoe geleid, dat een groep prearigeredenen uiterst voorriehtige, eerste stap? Nederland ia teker niet op «raak nit en mei een goedwillende en ook J«|ens Ne derland betrouwbare regering kunnen, al aal het enige tijd kosten, alle geuehilleo uit de weg geruimd worden." Over deue kwestie aebreef Het Vrije V groep-Rijkens heeft «au de regering besloten geen j kentering in d< verdere eentaeten met Indonesiër* te on derbonden over Nieuw-Guinee. Daarmee is een episode in de betrekkingen met Indo- neaie afgesloten, die miswbien ieta had kunnen betekenen als tij niet door drie fee- toten was vertroebeld. Er wee ia de eer de pogingen een aanvaardbare ten wereld in de periode van november an het vraagstuk Niruw-Guinea1 1961 tot maart 1962 een bezoek hooot te of daarvoor nu officieuze dan^^ngen aan de universiteiten van Khar- w_r. toem 'Soedan). Kampala (Oeganda). Iba- J- «- - ta|—-j. '.ÜTffwrj. de groep-Rijkens beeft |n elk geval tri*, boatut grote belangstelling. ,lo«- gemaakt en laten blijken dat er inj Als voorxitter van het comité van aan- door haar verwek een einde heeft gemaakt ritting genomen de heren: mr. C. aan ket optreden v.n PartirUl.eren. aan J* van Lynden van Sanden- _i,r «ii i.t.ufl, ,wiife! ban1 buT president-curator der rijksunlver- wier goede w.l <ntus.cn geen twijfel kan,,lUfi t, Utr€chtj prof mr w. F d« bestaan, heeft de Nederlandse regering de Gjly rortman voorzitter Prins Bern- tsak in haar optreden de nieuwe situatie hardfonds. S. J. van den Bergh. vice- te verwerken." voorzitter raad van bestuur Unilever N.V.. prof. mr. J. V. Rijpperda Wierds-1 ma. rector magnificus der rijksuniversi-1 teit te Leiden, prof. H. Sandon, oud- j hoogleraar aan de universiteit van I Khartoem, prof. dr. E. de Vries, rector 1 institute of social studies, prof. dr. Sj. Groenman, hoogleraar in de sociologie aan de rijksuniversiteit te Utrecht, dr. 1 C. W. van Santen, verbonden aan het ministerie van buitenlandse zaken - voor- j malig gast-docent te Khartoem (Soe dan). A. G. Aukes. directeur Econo misch Afrika Instituut te Rotterdam, H. i J. de Koster, voorzitter van het Neder-1 lands Verbond van Werkgevers, mr. J. P. Bol. directeur levensverzekering maatschappij „Utrecht", jhr. H. W. H. de Beaufort, secretaris buitenland van ae Nederlandse Studenten Raad. erden gedaan tde Nederlandse regering stelde drie DAF 1-tonners ter beschik king, de betrokken scheepvaartmaat schappijen zorgen voor passage naar Alexandrië en van Takoradi en ook an dere instellingen bleken bereid steun te verlenen), is men nog niet zo ver. dat de reis definitief kan doorgaan. Men hoopt echter, dat de belangstelling in Nederland om dit contact met de Afri kaanse studenten mogelijk te maken groot genoeg zal zijn. om de realisering van de plannen mogelijk U maken. Voor parelwitte tanden Bestrijdt tandbederf In oktober tweede internat, wedstrijd in bijbelkennis De 28-jarige roomskatholieke gees telijke Guy Lepage zal voor Frankrijk op 3 oktober in Jeruzalem zijn kennis omtrent de Bijbel toetsen aan vijftien nationale kampioenen. Hij bleek de meest parate kennis van de Bijbel te hebben van de meer dan 1000 deelnemers die voor de Franse radio en t.v. streden om de eer van hun land te vertegenwoordigen bij de twee de internationale bijbelwedstrijd. Eind augustus en begin september zal in Israël voor de Israëlische radio Kol Jisraeel (De stem van Israël) de bijbelwedstrijd worden gehouden. De winnaar van deze quiz zal zijn kennis moeten meten met dr. Jehoshua Jeivin, die de tweede nationale bijbelwedstrijd in Israël heeft gewonnen. Een dergelijke wedstrijd werd in 1958 ter gelegenheid van het tienjarig be staan van de Joodse staat voor het eerst gehouden. Internationaal winnaar was toen de invalide Israëliër Amos Haham. Evenals thans was er ook toen een Nederlandse kandidaat. Om de Nederlandse afgevaardigde te bepalen zal binnenkort door de NCRV een aantal uitzendingen worden gewijd aan deze bijbelwedstrijd. Gelijk aan alle landen die deelnemen aan de tweede internationale bijbelwedstrijd kunnen de Nederlandse organisatoren de vragen zelf samenstellen. In Israël zullen voor de finale alleen vragen gesteld worden die de Pentatuch en dé profeten betref fen. Een uit zeven personen bestaande jury waarin is opgenomen een rooms* katholiek en een protestants bijbelge- leerde zullen in Jeruzalem de antwoor den beoordelen. Nieuwe stichting voor evangelisatie onder r.-katholieken Er is een nieuwe organisatie ge sticht voor de evangelisatie onder rooms-katholieken. Wim Kuin, ex- pater trappist en enige jaren lang de rechterhand van ds. H. J. Hegger, heeft een eigen stichting gevormd onder de naam „Geest en Vuur". Het doel is vrijwel identiek aan het werk van „In de rechte straat" van ds. Hegger. namelijk „agressieve" evangelisatie. Het uitgangspunt van deze nieuwe stichting is het „volle evangelie," dat wil dus zeggen dat deze nieuwe stichting voortkomt uit le kring van de pinksterbeweging. In het eerste materiaal, dat door de stichting wordt uitgegeven, staat als doel vermeld: het systematisch bezoe ken van priesters, systematische evan gelisatie onder r.k. leken, de uitgave van schriftelijke bijbelcursussen, het beleggen van huissamenkomsten en het uitgeven van lectuur voor rooms katholieke belangstellenden. Het adres van de nieuwe stichting is Son. Noord-Brabant. Behalve de naam van de man die het werk zal leiden, W. M. A. Kuin, zijn geen namen be kend gemaakt van de leden die zijn toegetreden tot het stichtingsbestuur. Naast het werk van de Evangelische Maatschappij en de Gustaaf Adolf Ver eniging, die het blad „De Protestant" uitgeeft en ó'e vereniging Protestants Nederland, die een gelijknamig blad uitgeeft en beide als protestanten de rooms-katholieken benaderen. en naast het werk van ds. H. J. Hegger die als ex-rooms-katholiek dit doet, vooral met zijn blad „In de Rechte Straat," zal de stichting „Geest en Vuur" dit zelfde werk doen vanuit de pinksterbeweging. Chr.-geref. zendinjzsblad Uw Koninkrijk Kome in nieuw gewaad Het ehristelijk-gereformeerdo zendings blad „Uw Koninkrijk Kome", dat tot aan zijn dood onlangs geredigeerd werd door ds. Jongeleen. is verschenen in een in een nieuw gewaad. Het kleine blad heeft het formaat van de pagina's ver groot en een geheel nieuwe en gemoder niseerde kop eekregen. Er is een redac tie gevormd die nu bestaat uit ds. M. Baan van Dordrecht, ds A. Bikker, de zendingspredikant en ds. M. W. Nieuwcn- huijze van Amsterdam. Het blad zal zoals het dat al deed aan dacht blijven besteden aan de zendings activiteiten van de Christel ijk-gerefor meerde zendelingen en aan het thuis front. In het eerste vernieuwde nummer is een brief opgenomen van dc predi kant van Pretoria-Oost en Pretoria-: Brooklyn dr. K. S. van Wyk dc Vries, die deze zomer een bezoek bracht aan ons land om speciaal een studie te ma ken van het bijzonder onderwijs en van de kerkelijke arbeid in de grote steden. Alles 0.15 i (18 j (alle zonde Schar tofm le lee Jaar); rijke tijden Shu tje di RUkï die vi 1*5.3 1 tot van 7 Jeu theek dinsdc Mr Gist restau worde J. A. Van VHif lebon vaar 1 le sta volgdt het A hij pr laatsti was ri se Lc< N'assai Belg.c Ver. delen bare wordt meld; nog to

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2